Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Prøve, ja. Et ord som er mye i bruk men som kunne vært brukt litt mindre. For du har rett i at man skal ikke prøve alt. Men samtidig så jeg litt der at av og til må det faktisk med. Jeg har gjort mange av de tingene du sier - tatt meg sammen, spiser sunt, trener mer... Men når det gjelder å sette seg så konkrete mål som å si at jeg skal nå ned X antall kilo til en viss dato, så kommer ordet prøve innimellom. Grunnen til det er at jeg blir så inderlig skuffet over meg selv de gangen jeg ikke klarer å nå målet, at jeg rett og slett nesten mister motet. Så da vrir jeg heller litt på den og sier at jeg skal gjøre mitt beste for å oppnå målet om å gå ned X antall kilo innen en dato. Vips - så var ordet prøve borte og likevel ble det i mine øyne positivt ladet. Men når det er sagt så er vi heldigvis forskjellige, og det som ikke funker for meg kan jo utmerket godt funke for andre! :)

 

Bortsett fra det - godt jobbet, Ninjastar! Ned 0,6 denne uken og det med hyggelig tapasaften med vin i løpet av uken. Ser ut som om du har to utfordrende uker foran deg, men forhåpentligvis tar du med deg litt av denne ukens gode triminnsats over i neste uke også.

 

Vedr jogging så er jeg ikke stor fan av det. Men leste et godt tips om gåprogram på en blogg her en dag - sett farten til f.eks. 6,5 og en eller annen % helling (damen som har skrevet det er supersprek og på landslaget i kickboksing og begynte på 10) og øk med 1% hver 5. minutt. På høyeste går du 5 minutter ekstra, og så roer du det hele litt ned igjen før du gir deg - hun anbefalte noen minutter lett jogg. Hun hadde 5 økninger, men det er jo opp til deg selv hvor lenge du vil/orker å gå. Du får opp pulsen, blir anpusten og god og svett. Tenker jeg skal prøve den før styrkeprogrammet mitt i dag, men kommer nok helst til å begynne litt lavere enn 10, ja - vil jo ikke ta livet av meg selv på en tredemølle på en fredag! ;)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Skal jeg klare målet om totalt 3 kg, må jeg videre ned 1.2 kg de to neste ukene. Det kan holde hardt med tanke på alt som skjer frem til påsken, men jeg skal stå på det jeg klarer mellom slagene og prøve mitt beste.

 

Jepp! Jeg er helt enig i at "prøve" er er passivt ord! Jeg liker ikke å bruke det, men noen ganger må det til, hehe. Jeg kunne vel heller skrevet at jeg skal "gjøre mitt beste" :)

Men med det programmet jeg har foran meg, ser jeg det uansett som helt usannsynlig at jeg skal gå ned 1.2 kg de to neste ukene. Jeg SKAL gjøre mitt beste for å være flink mellom slagene, men jeg vet (av erfaring med en "utsultet" kropp som ikke lenger gir noe som helst gratis) at det ikke vil være nok til å klare så mye nedgang.

Jeg vet at jeg ikke kommer til å si nei takk til tre-retters, jeg kommer ikke til å pakke med meg matpakker for 2x3 dager, jeg kommer ikke til å si nei takk til kundens påspanderte lunsj, jeg kommer ikke til å klare å trene like mye på reise..... Så her butter det i å sette seg realistiske mål, slik at jeg er relativt, men ikke absolutt, flink.

 

Jeg kunne selvfølgelig sagt at jeg SKAL være like supernazi på tur med jobben og hos kunde som jeg er hjemme, men der er jeg ikke. Klarer det ikke når jeg 100% motivert, så da klarer jeg det i hvert fall ikke nå :P

 

Mitt kardioprogram når jeg går på mølle er 12 - 13 % stigning og 6.2 eller 6.3 km/t. Det blir jeg svett og sliten av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vrir jeg heller litt på den og sier at jeg skal gjøre mitt beste for å oppnå målet om å gå ned X antall kilo innen en dato. Vips - så var ordet prøve borte og likevel ble det i mine øyne positivt ladet.

 

 

Ja, jeg mener ikke at man nødvendigvis skal konkretisere alt. Synes det setningen "jeg skal gjøre mitt beste" er kjempebra!

 

Til sammenligning:

 

Jeg prøvde å gjøre mitt beste...

 

Eller...

 

Jeg gjorde mitt beste!

