Gå til innhold

2019


Gjest Bijou 2
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo i natten!

Jupp, her kommer hun som startet tråden så freidig - fortsatt uten noen resultater å vise til. På vekta i alle fall.

Veier fortsatt det samme som sist. Dvs. ligger på 73-tallet halve måneden og på 74-tallet den andre halvdelen, før og etter mens. Om ikke noe annet kan jeg konstatere at jeg (foreløpig) ikke har lagt på meg noen nye kilo i 2019, i det minste. 

Anyway. Skulle bare rapportere at jeg fortsatt ikke har gitt opp håpet om vektnedgang. Ha ha! Stabeistet nekter plent å kast inn håndkleet. ;) Så jeg gir ikke opp GR-forumet heller, selv om det blir litt pauser iblant. Det er bare hodet som må stables på plass først.

I den forbindelse har jeg 2 punkter på nattens innrapportering:

1. Begynte som sagt i terapi og går fortsatt. Går ikke så ofte, så oppdagelsene tar litt tid. Men har blant annet funnet ut at jeg er såkalt høysensitiv. Må innrømme at har tenkt mitt om den fancy-pancy merkelappen selv, siste årene, og uten egentlig å ha satt meg inn i det. Men når jeg først lærte hva det innebar, oppdaget jeg at jeg kunne krysse av for samtlige av tegnene, omtrent. :blink: Det var ganske spooky - og jeg kunne lett spore det helt tilbake til "plager" i barndommen. Nå i dag ser jeg at dette blant annet er med på å forverre alt stresset mitt. Det ER altså en grunn til at jeg er mer sliten enn jeg burde være, helt på grensen til utmattelse, faktisk, og ikke har klart å finne veien ut av det, alene. Jeg har ikke sett sammenhengene. Det er dette jeg prøver å kartlegge nå - samt lære meg metoder å leve med. 

2. Siden dørstokkmila fortsatt er skyhøy og regelmessig trening lar vente på seg, har jeg tenkt å teste ut fasting igjen, fra og med uka som kommer. Dette var noe jeg gjorde med hell i den perioden jeg gikk ned kiloer sist (i 2012-2014). Da praktiserte jeg både 1 hel fastedag i uka, ved behov, og bedrev også det som jeg ser at de nå kaller "intermittent fasting" (men som jeg ikke ante hadde noe eget navn den gang). Altså fasting i deler av døgnet. Det er sistnevnte jeg skal prøve meg på igjen nå, frem til jul. Det krever minimalt av meg og jeg husker den gode følelsen det ga, sist jeg gjorde det. Da stoppet jeg å spise kl. 19.00 hver kveld (i blant litt før også) og spiste ikke igjen før morgenen etter. Ganske mye småspising ble redusert på den måten! Samt at fordøyelsessystemet var mye mer i balanse, enn nå. Nå er det helt på bærtur... Pluss at det gjorde at jeg la meg tidligere på kveldene. (Når man ikke kan småspise, hva skal man være oppe for da....?) Ergo: mer søvn. Vinn-vinn!
Nuvel, det er lov å håpe.

Så ja, det var siste nytt fra meg. Delvis-fasting fra i morgen, altså. Lover å rapportere tilbake hvordan det går. (En eller annen gang før jul.) Men, nå må dama med lakenskrekk gå og legge seg. 

Ha en fin uke, alle mann! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi greide måla våre i den lille gruppa. Utrolig hvor mye lettere  ting går når en er fler!

Og så bra en føler seg når de aller fleste klær sitter fint!

Nå er oppgaven å holde det tallet!

Går det opp, så er det igang med alle knepa!

Og delfaste, Bijou, har jeg brukt mye.

Det er jo en del ting som har forandra seg over år mht, hva man Må og Ikke.

Så lenge en ikke har problemer med blodsukker el lign, er det ikke farlig å delfaste. Tvert imot, jeg føler meg bra av det.

Adskillig bedre enn å føle at en er stapp mett...

Ønsker alle en fin adventstid fremover. 

Kan nok hende jeg titter innom iblant......🤓

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gratulerer til deg, Syttito! :) Og alle andre som fikk til målene sine! Bra jobba!

Skulle gjerne meldt inn det samme her, ved utgangen av 2019, men er fortsatt et godt stykke unna mitt mål. Delvis fasting har gått helt fint, selv midt i julebordsesongen. (Måtte bare planlegge inntaket litt på forhånd.) Så dette skal jeg fortsette med også etter nyttår. Tenker at det i alle fall ikke skader. Men vektmessig har det ikke gitt noe utslag. Så skal jeg ned (og det skal jeg jo...) så må jeg gjøre noe mer ved siden av. Det blir målet for 2020. Noe mer, ved siden av! ;)

2019 ble altså ikke det store slankeåret, for min del. Men når jeg sitter og "teller opp", fra januar til desember, så startet jeg året på 74-tallet og avslutter på akkurat samme tallet. Og derimellom har det vært noen dipp nedom både 72- og 73-tallet. Men utover det; rett og slett et Holde Vekten år. Det var jo ikke planen, men i retrospekt i alle fall LANGT bedre enn å ha spist på seg ytterlige nye kiloer! Så jeg klapper meg selv på skulderen for det, i det minste. Holde vekten er jo også et delmål, når man de foregående årene bare har spist seg kilovis oppover.

