Gå til innhold

carpe diem


Gjest charka

Anbefalte innlegg

Ja trøstespising er mitt problem også, og det skumle er at det hjelper jo faktisk akkurat der og da, mens man holder på, men så blir jo alt så skrekkelig mye verre etterpå. Blir som å trøste seg med andre ting det, alkohol, dop, spill osv. Alt som folk blir avhengig av og som ødelegger livet. Og mat MÅ vi jo forholde oss til hver deg, derfor er dette så fryktelig vanskelig. Nå har jeg ikke trøstespist på veldig lenge, men føler meg ikke trygg for det.........

 

Lykke til med potetåkeren Charka. Du får ta det som trim, men pass på ryggen!!! Og så kan du jo lage noe spennede med egne, gode nypoteter, så bra!!!!!!!!!!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 511
  • Created
  • Siste svar

Mange trener regelmessig og spiser sundt i håp om gå ned i vekt,men opplever at vekten ikke endrer seg.Problemet kan ligge i helgekosen.

 

Det leste jeg i vg søndag,det er en forskergruppe fra Washington som har forsket på dette.

 

Konklusjonen ble at kostveiledere måtte bli tydeligere på at personer som vil ned i vekt IKKE kan fravike sine gode rutiner i helgene.

Vi vil jo gjerne kose oss,og det betyr ofte mye god mat og drikke og late timer i sofaen.

Kos trenger ikke nødvendigvis innebære et økt kcal inntak og nedsatt energiforbruk.

Personer som virkelig vil jobbe for å nå en lavere vekt,må knytte noe annet enn mat til det å kose seg.

 

Hva med å unne seg et par ukeblader i helgen,en kveld på kino,en lang tur eller bare det å nyte fridagene ved å tilbringe mer tid med familie og venner.

 

Det sto litt mer også men det blir for langt å skrive det.

 

Hva tror der damer?er det gjennomførbart å leve slik i en lang periode?

Eller er det bare slik det er,litt ned og så opp igjen?

 

Det høres jo unektelig helt flott ut,og jeg tror nok at vekten går fortere ned.Men mister vi noe underveis?

 

Noe å tenke på for oss som strever i perioder?

 

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg det beste er og holde seg unna sjokolade, og div. andre ting i helgene.

Jeg mener det er best og holde en streng diett, (kaller diett),

og nyte livets goder når man har klart og gå ned i vekt det man burde/skal.

 

Dessverre jeg klarer det ikke :)

 

For hva gjør det om vi "mister" litt ekstra kos i helgene?

Vi mister jo vekt, det er jo det vi vil først og fremst, eller?

Vi kan kose oss på andre måter, med film, en bok, nyte en tur ute osv.

Det er mye vi kan nyte og få aldrelinkikk av.

Vi må se mulighetene.............(sier jeg som sliter slik for tiden).

 

En oppmuntring til meg selv dette :)

 

 

Dette var min mening.

 

Pass ryggen charka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke og nye muligheter, nå står vi på videre mot vårt felles mål, som er en sunnere livsstil som igjen fører til et lettere liv:)

 

Håper det går bra med deg.

 

Ja trøstespising er noe vi alle kjenner til, jeg jobber stadig vekk med å finne løsninger på hvordan jeg skal gjøre det hver gang jeg får lyst te å spise noe jeg ikke skal, men er ikke ofte det går, jeg spiser lell og så får jeg dårlig samvittighet etterpå, men jeg jobber med saken.

 

Helge kos ja, er vell noe vi alle forbinder med litt mere god mat og litt godt, jeg for min del har vært nødt til å begrense meg voldsomt der, og for å klare dette har jeg lagt inn en kveld i helgene der jeg kan kose meg litt ekstra, da med litt mere god mat, litt snacs men da i modereate mengder, prøver ellers i helgene og kjøre mest vanlig slik jeg gjør midt i uka.

 

Men det er en ide dette å begynne å tenke litt annerledes når en skal ha helge kos, trenger kansje ikke nødvendigvis å være god mat, som du skriver kan nå være et blad, video, kino osv.. ikke dumt det.. men så var det dette med å snu tankegangen da....

 

Ha en flott uke, vi skrives.

