Gå til innhold

Fortsettelse av "Ned 5 kg, noen som blir med?"


Gjest Mimi

Anbefalte innlegg

Her får du ikke noe hokuspokus-svar på hvordan man kvitter seg med 4 kg, men du har "landet" i en tråd med mange flotte mennesker med massevis av kunnskap om vektreduksjon.

 

En av skribentene her på tråden, Slankeklar, skrev 11. novemeber et fantastisk innlegg som svar til ei som skrev inn og lurte på omtrent det samme som deg. Det er nærmest en ABC i slanking - så jeg bringer rett og slett en kopi av hva hun skrev. Det er langt og strekker seg over to innlegg, men tro meg, det er verdt å lese! ;)

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

Du har mange spørsmål og det er nesten litt vanskelig å vite hvor en skal begynne. Ser noe er blitt besvart allerede, men jeg var plutselig i gang med en litt fyldig utgreiing siden du virket veldig usikker.

 

Jeg kan jo begynne med målet ditt:

 

Hvor mye og hvor fort du kan forvente å gå ned:

En anbefalt vektnedgang er mellom 0,5 - 1 kg per uke. Årsaken til denne anbefalingen er fler: Før trodde man fettet var uvirksomt vev på kroppen og at man kunne å ned så fort man ville så lenge man ikke spiste så lite at kroppen gikk i sparemodus. Nå har man funnet ut at det også foregår viktige prosesser i fettevevet, og om man går ned i vekt for fort, vil kroppen automatisk sette igang motreaksjoner. Det blir altså vanskelig å opprettholde vekttapet fordi kroppen prøver å få tilbake det den har tapt.

Mange opplever at det er vanskelig å holde vekta etter en vektnedgang. Dette skjer også dersom en tenker "puh, det var det, nå er målet nådd og jeg kan spise hva jeg vil", men en for rask vektnedgang gjør det ekstra vanskelig både fordi en ikke rekker å venne seg til ordentlig til en ny livsstil og fordi kroppen altså gjerne vil tibake til utgangspunktet.

(Kroppen vil alltid til en viss grad prøve å komme tilbake til "vante former" en periode, men dette blir altså enda verre om en går for fort ned i vekt. Målet må derfor bli å gå så kontrollert ned i vekt at kroppen "ikke merker det")

 

Hva som er en god nedgang og ikke minst mulig nedgang for deg kommer an på flere ting, blant annet hvor mye overvektig du er i utgangspunktet. De første kiloene for en svært overvektig person går gjerne veldig fort. En som veier over 100 kilo kan lett ta av et par kilo i uka uten at det er spesielt vanskelig eller farlig, mens en som bare har 5-10 kg igjen må gjerne jobbe mer med hver kilo. Hvis du blar litt bakover i innleggene på denne tråden, kan du se at vi ligger på noen 100 gram i uka i snitt. Folk som nettopp har startet slanking ser ofte en veldig nedgang den første eller de to første ukene, men det er viktig å være klar over at det gjerne er mye vann som forsvinner til å begynne med.

 

Kortversjonen av spørsmålet om du klarer 5 kilo på 4 uker: Det kan selvfølgelig hende, men jeg ville ikke regne med det. Å sette seg for ambisiøse mål fører bare til at du blir skuffa, mister piffen og gir opp.

Selv har jeg nå brukt ca tolv uker på å gå ned fem kilo. Ja, jeg blir utålmodig, innimellom, men samtidig vet jeg at jeg har bygget masse muskler (som veier mer enn fett) fordi jeg trener styrke og kondisjon tilsammen fire ganger i uka (men sitter tilgjengjeld veldig mye stille ellers) som gjør at jeg tror denne nedgangen kan bli varig og jeg føler ikke at jeg nekter meg selv mat eller jobber veldig hardt for nedgangen. Jeg er bare blitt mer bevisst på hva jeg spiser og når jeg spiser. Men det kan altså ta tid.

 

Så litt om hvordan du skal klare det:

Et viktig poeng er at om du skal gå ned i vekt og holde vekta, må du holde forbrenningen oppe.

For å holde forbrenningen oppe mens du går ned i vekt må du

1) spise nok

Dersom du ikke spiser nok, vil kroppen tro at det er krise på gang og skru ned energiforbruket dvs forbrenningen. Når du da begynner å spise vanlig igjen, har du ikke god nok forbrenning til å "ta unna" det du spiser, og du legger på deg i stedet. (Det er gjerne dette som skjer under "ukebladkurer" som lover ned ti kilo på åtte uker med å spise suppe og ananas - du taper mest væske og ødelegger forbrenningen din)

 

2) trene

Det er i musklene du forbrenner energi, og om du bare begynner å spise mindre vil du miste muskelmasse. Du vil oppleve å gå ned i vekt over en kortere periode, men noe av dette er tapte muskler som igjen fører til lavere forbrenning og vansker med å holde vekta.

 

I tillegg er det viktig å drikke nok vann.

