Gå til innhold

Et STEG av gangen, på vei mot et "lett" liv!


Gjest steg
 Share

Anbefalte innlegg

Min dag består av

 

Frokost: 2-3 grove skorper med smøreost (eller en liten skive brunost på hver om jeg ikke har smøreost i hus)

 

Lunsj: To brødskiver med skinke eller brunost (de har bare skinke, brunost og hvitost på jobb så det er ikke store utvalget) og gjerne en skorpe også

 

Mellommåltid - på vei hjem fra jobb - uff det er da jeg sprekker... Nesten hver dag. Burde vært en frukt, men .....

 

Middag: En porsjon kjøtt/fisk, en liten potet eller ris/pasta og så masse grønnsaker da

 

Melk: et glass "milkshake", lettmelk tilsatt søtning og med bringebær, jordbær eller litt kakao i.

 

Frukt: for tiden jordbær eller bringebær eller banan. Ikke så glad i frukt

 

Jeg vet at har for få måltider og at det er derfor jeg sprekker så lett, men jeg jobber med saken og prøver å legge om vanene mine litt hele tiden...

 

Et spørsmål - hva er mager potetmos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpte en potetmos i Sverige med kun 57 eller 59 kcal per 100 gram, så det er jo ikke så mye:)

 

i dag på treningen skjedde det nor morsomt. har veldig aktive treninger med stor fitnessball. kjempe morsomt. etter timen så inrtuktøren at jeg har blitt flink, og lurte på om jeg kunne tenke meg å ta noen vikartimer en gang iblant hvis det passer sånn!?! herlighet, fikk nesten bakoverslipp! men så morsomt å bli spurt, særlig med tanke på at jeg er av en viss størrelse! det var dagen store begivenhet, lever nok på den en stund til!

 

ellers, matvanene går sin vante gang. i dag har jeg kjøpt prim med vaniljesmak. hadde litt fler kcal enn mager prim. men får for lite kcal til måltidene uansett, så jeg lar den dytte det litt opp. har jo ikke 20 gram prim på et polarbrød, men 10 gram.

 

tihro: jeg var ikke noe glad i frukt når jeg begynte på GR. ikke grønnsaker heller. men nå er det mye bedre, iallefall ang frukt. jordbær, appelsin, banan, melon, pære er ting jeg liker, og spiser, gidder ikke tvinge meg til å spise epler, når jeg ikke liker det. mens grønnsaksmessig går detmest i gulrøtter, agurk, salat, potet (hvis det tells) og asparges en gnag iblant. men jeg jobber med saken, før smakte jeg ikke på noe nytt, og spiste kun FÅ ting av frukt og grønt. fruktmessig spiste jeg kun banan, er mye bedre nå:) og tenker sånn at jeg spiser den frukten jeg skal, og er stolt av det. nå om dagen er det mest banan og jordbær, egentlig bare de to. hehe. har banan med culturamelk hver morgen, og jordbær og vaniljeyougurt som snakcs om kvelden. går veldigmye i rutiner, men de rutinene har gitt flotte resultater, så jeg holder meg til de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kalorier blir dette ca på dere pr. dag Tihro og Ned39?

 

jeg spiser vanligvis:

 

frokost: en halvtykk skive speltbrød m/mager leverpostei (stort sett), tomat og agurk.

 

lunch: 3 tynne skiver m/mager servelat el. makrell (stort sett), sukkererter, tomat og agurk

 

mellommåltid: som oftest 2 frukter, evt. 2-3 helseklibrød m/ekstra mager gulost

 

middag: ca. 200g mager kjøtt, fisk, fugl. 100g karbohydrater (potet, ris, pasta), masse grønnsaker og litt 3% dressing

 

kvelds: 2 dobbelt 0 yoghurt og en posjon frukt eller bær. Evt havregrøt av ca. 50g på vann og litt skumma melk m/kunstig søting og masse kanel.

 

Dette blir ca. 15 - 1600 kcl pr dag.

jeg har slutta å veie maten, men jeg legger inn alt her for å følge med og ikke lure meg selv.

 

Ja den soft icen skal bli god Ned39

tror det får bli i ferien i august.

 

Ha en god og sunn helg!

jeg for min del skal nok ha meg et aldri så

lite glass vin på terrassen i kveld.............:)

 

PS: håper du har det fint på hytta Steg!

I mellomtiden holder vi tråden din varm her (he, he) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på ca 1600-1700 kcal hver dag. har holdt på med gr i over et halv år, men veier og registrerer all mat. er redd jeg skal være litt for snill hvis jeg ikke veier maten, og er jo greit å passe på litt.

