Gå til innhold

Nå vil jeg ta kontroll


Gjest Majanne
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest bollemajen

Så koselig å "se" deg på tråden min! :) Ja, det er nok lurt med en slagplan. Det kribler i beina når jeg hører snakk om spinning. Her jeg bor nå er nærmeste treningssenter litt for langt unna. Spinning er skikkelig god fettforbrennings-trening! Knallbra. Trente mye spinning da jeg studerte i Bergen, med mye kul musikk og hard tempo. Det savner jeg litt :(

 

Er litt spent på hvordan treningen blir når jeg begynner å jobbe igjen. Det blir ikke tid til like mange trilleturer, så da må jeg intensivere treningen på ettermiddag/kveld. Det var så deilig med sykkeltur i går. En vindtett tynn jakke er et must, for det er varmt, men samtidig litt kaldt når en sykler :)

 

Håper forkjølelsen din slipper taket nå, og ønsker deg en fantastisk uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 477
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag her min kjære bursdag så blir nok lite trim - ihvertfall sånn en får TP av. Har vært hjemme med minstejenta i dag men kjenner at jeg har lite energi selv også.. kanskje spinningen i går har litt skyld også...?

Vel, Håper på en god gåtur i morgen, men min kjære må kankskje jobbe sent. Torsdag blir det seinjobbing og fredag morgen reiser jeg på helgeseminar inkludert en finale i en kokkekonkuranse vi hadde på jobben. jeg er en av finalistene (skjønner ikke helt hvordan det skjedde..) .. Gøy men tror ikke jeg kommer til å gå ned neste uke nei.

Skal holde meg i skinnet på vinfronten men skal ikke være avholdende.. Må begynne å forberede meg mentalt nå så tror jeg jeg skal kombinere GR og gøy.

Får ta med meg småmat og frukt i kofferten så bare middagene blir utskeielser.. dessuten får jeg ta med treningstøy.. Kanskje en kan få til en halvtimes trening en eller annen gang..

denne uken blir ethvert TP en seier..

 

Bollemajen - det er en utfordring når en begyner på jobb igjen, jeg har måttet prioritere veldig hardt og det blir alt for lite lette turer. Nå er det av eller på, slitsomt i starten men faktisk verdt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at minstejenten og du ikke følere dere helt pigg. Trasig å være sånn småsyk, når det liksom aldri vil slippe taket... :)

 

Er nok en utfordring å reise på seminar, det såg jeg bare på en enkel hyttetur. Det handler vel også om å finne gode løsninger også for sånne helger. Det handler bare om planlegging. Viktig å unne seg litt også, ta deg noe vin med god samvittighet! Men også lurt som du skriver å " holde seg i skinnet". En kan jo kose seg en god stund med ett glass :(

 

Kjedelig når en ikke får trent så mye som en tenker. Gulvet hjemme kan og gjøre nytten. Litt styrke på gulvet og springing i trapper så kanskje du får sneket deg til noen tp likevel..

 

I dag har jeg hatt en god dag på matfronten. Har variert masse, og spist masse gulrot til mellommåltid. Alle på jobben siklet etter den store skålen min med delig oppkuttede gulrot - og noen måtte bare smake også :)

 

Har også fått en god treningsøkt. 1 time på elipsemaskinen og litt styrke. Ja, jeg kan vel si meg fornøyd med dagen i dag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alvorspraten med meg selv fikk jeg ihvertfall 15 min med styrke. Vel ikke overbevisende trening siden jeg er vant til å silsvette - men jeg kjente det her og der så.. vel alle monner drar og skal en bli vakker må der vel være noen muskler også..

 

Ja og det viktigste er ikke å si nei til alt men å prioritere hva en sier ja til.. (Hmm det var lurt tenkt)

Skal ha med strikk på hotellet..

 

Faktisk føler jeg meg mye bedre i dag selv om det sitter litt i ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, fikk en god tur med stavene i går.

I dag ble det seinjobbing. Tenk at jegtenkte ikke på å stikke ned i kiosken, hadde ikke lyst på sjokolade.. Hmm kanskje jeg er syk..? Kom på det når kollegaen min ringte for å bestille pizza

på tur hjem.

Overtid pleier - PLEIDE å være unnskyldning for sjokoladeorgier...

