Gå til innhold

Et STEG av gangen, på vei mot et "lett" liv!


Gjest steg
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest skrulle

Fantastisk flott og tankevekkende innlegg, steg. Der satte du ord på mye av det jeg går rundt og kjenner på. Takk!

 

Ha en riktig så fin uke! - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk skrulle!

Det er vel sånn at endel av problemene vi har er felles!

Nå reiser jeg igjen på hytta. så får vi se når jeg dukker opp igjen! Ha en flott uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har vekta rikka seg! Det var deilig å se at den var under 95 i dag.

Gratulerer så mye med nedgang på vekta,det skjerper sansene litt det.

Ha det fint på hytta,blir spennende å høre hvordan det går resten av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet denne tråden tenkte jeg at jeg skulle bruke den til å skrive noen "kapitler" for å bearbeide mine feil i forhold til vekt og spising. Jeg tror at det å sette ord på' date=' er en fin måte å bli bevisst og å gjøre noe med feilen. Og ved å skrive den inn her kan jo det gi innspill som også kan hjelpe m å løse problemet.

 

En ting som har låst seg fast hos meg er vekt. hva jeg veier og mest av alt å gå opp. Periodevis har det vært så tøft at jeg har dytta vekta langt under skapet for å slippe å se hva jeg veier. Etterhvert ble jeg klar over at det er en unngåelsesadferd. Jeg vil ikke innse problemet. Vil ikke vite hvor ille det er. Derfor bestemte jeg meg for at vekta er min beste venn. Men det betyr at jeg skal veie meg HVER ENESTE DAG også når jeg går opp. Hvis noen vekker meg tre på natta en gang og spør: hva veier du? Da skal jeg vite m en margin på to kilo, hva jeg veier. Poenget er at jeg må følge med meg selv og innse at jeg har en periode jeg går ned, står stille eller går opp.

Jeg snakker heller ikke m venninene mine om hva jeg veier. Jeg vet at de gjør det, men de spør ikke meg om det, er vel en uskreven regel at man ikke spør overvektige om det. Nå jobber jeg med å la andre få vite hva jeg veier. DET er fryktelig vanskelig for meg. Men for en stund tilbake fortalte jeg til ei venninne at jeg veide 100 kilo... så det er noen uker siden... Foreløpig prøver jeg å nærme meg det i en fleipete tone sånn " Men den tåler vel ikke meg på hundre kilo" Ha ha. Ikke så farlig da. For all del: alle bør ikke vit hva jeg veier! Men det er nesten litt sånn angst for meg om noen skulle få vite hva jeg veier. På kurset nå er det veldig synlig for alle hva alle veier, for boka til kurslederen ligger åpen m alle notatene rett forann oss når vi veier oss. Sånnt får jeg litt panikk av, men så har jeg jobbet med at det gjør ingen ting om de vet. Jeg har kanskje sagt det høyt også.

 

Poenget er nemlig at vekta er et fantastisk innstrumet til å fortelle meg eksakt hvordan det står til med meg. når den går opp er det et signal om at nå går det feil vei. MEN Det er helt vanlig. Veldig mange av mine venner går opp. Om sommeren eller om vinteren eller til jul eller.... MEN den store forskjellen er hvordan vi takler at vekta har gått opp. Hvis jeg hadde skjønt og gjort noe med dette her da jeg var femten år så tror jeg ikke at jeg hadde vært overvektig. Det jeg gjør OG SOM ER DEN STORE FEILEN er følgende: Det slår over en bryter til mørkt! Jeg blir overdrevet fortvila, sender meg selv inn i en helt urimelig tankesirkel om at jeg er så feit, jeg har en dårlig viljestyrke, jeg klarer ingen ting... jeg dømmer meg selv så hardt at det blir destruktivt! Og derfor blir problemet så stort. Når mine venner går på vekta etter jul og har gått opp fire kilo så tenker de: oj, nå blir det slankings en stund... så gjør de det og så er de inne i klærnea til sommeren. De ser ikke på det som noe stort problem at de har gått opp - og da blir det heller ikke noe problem.

