Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Da har du litt å stå i, Mia. Godt du fikk gjennomslag hos legen. Men du holder fokus, og du vet jo at da er man bedre rusta enn hvis man hiver innpå med søtt og salt. 

Jeg har vært litt sugen de siste dagene. Håper det betyr at vekta har tenkt å rikke på seg. Og jeg sier til meg selv: nå må du ikke begynne å trøstespise fordi vekta er litt treig. Det viktigste er jo å spise sunne ting og gjøre det som er bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nedgang for meg heller foreløpig. 

I helgen har jeg vært på kurs i 2 dager og sydd meg ny vinterkåpe. Brukte mønstret fra Fabrikk boken og det skulle være så lett. Men jeg måtte gjøre det litt vanskelig for meg selv, da jeg valgte å sy for inni kåpen. Ullstoff som ikke er foret er ikke  greit å ta på og av seg.

Så det ble ikke mye trim og frisk luft på meg denne helgen. Og ikke noen oversikt over matinntaket. Matpakken besto av 2 knekkebrød og noen små tomater. Men hva hjalp det når ei av de andre hadde kjøpt med en pose med smultringer. Og jeg svake menneske spiste 1 hver dag.😔

I dag var jeg så søtsugen at jeg stekte pannekaker til lunch. 😉Med blåbærsyltetøy. Til middag blir det chili con carne. Bruke opp resten av karbonadedeigen fra tacoen på lørdag. 

Legg inn vekten i morgen så kommer listen på onsdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo Toam man kan ikke klare alt. Tenk på den flotte kåpa du får. Og så kan du trimme denne uka. Tror kanskje det av og til blir for lite mat? Og da stopper forbrenningen opp? Sparebluss? Det er kjekt å sy. Jeg har mye stoff og syr til de små, men denne høsten har det stoppet litt opp. Det gjelder å finne igjen motivasjonen. Har vært litt lamslått dette året. Håper 2024 blir bedre.

Jeg vet ikke hvordan min vekt blir, men jeg tror ikke jeg går opp imorgen. Igår var det inn på SUS igjen i full fart og vi hadde ikke med annet enn vann. Kjøring 8 mil  3,5 times venting på akuttmottak +2 timer på vent mens de undersøkte han. Komplikasjoner etter operasjon for 1 uke siden. Hjem halvannen times kjøring , så da ble det en diger baguette med eggerøre og bacon på en bensinstasjon. Og da jeg kom hjem tok jeg en passe bit swissrull med krem og melisglasur. Måtte være sikker at jeg passerte 1550 kalorier. Spenning i hverdagen tar krefter.

Så det får gå som det vil i morgen  Sykdom og sånn kan oppstå og man må iallfall få i seg nok..kanskje jeg må kjøpe noen Nutrilett barer og ha liggende i veska mi..

Livet skal leves. Tilbake i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, mia-53 skrev:

Så det får gå som det vil i morgen  Sykdom og sånn kan oppstå og man må iallfall få i seg nok..kanskje jeg må kjøpe noen Nutrilett barer og ha liggende i veska mi..

Livet skal leves. Tilbake i morgen

Jeg kjøper Muslibarer- 99 kcal og har i vesken. Nutrilettbarer er vel 200 kcal . Eller Wasa sandwish. Det er også 200 kcal for en pakke. Det redder meg fra bensinstasjoner. Dessuten er jeg ikke noe glad i bagetter som har vært pakket inn i plast. Synes de blir seige. Og magen min er ikke glad i loff. 

Jeg må gå tidlig i morgen så vektlisten kommer ikke før på ettermiddagen. Min tur til å låse opp i husflidslaget og mange i den gruppen kommer rett etter kl 9. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen 🍂Vekten er den samme som sist jeg veide meg. Skjønte at jeg ikke hadde gått ned med middager og lunsjer som ikke var hverdagsmat. Men vi hadde det kjempefint med mye mimring. 

