Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Gikk på vekta i dag. Det så ikke bra ut. 79,4kg. Og 106cm rundt magen. Så det at jeg ikke har klart å faste 2 dager i uka etter jul, har gjort at jeg har gått opp igjen. Nesten dit jeg var forrige sommer. Ikke gøy. Så nå må jeg finne ut om jeg skal starte 5:2 igjen. Jeg synes Roede-metoden er krevende. Men det har jo med proiriteringer å gjøre. Æsj. Jeg må tenke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg må bare bli flinkere med å skrive oftere ser jeg, mange dager siden sist. Lo litt da jeg så du hadde spist syltetøy og honning. Spiste syltetøy på brødskiva og knekkebrød i forrige uke jeg også. Og det gjør jeg aldri ellers...

Greide meg fint uten godteri frem til lørdag. Hadde hatt ei tøff økt på jobb og så rett på butikken og ikke noe middag de første timene... da var det gjort goderiskåla og ostepopen ble rana, og helt sikkert mest av meg.

Så da får jeg bare gjøre et nytt forsøk denne uka.

 

Vektmessig har jeg ikke kommet av flekken på ukesvis. Og den største årsaken til det er at jeg ikke greier å spise lite nok. Lenge siden jeg var i nærheten av 1600 kcal :blink:

Treningen går det heldigvis bedre med. Jeg er motivert til å springe halvmaraton, så tirsdag morgen sto jeg opp kl 06.00 for å rekke å løpe en tur før jeg dro på et langvarig møte. Jeg har vært ute å løpt i dag også, så ingenting å si på innsatsen der ;)

Jeg vet at det hadde blitt utrolig mye lettere å løpe om jeg gikk ned ca 10 kg, men det der glemmer jeg utrolig fort når magen roper. :huh:

 

Ja,ja har ikke gitt opp helt om å bli mindre enda, får bare lete videre etter den der berømte motivasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja den kommer og går litt den der motivasjonen. Det er vanskelig å ta de riktige valgene når man er sulten, sur, trist osv... Men det er jo akkurat da det gjelder. Men akkurat da er ønsket om å tilfredsstile søtsuget så mye større enn ønsket om å bli mindre. Irriterende det der.

Selv gikk jeg på en smell denne helga. Har spist masse godterier. Men det er bare å fortsette, er det ikke det? Så nå er det disse 2 ukene før påske som skal være godtefrie. Mine viktigste midler da er å ta med nok og sunn mat på jobb. Og å gå og legge meg tidlig om kvelden :)

 

Jeg har ikke veid meg nå. Det motiverer ikke uansett. Men jeg merker også at jeg er mer motivert til å trene nå. Komme meg ut i vårlufta :) Det gjør godt. Den er så deilig denne tida når det er så merkbart at dagene blir lysere. Da VIL man jo trene da. Og ikke bare bør og må :)

 

Fortsatt god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt i begynnelsen av tråden vår nå. 3,5år siden vi startet den. Da var jeg 74 kg gitt. Og klarte 3 runder i lysløypa uten å stoppe. Hvorfor fortsatte jeg ikke med det da? Nå klarer jeg 2 runder. Skal trene meg opp igjen til å klare 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olga

 

Som hos deg har det ikke gått helt knirkefritt på goderifronten i det siste. På hverdagene har det vel gått sånn noenlunde, men i helgene har jeg ikke greid å holde meg på matta. Men jeg tenkte også å holde meg unna frem til påske. Til helgen jobber jeg både fredag kveld og lørdag kveld, så da burde det gå bra. Og har jeg greid en uke uten, går ofte den neste litt lettere, så nå burde jeg ha gode forutsetninger for å greie det. ;)

 

På trenings fronten går det sakte med sikkert fremover. Jeg har greid tre økter i uka siden nyttår, og øktene blir gradvis litt lengre. Jeg har derimot en smule dårlig samvittighet for styrketreningen, det er mange uker siden sist. :o Det blir alltid løpingen som blir prioritert siden jeg har mål om halvmaraton til høsten.

 

Vekta har jeg også holdt meg unna den senere tiden. Det frister liksom ikke når innsatsen ikke har vært som den burde på matfronten. Men jeg burde vel gå på den også både før og etter Påska så kanskje jeg kan unngå å ta helt av i matfatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Du er flink som trener så mye og jevnt Snupsipus. Det er veldig bra! Jeg prioriterer også kondisjonstrening når jeg først trener, men ja, vi vet jo at det er viktig med styrktreningen også. Jeg prøver å legge inn litt ihvertfall, men det blir altfor lite. Men det er viktig å trene styrke for beina også, når du løper så mye. SLik at du ikke får skader og vondter.

