Gå til innhold

På tide med tråd!


Gjest skrulle
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig enig med deg ang det å treffe mennesker man ikke ville "truffet" ellers. Jeg synes vekt er vanskelig å diskutere med folk, har kun ei venninne jeg snakker ordenlig med det om. De aller fleste av mine venninner er 170 og veier 50 kilo, nesten bokstavlig talt.

 

her inne er det annerledes, heldigvis. er deilig å kunne fortelle om hvordan man har det, uten at man får høre kommentarer som du sa "at du trenger jo ikke å gå ned i vekt". men det vet man jo egentlig best selv.

 

jeg kom nettopp hjem fra en jentekveld med litt ostekake og smågodt, kom opp i 2005 kcal, men det er godkjent for en gang. er heldigvis ikke noen vane.

 

JA! jeg er sulten på 70-tallet, har jo nettopp fått sett 80-tallet, så jeg må nok vente litt, men 17 november (usikker på hvorfor akkurat den datoen) vil jeg se 70-tallet, tror jeg får se det før men. håper det iallefall. menmen, nå tar jeg kvelden her.

 

kos deg på joggetur i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 764
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag har jeg hatt en deilig dag! Jeg har fått jobba litt og det gjorde godt for jeg har vært litt stressa. Ellers har jeg sparkla masse i gangen - en liten puss nå så kan vi begynne å male. Ja, det er nå ikke sånt hastverk, for det er nå bare et rom vi går igjennom for å komme til andre rom, men det skal bli godt å få det gjort.

 

Vært flink med mat i dag – til middag lagde jeg meksikansk suppe og i den er det bare løk, tomater og bønner med deilige kryddere. Kjørt i food-prosessoren og servert med topping av avokado, limesaft, koriander og rødløk så er dette skikkelig nammenam. Relativt lite kalorier så kan spise masse, så nå er jeg god og mett og fornøyd.

 

Fikk til en jogge/løpetur som ga nesten 4 tp. I dag var jeg på oppdagelsesferd og fant ei ny rute oppover (den eneste) bakketoppen i nærheten av der jeg bor. Så fikk skikkelig fart på pulsen, og i tillegg løpetrening på nedoverbakker hjem igjen. Jeg fant også en liten nydelig husklynge jeg ikke visste om fra før, samt 5 hester på et jorde jeg måtte gå over og en drøss med kalver. Skikkelig fint var det, og verdt litt regn samt brennende legger etter møte med litt for mange brennesler.

 

Innimellom må det til med ostekake, Stine! Vel, kanskje ikke det absolutt MÅ til, men innimellom er det godt å leve slik som de som ikke teller kalorier gjør – bare det går an å gjøre det med måte. Og det virker som om du klarte det. 2000 kcal er da vel ikke så verst nå det skjer en sjelden gang. Dessuten er det veldig fint å være i godt lag! Ostekake er veldig godt, synes jeg. Og sjokoladekake, som er aller best! Men kan ikke sitte og tenke på kaker nå – nei, nå skal jeg snart heller spise melon. Så 17. november er dagen... hmm, jeg tipper at du kanskje er det før det også. Vi krysser det vi har!

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Skrulle!

 

Ser ut som om du har hatt en flott dag også ;)

Den suppen hørtes spennende ut... Du kan ikke dele den oppskriften vel :) jeg er så matlei om dagen.... Synes vi spiser det samme hele tiden! Jeg er veldig glad i supper, desverre er ikke gubben det, men jeg kan lage til meg selv jeg *he he*

 

Du får ha flott søndag!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vilde! Klart jeg kan dele suppeoppskrift. Denne suppa er veldig enkel å lage, men beregn litt tid. Den skal moses, så er ganske grøtete i konsistensen. Her er oppskrifta fra Â’The Soup bibleÂ’. Jeg bruker gjerne litt mer av alle krydderne samt mer hvitløk! Tilpasser slik at jeg synes at det smaker godt. Dessuten er jeg ikke så nøye med tidene.

 

30 ml / 2 ss olivenolje

2 løk (hakket)

2 hvitløksbåter (hakket)

10 ml / 2 ts spisskummen

1.5 ml / ¼ ts cayennepepper (jeg bruker gjerne chillipulver!)

