Gå til innhold

Ikke ny, men starter på nytt og for siste gang


Gjest nueva vida
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest solstråle79

Æsj..det var ikke som jeg håpet på..opp første uka.Jaja..tantebesøk så håper det er grunnen ;)

 

Så superflinke dere er til å trene!motiverende å lese :) Har vært så mildt og fint i vinter så nå ergrer jeg meg litt for de 14 minusgradene ute.Er litt for kaldt for meg og trene ute pga.astmaen.Får ta litt stue Zumba isteden kanskje B)

Fått time på nyreavdelingen helt i slutten av februar,så blir ei stund og vente.Må ta noen prøver i mellomtiden hos fastlegen så får vi se.

 

Har begynt og føre inn mat osv.igjenn i dagboka og plan om å få til noe aktivitet hver dag så får vi satse på bedre resultater neste mandag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 529
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det viktigste er at du ikke gir opp Solstråle79 selv om vekten ikke viste det du ønsket. :) Jeg var heller ikke fornøyd med ukens resultat med ned 0,2. Men det kommer garantert uker der min vekt også vil gå opp. Da er det å fortsette de gode vanene vi nå har lagt oss til. :wub:

 

Jeg leste et stykke på kk.no i går om trening i kulde. Og selv for friske skulle du ikke trene så hardt at du ble skikkelig anpusten pga at du var mye mer utsatt for å bli syk når du fikk mye kald luft i lungene når det var mer enn -8 grader. Så hold deg inne og dans Solstråle79 med god samvittighet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

Neida jeg gir ikke opp fordet ;) Kipt når du har ytt 100% og ikke skjønner hvorfor,men denne uka som var førte jeg ikke dagbok og var kanskje bare 80%nøye så kan være det.. Nå er jeg i gang 110% så får vi se :)

 

Så det stod det ja, at det ikke var helt bra å trene hardt når det er veldig kaldt selv om man er frisk..kan forstå det.Om jeg anstrenger meg for hardt selv ved rett rundt 0 grader blir jeg supertett.kjedelig men sånn er det B)

Får heller gjøre noe inne da ja.Lurte litt på om jeg skulle prøve litt snømåking etterpå.Snør og er 10 minus i dag.Godt med litt frisk luft også da.Får prøve litt i rolig tempo om jeg klarer det..er så lett å gi 100% når man første er i gang.Hehe..Tar ei Zumba økt først tror jeg..

 

 

Ha en super vinterdag alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Hei og hopp, og god tirsdag :)

 

Så synd, solstråle79. Skjønner fustrasjonen din, men jeg vil tro at dette først og fremst handler om vår alles kjære tante rød. Er du som meg, så kan du lett gå opp opptil to kilo, iallefall om målingen kommer en av de første mensdagene. Uansett; du må fortsette det gode arbeidet du gjør. Du gjør alt riktig, og i det lange løp vil det virkelig gi avkastninger. Dette gjelder for oss alle, hvis vi holder ut, og det skal vi vel!' :P

 

Jeg selv sliter med søtsug, men står hardt i det. Spiser mye sunn mat, grønsaker og frukt. Har bevisst valgt mat som metter godt disse dagene, for nå er fokuset mitt å komme gjennom søtsuget. Da hjelper det på å være mett, samtidig å holde blodsukkeret stabilt. Har kjøp inn rå nøtter, og det er veldig godt og mettende. Knaske i seg noen nøtter når sulten og suget melder seg for brutalt. Litt for mange kcal om man spiser mange nøtter, men likevel sunt.

 

I kveld blir det to runder med seven-appen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, to dager på kurs er ikke bra for matplanen. Tipper jeg er laaaangt over kalorimessig. Men men, får gjøre hva jeg kan resten av uka. I dag er formen dårlig, er sliten, slapp og kvalm - håper jeg ikke blir syk. Kjenner jeg på ingen måte har lyst på mat nå, men gjerne cola zero og potetgull. Har tillatt meg selv en cola zero, men må prøve å temme saltbehovet. uhg for en dårlig start på uka...

