Gå til innhold

2019


Gjest Bijou 2
 Share

Anbefalte innlegg

Å, så klokt dere skriver om søvn og tankestyring! Det er faktisk det eneste jeg ikke har forsøkt godt nok å endre på siden jeg startet (igjen) med GR-kostholdstankegang - og når sant skal sies så har dårlige søvnrutiner/kronisk lakenskrekk vært konstant siden «forever». Tenk (!) om det er dét som skal til?! Hvis jeg får sove bedre og mer, så fyser jeg mindre, blir mer aktiv, puster med magen og stresser mindre? Er det *så* enkelt? Jeg tvinger meg selv til å spise mer regelmessig, mindre porsjoner og bedre mat (altså ikke like mye salt, søtt og fett som jeg elsker å fråtse i) - men å fjerne elektroniske duppeditter før jeg skal sove, droppe serie-binging eller å lese i timesvis i stedet for å gå en rask tur og legge meg tidlig - dét har jeg ikke prøvd🤔 Nesten som å gå i samtaler og unngå å pirke borti kjernen til problemene - jeg har klokkertro på terapisamtaler og «speiling», men vet jeg har unnlatt å si alt jeg tenker på fordi det er noe med å sitte ansikt til ansikt med noen og å virkelig tørre å vise sitt innerste feilbarlige seg... Har navnet på en flink gestaltterapeut i lommeboka, nå som giftige sjalusitanker og misunnelse veller frem når jeg ser alt det fine eksen gjør for seg selv mens jeg roter rundt i mine gamle problemer burde jeg bare bestille time hos henne - jeg må ut av skadelige tankemønstre og unne meg selv ting som gagner meg selv - ikke materielle ting, men opplevelser - både alene og sammen med andre. Noe positivt som ikke er selvsabotasje.

Vekta holder seg rundt 82-83, hoppet av den da jeg så 84 nærme seg, men det var heldigvis bare et blaff - dit skal jeg IKKE igjen 🥵

Aner ikke når jeg skrev det over, men sendt ble det visst ikke - vingler fortsatt rundt 83, noen ganger opp, noen ganger ned, men å snu riktig retning mot delmål på 80kg, det sitter lenger inne. 
Terapeuten hadde ikke tid før i november en gang, så kanskje blir det time, kanskje ikke. Jeg skal prøve å registrere måltidene oftere, men hittil har det ikke vært mer enn halvhjertet.

Straks i vei til venninne og taco-mandag, har loggført og kommer til å gå over 1300kcal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det blir lenge mellom hver gang her nå....September 28 sist.

Og idag er det 14de oktober.

Hvor blir det av dagene, de går så fryktelig fort.

Her svinger vekta mellom 65 og 64. 

Ser ut som kroppen har bestemt seg for å bli der, samme hva.

Jeg får så veldig Ånden, og setter igang. Men mister så fort motivasjonen, eller så skjer det ting...og Da står alle unnskyldningene klare.

Og unnskyldninger er vår værste fiende! ! 

Men jeg gir meg aldri!

De små kiloene som er igjen SKAL av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innført en gammel vane.

En porsjon råkost hver dag! Enten til middag, eller som mellom måltid! Eller til kvelds.

Laget på morgenen.

Smaker godt. Og man får brukt tygge redskapen bedre enn kokt mat....

Tror på små forandringer som blir sunne vaner.

Har jo et stort lager av tur bar fra Meny, tilbud kr 10 , i boden.

Og har fått den Uvanen å ta et par til kvelds bok lesing..

Det er Dumt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så mye her inne fordi jeg ikke har noe positivt å komme med. Blir bare «syting», men det er litt trist å slette sider også. Den tråden jeg var med i for noen år siden, ligger gjemt et sted og av og til «blar» jeg litt i den.  Den er et minne om en tid i livet mitt da familien som helhet hadde det kjempespennende, så derfor vil jeg bli litt «trist» hvis den ble sletter..

jeg har et forsett for kommende uke. Det er å være litt aktiv både i denne tråden og min egen «de siste vanskelige kiloene»    Så ikke gi opp. I am comining in very soon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Siste vanskelige (10) kiloene her også, og nok mer eller mindre samme grunn til at det ikke blir mange innlegg fra meg heller - men bare å vite at forumet finnes hjelper jo på et vis, selv om jeg ikke er i noe flinkis-modus for øyeblikket. Er det årstida, tro? Mørkt til og fra jobb, kaldt og litt glatt, mye innekos og en del sosiale setninger hvor det er vanskelig å registrere matinntak. 
Står og stamper rundt 84kg, litt opp og litt ned og jeg vil klare å motivere meg selv til å klare et par kg ned før årsskiftet. 
 

Er det sånn for de fleste av dere andre også, eller har noen en real solskinnshistorie å lyse opp senhøsten med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å stable motivasjon opp til et skippertak!

