Gå til innhold

Er vi flere som vil gå ned og begynner nå i august???


Anbefalte innlegg

Hei Prinsesse-M :)

Takk for hyggelig svar. Godt å høre at vi er flere i samme situasjon. Jeg bor på Leirsund utenfor Lillestrøm, ikke så langt fra Oslo, bare tre mil tror jeg. Så bra du har gått ned en kilo. Det må føles godt. Da er du på god vei nedover :) Skal ikke trøstespise og sant som du sier. Om noen dager er jeg kanskje kvitt de gramma igjen. Krysser fingre ;)

 

Kjøpt meg motivasjonskjolen på Alexis i størrelse 42/44 i dag, den vil jeg inn i i jula. Greit å ha et mål å jobbe mot ;). Da skal jeg også melde meg på nettdating om jeg tørr. Føles tryggere når jeg trives med egen kropp og tror mye vil hjelpe når jeg bare kommer under åtti. Vil aldri bli noen sylfide, men hadde vært så deilig å bare kunne å inn i en vanlig butikk. Slippe å handle i HM pluss avdelingen :D

 

Ja, sant det er mye å spise. Merker det jeg også. Spiser mer utover dagen nå enn før og det er mye mat. Slipper i det minste å gå sulten.

 

En god dag ønskes deg og alle dere medslankere. Føles godt å kunne bruke forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært fraværende her... Livet har vært kjipt og vanskelig de siste to ukene, og motivasjonen for å veie, registrere og sånt har vært på bånn. Ikke at jeg har sklidd ut i dårlige vaner; men har ikke vært så bra som det kunne være heller. Så... Ned 0.0 kg på vekta for meg denne uka. Kjenner at motivasjonen er på bunn; mannen har begynt å jobbe igjen, så jeg må lage mat selv (noe som er ekstremt vanskelig og smertefullt for meg), så da kommer det til å ende med at jeg ikke spiser... Jeg har kræsja totalt og er helt tom for håp nå :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mishmo!

Trist og høre. Noen ganger når livet skjer kan det være trist og tungt. Vi har alle vært der. Håper det kommer lysere dager. Kjenner meg så godt igjen det du sier om at motivasjonen er på bånn når livet butter. Nå er jeg på et bra sted, men for to år siden gikk jeg på en smell og var ute av arbeid ett år. Da spiste jeg meg opp mange kilo, men livet ble bra igjen sakte, men sikkert.

 

Ikke ty til maten. Det er så mange andre måter å håndtere smerte på som er mer konstruktivt.

 

Livet blir bra igjen. Etter regn kommer sol, selv om det kan ta litt tid. Dessuten er 0,0 kilo mye bedre enn å gå opp i vekt.

 

God klem til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Har vært fraværende her... Livet har vært kjipt og vanskelig de siste to ukene, og motivasjonen for å veie, registrere og sånt har vært på bånn. Ikke at jeg har sklidd ut i dårlige vaner; men har ikke vært så bra som det kunne være heller. Så... Ned 0.0 kg på vekta for meg denne uka. Kjenner at motivasjonen er på bunn; mannen har begynt å jobbe igjen, så jeg må lage mat selv (noe som er ekstremt vanskelig og smertefullt for meg), så da kommer det til å ende med at jeg ikke spiser... Jeg har kræsja totalt og er helt tom for håp nå :/

 

 

MICHMO - når det er så tungt og vanskelig i tilværelsen - det er da du trenger noe fint allermest. Det fineste du kan gjøre for deg selv er å IKKE ødelegge din utrolig fine prosess med å spise usunt eller ikke noe, du får det bare mye verre. Sett strek akkurat nå! Og neste måltid blir noe sunt. Ikke tenk at du skal gå ned denne uken, fokuser på å ikke gå opp og så lager du deg mange små delmål. Hjernen og kroppen din vil lure deg til å gå opp i vekt - det skal du ikke være med på. Gå ut - prøv å være helt tilstede, observere, høre på vakker musikk, vask håret, ta på deg noe du føler deg litt vel i. Eller gå en lang tur! Svett ut noe av det vanskelige.

