Gå til innhold

Vilde på vei mot et letter liv


Gjest Vilde

Anbefalte innlegg

  • Svar 666
  • Created
  • Siste svar

Ja da, jeg jobber med bursdagskaloriene. I tillegg så fikk jeg en bolle til å trimme av i dag... flere som skulle feire bursdagen min siden jeg ikke gjør det selv... vel, nå er det vel ferdig tror jeg :) Koselig også da, at så mange husker det og vil markere dagen!

 

I dag skulle jeg ha treningsfri... Sånn ble det jo ikke :) jeg har hatt bollen tungt i magen, og den gjorde at jeg bikket 1600 og nærmet meg 1700 kcal (noe som sikkert ikke hadde vært noen krise uansett vel og merke..) men jeg har litt angst for at en hver utskeielse er første skritt mot at jeg skal mislykkes :) Sikker ingen lur tanke, men det har vært slik så mange ganger at tanken spøker i hodet mitt hele tiden... det går vel over etter hvert håper jeg...

 

Jeg kjenner jo at jeg er blitt så glad i å trene også. Ikke at jeg noen gang har vært spesielt passiv, men nå begynner kroppen virkelig å kreve litt trim hver dag. Jeg har mer overskudd, og føler at det er mer spenst i hvert skritt. I går tok jeg ny test på pulsklokken også, og den hadde økt fra (jeg husker ikke helt, men det var vel sånn ca) elendig til moderat. Jeg har hvilepuls på rundt 50 nå, og må virkelig jobbe for å holde pulsen oppe både når jeg går, på sykkelen og på ellipse maskinen. Noe skjer, og jeg liker det!

 

Vi fikk mail fra kurslederen i dag, og jeg regner med at det ikke er ulovlig å nevne noe fra den her...

Temaet til neste uke var mental trening, og det temaet reiste noen interessante spørsmål som er greie å tenke litt over.

 

Trening:

 

- Hvordan er mitt forhold til fysisk aktivitet ?

- Trives jeg best i sofakroken?

- Er regnvær en kjærkommen unnskyldning for ikke å gå ut?

- Trener jeg overdrevent i perioder (under slanking) – og ikke ellers?

 

For å begynne her da... Jeg liker å tenke at jeg liker å være aktiv. Men jeg har jo tydligvis ikke vært aktiv nok. Da hadde jeg ikke hatt behov for dette kurset :)

Jeg liker å gå tur, stå på slolom, trene hund, sykle på sommeren, gå tur i fjellet...

Så hvor går det galt? det er jo lett å skylde på tidsklemme (takk og pris for det uttrykket) men det holder jo tydligvis ikke... for jeg klarer jo å få det til nå... Så hvorfor er jeg ikke mer aktiv ellers?

 

Jeg trener overdrevent i perioder - og ikke nok ellers... ingen tvil om det...

 

Hvordan er mitt forhold til mat? - og det som kommer i kategorien kosemerker?

 

- Spiser jeg restene fra kakebordet?

- Spiser jeg når mannen min forsvinner rundt hushjørnet?

- Tror jeg at jeg ikke legger på meg av det jeg spiser når ingen ser det?

- Bruker jeg mat som trøst?

- Bruker jeg mat som belønning?

 

 

Når det gjelder mat - nei, jeg spiser ikke restene fra kakebordet... Jeg smaker på kakerøra derimot *he he* jeg spiser ikke når mannen min er ute, jeg tror definitivt at jeg legger på meg selv om ingen ser det. Men - jeg bruker mat som trøst! Synd, men sant. Hver gang verden butter i mot, og det har den i perioder gjort forholdsvis ofte, så trøster jeg meg med å putt noe i munnen. Jeg hadde sist en episode på mandag, en forholdsvis tøff påminnelse om fortiden, og alt jeg hadde lyst til var å rane en smågodhylle... Jeg gjorde jo ikke det. Jeg gikk tur med stavene isteden, men lysten var der, og den var sterk!