 

Å gå opp er ikke noe problem. ALLE VI SOM ER HER INNE klarer å gå ned fire kilo. Problemet er hvis vi synes det er et enormt problem. Da blir det helt umulig. Det må jeg huske på og jobbe med hele livet. Når jeg blir tynn og på min vei nedover.

 

NÅR JEG GÅR OPP SKAL JEG IKKE SE PÅ DET SOM NOE STORT PROBLEM. JEG SKAL JOBBE MED Å DRA FRAM DE TANKENE OM AT DETTE ER GANSKE VANLIG, GJØRE NOE MED DE KILOA OG IKKE KOBLE INN MASSE SVART TANKEGANG![/quote']

 

så flott å høre at du har "stine-tilstander" i kjøleskapet;)

 

ellers, dette er det smarteste jeg har lest på lenge! jeg fortalte nettopp ei venninne i dag at jeg veide 90,4 kilo. hun veier 83 (men bruker liksom str 38-40) veldig kraftig beinbygning i skuldrene). veide meg på vekta til tante på gaustatoppen i dag, som hun sa, den er ødelagt, og viser mye mer. den stoppet på 95,8. altsom, det hadde vært opp 5,4 kilo siden 11.juli, og det tviler jeg veldig sterkt på har skjedd. ei annen som var der gikk opp 9 kilo på den vekten, hehe, så den var ikke helt god:)

 

kom hjem fra fjellet i kveld. har ikke gått på fjellet før, men må virkelig si jeg har blitt bitt av basillen. i går kveld klatret vi (bokstavlig talt) opp på toppen av gaustadtoppen. er kronglete, mye steiner, og LAAAANGT ned! men det var verdt det. en utrolig utsikt og en flott tur. når vi gikk ned i dag skulle jeg ønske veien var mye lenger, koste meg skikkelig. blir nok en fjelltur eller to til i sommer.

 

vi har bestilt ferie i dag:) kefalionia i hellas! reiser i august, blir deilig med en hel uke for oss selv, deilig! tenkte jeg skulle stikke opp til foreldrene mine i morgen og veie meg der, har jo vekten min hos de.

 

på fjellturen har jeg forrsten spist mye mer usunt enn jeg pleier, på tre dager ble det 3-4 vaffler (med havregryn sådann) 1 new energi sjokolade, litt pop delight og 1 marsipanegg. men jeg tar ikke dette som er stort nederlag. har hatt 13 trimpoeng på 3 dager, så det er greit. skulle nesten ønske jeg veide over 91 for da får man flere trimpoeng. hehe. men gikk med en ryggsekk på 23 kilo (pakket visst litt for mye), og tenkte på at det er to kilo mer enn jeg har gått ned, så jeg har vært flink:) spent på neste veiing. er ikke det samme å veie seg hjemme, vekten til kurslederen er elektronisk, og på grammet nøyaktig. liker den!

 

nå skal jeg slappe av litt foran tv. noen som har noen tips til hva som er godt til scampi forresten? blir middagen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekta er et stort og omfattende tema, og mange tankemessige og psykologiske faktorer spiller inn her. Vi kunne nok diskutert dette i all evighet.

 

Her er noen tanker fra meg i forhold til det du skriver Steg:

 

Det er tydelig at du har reflektert mye over dette og det kan hende du har rett i at det er riktig for deg å følge så nøye med, og at vekta skal være din "beste venn" som du sier.

 

Men lenger nede nevner du ting som fortvila, selvdømmende og destruktivt i forhold til at vekta har gått opp, og da er den vel ikke din venn lenger...?

 

Det er akkurat dette jeg tror er det negative med å fokusere så mye på vekt. Vi blir opphengt og får dårlige tanker om oss selv, og det gagner jo ingenting.

 

Jeg er i utgangspunktet ganske lik deg tror jeg, veldig opptatt av vekt. Før veide jeg meg gjerne flere ganger om dagen og lot dette prege humøre mitt. Nå har jeg i lang tid (etter utrykkelig råd fra kursleder) kun veid meg en gang i uka, til samme klokkeslett hver gang. Og ja, jeg får nedtur når det står stille, må innrømme det, men så skriver jeg det opp på en tabell jeg har laget meg, og prøver å glemme det fram til neste gang. Den gode følelsen når jeg har gått ned kan jeg jo holde på litt lenger (he, he)

 

Uansett tror jeg det beste er å jobbe med positiv tankegang. Fokusere på det vi får til, og ikke det vi ikke får til. Se løsninger og ikke problemer. Tenke helse og livsstilsendring og ikke vekt og slanking. Ikke ha dårlig samvittighet og så være tålmodige da..............