 

Overtidsmat, ikke mye kontroll der nei men bestilte alt for salt thaimat og det varhelt greitt. Er god og mett. Utfordringen starter i morgen med jobbseminaret.. Skal hjem og pakke nå. Så god helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre spinningtime gjennomført. Merket stor forbedring fra forrige gang allerede. Ble også tid til litt styrke i dag, og det var veeldig tungt for armene. Blir nok å merke litt i morgen tenker jeg... Vel - det er jo godt å kjenne at en har jobbet med musklene også.

 

Vektnedgangen etter første uke var på 0.7kg og det må jeg si meg fornøyd med.

 

God tur på jobbseminar MajaS. Tenker du klarer utfordringen bra :(

 

Utfordringen min for helgen blir bursdagsfeiring og mange gjester. Tenkte å servere noen snitter også, så kanskje inntaket av kaker blir litt mindre. - Har bestemt meg for å smake, må bare ta noen valg tidlig på dagen hva jeg skal spise.

 

Tenkte å invitere min bedre halvdel på kino på lørdag, og da må jeg jo ha litt kalorier å gå på der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja snitter eller noe annet fingermat i tillegg til kaker er veldig bra!! Den greier du. Jeg synes det er best å bare unngå kakene helt - evt love meg en smak til kvelden hvis jeg ikke spiser før.

 

Kino med kjæresten høres koselig ut, har mer lyst på det enn seminar :-D mellom trening, jobb og unger blir det litt lite tid til han... :-( vel får jobbe med saken.

 

God helg (igjen)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var utfordringen over og jeg hadde nå litt kontrol ihvertfall. Kjøpte med meg kesambeger som jeg spiste til mellommåltidene når resten av gjengen spiste smurte baguetter. Freadag lå faktisk kaloriinntaket på akseptabelt selv med et par glass vin til maten.. Lørdag - vel mesteparten av dagen bra. Jeg skulket til og med litt av felleseminarene og fikk en times løpe/gå tur(!! jippii). Utskeielsen jeg tillot meg selv var stor festmiddag med dessert, den lå nok langt utenfor kalorigrensene men jeg hadde bestemt meg for at det skulle jeg tåle.... La meg ganske tidlig for for meg er det veldig viktig med nok søvn i denne prosessen - og det begrenset alkoholinntaket kraftig.

 

I dag fikk jeg sitte på hjem så rakk en lang tur med staver. jeg har faktisk nådd målet om min 15TP denne uka og - helt utrolig!! Veldig fornøyd med det. Får se om gårdagen utskeielse legger mye vann på kroppen i morgen når det er veiedag... I verste fall får jeg gå en tur med bæremeis og lillejenta - selv om hun greier å gå selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott MajaS!

Du har hatt god kontroll og vært flink til planlegging i helgen. Jeg tror at det er mye av nøkkelen for å lykkes her. vi må fokusere på det vi kan, og ikke bare på det som er forbudt. Da vil det ikke bli noen livstidsendring, da ender det opp med en ny slankekur og rett opp igjen som så mange ganger før... Nå SKAL jeg klare det!!!!

 

Min helg også gikk passe greit. Holdt meg innenfor kaloriinntaket hele helgen, men det ble nok litt mange kosemerker.... Holdt meg til et lite kakestykke, noe skulle jeg kose meg med hadde jeg bestemt meg for. Skrapte av litt av sjokoladekremen, og jeg koste meg med kaken. I tillegg ble det to hjemmelagde lapper. Det bare er så godt.. :)

 

På kvelden ble det ut med min kjære. Vi gikk for å se en film. Jeg tok med en flaske med vann, og så smakte jeg litt på popcornet som han kjøpte seg. Deilig å komme seg ut. Blir ikke så ofte, men når vi hadde overnattende barnevakt måtte vi bare benytte anledningen ;)

 

Lykke til på veiing i morgen. Med meg blir det ikke veiing før på torsdag, så jeg klarer forhåpentligvis å hanke meg inn igjen til dess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger litt over på kosemerker hver uke for tiden, men siden jeg skal ligge på 1900 kcal så føler jeg at veldet får være sånn for nå. Da vet jeg vha jeg må ta meg inn på i neste runde...