 

jeg har også brukt mat som belønning.... jeg har tenkt at jeg har vært flink og gjort sånn eller slik - da kan jeg spise det... Ja da, sånn er det.

 

Jeg bruker mat og godteri til kos. Kosekveld her hjemme( som ungene kaller det) med film, innebærer alltid potetgull/popcorn og/eller snop. I store mengder...

Dette har jeg selvfølgelig sluttet med, men så har jeg holdt meg unna slike kvelder også, og det er jo ikke målet....

 

Så da gjenstår:

 

- Hvor er jeg? (mine mønstre som de er i dag)

- Hvor vil jeg? (mine nye mønstre som jeg gjerne vil få)

 

Hvor er jeg - tja godt spørsmål... Akkurat nå så spiser jeg jo sunt, og jeg trimmer mye. Jeg tror ikke jeg kan komme til å trimme like mye når jeg er ferdig, men jeg håper å ha fått så gode trimvaner at sykling og tur skal fortsett og bli en naturlig hverdagsaktivitet. Ups, nå hoppet jeg over til nr 2... lettere det.

Jeg er nok fortsatt i "faresonen" for å skli tilbake til det gamle. Jeg trenger fortsatt å planlegge, veie maten, skrive her inne osv. Det tror jeg at jeg kommer til å trenge lenge!

Jeg håper å komme dit hen at jeg finner min trivselsvekt, og at jeg finner ut hvordan jeg holder meg der. Jeg ønsker å kunne spise normalt, og å kunne skille klart på hverdag og fest. Jeg vil gi barna mine gode matvaner uten å fokusere på sukker og fett. Jeg vil kort og godt ha ett normalt forhold til mat og vekt... Det skulle da ikke være for mye forlangt eller hva?

 

Nei, nå ble det langt.... Jeg fikk tre trimpoeng i dag også - en flott start på trimuken og jeg er god og mør i musklene i bena!

 

I morgen er det fredag - takk og pris for det *he he*

 

vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fredag igjen gitt :) Deilige, deilige fredag *he he* Snart er det helg, og jeg skal kose meg med familien!!!

 

Planen er å legge inn en treningsøkt hver dag i helgen også. Om det blir ellipse eller staver spiller ikke så stor rolle :) Men trening skal det bli! Og ikke minst så skal jeg sove... Lenge *he he*

 

Ha en flott fredag!

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

ha en flott fredag du også, nesten den beste dagen i uken, ikke sant?

 

tankevekkende innlegg du skrev i går. jeg har tenkt mye på akkurat det der med å fortsette de gode vanene når jeg er i mål. kommer jeg til å gidde å bruke flere timer i uken på sats? håper i hvertfall jeg blir frisk i bena og kan gå tur, for det er noe jeg alltid kan finne tid til og noe jeg liker. vel nå har jo jeg gått ned mange kilo uten å bevege meg... jeg er kommet i gang med trening nå, men det spørs jo om jeg klarer å fortsette

 

tidligere når jeg har slanket meg har det begynt å gå galt så snart jeg er blitt fornøyd med vekten. jeg har tenkt; nå er jeg slank og kan spise hva jeg vil... har dessuten ikke vært flau for å gå i butikken å kjøpe godteri. akkurat nå tror jeg at jeg skal klare å holde meg slank når jeg er i mål, men jeg har dårlig erfaring. derfor tror jeg det er lurt med hold vekten kurs etterpå.

 

har bare slanket meg så mye som dette en gang før og da gikk jeg opp igjen alt i løpet av to år. før jeg fikk barn, var det snakk om sånn 6 kilo ned om gangen.

skjønner ikke hvorfor det går så galt, jeg heller... er nok for glad i mat både som kos og trøst...

 

men nå er det siste gang vi slanker oss så mye, ikke sant. vi har vel lært nå etterhvert.