 

Herregud, jenter, når en ser denne lista kan en jo bli vettaskremt av mindre. Er dette mulig da??

Ikke alt, og ikke hele tida, men noe av det en del av tida,

det klarer vi, HELT SIKKERT!!!!!!!!!!!!!!!:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha regnet litt på dette slankegreiene. har jeg innsett at jeg har kommet over halvveis.

 

Jeg begynte på 111,2 kilo, og skulle ned 39, har blitt 41,2 istedet, siden kursvekten vår var feil, og vi hadde høyere startvekt enn vi trodde, min var altså 111,2 istedet for 109,2. så jeg vil ned 41,2 kilo, til 70. nå som jeg har gått ned 20,8 kilo, har jeg gått ned over halvparten av det jeg ville. så deilig å tenke på.

 

neste hinder for meg er en hellastur i august, skal ta med treningssko og tøy slik at jeg får løpt på morgen eller om kvelden. kan ikke ha en uke uten trim synes jeg. begynner på skolen igjen til høsten, da blir det forandring i rutinene mine, jobbekvelder og mye annet, men jeg skal klare dette. jeg må fortsette å planlegge dagene mine med matpakker, gulrøtter, vann, regelmessige måltider og trening. har troen på at jeg kommer til å klare det, motivasjonen er iallefall her, og det er en start. kurs 3 har gått så bra, bedre enn de andre to kursene, og jeg håper kurs 4 går like bra (får ikke vært med første kursdagen siden jeg er på ferie da). da krysser jeg fingrene mine!

 

Ha det flott videre på hytta steg, vi snakkes:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Ned39. Er det ikke herlig å være halvveis!!? Så godt med Hellas-tur. Da kan du svømme mye og vet du, det er jo super trim. Og kose deg masse. Er veldig glad i Hellas jeg da! Gresk salat, oliven og vin. Varme sommerkvelder v/havet. Det lukter liksom noe eget i Hellas. Åååååå, jeg VIL jeg også!!

 

Men i dag ser det ut til å bli fint her også,

så da blir det solsenga på meg!!!!!!!!!!!!:):)

 

 

PS: håper du har det fint

og koser deg på hytta, Steg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nydelig vær hos meg i dag og, så vi skal på stranden. liker hellas best av alle steder, er en grunn til at jeg alltid drar dit. hehe.

 

vi hadde laget scampi i går, og gledet oss skikkelig, men så smakte det dritt, for å være helt ærlig. ble skuffet. skal kjøpe ferske scampi istedet i dag, og satser på at det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gaustatoppen er en flott og klatrete tur. men for en utsikt på toppen! Fjellturer er noe av det beste jeg vet(bortsett fra mygg!)... hyggelig at du er bitt av basillen forøvrig en hyggelig basill osm du har glede av hele livet!

 

Gratulerer og hipp hurra m halveis! Dere er så flinke, bare å ta fram flagget. Burde forøvrig vært et symbol på tavla her inne :) Halveis er et julemål for meg tror jeg!

 

Ja, vi har det supert på hytta. Jeg koser meg gløgg ihjel m ungene og skulle ønske sommeren varte leeeeeeenge. Var ikke mye frista på å reise hjem i kveld, men noen mailer og litt kontorarbeid er gjort så nå reiser jeg i morgen tidlig før hanen galer så får jeg hele dagen sammen med de i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg sint, skikkelig sint, og jeg er ikke typen som er ofte sint. før har jeg alltid grått når jeg har vært sint, men i dag dro jeg på trening, var fremdeles sint, så jeg løp meg en tur. var ganske så deilig, fikk tenkt litt og alt var så mye bedre etterpå, så nydelig!