 

Ja, for meg er det veldig viktig å ha fokus.

Jeg merker at det tar litt av fokusen bort fra resten av livet, jobb, venner, familie.. men sånn må det være for nå..

Vanene begynner å komme på plass så det begynner å bli bedre men merker jeg er veldig selvsentrert for tiden. For meg må det være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgeen jukseveing var ikke oppløftende.. Vel Helgas utskeielser inebar jo også noe sukker og salt - det holder på vann og så er jeg støl etter gårdagens mil-tur med staver.

Håper og trygler og ber om at litt påfyll av te og en liten skogstur med lillejenta kan få i gang vannutskillelsen til veiing i kveld :-(.

Hehehe kalles det å lure seg selv eller? Hyggelig med nedovertall på vekta men det er hverdagen som teller.

Vel summen av kalorier dene uken er godt innenfor akseptabelt nivå og sammensetningen av karb/prot/fett frukt/grønt er også bra inkludert helga så det er vel det viktigste.

Vel det var dagens moralpreken til meg selv! Denne uka er det ingen store feller så da får jeg gjøre en ordentlig skikkelig innsats!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drukket masse vann og te i dag... Så jeg har gått ned 0,6 i dag (dvs denne uken) = tilsammen 1,8 på kurset.

Glad for det!

 

Jeg snikveier nesten hver morgen uten at jeg lar det gå utover humøret for det går mye opp og ned men i dag så jeg endelig at det har gått litt mer enn et hekto eller to ned - for første gang på lenge.. Kanskje noe som slipper taket.. Hååååpe. Det er faktisk nesten 1,5 kg forskjell på morgen og kveldsvekt hos meg...

Har følt at det har vært et lite platå her selv om det har gått litt ned på kurset.

 

Skal jeg nå nytt titall på slutten av måneden så må jeg få et lite hopp nedover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første skikkelige utpå utskeielse i går

 

Skulle kaste et stykke kake fra min kjæres bursdag men så måtte jeg bare smake .. litt.. fyrstekake er jo godt og 10 gram er jo greitt, det har jeg greidd å stoppe på før... 100 gram er ikke greitt... Så fikk ungene godtepose etter å ha deltatt på dugnad - og den måtte jo smakes - noooot, men joda jeg smakte og smakte og smakte.. Jeg greide å stoppe før det var helt tomt (heldigvis for selvfølelsen)

 

Enda mer heldigvis har jeg en god nabo, vi kom oss ut på tur med stavene i går så da fikk jeg brent av en god del...

Fort gjort når en ikke har stålsatt seg - men vel, det var ukens kosemerker opp i røyk..

 

Jeg kan gi meg selv mange grunner men det er jo bare unnskyldninger, jeg vet jo at jeg reagere på den måten og da må jeg lære meg å håndtere det. Vel håper det blir 2 måneder til neste gang.

 

Ellers har jeg egentlig en fin dag i dag da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskeielse i går også... Mest på 'ordentlig' mat heldigvis men ligger laaangt over mine 1900....

 

Nå er det blitt sånn at selv om jeg spiser et ordentlig måltid er jeg sulten igjen etter et par timer.. Det er ikke sug heller - det er ordentlig rumle i magen - "går ikke over" sulten.

Og når ikke neste måltid gjør meg mett så sliter jeg. (Utrolig dårlig selvkontroll ja)

Må vel innse at det er kroppen som reagere på nedgangen - har vel sett dette før og vet at det blir tøft framover.

Håper også det betyr at kroppen har gått over til fettforbrenning - jeg blir ikke sånn svimmel og kvalm som jeg ble før når jeg var sulten så blodsukkerfallet er ikke så merkbart som før.

 

Jeg har en forkjærlighet for sånne klibrød med tranebær - hva det nå var de het - de fyller godt opp, men butikken hadde dem ikke i går så må innom et eller annet sted og finne sånne - hvis jeg rekker...

 

Vel vel Jeg tar opp kampen mot kroppen - kommer jeg over kneika så skal det vel gå bedre igjen håper jeg!! Her får jeg slåss for kontrollen!