Viktigst av alt - vær snill med deg selv - du må være snill med deg selv. Du gir ikke opp. Du skal nå målet ditt - det er noen omveier, men du skal frem. Sett strek og begynn neste måltid. Og skriv i kveld om hvordan snuoperasjonen går. Jeg lover deg at det er det beste du kan gjøre.

Beste ønsker fra gullmedaljekandidaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babygirl_mira

Hei, har ikke vært så aktiv her, pga familie besøk å mye å gjøre, som sakt!

Vi må spontant reise fra oslo, til stavanger å bo der i en 2 mnd's tid. (kanskje lengre)

 

Så der har jeg jo ALLE vennene mine OG familie! :D Så GLAD nyhet for meg!

Skal da trene med en kompis, minst 5 dager i uka på S.A.T.S, har også meldt meg på magedans kurs, å stor gleder meg til det! :D

 

Vekta går heldigvis ned igjen, så tror kanskje det var mensen som var i veien siste uke! Men fikk ikke mindre motivasjon for det om, det gir meg faktisk mer stå-på vilje, for å gå det ned igjen! hehe :)

 

 

Masse lykke til til dere andre, skal sjekke hva dere har skrevet for noe litt senere, nå skal jeg ut på farten igjen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mishmo!

Trist og høre. Noen ganger når livet skjer kan det være trist og tungt. Vi har alle vært der. Håper det kommer lysere dager. Kjenner meg så godt igjen det du sier om at motivasjonen er på bånn når livet butter. Nå er jeg på et bra sted, men for to år siden gikk jeg på en smell og var ute av arbeid ett år. Da spiste jeg meg opp mange kilo, men livet ble bra igjen sakte, men sikkert.

 

Ikke ty til maten. Det er så mange andre måter å håndtere smerte på som er mer konstruktivt.

 

Livet blir bra igjen. Etter regn kommer sol, selv om det kan ta litt tid. Dessuten er 0,0 kilo mye bedre enn å gå opp i vekt.

 

God klem til deg :)/>

 

Jeg spiser ikke dårlig, bare ikke så bra som jeg burde; problemet mitt er jo at jeg spiser for lite, ikke for mye. Bunn har jeg møtt for lenge siden; vært ute av arbeid i seks år or aldri fått fullført en utdannelse pga depresjoner, angst osv.

 

 

MICHMO - når det er så tungt og vanskelig i tilværelsen - det er da du trenger noe fint allermest. Det fineste du kan gjøre for deg selv er å IKKE ødelegge din utrolig fine prosess med å spise usunt eller ikke noe, du får det bare mye verre. Sett strek akkurat nå! Og neste måltid blir noe sunt. Ikke tenk at du skal gå ned denne uken, fokuser på å ikke gå opp og så lager du deg mange små delmål. Hjernen og kroppen din vil lure deg til å gå opp i vekt - det skal du ikke være med på. Gå ut - prøv å være helt tilstede, observere, høre på vakker musikk, vask håret, ta på deg noe du føler deg litt vel i. Eller gå en lang tur! Svett ut noe av det vanskelige.

Viktigst av alt - vær snill med deg selv - du må være snill med deg selv. Du gir ikke opp. Du skal nå målet ditt - det er noen omveier, men du skal frem. Sett strek og begynn neste måltid. Og skriv i kveld om hvordan snuoperasjonen går. Jeg lover deg at det er det beste du kan gjøre.

Beste ønsker fra gullmedaljekandidaten.

 

 

Jeg vet du mener det så godt gullmedaljekandidaten :/ For meg fungerer dessverre ingen av rådene... Jeg greier ikke gå pga sykdom, dusj/vaske håret er tortur, har ingen klær som passer...

 

Igjen, det er heldgivis ikke sånn at jeg faller ut i å bare spise drit. Jeg bare spiser ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michmo!