 

jeg vurderer å unne meg en fest på fredag, har spart kosemerker, og tror de skal brukes til en liten festlighet med samboeren min og noen til, hadde vært deilig, og er lenge siden sist. kan ikke bli helt fanatisk synes jeg. så sannsynligvis en fest på fredag. med tanke på mitt ekstremt moderate alkoholforbruk er det billig og kcalorifattig, for jeg trenger ikke så mye. hehe.

 

vi snakkes senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er nok noen presiseringer som ikke kom fram i innlegget mitt Kess. Skal prøve å forklare bedre.

Ja, vi kunne diskutere i det uendelige. .... forøvrig ikke meg imot :) .

Jeg synes at masse av Greteroede oppl er bra og er veldig glad for at den bedriften finnes og bruker den selv. Men på noen områder blir systemet litt for lite grundig og litt for kommersielt for meg. Det er jo også et poeng at de som holder kurs kun har den kompetansen (hvis man kan kalle det det) at de har gått et GR kurs. Ingen skoler eller noen ting. MEN for all del, de gjør en super jobb og jeg er så fornøyd. Allikevel må jeg kunne kikke på noen områder som er litt lite grundige. .... og det er her denne vektdebatten kommer inn....

For alle kurslederene anbefaler deltakeren å ikke veie seg hjemme i kursperioden. Selvfølgelig. For her ligger jo et enormt problem. og hvis en går inn i dette problemet så vil det ta for mye tid. Jeg mener at man generelt har større utbytte av en løsning som jobber med problemet og ikke symptomet. I denne sammenheng mener jeg det er helt relevant å gå inn på hvilke følelser og hva det gjør m oss å gå på vekta og å jobbe med at det ikke skal være så styrenede. Det å anbefale å ikke gå på vekta kan føre til tre ting:

1.) At man holder seg helt unna vekta, og at det fungerer helt greit ( hvis det fungerte slik for alle så hadde jeg ikke skrevet noe om dette temaet)

2.) At man får enda et nytt område man skal holde seg unna og får et hat kjærlighet forhold til , og MASSE dårlig samvittighet for hvis man ikke klarer å la være å veie seg. Og dårlig samvittighet trenger vi ikkke mer av!

3,) At dette går greit til man er ferdig slanket eller gir opp. Da har en ikke lært noen ting mer om hvordan man forholder seg til denne vekta og får et enda mer ødelagt forhold til den. Jeg skulle ikke tatt dette opp hvis GR hold vekten inneholdt noe som helst om dette temaet men den inneholder absolutt ikke en linje om dette.

 

Vi to er helt enige om en ting: Det er viktig å fokusere på det positive. Veldig bra. Men jeg tror ikke vi kommer noen vei om vi ikke innser realiteten. Det er jo derfor noen skriver inn all mat. For å ha kontroll. Vekta er kun et instrument som forteller meg sannheten. Men sannheten kan være vanskelig å få servert. Poenget mitt er at jeg vil til enhver tid bli fortalt sannheten. Det gir meg muligheten til å følge bedre med meg selv. Selvsagt kan det være smertelig. Men min beste venn er også en som sier meg det jeg ikke liker å høre!

 

Når det gjelder å tenke positivt og skape seiere så er det nettopp grunnen til at jeg ikke har noen fast veiedag. Går jeg opp, spør jeg meg selv:hvorfor, står jeg stille er jeg nøytral og går jeg ned er det seier. Hvis jeg har fast veiedag hver tirsdag så blir det jo tap de ukene jeg ikke har gått ned. Jeg vil ikke ha tap. Jeg mener jo også at en ikke skal fokusere på vekt men på arbeidsoppgaver når en slanker seg. Hva er så arbeidsoppgaver? Jo det er feks: I sommer trener jeg på å spise mindre is enn før.Jeg leter etter å finne løsninger for å få i meg mindre is. Og lage mønstre som blir helt vanlige for meg. Når jeg evaluerer ser jeg: Jeg har blitt flinkerer til det = seier. Dette må jeg bli flinkere til=Det gir meg ikke sånn tapsopplevelse. Og en annen arbeidsoppgave er å samle 14 tp. ... Kan fortsette i det uendelige.