Lader opp med litt kraftigere mellommåltid fra nå av så jeg får en pause..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MajaS, jeg holder egentlig til inne på tråden til Serene, men leser mye av det som skjer her ellers på 20-30 også! Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om å bli sulten igjen så fort, og å føle at man totalt mangler selvkontroll. Jeg har også slike perioder, og synes det da kan hjelpe å tenke på en forklaring jeg fikk av den flinke fastlegen min forrige gang jeg holdt på med et seriøst vektnedgangsprosjekt. Har du hørt om leptin? Se f.eks. denne linken, eller du kan finne utrolig mye om dette ellers på nettet: http://www.associatedcontent.com/article/5658692/leptin_and_maintaining_weight_loss.html?cat=51

Kort fortalt så er leptin et stoff som forteller hjernen om du får i deg nok eller ikke. Dette funker veldig bra for slanke personer. MEN: Jo mer kroppsfett du har, jo høyere nivå leptin har du. Når man som overvektig går ned i vekt/mister kroppsfett, faller leptin-nivået - og hjernen tror kroppen får for lite mat. (Selv om vi jo egentlig får nok med våre 1300 - 1900 kcal i døgnet.) Derfor kan man føle seg fort sulten, eller fysen, rett etter at man har spist. Hjerne vil dessverre i ganske lang tid prøve å komme opp tidligere leptin-nivå, og dette trekkes frem som en av grunnene til at så mange personer som klarer å gå ned i vekt, sakte, men sikkert går opp igjen i årene etterpå. Kroppen trenger dessverre lang tid på å tilvenne seg nye, lavere leptin-nivåer, så her er det bare å holde ut:)

 

For min del har kunnskap om slike mekanismer gjort det bittelitt lettere å kjempe mot fyse-periodene! Jeg ser på det som en kamp mellom meg og den røde djevelen leptin, og JEG skal vinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant. Takk for tipset!!

Jeg vet at det er kroppen min som tar feil - og tror egetlig at greier jeg så imot så får jeg et rykk nedover så ja det stemmer bra med Leptinforklaringen.

Jeg hadde hørt om at det var homonrelatert - men dette var veldig spesifikt :-D

 

Nå skal jeg greie å stå i mot, ihvertfall ei stund!

(jeg leser også de andre trådene her - ihvertfall en del av dem, noen er mer relevante for meg enn andre. Rart det egentlig, vi ender opp med litt forskjellige venner her også akkurat som i den virkelige verden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgang på vekten i dag :)

Pluss 0.2kg hjemme, men 0,4 på kurset. - var jo ikke sånn det skulle gå....

 

Riktignok var det bursdagsfeiring i helgen, men jeg følte jo at jeg var flink! Trøsten får være at det var mange i samme båt på kurset. Satser på at det var noe galt med vekten til kurslederen :D

 

Er nok bare å forsøke å fokusere på oppgaven - fortsatt en lang vei å gå.

 

Formen har jo blitt bedre. Merker at jeg klarer å ta på mer styrke nå enn første gangen - og det er jo en seier bare det! Ble tid til litt styrke i dag, og det kjennes allerede i kroppen. Blir spennende å se hvordan formen blir i morgen..

 

Jeg får bare stå på og håpe på at det kanskje løsner litt neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe gøy!!

Du får trøste deg med at så lite nesten er en normal dag-til-dag variasjon. jeg har + 1 kg plutselig på hjemmevekta - men samtidig vet jeg at jeg har skeiet ut og så ser jeg at føttene er hovne - og det har de nesten ikke vært siden jeg begynte i mai.. Sikkert noe med sult og for mye mat de siste 2-3 dagene.. Vel vel Godt å se at du går på med friskt mot :-) Der er nemlig ikke noe alternativ i realiteten!

Jeg pleide å ha det sånn på kurs før at resultatene som viste på vekten gjerne var fra hvordan jeg jobbet 2 uker tilbake så har du vært flink denne uka så frå du sikekrt resultater neste uke

 

I går startet jeg på nytt og bestemte at sult fikk være sult og nå er det full fokus på måltider som de første par ukene (Da var jeg og sulten). Det ble litt småspising før middag men gikk ellers reltativt greitt..