 

Når det gjelder vekt som står stille så opplevde jeg det over flere uker når jeg gikk på kurs, det er kjempeirriterende, men vi vet at kroppen ikke alltid vil det samme som oss. Da er det bare å ikke gi seg, men la kroppen fortsette å jobbe. En dag kommer nedgangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Ser utfordringen din, eam. Men noen ganger er det bare slik at hverdagen byr på utfordringer av ulike slag. noen får vi gjort noe med, andre er utenfor vårt herredømme og vi må gjøre det beste ut av det. Det er bare tirsdag enda, og du har mange dager på deg til å nøytralisere disse to dagene. Tankemessig er du jo alt igang ;)

Bare du ikke blir syk, krysser fingrene!

Kos deg med zeroen din, men hold deg unna chipsen ;)

 

Søtsuget tok overhånd her. Snoket igjen frem disse j**** smartiesene. Tømte opp en god neve. Og plutselig skjer det noe; "HVA I H****** ER DET JEG GJØR????", roper en stemme inne i hodet. La de pent tilbake. Smurte p å to brødskiver med makrell og kokte meg en tekopp!

Thumbs up, klapp på skulderen for meg!!

Og du og du, for en fantastisk følelse etterpå. Og enda bedre følelse nå når 15 minutter styrke er unnagjort. Nydusjet, og skal finne meg en appelsin!

 

Dette gjør noe med selvbildet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du la tilbake smarties! Har holdt meg unna potetgullet, og varmet heller opp en stor bolle squashsuppe :) kveldsmat nesten uten kcal og som jeg virkelig koser meg med. Brus ble det, men den er jo sukker og kcal fri så da er det litt mer greit (selv om jeg helst vil holde meg unna brusen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

Januar-fight

 

Nueva Vida Aldri mer: 95,8. Jan: 94,8 Mars:

PippiLotta:-)Aldri mer:89,9 Jan: 88,1 kg Ned 0,9 kg

Solstråle79:Aldri mer 106.0 6.Jan:100.6kg Ned xx kg

Kisa Aldri mer 105,5 kg Jan:98,5 kg Ned xx kg

Piggen: startvekt 106,2 Jan: 104,8. Ned 1,4 kg

eam: Startvekt jan.: 90.0, 13.01=88,8kg Ned 1,2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

God dag, folkens!

 

Midt i uka, og motivasjonen er på topp :lol: . Det er deilig å føle at jeg virkelig er i gang! Jeg har brukt litt tid på det, og da kjennes det ekstra deilig å kjenne at tankene blir mer positive og oppbyggende :) . Sånn omtrent 1 kg ned, passe mye TP. Jeg fikk meg en deilig kveldstur i går, etter at ungene var i seng. 5 min x2 på arbeid med zumba gir en piff til kontorarbeidet også!! Både kropp og sjel trenger pause / bevegelse for å fungere godt!

 

Jeg ser at dere også har tanker som er med på å føre dere til en bedre hverdag. Hva skal vi vel med godis og potetgull på en midt i uka? Fornuften vår vet det, og følelsene kommer med etter hvert. Og kroppen lærer til slutt - så bra at fornuften seiret over hånda med Smarties, Nueva Vida! Jeg tenker at jeg har brukt lang tid på å etablere de vaner og uvaner jeg har i dag, og tenker at det er hel OK å bruke litt tid både til å finne nye vaner, og å etablere dem. Og jeg er innstilt på å bruke tid på å få de nye vanene til å sitte! ALDRI mer tilbake til det gamle! Ny livsstil på gang B) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Nå er jammen alle i en god driv, føler jeg. Mange gode handlinger, og jeg føler vi er en gjeng som har endret livsstil og tankemønster.

For min sin del så handler det om at motivasjonen er en annen nå enn før når jeg har prøvd. Før har fokuset alltid vært at jeg er for tykk, og vil føle meg finere. Det har ikke vært nok motivasjon. I dag er dette en bonus. Det viktigste er det helsemessige, få mer energi og orke mer i hverdagen, få bedre selvbilde ved å mestre ting. Det henger selvfølgelig sammen, men dette er i hovedsak det som driver meg nå. Jeg vil være tilstede i livet mitt, være den beste utgaven av meg selv, viderføre et sunt liv til ungene, og ikke minst orke den aktive hverdagen med barna mine. Bli i lettere humør. Orke mer med mannen, bli en bedre kjæreste.