 

Jeg har god tid. Kan slanke meg lenge jeg, MEN jeg har ingen ting utbytte av denne perioden hvis den ikke fører til at jeg holder meg når jeg har gått ned ferdig. Og derfor jobber jeg hele tiden med hva jeg kan gjøre for å finne problemet, dele det opp og løse det varig.

 

MEN FOR ALL DEL JEG ER UNDER UTVIKLING, jeg vedder ingen ting på at denne løsningen fungerer! Men jeg har prøvd noen før som ikke fungerte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja.... ingen er jo tvinget til å lese noe her....

 

Kjempegøy å ha noen å "snakke" med og diskutere! Tusen takk for at dere er her. Jeg strekker meg stadig etter dere "halveiser" :)

 

Da får jeg si takk for denne gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er nok noen presiseringer som ikke kom fram i innlegget mitt Kess. Skal prøve å forklare bedre.

Ja' date=' vi kunne diskutere i det uendelige. .... forøvrig ikke meg imot :) .

Jeg synes at masse av Greteroede oppl er bra og er veldig glad for at den bedriften finnes og bruker den selv. Men på noen områder blir systemet litt for lite grundig og litt for kommersielt for meg. Det er jo også et poeng at de som holder kurs kun har den kompetansen (hvis man kan kalle det det) at de har gått et GR kurs. Ingen skoler eller noen ting. MEN for all del, de gjør en super jobb og jeg er så fornøyd. Allikevel må jeg kunne kikke på noen områder som er litt lite grundige. .... og det er her denne vektdebatten kommer inn....

For alle kurslederene anbefaler deltakeren å ikke veie seg hjemme i kursperioden. Selvfølgelig. For her ligger jo et enormt problem. og hvis en går inn i dette problemet så vil det ta for mye tid. Jeg mener at man generelt har større utbytte av en løsning som jobber med problemet og ikke symptomet. I denne sammenheng mener jeg det er helt relevant å gå inn på hvilke følelser og hva det gjør m oss å gå på vekta og å jobbe med at det ikke skal være så styrenede. Det å anbefale å ikke gå på vekta kan føre til tre ting:

1.) At man holder seg helt unna vekta, og at det fungerer helt greit ( hvis det fungerte slik for alle så hadde jeg ikke skrevet noe om dette temaet)

2.) At man får enda et nytt område man skal holde seg unna og får et hat kjærlighet forhold til , og MASSE dårlig samvittighet for hvis man ikke klarer å la være å veie seg. Og dårlig samvittighet trenger vi ikkke mer av!

3,) At dette går greit til man er ferdig slanket eller gir opp. Da har en ikke lært noen ting mer om hvordan man forholder seg til denne vekta og får et enda mer ødelagt forhold til den. Jeg skulle ikke tatt dette opp hvis GR hold vekten inneholdt noe som helst om dette temaet men den inneholder absolutt ikke en linje om dette.

 

Vi to er helt enige om en ting: Det er viktig å fokusere på det positive. Veldig bra. Men jeg tror ikke vi kommer noen vei om vi ikke innser realiteten. Det er jo derfor noen skriver inn all mat. For å ha kontroll. Vekta er kun et instrument som forteller meg sannheten. Men sannheten kan være vanskelig å få servert. Poenget mitt er at jeg vil til enhver tid bli fortalt sannheten. Det gir meg muligheten til å følge bedre med meg selv. Selvsagt kan det være smertelig. Men min beste venn er også en som sier meg det jeg ikke liker å høre!

 

Når det gjelder å tenke positivt og skape seiere så er det nettopp grunnen til at jeg ikke har noen fast veiedag. Går jeg opp, spør jeg meg selv:hvorfor, står jeg stille er jeg nøytral og går jeg ned er det seier. Hvis jeg har fast veiedag hver tirsdag så blir det jo tap de ukene jeg ikke har gått ned. Jeg vil ikke ha tap. Jeg mener jo også at en ikke skal fokusere på vekt men på arbeidsoppgaver når en slanker seg. Hva er så arbeidsoppgaver? Jo det er feks: I sommer trener jeg på å spise mindre is enn før.Jeg leter etter å finne løsninger for å få i meg mindre is. Og lage mønstre som blir helt vanlige for meg. Når jeg evaluerer ser jeg: Jeg har blitt flinkerer til det = seier. Dette må jeg bli flinkere til=Det gir meg ikke sånn tapsopplevelse. Og en annen arbeidsoppgave er å samle 14 tp. ... Kan fortsette i det uendelige.