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidligere når jeg har slanket meg har det begynt å gå galt så snart jeg er blitt fornøyd med vekten. jeg har tenkt; nå er jeg slank og kan spise hva jeg vil... har dessuten ikke vært flau for å gå i butikken å kjøpe godteri. akkurat nå tror jeg at jeg skal klare å holde meg slank når jeg er i mål' date=' men jeg har dårlig erfaring. derfor tror jeg det er lurt med hold vekten kurs etterpå. [/quote']

 

Det der kan jeg kjenne meg igjen på ja... Så fort jeg har vært fornøyd med vekten så har det liksom vært lov til å unne seg hva det skulle være... Kall det gjerne en form for belønning det også....

 

Forskjellen denne gangen er at jeg ikke forsaker like mye som det jeg har gjort tidligere. Denne gangen spiser jeg godt med mat! Tidligere har jeg gått ned via rene sultekurer og også pulverkurer... Skikkelig smart :)

 

Jeg håper og tror at det skal gå bedre denne gangen! Men jeg stoler ikke på meg selv, så ett hold vekten kurs er definitivt på sin plass! Jeg må ha noen jeg må "melde" meg for tror jeg. Jeg håper også at jeg skal fortsette å skrive her inne, for det tror jeg blir til en enorm støtte. Problemene melder seg når jeg skal være på egen hånd, og tror at de nye vanene er innlært.... Det er de garantert ikke. Vi fikk ett annet ark fra kurslederen som viser hvor lite som skal til før vekten kryper sakte men sikkert oppover igjen, og det var skremmende lesing.

 

Samtidig så vet jeg jo at om jeg beholder de gode trimvanene jeg er i ferd med å få, så kan jeg skeie ut en gang i mellom uten at det har noen som helst betydning... Og det må jo være litt av målet. For utskeielser i form av selskaper vil det bli. Sikkert mange. Og da gjelder det å holde kontrollen...

 

Jeg er ikke der jeg ønsker og være enda. Hverken vektmessig eller mentalt ser jeg jo. Dette kommer til å kreve hard jobbing, og den tyngste jobben begynner når jeg er ferdig.

 

Jeg har ett mål i forhold til trim, og det er å sykle til jobben når våren og sommeren kommer. Det er 8 km hver vei, men det er mye bakker. Værst til jobben, men også noe hjem :) Men det er overkommelig - og om jeg sykler 1,6 mil 3 ganger i uken så skulle det bety noe i hvert fall. Jeg har også som mål å bli i så god form at jeg kan jogge den runden jeg går med stavene mine. Det er 6 km, med noe bakker og mye flatmark. Rekorden så langt er 2,5 km så jeg har ett stykke igjen!

 

Åååå nå fikk jeg lyst til å trene her jeg sitter :) Må vel hive meg ut eller på ellipse maskinen når jeg komer fra jobb tenker jeg!

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du deler tanker og følelser rundt så viktige tema. ja det er viktig å reflektere over vaner, forhold til mat og trim. vi må absolutt ikke tro at livsstilsendring tilbake til dårlige vaner er noe godt investering. det vi gjør nå er det vi fortsatt skal gjøre fremover, for vi har en sårbarhet i å legge på oss og ramle tilbake til gamle vaner. så er er det bare å finne frem treningstøy og den sunne maten.. :) ha en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

jeg må si at jeg også gjør ting mer riktig denne gangen. forrige gang var jeg ofte sulten og følte meg helt tom. jeg fikk også stadig munnsår, noe som jeg tror kom fordi kroppen var så stresset.

 

jeg trimmet ikke noe særlig da heller, fordi jeg hadde vondt i føttene da også. håper jo at jeg skal bli frisk når jeg blir lettere og da blir det jo mye enklere å være i bevegelse og dermed å holde vekten.