Prøv å drikke 1,5 til 2 liter om dagen, mer om du trener. Ofte når du tror du er sulten er du egentlig tørst, for når du føler at du er tørst er du VIRKELIG tørst og det er egentlig litt for sent.

 

Hvor mye skal du spise og hvor mye skal du trene?

Grete Roede opererer med noe de kaller Trimpoeng. Hvert trimpoeng er 200 kalorier forbrukt. Du bør ha minimum 7 trimpoeng i uka. (og hvis du bruker registreringen på sidene her, får du et søtt lite gulleple hver gang du har 7 trimpoeng som noen av oss synes er utroig motiverende, hihi) Hvor mye du må bevege deg for å oppnå et trimpoeng kommer an på hvor mye du veier. Hvordan du beveger deg er opp til deg selv, men et generelt tips er at du bør trene så du blir litt ordentlig svett og anpusten minst en halvtime to ganger i uka. Om du velger å gå resten av trimpoengene er det også greit, men ved å bli anpusten og slite litt bygger du også muskler og øker hjertekapasiteten så du orker mer, ikke bare opprettholde forbrenning.

Studier har vist at kondisjonstrening er gunstig i begynnelsen av slanking for å holde forbrenningen i gang og for å forbrenne fett, mens at styrketrening blir mer og mer viktig over lengre tid for å bygge muskler og sørge for at forbrenningen blir god også på lengre sikt.

 

Selv om det er viktig med trening når du går ned i vekt, kommer 90% av nedgangen fra endring i kostholdet. Det hjelper ikke å trene mer hvis ikke du spiser riktig.

Hvor mye du skal spise kommer an på hvor gammel du er, hvor mye du veier, om du er kvinne eller mann og hvor aktiv du er.

 

En grei formel for å finne ut hvor mye du skal spise er denne:

Hvileforbrenningen din = (vekten din * 10) + (høyde i cm * 6,25) - (Alder * 5) + kjønnsfaktor

kjønnsfaktor er minus 161 for kvinner og pluss 5 for menn. Det du får nå er hvileforbrenningen din, altså det kroppen forbruker bare på å holde deg i live. Dette ganger du med en aktivitetsfaktor som avhenger av hvor aktiv du er i det daglige uten at du tar med det du trener. Dette er altså om du har en aktiv eller stillesittende jobb, om du løper rundt etter barn hjemme eller sitter på sofaen og ser på tv:

Kontorarbeid uten trim: 1,3

Normal hverdasaktivitet uten trim: 1,4

Høy hverdagsaktivitet(fysisk arbeid og / eller MEGET aktiv fritid): 1,5

 

Dagsforbruk uten trim = hvileforbrenning * aktivitetsfaktor.

 

Til denne verdien legger du til antall trimpoeng du oppnår i uka multiplisert med 28,58. Hvis du har 10 trimpoeng i uka skal du altså legge sammen dagsforbruk uten trim og 285,8

Dette er det totale dagsforbruke ditt. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker, men som sagt ikke for lite for da stopper alt opp. Hvis du spiser mellom 400 og 800 kalorier mindre enn du forbruker kan du regne med en fin og jevn nedgang. Hvis du trekker fra mer begynner som sagt "fettprosessene" å gii deg motstand. Grete Roede foreslår kaloriinntak ut fra totalt forbruk:

Under 2000: spis ca 1300 kcal

1900 - 2400: spis ca 1600 kcal

2300 - 2800: spis ca 1900 kcal

2700 - 3200: spis ca 2200 kcal

3100 og over: spis ca 2500 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar

Hvis du bruker mulighetene på disse sidene til å registrere det du spiser og hvor mye du trimmer.får du en god oversikt over inntaket ditt.

 

For å komme igang bør du starte med å registrere det du pleier spise NÅ før du legger om kostholdet så du får en ide om hvor de største kalorifellene dine er. Invester i en god matvekt, og les innholdsfortegnelser og vei ALT du putter i munnen. Det er utrolig slitsomt til å begynne med, men veldig viktig for at du skal få oversikt over hva du egentlig spiser og for å få en ide om mengdene du faktisk KAN spise om du velger riktig. matvarelistene på disse sidene er med på å gjøre det litt enklere. Mange standardvarer ligger allerede inne med kaloriinnhold, skriv bare inn mengden og den regner ut kaloriinnholdet for deg.

 

En god kroppsvekt og et målebånd er også viktige verktøy. Mål deg på strategiske steder:

Rundt hals, rundt overarmen, rundt låret, rundt rumpa, rundt hoftene, rundt livet og rundt brystet. Du skal alle steder måle der du er størst, unntatt rundt livet der du finner et fast punkt et par cm over navlen. Skriv ned målene og mål deg jevnlig. Dette er viktig for motivasjonen, for om du ikke går ned i vekt kan det godt hende du har gått inn mye i cm.

