Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

13 timer siden, mia-53 skrev:

Det var nifst å høre om apotekene og utenlandske eiere. Nesten i sjokk ja. Lykke til med familieapoteket. Hvor ligger det? Kanskje vi må bruke det hvis de har nettapotek? Eller komme når jeg er hos datter i Lørenskog. 

Det ligger i 3. etg på Triaden. Blir veldig spennende å se hvordan det går. Tok et par år å få opp kundegruppen når det åpnet i Asker for 5 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag.  Vekten min er 83,0😥Opp 0,5! Jeg måtte stige på vekten to ganger....Ja,ja slik er livet.Var på fest på lørdag så det kan jo henge i alt det gode som ble inntatt. Kroppen får jo sjokk ! Og om en uke skal jeg til Bergen 😓 

Var hos lege for årlig sjekk i går og klaget min nød for vekten.Rådene hans var de samme. Jeg må nok stole på meg selv og det jeg kan så innmari godt fra før....men så vanskelig å følge. 

God tirsdag til dere flotte damer 🌤

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt resultat er ned 0,4. Egentlig greit. 98,5kg.

Jeg må bare holde fokus. Igår kveld fikk vi nykokt krabbe på døra. Mye..  men jeg tenkte: her er det kokt i saltvann. Jeg skal veie meg i morgen og jeg våger ikke ta sjansen. Da blir det krabbe til middag idag. Fisk er fisk.

Det har vært litt kinamat forrige uke og Komle med bacon inni og  salt kjøtt og kålrotstappe. Det er vanskelig å beregne kalorier på det når vi kjøper det ferdig kokt på et utsalg. Tok ikke bacon og fett oppå og sjekket med kostholdsveilederen min og hun sa at det gikk greit. Men å beregne kalorier er ikke lett. Men dette skal jeg greie. Testet bmi idag og den var skremmende 34,7. Har en jobb å gjøre.

Men DETTE skal vi klare sammen. Husk å spise det groveste brødet på minst 75% grovhet. 

Jeg har merket bedring på helsa allerede. Tror det må være sukkeret som har gjort betennelser i spesielt høyre legg.

Vi tar en ny dag..jeg har en lapp på benken og vekta hvor jeg veier maten. Skriver på en lapp og fører inn i dagboka etterpå. Jeg husker ikke fra 12 til middag. Så snart jeg snur ryggen til kjøkkenbenken så er det glemt. Så jeg må være konsekvent.

Toam det er nok en del væskeansamling. Jeg legger beina høyt et kvarter når jeg legger meg og vrikker på anklene og beina. Det samme om morgenen. Føler det har hjulpet meg. Prøv å sette av noen minutter og skriv..

Tonio og Alv- skriver dere ned det dere spiser. ??

Anbefales. Jeg ser hvor fort jeg glemmer. Det er det eneste som nytter for meg. Jeg har også en pedaltråkker som vi bruker foran tv. Det er bevegelse det også..

Da går vi på med friskt mot. Ny uke. God sunn mat og blir du fysen så er det kanskje bare vann vi trenger..

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam har lest meg litt tilbake i livene våre. 10 år. Vi kjemper de samme kiloene ennå. 

Skal vi ta mål om å drikke 3 halvlitere med vann hver dag og litt rå grønnsaker, gulrot, blomkål og lkålrot som snacks denne uka? Minst 300gram rå grønnsaker.

Vi kan fint klare det. Ha hodet med og gjøre grønnsakene klare på benken. 

 

Flere som er med på den?

Kanskje rapportere hver kveld?

