Gå til innhold

Bestemødre-klubben


Gjest Necin40

Anbefalte innlegg

  • Svar 654
  • Created
  • Siste svar

Har aldri laget knekkebrød før, men fant denne oppskriften på forumet:

 

Gretes hjemmelagete knekkebrød:

3 dl sammalt grov rug

3,5 dl lettkokt havregryn

1 dl kruskakli

1 dl sesamfrød

1 dl linfrø

2 dl solsikkefrø

1 ts salt

7 dl vann

 

Bland alt sammen. Smør blandingen utover 2 stekebrett dekket med bakepapir. Lag ruter, stek i ca 40 min på varmluft 185 grader. Åpne ovnsdøra 2-3 ganger for å slippe ut damp. Sett ned temp til 100 grader. Del opp knekkebrødene og ta bort bakepapiret. Legg knekkebrødene oppå en rist og la dem stå i ovnen til de har blitt sprø ca 45-60 min. Avkjøles på rist.

 

Kaloriinnholdet er 195 kcal pr 100 gr, og 20 gr gir 40 kcal.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 1 dl. solsikkekjerner og 1.dl gresskarkjerner. Det gir en fin nøttesmak..

 

 

Med min varmluftsovn trengte jeg bare steke de i 40 min og lufte hvert 10.minutt.

De fleste var sprø og noen til og med litt godt stekt.

Noen få la jeg tilbake i ovnen og lot de ligge der en halv time, med ovnen avslått-men følg med- dere ser det etter hvert.

Disse er så gode i smaken at du kan spise de uten pålegg.

 

Viktig å drikke mye vann for det er mye fiber i disse.

 

Lykke til--og god appetitt!!!

 

Takk for innspill, alle sammen..

 

Kan også anbefale brødoppskriften som står lenger oppe i tråden--du blir mett og holder deg mett og blir ikke så søtsugen.

Tror det har noe med gjæren å gjøre --disse inneholder bare 5 gr. gjær i 3 store brød. Prøv de , da vel. Du kan sette deigen fredag kveld og steke de lørdag formiddag.

 

Fikk oppskriften på et kostholdskurs via sentralsykehuset og det skal være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei damer-- så fint d er at vi kan komme me gode råd til hverandre .-som di knekkebrøda, og brødet. selv vil jeg prøve d en snart,- vi pratas, ha en fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandag og veiedag-- ikke oppløtenede denne uka heler- for 4 uke på rad står vekta stille, på 80,6. vældig kiiipt da! håper d går bedre me dere jenter, trenger visst litt inspirasjon og oppmuntring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85,8 idag- 0,9 opp fra siste uke -og kjenner at jeg er stiv i leddene og ringene sitter stramt. kanskje litt salt mat igår--får bare tenke fornuftig idag så det går seg til--

har vært litt kake 3 dager på rad og idag er det selskap igjen-80 årsdag og vet ikke hva det blir-bare åpent hus-og så forening i kveld , men der greier jeg å stå over kake. til helgen blir det gullbryllup i gøteborg--men det blir heller ikke vanskelig for der kan jeg gå tur på dagtid og kompensere på den måten .

 

ja sånn er livet--det er dette vi skal lære å leve med.

 

Ser at aktiviteten er det grunnleggende. Blir det for mye stillesitting og tv og strikking (som jeg elsker) så er det ikke av det gode. Har rokkeringen i stua og ser nyheter av og til og det går fint det--

 

Full skjerpings nå--sola skinner og da jeg rotet litt i visne blomster som kom fram der snøen var borte --så fant jeg en løvetann med knopp!!!! Liten riktignok--men likevel--

Det var litt gledelig selv om det var løvetann...

 

Det blir veiing nå onsdag og så ikke før mandag i påskeuka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja denne helgen har ikke vært bra. Fælt å vanskelig det skal være. Fredag var jeg ute på byen. Tror ikke jeg spiste så veldig feil, men det ble litt rødvin. Lørdag hadde vi gjester og det ble nok litt rødvin da og. I går hadde vi årets pensjonisttreff som vi i damekoret står for. Mye gode snitter og kaker. Skal snart på trening og trimme vekk noen kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære dere- åssen går d me dere? her st¨r d stille, men d er greit, får bare prøve å være flink uansett..- veide meg ikke i dag, men skal veie meg i mårra, håper på littegrann nedgang da...ha en fin dag alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Necin40

Hei alle sammen! Jeg er på fjellet non dager. Vi har vært heldige - flere dager med strålende sol og masse frisk luft og trening!! Maten har vært sunn og god - men, ja for det er et MEN....jeg har kost meg med rødvin og for ikke å glemme....PEANØTTER (det siste i store mengder, desverre!!) Uansett, jeg har gått megalange skiturer og muslker og kropp har fått gode doser -så å forbrenne kaloriene har gått ganske greit, tror jeg!!