 

Uavhengig av om hvordan utfallet ble... Hva høres best ut?

 

Det handler litt om å endre på måten man tenker på. Det påvirker innstillingen vår ganske mye hvordan vi uttaler og formulerer oss. Og vi er alle generelt ganske ubevisste på det.

 

Det var dagens tanke ;)

 

God helg alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg er nok litt ubevisst på hvordan jeg bruker ordet prøve i det daglige, og det fører rett som det er til upresise setninger. Jeg sier ofte "jeg prøvde å ringe deg", men det er jo helt feil. Jeg RINGTE jo, men fikk bare ikke svar i andre enden.

Og jeg er helt enig i at "jeg gjorde mitt beste" absolutt høres best ut :D

 

For øvrig er jeg også enig i at hva vi sier om oss selv, påvirker innstillingen vår. Det var dette sitatet igjen, da, "Whether you think you will fail or succeed, you are right". Jeg er fan :)

Det er ikke ofte jeg velger å snakke nedsettende om meg selv her inne, og det er nettopp fordi jeg er bevisst på at det ikke fører noe særlig godt med seg. Innimellom trenger man en utblåsning, men jevnt over tror jeg de fleste av oss klarer mer med positiv tankegang.

Så, jeg skal bli enda mer bevisst på å luke ut ordet prøve (akkurat som jeg de siste månedene har gjort alt som står i min makt for ikke å bruke "i forhold til", for den frasen er så overoppbrukt om dagen at jeg ikke lenger skjønner hva folk egentlig mener når de sier det :P ), for er det noe jeg vil lykkes med, så er det å holde meg på en vekt jeg er fornøyd med. For all evig fremtid :D

 

Ellers har jeg allerede startet den gode helgen med å gjennomføre en times grusom X-fit og deretter en relativt rolig kardioøkt på ellipsemaskinen. Totalt 3.5 TP, og jeg er i rute for helgen!

Goood helg, folkens - la oss ta så mange gode valg at vi er superfornøyde med oss selv på søndag kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Lørdag morgen og dagen er i gang! Jeg har spist Fjordlands nye byggrynsgrøt til frokost (kjempegod med banan, kanel og sukrin opppå), og ute skinner sola. Dermed blir dagens aktivitet en tur ut! Jeg skal ikke jogge eller "ta meg ut", for jeg kjenner det på kroppen at jeg har hatt tre tøffe treningsdager på rad. En (relativt) rolig tur med turtøy og piggsko. Og radio eller musikk på øret :)

 

Senere i dag er planen å gjøre unna bøttevis med ærend. Jeg skal jo mye ut på farten de neste to ukene før påske, og i påsken blir jeg borte i hele 10 dager. Så dette blir en rydde- og fikse-helg. Men når sola skinner og livet ellers er bra, så gjør ikke det noe som helst :)

 

God lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Høres ut som en god og travel lørdag! Selv har jeg vasket opp, vasket bad, støvsuget, vasket gulv, vasket vinduer, fylt en pose med klær til Fretex og skal senere ut på tur med en venninne og deretter til byen og spise og kanskje en kinotur med samme venninne samt en til. Og alt det med gangsperr i skuldre og øverste del av ryggen etter egentreningen i går. Jepp - en god og effektiv lørdag in deed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ja, det er veldig greit å ha noen sånne helger innimellom. Føler meg så sabla flink da!

Og flink har jeg jammen vært i dag. Jeg gikk 10 km på tur, spiste sunn lunsj og dro deretter ut for å ordne og styre. Nå er dagen over, jeg er ikke i mål med alt jeg skulle gjort i helgen, men jeg har da morgendagen. Jeg er fortsatt mutters alene i heimen, så da bestemmer jeg jo for én gangs skyld hele programmet selv.

Og siden jeg så å si aldri er alene hjemme, har jeg gjort det jeg kan ut av det. Ikke kjøpt inn helgegodis, ikke åpnet godis fra tidligere helger (godis som ligger i skapet, men jeg åpner ikke skapet ;) ), ikke spist typiske helgemiddager. Totalt sett en veldig flink lørdag, med 2 TP og 1600 kcal :D

 

Nå skylder jeg ikke på de andre i heimen for at jeg ikke klarer å holde meg unna kaker og sjokolade i helgene, altså. Bare for å presisere det. Men det er bare SÅ mye enklere å la være når det ikke står foran meg og roper om oppmerksomhet. Skulle ønske det ikke var sånn, men det er dessverre realiteten for meg :P