Mannen testet positivt på corona da vi kom hjem. Ikke så syk,feber og slapp. Jeg er heller ikke i særlig form,men testet negativt. Mer uggen i dag så jeg får ta en test til....det er kanskje en annen virus?🤔 Det blir ikke tur til Oslo på torsdag. De vil ikke ha oss der,tror jeg. Det blir en jente som blir veldig lei seg. 

Ha en fin dag flotte damer 🍂❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, toam skrev:

Jeg kjøper Muslibarer- 99 kcal og har i vesken. Nutrilettbarer er vel 200 kcal . Eller Wasa sandwish. Det er også 200 kcal for en pakke. Det redder meg fra bensinstasjoner. Dessuten er jeg ikke noe glad i bagetter som har vært pakket inn i plast. Synes de blir seige. Og magen min er ikke glad i loff. 

Jeg må gå tidlig i morgen så vektlisten kommer ikke før på ettermiddagen. Min tur til å låse opp i husflidslaget og mange i den gruppen kommer rett etter kl 9. 

Takk Toam. Muslibarer har jeg i skapet🤪🤪🤪🤪har jeg faktisk bare glemt det🙈🙈🙈🙈.

Så var det vekta. 97,4 ned 0,5

Det har ikke vært optimal uke, men det skal bli bedre etterhvert. Ser tilbake og vet at det er forbedringspotensiale.

Nå har en sønn fått covid på søndag. Han var her både lørdag og fredagskveld.

Vi er vaksinert med alt vi kan få. Koronavaksine for 3 og 4 uker siden, så jeg håper det redder oss. Jeg har veldig hodeverk, men henger det på knagger for situasjonen vi er i nå.

God uke til dere. Vi kjemper sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Alv skrev:

God morgen 🍂Vekten er den samme som sist jeg veide meg. Skjønte at jeg ikke hadde gått ned med middager og lunsjer som ikke var hverdagsmat. Men vi hadde det kjempefint med mye mimring. 

Mannen testet positivt på corona da vi kom hjem. Ikke så syk,feber og slapp. Jeg er heller ikke i særlig form,men testet negativt. Mer uggen i dag så jeg får ta en test til....det er kanskje en annen virus?🤔 Det blir ikke tur til Oslo på torsdag. De vil ikke ha oss der,tror jeg. Det blir en jente som blir veldig lei seg. 

Ha en fin dag flotte damer 🍂❤️

Alv vi kan godt skjønne den lille som blir skuffa. Vi hadde sånn med jul som var. Testet positive begge 2. Da var 2 av barna på vei hjem med 2 småjenter 3+5.

De måtte leie campinghytter og vi fikk bare se dem gjennom vinduet. Tenk kjørt i 9-10 til besteforeldrene ig ikke slippe inn. Det gikk det også..

Nå håper vi at vi ikke blir så syke om det skulle slå til. God bedring tik mannen din og håper det går bra med deg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Mia 💞 Vi har også tatt influensavaksinen og siste boosterdose for covid i god tid før vi reiste til Bergen. Jeg skrev ikke at det var der vi var på tur😃 Men hvor og når smitten traff er ikke godt å si. Jeg har forresten også hodepine nå og veldig slapp...

Huffa,ja det er så kjedelig og trist når slikt skjer p.g.a denne coviden og ikke minst når det er jul....Men som du sier alt går.  Jeg husker tidlig i pandemien så kom familien fra Oslo og måtte være på hytta i "karantene " noen dager før vi kom dit😔Rart å tenke tilbake på ! 

Riktig god bedring til mannen din 💐

 

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til menner og andre pjuske. Ja, rart å tenke på åssen vi levde under pandemien. Det virker så lenge siden, syns jeg. Men koronaen må vi leve med videre. 

Jeg fikk dessverre ikke veid meg idag, glemte det helt av da jeg skulle ut av huset. Jeg får prøve igjen i morgen. og hvis lista er lagt ut, så gjemmer jeg bare talla til neste uke. 

Tenk, idag var det sol her! Det var nydelig, vært mye regn i høst syns jeg. 