 

Det er et vanlig råd at du ikke bør veie deg oftere enn én dag i uka. Vekta kan variere voldsomt i løpet av en uke og i løpet av en dag kan den variere med over to kilo fra morgen til kveld. For mange veiinger kan gi unødvendige psykiske nedturer og falske forhåpninger (men mange av oss sniktitter litt allikevel ). Et godt råd er å velge seg en fast dag i uka, gjerne rett etter at du har stått opp og vært på do, men før du tar på klær. Flere av oss på denne tråden velger torsdag morgen, og rapporterer til hverandre slik at vi kan oppmuntre hverandre eller gratulere hverandre på samme dag.

 

Når det gjelder hvordan du bør spise:

Det er viktig å spise jevnt gjennom hele dagen, og som sagt å spise nok og variert.

Det har vært noen innlegg for ikke så lenge siden (se forrige side) i denne tråden om kalorifordeling utover en dag. Den er spesielt aktuell dersom du skal ligge på ca 1600 kalorier pr. dag ut fra formelen over. Det er beskrevet Grete Roedes opplegg med fruktrasjon og melkerasjon, og jeg har også skrevet inn et "forenklet forslag". Spis frukt og grønnsaker, men ikke for mye frukt, siden det inneholder fruktsukker som gir en god del kalorier.

Velg magre kjøtt- og fiskeprodukter, les innholdsfortegnelser, pass på at du har en god fordeling av proteiner og karbohydrater (dvs. ikke bare kornprodukter og pasta/ris/poteter), og husk at du ikke skal la være å spise fett, selv om det inneholder mest energi pr gram. Kroppen trenger fett, men den skal ha det riktige fettet. Unngå animalsk fett og spis heller plantefett og fiskefett.

Unngå alkohol. Det inneholder mye kalorier og ødelegger forbrenningen.

 

Bli bevisst på saltinntaket ditt. Spiser du mye ferdigmat, bruker du mye salt i maten eller er det salt du har lyst på når du vil ha noe godt? Salt binder væske i kroppen. Mange kan faktisk oppleve å bli mindre, både når det gjelder tyngde og omkrets, bare ved å redusere saltinntaket.

 

Til slutt: Kos deg med maten. Du skal ikke være på diett, du skal forandre livsstil. Hvis du nekter deg selv alt som er godt vil du du ikke holde ut lenge. Det du ser hvis du blar litt bakover og leser det vi skriver er at vi skeier ut innimellom og koser oss med det, men det viktigste vi lærer ( og hjelper hverandre med) er å holde en sunn hverdag, og å kunne hente seg inn igjen etter utskeielser. Og kanskje også å ikke la utskeielsene bli så voldsomme som de kanskje var før.

Grete Roede legger opp til noe som kalles Kosemerker. Det er to ganger 25 kalorier du kan bruke hver dag på noe godt. Du kan enten spise 50 kalorier snop hver dag, eller du kan spare dem til 350 kcal én dag i uka. Det er ganske mye kos i 350 kcal. nesten en flaske vin eller en god del sjokolade eller et kakestykke. Men du får ikke spare dem lenger enn en uke.

 

 

Dette ble litt langt. Jeg tok litt av her og fant ut at jeg har lært en del siden jeg begynte med dette for 16 kg siden. Håper noen av rådene kan være nyttige, og BARE FORTSETT Å SPØRRE OM DU LURER PÅ MER. Det er alltid noen som svarer, selv om du normalt kanskje ikke får SÅ enormt lange svar som dette. Håper du også vil være med å legge inn dine veieresultater sammen med oss, vi har nettopp hatt en kollektiv hyllningsrunde her hvor vi skryter hverandre opp i skyene over hvor motiverende vi er for hverandre, og det er faktisk helt sant.

 

En siste ting før jeg "legger på": Du sier du har problemer med mest fett rundt magen. Det er dessverre bevist at det å slanke spesielle deler av kroppen ikke fungerer særlig bra. Det som derimot hjelper er å trene visse deler av kroppen for å få strammere mage, rumpe eller lår, men for at resultatene skal synes må fettet ikke ligge i veien. Derfor er kombinasjonen slanking og trening også gunstig, resultatene synes fortere.

 

Lykke til med vektnedgangen og velkommen i gjengen.

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

 

Da avslutter jeg som Slankeklar gjorde; lykke til og velkommen! Og er det noe du lurer på etter dette, så er det bare å spørre. Folk stiller opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har glimret med mitt fravær grunnet mye reising den siste tida, men har vært innom og forsøkt og holde meg oppdatert på hvordan det går med dere.

 

I går var det veiedag, så nå ser "lista" sånn ut:

 

lørdag 4.11: 82,5

torsdag 9.11: 81,3

torsdag 16.11: 80,4

torsdag 23.11: 79,4

torsdag 30.11: 78,4

torsdag 8.12: 77,3

 

Nedover går det!!!