 

ja, vi må nok ha et hold vekten kurs. jeg har også planer om å gå på kurs til jeg er fullstendig i mål:)

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - Hold vekten kurs skal det bli etter hvert :) I dag føles det uhyggelig langt dit *he he* Fredagsfølelsen har lagt seg, jeg har fartet rundt som en gal etter jobb, og nå har jeg spist en nydelig biff med bakt potet og er stappmett :)

 

Jeg tror ikke det blir noe trim i dag... Jeg har vært ute og gått i akebakker en times tid... det teller vel noe kanskje? I morgen blir det stavgang igjen tenker jeg. Kanskje kroppen han godt av en dags pause?

 

Nå skal jeg i hvert fall ligge flat på sofaen!

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

herlig, jeg skal snart se nytt på nytt (opptak), sliter litt med leggingen av minstemann. han heter det samme som stormen som herjer på vestlandet -he he

 

deilig å være god og mett når det er av sunn og god mat;)

 

kos deg

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt korrekt, kroppen må ha hviledager mellom treningsøktene. jeg tenker for min del også at jeg ikke må "brenne av alt kruttet" i løpet av noen korte hektiske måneder. jeg vil gjerne ha treningsvaner jeg kan leve med over mange år, og da holder 3 ganger i uka - innimellom kanskje 4 ganger - mer enn nok for meg. mosjon derimot, bedriver jeg hver dag. ut og gå, vet du :) kos deg i helgen vilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Tror det er mye god trim i en akebakke:D

 

Jeg har vært/er ltt stressa om dagen, så jeg rekker kke å skrive så mye her inne. Håper det blir bedre fra morgen av. I dag skal jeg avgårde på dartturnering. Gleder meg litt til å treffe folk jeg ikke har sett på flere måneder. Kanskje de ikke kjenner meg igjen? Haha

 

Håper du får en flott og sunn helg Vilde

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skjelden jeg kan si at jeg har vært på klesshopping og så sette ett digert glis bak :) men det kan jeg i dag!!!

 

Buksene mine satt ikke pent lengre... Ikke rart etter 18 kg kanskje, men selv de to buksene som jeg har hatt liggende fra bedre tider satt noe bra. Så i dag var det buksejakt som stod på programmet...

 

Jeg hater egentlig prøverom, speil og det å lete etter noe som passer... Det føles så nedverdigende liksom... jeg tror det er mange her som kjenner seg igjen i det :)

 

Men i dag var det ikke noe problem gitt! Inn på Lindex, plukket med meg ett par bukser i 44, samt to topper og en genser, inn i prøverommet - og klærne var for store...Jeg endte opp med to topper og to bukser i strl 42, og en genser i strl M :) Jeg kunne jo nesten ha danset ut av den butikken *ler*

 

Så nå venter jeg gjester, har på meg ny bukse, topp og genser, og jeg føler meg utrolig vel! Vi skal ha taco til middag, og når de har reist så skal jeg hive meg på ellipsemaskinen en time til en god film!

 

Jeg håper alle har hatt en like fin lørdag som meg :)

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

så herlig:D jeg har ikke hatt en sånn lørdag, heller tvert i mot, men det var kjekt å høre at du har funnet deg nye klær og som du følte deg vel i. så flink du er som hiver deg på ellipsemaskinen etter at gjestene har gått:)

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er min venn :) *he he*

 

Jeg har nettopp blitt ferdig med ellipsemaskinen nå, og i dag klarte jeg ikke å stoppe!!! Jeg lurte på hva som skjedde på pulsklokken når jeg rundet 999 kcal, så jeg ble stående og tråkke :) Det ble 2 timer og 8 minutter og 1000 kcal :) Da tok jeg igjen for i går også *he he*

 

Nå skal jeg sløve på sofaen og bare være fornøyd tenker jeg!

 

I morgen skal jeg rusle meg en tur med stavene og trene hunden! Det blir en flott søndag!