Skjønner! Mener ikke å bagatillisere. Det er tungt å være utenfor arbeidslivet. Psyken kan trekke deg ned og gjøre det vanskelig både å møte folk og fikse livet generelt. Jeg har vært heldigere enn deg, som kom meg raskere opp, men jeg kjente litt på det å stå utenfor. Heldigvis fikk jeg god hjelp. Håper du også får det. Opplevde det som godt og nødvendig å gå i terapi en periode...

 

Ikke bra å spise for lite heller. Liten matlyst eller mer det at det er for energikrevende?

 

Stå på og ikke gi opp!

 

Frodig81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Kjære MICHMO - det er vanskelig å gi gode råd til en person som man ikke kjenner og som har sin histore som vi ikke vet noe om. Det kan bli helt feil som det ble. Det er godt ment og det så du heldigvis.

 

Da må jeg be deg om å tenke på hva det er som har hjulpet deg tidligere når du er langt nede. Fastlege. Behandlingapparatet - og det er stort - jeg jobber i det og kjenner det svært godt for Oslo-området. Det er faktisk flinke folk som kan være en støtte for deg om du ønsker det og ikke greier det selv. Kanskje har du både dårlige og gode erfaringer.

 

Noen må gå litt inn i sin hule en periode og samle seg før de greier å gå ut igjen. Jeg tenker at du nå spiser altfor lite og det er tross alt mye bedre en kort periode enn å hive i seg masse usunn mat, men så er det mulig at du tyr til trøstespising som du beskrev at du gjorde før - etter en periode med for lite mat, mange beskriver det. Og ingen av delene (for lite eller for mye)er bra for humør og velvære.

 

Ønsker deg alt godt - håper du tar det i beste mening. Ønsker deg en bedre kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

Her har det skjedd litt siden sist.

 

Velkommen til dere som er ny- kjempeflott at flere vill bli med oss :)/>

 

MICHMO: jeg håper du vill finne litt glede i hverdagen igjen slik at det blir litt lettere. Små ting -store gleder. Stå på. Stor klem til deg :)/>

 

Jeg har hatt en kjempeweekend på hotell og trur jeg klarte å slappe skikkelig av. Tok ikke av når det gjaldt mat og snop heller-så er kjempefornøyd :)/>

Fortsetter med min 13-1400 meny, spent på om det fungerer. Denne ukens veiing kan jeg ikke forvente noen nedgang, men jeg ser fremover. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen:)

Lager meg kalorifattige grove pannekaker idag, nomnom! Skal steke de straks, gleder meg!

 

Igår spiste vi fårikål og hadde besøk. Da maten var oppspist skulle vi spise is som gjestene hadde med, holdt da på å glemme meg og ta masse is med sjokopulver på:/

Men innså heldigvis plutselig at jeg jo ikke skal spise slikt for tiden(iallefall ikke etter en så fet middag), så spiste ikkenoe. Det var heldigvis lett å la vær å spise, og pepsi maxen hjalp meg gjennom;)

 

Har dere noen planer for helgen da? Vi skal på hyttetur og hunderfossen i helgen, gleder meg! Litt spent på kostholdet, men skal klare det:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke laget en eneste matrett etter GR-oppskriftene, men synes det går greit å spise stooooore mengder gulrøtter samt vanlige mengder kokt skinke, cherrytomater, mandler, kokt egg, melon, epler.

Det er så lettvint å ta med til lunsj og mellommåltid.

To Skyr med knekkebrød knust oppi er kjekk frokost. Blir kanskje lei etterhvert, men får da i meg bra mat og nok mat i løpet av dagen.

Dessertfavoritten er mager cottage cheese med eplesyltetøy på (Lerum uten tilsatt sukker).

Vi har jo alle våre favoritter, men dette krever i alle fall ikke hverken tid eller planlegging...

 

Skrulla86, ha det fint på hyttetur og i fornøyelsesparken!

Michmo, sender deg en stå på klem!

Linda, bra du har fått slappet av forrige helg!

Babygirl_mira, høres ut som flytting er en glede, kos deg! Bor selv på et sted jeg ikke har noen nære venninner, kan være treigt til tider. Er ikke bare å gå ut og skaffe noen venner i voksen alder, i alle fall er jeg tilbakeholden sånn.