 

Jeg klarte å holde meg unna godteriet i helgen. Men jeg sprakk igjen i går. Hadde kjøpt inn litt påskegodt som jeg skulle ha med på hytta. Ha! Jeg klarer ikke å kontrollere meg selv når jeg har godterier i hus.

Nå står påsken for tur. Jeg skal ha lang påskeferie. Jeg har pakket med meg turklær og treningtøy og skal ut hver dag, enten for å gå eller jogge. Og så må jeg prøve å ikke ta helt av med sjokoladen.

Jeg vurderer seriøst å bestille time hos psykolog eller noe. Jeg klarer ikke å endre tankemønstre og vaner på egenhånd. Nå har jeg vært misfornøyd med vekta mi i 10 år, og på de 10 årene har jeg lagt på meg 20 kg. Jeg ønsker å bli slank og sunn, men når godtesuget kommer, er det ønsket om den sjokoladen der så utrolig mye sterkere enn ønsket om å bli slank. Men jeg klarer heller ikke å være fornøyd med meg selv og den kroppen jeg har, så jeg er nødt til å gjøre noe med det. Jeg ser at Kari Jaquesson anbefaler gestaltterapi. Men jeg vet ikke om jeg tør. Men jeg MÅ og jeg VIL gå ned noen kilo før sommeren. Nå har jeg så mye fett på magen at den henger godt over trusekanten. Det er både ulekkert og usunt.

Så, det er i butikken jeg må være sterk. Kjøpe sunne alternativer. Frukt, usalta nøtter, mørk sjokolade. Og så pakker jeg med meg strikketøy. Det hjelper også litt :)

 

Ha en riktig god påske Snupsipups! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, vet du hva. Dette skal jeg klare på egenhånd. Nå har jeg en plan, og nå skal jeg følge den.

Gikk på vekta i dag, og den viste 82kg. Det samme som i fjor sommer. Ned og opp igjen. Igjen. Jeg burde jo egentlig ha flytta meg over til 'For deg som skal ned 20-30kg'. Men nå er jeg nå her...

 

Jeg har 13 uker på meg før jeg drar på sommerferie. På de 13 ukene skal jeg minimum ned 7kg. Jeg skal ned 0,5-1kg per uke. Hvordan skal jeg klare det? Gjøre det jeg vet at jeg må gjøre... Spise sunn, helt vanlig mat hver dag. 1600kcal fordelt på 5 måltider: frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds. Spise godteri kun på lørdagen. Og samle trimpoeng.

Og jeg skal fortsette gjennom sommerferien, høsten og vinteren. Og neste vår har jeg nådd trivselsvekten 57-60kg. Først da kan jeg spise litt mer eller trene litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på dag 3 og er fornøyd så langt :) Tirsdag ble middagsporsjonen for stor, men i går spiste jeg mindre, så gjennomsnittet er ok. Jeg vet jo at det bør ligge jevnt, men nå er jeg fornøyd med å ha holdt meg til sunn mat og ikke spist noe godterier, boller, kaker osv. Og jeg har fått trent litt.

Hvordan går det med deg Snupsipups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olga

 

Så fint å se at du er i gang igjen. Jeg driver litt nedtrapping denne uka jeg, det ble katastrofalt mye godteri (smågpdt) både i påsken og uka før. Sånne godter griser som meg tåler ikke å se smågodt til 4,90 kr i alle butikkene uten å ta helt av.... Og for å unngå alt for mye abstinenser trapper jeg rett og slett ned denne uka.

Kjenner at motivasjonen til å gjøre noe er svært svingene. Jeg har veldig lyst til å bli mindre slik at det skal bli lettere å gjennomføre halvmaraton. Men jeg har ikke fullt så lyst til å gi avkall på sjokolade og smågodt. De siste 2 årene omtrent har jeg vel ikke greid å holde meg unna godteri mer enn 1,5 uke. Og for min del er avholdenhet fra godteri det som skal til for å gå ned i vekt. Jeg greier ikke å bare ta litt når jeg først har fått noe søtt i munnen. Jeg må ha mye, fort. Får vel bare prøve å finne meg en taktikk for hvordan jeg skal greie å holde meg unna noen uker, da forsvinner søtsuget til slutt. Det vet jeg av tidligere erfaringer.

 

Når det gjelder trening har det også der blitt litt mindre de siste 3 ukene, men ingen uke uten så langt. Så der skal jeg nok fort komme tilbake til 3 dager i uka.