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk søndag! Nydelig vær, og jeg har vært på badeland med ungene på morningen. Da fikk jeg svømt litt og rørt litt på meg der også. Nå skal jeg ut og trene hund :)

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

1000 kcal!!! jammen er det noe energi igjen til resten av deg da? for du spiste vel ikke så mye i går!?! men ganske vittig at du ikke klaret å stoppe da, he he:D

 

fikk også lyst å gå i badeland med ungene. tror ikke det blir så mye trimpoeng, men man får jo bevegd seg. ungene trenger en del oppfølging enda.

 

håper du hadde en fin tur med hunden og en ha en fortsatt flott søndag

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... jeg lurer på om jeg begynner og bli litt manisk på denne treningen... Jeg har egentlig som mål og få ett trimpoeng om dagen... Men jeg klarer jo bare ikke stoppe på 200 kcal. En time er liksom blitt en "vane", og minuttene flyr avgårde mens jeg ser på ett eller annet på tv`en. 500 kcal er liksom blitt "malen" om dagen.

 

Jeg har selvfølgelig denne Paris turen som en enorm motivator foran meg... jeg vet at det blir mye utespising og penklær på den turen, og jeg vil gjerne føle meg vel! vi snakker om en syden tur til høsten også, sammen noen venner, og da vil jeg definitivt kunne ta meg ut i bikini...

 

Jeg har lagt inn 15 trimpoeng på den kalkulatoren som beregner hva jeg skal spise i løpet av dagen, og jeg havner på 1600 kcal uansett. Så da kan det vel ikke spille noen rolle om jeg trimmer så mye? Jeg vet jo ikke om jeg kommer til og fortsette å trene så mye, men enn så lenge så kan det vel ikke skade... håper jeg.

 

Det er jo ikke hard trening. Om jeg går med staver eller på ellipsemaskinen så er det ikke annerledes enn om jeg skulle gå en time ute i terrenget hver dag.

 

Vel - jeg ble litt betenkt når Jubalong lurte på om det ble noe igjen. Jeg har tenkt på det - mange ganger.

 

Jeg er jo tydligvis på ett vektplatå nå også, og det får meg jo til å tenke på om jeg gjør noe galt. Jeg vet at jeg ikke spiser for mye, så da lurer jeg jo på om jeg spiser for lite i steden. Men om jeg ser på "skjemaet" jeg har laget meg over vektnedgangen, så har jeg platå på hver 5. kg. jeg hadde på 90, 85, og nå på rundt 80. Det får meg til å tenke at disse platåene er normale for min kropp, og at jeg bare må komme meg igjennom dem :) og det gjør jeg jo... Det som er positivt er at når det løsner så forsvinner stort sett 2-3 kg i rasende fart :) jeg håper det blir slik denne gangen også!

 

Dagen i dag har vært flott - som jeg skrev tidligere i dag så har jeg vært på badeland med ungene. Jeg har trent min noe spinnville hund, spist middag hos svigermor, trimmet en time på ellipsemaskinen, jobbet litt og nå er jeg klar for en dusj og senga!

 

I morgen er starten på en ny uke, og onsdagen kommer før jeg rekker og blunke!

 

Natti natt!

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som om du er skikkelig i farta ja.. :)

 

dette med trening: min personlige erfaring er at det ikke gjør noe negativt å trene mye, men at det har lett for å bli litt sånn on/off om det blir for mye. jeg tenker for min del at denne gangen må jeg inn i en treningsrutine som er overkommelig over mange år frem i dag (forutsatt at jeg får beholde helsen naturligvis). tidligere har jeg hatt lett for å bli "utbrent" fordi jeg har svidd av for mye krutt for fort i treningslokalene. men det er meg, kan jo være du er av den typen som får til å balansere det bedre.