Jeg innser at uten endring vil jeg på fem år være en tykkere, stillesittende og lat, deprimert kjærring, med stor sannsynlighet for livsstilssykdommer som diabetes, kolesterol og høyt blodtrykk. Det virker så lite forlokkende når alternativet er en sunn og aktiv 35 åring, med mye glede og livsslyst. Energi til mye sunn aktivitet med mann og barn.

Valget er lett!!!!

 

Mange ganger når jeg har prøvd å slanke meg og endre livsstil har jeg våknet om morgenen sur;" får jeg ikke spise godteri i dag heller, stakkars meg!" PATETISK OG TRIST! Nå våkner jeg å gleder meg til en sunn frokost og koser meg med at livsstilen er endret.

 

Jeg prøver å kutte ned på pepsi max, eam. Ikke kcal og sukker, men den lurer visst hjernen til å tro at den får sukker. Hjernen sender signaler til kroppen, som reagerer på samme måten som når den får sukker. Og da legger vi på oss. Jeg vet ikke om dette er noe som er veldig dokumentert, men jeg har lest det.

Det jeg iallefall vet, for min sin del, er at når kroppen får pepsi max så kommer den i veldig kosemodus og søtsuget øker. Det har jeg erfart mange ganger.

Derfor prøver jeg å holde meg unna, bortsett fra lørdag.

Det er vanskelig med denne lettbrusen, syns jeg. Det er så mange motstridende utsagn. I det ene øyeblikk er den farlig for oss, i neste er den ikke farlig i det hele tatt, noen ganger farlig i betsemte mengder..... Blir helt svimmel av sånne motridende fagfolkuttrykk, jeg....

 

Gratulerer med hod nedgang, pippilotta :) og hvordan går det med 5:2? Som du sier; vi må gi kroppen tid til å bli vendt med nye vaner. Det tar tid å få etablert de skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med denne lettbrusen nueva vida. Jeg prøver og kutte ned på den men mange ganger er den god å ha når du er litt småsulten.... B) Det merkelige er at etter en hard treningsøkt så smaker ikke PepsiMax i det hele tatt, da er det kun vann kroppen vil ha! Den prøver vel så si meg noe... :D

 

Jeg har i perioder i ungdommen levet på lettbrus. Dette var før Pepsiens tid, da var det TabExtra og Cola light som gjaldt. Jeg og venninnene mine slet skikkelig for å få alt i hus - og plantet flaskene etterpå. Dette var før 1,5 liter på plast, dengang kom det på tunge glassflasker! :) Da var jeg rett og slett avhengig, men så ille er det heldigvis ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Har visst en slags skrivesperre, jeg… ohmy.gif Dere er så flinke til å oppdatere, og jeg har lest alt, men skulle så gjerne ha kommentert det dere skriver også! Så da blir det til at jeg utsetter og utsetter skrivingen og venter på overskudd til å skrive DET innlegget, men dette overskuddet kommer visst aldri. Nå får jeg heller bare skrive et kort og selvsentrert innlegg slik at jeg ikke ramler helt av her…

 

Jeg har gått ned 1,2 kg og får si meg fornøyd med det siden jeg var bortreist i helgen og ikke spiste helt optimalt. Men lurer på om det vil se litt rart ut med denne januar-fighten for min del siden jeg bare skriver vektendring og ikke selve vekten, så jeg melder meg stille og rolig ut av den tongue.gif

 

Har i tillegg hatt litt innloggingsproblemer på forumet (akkurat den kvelden jeg faktisk skulle skrive), så hvis det skjer igjen, kan det jo hende jeg forsvinner sporløst… mellow.gif

 

Ønsker dere alle en fin uke videre! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Ja, den er det, piggen! Man blir iallefall avhengig av den. Godt du ikke er der du var i ungdommen :P Jeg skal ærlig innrømme at jeg er avhengig av det. Nå har jeg gått to uker uten, med unntak av lørdag, og nå kjenner jeg at jeg er over pepsi-suget.

Nå når jeg driver med en reprogrammering av kroppen, og skal holde meg unna sukker i to uker, kommer jeg til å kjøpe farris til helga. Må liksom ha noe annet enn bare vann til maten.