 

I morgen lurte jeg forresten på om jeg skulle bake. Sånn apropos fristelser. Jeg har nemlig noen overmodne bananer jeg ikke liker å måtte kaste, så jeg funderer litt på om en type sunne bananmuffins kan være tingen. Noe jeg kan spise et par av uten å ødelegge den gode helgen! Jeg skal tenke på det - jeg er jo allerede påmeldt trening i morgen, så helt gæli blir det vel ikke, uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Jeg synes du har vært kjempeflink. Skulle ønske jeg hadde fått gjort like mye husarbeid som deg, men av og til er husarbeid det siste jeg ønsker å gjøre. Men jeg har klart å trene en del i helga. 30 min styrketrening i dag, og både zumba og gåtur i går. Ikke like mange trimpoeng som deg, men jeg er fornøyd.

 

Det finnes en oppskrift på banankake i en av GR-bøkene, så den finne nok her inne også, men oppskriftssidene er det bare tull med om dagen. Har gitt beskjed men det har ikke blitt rettet ennå.

 

Av og til er det godt å få tid for seg selv. Savner det innimellom, med 3 barn og mann blir det ikke så ofte. Fredag kom min mann hjem med to poser wienerbrød. :angry: Det krevde viljestyrke å la være å spise, men det gikk faktisk lettere enn forventet. 3 stk ligger fortsatt på kjøkkenbenken, og de frister meg ikke engang.

 

Ha en fortsatt fin helg og kos deg med sunne bananmuffins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

WUHU !!!

Grattis med vel bestått helg !! :D

Og ikke minst godt jobba med nedgang !!

 

Samme hva andre sier, så er det lettere å gjennomføre når man selv får planlegge løpet helt alene.

Og ja, jeg kjenner også litt på misunnelsen, en hel helg helt alene, sukk ! Hørest hærlig ut ! NYT :)

 

Her var det full rulle, og nok en helg med "NEI" mat...

Men er i aktivitet i slalom bakken, og trening i går kveld. Tror jammen jeg må lade opp pulsklokken å finne litt ut av hvor mye jeg forbruker.

 

Fann du noen sunn og god oppskrift med bananer som du vil dele ?

 

Her MÅ jeg snart klare å ta noen grep, sydenturen min nærmer seg med stormskritt !! Og jeg har ikke gått ned ett gram :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - bra tips til bruk av overmodne bananer! Jeg synes nemlig ikke de er noe gode å spise... :rolleyes:

 

Det er hevet over enhver tvil at det er mye lettere å være standhaftig når man kun har seg selv å tenke på. Ikke at jeg heller skylder på noen i mitt hus for mine utskeielser, men allikevel - det ER lettere! :D

 

På samme måte er det mye lettere å holde seg i skinnet når jeg har ordinære kontordager. I dag var jeg allikevel kjempeflink - opp klokka 04.20 for å rekke 0700-flyet til Bergen. Hit og dit i Bergen, så ble jeg bedt på lunch i DEN kantina og tok kun til meg salat...og vann.... ;)

 

Spiste en nutrilettbar på ettermiddagen og sushi til kvelds. Det er en godkjent reisedag!

 

Resten av uka har jeg kontroll på, så her bør jeg kunne henge meg på flinkis-trenden dere andre er inne i! :D

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Dårlig idé å lage sunne bananmuffins av bananrester når de blir så gode som mine ble. Det hjelper ikke at én muffin er relativt sunn og bare har 125 kcal, når man spiser fire i slengen :rolleyes: Så der røyk den flinke perioden min! Mulig å bli så motstandsløs så fort, da? (Retorisk spørsmål, for jeg vet VELDIG godt hvor fort gjort det er å ryke utpå igjen ;) )

Neste gang følger jeg koala sitt tips og fryser dem ned, selv om jeg allerede har fryseren full med frosne bananbiter jeg aldri får somlet meg til å bruke!

 

Nå står avdelingstur for døren, tre dager kos og mat og vin (og litt faglig...) med jobben. Jeg skal ha GR i bakhodet, så får vi se hvordan det går! Jeg har i hvert fall gjort det jeg kan for å være flink på treningsfronten på forhånd, med hele 20 TP klokket inn forrige uke. Får håpe det veier opp for både bananmuffins og vin...

 

Ha en flott uke, folkens, og send meg gjerne noe sterke tanker :D Vi tastes, gotta run :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Hehe, kjenner meg igjen !