Det er en del ting jeg gleder meg til på timeplanen fremover, og det i seg selv kan være motiverende. Flere julebord, og et klasse møte med folkeskole venner. Det er da man kan ta fram noen klær en gjerne skulle ha sett hang litt løsere på, henge dem opp og tenke seg inn i dem.

Kjøpte en veldig ok kjole på salg i våres, som er fin til julebord, den henger nå på kles skapet. 

Tar jeg av 3 kg, så sitter den adskillig finere på.

Og det rekker jeg fint, bare en bestemmer seg!!

 

Fra imorgen skal jeg inn i registrerings modus!

Bli med da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan like godt begynne idag!

Nytt i registrering siden sist! Måtte registrere vekt før trening ble utregnet!

Lander idag på 1800 kal inntak, 894 ut i trening/ poeng 4.5. Det var en god tur med hunden imorges, og hage arbeid resten av dagen, ganske tungt, med opprydning av materialer osv.

Skal prøve å holde meg på 12-1400 P dag. Har vanligvis mye aktivitet, så det skulle bety ca 1 kg ned i uka....

Nå skal jeg gå og prøve den kjolen, for å liksom Se målet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lenge siden jeg har gitt lyd fra meg, men nå er det på tide å bli mer aktiv igjen. Vekta har passert 73 kg nå, og det er noen kilo over der jeg trives. Var veldig fornøyd på rundt 70 kg i sommer, men hadde ikke gjort noe om jeg kom meg ned til 68 kg. Så da er det bare en ting å gjøre nemlig å registrere alt som puttes inn, og kutte ned på kos. Enkelt i teorien, hakket verre i praksis. 😂 

Startet registrering på mandag, og så langt har alt gått bra. Men hverdagene gjør ofte det, så den store utfordringen blir til helgen. Har latt det skli ut skikkelig de siste helgene, så vet det blir vanskelig å komme seg tilbake til den smale sti. Men det er det eneste som hjelper, dessverre. De første helgene er som oftest verst, før jeg kommer inn i rutinen og får litt troen på at dette kan jeg klare. Får jobbe litt med hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta sto på 65.1 idag, så da får man begynne der.

Har vært på spinning og styrke i morges. Først oppvarming, så  6 intervaller på 3 min hver, med 115-20 i watt , og 1,5 min hvile mellom. Blir ganske svett av det.

Styrke i sal, div apparater med 3x10 repetisjoner. 

Så blir det en god skogtur ikveld, med hodelykter.

Lager ofte bakte grønnsaker i ovn til middag, med litt buljongpulver over. Og mager fisk eller kjøtt.

Veldig mettende, og ikke noe smør/fløte/saus....en uvane jeg har. Det får være nok med kraft.

Julebord kjolen ville blitt adskillig penere med 3 minus!

Det høres så lite ut, men hvis man tar 3 kg smør eller lignende, og ser godt på det, og tenker seg at det ligger som noen valker her og der... så er det jomen ganske synlig!!

Eller like ille, smurt rundt i blodårer osv....huttetu, iallefall i min alder!

Nå skal jeg ta meg skikkelig sammen! 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag:  Kalorier inn 1457, trim 693/ 3.5 poeng. 

Jobbehelg, en god tur med hund på formiddag, og ganske mye gåing på kveldsvakt.

Jeg registrerer ikke bare på GR, men har en bok som noteres i, morsomt å se tilbake på...

Skulle ønske en kunne  få følge av noen her.......

Men får heller komme tilbake med ukes rapport, innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, Syttito, det er stille her for tiden. Jeg kan gjerne holde litt følge her, men da må jeg først lese meg litt opp på dere som har vært her en stund. Det tar tid å lese seg gjennom hele 10 sider med rapporter... Ser at vi har samme mål med tanke på vekt. Jeg vil også ned til 60 - minst. Mitt mål er jo egentlig 58, men vil gjerne nå 60 innen jul. 

Jeg kjenner GR godt fra da jeg startet her i 2009. Da husker jeg at vi skulle samle epler på et tre i løpet av uken = trimpoeng. Jeg har nå koblet opp Polarklokken min mot GR, men det fungerer dessverre ikke optimalt. Det vises ikke antall trimpoeng på alle sider. Noen ganger hvis jeg logger meg inn via PC så syns det, mens på appen så funker det ikke i det hele tatt. Syns det nye nå er veldig rotete. Lurer på om det er det som gjør at mange nå uteblir herfra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo i den eldre årsklasse....73 nå...så er nok ikke helt oppdatert digitalt....

Roter litt etter hver oppdatering her, men går greit som regel. Eneste pulsklokke jeg har, er en med tilhørende bånd rundt brystet..hehe.