 

Har spist min faste frokost; 3 weetabix med ekstra lett melk. Deilig, mettende og sunn mat. En god start på dagen :) nå er det en god tekopp, god morgen Norge og litt skriving her inne.

Jeg skal ut på en treningstur på en liten stund. Blir en blanding av gå og jogg. Har funnet ut at jeg må finne tilbake til en gammel trimrunde jeg har brukt mye før. Gå oppover, jogge nedover og på flate. Oppoverbakke er utrolig god kondisjonstrening. Den runden kan jeg iallefall ta på dagtid, men ikke om kvelden når det er mørkt siden det er midt i skogen.

 

Har en utfordring i dag; er bedd bort til middag og det blir servert vafler. Det passer dårlig med min sukker-restart. Hadde det ikke vært for det hadde jeg spist vafler med god samvittighet, dog i mindre mengder enn jeg ville gjort før. Men syns det er dumt når 1/3 av avsukringen er unnagjort.

Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe inn tomatsuppe og ta med. Unnskylder meg og forklarer det til folkene at det er fordi jeg blir så elendig i magen av vafler(noe som forøvrig stemmer). Siden det er nærmeste familie ser jeg ikke noe problemer med å gjøre det på denne måten.

 

Jeg kjenner forresten at energien har steget disse to ukene. Kjenner jeg gløder litt mer, det er deilig det :) Jeg kjenner også at jeg får mer og mer trua på meg selv for hver dag som går. Dette er min tur til å lykkes!!! Og deres tur!

Det gjelder deg også, Coliflor. Du må ikke bli borte for oss. Mye inspirasjon her inne. Det er rom for alt på denne tråden, noe jeg tror vil være en hjelpende hånd gjennom denne perioden. Ikke tenk på at du ikke er den mest ivrige skriveren, det viktigste er at du er innom, og at du gir lyd fra deg innimellom. Januar-fighten syns jeg du kan være med på selv om du ikke rapporterer vekt, men nedgangen. Jeg er med, og jeg kommer ikke med tall før 17.mars. Når det er sagt, så må du gjøre det som kjennes best for deg. Det er viktig. Noen ganger kan all registrering, skriving og oppdatering kjennes stressende, og da må man ta hensyn til det.

Hva du enn velger er du velkommen hit både i dag, i morgen og til sommeren!

 

Vi tastes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 0,3kg denne uken og er fornøyd. Iløpet av de månedene jeg har holdt på svinger vektnedgangen veldig fra uke til uke, men det har gått ned hele tiden :) (og det skyldes ikke forhøyt kcal inntak de ukene vektnedgangen er liten for jeg veier alt). Så dette tar jeg helt med ro og fortsetter videre jeg vet at vekten fortsetter nedover sakte men sikkert :)

 

Jeg ser at PippiLotta har slettet meg fra januar fighten, og en før der igjen hadde slettet vektnedgangen jeg registrerte for forrige uke. Jeg er med selv om jeg ikke skriver like mye som dere, det har jeg rett og slett ikke tid til, men jeg håper jeg likevel får være med selv om jeg bare skriver en gang eller to iløpet av uken.

 

Jeg ser at flere av dere sliter med å fyse etter snop. Jeg har ingen trylleformel det er tøft, men for min egen del prøver jeg å fokusere på hva jeg vil, vil jeg spise det potetgullet eller kakestykket eller vil jeg ned i vekt som bla innholder en langt hyggeligere sommer uten å tenke på hvor stor magen er osv når jeg er på stranden med barna. Jeg prøver også å se for meg hvordan jeg vil se ut til sommeren når jeg har gått ned ytterligere 10kg osv. Jeg kompenserer ikke nødvendigvis med å spise noe anne/sunt når fysingen kommer. Men hva som fungerer for den enkelte er så forskjellig, man må velge det som passer best for seg selv.

 

Det nærmer seg helg, hvor utfordringene ofte kan være flere men dette greier vi :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

God fredagsmorgen!

 

Andre uke er unnagjort, og jeg kjenner jeg gjerne vil veie meg... Men samtidig er det ulidelig deilig å ikke forholde seg til vekta. Men skulle gjerne hatt en pekepinn på om dette går rett vei. Vanskelig kjenne noe på kroppen. Bortsett fra energimengden som har økt :)

 

Gratulerer med nedgang, christineH. Ned er ned ;) jeg liker holdningen din til nettopp det. Det varierer og da gjelder det å akseptere det, og fortsette til tross for en liten nedtur! Stå på!!!