 

i dag skal jeg på festival, er ikke lov til å ta med medbrakt mat og drikke, og de serverer jo ikke akkurat sunn mat på sånne steder. men rekker å spise middag før jeg drar, og kveldsmaten får jeg vel ordnet meg på en eller annen måte. hadde egentlig ikke tenkt til å dra siden det er et år siden broren min døde i dag, men det er en fin hyllest til han at jeg finner på noe gøy, og ikke sitter inne og furter. så da blir det kaizers orchestrakonsert i kveld med hopp og sprell. blir utrolig morsomt, så jeg gleder meg som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... dere er så strukturerte og flinke at jeg må bare ta av meg hatten og bukke i støvet. UTROLIG FLINKE JENTER!

....Det er ikke jeg. For det første har jeg spist nugatti på skiva fire måltider, m "bare" en skive. Har en en skive regel, lurt å lære ungene. Nugatti kun i ferier og maks en skive til hvert måltid. Jeg har drukket vin og sovet lite, spist dreamis og fint brød. i går bestilt vi pizza......Det går i besøk og ting som skjer. Trimmen jeg har fått er å gå ned til stranda.... 100m... og snu meg fra ryggen til magen. HA ha. Jeg er flink til å overdrive! :)

 

Dere lurer vel på hva jeg spiser vanligvis også da? Men dere snakker m et rotehue som blir lei alt uten middag etter et par måltider....

Men sånn ca

Frokost: to skiver. Litt smør.Gulost, brunost, lettsyltetøy, banan(enda ikke blitt lei etter alle år som favoritt) kokt skinke.

Lunch: Tre skiver. Samme pålegg som over. Noen ganger to og en halv skive.

Middag: Jobber m saken. Spier litt for mye pasta, rir etc opp mot 200 gr. Men har gått mer over til poteter. Køtt , fugl(mye) fisk en del. og grønnsaker. Er relativt flink til å spise det. Og er veldig glad i det. Men ungene spier lite grønnsaker så jeg har aldri bare salat til middag. Brokkoli, spinat, issalat, redikker, rocculasalat, agurk, annanas, . Bruker også endel disse "mat grønnsakene" som aubergine osv. Jo, jeg liker veldig godt grønnsaker. Både rå og kokte.

Kvelds:Hm.... i teorien er det to skiver eller noe knekkebrød... men i praksis blir det ofte litt is......

Så m andre ord ikke så mye å skryte av. Hva er så bra da?

Jeg spiser variert. Meget variert.

Jeg holder meg ikke unna noen ting men tar litt. Har nemlig fått helt panikk for de periodene det virker som om jeg har tatt igjen etter en slankeperiode.....'¨

Jeg trener ganske mye, og er i jevn aktivitet.

 

...... MEN JEG SKULLE ØNSKE JEG KLARTE Å LEVE SOM DERE, ETTER ET SKJEMA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du blir litt oppgitt steg, tenk på de forandringene du faktisk har gjort, skal vedde på at det ikke er få?! eller?

 

prøver å leve etter et skjema, ja, men om dagen må jeg tvinge meg selv til å holde meg borte fra søtt, vil så gjerne ha mye søtt, og er redd jeg skal gå på en skikkelig godterismell, og vil unngå det! jeg spiser aldri fisk, kun i form av reker, men det er ikke akkurat det samme! er mye jeg må bli bedre til! men prøver å fokusere på det jeg faktisk klarer, det motiverer meg og er godt!

 

hatt det fint på hytta?

 

nå skal jeg ut og kjøpe barnevogn med ei venninne, så vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine: flott du finner på noe bra i dag. Har tenkt på deg, men huska ikke helt datoen. Han ville at du skulle kose deg! Men jeg skjønner hvis du gråter litt i kveld!

 

Flott du ble spurt om å være vikartrener. Klart du klarer det. Det er bare en feil innbilning at vi som er overvektige ikke skulle passe like bra til sånne jobber. Se feks på Vimsa hvilken kondis hun har. Og som innstuktør er det viktigere m tydelige bevegelser og klar stemme... og litt sjarm ....og det er jeg sikker på at du har masse av!

 

Kess: er det virkelig 15-1600kcal. virker utrolig lite. Får du ikke vondt i hodet og blir slapp av å leve på så få kcal over så lang periode?

 

Får se om jeg rekker en liten tur innom i kveld. Hvis ikke kommer jeg innom til søndag!

 

Ha en fortsatt flott sommer. Takk og takk for at dere holder tråden oppe. Det har jeg IKKE fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har du så absolutt fortjent! skal holde tråden så varm at den nesten begynner å brenne!