 

Klem fra Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er absolutt et problem det der med helgekosen. Jeg prøver å tenke alternativt jeg, og har i grunn klart meg brukbart i forhold til maten lenge, (bortsett fra i ferien) og godteri og kaker klarer jeg å holde meg unna, men det er vin da!.......... jeg må altså ha meg litt vin når fredagen kommer og jeg skal kose meg og slappe av. Det er bare ikke det samme uten.

 

Veldig irriterende at de få glassene en gang i uka, og ikke hver uke heller, skal ødelegge så mye. På fredag var jeg på bytur og drakk flere glass pluss likør faktisk (huffameg), derfor var jeg helt sikker på at jeg ikke hadde gått ned noe da jeg gikk på vekta i morges, men det hadde jeg, 1,2! HURRA!!!!!!

 

Tror det gjelder å finne en gylden middelvei jeg. Når man skal ned 60 kg, som meg, tar det tid, (brukt halvannet år på 35 kg nå) derfor må man kose seg av og til mens man holder på. Ja da, det hadde nok gått fortere om man kjørte strengt regime hele tida, men hvem klarer det da???

 

Kanskje det er lurt å velge seg EN ting som man har lov til å kose seg med EN gang i uka?? Og så finne alternativer for resten??

Da velger jeg vin for min del...............;):P:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var daens veiing unnagjort,og det ble bare 100gr ned.

 

Noe jeg ikke forsår noe av,men slik er det nå bare.

Jeg spiser det jeg skal,og trimmen er kommet godt på plass.Trener på studio 3ganger i uka,trener mye styrke da.

 

Men det var borte 3cm rundt livet.og 1cm rundt overarm,så det blir da mindre av meg.

 

Må ta en liten peptalk med meg selv nå,kjenner at motet svinner litt.Det ser ikke ut som jeg skal klare å komme under 130kg,forstår ikke det i det heletatt.

 

Er det slik at styrketreninga gjør at kiloene ikke forsvinner?Noen sier det,at musklene blir større da.Jeg vet ikke,Er det noen som vet noe om dette?

 

Er det noen som har gode tips så taes de i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å legge på seg litt i begynnelsen når en trener styrke. Muskler veier mer enn fett men når du trener styrke så blir kroppen strammere å går mer inn.. så alt kommer på plass etterhvert skal du se. =)

 

100gram ned er bedre enn ingenting ned. Syns du er skikkelig flink jeg!

 

Stå på videre! Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er veldig flink og står på - så fortsett med det ;)

Hvis du ikke er vant med å trene styrke er dette helt nytt for kroppen din, og derfor går det sakte. Det var i alle fall sånn for meg, stod stille i 3 uker, og brått løsa det og jeg gikk ned 4 kg plutselig. Så hold ut.

 

Og det med at du ikke kommer under 130 kan være at du har stått lenge med den vekta før, og da vil ikke kroppen gå ned mer, for der synes den det er fint å være. Så ikke gi opp, så skal du se du raser nedover etterhvert.

 

Bruk målebåndet nøye, for du kommer til å bli mye mindre når du har begynt med styrke. Målebåndet kommer da til å være din motivasjonsfaktor etterhvert. Det funka bra for meg. Og husk, folk rundt deg ser ikke vekta di, men cm dine, så hold ut.

 

Masse klemmer fra Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold motet oppe Charka, for det løsner jo igjen. Kanskje 130 er et vektplatå for deg, men ikke gi deg, du kan besiere det!!

 

Når det gjelder styrketrening og muskler er det riktignok sånn at muskler veier mer enn fett, men det meste man kan klare å bygge av muskler er 4 kg det første året og deretter 2 kg i året (uten juks) og det er er ved hard og massiv styrketrening som bodybuildere driver med, og der er nok ikke vi i nærheten en gang. Dette har jeg lært av 2 idrettspedagoger så det er nok harde fakta det. Dvs at vi nok ikke kan skylde på dette når vi ikke går ned, men det er bare å stå på. Jeg har holdt på mest med styrketrening hele tiden og har tross alt gått ned 35 kg til nå så det går an.

 

Ja, stå på Charka, og fokuser på hvor sunn og sprek du blir og alt du klarer å få til!