Jeg gjesper, som forsåvidt er positivt, men jeg kan ikke legge meg i 22-tida, da våkner jeg ferdig "uthvilt" kl 02! Så må holde ut ei stund til,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt U37 U38 U39 U40 U41 U42 U43 U44 U45   +/-
Alv 85,5 81,7 ---     82,4 82,5 83,0   83,0 0,0
Andemor 91,1 90,6 90,1       89,0 88,8 88,5 88,4 -0,1
Mayh 97,1 93,8   94,4 94,4 94,2 94,2 94,6 94,2 92,6 -1,6
Mia 105,0 101,1 101,1 101,1 99,9 99,6 98,9 98,5 97,9 97,3 -0,6
Toni 95,0 92,5 92,1 94,0 93,3 93,0 92,6 93,3 92,5 92,3 -0,2
Tonio 114,6 109,8 108,8 108,4 107,6 106,8 107,2   107,6    
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, igår hadde jeg en så dugelig sprekk! Huff, det er ikke bra. Jeg var (tydeligvis) helt tankeløs, vel - helt bevisstløs i øyeblikket var jeg jo ikke. Men jeg har så stress i meg for tida, og føler meg sulten/sugen/tørst - UVEL! Jaja, jeg får ta en dag av gangen. Sliter så med søvnforstyrrelser også, så enten har jeg fått for mye søvn eller for lite, så blir man sigen, eller vondt i hodet. 
Beklager, ikke meningen å syte. Men ukene bare flyr uten at man kommer noen vei, på sett og vis. 

Men har ihvertfall holdt meg innafor med kosten idag 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonio....håper det går seg til for deg ❤️Ikke godt å føle seg slik....klem ❤️

Ja,så ble det positiv coronatest i går. Kjente at det utviklet seg til noe mer  så jeg ble ikke overrasket. Har følt meg uggen i mange dager. Mannen testet jo positivt sist lørdag. Er heldigvis ikke så syk og føler meg bedre allerede i dag. Nå er jeg skikkelig forkjøla og hoster,svimmel og daff. Blir det ikke verre er jeg glad. Glad for at alle vaksiner er tatt. 

Helgen vil gå med til egenpleie 😷☺️

Ønsker dere en riktig fin fredag og helg 🍂🍀🍂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til dere.

Ja nå er vi jo i november , mørke kvelder og lite lys om dagen. Litt lysere inne hos oss. Min mann er litt bedre ig nå har vi feiret idag. Pannekaker med krem. Jeg tok kosekvoten idag + litt til. Men jeg er i underskudd fordi jeg har sykla på pedaltråkkeren/sykkelen. Skal ta 30 min til litt senere ikveld. Har vært litt vanskelig denne uka fordi min mann ikke har hatt matlyst, men må ha mat. Da har det blitt litt forskjellig og jeg har vært så sliten at jeg har ikke klart meg helt bra. 

Men vi lever og så er det viktig at vi har det bra. Skal handle frukt og grønnsaker imorgen..

Ønsker dere en god helg og så gjør vi så godt vi kan. Det er ikke enkelt nå. Tror jeg står på et sted jeg har stått lenge på før, så det blir spennende å se til tirsdag..

Tvi tvi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag og veiedag. Det ble 97,2 ned 0,2kg. Det må jeg være fornøyd med etter det som har skjedd hos oss de suste 2,5 ukene. Så hvis det er riktig at vekta gjenspeiler de siste 7-14 dagene så passer det i mitt tilfelle. Forrige helg og dagene før var ikke de beste.

Nå starter neste etappe. Mye som skal gjøres og planlegges framover. Tar en dag om gangen. Har fått litt energi så igår fikk jeg vasket og ryddet i kjøkkenskuffene. Herlig. Nå må jeg gå ig kikke oppi av og til og nyte synet.

Nå er det dags for å kjøre mannen til legekontroll. Idag har han fått på seg dongreybukse og ikke joggebukse. Ser friskere ut allerede...