 

skal virkelig tenke på dette med å være instruktørvikar, hadde vært utrolig morsomt! men ville nok gått ned 5-10 kilo til først, men det er ikke noe problem. den dagen jeg veier 80 kilo vil jeg si ja. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel alltid sånn at en kunne tenkt seg å være litt annerledes enn en er selv. Men jeg ser jo kvaliteter v å være meg. De fleste skulle jo ønske de ikke var så stømlinjeformet..... men akkurat når det gjelder å gjennomføre sånt som dette her hadde det vært en fordel å være litt mer skjemamenneske.

Ja, har det fint på hytta. Godt å høre bølgene duve inn på kvelden og se folk leker seg m vannski.... men det er vanskelig å prioritere meg selv. Men jeg skal ikke klage, jeg har tid til å prioritere trening osv ellers i året. Og så er det som jeg har skrevet om før vanlig å spise god mat, alle har m noe godt osv ...

Jo, jeg har endel forandringer. Den største forandringen er visst i følge mann min måten jeg slanker meg på nå. Han påstår at jeg har en mye bedre innstilling til det, og at han er overbevist om at jeg kommer til å klare det denne gangen. merker det sitter så godt i : tenk om jeg gir opp... jeg klarer det sikkert ikke....

 

NEI ikke vent m å bli innstuktør til du har gått ned. De som spør deg har bedre greie på det enn deg. Har de funnet ut at de vil spørre seg så er du mer enn god nok. Og IKKE gå i den fella som mange overvektige gjør at de skal ... bare de blir litt tynnere osv. DU HAR SJANSEN NÅ! la ikke livet ditt gå fra deg. Neste gang kan du ikke for du er gravid.... neste gang er det noe annet., Grip sjansen nå! Hør på gamlemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada masa;) skal snakke men instruktøren når hun kommer tilbake fra ferien. hehe. har bestemt oss for å ta dette graviditetsgreiene litt med ro, det kommer når det kommer, og jeg vil jo gjerne være litt lettere først, går jo ikke på pillen lenger, så er det meningen så kommer det. orker ikke stresse noe med det, er nok like greit.

 

jeg tror ikke du kommer til å gi opp slankingen steg, jeg tror derimot dette kommer til å gå veldig bra. ja, tankene er der. jeg er selv redd for å ikke klare det, men jeg håper jo jeg gjør det, sammen skal vi lykkes!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God festival Ned39. Kaizers blir bra. Jeg er sikker på at broren din vil at du skal kose deg. Og ja, enig med Steg, ta utfordringen nå og bli instuktør. Gå foran med et godt eksempel for vi MÅ slutte å drive og utsette alt til vi blir slankere. (ikke at jeg er no bedre selv da men.......)

 

Jo da Steg, jeg er nok litt plaga med slapphet og hodepine av og til skal jeg være ærlig, men det prøver jeg bare og overse. INGENTING skal få vippe meg av pinnen nå!! Og mannen din har nok rett: instillingen er kjempeviktig.

 

Ja da jenter!!!

Klart vi skal lykkes!!!!!!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar jeg snart på festivalen! skal kose meg så mye som overhodet mulig! dette blir bra! får prøve å finne på noe morsomt i helgen, merker at jeg må finne på nmoe gøy nå, begynner å bli lei av at samboeren min jobber og jeg går hjemme og kjeder meg. FYSJ!

 

vi snakkes senere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg en riktig så god helg,spis godt,drikk godt,ja kort sagt kos deg masse!!!

 

Det er mulig vet du,selv om vi teller kalorier,teller skritt,og teller poeng.

 

Spis for å leve,ikke lev for å spise!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble det bestemt at jeg reiser på hardangervidda m ed ei venninne i morgen. skikkelig spontant og morsomt, nå gleder vi oss skikkelig! kommer med oppdateringer før vi drar i morgen, hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig lita å rapportere!

Har ferie i all forstand. Neida spiser ikke godteri(en mintstang i kveld lørdag) ellers ikke. Men is, vanlig gauda, litt mye middag, og lite trim. Regner m at jeg har gått opp litt, men jeg får snart mensen så det er litt vanskelig å si eksakt. Ellers har vi laget ny terasse, så jeg har skrudd og krypi på gulvet i hele dag, i tillegg til å lage mat. Blir kanskje litt sykling i morgen men denne uken ser det ut til at det blir lite tp. ...... så det var dessverre ikke her du kunne hente innspirasjon i dag! :) Høres helt fantastisk ut å gå på hardangervidda, skulle ønske jeg også fikk til noen feriedager som var mest trim. Men da må noen trå til og passe unger og det ser det ikke ut til at vi får til. Men det er jo supert å gå v kysten her også. Til vi snakkes igjen: vær litt lurere enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sitter jeg på toppen av gaustadtoppen og koser meg masse:) mobilt bredbånd er susen:) har det flott, scampi til middag i dag, veldig greit å kjenne de som driver turisthytta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du godt etter i boka finner du navnet mitt noen ganger..... fin tur opp der.