15 ml / 1 ss paprikapulver

15 ml / 1 ss tomatpuree

2.5 ml / ½ ts tørket oregano

 

400 g / 1 boks tomater

800 g / 2 bokser kidney beans (røde bønner? Hva heter det på norsk igjen? Gjerne i chillisaus hvis du kan finne det. Hvis ikke må de skylles før bruk)

900 ml vann

Salt og svart pepper has i etter smak

 

Guacamolesaus

2 avokado, kuttet i biter

1 liten rødløk, fint snittet

1 grønn chilli, fint snittet og ta ut frø(kan sløyfes eller ha i litt mindre hvis det blir for sterkt)

15 ml / 1 ss snittet fersk koriander

Saft av 1 lime

 

Suppa:

Varm oljen i ei stor gryte/panne og ha i løk og hvitløk. Fres i 4-5 min til løken er myk. Tilsett spisskummen, cayenne/chillipulver og paprika og fres i ett minutt. Tilsett tomatpure og oregano, rør litt. Deretter tomater, bønner og vann. La det koke opp og så småkoke i 15-20 min. La det kjøle litt og mos suppa slik at den er glatt (det blir små bønnebiter i den og den har en litt fæl farge). Ha tilbake i gryta – varm opp. Ha i så mye salt og pepper du synes trengs.

 

Guacamolen:

Bland alt sammen og legg litt på toppen i suppa. Jeg har somoftest avokadoen for seg for jeg liker å veie den fortsatt :).

 

Tabascosaus til servering for de som liker det. Det er også godt med en rømmeklatt i. Kesam går sikkert fint. Mannen min spiser brød til.

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga koser jeg meg veldig. Jeg har klart å gjøre ting som er nødvendige i tillegg til ting som jeg har lyst til. I dag har jeg pussa ned det jeg sparkla i går, så nå må det bare vaskes ned og så er det klart for maling. Jeg har satt på pizzadeig – søndag er pizzadag her i huset. Namme! Det kjennes veldig fortjent ut i dag. Helten min og jeg var på en 4.5 mil sykkeltur i dag. Der gikk drøyt 1000 kcal unna. I tillegg var det ganske fint vær - vind, men ikke regn, faktisk til og med litt sol! Jeg har også fått lest litt i boka mi i dag, og nå skal jeg sette meg en halvtimes tid med det igjen.

 

Ha en fortsatt riktig god søndag alle!

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skrulle, høres ut som om du har hatt en flott søndag gitt ;) Den sykkelturen hørtes jo bare helt herlig ut! Her har det regnet i hele dag... Jeg er allerede lei regn jeg *he he* selv om sommeren for så vidt har vært fin...

 

Kos deg med boken din med god samvittighet :)

 

Klem fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrulle, Skrulla, Skrullelila nå ble jeg mektig imponert her. Du fortjener virkelig pizza etter slik en triminnsats. Kjempebra! Jeg har ynkelige 230 kcal i dag, men bedre enn ingenting. Ha en strålende pizzakveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, den suppa hørtes herlig ut. Den skal jeg jammen prøve. Jeg er blitt en racer til å spise bønner (likte det ikke før), og liker også ting med mye smak- så denne frister virkelig.

 

Pizza frista også litt, men her har jeg drevet en heftig avvenningskur. Nå spiser jeg kun pita-pizza. Pizza var tidligere omtrent det beste jeg visste, og jeg spiste MYE. Dette er mat jeg har problemer med å begrense mengden på, det er hovedgrunnen til min avrusningskur.

 

Bok er deilig avspenning. Jeg koser meg veldig med bøker innimellom. Det er deilig at jeg nå kan kose meg med ei bok uten å ha smågodte eller potetgull som tilbehør. Stadig nye vaner etableres:-)

 

 

Åsså så langt du sykler, Skrulle!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige meldinger alle herlige damer – det varmer! Hadde som sagt en fantastisk helg, men nå har hverdagen kommet til meg på alvor og jeg er skikkelig stressa. Det vil si at jeg har oppdaga at jeg har mye kortere tid til å levere noe enn det jeg tenkte inne i hodet mitt, så nå må jeg stå på den nærmeste måneden.

 

Det betyr at jeg må kutte ned på internettbruken og sette begrensninger på hvor mye jeg kan være her inne (snufs!), så jeg kommer nok ikke til å skrive så mye hverken hos dere eller hos meg sjøl framover. Men jeg kommer innom, og jeg skal følge med at det er bra med dere!