God tirsdag til dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt U37 U38 U39 U40 U41 U42 U43 U44 U45     +/- Totalt +/-
Alv 85,5 81,7 ---     82,4 82,5 83,0   83,0 82,0 -1,0 -3,5
Andemor 91,1 90,6 90,1       89,0 88,8 88,5 88,4      
Mayh 97,1 93,8   94,4 94,4 94,2 94,2 94,6 94,2 92,6 93,1 0,5 -4,0
Mia 105,0 101,1 101,1 101,1 99,9 99,6 98,9 98,5 97,9 97,4 97,2 -0,2 -7,8
Toni 95,0 92,5 92,1 94,0 93,3 93,0 92,6 93,3 92,5 92,3 92,1 -0,2 -2,9
Tonio 114,6 109,8 108,8 108,4 107,6 106,8 107,2   107,6     0,0  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg igjen. Hvordan går det med dere?

Er det travle dager nå? Merkelig hvor fort tiden går..over halvveis i november. 

Har dere begynt å bake og hva skal dere lage? Jeg har ikke bestemt meg ennå, men må iallfall ha krumkaker. Nøtter og mandler er jo sunt så jeg må lete etter en god oppskrift eller 2.

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke bake før siste uken. Og da blir det krumkaker, kanskje goro og en sort småkaker. Bare jeg som spiser og da er det greit å vente så lenge som mulig. 

Det er mange uker til jul og selv om fristelsene har kommet i butikken så trenger vi ikke å starte ennå. Da mister vi fokuset. Om vi ikke går ned så må vi prøve å holde vekten til over nyttår. Vi ønsker vel ikke å starte på nytt igjen med ny maxvekt og ny frustrasjon?

Så hold igjen damer. Ingen julekaker før etter 10 desember? Da har vi 2 uker på oss og det bør holde. Mye andre juleforberedelser vi kan gjøre som vi ikke legger på oss av. 

Forrige helg vasket min mann inni komfyren og det har ikke vært gjort så grundig på lenge. Så kan vi rydde og vaske litt  i skaper og skuffer, Kjøpe inn eller lage julepresanger, steke opp medisterkaker og putte i fryseren. 

Selv tok jeg juleklippen hos frisøren på fredag. Og hun klippet mye- altfor mye. Så sparer jeg de pengen i desember. Hun bleket ned og tok litt grå glansvask i håret. Bestemte meg for at nå er det slutt på fargingen. med unntak av litt grå glansvask av og til. Er nå blitt helt hvit og det tar litt tid å venne seg til. Fikk noen fine kommentarer på julemessen i går. Det korte håret vokser ut. 

Jeg fyrer opp i ovnen og koker meg en kopp te. 

Ha en fin søndag damer og tirsdag veier vi oss igjen. 😊

  • Liker 1
  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god påminnelse og mange gode forslag til hva vi kan gjøre, Toam. For å utsette juleinntaket. 

Jeg har hatt et par uker som har satt seg på sidebeina, det er vanskelig når man faller utpå. Men jeg vil også prøve å holde en stram linje noen uker til, det er jo fem uker til julaften ca. Så skjerpings igjen. 

Blir veiing imorgen,  da legger jeg inn for de to siste ukene også, hvis du kan legge inn det også, Toam.

Jeg har hatt mye sosialt i det siste. Så idag er det veldig mye øresus og hodeverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der.Tonio.

Og du Toam fikk meg på bedre tanker ang. baking.

Det blir bare så fristende med mye småkaker. Vi er bare oss 2 og barna her i huset går på lavkarbo eller annet så de vil ikke ha. Men den 10.12 da finner jeg litt. Tenker å søke på småkaker med lite sukker..

Gid natt. Tilbake i morhen tidlig med vekt  Tror ikke det blir noe særlig. Drikker for lite vann og spiser for lite grønnsaker. Ikke lett dette sunne livet..

Men vi gir oss ikke🙂🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...