 

skal jo bare bake, å så vips så har jeg spist alt for mye...

Men når de er sunne, så er det vel ikke den værste blemma å gå på..

 

Her går det trått. Kommer ikke inn i rett modus for GÅ NED, holder bare vekten her.... spiser opp alle kaloriene jeg er flink å trene bort... :rolleyes: MEN bank i bordet, formen er ganske så bra :)

 

Håper det går fint for deg med jobbtur. Må si jeg syntest du er heldig som får reise på "kosetur" med jobben din ! Ha en strålende torsdag ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Huuuu.... takk for sterke tanker! Vet ikke om det hjalp så mye, men. Hjelpes! En uke på ville veier er avsluttet, og godt er det! Jobbturen ble en regelrett heisatur, utrolig morsomt, men helt katastrofe hva gjelder mat og drikke. Mine gamle party-takter fikk utfolde seg til gangs (vi snakker tequila shots i baren og nachspiel til morgenkvisten), og jeg kjenner at jeg er glad dette skjer sånn ca maks én gang i året. Begynner å bli litt for gammel til slikt :rolleyes:

 

Men, nå er jeg hjemme, helgen står for døren, i dag er det kun en uke til påskeferien... og det får derfor pent bli en knallflink uke :D

 

Eneste skjær i sjøen er at jeg har pådratt meg en forbaska beinhinnebetennelse. Jeg kjente det forrige uke da jeg så smått begynte å jogge igjen, og la da joggingen på hyllen. Men det hjalp ikke, leggen har blitt vondere og vondere gjennom hele uken. Det hjalp vel heller ikke med en tur i slalombakken på tirsdag, vil jeg tro. Så nå er jeg i gang med ny runde Voltaren (synes det er litt kort tid siden forrige runde, da ryggen sa takk for seg - liker ikke å knaske slikt noe, egentlig!), og regner med at det blir særdeles lite trening frem mot påskeferien. Men - jeg har forferdelig lite lyst til å sitte på fjellet en uke uten å kunne gå på ski, så da er det best å ta tak nå med én gang. Jeg krysser fingre for superkjapp bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Oooooh, tequila-shots! I like! Sist jeg gjorde det var i en venninnes bursdag i mai i fjor - jeg stod klar bak henne hele kvelden med tequilaen i hånden og du kan si at det ble noen. Men guuuud så gøy vi hadde det! Har heldigvis stort sett vett nok til å gi meg med drikkingen og gå over på vann når jeg kjenner at nå er det nok, så formen var til og med fin dagen etter. Trøtt, ja, men ikke fyllesyk... Men ja - det er greit at sånne kvelder/netter bare kommer omtrentlig en gang i året. :D

 

Håper for øvrig at foten blir fort frisk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, høres ut som et deilig avbrekk i en vanlig jobbhverdag!!!

 

Utrolig leit om denne beinhinnebetennelsen setter seg. Hadde veldig mye problemer med det i ungdommen, og det er VONDT!! Lurt å ta tak i det med det samme!

 

Hva bringer denne siste uken før påske da? Gode hverdager med solid fokus?

 

Jeg har litt av hvert på programmet denne uken, men tror nok jeg skal klare å holde meg rimelig greit til en plan... Jeg føler meg i siget! ;)

 

Ha en super uke, Ninjastar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jo takk, foten er bedre, og jeg håper at jeg kan begynne å bruke den igjen til påske! Ingen vits i å prøve seg på trening når man tygger betennelsesdempende, synes jeg.

Ellers må jeg bare innrømme at her går det ikke bra om dagen. Håpløs helg, med ett stk syk og sengeliggende samboer, meg selv og min fot og en gryende forkjølelse på gang, null trening og et matinntak som bare kan kalles full sprekk.

Det hjelper jo heller ikke på det generelle humøret at alt jobbmaset begynner å ta på, jeg har en prosjektleder som synes det er helt greit å la folk jobbe og reise til alle døgnets tider, og jeg er rett og slett både lei og sliten akkurat nå. Jeg gleder meg stort til påskeferien, det er sikkert!

 

Men aller først skal jeg dessverre gjøre unna en jobbtur til London. Reiser om litt, og kommer hjem natt til torsdag. Just in time til å pakke til ferie torsdag kveld... Så jada så neida så.

 

Så, av mange grunner: Not a happy camper these days. Sukk!