har skjerpa meg i dag. Nå har jeg sykla i øs,pøs regnvær uten hjelm eller rentøy. Burde nesten gitt ekstre tp... Nå skal jeg i badekaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde syklet hjem i dag og var våt som ei katte skrev jeg inn trimpoengene. Men det var jo så sørgelig få og jeg forstod at jeg måtte enten ta fire i dag og fire i morgen eller åtte i morgen for å nå det vanlig målet mitt om 14tp. Jeg hadde tappet vann i badekaret og tenkte: hvis du bader nå - får du deg selv ut igjen til å gå over en time senere i kveld i dette regnværet? SÅ tok jeg på meg og gikk tur i en time og trekvarter (litt prat m en nabo). Badet var fortreffelig og nå mangler bare 3.8tp til i morgen. og hvis jeg ikke får tatt noen i morgen så er jeg over ti tp og godt fornøyd m det. :)

 

Nå skrur jeg av - skal rydde kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekring er bra trim det, Steg. Du er "flink" og 94,4 er jo kjempeflott!! Det er så godt å se på de tallene når de går nedover, ikke sant!? :)

 

Veiedag i morgen jeg, håper jeg har gått litt ned igjen av det jeg dessverre gikk opp i ferien. Bare 0,9 da, så det er ikke kjempekrise heldigvis, men jeg skal jo ha en ferierunde til . . . . . . . . . .

 

Nå skal jeg på trening og brenne litt fett (he, he):)

 

Ha en sunn og fin dag,

uti uka kommer visst sommeren igjen sier de!!!!!!!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snekring er fin trim.... men jeg vet jo å ordne meg så mann min tar det som er tungt :) men jeg var støl dagen etter, sikkert fordi jeg hadde brukt noen muskler jeg bruker lite vanligvis. Men skrev ikke det opp som trimp, for jeg satt jo på rompa....og det har blitt lav hverdagsaktivitet.....

 

Ja, det gir så innspirasjon når tallene går nedover. Har jo nesten ikke gått ned siden mai så jeg begynte å lure om jeg kunne kalle det slanking :)

 

Lurt m fast veiedag da Kess. Jeg lurte på om jeg skulle gjøre det jeg også for å komme igang igjen. Men nå ser jeg det an. Og så er det litt vanskelig m fast veiedag nå i sommer for jeg flakser jo fram og tilbake til hytta hele tiden. OG på hytta der har jeg ikke vekt og det skal jeg ikke ha heller.

 

0.9 regner ikke jeg som oppgang. Vekta mi svinger m 1-2kilo hele tiden. men nå er vel jeg litt tyngre enn deg og kanskje svinger litt mer. Jeg veier meg jo hver dag og noen ganger om kvelden. og den varierer ganske mye. Poenget mitt er at du har nok ikke gått opp, men kanskje litt vann i kroppen.

 

Ja, ferier er en utfordring. Jeg har alltid gått opp om sommeren. Synes jeg lever ganske strengt hele tiden så har jeg tenkt at når vi har ferie så skal vi kose oss. Men det er vel den største endringen her i gården at kos og "unne seg" må bli mindre også i ferier. Har heldigvis gått bra så langt i ferien og fått nye rutiner på hytta som gjørt at det går ganske greit der. Det målet mitt om 14tp har også hjulpet masse. For når søndagen kommer og jeg har to dager igjen så har jeg måttet legge ut på tur. Hvis jeg ikke hadde hatt det målet så hadde jeg nok utsatt noen turer ja! Men som du alltid sier: forberedelse og planlegging. Nå planlegger jeg lite, men for meg har det hjulpet å forberede meg på det som kommer. Nå er vi kommet til 21 juli og jeg har ikke gått opp. Egentlig kan jeg senke skuldrene og slappe av med at jeg klarer å holde meg i ferien også. :)

 

NEste STORE utfordring blir desember. men vi får begynne å forberede oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei steg!

 

sitter fremdeles oppe på fjellet, grattis med nedgang, det er velfortjent! ca 14 dager til neste veiedag! spennende!

 

deilig her oppe på fjellet, går nedover i tretiden i dag. blir godt å komme hjem til gubben. hehe.