 

Vårstemning - deilig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Necin40

Er det ikke pussig??? Uansett når på året påsken kommer, om det er tidlig i mars eller sent ut i april - så virker det som om vinteren gir slipp rett før/ved høytiden!!! Snøen har endret karakter voldsomt nå de siste to dagene, så nå er det snart påske altså!!!

 

Skiføret har vært kjempebra!!! Det er så hurtig i løypene at en gammel bestemor har problemer noen ganger!!! Men mil på mil har det blitt i fjellheimen og det merkes på kroppen!! Det har ikke blitt flere peanøtter, heller, så dette går bra!!!

 

Jeg ønsker dere alle en riktig god helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koslig å høre at du har kosa deg me både vin og nøtter,- OG har fått gått på ski, så nyydelig! her blir d mest å gå på beina,- men ok d og. har ikke gått på ski på mange år, men sier til gubben at nå skal vi også gå på ski! kanskje kroppen og helsa blir bedre også. er jo mange fine steder her i telemark,. uanett jenter, kos dere i helga, og så pratas og veies vi til mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Necin40

Jeg glemte....eller kanskje valgte å glemme veiingen idag! Men kjære venner, jeg skal love å gjøre det i morgen og fortelle hvordan kiloene har det nå rett før påske. jeg ikke optimisk etter denne førpåskefeiren som er gjennomført!!! Men idag har jeg spist lett, godt og sunt igjen, så jeg synes det er lett å finne tilbake til gode matvaner nå - og det er sååå deilig følelse!! Innen helgen skal jeg love at kroppen igjen føles lett og god :) !!!!

 

Jeg må forberede gode måltider i påsken - har noen ideer og forslag til gode innslag?? Det hadde vært superfint og jeg ville vært evig takknemlig!! Knekkebrødene skal jeg bake to porsjoner av! De er så godt! Jeg tar imot alt av retter, til frokost, lunsj middag og mellommåltider!!! TUSEN TAKK!!!!

 

Ha en fin dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekta har visst stått på d samme hos meg, den går opp, og så ned igjen, men ser på resultatene, at jeg har gått naed fra forrige mandag, og til nå idag, -stakkars hundre gram..... fikk ikke veid meg på mandag som var, var på handletur t sverige, og i går turte jeg ikke å veie meg... følte meg så oppblåst.... så gjorde d idag, førte d inn, vet at d automatisk ble registrert som om d var mandag, men ok d.- ha en fin dag jenter, selv får jeg besøk av min mor, så jeg er ikke her da på en uke, men da skrives vi da. solong, lykke til alle sammen me både mat og kos og vekt og trim,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Necin40

God påske alle mine venner!!! Etter høytiden satser vi stort mot sommeren, men nå er det lov å ta det litt piano??...er det ikke??..uten altfor store utskeielser, da så klart!!

 

Ha det superfint!!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens--jeg er tilbake fra feiring av gullbryllup og slikt.

Jeg hadde med meg rokkeringen i sine enkle deler og den ble brukt.--

 

Med i bilen hadde vi 2 barnebarn fra Halden som skal være her i en uke --(12 og 15 år jente og gutt.)

 

Jeg har prøvd å tenke og bevege meg og spise fornuftig og resultatet ble

84,6 idag tidlig.

 

Så da var det ned over 1 kg. på reisen --og det er jeg stolt over. Har ikke skrevet noe men jeg har fosøkt å bruke hodet.

Har vært i Sverige og det ble litt mer påskegotterier enn jeg tenkte.

I midlertid kommer denne påsken til å være full av barn og barnebarn--vet ikke hvor mange -men med stor familie og noen som kommer hjem fra Oslo så blir det turer og spilling og diverse -så det får nok bein å gå på.

Jeg greide å ta bare litt smågodt-4-5 biter og en sjokolade med fyll som jeg spiste inneholdt mykt karamellfyll og da spiste jeg bare litt av sjokoladen rundt og gjorde meg en tur på kjøkken og kastet 2/3 i søppelen--ikke le--men jeg gjorde det og det var merkelige krefter som arbeidet i hodet--og jeg tenkte --"bare smake litt" ---og idag da vekta var ned over 1 kg--da er jeg glad for at jeg greide å velge..

 

Dette skal gå bra--håper på mange fine turer i påsken..

Ønsker dere alle en god påske og jeg ble så glad da jeg så at tråden vår lå øverst da jeg logget på etter nesten 14 dagers fravær..

takk, mine venner!