 

Ha en riktig fin uke alle sammen :)

 

klem skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok få prioritere jobben skrulle:) lykke til med det du skal levere.

 

i dag skal jeg ha en nydelig treningsfri dag, gleder meg skikkelig. deilig med noen sånne dager en gang iblant. i dag skinner solen her, gleder meg skikkelig til å gå ut:) det gjør så mye med humøret når solen skinner litt:)

 

Ha det flott skrulle, vi snakkes

 

hilsen stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann skrulle, og takk for hilsen!

 

Joda, det er liv i meg. Men jeg har nok ikke vært så veldig aktiv her inne i det siste, skal prøve å skjerpe meg :-)

 

Vekten holder seg stort sett på det samme, den går hverken opp eller ned. Jeg går turer stort sett hver dag, på en times tid ca. Men jeg har veldig tro på det jeg sa, at det er nok veldig ok å gå kurs som jeg må møte opp på! Setter min lit til at det da vil gå min vei, kan ihvertfall ikke annet enn å prøve!

 

Hva med deg selv da, hvordan går det med deg? Håper jo det går bra!

 

 

Ha en fin dag og en fin uke, så høres vi etter hvert!

 

 

-niara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, Skrulle.

Jeg fikk nok litt panikk etter å ha snakket med venninna mi i går, og min første innskytelse er at jeg ikke kan holde på med dette her. Men det gagner jo ingen at jeg hopper av dette prosjektet, så jeg blir nok innom regelmessig også i framtiden.

Jeg kommer sterkere tilbake etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok skrive bittelitt her inne fortsatt, Stine, må bare begrense tidsbruken litt ;). Så deilig med sol – man blir somregel blid under topplokket da. Det er godt med treningsfri dager i blant også. For meg blir det trimming hver dag siden jeg sykler til jobb, men det hender nok at jeg velger minste motstands vei, dvs korteste vei og unngår bakker samt kosesykler mer enn trener.

 

Hyggelig å se deg igjen, niara. Nå har det vært sommer og det er jo du som bestemmer hvor aktiv du vil være her inne. Det er ikke alltid det verken passer eller at en har den motivasjonen som skal til. Det er kjempebra at du har holdt vekta i sommer! Og veldig bra at du er på gode turer hver dag. Godt at du skal i gang igjen – fint å høre at du skal på kurs. Det er klart at det skal gå din vei! :) Med meg har det gått litt opp og ned, men for øyeblikket har jeg godt fokus og fått gode resultater i det siste.

 

I morgen er det offisiell veiedag igjen. Jeg håper og tror at jeg kommer til å krympe ned i litt-overvektig-kategorien :)

 

Klem skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg inne i kategorien lett overvektig! HURRA! Ned 1 kg :). Ikke vet jeg hva som gjør at det plutselig går så greit nå. Eneste jeg kan komme på er at jeg lever veldig regelmessig for tida og at jeg har redusert 50-100 g på inntaket. Kanskje var jeg også på en vektterskel som endelig slapp.

 

Ha en riktig fin dag – hilsen fra ei kjempeblid skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER!!! Kan hende du har hatt en vektterskel ja! Kurslederen min var overrasket over meg på kurs tre, gikk ned over 7 kilo, noe som var helt uvanlig når man hadde gått tre kurs etter hveradndre ifølge henne. jeg vet ikke hva det var jeg gjorde rett, men jeg levde, som du så fint sier det, regelmessig. jeg kuttet også bittelitt ned på daglig kcalforbruk, og plutselig raste jeg ned. skikkelig deilig.

spent på hvordan det går på neste kurs.

 

uansett, knall bra med en kilo ned, og bare lettere overvektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA FOR SKRULLE.

Dette går unna gitt. 2 kg en uke så 1 kg neste uke- er det mulig! Kjempeflott.

Jeg er også inne i en god stiim, har ikke gjort noe anderledes kanskje vi får lønn for tidligere strev? Samma det, bare vi holder ut i medgang som i motgang. Ha en fortsatt strålende dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige meldinger Stine og 2neA! Tror som du sier, Stine, at små endringer kan løsne opp ett-eller-annet og sette fart på prosessen. He he...godt poeng 2neA – om å holde ut også i medgang. Kan være fort gjort å miste fokuset når det går så greit! Nei, vi får nok stå på videre alle sammen slik at det fortsetter nedover :)

 

Det var psykologisk mye bedre å komme seg på 70-tallet enn det jeg hadde forestilt meg. Jeg har jo venta veldig på det, men nå føles jeg plutselig mye nærmere målet enn jeg har gjort på lenge. Vet ikke helt hvor langt jeg skal ned. I utgangspunktet satte jeg 75 kilo som trivselsvekt.