 

ville bare stikke innom og si hei:) skal veie meg på den elektroniske vekten til tante nå, som hun har på hytten her oppe. skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk! Endelig. Hyggelig å høre fra deg på fjellet. Godt å komme hjem til kjæresten igjen snart. Jeg skal utover til mann min i dag, har fått mensen så da er det bare å komme seg i sikkerhet (den gode skuldra) før hormonene setter inn. ..... spennende hva jeg kommer til å fortvile over denne gangen :) ha ha! Er nok at det nærmer seg slutten av ferien. Finner jo alltids noe å grine over. :)

 

Nå har jeg vasket kjøleskapet så nå er det nok "Stine tilstander" inni der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet denne tråden tenkte jeg at jeg skulle bruke den til å skrive noen "kapitler" for å bearbeide mine feil i forhold til vekt og spising. Jeg tror at det å sette ord på, er en fin måte å bli bevisst og å gjøre noe med feilen. Og ved å skrive den inn her kan jo det gi innspill som også kan hjelpe m å løse problemet.

 

En ting som har låst seg fast hos meg er vekt. hva jeg veier og mest av alt å gå opp. Periodevis har det vært så tøft at jeg har dytta vekta langt under skapet for å slippe å se hva jeg veier. Etterhvert ble jeg klar over at det er en unngåelsesadferd. Jeg vil ikke innse problemet. Vil ikke vite hvor ille det er. Derfor bestemte jeg meg for at vekta er min beste venn. :) Men det betyr at jeg skal veie meg HVER ENESTE DAG også når jeg går opp. Hvis noen vekker meg tre på natta en gang og spør: hva veier du? Da skal jeg vite m en margin på to kilo, hva jeg veier. Poenget er at jeg må følge med meg selv og innse at jeg har en periode jeg går ned, står stille eller går opp.

Jeg snakker heller ikke m venninene mine om hva jeg veier. Jeg vet at de gjør det, men de spør ikke meg om det, er vel en uskreven regel at man ikke spør overvektige om det. Nå jobber jeg med å la andre få vite hva jeg veier. DET er fryktelig vanskelig for meg. Men for en stund tilbake fortalte jeg til ei venninne at jeg veide 100 kilo... så det er noen uker siden... Foreløpig prøver jeg å nærme meg det i en fleipete tone sånn " Men den tåler vel ikke meg på hundre kilo" Ha ha. Ikke så farlig da. For all del: alle bør ikke vit hva jeg veier! Men det er nesten litt sånn angst for meg om noen skulle få vite hva jeg veier. På kurset nå er det veldig synlig for alle hva alle veier, for boka til kurslederen ligger åpen m alle notatene rett forann oss når vi veier oss. Sånnt får jeg litt panikk av, men så har jeg jobbet med at det gjør ingen ting om de vet. Jeg har kanskje sagt det høyt også.

 

Poenget er nemlig at vekta er et fantastisk innstrumet til å fortelle meg eksakt hvordan det står til med meg. når den går opp er det et signal om at nå går det feil vei. MEN Det er helt vanlig. Veldig mange av mine venner går opp. Om sommeren eller om vinteren eller til jul eller.... MEN den store forskjellen er hvordan vi takler at vekta har gått opp. Hvis jeg hadde skjønt og gjort noe med dette her da jeg var femten år så tror jeg ikke at jeg hadde vært overvektig. Det jeg gjør OG SOM ER DEN STORE FEILEN er følgende: Det slår over en bryter til mørkt! Jeg blir overdrevet fortvila, sender meg selv inn i en helt urimelig tankesirkel om at jeg er så feit, jeg har en dårlig viljestyrke, jeg klarer ingen ting... jeg dømmer meg selv så hardt at det blir destruktivt! Og derfor blir problemet så stort. Når mine venner går på vekta etter jul og har gått opp fire kilo så tenker de: oj, nå blir det slankings en stund... så gjør de det og så er de inne i klærnea til sommeren. De ser ikke på det som noe stort problem at de har gått opp - og da blir det heller ikke noe problem.

 

Å gå opp er ikke noe problem. ALLE VI SOM ER HER INNE klarer å gå ned fire kilo. Problemet er hvis vi synes det er et enormt problem. Da blir det helt umulig. Det må jeg huske på og jobbe med hele livet. Når jeg blir tynn og på min vei nedover.

 

NÅR JEG GÅR OPP SKAL JEG IKKE SE PÅ DET SOM NOE STORT PROBLEM. JEG SKAL JOBBE MED Å DRA FRAM DE TANKENE OM AT DETTE ER GANSKE VANLIG, GJØRE NOE MED DE KILOA OG IKKE KOBLE INN MASSE SVART TANKEGANG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...