 

Venter med vekt til mandag jeg. Da går den offisielle starten. Så nå har jeg helga på meg til å innhente motivasjon til å starte skikkelig fra mandag av. Gruer meg litt til å se sannheten i øynene, men er ikke noe vits i å veie seg før jeg begynner skikkelig heller, for da blir jeg bare skuffa når vekta ikke rikker seg (selv om jeg vet at innsatsen ikke er på topp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snupsipups!

Det var hyggelig å høre fra deg igjen.

Druer og mørk sjokolade har blitt min redninge og erstatning. Det er jo mye kalorier i det også, men det kan kanskje hjelpe med nedtrappingen?

Ja så billing smågodt burde vært ulovlig. Jeg spiste også et berg av det i påsken.

Men nå ser jeg fram til lørdag. Da er 'alt' lov Ihvertfall sjokolade! :) Det gleder jeg meg til. Jeg vil at alle ukene skal bli slik. Med kun én fridag og kosedag. Det er mitt mål.

 

Lykke til med nedtrapping og motivasjoninnhenting i helga! :)

 

GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har akkurat tatt min siste kakebit for en stund, i morgen er det alvor. Kjenner jeg begynner å bli litt motivert også. Måtte det bare vare lenge. :)

Det har blitt kun en trening denne uka, for jeg har blitt skikkelig forkjølet. Men satser på at jeg er tilbake for fullt igjen litt ute i neste uke.

 

Har liggende en mørk sjokolade med chili i skapet, den får bli min redning i tunge stunder. Det jeg liker så godt med mørk sjokolade er at den er så rik på smak at man ofte føler seg fornøyd med kun en bit, man trenger ikke spise hele plata. :) Druer er det ingen vits i å kjøpe inn i den tro at det skal bli redningen her i huset, kommer en pakke inn i huset er det som å sette på støvsugern, den er borte før pakken er åpnet omtrent. Men bra unga er glad i frukt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gått ned 03 kg denne uka. Men greit, jeg må ikke bli umotivert nå. Jeg er bare så utålmodig. Vil at det skal vises på vekta, når jeg synes jeg har vært så flink med trening og mat. MEN, jeg får bare fortsette å følge planen. 0,3kg i uka vil jo faktisk bli 15 kg på et år... :)

Hvordan har starten av uka vært for deg Snupsipups?

Jeg lurer på hvordan det går med Storesøster og Soleie. Håper de dukker opp igjen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk veid meg i går og veide 85,2 kg. Opp 1 kg fra sist veiing for flere uker siden. Ingen vekt jeg er glad for å se, men ikke så ille som jeg hadde fryktet.

 

Det har ikke blitt noen pangstart for meg akkurat. Jeg er fortsatt veldig forkjølet og har holdt meg mest mulig i ro. Har spist helt greit tror jeg, men det hjelper lite når man bare sitter/ligger på baken. Satser på bedring utover uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj da. God bedring Snupsipups! Det er ikke så lett å trene når man er syk. Håper du blir bedre snart og kan jobbe videre med vektnedgangen.

Vekta mi viser 81,3 i dag. Så 0,4 ned denne uka. Det er jeg godt fornøyd med. Da fungerer det jeg gjør nå.

Ha en riktig god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Wow – så hyggelig! Her kikker jeg innom, og så er dere her! Godt dere holder tråden i gang – og at dere holder motivasjonen oppe!

 

Veldig koselig også å lese at jeg har vært savnet….

 

Vet ikke helt hva som skjedde – men plutselig så orket jeg å logge meg inn. Det var nok en kombinasjon av to ting. Lei av å ikke klare å gå ned i vekt, samt at ting her hjemme ble endret – og krevde mye fokus av meg – på en ny og positiv måte!

 

Det siste først – og veldig kort fortalt. I januar tok vi vår sønn som har vært veldig syk med ME, på et kurs i â€Lightning Processâ€. Det fungerte og vi opplever at vi har vært med på et mirakel! Nå er han på skolen, sykler , stått på ski og skal snart konfirmeres. Alt dette hadde vært helt utenkelig for 3 måneder siden! Det er så utrolig godt!

 

Vekta mi. Jeg har det siste året gått opp og ned HELE tiden. Men, litt mer opp enn ned. Har mer eller mindre fulgt opplegget til GR – uten noe særlige resultater. I februar var jeg så lei dette, at jeg meldte meg på et â€drop-in†kurs. I håp om at en finjustering av kostholdet kunne hjelpe. Neida….dvs. litt hjalp det. På 10 uker har jeg gått ned 2,8 kilo. Har ikke gått mer opp, men synes at kroppen oppfører seg rart…Kan man skylde på overgangsalder? Ikke vet jeg.