 

Jeg har god tid. Kan slanke meg lenge jeg, MEN jeg har ingen ting utbytte av denne perioden hvis den ikke fører til at jeg holder meg når jeg har gått ned ferdig. Og derfor jobber jeg hele tiden med hva jeg kan gjøre for å finne problemet, dele det opp og løse det varig.

 

MEN FOR ALL DEL JEG ER UNDER UTVIKLING, jeg vedder ingen ting på at denne løsningen fungerer! Men jeg har prøvd noen før som ikke fungerte.....[/quote']

som du sier, at man kan slanke seg lenge, men det er ikke motiverende hvis man er redd man ikke klarer å holde seg der?! er det riktig forstått? jeg tenker sånn om dagen. er livredd for å gå på en godterismell uten like, har på følelsen av at den kommer snart, dagen der ejg spiser mer enn en new energisjokolade, jeg har ikke hatt den enda, og er redd sprekken min skal bli enorm!

 

kjempefint at du sier hva du er flink til, du skal ha all ros i verden for alle trimpoengene dine, bøyer meg i støvet! det er knallbra!

 

veier du all mat steg? jeg har ikke aklrt å slutte å veie og registrere all mat, enda jeg har holdt på i 7 måneder, er det vanlig? trodde mange hadde sluttet da, og føler meg litt opphengt i maten og kcal.

 

ang vekten, hvor ofte man skal veie seg osv, hvsi du veier deg en dag i uken er det kanskje lettere å se de store forandringene, enn hvis du veier deg daglig. jeg er absolutt ikke den beste til å snakke på det området, som du vet;) men vi får gjøre litt som du vil på det området, som du sier, vi gir opp en hel del annet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Kjedelig å være sint, men det er veldig nyttig å få det ut. Innestengt sinne er ikke sundt! Men tenk å være så fornuftig å trene det av seg da! Ja, ta deg en fest. Det er sol sommer og livet er herlig! Og ja, jeg tåler kun et glass vin for tiden.... får liksom ikke opp kvoten etter tre svangerskap og ammeperioder! ... og slanking.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg veier ingen ting... bare meg...... ha ha!

Har jo ca i hodet... men det er klart at de periodene jeg veier går jeg mer ned.

 

Vet du hva: Gå til butikken og kjøp deg favorittsjokoladen elelr godteriet ditt og spis den med en gang. Det er jo hele poenget: du må trene på å spise litt. Å kunne forholde seg til det uten å ta av! Det går helt bra! Du går ikke på noen smell hvis du bestemmer deg for at nå skal du spise en sjokolade og så vente to mnd igjen. Men det er vanskelig! Noen ganger sier jeg det til mann min .- nå skal jeg spise denne så må du passe på at jeg ikke spiser mer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt vaffel og sjokolade på turen, så jeg venter litt. hehe. men er en stor omvenltning dette med godteri. jeg kunne kjøpe godteri nesten daglig før, men nå føler jeg at de i kassen ser rart på meg hvis jeg kjøper noe søtt. rare saker det der altså.

 

så smart å gi beskjed til mannen din;) det må jeg prøve, hehe. skal bake noe i løpet av uken, den marengskaken på sidene her inne høres så god ut!

 

men nå tar jeg kvelden! vi snakkes senere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig gjennomtenkt det du skriver, Steg, og da er det nok riktig for deg. Men det som skremte meg i det første innlegget var at du brukte uttrykk som "overdrevent fortvila", "jeg er feit, har dårlig viljestyrke, klarer ingen ting", "dømmer meg selv", "blir destruktivt" mm når vekta har gått opp.

 

Dette skjer nok ikke i like stor grad hver gang (håper jeg), men ettersom det skjer tror jeg disse tankene muligens ligger latent hver gang du går på vekta, slik at du allerede har en slags negativitet i deg, en forventning. Det ville hvertfall være en ganske normal psykologisk mekanisme.

 

Jeg har, som sagt, mye av det samme selv, og tror det er bedre å oppleve det en gang i uka, og så legge det bort, enn hver dag.