Det er jo kjempebra!!!!!!!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er noe i det kess sier,

det er et vektplatå du må overkomme.

 

Bare du kommer over der, så løsner det helt sikkert.

 

Nå skal vi kjempe mot kiloene på hvert vårt helsestudio,

Også skal vi leggene igjen fett og allslags dritt igjen der,

også en del frustrasjoner.....;)

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagens trening over det ble 4,6 trimpeng.Økte opp kondisjonstreninga litt i dag,og skal øke opp litt mer neste uke.

 

Fiskekaker til middag i passe mengde,så da er jeg fornøyd med dagen så langt.

 

Nå skal jeg avsted å lære meg å sy skinnfell,spennende det.

 

Ha en fin kveld alle sammen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist litt for mye middag i dag uff og uff...............

 

Men gått en tur i kveld, og ellers vært flink.

 

Sykla frem og tilbake til jobb i dag, må ha litt forandring av og til.

 

Blir spennende og se skinnfellen ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurt og tenke sånn NyMini, at vi legger igjen flesk og frustrasjoner og alskens ulumskheter på treningssenteret. Når jeg svetter i vei pleier jeg å forestille meg at fettet bare renner vekk, det gir litt ekstra pågangsmot (he, he)........;):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål fra vgs vektklubb i går

 

Hva vil du si er den viktigste egenskapen for å nå sine mål?Er det sånn at man virkelig må stå på hele tiden selv når det er mange nedturer?

 

Noen av de viktigste egenskapene er:Finn ut hva du vil i stadet for å la deg begrense av hva du tror du kan oppnå.

Da setter du mål som betyr noe for deg.Vær erlig om hva som holder deg igjen i dag.

De unnskyldningene du bruker i dag for å gjøre det du gjør,vil motarbeide deg hvis du ikke tar et oppgjør med dem.

Lag en plan som du er villig til å gjennomføre.Det er alltid en pris å betale,du må være villig til å betale den.

Tilslutt,gjør det om igjen og omegjen til du har oppnådd det du vil.

Skal bruke dagen på å tenke litt på dette,tror det kan hjelpe meg litt hvis jeg finner ut hva som ikke holder i min plan.Kanskje er det akkurat det at jeg ofte tenker på hva jeg tror jeg kan klare?

 

Får se litt på det.

Her er det virkelig snø i dag også,litt tidlig det da så den går vel bort igjen.

Ha en fin dag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø! Fytterakkern! Det er ALT for tidlig for meg........!!:confused:. Vil ha mer sommer jeg (he, he)

 

Ja det med planlegging er kjempeviktig i dette gamet. Kan ikke sies for ofte det!!

Men det er selvfølgelig ingen vits i en plan om man ikke vil eller kan gjennomføre den. Og da må man helt klart ofre noe, eller som du sier, det er en pris å betale.

 

Jeg tror man må jobbe hardt med å fokusere på alt man får i steden, så blir det mulig å klare å gi opp de tingene. F eks: "det ER helt klart mye bedre for meg å veie mindre og være sprekere, enn det er å spise det kakastykket 2 ganger i uka og jeg føler meg MYE bedre!! Det f...... kakastykket skal neimen ikke få bestemme over meg og hvordan jeg skal ha det!! VEKK MED DET!!!!"

 

Unnskyldninger og bortforklaringer er også en "fiende" og må kastes langt vekk. Det samme med "sabotører", dvs alle de folka som sier så søtt "ja men et liiiite stykke bare i dag kan da vel ikke spille noen rolle, også jeg som har laget så mye mat da...." Da skal jeg HVERTFALL ikke ha noe, blir så trassen at. Og de "sabotørene" er ikke gode venner folkens, styr unna dem eller ta det opp hvis det er folk du må omgås, hvis det er noe greie på dem vil de forstå.

 

For meg har det vært viktig å være veldig realistisk og legge lista ganske lavt slik at jeg har sjans til å lykkes. MESTRINGSFØLELSE er superviktig!!!

 

Ja det var mine umiddelbare tanker til det du skrev Charka, satte jammen hjernen i sving på mandagsmorran og det er bra!!

 

Lykke til med tankegangen du også!!!