Frodig81,klart du SKAL komme inn i din nye kjole til jul, lurt kjøp!

 

Alle dere andre, ha en strålende torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prinsesse_M

Hei dere medslankere :)

 

Jeg er nesten litt "glad" for at det ikke bare er meg som har problemer med å få i meg nok mat, eller at jeg ikke er den eneste som mister motet... Meeeen vi vet jo alle at skal vi ned, så må vi jobbe for det. Er en grunn til at vi meldte oss inn her :) We can do it (uff.... litt påvirket av all valgkampanje rundt om...)

 

Ellers lurer jeg på om det er noen av dere andre som sliter litt med å bli oppblåst av å spise paste, ris og poteter? Magen står ut som en ballong etter jeg har spist det... Inte okey! Kursleder svarer ikke på eposten om hva jeg kan bytte ut med....

 

Har kommet i gang med treningen, og hadde veiledningstime med PT for å få et program i går... og lettlurt som jeg er så kjøpte jeg 10 timer. Deilig å vite at jeg har en som skal følge med på treningen også. Klarer dere å gå 10.000 skritt pr dag? Registrerer dere det som trening også eller bare skritt?

 

Har jo blitt helt forvirret av dette her, så nå drømmer jeg om mat! Vil heller drømme om nyttårskjolen som skal være dyr og smashing!! :)

 

 

Til dere som sliter med angst og depresjon; det har jeg også gjort! Vet hvor lett det er å falle ned og hvor lang tid det tar å komme tilbake. Etter god oppfølging av lege, psykolog og nav har jeg kommet meg tilbake til en jobb jeg elsker og føler ikke døgnet har nok timer fordi jeg vil gjøre så mye. Stå på!!! Det er ingen skam å bruke tid. Vi skal leve lenge :)

 

Ha en super dag alle sammen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Cath: Cottage Cheese med eplemost skal jeg prøve. Godt å få noen tips om nye måter å kose seg på :) Skal hente motivasjonskjolen i morgen. Pr i dag er jeg størrelse 46, men om noen måneder... da er vi alle et skritt nærmere drømmen, det har jeg troa på. I mellomtida handler det om å endre vaner som du sier. Det er godt med gulrøtter og cherrytomater også..

 

Merker at jeg begynner å bli mer bevisst. Jeg kan bruke frimerker på en kaffe latte med lettmelk og en Maryland cookie som i går, men for første gang på lenge går det ikke på automatikken. Jeg stopper opp og tenker og har ikke det samme behovet for å skeie ut i dag. Alt går ikke ned på høykant lenger... Det er liksom ikke verdt det.

 

Hva er forresten deres grunner til å gå ned i vekt??

 

Det var et spørsmål i en annen tråd, men det er spennende syns jeg. Hva som ligger bak... Her er mine mål:

 

- Jeg vil bli sprekere og se bedre ut naken

- Jeg vil kunne gå inn i en hvilken som helst klesbutikk uten å måtte handle i stormote avdelingen (de har veldig mye fint på Zizzi og Alexis også, men tenk å kunne ha valget)

- Jeg vil kunne gå en tur i fjellet uten å miste pusten og kunne jogge til bussen.

 

Hva er dine grunner?

 

Frodig81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at negativiteten min kom så sterkt ut her i går jenter, det var ikke meningen! Var et svakt øyeblikk, og jeg beklager veldig at jeg fremsto som utakknemlig og grinete.

 