 

Energien ja, som skrevet, den øker. Det er så utrolig deilig! Og det gir masse energi til fortsettelsen.

Dagen i går ble etter planen, helt supert!

Unngikk vaflene, spiste tomatsuppe med litt makaroni. Spiste en tyngre lunsj før jeg dro for å ha metthetsfølelsen, det gjorde det nok lettere å holde seg unna.

Treningsturen var tung. Det er lenge siden jeg har gått motbakke og det merktes. Da kan det bare bli bedre :)

 

Helgen skal inneholde null sukker. Må si jeg gleder meg til neste lørdag. Da skal lørdagsgodteri innføres. Jeg drømmer om candy king ;)

 

Ha en knallfin fredag og helg, damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

Januar-fight

 

Nueva Vida Aldri mer: 95,8. Jan: 94,8 Mars:

PippiLotta:-)Aldri mer:89,9 Jan: 88,1 kg Ned 0,9 kg

Solstråle79:Aldri mer 106.0 6.Jan:100.6kg Ned xx kg

Kisa Aldri mer 105,5 kg Jan:98,5 kg Ned xx kg

Piggen: startvekt 106,2 Jan: 104,8. Ned 1,4 kg

eam: Startvekt jan.: 90.0, 13.01=88,8kg Ned 1,2 kg

ChristineH: Jan:85,9 Ned 3,9 kg

Coliflor: Jan: Ned 1,2 kg

[/color]

 

 

Da skal alle være med :)/>

Hvis flere vil, er det bare å skrive seg på!

Oppdatering kan gjøres hver uke eller hver måned - eller i mars ;)/> .

Utgangsvekt skrives bare hvis du vil!

- vi er i starten, og har fokus på vektnedgangen. Jeg gleder meg til "vedlikeholdsliste"! Da vi skal holde vekta :lol:/> .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

ChristineH og Coliflor, det er flott at dere er med selv om dere ikke har anledning til å skrive så mye! Det er ikke nødvendig å kommentere andres innlegg, hvis man ikke rekker over det eller har overskudd til det.

 

Og beklager at jeg slettet dere fra lista, jeg så ikke at dere hadde lagt dere inn og tenkte dere ikke ville være med. Hvis man ikke kopierer det siste innlegget med januar-lista, vil ikke alt komme med. Det er fort gjort, så det kan nok skje igjen :unsure: (Dette gjelder alle :P ).

 

Karro68, er du med oss? Jeg har skannet fort gjennom de siste innleggene, og ser det er lenge siden sist! Vil du være med på januar-fighten? Det er lov å komme tilbake på februar-fighten også ;) .

 

- og alle dere andre; så herlig at dere er i positivt sig! Det er deilig å lese innleggene deres, der både opp- og nedturer beskrives inspirerende! :lol: .

 

Snart - god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

Januar-fight

 

Nueva Vida Aldri mer: 95,8. Jan: 94,8 Mars:

PippiLotta:-)Aldri mer:89,9 Jan: 88,1 kg Ned 0,9 kg

Solstråle79:Aldri mer 106.0 6.Jan:100.6kg 13.jan 101.5kg opp 0.9 kg

Kisa Aldri mer 105,5 kg Jan:98,5 kg Ned xx kg

Piggen: startvekt 106,2 Jan: 104,8. Ned 1,4 kg

eam: Startvekt jan.: 90.0, 13.01=88,8kg Ned 1,2 kg

ChristineH: Jan:85,9 Ned 3,9 kg

Coliflor: Jan: Ned 1,2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

Vekta mi ble visst borte i tabellen,men det er ikke så farlig for det var opp.hahaa :P/>

 

Så flinke dere er damer,som står imot både smarties og potetgull når søtsuget er som værst!Det er imponerende og inspirerende og lese :)/> Jeg har desverre denna diabetesen som stadig gjør at jeg må spise søtt.Hadde 1.5 i natt,og det er farlig lavt.Våknet når mannen skulle ut og brøyte og tenkte jeg fikk sjekke hva det var.(merker ikke lenger når det er lavt)Alene hjemme med barna da hadde ikke vært bra.Men..det gikk fint :)/> Spiste banan og youghurt halv tre på natta.hehe.. prøver og holde meg til melk og banan,men suget etter søtt er helt enormt når det er lavt og det er det flere ganger om dagen desverre..