Lag din egen liste og fyll inn

Vann: = v

Grønnsaker= g

Tirsdag:( v:  4 x 5dl -- g:    330gr.  ) onsdag:( v: 3,5 x 5dl. --g 360gram) torsdag:( v: 3,5x 5dl + g: 350 gram før leggetid) fredag: ( )lørdag:( ) søndag:( ) mandag ( )

Endres underveis

Endret av mia-53
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt u33 u34 U35 U36 U37 U38 U39 U40 U41 U42 U43   +/-
Alv 85,5 81,8 81,6 81,6 81,4 81,7 ---     82,4 82,5 83,0 0,5
Mayh 97,1 94,0 94,0 93,9 93,8 93,8   94,4 94,4 94,2 94,2 94,6 0,4
Mia 105,0 104,0 104,2 102,8 101,8 101,1 101,1 101,1 99,9 99,6 98,9 98,5 -0,4
Toni 95,0 93,5 93,5 93,3 92,3 92,5 92,1 94,0 93,3 93,0 92,6 93,3 0,7
Tonio 114,6 108,8 108,8 108,8   109,8 108,8 108,4 107,6 106,8 107,2   0,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mye aktivitet her siden jeg var innom sist, så bra! 🥰 grattis med nedgang Mia, og opp på hesten igjen til Alv og Toam!

Ble dessverre ikke vekt fra meg denne uka, men kommer sterkere tilbake neste uke. Jeg har hatt litt styr, måtte ha besøk av ambulansen forrige natt pga brystsmerter. Det gikk heldigvis fort over. Idag har jeg vært hos fastlegen, og hun ville henvise meg videre. Greit å være føre var. 

Jeg skriver ikke opp det jeg spiser, men det har fungert overraskende fint for meg. Men det fordrer jo at jeg ikke tuller med snop som jeg gjorde i forrige uke. Jeg teller likevel litt inni meg. Havregrøt med halvt oppskjært eple og 10-12 gram mandler er under 350 kcal, middagen er mellom 450 og 600 kcal (stort sett), en frukt opptil 100, en yoghurt ca 120. Så spiser jeg 2-3 knekkebrød av typen Min stund til 35 kcal pr stykk (så gode!) m ost på, ca 250-300 kcal. Totalt blir dette mellom 1400 og 1450 (hvis middagen er 600). Jeg kan også spise en ekstra frukt eller 10 gram nøtter i tillegg til dette. 

Hvis jeg holder meg til dette i hverdagen, så trenger jeg ikke å skrive opp, for det er 3 måltider pluss en yoghurt og frukt.

Jeg kan også bli med på vann og grønnsaks-utfordring. Starter imorgen. Men er det greit at jeg tar totalen av grønnsaker? Kokt og rå. Jeg kan ikke spise så mye rå grønnsaker.

Nå står vi på videre! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, Mia! Ja, særlig vann for meg..... jeg drikker altfor mye Pepsi Max. Jeg er en av de.... og jeg kan være ærlig nok å si at det skyver ut mye av det som skulle vært mitt vanninntak.

Det som er bra med min grunnkostplan, er at der er rom til et par knekkebrød til hvis jeg syns jeg trenger det. Alt opp til ca 1600 kcal syns jeg er helt innafor. 

Men nå skal vannmugga frem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mia-53 skrev:

Hvordan går det med dere?

Jeg sier bare: puh!!! 🙃

Det har gått i ett idag, faste fra jeg våkna seint på formiddagen til jeg tok blodprøver kl 13.30, så til frisøren, og deretter har jeg vært ute og spist med noen venner. Først nå kom jeg hjem, så dette ble en litt annerledes dag. 

Har drukket endel vann, spist en banan, men ellers kun det som var av grønnsaker i de kinesiske rettene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn er det noen dager. Livet er nå og vi må henge med. Deg blir vann ig grønnsaker til kvelds. Har igjen å drikke 5 dl så er jeg på 1,75 l. Har laget salat av diverse grønnsaker. Har mais og ananas oppi og da frister det litt mer. I morhen skal min mann til undersøkelser på sykehuset 8 mil herfra så da må jeg ha med matpakke så jeg ikke faller i fristelse 🙈🙈🙈. Skal være der i 6 timer så da er det lite mosjon den dagen med 2 - 3 timers biltur.