I går tok jeg helt GR fri; det var bryllupsdagen vår (noe som var grunnen til at jeg var ekstra følsom også; hadde sett gjennom bilder fra bryllupet, hvor jeg veide 20 kg mindre, og jeg gruet meg til å gå gjennom klesskapet og prøve å finne noe som passet, så nogenlunde pent ut og ikke gjorde at jeg så tjukk ut), vi var ute og spiste på resturant, og jeg koste meg med dessert og Prosecco. For min del er det veldig viktig å finne en balanse; bli mer bevisst i hverdagen, men ikke la det gå utover de spesielle anledningene. Bryllupsdag, min og mannen sin bursdag, jul... Da skal jeg spise og drikke akkurat hva jeg har lyst til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Så mye å kjenne seg igjen i hos dere. På tide å bidra med noe igjen … kanskje? Det var to hovedgrunner til at jeg begynte å følge denne tråden. En av dere hadde knekt ankelen og en annen var kronisk syk. Jeg knekte ankelen i februar og har x - antall operasjoner i beina siden jeg var 25.. Det har vært en skikkelig smørje når det har stått på som verst - vondt alle steder - lav selvtillit - ikke klare å gå i jobb - ikke klare å følge ting opp hjemme: husarbeid- behov for å være sosial men ikke overskudd til å være det osv osv. Noe d-- å være kronisk syk - spesielt når det ikke står "SYK stempla i panna». Når man går hjemme er maten svært lett tilgjengelig og sofaen så god å sitte i..

Å nærme seg et helsestudio, trimgruppe etc gir meg den samme følelsen som gymtimene på skolen (leenge siden men dog ... ) Jeg liker ikke å tape. I gymtimene på skolen lærte jeg at det var viktig å være god og aller helst best. «Konkurransen» i gymtimen var jeg dømt til å tape ... for andre, er det akkurat et snev av konkurranse som motiverer. Kan ikke huske at vi hadde fokus på aktivitet for å ta vare på vår egen helse – det har gått en stund og blitt noen kilo før jeg forstod det. Nå konkurrerer jeg mot meg selv – taper og vinner…

Hva som har motivert meg nå, er at jeg bikka 90 kilo og nesten daglige migrene anfall. Jeg vil klare å stå i jobb - faren for å bli ufør... ja den er der hele tiden. Nå har jeg laget meg en trimløype - rundtur - starter på flaten - så oppoverbakke - premien er nydelig utsikt og nedoverbakke hjem igjen. Går alene - musikk på øret - puster som en hvalross- Det fungerer for meg enn så lenge. (Gruer meg til vinteren) Ikke så viktig med tidsbruk - bare at jeg kommer meg rundt i løypen. Brukte staver de første gangene og brukte sikkert 1,5 time på rundturen. Liker ikke så mye oppmerksomhet. Men nå er det nok!! Om noen synes jeg ser rar ut der jeg peser av sted, får de bare ha den gleden. Om jeg har 20 - 30 kilo for mye er jeg likevel god nok - jeg er fin nok, men kiloene plager meg og jeg får dårligere helse på grunn av dem derfor jeg. Stå på damer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine grunner for å komme meg ned i vekt og BLI der denne gangen er kanskje ikke så ulike dine ?

 

Få en lettere hverdag, bokstavelig talt.

Over tid få en bedre helse som resulterer i et langt liv med min datter.

Føle meg attraktiv igjen.

Om ikke flat, så i alle fall et glattere mageparti hadde vært morsomt.

Kunne handle på vanlige klesbutikker, slippe å gå på stor mote.

Ha lyst til å gå i bikini på stranden.

Synes det er greit å havne i midtsetet blant fremmede på flyet( er alltid så ekkelt at jeg nesten "renner "utenfor setet!:)

Slippe å være "hun store" i forsamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motnyvår :) Så flott at dunhar begynt å konkurere med deg selv. Det å gå med staver må være god trim. Jeg trener litt styrke med håndmanualer hjemme, veldig lite annen trening nå (det vet du sikkert alt om med trøblete ankler). Skal på kontrollrøntgen nå om to uker, om den går fint kan jeg forhåpentligvis belaste til smerteterskel. Da skal jeg melde meg inn på SATS og ta to timer med PT. Alltid vært dårligst i gymmen jeg også, men i mitt 32 år er det kanskje på tide å seg opp på hesten igjen ;) .

 

Cath! Veldig mange av de samme grunnene. Tenk å kunne ha på seg bikini på stranda... Drømme. I år bada jeg ikke eller sola meg en gang, pga ville ikke at noen skulle se valkene mine, og det var i grunn litt trist for jeg er glad i å bade...