 

Her snør det i dag også så får kanskje ut og måke litt.Ellers skulle huset vært vaska over,men har bare ikke lyst..får se om lysten kommer etterhvert ;)/> (er jo lov å håpe)

 

en strålende fredag til alle B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

Bra du oppdaterte selv, Solstråle79! :blink: Sorry...

 

Når du har sukkersyke, har du vel tett kontakt med lege? Jeg mener, får kostholdsråd og oppfølging derfra? Det må være svært vanskelig å finne ut av kosthold, blodsukker og diabetes alene :blink: Alle med (vanskelig/alvorlig) diabetes bør få tett oppfølging av kostholdsekspert!

 

Generelt synes jeg leger er for dårlige på kosthold... Tror de er mer interessert i piller og resepter. To ulike personer jeg kjenner hadde høyt kolesterol, og begge fikk beskjed om at de måtte ha piller (resten av livet). Begge la om kostholdet, og fikk kolesterolet kraftig redusert! Men tror du legene var interessert i å høre hva de hadde gjort for å unngå piller? nope.. (2 ulike legekontorer/kommuner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er ved godt mot solstråle79! Vekten kommer helt sikkert til å vise opp noen ganger for de fleste av oss!

 

I går rakk jeg ikke hjemmom før jeg skulle avsted til en ny avtale. Sulten var jeg og bare den trøtte dagligvarebutikken å kjøpe noe på. Hva i alle dsger kan du kjøpe da, noe som også er litt fristende? Boller og sjokolade var ikke aktuelt. Jeg kunne ha kjøpt en banan men det har jeg spist så ofte på jobb når det er for lenge til lunsj ;) at det ville jeg heller ikke ha..... Jeg kjøpte meg en energibar! Nå selger denne butikken garantert ikke mange av disse, så den var sikkert gammel. Dvs den var tørr og smakløs, dyr var den også. Jeg kunne ha fått en GOD sjokolade til halve prisen!

 

Dermed så tenkte jeg at dette kan jeg lage mye bedre selv og ha en liggende i vesken i påkommende tilfeller. :) Jeg fant meg en oppskrift med nøtter, tørket frukt, nøtter og litt appelsinjuice for å binde det i sammen. Jeg fikk 8 barer a 210 kalorier og holdbarheten skulle være 1 uke i kjøleskap. Nå er det såpass mye kalorier i dem at det ikke bare er å hive innpå, så jeg har 2 i kjøleskapet og resten i frysen. Kjekt å ha dersom jeg skulle få lyst på noe godt, på lang treningstur etc. Jeg har også kjøpt meg drikkebelte med plass til litt mat, så nå er jeg godt forberedt til skogsturene mine! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

I like your thoughts, pippilotta; VEDLIKEHOLDSLISTE ;)

 

Diabetes er en slitsom sykdom, solstråle. Den byr på mange utfordringer, og mye bekymring vil jeg tro. Syns du er veldig flink oppi alt sammen. Stå på!!!

 

Bra balg, piggen! Energibar istede dor sjokkis. Som sikkert hedde smakt både ferskere og bedre, som du sier. Så fint at du valgte å bake energibar selv, hørtes sunt og godt ut.

Ser dere; vi er i endring og tar stadis rette valg!

 

I går laget jeg og barna hjemmelaget appelsinsi; moste appelsin i foodprofessor og hadde i ispinneformer, uten noe som helst tilsetning av noe slag. Skal kose oss med dem etter middag. Tenk så sunt!!og røra var så god, så til lunsj i dag kjørte jeg en appelsin i mosern og spiste den med skje. Var så søt og god at jeg følte jeg spiste godis :P

 