 

Man bør jobbe med problemet heller enn symptomet, sier du, og det er jeg helt enig i. Derfor har jeg, heldigvis, noen jeg snakker med ang. mitt forhold til mat. Etter mange år føler jeg at jeg har kommet til bunns i det meste, men det er likevel godt å snakke om det med jevne mellomrom. Jeg anbefaler alle å gjøre det samme. Det er utrolig nyttig, og ikke farlig.

 

Det er bra vi er under utvikling og at vi ser framover, og det er helt klart viktig å hele tiden ha fokus på at dette ikke er noen kur som er ferdig når vi har gått ned, men en varig livsstilsendring hvor vi skal fortsette å jobbe for å holde vekta framover.

 

Ja! dette er en artig og spennende diskusjon, og det viktige er jo at vi finner en metode som passer for oss, slik at vi en dag kan nå målet vårt.

 

For det skal vi klare,

ikke tvil om det!!!!!!!!!!!!!!!!

 

...............og nå skal jeg ut i sola, HURRA!!!!!!!!!!:):):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i går var jeg en liten tur på fest, vi grillet og koste oss, og jeg drakk 6 sukkerfrie cider, spiste grillmat og hele pakka. det ble desverre 2300 kcal med alt, så da har jeg to dager denne uken med over 2000 kcal (ble det på mandag og, når vi gikk ned fra fjellet). har ikke hatt over 2000 kcal på mange måneder. hadde bakt ostekake i går, men den ble heldigvis stående i kjøleskapet, selvom den ikke er så ille kcalmessig. men kvelden var koselig, men jeg må si det sånn at nå kunne jeg tenke meg en kald dusj og et glass vann. vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler meg litt ute og kjører om dagen. i dag blir det peppes pizza til middag, en halv sjokoladebolle m.m. har vært kino popkorn, alkohol og diverse de siste tre dagene, og jeg begynner å føle at jeg mister litt oversikten! har fri og er på stranden, så det blir mye rolige aktiviteter. svømmer heldigvis litt da, men er jo ikke mye. men har 10-11 trimpoeng denne uken så langt, så det er jo bra, men jeg henger ikke på greip matmessig om dagen, pleier jo å være så flink, men nå så tenker jeg at jaja, en halv bolle er ikke så farlig.

 

det er disse tankene som gjør at man sakte men sikker kommer ut av det. uæææ! møkk altså. får kjøre til foreldrene mine på mandag og veie meg der. håper jeg ser 89-tallet, men er skeptisk. var 90,2 sist gang jeg veide meg, er vel ca en uke siden. men med tanke på aktivitetene den siste uken har jeg lave forventninger!

 

men jeg skal kose meg med pizzaen etterpå, har aldri bestilt pizza hjem før, så samboeren min og jeg skal ha det koselig med den, men nå må jeg begynne å skjerpe meg igjen! men ligger på rundt 1600-1700 kcal daglig, burde vel ligget på litt mer, men jeg får ordne det på neste gr-kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kess: de sterke uttrykene om hva som skjer når jeg har gått opp handler om de periodene jeg har lukket øynene latt skuta seile og så har gått opp mange kilo og går på vekta. Det er nettopp de jeg vil unngå og måten jeg bruker er altså å venne meg til at jeg veier meg hver dag og følger med så det ikke kommer som noe sjokk enten jeg går opp eller ned! ...... og når en veier seg en gang fast i uka så gjør en jo det samme. men jeg kan finne på å utsette det en uke ... og en til...

. Bra du har noen å snakke med. Siden du ikke har noen egen tråd er det litt vanskelig å få oversikt over historien din, men etter det jeg har fått med meg så var du en person som veide 60 kilo mindre før og muligens hadde en stabil vekt da? Det betyr i tiltelle at vi nok har litt ulike problemer for jeg har aldri vært slank i voksen alder og har meget fastgrodde vaner ( mer enn ti år gamle!) Og har slitt m overvekt i alle fall følelsen av.... helt siden puberteten. Jeg må nok bruke meisel og slegge for å endre endel av de dårlige vanene! :)

 

Tusen takk for innspill Kess, du også virker jo reflektert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... at jeg peser rundt i sommervarmen og samler meg trimpoeng.... men jeg gjør ikke det. Har faktisk blitt null denne uka.... men det gjør ingen ting. En uke uten trimpoeng er helt greit. Men jeg har svømt endel.... tar sikte på å gjøre en bedre uke i den som kommer!