 

Sist jeg hadde noe på gang turte jeg kun å ha sex med lyset av og under dyna.. Neste gang jeg får meg kjæreste vil jeg tørre å gå naken fra soverommet til badet, uten å være redd for at han ikke vil synes jeg er attraktiv. Det å kunne slappe av i sitt eget skinn.

 

For ja, selvsagt er vi gode nok som vi er!, men likevel henger selvtilliten sammen med kiloene, hvertfall hos meg. Kanskje noe å jobbe med der ;)

 

Fortsatt god torsdag!

 

Frodig81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Så mye å kjenne seg igjen i hos dere. På tide å bidra med noe igjen … kanskje? Det var to hovedgrunner til at jeg begynte å følge denne tråden. En av dere hadde knekt ankelen og en annen var kronisk syk. Jeg knekte ankelen i februar og har x - antall operasjoner i beina siden jeg var 25.. Det har vært en skikkelig smørje når det har stått på som verst - vondt alle steder - lav selvtillit - ikke klare å gå i jobb - ikke klare å følge ting opp hjemme: husarbeid- behov for å være sosial men ikke overskudd til å være det osv osv. Noe d-- å være kronisk syk - spesielt når det ikke står "SYK stempla i panna». Når man går hjemme er maten svært lett tilgjengelig og sofaen så god å sitte i..

 

*klemmer* Å, som jeg kjenner meg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg dessert! Og samtidig sunn og næringsrik :biggrin:

 

Pannekakeoppskriften herfra:

 

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/tema/helse/klikk/dagbladet/oppskrifter/28805408/

Men med vaniljekesam istedet for vanlig kesam.

 

Lag "syltetøy":

300 gram bringebær

100 gram blåbær

en teskje honning

En klype maizenna

 

Kok opp, kjør med stavmikser/blender, voila du har et sunt "syltetøy" som smaker utrolig deilig, til pannekaker, blande i yoghurt/kesam/cottage chesse/havregrøt... Oppbevar i kjøleskap, holder seg bra ca en ukes tid.

 

Og pannekakene sammen med syltetøyet er veldig godt! Jeg får hvertfall skikkelig dessert-stemning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg dessert! Og samtidig sunn og næringsrik :biggrin:

 

Pannekakeoppskriften herfra:

 

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/tema/helse/klikk/dagbladet/oppskrifter/28805408/

Men med vaniljekesam istedet for vanlig kesam.

 

Lag "syltetøy":

300 gram bringebær

100 gram blåbær

en teskje honning

En klype maizenna

 

Kok opp, kjør med stavmikser/blender, voila du har et sunt "syltetøy" som smaker utrolig deilig, til pannekaker, blande i yoghurt/kesam/cottage chesse/havregrøt... Oppbevar i kjøleskap, holder seg bra ca en ukes tid.

 

Og pannekakene sammen med syltetøyet er veldig godt! Jeg får hvertfall skikkelig dessert-stemning av det.

 

Takk! Dette må prøves. :D Vanilje kesam er supert. Bruker det som saus over frukt (fruktsalat). Mitt alternativ til godteri for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en tung dag privat i dag og vært en del lei meg. Trøstespiste en royal mandel is og thai take away... Ikke så lurt. Hjalp heldigvis å trene i fysioterapien. Ble i bedre humør av å bevege meg. Det var fint å oppleve. Så humøret tok seg opp etter hvert. Tross noen tårer tidlig på dagen... Merker at jeg alltid får trøste meg suget når jeg et trist, og det innebærer stort sett mat eller snop. Kanskje bedre å bare grine av og til en å spise følelser.

 

Vanligvis er jeg en glad jente, men når jeg går ned går jeg liksom skikkelig i kjelleren, men nå vet jeg hvertfall til neste gang at det å bevege seg hjelper. Livet går ikke under om engasjementet på jobben kanskje ikke fornyes... Jeg har venner og en familie som bryr seg. Det r jo det livet handler om...

 

Hvordan mestrer dere tunge dager? Mat? Trim? Jeg skal bli en trimmer... Fra sofapotet til tur-menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...