Vi tar dag for dag så går det bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia:Det går bra. Har fullført to dager med minst 1,5 l vann og grønnsaker. Teller med  agurk og paprika på knekkebrød og brød.Jeg teller med også kokte gulrøtter og broccoli. Koker dette minimalt. Merker at jeg ikke er så sulten når jeg knasker på grønnsaker...og drikker vann 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har falt helt ut. Har ligget på sofaen med nesen i en klut og vondt i hele kroppen. Litt bedre i dag, og håper det går rette veien. Vi har billetter til Stardust på Christiania tester på søndag og har ikke lyst til å gå dit og nyse. Må uansett ha på med munnbind. Har tydeligvis spist lite denne uke, var nede i 92 kg i dag, ned 1,3, men det går sikkert opp igjen når jeg begynner å spise igjen,. Har blitt rett i koppen suppe og andre supper noen dage nå. 

Jeg må også regne med de kokte grønnsakene. Får vondt i magen om jeg spiser så mye rått. 

Skremmende med bryst smerter. Jeg fikk sjekket det ut for mange år siden og det var bare stressmerter. Krampe i brystet. Fikk øvelser som skulle åpne opp musklene i brystet. . En treningstikk på dørhåndtaket og trekke i den med begge hender så du åpner brystet og kjenner at vingebena bak trekker seg sammen. 10 min hver dag. Gjør jeg det? Nei, bare når jeg har hatt litt smerter en stund. 

Ha en fin helg og hold fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, toam skrev:

Og jeg har falt helt ut. Har ligget på sofaen med nesen i en klut og vondt i hele kroppen. Litt bedre i dag, og håper det går rette veien. Vi har billetter til Stardust på Christiania tester på søndag og har ikke lyst til å gå dit og nyse. Må uansett ha på med munnbind. Har tydeligvis spist lite denne uke, var nede i 92 kg i dag, ned 1,3, men det går sikkert opp igjen når jeg begynner å spise igjen,. Har blitt rett i koppen suppe og andre supper noen dage nå. 

Jeg må også regne med de kokte grønnsakene. Får vondt i magen om jeg spiser så mye rått. 

Skremmende med bryst smerter. Jeg fikk sjekket det ut for mange år siden og det var bare stressmerter. Krampe i brystet. Fikk øvelser som skulle åpne opp musklene i brystet. . En treningstikk på dørhåndtaket og trekke i den med begge hender så du åpner brystet og kjenner at vingebena bak trekker seg sammen. 10 min hver dag. 

Håper du er bedre Toam. Det var skikkelig motgang på deg. Vi spiser det vi vil av grønnsaker bare vi får minst 300gram, helst mer. 

Det er ikke lett å få til. Har vært med mannen på sykehuset idag ig hjem nå i kveldingen. Det var nødvendig å stoppe på en kafé hvor vi spiste napoleonskake. Det har vært lite mat ellers idag så nå går det i salat, kylling og rå grønnsaker. For lite vann idag, men jeg får pøse på nå. Jeg har også vært med blålys 2 ganger for stress i brystregionen. Fikk ingen øvelser så nå takker jeg for tipset ditt.

Det skal jeg begynne med når disse sykehusdagene er over. Nå er det å komme gjennom helga for oss alle. Vi skal ha sunn og god mat. Og litt kos.

Stå på jenter. Vi greier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mia-53 skrev:

. For lite vann idag, men jeg får pøse på nå. Jeg har også vært med blålys 2 ganger for stress i brystregionen. Fikk ingen øvelser så nå takker jeg for tipset ditt.

 

Prøv også med litt meditasjon hver dag, om ikke mye, så 10 min pusteøvelser sittende i stolen. Sjeldent jeg har stressmerter nå. Og er det mulig så kutt ut all aktivitet som stresser deg. For meg så hjalp det når jeg kutta et korps jeg ikke følte at jeg strakk til. Hobby skal være hyggelig og ikke stress. 

Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...