 

Hadde hjemmelaget blomkålsuppe til middag (ikke GR men minst like sunn) så jeg kunne spise masse. og så fikk jeg en god tur med staver og litt jogging på kvelden. Det var tungt så noe er det som kroppen henger seg i for tiden.. Vel, føler meg mye bedre i dag!! Og så er det nesten helg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Er ikke spesielt sulten i dag

.. Turen i går var helt topp selv om det var tungt

.. Jeg fikk penger inn på konto i dag - helt uventet

.. Solen skinner.. nesten

.. jeg sliter med å finne bukser i klesskapet - de fleste sagger og beltene trenger ekstra hull

.. det er fredag

jippii!!!

 

Jeg kjenner at selv om vekta var litt dum på morgenen i dag så erdette en knall dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fantorangen synger .. mandag er en finfin dag mamamamandag!

 

Hmm en helg uten de store utskeielser .. Hmmmm hjemmelaget pizza i går kveld da men bad om å få noen stykker uten ost og bunnen var fylt med urter, hvitløk og passe grov så tror ikke vi skal kalle det utskeielse heller. Ligger nok i underkant på kalorier men men.

 

Og så har jeg nådd TP målet denne uka og. 16,1 for å være nøyaktig så går nå her og traller litt på fantorangens mandagssang.

Veldig spent på veiing i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,8 ned.. på veing i går.. og jeg føler endelig at jeg får dreisen på spinningen... Var helt gele i går etterpå.

 

Vel det ble bare rundstykke med div pålegg til middag - tidsklemma klemmer hardt innimellom.. Ble nå ihvertfall mett.

 

Greide å få inn morgentrening i dag siden jeg skla ut med ei veninne i kveld - høh kaller vi det fokus eller. Nå er jegihvertfall gele i kroppen og kjenner fettet renner av.. Ihvertfall litt.

 

SÅ over til det vanskeige. Er mer og mer sulten for tiden må fokusere på å spise riktig og fordele måltider. Nå har jeg hatt en periode jeg bare har sett antall kcal og det førerr fort til juks.

 

Jeg så ei på Puppolas Tråd spørre om hva vi andre tenker om type mat

Jeg prøver i størst mulig grad (ikke bare for meg men for hele familien)

* Unngå kunstig søtstoff (brus i helgen)

* Unngå mest mulig pose-mat. Holder til og med på å eksperimentere med hjemmelaget tacokrydder.

 

Burde være flinkere til å unnga ferdigmat og farsemat men er ikke helt der ennå... Tiden strekker ikke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

så flott med 0,8 ned. Jeg ønsker deg virkelig lykke til og håper du når målet ditt når du har tenkt det. Når er forresten det, eller kansje du ikke har noen spesiell formening om det.

Hvis du klarer å finne opp et godt krydder vil jeg gjerne ha oppskriften på det. Jeg prøver også å unngå for mye søtningstoff. Ikke så ofte jeg drikker brus lenger. Gjorde det før men ikke nå lenger.

Jeg heier på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikk

 

Koselig at du kommer innom tråden her!

Jeg fyller 40 august neste år. Da skal jeg veie så vidt under 75 (fordelt på 170 cm) og være i gang med stabilisering. Tidligere erfaringer med slankekurer har vist at jeg ikke skal sette så veldig faste mål på nedgang - det går sakte hos meg - så jeg setter ønskemål på nedgang - vil så gjerne se 8 tallet så derfor 89,9 1. oktober.. Det skal holde hardt, veing i går viste 92,2 - men det er jo kveldsveiing. Jeg så 90,9 på morgenen i dag, 1 kg skal jeg greie å skvise ned uten å ødelegge forbrenning. Jeg bør være under 85 til jul.

Akkurat nå er det trening som er i fokus. Med tidsklemma som du sikkert kjenner til så må all trening planlegges - men jeg greide å skvise inn 5 økter (stavgang for det meste) forrige uke.

 

Målene mine er

* min 15 TP per uke - målt med pulsklokke.. 70 tilsammen i måneden så jeg må ligge litt over

* Følge GR kostplan

* Få inn vaner som holder

* Bli et godt forbilde for jentene (som nå er 3 og 7) mhp å spise sunn og fornuftig mat

 

Vekten må bare komme som følge av det ovenfor men er selvsagt en kjempemotivasjon

 

Der er mange oppskrifter på tacokrydder på nettet - og de ser ganske like ut. Må bare få tak i en morter så jeg får knust spisskummen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...