 

En grunn var at jeg ikke klarte å se for meg at jeg skulle være lettere enn det. Jeg har ingen formening om når jeg veide 75 kilo sist. Kanskje en gang i 20-åra, kanskje ikke siden jeg gikk på folkehøyskole og la på meg mange kilo som aldri gikk av igjen...:). Ble nok litt mye vafler den perioden, gitt. En annen grunn var at det var så veldig lenge med 30 kilo, så jeg gikk for 24 siden jeg tenkte at jeg ikke kunne bli helt fornøyd før jeg minst kom ned på 75 kilo. Og det var helt riktig - jeg må nok noen kilo til. Hvor mange vet jeg ikke sikkert, men regner med 70 kilo pluss minus litt. Tenker at det blir klarere for meg når jeg har gått ned 6-8 kilo til.

 

Men: Jeg skulle jo ikke sitte her å skrive nå – skal jo jobbe og være flink jeg! Var bare så veldig glad og måtte skrive det litt ut av huet...;).

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med mål er vanskelig, hvor mye vil man gå ned, hva ser best ut, hva med bmi osv. jeg hadde som mål å gå ned 39 kilo. ganske så mye. men så var kursvekten vår feil, så alle veide to kilo mer enn vekten viste. så da mått jeg jo gå ned 41 kilo, fra 111,2 til 70. men da hadde jeg allerede etablert meg på ned 30-40 gruppen, og vil jo ikke ut derfra.

 

menmen, nå er jeg veldig sugen på 70-tallet, men det kommer til å ta noen måneder, jeg får nøye med med 85 først. men jeg tviler ikke på om jeg en gang vil se 60-tallet og, bare smugtitte litt på det liksom. men vi får se hvordan dette går i første omgang.

 

Igjen, gratulerer med 70-tallet skrulle, virkelig fortjent!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig LETT overvekt, og bare noen og søtti. Er det ikke herlig? Jeg hadde også en stor runde med meg selv da jeg så 7-tallet. Følte at jeg kom så mye nærmere målet, og jeg ser en ende langt der fremme. Eller rettere sagt, jeg ser ikke enden der framme. Jeg vet faktisk ikke.

I dag var det noen som sa at nå hadde jeg slanket meg nok, og det er jeg sterkt uenig i. De påsto at jeg var blitt tynn, og det er definitivt feil. Jeg er kanskje ikke så tjukk lenger, men tynn- niks!

 

Vi er like høye, og har kanskje kropper som i grove trekk kan sammenliknes- så du skjønner hva jeg mener:-)

Jeg tenker også litt på at idealvekt må være den vekta jeg klarer å holde, og det blir jo værre hvis jeg blir veldig tynn.

 

Hør nå igjen, nå sitter jeg her og prater om det å være tynn. Hva er det slags prat? Jeg snakket aldri sånn før jeg så 7-tallet...

 

Jeg tenker mye på hvordan det skal bli å leve sånn resten av livet. For en stund siden var vi på en fjelltur, og det var litt molter hist og pist. Og så fikk jeg en ide om at jeg ikke skulle plukke noen molter i år- for hvem er det i familien som spiser all moltekremen på julaften? Den molta vi trenger til de andre i familien får omtrent plass i en kopp.

Nå er det selvfølgelig ikke slik at det er julaften man blir feit av, men dette er symptomatisk for mitt tidligere liv. Jeg bakte til familien, og spiste det meste selv. Jeg lagde dessert for å glede andre, og spiste den + eventuelle rester selv.

FØR I TIDEN!

 

Nå er det visst jeg som breier meg

 

Ha en fin dag, Skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

gratulerer med kjempefint resultat i det siste

 

jeg måtte sjekke min egen bmi. var nede i lett overvekt før sommeren, men nå er jeg altså overvektig igjen etter å ha gått opp 3 kilo i sommer... men om 2 kilo er jeg tilbake til lett overvekt. jeg var under 70 kilo og trodde jo at jeg aldri skulle se 70 tallet igjen-hehe:D men det skal ikke skje med deg, ikke sant:D du er kommet ned på 70 tallet for godt.