Nå er det salat og hjemmelaget pitabrød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

pippilotta :-) :Nei sukkersyke er ikke mye lett når den er vanskelig.Hehe.. det hørtes jo smart ut :D Den har alltid vært vanskelig og kontrolere.jeg klarer det ikke og ikke legene heller.Har hatt diabetes i 24/25 år nå.Fastlegen tør ikke ta ansvar for oppfølgingen,så jeg følges opp på sykehuset.Skal være der hver 3.måned men nå er de alt for få leger så de har ikke timer ledig.Var der i desember 2012!!Altså for over ett år siden.Har purra på timen men de sier bare desverre...har ikke noe ledig.Har vært hos diabetessykepleier flere ganger imellom da.Nå skal jeg inn der 3.februar og sette igang med insulinpumpe.Har hatt det i mange år,men hatt ei pause på 7 år nå.Fikk det ikke til med den heller men vi får prøve igjen ;) Diabetessykepleieren anbefalte faktisk å bytte sykehus for å få ordentlig oppfølging.Litt tungvint i og med at jeg følges opp på nyreavdelingen og øyeavdelingen på samme sykehus.Vi får se..får drøfte det med fastlegen kanskje.Går innimellom hos erneringsfysiologen på sykehuset også men hun sier at så lenge jeg spiser "type grete roede kost"er det ikke mye hun kan bidra med.

Er ikke bare bare når det går utover syn og nyrer.Synet ble dårlig under det første svangerskapet for 8 år siden.Ser 50% på venstre og 10% på høyre side.Glad så lenge det holder seg stabilt :D

 

Piggen:Det var lurt å lage egne energibarer!Skulle jeg prøvd om jeg ikke hadde vært allargisk for nøtter :P Det blir sikkert ikke det samme uten..

 

Nueva vida:Så smart å lage is av appelsin :) Det skal prøves ut!Synes du er så flink til ta med barna på diverse.. Pitabrødene dine..er de grove? Sikkert mye bedre med hjemmelaget enn de man kjøper i butikken.Får du de till å "blåse" seg opp?

 

Her snør det katter og bikkjer i dag.Kommet en halvmeter i natt!Usikker på om jeg kommer fram når dattera skel i bursdag senere :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

Solstråle79, så bra du er ved godt mot! Jeg tror nok jeg hadde vært litt !"#¤#"¤# både på fastlege og sykehus. Og at diabetesykepleieren bare sier at du skal følge GR blir for lettvint, synes jeg. Du har jo problemer med å stabilisere både blodsukker og vekt, og da bør du få tett oppfølging! Spesielt når du allerede har fått varige mèn av sykdommen. Likevel - etter så mange år kjenner du deg selv best!

 

Så du forresten programmet på Schrödingers katt om alle app'er man kan laste ned, for å overvåke egen helse og aktivitet? Kanskje det kan finnes en app for deg, som kan inspirere deg videre :) . Vi må nok ta ansvar for oss selv.. selv med vårt helsevesen. (se på nrk.no, TV, og søk Schrödingers katt). Program ligger ofte 1-2 uker før de fjernes.

 

- og til alle: suverent å høre om alle små og store forandringer dere gjør! Appelsinis høres deilig ut! Og hjemmebakte rundstykker og smarte små-måltider :) Masse erfaring å høste av, når alle deler! Jeg følger fremdeles 5:2, og skal oppsummere erfaringer når jeg har fulgt det i 5 uker. Men det er deilig å kjenne at sukker-suge er borte og at stresset rundt mat (som jeg ikke visste var der), er mye mindre :) Jeg er også stolt av en-times-tur i går, tross forferdelig vind :P . Og zumba etterpå :D . Mangler 20 min styrketrening for å nå timesmålet mitt denne uka, så det må bli i dag. Pluss tur med ungene. :D

 

God søndag, alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

Ja det er som du sier pippilotta at man må gjøre jbben selv uansett hva det gjelder,så jeg gjør så godt jeg kan ;)

Kjenner jeg mangler litt gnist om dagen.Begynte jo på nytt kurs på mandagen,men har ikke kommet helt inn i føringen etter jul.jeg må være nøye der skal det bli noe greie på,så jeg håper inspirasjonen kommer :P Har ikke penger til å gå på kurs uten fullt fokus ;)

 

Så bra du klarer treningsmålet ditt denne uka pipilotta!Du er god :)

 

Nesten opphold i snøværet i dag så får kanskje gå en tur ut med ungene og leke litt B)

 

En flott søndag til alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...