 

Men - jeg satser på at påskeferien vil gjøre meg godt, og at jeg snart finner igjen viljen og lysten til å kjempe videre :)

Ønsker dere alle en god og fokusert uke - jeg gleder meg til jeg også er tilbake der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(

 

Det høres ut som at du trenger å låne racerhjelmen og fartsbrillene mine denne uka. Noen ganger er liksom hverdagen litt i overkant masete, pass på å ikke stange hodet alt for mye, da...

 

Håper du får en god tur til London, tross, alt, så hørs vi vel før du reiser avgårde på ferie? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kjipe dager er usj.... Og dumme ledere som synes det er greit å omtrent drive rovdrift på de ansatte likeså. Jaggu godt du har påsken der som en gulrot - det skal jaggu bli godt med ferie!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Nei, uff og huff !!

Beinhinne betendelse er noe herk ! :unsure:

Vær flink å ikke overdriv, så slipper du kanskje att det henger i så lenge.

Håååper det gir seg til påskeferien, for det er ingenting som slår ski turer i påskesol !

Merkelig dette med hvordan motivasjonen svinger. Det er så lett å ty litt til trøstekos, så blir man bare enda mer deprimert for att man ikke klarer å holde seg i nakken mtp maten...

Syntest det hørest ut som en topp jobb du har, men det er nok bare topp i begynnelsen med reiser og sosiale lag. I hverdagen så er det sikkert ikke bare bare, i alle fall når man prøver å ha fokus på rett mat osv.

 

Her føler jeg virkelig att formen er stigende, og jeg er nesten litt våryr ! :)

Gleeeder meg til bare veier, og mange nye fjellturer som jeg skal gå.

Men nyter også det å være på fjellet å renne på ski, både bortover og nedover.. :)

Det er mye å glede seg til fremover, så løft blikket og smil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei! Satt i sted og begynte å lure veldig på hvordan det går med deg.... Håper du har fått tatt velfortjent påskeferie allerede så skuldrene kan senke seg og beinet bli friskt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg lurer også litt på hvordan det går med meg ;)

Hehe, neida, bare tuller :) Veldig hyggelig å bli tenkt på :) :) Jeg er nå trygt plassert på fjellet, kom opp fredag kveld. Det mobile bredbåndet mitt funker bare sporadisk, så her har jeg ikke vært inne mer enn sånn ca 5 sekunder av gangen den siste uken. Nå ser det faktisk ut som jeg har vært på nett over en halvtime, halleluja, så jeg håper jeg rekker å poste dette!

 

Kort status: Jeg er fokjølet, men ikke verre enn at jeg orker noen korte skiturer. Benet tester jeg forsiktig ut, jeg hadde to uker hvor jeg ikke gjorde noe som helst, og likevel var det vondt. Nå, etter to små skiturer, er det ikke verre. Heldigvis! Men det blir hverken lange eller intense turer fremover, kjenner jeg. Så litt amputert ferie er det jo. Jeg som drømte om lange turer innover vidda.... :rolleyes: (Jeg ser at dette ikke har vært "min" vinter i det hele tatt. Glad den snart er over, og jeg krysser fingre for bedre tider med mindre skader og sykdom!)

 

Ellers er det deilig med ferie, etter to kaosuker med mye reising, håpløs spising, null trening osv. Jeg er helt ute å kjøre på slankefokus, vekta går bare opp, men jeg prøver forsiktig og setter meg små mål hver dag. Etter de to ukene jeg hadde før påske, har jeg ikke råd til å skeie ut hele påskeferien. Rett og slett. Dette blir ingen naziuke, men en viss moderasjon MÅ jeg få til. Jeg er ganske oppgitt over hvor lite som skal til før jeg vippes av pinnen om dagen, og lurer litt på hvordan jeg skal gripe an problemet når ferien er over. Men, det kan jeg jo tenke på noen dager til :)

 

Aner ikke hvor mye nett jeg har fremover, og om jeg får oppdatert meg, men håper dere andre har det fint i påsken og at motstanden og motivasjonen er sterkere enn hos meg :D God påske så lenge! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dere er vel plassert på fjellet - og om det ikke blir lange turer som du hadde tenkt så er det i allefall vel unt med ferie og frisk luft!

 

Vi får heller "snakkes" over påske om fokus og planer. Mannen min kom hjem fra Sverige i dag, og dessverre hadde han visst sørget for påskeomsetningen til godisshoppen helt alene.....

 

Kos deg masse, så tar vi april til uka! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...