 

Ellers er jeg relativt flink (etter mine prinsipper) om dagen. .... Helt til i går. Da bakte jeg brownies..... hodet bare trilla av om havna nedi sjøen noen timer til mange stykker var fortært..... så der har jeg en STOR jobb å gjøre. Å kunne bake kake og ta litt, ikke smake når den er ferdig går bedre, men når den er servert.... men jeg har funnet ut at den isen m chili er kjempegod og jeg er godt forsynt etter en, og det er 115kcal tror jeg. Har vært så nøye med å bare spise vanlig mat på stranda og har ikke hatt med søt kjeks en dag. ... sønn min brukte lørdagsgodt pengene til å kjøpe seg en pakke marilyn coccies.... fikk et stikk av dårlig samvittighet da.... men jeg tror de har godt av å lære at sånt er også godterier. I dag hørt jeg den ene ungen sa til den andre: vi kan ikke spise så mye brownies vi vil for de ter også godteri.... ja. ja de har bare godt av å lære det!

 

Ellers er livet fantastisk om dagen. Går i bikini fra morgen til kveld, godt jeg har fler..... Men jeg ser fler på stranda som går i samme bibinien her dag. Blir litt lite søvn og ingen trim. Men nå nyter jeg siste stikk av sommer bare jeg ikke går opp noe vesentlig så er alt ok. Disse dagene lever jeg på hele året.

 

Regner med at dere også koser dere! Vi får skrive mer her når det blir vinter... ha ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine utskeielser er faktisk vledig små. Du må jo leve litt normalt også. Slapp av. Du har så fine vaner når du vil det. Nyt kjæresten og ferien. Innen jul er du i mål uansett!

 

Da får dere ha noen fortsatt supre sommerdager. Steg "stekes" på hytta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg: så deilig med hytte! selv nyter jeg sommeren på alle sandefjords svaberg om dagen, storkoser meg! og ja, utskeielsene mine er mye mindre enn før jeg begynte på gr, men i morgen er det tilbake til det vanlige. trening klokka 8, slappe av litt før det, og ikke spise popkorn, ostekake eller is, og jeg vet jeg må kose meg. har hatt en flott helg med samboeren min og venner, er bedre å skeie ut med andre enn å proppe sjokolade alene.

 

jeg må kjøpe et par nye bikinier snart, er så dyrt, med tanke på at jeg er stor i overetasjen. men fy så nydelig det er å ligge å slappe av på stranden, herlighet. styrer unna kjeks og is der, heldigvis. så utrolig bra at du lærer ungene om godteri og sånn, det er flott!

 

skal forresten veie meg en dag igjen snart, i morgen er det en uke til gr-veiing, heldigvis. blir greit å komme seg på igjen. og er spent på resultatet, etter utskeielsene mine de siste dagene har jeg ikke høye forventninger, men mye kan skje på en uke.

 

vi snakkes senere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Måtte bare innom en snartur for å "si" hei til dere ;O)

 

Håper dere koser dere med sommeren!

 

Ned39 - sjekk bikiniene de har på Match. Jeg har det som deg og er topptung. Har funet supre bikinier der med godt hold i overdel. Får også kjøpe forskjellige størrelser på over- og underdel. Fine var de og! Og nå tror jeg de kjører 25% på de ;O)

 

Travel uke med mye som skal være klart for avreise til syden på fredag. Kom jo hjem med masse ferieklær og svette trimklær etter 14 dager på hytta, så slipper å bli arbeidsløs.......

Satser på en "stram" gjennomføring av dagene før vi reiser, ingen utskeielser til tross for godt vær! Går nok greit det når jeg vet at vi skal kose oss i fjorten dager etter det - for ferien skal være anderledes! Bestemt på det, men skal prøve at det ikke tar helt av ja! Gleder meg faktisk på høsten og videre satsing!

 

Snakkes ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...