Hender jeg bruker ved intervaller på tur. Ellers har vi jo Watt når vi er på spinning på senteret.

Jeg har vært på GR med visse mellomrom i mange år. Mest på Tjorvens tråder.

Det er en hjelp når en har vært litt slapp med vekta, og jeg har nok vært over 70 flere ganger.

Ligger nå mest og vaker rundt 65, men med høyde på 1.59, så burde jeg ha vært nedi 62-60.

Skal prøve på det nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok sjansen er liten for at du har forbrent så mye som 922 kcal på å danse swing i 75 minutter. Fant en tabell på vektklubb.no som oppga at en kvinne på 70 kg kunne forbrenne 255 kcal PR time ved å danse swing: https://www.vektklubb.no/artikkel/dans-deg-i-form-24170812 

Andre kilder jeg har sjekket viser også et mye lavere kaloriforbruk. Så jeg hadde iallefall ikke tatt sjansen på å spise ekstra fordi jeg hadde forbrent så mye på swingen. 😉

Hos meg går det som før. Trener bra, men spiser for mye til å gå ned. Så PR tiden på stedet hvil vektmessig. Greier liksom ikke å finne motivasjonen til å redusere kosen. Går gjerne bra mandager og litt utover uka, men når helgen kommer er alle forsetter erstattet med smågodt og snacks. 🤨 Og dette gjentar seg hver uke. Og hver mandag er jeg like irritert på meg selv. 😂 Ja, sånn kan det gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syntes noen det var voldsomt til forbruk....selv om man får høy puls av swing. Så har jeg nok høyere ved spinning...og blir mer svett.

Ser ikke så mye på treningspoenga lenger. Bare morsomt at man kan opprettholde det, for kondisjonens skyld. Tør ikke slutte med det før jeg er klin nødt.... er nok det som holder meg i form.

Går sammen med folk som er langt over 85!  De er jo forbilder....tenk å reise på sykkelferie når du er 87! Kjenner noen av dem!

Jeg har jo en ganske liten ( men likevel så stor! ) jobb!

 Å gå ned 2 ! Kg nå, herregud, det skulle jo ha gått som en røyk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Syttito, det er en stor jobb å gå ned "kun" to kilo😉  

Men to kilo utgjør mye likevel, både  på kroppen og mentalt.  Jeg merker det veldig  på midjen/mage. Føler meg så mye slankere  når vekta kommer ned rundt 61- 62 tallet. Tror ikke andre ser det på meg, men det har også noe med å føle seg vel😊 

Men reiser folk på sykkelferie når de er 87 år!!🤭 jeg må le, det er jo superbra! Mens andre knapt  kan fote seg i den alderen... Ja det er viktig å holde seg i gang 👍 bare  å trene  og danse og løpe💃🏃‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det er vanskeligere å gå ned «bare» to kilo jeg. Har man f.eks 10 kg for mye er det lettere å finne motivasjonen fordi ingen klær (i rett størrelse) passer og man føler seg stor og tung. Er det bare 2 kg passer kanskje klærne, selv om de er litt trange. Og det er så alt for lett å tenke at 2 kg går fort å få bort så det gjør ikke noe om jeg koser meg litt nå og starter i morgen. 😂 Sånn er det iallefall til meg. Merker mine få ekstra kilo veldig godt over magen jeg også. Hadde mye flatere mage på 69 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fler på trenings senteret som skal ta et tak i våre " fillekilo" nå....

Er i en stor gruppe som begynte der for 13 år siden, og de fleste går der ennå. Mange har tatt av stor overvekt, har hatt flotte instruktører som har kjørt stramme kurs med javne mellomrom.

Nå er det lenge siden sist, og noen av oss vil samarbeide.

Så får vi se hvordan det går.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var vekta på 63.2.

Det er 1.2 kg igjen til 62.

Nå har vi fått skikkelig driv over ting, vi fire som trener sammen, og deler anstrengelsene med å ta av de siste fillekilo.

Motivasjon er egentlig det viktigste når en har slike mål, og det er mye lettere når man er i en gruppe.

Nå vet jeg at jeg greier målet mitt! Innen desember.

Og så er det den balansekunsten å holde det.....🤓

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Syttito skrev:

Idag var vekta på 63.2.

Det er 1.2 kg igjen til 62.

Nå har vi fått skikkelig driv over ting, vi fire som trener sammen, og deler anstrengelsene med å ta av de siste fillekilo.

Motivasjon er egentlig det viktigste når en har slike mål, og det er mye lettere når man er i en gruppe.

Nå vet jeg at jeg greier målet mitt! Innen desember.

Og så er det den balansekunsten å holde det.....🤓

 

Ja det er helt klart lettere når man er flere. Fantastisk at du nå straks har nådd målet ditt. Stå på videre ned mot 62 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...