 

så lenge du har regnet på kcal-forbruket ditt, må jo du anta at du spiser det du skal. men det er klart; jo slankere du blir jo mer må du slite for å gå ned i vekt. sånn er det for de fleste av oss. når du blir slankere så må du slite mer for å forbrenne kcal på trening også. det er en del av greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger :)

 

Ja det er klart at jeg jobber mer for hver kg som skal av nå. Og det er jo normalt uansett. Og når jeg trente på helsestudi og løftet vekter i min ungdom, så trengte jeg hviledager mellom øktene fordi musklene var slitne. Men den treningen jeg gjør nå sliter jo ikke på samme måten, derfor tenker jeg at det ikke kan gjøre noe om jeg trener hver dag.

 

jeg er enig i det du sier Hyfsan om å skape treningsrutiner som jeg kan beholde lenge. Men håpet mitt er jo at jeg skal kunne begynne å sykle til jobb f.eks når isen går. Det blir 1,6 mil hver dag, med en del oppoverbakker :) det blir fin trim tenker jeg!! Og å gå tur det gjør jeg jo hver dag med hundene alikevel, så det kommer jeg til å fortsette med. Jeg driver og lurer på om jeg skal begynne på treningsstudio igjen da... da må jeg planlegge treningen mer - og da er jeg redd det blir mindre trening...

 

jeg skal på vekten på onsdagen igjen *he he* Da får vi se hva denne uken har bidratt med!

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg sulten igjen!!! Grrrr - jeg skjønner ikke helt hva denne kroppen min inbiller seg... Tror den at det er den som bestemmer? vel, sånn er det ikke - det er helt sikkert! Jeg har akkurat spist, jeg har drukket masse vann, og har spist jevnt siden kl 07.00 i dag så den har ingen grunn til å klage spør du meg...

 

Nå har jeg tenkt til å komme meg ut og gå tur i det strålende været! Stavene står i gangen og roper på meg :) Etterepå skal jeg faktisk sove litt! guttungen har vært urolig i natt, så det ble dårlig med søvn... Tåler ikke slikt lengre jeg. Blir helt ødelagt om jeg ikke får sove om natta!

 

I kveld er det slalomskole med guttene mine, det blir ikke mye trim av det, men gøy er det i hvert fall :)

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg litt igjen der.. noen dager er man så sulten at man kunne spist hva som helst!! men man kan jo spise ganske mye selv om man slanker seg.. jeg pleier å spise knaskerøtter.. knasker de som bare det!

og noen dager er det helt omvendt,, da blir man stappmett av nesten ingenting.. og det er ganske slitsomt det også når man må tenke litt på å få i seg nok kalorier.. (ikke for få, ikke for mange.. litt slitsomt)

 

salat er forsåvidt også en sånn ting som man kan spise nesten så mye man vil av,,, jeg blir alltid lei lenge før jeg har spist for mye..

 

SMIL, det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute med stavene - nydelig vær og god tid gjorde at jeg gikk lengre enn jeg pleier. Jeg jogget faktisk også ett godt stykke, og det er ikke tvil om at jeg begynner å bli i bedre form :)

 

1t og 34 minutter ble det, og 714 kcal forbrent!!! Da er jeg oppe i 20,5 trimpoeng denne uken - knallfornøyd :):D

 

I morgen er det spinningen igjen, og jeg gleder meg som en unge jeg *he he*

Jeg har forresten funnet ut hvorfor jeg er sulten i dag og var litt godtesyk i går... Jeg drakk Pepsi Max på møte i går, og det gjorde nok noe med kroppen tror jeg...

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

hvilken meny er du på? sånn som du trimmer og bruker masse energi, så trenger du jo en del mat! selv om du slanker deg, altså... tenk på at jeg ligger på 1300 kcal per dag når jeg nesten ikke trimmer, mens du trimmer like mye på en dag som jeg noen ganger gjør på en hel uke:D du er jo så flink:)

 

du skal ikke se bort i fra at den brusen også har litt av skylden, jeg liker ikke lettbrus, og en av grunnene er at jeg blir så fryktelig sulten, i tilleggg til at den smaker hy og h......

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...