 

Nå er det VÅR

 

___________________________________

 

20.05.09 103,1 kg-

29.03.10 84,6 kg-. så langt: minus 18,5 kg.

__________________________

mitt mål : 01.07.10 79,9kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja som sagt, nå må jeg snu! dette går ikke, hvis jeg ikke tar meg sammen nå, så er jeg tbake der jeg startet,. jeg merker at vekta kryper oppover igjen, og i mitt tilfelle heter synderen sjokolade, snop is osv. ser at maten kan jeg klare å gjøre noe med,- i d daglige, lager tilog meg suppe fra bånn, og var ikke meg før, men d er nok d godaskene jeg puttter i munnen som gjør utslaget så nedoverbakke... så nå må jeg prøve, tenke fornuftig, ellers blir d vansklig for meg å leke og herje me barnebarna som jeg vil... så fra idag, skal jeg atter en gang prøve, men nå er d mest snopet d må være fokus på...hvis ikke er jeg snart en matrone igjen, og jeg har sett nå så fort d går... 3 uker me å gi blaffen, så er d gjort,.. dette vil jeg ikke! men kjære dere, ha fortsatt en god påske, håper jeg ikke har tatt påske-peppen fra noen me dette..... klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Juania--nå er det full fart mot sommer!!

Har hatt en påske hjemme i år og ikke visste jeg at det ble så mye gjester når vi var hjemme. Jeg har ikke tall på dem -men som min mann sier, så var det 2 klaffer i spisebordet hver dag. Jeg sier --tenk alternativet-mange er alene og har det fælt i høytidene.

Det har gått bra med meg--men det har blitt litt mer søtsaker enn jeg hadde tenkt. Feilen er jo at jeg kjøpte inn altfor mye--tenkte på alle barnebarna --at de skulle få --men så fikk de jo litt hos andre også --og dermed ble det litt mye igjen her.

Vil ikke på vekta idag--det er heldigvis tirsdag og veiedag er jo MANDAG -IKKE SANT?

 

Fikk en god avslutning på påsken igår kveld med rokkeringen en halv time-

og det var egentlig litt godt å svette resten av kvelden-

tok den i slutten av nyhetene og så var det å holde ut til påskenøtter var ferdig og det var små etapper hele tiden og til slutt sto jeg med 30 min--og kjempefornøyd.

 

Hvor er dere andre --starter vår felles reise mot 1.juli nå?

Starter med minst 1 trimpoeng idag--henger dere med?

 

Mål i sikte!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Necin40

..........og det er akkurat det dere beskriver, vi må kutte ut alt snop fra nå av og til sommeren!! Enig?? Jeg gikk i samme fellen som deg, mia - kjøpte inn altfor mye snop, i svære poser! Hva skjedde? Jo, bestemor spiste så mye at hun følte ubehag hver eneste dag!!! At det er mulig - fatter ikke hvor min viljestyrke bare plutselig forsvant!!! Men hvis jeg skal trekke frem noe positivt, og det skal jeg jo, så må det være at det faktisk ikke er vanskelig å legge om til de sunne vanene igjen, i motsetning til tidligere, går det mye lettere nå etter slike fæle utskeielser!!!

Har heller ikke veid meg, tør ikke enda, men gleder meg til å stå på fremover nå!! Så snart kommer vektens nakne tall.............fra meg til dere!!!

 

Ha en supersunn uke!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må le og jeg da, når jeg leser her, vi har visst samme viljestyrke for tia,- ser ut til at vi har hatt ei fin påske gitt! nå står vi sammen og ser framover, me sunn og fornuftig mat, og påske-egget gir vi til påske-haren, ikke sant da..... klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og med det mener jeg at vi er i samme båt fortsatt. Og tenk -det er så sant så sant, Necin--det er lettere å ta seg sammen nå-

 

påske er påske og that's it.

Reiser på hytta i morgen fredag så jeg er tilbake her på tråden mandag morgen.

 

Skal bare være oss 2 og da er det full kontroll over maten. Skal sage noen trær og ellers gjør klar for ny sesong.

 

Min kjære mann har blitt vant med magrere mat og blir (heldigvis) uvel av feit mat.

Så egentlig har han også blitt litt lettere--ser det på han --greier liksom å reise seg av stolen uten for mye sukk og stønn. kanskje det kommer av at han drikker litt mer vann --han er ikke så daff lenger..

 

alt ser lovende ut--vi fortsetter med det vi kan--nemlig sunnere livsstil enn i fjor og mye sprekere.

 

Hurra for bestemødreklubben og alle sammen-

 

Hvor er dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...