 

Supert at det går nedover for dere andre også, og at de som har bestemt seg for å "stagnere" fram til jul klarer det godt! Flott jobba:)

 

Klarer ikke å bestemme meg helt for om jeg skal slite av de siste 2 kg fram mot jul (kan bli hardt), eller om jeg bare skal slå meg til ro og la målet være at jeg veier det samme som nå 1.nyttårsdag, også fortsette nedover derifra igjen.. Tror dere det er vanskeligere å komme i gang hvis man tar en så lang "pause"? Eller er det litt sunt, med tanke på at både hode og kropp får trene på å stabilisere seg?

Skal uansett veie mat og legge inn dagsrapporter her da, tror ikke jeg er klar for å rive meg helt løs;)

 

Også litt om meg selv; 23 år, student (realfag jeg også;)), samboer, hund (beibin min), glad i å være ute og å trene (men ikke på studio).

 

Nei, nå må jeg tilbake til julestria!

 

Masse lykke til alle sammen, pass på at dere får kost dere (med noe sunt, hehehe) i denne travle tiden!

 

klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arti!

 

Godt å ha deg tilbake. Så flink du har vært!!!! Jeg gleder meg virkelig på dine vegne ;)

 

Hvis du mener at du klarer å gå ned mer før jul, så synes jeg absolutt du bør gjøre det - men det er viktig med realistiske mål, så man ikke blir skuffet.

 

Om du tar en pause og stabiliserer, så trenger det ikke å være vanskelig å komme i gang igjen - men det avhenger av motivasjonen din. Uansett så bør det ikke være en pause fra å tenke sunn mat og trening - selv om jeg synes det er lov på selve julekvelden. Du kan ikke slippe opp helt, for da tror jeg du legger på deg, og du må ikke legge inn for lang en pause - og miste gode vaner.

 

Du får tenke litt over det, og se om du får noen andre gode råd her.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Slankeklar: GRATULERER SÅ MYE MED 30 ÅRS DAGEN! Håper du får en superduper bursdag og en flott eksamen som bonus i tillegg til "stabiliserings vektnedgangen"!

;) HURRA FOR DEG!

 

Velkommen malind - jeg ser du allerede har fått slankeklar's gode innlegg servert av Mimi... veldig mange kloke og fornuftige ord der... Lykke til!

 

Veldig hyggelig å høre fra deg igjen Arti - og ikke minst Gratulerer med en fantastisk flott og utrolig jevn vektnedgang.... Høvler du bare enkelt og greit bort en drøy kilo hver uke eller? Du må jo virkelig ha funnet den ultimate formelen på hva som skal til for at din kropp skal gå ned jevnt og trutt!!

Det virker jo som du er inne i en god stim og antagelig har fått opp forbrenningen en god del... Kanskje det da er lurt å "prøve" å fortsette vektnedgangen mot jul på samme måte som tidligere, men ikke regne med like stor nedgang siden det er mye sosialt i disse dager, men ta en eventuell nedgang som bonus, mens du er innstilt mentalt på stagnasjon... Om man innstiller seg på stagnasjon, tror jeg det er mye lettere at man unner seg et og annet ekstra? siden man liksom ikke slanker seg.... Og det kan jo bli en kjedelig realitet etter nyttår....?? En annen ting er vel at når du har gått ned såpass mye så fort, så skal det antagelig ikke så mye til før kroppen har sugd seg fast i de ekstra julekaloriene og vekten kan øke relativt kjapt igjen.... Kroppen har nok ikke helt vent seg til å ha over 5 kg mindre enn for 5 uker siden... og jeg er redd den kan ta en grusom hevn om tiden frem til nyttår blir for "avslappet"... Det er nok lurt å ta et bevisst valg så ikke eventuelle skuffelser vipper en helt av motivasjons pinnen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLANKEKLAR: (følgende tekst synges:)

Hurra for deg som fyller i dag, ja deg vil vi gratulere! Alle i ring omkring deg vi står og se nå vi vil marsjere. Bukke, nikke, neie, snu oss omkring. Danse for deg med hopp og sprett og spring. Ønske deg av hjertet alle gode ting og si meg så hva vil du mere?? GRATULERE!! (haha, synger ikke i kor for ingenting..)

 

Håper du får en strålende dag og at eksamen har gått bra!!

 

Ellers - Malind, velkommen til oss.. Bruk slankeklar sin ABC og det vil gå deg godt her i livet ;)

 

Arti- gratulerer med kjempeflott nedgang.. haha, det er noe annet enn min jojo-slanking det..

Hihi, alle snakker jo om jojo-slanking som et fenomen over flere år.. Jeg driver med jojo-slanking innenfor samme slankeperiode :)

Så jeg hiver meg på Afrodithe - hvordan klarer du det??

 

ellers vil jeg ønske alle en kjempegod helg!! Det skal bli godt med ett par dager fri nå.

I kveld skal jeg vaske ut av en leilighet - det bør vel karakteriseres som ganske god trim :)

 

Klem Sans1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

God kveldsvask Sans1 - JA selvfølgelig blir det veldig mange klamme og svette gullende rene trimpoeng!