 

jeg synes også det er vanskelig å vite akkurat hvor jeg skal sette målet, foreløpig er det på 63 kilo, fordi jeg har vært fornøyd med denne vekten før og den passer til høyden min. jeg vet også at jeg ikke var helt fornøyd da jeg veide 66 for 4 år siden. ja, ja det føles nå enda langt frem, jeg veier jo fortsatt det samme som for 4 mndr siden. blir veldig skuffet hvis jeg ikke klarer å ta av noe de neste 4 mnd. det er så kjedelig å slanke bort de samme kiloene om igjen og om igjen.

 

ja, ja nå ble det mye prat her, du har jo ikke tid til dette her egentlig

 

lykke til med arbeidet og fortsett med den gode stimen du er kommet inn igjen mtp vekten:)

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg bare pause litt fra studiene mine! Experimentene mine er ikke samarbeidsvillige om dagen – jeg prøver å finne ut om jeg har gjort noe feil eller dumt og nå koker hjernen min over. Kjente i sted et lite blaff av sjokoladebehov som i gamle dager. Men dette er jeg jo forbi – ble eple og nå enda litt mer kaffe. Det som ikke går over er det trangen jeg får til å sove når ikke ting går helt som jeg vil. Den har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Så nå er det pause og så skal jeg klare å jobbe litt til!

 

Helten min og jeg skal ut med en kollega og spise på italiensk restaurant i dag. Akkurat nå frister det ikke, men jeg har gjort plass til pasta med skalldyr og en halv flaske hvitvin i budsjettet mitt. Med et glass vin i hånda pleier jeg å livne til! Hadde en diskusjon med noen venninner om akkurat dette med å være skikkelig sliten men livne til med noen slurker innabords. Kanskje er det psykisk og kanskje er det et dårlig tegn i forhold til alkoholbruk – ja ja, ikke vet jeg, men virker gjør det i alle fall på meg :).

 

Takk for hyggelige meldinger, alle herlige jenter! Bare brei i vei de som vil – bare fint det. Spennende å høre hva dere tenker om ting! Jeg er helt enig med deg, jess, at det er ganske kjipt når andre mener at det er slanka nok. Det kan hende de bare sier det i full velvilje og mener det godt, men det har de da virkelig ikke noe med. Er det fare for å skrante helt vekk får man vel få lov å ymte frampå til venner, men du er vel ikke der helt enda? Som du sier er du nok ikke tynn enda (ja, skjønner godt hva du mener!), men det er klart du er påtakelig mye slankere, og kanskje noen ville betegne deg som slank også?

 

Da jeg starta var jeg rimelig åpen om det selv om jeg ikke fortalte til noen hva jeg veide (må da nesten være et av de siste tabuer her i livet – man forteller heller om seksuelle preferanser ;)). Pynta litt på sannheten og sa til alle som spurte at jeg skulle ned ca 20 kg, selv om sannheten var 24 og jeg drømte om 30. Ville jo ikke at de skulle regne ut hvor mye jeg faktisk veide, kan skjønne! Fikk flere kommentarer om at det måtte da være alt for mye og at jeg kom til å bli veldig tynn. Nå er jeg snart der, og nei, jeg er ikke tynn! Jeg tror ikke folk skjønner helt hva en kilo er jeg, spesielt ikke når man går rundt til vanlig og oppfører seg som om man ikke er overvektig. Jeg klagde aldri på vekta mi eller snakka om slanking i offentligheten, og lot aldri vekta mi hindre meg å være med på fysisk aktivitet eller spas og moro, så tipper at mange ikke har tenkt at jeg drømte om å gå ned i vekt.

 

Nei, det gjelder å finne en vekt en kan leve godt med. Hva det er må en få bestemme sjøl. Mener at Vilde hadde en runde på dette tidligere i sommer også. Og det er godt å se at det går an å endre mønster. Hvis ingen trenger eller spesielt ønsker det usunne, så kan man faktisk la være å ta det inn i huset! Nå blir det sunn dessert på julaften hjemme hos jess i alle fall!

 

Ha en riktig flott kveld alle sammen. Jeg fikk i alle fall skrevet av meg litt gruff – og hvis noen er i tvil: Livet mitt er fortsatt godt og jeg nyter 70-tallet!

 

klem skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...