 

Men, jeg gir ikke opp. 15. Februar var jeg 83,5 kilo. I dag var jeg 80,7. Jeg fortsetter å følge opplegget, vet at det er det som fungerer best i lengden uansett.

 

Jeg kjenner at jeg har lyst til å være aktiv her inne igjen :) Har savnet dere!

 

Vi snakkes :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Velkommen tilbake Soleie, koselig å se deg igjen. :) Og så godt å høre at alt endelig går bedre med sønnen din. Ble jo litt bekymret når vi ikke hørte fra deg.

 

Gratulerer med vektnedgang Olga, flott innsats. :)

Skulle ønske jeg også kunne melde om nedgang, men den gang ei. Jeg har gått opp en halv kilo jeg. Og ærlig talt kan jeg ikke skjønne hvorfor... Jeg vet det ble lite aktivitet pga av forkjølelse, men jeg trodde da at jeg hadde spist sånn noenlunde innafor. Skeiet litt ut i helgen, men ikke mye. Spiste kun en bit smågodt og litt ostepop på lørdag. Spørs om jeg spiser mer enn jeg tror da eller at aktiviteten spiller større rolle enn jeg hadde trodd...

 

Aktiviteten har generelt vært alt for lav de siste ukene. Bruker polar loop så all aktivitet blir registrert. Oppdaget nå at det er hele 6 uker siden jeg har trent 3 dager i uka som er målet mitt. Ble litt paff da jeg oppdaget det. Målet er jo fortsatt halvmaraton, men man kommer ikke i halvmaratonform med mitt aktivitetsnivå, så her må det virkelig skjerpes fremover.

Det kjentes forøvrig godt på formen i dag også at aktivitetsnivået har vært lavt. Syns det var like tungt å jogge i dag som da jeg starta opp etter jul. Ikke kom jeg særlig lengre heller. Håper noe av det skyldes forkjølelsen og at formen kommer seg fort når den slipper taket for fullt. Har ikke lyst til å starte på null igjen.

 

En ting jeg også kan bli bedre på er middagsporsjoner. Vet jeg spiser for store porsjoner enkelte dager. Her må det skjerpes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå har jeg gått til anskaffelse av ny vannflaske, så nå bøttes det nedpå med vann. Hørte en av ernæringsfysiologene på jobb si at folk skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt og så drikker de ikke nok. Det skal jeg iallfall gjøre noe med, det skal iallefall ikke være vannmangel som hindrer min nedgang.

 

Jeg har forsøkt å holde mer fokus på porsjons størrelser de siste dagene, og jeg har holdt meg unna kake 2 dager på jobb nå. Så jeg er da på vei i riktig retning. Er så innmari lei av å stå på stedet hvil nå. Er lei av denne tunge, uformelige, slappe kroppen. Jeg vil være sprek og kle klærne mine bedre. Men da må det skikkelig innsats til, ikke sånn halvhjerta som det har vært på månedsvis nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja, det er lurt å få i seg nok vann. Er ikke flink til det selv. Min metode for å få i seg vann, har vært å krysse av for hvert eneste glass jeg har drukket. Tenker jeg må starte med det igjen, for nå fikk jeg en påminnelse om noe jeg ikke er så flink til ;)

 

Jeg må få på plass treningen. Har fortsatt medlemsskap på treningsenteret....var så flink i høst - men har ikke vært der siden jul... :( Føler meg så bumsete, treningsbuksene liksom ruller nedover magen når jeg beveger meg - de er rett og slett ikke kjøpt inn til en kropp som veier mer enn 80. Så jeg har fått det for meg at jeg skal trene der igjen når jeg ser 7 tallet igjen... Jeg må derfor endre tankemønsteret mitt. Klart jeg kan trene på senteret selv om buksa ruller litt nedover magen - eller så kan jeg og helt klart kjøpe en i en størrelse større ;) Vil jeg se dette 7 tallet igjen, så må jeg jobbe hardere med dette.

Og 7 tallet skal jeg se igjen - og da vil jeg ikke se dette 8 tallet igjen - ever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjenner igjen det med treningsbuksene jeg også. Det ser greit ut før trening, når jeg har fått dratt buksa godt over magen slik at den holdes litt inn. Men når man begynner å røre på seg popper magen opp og man føler seg langt fra lekker. Kjenner ikke igjen den fete dama i speilet på treningssenteret, det er liksom ikke meg.