 

Tja... jo-jo slanking blir det lett når man har vært flink en periode og oppnådd gode resultater og TROR at alt er under kontroll.... så går det flott en stund..spiser pent og pyntelig litt mer og beveger seg litt mindre... en lang periode mens muskler og forbrenning fremdeles er god hjelp, merkes dette i liten grad på vekten.... FØR det plutselig sniker seg på litt her og litt der som tilsammen blir ganske mange unødvendige kilo... da kommer gjerne motløsheten og oppgittheten sigende.... og blir en stund INNTIL opplevelsen av at nok er nok vekker en med vannvittig VILJESTYRKE... som resulterer i sunt måteholdent kosthold og ditto mosjon -> nytt strålende resultat.... OG alt dette påvirkes jo også av livssituasjonen og psyken ellers som feks: Forelsket = vekttap..... Samboere = vektoppgang... Bryllup = vektnedgang... Graviditet og barseltid = vektoppgang... Ta seg selv i nakken = vektnedgang.... Slitsom inaktiv småbarnstid = vektoppgang... Samlivsproblemer = vektoppgang/vektnedgang... Samlivsbrudd = vektoppgang / vektnedgang... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Jeg er utrolig glad for å få være med i denne superflotte gjengen.. Det ser jo ut for at de fleste av dere er relativt jevngamle og at de fleste av oss bor i eller like rundt Oslo... Ikke godt å vite hvem vi kan støte på i den travle julehandelen... ??

 

Jeg kom jo litt senere inn i den slanke gjengen her... mange av dere hadde jo faktisk en slankestartvekt som ligger under det jeg veier nå (mht høyde) selv nå når jeg har kvittet meg med hele 12 kg... Med en slankesstartvekt på 87 kg, synes jeg det var et realistisk mål å komme seg ned til 70 kg, noe som gir meg en normal BMI.

Ved et tidligere Grete Roede kurs som jeg har deltatt på fikk jeg målt diverse parametere mht kroppen. Jeg fikk da vite at jeg hadde grov kroppsbygning og at for min høyde ville gjennomsnittsvekten være mellom 63,6 - 72,3 kg.

I forbindelse med GR-kurs og stabilisering veide jeg en lengre periode rundt 64 kg og trivdes utrolig godt med det....

Så defor: langt, langt inne i meg er det et lite håp / ønske om å krype litt nedover på 60-tallet mot ca 65 kg...

Nå leker jeg litt med tanken på å prøve å komme under 70 kg i første omgang, så får jeg se etterhvert hva jeg ender opp med til slutt... Det har jo gått så flott takket være dere OG det kunne jo være helsemessig fornuftig å få en BMI som ligger litt nærmere 20 enn 25... men jeg må jo se hva jeg trives med i "min" alder...

Jeg har jo ikke like elastisk hud som dere ungjentene her! Ikke så stilig med skrukketrollrynker både hist og her samt pupper av typen tomme vrengte lommer....Men jeg kan skryte av en mage uten strekkmerker til tross for tre svangerskap!!

Ja, ja det var bare noen adventstanker som jeg driver å pakker ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaah, jeg har MASSE strekkmerker og jeg har ikke født ett eneste barn!! Så den skal du være veldig veldig fornøyd med Afrodithe ;)

 

Etter å ha lest teorien din om den evige jojo effenkten av livsforandringer forsto jeg plutselig den voldsomme nedgangen forrige uke... Hadde ett snev av forelskelse!! Men det gikk over igjen så da var det opp 500 gram. (knis)

 

Nei, nå våser jeg fælt!

 

Ble ikke så voldsomt mye vasking på meg ikveld heller. Skulle vaske ut av en leilighet som jeg har eid sammen med eks'en min (1 år siden jeg flyttet ut) Men da jeg kom opp dit hadde han jo ikke pakka ut av kjøkkenskapene engang! Jeg så for meg at jeg kom til tom leilighet jeg.. I følge han hadde han et par ting igjen. MANNFOLK!! Men jeg hjalp han å pakke litt da, så ble det ihvertfall ikke bare sofa i kveld! :)

 

Ha en fortsatt fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

 

Er det virkelig ingen som har følt for å bekjenne sine synder ennå, eller har dere alle sammen tilbrakt en asketisk helg? ... i desember?... neppe!!!

 

Jeg har vært på både fest og julebord, men alt i alt synes jeg i grunnen det gikk greit. Stod over ribbe og pinnekjøtt og valgte reinsdyrfilet istedet. Blir nok julemat i selve jula. Alkohol ble det selvfølgelig, men med måte om jeg skal si det selv ;) Har ingen forhåpninger om å gå ned, men dersom jeg kan holde vekta sånn mer eller mindre, så er det strålende. Jeg har forresten spist Kong Haakon sjokolade, og jeg ble så skuffet. Det var bare søtt jo!!! Jeg elsker sjokolade, men akkurat den typen konfekt er ikke noe å lengte etter.