Og ha en sunn og fin dag!!!!!!!;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erkjempe fornøyd med trimmen denne uka,15 poeng ble det.

 

er også fornøyd med maten ingen store utskeielser,spiste fårikål i helga også,ikke akkurat slanke kost men veldig godt,også er det noe man spiser bare om høsten.

Det ble da ikke så verst med kalorier heller.

 

Har spist en liten sjokolade,men det var ikke så godt som jeg trodde så det kan jeg like godt la være.

 

Er ellers ved godt mot,selv om jeg tviler på at vekta har rørt noe mye på seg.

Men er i bra slag så det går nok retteveien.

 

Kunne ha tengt meg å ha et mål med treninga,men vet ikke helt hva det skal bli.

Oslo maraton neste år kanskje?Må fintenke litt på det,tror det hadde vert motiverende å jobbe frem mot noe.

 

Men man skal jo ikke ta seg vann over hodet heller.

 

ha en fin uke alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så mye trening charka ;)

 

Kjempe flott.

 

Nå går det bedre, skal ikke bli like tjukk som katta i huset i hvert fall, he he....

Han ruller snart, og jeg vurderer og henge opp skilt på halen hans,

BRED LAST...............he he.

 

 

Men, slik vil jeg ikke at noen skal tenke om meg.

 

 

Så føler meg friskere enn på lenge, har fått litt av motivasjonen tilbake.

 

 

Lykke til dere............:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er ikke så gærnt det Charka.

Lager den på lår, jeg, for det er magert. 165 kcl i 100 g, til sammenlikning er det 105 kcl i kyllingfilet og 200 kcl i laks. Kålen er det jo ikke noe særlig kalorier i, og så er det bare å ikke ta så mange poteter, så joda!! dette er lov. Også så godt som det er!!!!!!!!!!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et litt personlig spørsmål til dere,dere må ikke svare hviss dere ikke synes det passer sånn da.

 

Det er om hormonspiral,har brukt det i3 år,pga kraftige mensblødninger.Det har fungert fint,blør ikke .

 

Men det er et stort men,lurer veldig på om man legger på seg av den.Kom i snakk med en dame på jobb og hun sa at hun hadde lagt på seg 15kg etter det.

 

Men legen sa at det ikke var det som var grunnen.

 

Har sjøl lagt på meg mellom 15 og20 kg etter det men skal ikke si at det er grunnen.

 

Men lurerpå om det kan være en medvirkende årsak.

Like ens at vekta går så opp og ned.

 

Har vert fint å høe andre sine erfaringer med dette.Det nytter ikke å spørre legen de sier bare nei slik er det ikke.(mulig de har rett da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonforandringer i kroppen kan føre til de underligste ting. Det finnes vel ingen direkte regler for hvilke utslag det gir, men endringer i hormonbalansen kan resultere i at krøllete hår retter seg ut, at man legger på seg, at man får svakere negler, forandringer i huden osv.

 

Nå er det en relativt liten dose hormoner i en spiral, men jeg vil tro kroppen kan reagere likevel.

 

Uansett tror jeg det er viktig å fokusere på løsningen, ikke hva problemet kommer av. Jeg la på meg mye når jeg begynte på p-piller (det blir jo noe av det samme), men uansett årsak så sitter nå disse kiloene rundt omkring på kroppen min. Det viktigste for meg nå er ikke hvordan de kom dit, men hvordan jeg skal bli kvitt dem og ikke få dem tilbake ;)

(selvfølgelig skal man lære av sine feil og være klar over dårlige vaner man har hatt osv, men ikke henge seg opp i fortiden!)

 

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Min har aldri vært grunn til vektøkning (eller nedgang for den saks skyld...) den nei. Den virket veldig positivt på blødningene, ellers ingen ting som jeg har merket av forandring ;)

 

- men dette kan kanskje være individuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. hormonspiral er det forskjellige meninger om den hos legene. Jeg spurte en gynekolog om jeg kunne få den og han rådet meg til å IKKE få den satt inn, fordi jeg ville risikere å legge enda mer på meg og jeg hadde jo mer enn nok fra før. Fastlegen min derimot sier at det er tull. Men hvis du har lagt på deg og føler at du har mer appetitt nå enn tidligere, da er det vel noe i det?

 

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...