Nå er jeg klar for 2020, hvor målet er å bikke platået - og gå nedover. Har innsett at trening (dessverre) må til, så i løpet av desember har jeg oppgradert treningsgarderoben, inkl. støttestrømper til begge knærne. Nå skal denne halvgamle kontorkroppen støttes opp og teipes etter alle kunstens regler, slik at alle skranglete kneskåler og ledd holder i utforbakke. He he! 

Tusen takk til alle som har deltatt på tråden i løpet av 2019! Så flott at vi kan inspirere hverandre! 
Godt nytt år! 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år, Bijou og alle dere andre!

Gratulerer med Hold vekten-2019, selv om det var utilsiktet så er det så mye bedre enn oppgang. Selv har jeg sett både nedgang, stillstand og oppgang i løpet av det ferske fjoråret. Det siste nettkurset ble en sorti i stedet for suksess, og selv om hele ansvaret for egen handling hviler på meg, så er jeg innerst inne litt trekt siden kursleder de siste to ukene ikke forsøkte å ta kontakt utenom standard «jeg savner rapporten din», rapporter som jeg aldri leverte inn heller - da gikk jeg fullstendig i strutsemodus. Etter seks kurs og nærmere 15000kr (gulp), så forventet jeg noe mer oppfølging utover det jeg til sist (ikke) fikk. Misforstå meg rett, veldig fornøyd med all veiledning underveis - så lenge vi gikk i samme takt. Men da motivasjonen sa stopp, uteble støtten da den virkelig trengtes. Dermed går jeg heller ikke tilbake til denne kurslederen igjen, om jeg en gang i løpet av året prøver med på ny. 
 

Så, nå er jeg «på egenhånd», dvs sammen med dere her inne, da 😌 og selv om det å starte med friskt mot og alle de beste intensjoner den første dagen i det nye året nærmes er en klisjé, så er jeg fornøyd med å nå ha pakket bort all snacks (med post-it på hylla i skapet med TA LØRDAGEN TILBAKE - kompromiss i stedet for å kaste alt) og å ha registrert hele dagens alle måltider. Etter en måneds (to) kosthold nærmest uten hemninger starter jeg på 86,6 kg - opp 2,2kg siden siste måling en dag jeg nesten ikke hadde spist stort dagen i forveien, og skal gjøre det jeg kan for at delmål 85 skal forseres nok en gang, og 80kg-merket også i løpet av dette året. Jeg vet jo at kroppen vil motarbeide meg alt den kan mot delmålene og hovedmålet på 75kg, så i dag må jeg begynne stålsettingen mot abstinensene - brå endring på mengde fett og sukker vil bli merkbart. Har en liten buffer å gå på, sikter mot 1600kcal nå, så må jeg prøve å få opp treningsformen eller klare meg på 1300kcal daglig (hodet mitt synes bare tanken er helt pyton 🙄). Ellers får jeg drikke vann, spise gulrot, gå tur eller legge meg tidlig når tarmene (hjernen?) begynner å hyle. Men, jeg er skikkelig lei av valkene på magen som definitivt er tilbake, og er glad jeg snur nå, mens klærne ennå passer selv om de føles trangere. Jeg SKAL ikke ødelegge den gode jobben som allerede er gjort! 😤

Ønsker alle godt nytt år - og at de beste intensjoner blir gode og varige livsstilsvaner for oss alle 🤩🥳 
 

Forsetter for 2020:

1. Innarbeide vaner som jeg klarer å opprettholde gjennom hele året!

2. Én lørdag i uka.

(Hadde tenkt å plotte inn mange flere detaljerte punkter, men kjente plutselig at det får holde med disse! Alt annet bra jeg gjør for meg selv vil uansett være bonus 👍😇)

så da legger jeg til kun én ting til: Være ærlig med meg selv, om oppturer og nedturer - helst si det høyt til meg selv og andre, enten det er her inne eller ellers i hverdagen. 
 

Som flere andre har vært inne på mange ganger - min aller største bøyg er faktisk søvn. Både i hverdag og helger så klarer jeg ikke motivere meg for å legge meg tidlig nok. To av de siste dagene har jeg tynet søvnen så at jeg kun har fått 2-3 timers søvn - og jeg vet jo det er alt for lite. Så jeg ønsker meg aller mest for 2020 at jeg skal få til en merkbar endring på dette området, et mer uthvilt år med sunnere søvnrutiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...