 

Hvordan har dere hatt det? Fine og fjonge i nye klær? Og du da Slankeklar, ble du feiret så behørlig at du ikke har kommet deg på beina ennå? :)

 

Håper dere er i god form, jeg ønsker dere alle lykke til med både trim og sunn mat

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei, hvis alle er som meg så er det vel ingen som tør!!

Nå kjenner jeg at julen nærmer seg med alle dens førjulsaktiviteter. Det vil bli vanskelig å holde seg innen grensene fremover nå!!

Fredag ble det litt ekstra kos.. Det ble en burger før jeg skulle vaske (som jeg regnet med å vaske av meg igjen) Så kvelden endte oppunder 1900 kcal..

 

Lørdag var det bursdag, prøvde å være måteholden med maten samt at jeg ikke hadde spist så mye på forhånd. Men det ble ett lite stykke ostekake og bløtkake.. som jeg nøt hver eneste bit av. På natten klarte jeg å få i meg 2/3 av en kebab-sak.. ikke bra!!

 

I går gikk det heller ikke noe særlig bra. ble litt smågodt og ett par peppes pizza biter som jeg hadde i fryseren..

 

jaja, nå får det bare stå sin prøve.. Jeg har klart å gå ned litt i høst og så får jeg heller satse på januar med full skjerpings da!!

Denne uken er det bare stress og mas med 2 julebord og leilighetsovertagelse på fredag, så jeg får hverken trent eller spist riktig!! neste uke burde det være mulighet for litt innskjerping. Skal ihvertfall satse på det! + spise riktig de gangene jeg selv styrer maten!

 

Ønsker alle en strålende førjulsuke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg kan bekjenne mine synder jeg også.. Fredag var jeg på konsert og konsumerte uante mengder med øl. Lørdag var det julebord med julemat og øl og vin i massemassevis. Søndag ble tilbragt på sofaen, svært lite aktiv, men klarte heldigvis å ikke stappe i meg altfor mye usunt.

 

Så kom dagens overraskelse. Jeg snikveide meg i morges, rimelig sikker på at helgas utskeielser ville synes. Vekta stoppet på 75,6 dvs 1,7 kg MINDRE enn på veiedagen torsdag. Hmmm.. Veide meg 10 ganger for å være sikker. Også veide jeg bikkja (som er rimelig konstant), i tilfelle det var noe galt med vekta. Merkelig kropp jeg har.

 

Har tenkt litt på hvorfor det har gått så radig nedover for meg. Forslag;

 

1. Hjelpa jeg har fått her inne har betydd veldig mye. I og med at jeg aldri har slanket meg før, så har jeg vært helt grønn på hvor mye kalorier det er i enkelte ting. Tror den "oppvekkeren" har tatt det meste egentlig. Før kunne jeg spise en halv norvegia til kveldsmat.. Regn ut det, den som tør.

 

2. Jeg drikker mindre øl (iallfall litt)

 

3. Før spiste jeg få og store måltider. Sikkert ikke bra for forbrenninga, som nå har fått seg en opptur.

 

4. Jeg har aldri spist mye snop eller pottis eller drukket noe særlig med brus. Det er derfor veldig gret å holde seg unna det, nå også.

 

5. Som student har jeg høyt aktivitetsnivå (les: sykler og går overalt). Det å ikke ha bil tilgjengelig er egentlig ikke så dumt;)

 

Andre forslag?

 

Heia heia, alle sammen! Stå på videre:)

 

klem Arti (som snart må gå på en smell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne søte førjuls tid er en skikkelig utfordring av dimensjoner.... Likevel er vel det viktigste å prøve å holde det sunne og fornuftige fokuset mest mulig, og gjøre så godt vi kan... Det vi klarer å motstå og si nei-takk til nå, slipper vi jo å slite med etter jul...

Sans1 - Du er jammen flott - og har en beundringsverdig innstilling med å holde motivasjonen oppe til tross for alle utfordringene, spesielt denne uken.... men det er jo du som også vil høste belønningen!

Så får hver og en nettopp gjøre så godt man kan etter beste evne....

Utrolig flott at du fortsetter i fin vektnedgangsstim selv etter en julebordshelg Arti - håper du slipper smellen!

 

Julebord ble det på meg også i helgen og med mye god drikke til... prøvde å være bevisst og velge fornuftig, likevel unnet jeg meg et aldeles herlig stykke sjokoladekakekaloribombe som jeg storkoste meg med....

Som helge-medisin har jeg ellers både fått trent og fått gått noen fine raske turer....

 

I morges viste vekten likevel 74 kg, dvs ned 1 kg siden forrige uke og jeg er selvfølgelig utrolig overbegeistret for det! Kjempeglad for 13 kilo i manko på 12 uker.. nå er det bare 4 kilo igjen til det godt gjennomtenkte og mest realistiske målet mitt som er 70 kg og normal BMI.... likevel driver jeg som nevnt før nå å leker litt med tanken om å fortsette mens leken er god og kanskje kvitte meg med noen kilo til... midt på 60-tallet et sted? Vi får se...