 

Jeg har ikke tilbrakt mye tid på treningssenteret de siste månedene jeg heller, men har vært der noen ganger de siste ukene. Nå som det er vår har de startet opp igjen med Boot Camp som foregår ute, og de har startet opp med en løpegruppe en dag i uka som også er ute. Begge deler passer med utmerket. Liker best å trene i frisk luft. Ellers har jeg vært litt på styrke i sal. Lettere å motivere seg til å trene styrke når man trener med andre. Målet er styrketrening minst en dag i uka fremover. Det vises bare så innmari godt at kroppen trenger det nå.

 

Denne uka har egentlig gått bra både kostholdsmessig og vannmessig, så nå har jeg en god følelse før veie dag. Var kjempestolt av med selv som greide meg med bare kake i går og ikkeno smågodt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så gøy at du er tilbake Soleie! Og så flott at det går så bra med sønnen din. Jeg har hørt så mange utrolige historier om Lighting Process. Det høres helt fantastisk ut. Så bra at det hjalp!

Jeg er vekkreist denne uka her, så jeg får ikke veide meg. Men jeg er sikker på at jeg ikke har gått ned noe. Er heller redd for at det har gått andre veien. Jeg fikk 2 skikkelig gode treningsøkter i forrige uke. Skulle hatt 1 til, men skal være fornøyd med de to også. Men inntaket mot helga og i helga ble så altfor stor. Masse godterier. Æsj, ekkelt å tenke på nå etterpå. Jeg hadde egnetlig slutta å spise smågodt, men så var jeg på kino og kjøpte inn så altfor mye. Og det varte hele helga... Så nå må jeg har en skjerpa uka. Skal på seminar, så satser på at det er treningsmuligheter på hotellet. Jeg har ihvertfall pakket trengstøy og joggesko!

Og nå skal jeg gå og fylle på vannflaska jeg også... :)

 

Lykke til i uka som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjenner veldig igjen i det du skriver Olga, hvor mange ganger har ikke jeg gjort akkurat det samme? Smågodt er bare så alt for godt, sukk. Men nå er det en ny uke og du har alle muligheter foran deg. ;)

 

Med meg gikk det over all forventning forrige uke. Fornuftig matinntak, masse vann, ikke noe godteri (men tok det igjen i kake) og bra med aktivitet. Og vekta viste seg fra sin beste side i dag. 83,6 kg og årets laveste. Det er vel over 2 kg mindre enn forrige uke og 1,6 mindre enn da jeg starta for 2 uker siden. Så da er det bare å brette opp armene og jobbe videre denne uka, så vekta kan fortsette videre den veien.

 

Satt og tenkte litt på mål fremover og tenkte at jeg ønsker meg under 80 kg før ferien. Det burde være mulig med god jobbing. Så da er første delmål herved satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da var ukas andre treningsøkt gjennomført, så jeg er helt i rute med treningen denne uka.

Maten derimot ble ikke helt som planlagt i dag. Jeg var på kurs og det ble servert lasagne til lunsj. Spiste nok litt for mye. Prøvde å rette opp med å spise mindre til middag. Men tror nok jeg er over 1600 kcal i dag. Får vel bare brette opp armene og gjøre det bedre i morgen.

 

Hvordan går det med dere andre to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjenner veldig godt Bootcampen fra i går på kroppen i dag. Rimelig mørbanka kan du si....

Jeg har fri i dag og planen var rundvask av huset. Prøver å samle motivasjon, men den er jammen meg vanskelig å finne når kroppen er sånn. Får vel bare ta det i et sakte tempo i dag.

 

Ellers lurer jeg på om dere har noen godt mattips? Strever veldig med å finne på noe som frister til middag for tiden. Tror jeg gikk tre runder rundt i hele butikken i går før jeg endte med fullkornspasta med tomatsaus og karbonadedeig. Det var liksom det eneste jeg kom på. Men har ikke lyst på det i dag, så tips mottas med takk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da var det jammen blitt mai, og hvordan kan man best starte mai? Jo, det må bli med en joggetur.

Jeg har fri i dag også, før jeg går på arbeidshelg i morgen. Så derfor ble ukens utskeielse tatt i går med to øl. Ølet var fra et lite Trondhjems bryggeri som heter Austmann og var virkelig godt. Dere bør prøve om dere kommer over det. ;) Litt spent på hvordan de to ølene påvirker løpeturen min, men jeg får bare vente å se. ;)

 

Ellers skal jeg prøve meg på nok en helg uten gotteri, det gikk helt supert forrige helg, så håper det går problemfritt denne gangen også.

 

God helg og god mai til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Hei på deg😊

Fin fin start på mai med joggetur, og en god plan å være uten godis😊😊 jeg har ikke spist godis siden påske, godtessuget går over etterhvert, passer meg bra😊

God jobbhelg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...