 

Målene er ellers:

Midje: 82 cm (ned 1 cm)

Hals: 33,5 cm (ned 0,5 cm)

Bryst 92 cm (uendret)

Ende: 99 cm (ned 1 cm) (jippi endelig under 1 meter rundt rumpa...)

Lår: 56 cm (uendret)

Arm: 31 cm (uendret)

Trimpoeng 42,2 og BMI 26,2 (lett overvekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har glemt bort hele denne siden i helgen. Spist dårlig mat, drukket alkohol, spist godterier, ja, rett og slett kosa meg så mye at det ikke var spesielt koselig å gå på vekta. Begynner å nærme seg 70 kilo igjen. Det er bare min egen skyld.

Siden vekta bare har gått nedover selv om jeg har spist godis så har jeg liksom ikke hatt så alt for dårlig samvittighet for hva jeg har puttet i munnen. Ser nå at de restrerende kiloene må jeg jobbe for å få bort. Man får ingen ting gratis og det fikk jeg smertelig vite på vekta i dag.

 

Dere er så flinke alle sammen, leser om deres mål og beundrer dere alle kvinner som får det til. I morgen så skal jeg forsøke å komme meg på spinning kl 0930 - de har barnepass der, hmm.. lurer på hvilken unnskyldning jeg kommer med i morgen.

 

Ahhh.. sinna på meg selv som bare kommer inn her og klager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Tusen takk for alle lykkeønskninger og eksamenshell. Som ventet har det blitt mye mat i det siste, og helgen er vel ikke akkurat noe stjerneeksempel til etterfølgelse. Det ble bursdagsfeiring på fredag, med deilig reinsdyrstek, rødvin og konjakk til kaffen. Og skikkelig bursdagskake. MASSE. Og på lørdag var det julebord med jobben. Enda mer julemat, men klarte å ligge unna alkoholen, siden jeg måtte hjem og lese relativt tidlig på kvelden.

 

Men i dag, etter en sen eksamen kom jeg meg endelig på trening igjen og det var ufattelig deilig. Så nå er det bare å ha skikkelig hverdag fram til helgen da det blir øl og enda mer julemat.

 

Og målet mitt er definitivt å holde vekta i desember.... Det blir bare tydeligere og tydeligere at alt annet er vel optimistisk ;)

 

Vi knottes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med internett hjemme, så jeg har vært ute av stand til å registrere og lese hva som har skjedd med dere den siste tiden. Jeg har ikke så mye tid nå heller, men jeg ville titte inn og si hei. Imorgen er den store veiedagen. Er litt usikker på hvordan det vil gå. Har hatt en utskeiende helg og noen dager uten total kontroll på kaloriregning, men nogenlunde.

 

Dette er jo en travel måned, så at det er litt stillere her enn til vanlig er vel ikke så rart. Men også en utfordrende måned, så det er jo lik så viktig å holde hverandre oppdaterte på formen! :)

 

Men, dere får ha lykke til på vekten imorgen, ønsker alle noen gram ned som julegave. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lørdag 4.11: 82,5

torsdag 9.11: 81,3

torsdag 16.11: 80,4

torsdag 23.11: 79,4

torsdag 30.11: 78,4

torsdag 7.12: 77,3

torsdag 14.12: 75,5

 

Og jeg som haddet gått inn for "stabilisering". Forbrenninga mi må jobbe overtid for øyeblikket;)

 

Lykke til til alle andre!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare WOW Arti!!! Fy flate så bra. Gratulerer så mye med enorm vektnedgang på siste uke. Så moro!!

 

Ukedagene har plutselig blitt dager jeg liker veldig godt fordi jeg må inn i faste mat rutiner. Aldri sett på ukedagene på denne måten før, ganske alright!!

Neste uke skal jeg på julebord og jeg skal spise pinnekjøtt, jaja.. nå vet jeg at jeg klarer å komme tilbake til vektnedgangen igjen når ukedagene kommer. Det holder faktisk humøret oppe. Gleder meg til å være ute med jobben, drikke og spise og ikke minst ha min første barnefri;)

 

Her er min vekt:

 

01.07.06 - 88

20.11.06 - 69,2

27.11.06 - 68

04.12.06 - 67,9

11.12.06 - 68 +++

18.12.06 - 67,2

 

Kjempe fornøyd! Vann i kroppen og ikke bommelomme har mye å si har jeg lagt merke til. Fikk et tips av legen min ang det å komme seg på do. Det var frukt og fiber tabletter. Så hvis noen har det problemet så er de virkelig vært å prøve. Endelig daglig!! juhuuu:D

 

 

Lykke til i dag alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte resultater Arti og Monicus :) Jeg er imponert, ikke minst med tanke på hvilken måned vi befinner oss i. For det er ikke til å stikke under en stol at det er flere fristelser i desember enn ellers - skjønt det er mange nok ellers også ;)

 

Jeg har bodd i mitt nye hjem nesten hele uka (og malt - vannvittig så mange trimpoeng man får for det!) og her er det som kjent ikke vekt, hverken kjøkkenvekt eller badevekt. Jeg har spist sånn passelig, tror jeg. Har kanskje ikke spist nok til enhver tid, og litt feil mat har det også blitt, men ikke mye. Jeg er litt matlei for tida, og har vært litt sløv med å registrere hva jeg spiser. Ikke bra!

 

Uansett, jeg reiser til tigerstaden igjen i dag, så da melder jeg om hva vekta har å fortelle i morgen.

 

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 5. oktober: 73,7

12. oktober :72,5

17. oktober :72,3

26. oktober :72,2

2.november:71,8

9.november:70,3

16.november:70,6

23.november:70,1

30.november:69,4

7.desember: 69,1

14.desember:68,3

 

Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor det går så radig ned! Jeg skeier ut fredag til søndag hver helg nå, og trener bare sporadisk! Men JIPPI altså! Se på det tallet a! Vakkert. Dette betyr at jeg har gått ned litt over 5 kg tilsammen. Wow!

 

Gratulerer Arti, det er jo helt sinnsykt bra!! Monicus også!! Så flotte vektresultat rett før jul er en deilig motivasjon. Jeg ønsker dere all lykke videre!

 

Så blir det spennende å se resten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegratulasjon til Monicus, Arti og Keltisk for superduper flotte resultater!

Kjempemorsomt å se at førjulsfristelsene ikke stopper dere!

 

Lykke til med veiingen Mimi - krysser fingrene!

 

Slankeklar, gjetter på at du fint klarer å holde vekten.... musklene er jo på din side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har jeg vært på vekta, og enten var den veldig snill eller også har jeg vært flinkere enn jeg trodde (men som jeg skrev tidligere; vanvittig så mange trimpoeng jeg fikk for å male, skjønt jeg følte ikke det var så slitsomt). Ikke at jeg har gått ned mye, men etter en stor fest og et julebord i helgen, samt en uke uten å ha ført inn kalorier som jeg pleier - ja, så fryter man jo det verste.

 

august: 72,8

 

07.09: 70,3

14.09: 69,7

21.09: 69,2

28.09: 68,7

05.10: 67,5

12.10: 68, 0

19.10: 68,1

26.10: 67,5

02.11: 67,0

09.11: 66,2

16.11: 66,4

30.11: 66,1

07.11: 65,8

15.11: 65,5

 

Ned 300 gram med andre ord ;)

 

Hvordan har det gått med dere andre, Sans1 og Slankeklar... gamle travere som dere kan ikke bare snike seg unna. Og noe sier meg at noen av de nyere "medlemene" heller ikke har fulgt opp rapporteringen i det siste. Grattis til deg Keltisk - godt å se at du holder den gode rytmen.

 

For min del nærmer det seg jul med stormskritt, og på tirsdag setter jeg kurs mot gamlelandet for å feire der. Fra da av er det nok lite trolig om jeg kommer innom her på en stund. Men før jeg drar på jobbreise til Langtvekkistan i januar, lover jeg å komme innom med en liten oppdatering.

 

Ha det godt så lenge!

 

Vinke vinke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle med gode resultater! Så godt å se at det er flere som "uforklarlig" mister kilo nå i førjulstida. Kanskje er det all julegave shoppinga som spiser grammene ???;)

 

Blir vel litt mindre aktiv framover jeg og, men skal se innom, og skrive når jeg har tid!

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Hei på dere!

Fryktelig mye å gjøre om dagen, så her blir det kort rapportering og ikke så mye mer. Gratulerer til alle de flotte resultatene!

Med meg har det gått litt opp siden sist, men det er fortsatt innen rimelige grenser, så jeg prøver å ikke la det påvirke humøret. Får heller stramme litt inn på spisinga som har sklidd litt ut i det siste. Mye lussekatter og gløgg i det siste.

Vi knottes!

 

17/8-06 72,6 kg

24/8-06 71,0 kg = -1,6 kg

31/8-06 70,8 kg = -0,2 kg

7/9-06 70,4 kg = -0,4 kg

14/9-06 69,8 = -0,6 kg

21/9-06 69,4 = -0,4 kg

28/9-06 ? ???

04/10-06 69,9 = +0,5 kg

13/10-06 69,0 = -0,9kg

19/10-06 68,2 = -0,8 kg

26/10-06 68,4 = +0,2 kg

2/11-06 68,4 = -0,0 kg

9/11-06 67,7 = - 0,7 kg

16/11-06 68,4 = +0,7 kg

23/11-06 67,7 = -0,7 kg

30/11-06 66,9 = -0,8 kg

07/12-06 66,8 = -0,1 kg

14/12-06 67,2 = +0,4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...