Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Hei igjen, leste litt tilbake. Ser det går både og. Skal sjekke kostnaden på gull medlemskap. Da jeg gikk ned 19 kg på kurs følte jeg meg mislykket siden de spurte vvorfor ikke 20? Det var ikke slik ment og jeg forsto feil. Rart med de interne tankene man ikke er bevisst. Jeg har problemer med søvnløshet og mye stress egentlig. Heldigvis går det noe bedre med stresset men ikke nok. 
 

jeg får ikke gått masse pga betennelse men svømmebassenget er åpnet. Det er nærmest umulig å holde meg unna skiver og snop. Jeg har merket meg det og tror jeg kan forsøke å snu. Samtidig venter jeg på tante rød, pms gjør meg gjerne 2 kg tyngre. Synes bare i denne alderen varer periodene lenge hvis de kommer. 
 

klemmer til dere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SetMeFree skrev:

Hei hei, her gikk det skikkelig opppover i vekta. 107,5. på veldig kort tid. 
Jeg vurderer å bli gull medlem på roede nettet slik at det blir ok å registrere og finne min vei på rett spor. 
Noen av dere er Gull medlem eller? 
håper det går bedre med dere enn med meg 

 

mvh M

Jeg er medlem av GR gull, synes jeg har nesten like mye igjen for det som et kurs.  Som deg så følte også jeg at kurslederen nesten lo av meg når jeg ikke gikk ned. Betaler ikke 2500kr for å bli ledd av offentlig. 

Jeg betaler for 6 mnd. det er billigst i lengden. Sier opp etter  6 mnd ellers trekker de deg 99 kr mnd. tror jeg. Og så tegner jeg nytt. 

Du trenger sikkert også litt annet enn slankekurs. lese noen bøker om at det sitter i hodet. "Tenk deg slank" eller noe slik. Sjekk litt hva de har på biblioteket. Kjeft og pekefinger hjelper ikke om ikke hodet er med. 

Lykke til, og kom innom. Vi er her for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, SetMeFree skrev:

 

God morgen herfra meg. Ja jeg trenger også å få skrudd litt på tankene. Jeg vet hva jeg skal gjøre for å gå ned men å få det omsatt til handling er ikke enkelt.

Idag opp til 101,8. Synderen heter sjokolade og kake. Ja jeg ble jo vettskremt  Toam da du foreslo å kutte kake til 17.mai. Har gått noen runder med meg selv og tenkt og begynt å skrive til deg og det viser bare hvor ustabil jeg er. 

MEN: jeg har klart å få endel 1000 flere steg. Må avpasse gåingen fordi jeg også har betennelse i høyre kne og hovner opp. Det kommer nok av overvekt som jeg bærer på. 

Ja jeg har også Gullmedlemskap. Må også der bli flinkere å skrive. Jeg legger meg på 1300 kalorier. Har også fått i meg mer grønnsaker og frukt.

Jeg velger å ikke stoppe opp for kake, heller prøve å ta lite hvis jeg får servert. Ser mange som skjærer 1 cm i stedet for mitt på 4-5 eller mer. Heller litt enn ingenting. Har hatt 2 fine dager nå, så nå skriver jeg og har kontroll+mer aktivitet.

Ønsker dere en flott dag. Imorgen kommer kaldere vær🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️. Lykke l🚵‍♀️🚣‍♂️🕺💃🚶‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei da var jeg på 106,9 i dag morges. Lit bedre søvn og kanskje hormon endringer som hjalp der. Drikker mer vann, har med meg flaske underveis og knekkebrød. 
Melder meg på gull da jegogså. 
har aldri gitt sønnen annen mat men må det nå, han mister matlyst pga adhd medisinering. Så jeg kjøper mye rart jeg ikke selv skal ha. Jeg får trene på det..... Vil høre med fastlege ang søvn. Det var mye forstyrrende de siste månedene. En del netter sov jeg kun 3 timer og ikke alltid i strekk. Jeg trenger 8t helst. Men jeg har snopt til slutt også. Det er vel sånn ved mer eller mindre utmattelse. 
har jobbet hardt for guttungen men skifter noe oppmerksomhet til meg nå. Håper det går.

surt at svømmebassenget likefult stengtes igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, mia-53 skrev:

Idag opp til 101,8. Synderen heter sjokolade og kake. Ja jeg ble jo vettskremt  Toam da du foreslo å kutte kake til 17.mai. Har gått noen runder med meg selv og tenkt og begynt å skrive til deg og det viser bare hvor ustabil jeg er. 

Ja jeg har også Gullmedlemskap. Må også der bli flinkere å skrive. Jeg legger meg på 1300 kalorier. Har også fått i meg mer grønnsaker og frukt.

Jeg velger å ikke stoppe opp for kake, heller prøve å ta lite hvis jeg får servert. Ser mange som skjærer 1 cm i stedet for mitt på 4-5 eller mer. Heller litt enn ingenting. Har hatt 2 fine dager nå, så nå skriver jeg og har kontroll+mer aktivitet.

Det er nesten nytteløst om en ikke fører dagbok, om ikke hver dag så en uke av og til så du får porsjonsstørrelsene inn i vanen.  Når du spiser kaker så må det går av "kosemerkene" dine og du får ikke mye for 350 kcal i løpet av en uke. Og et kakestykke blir ofte hele kosemerket for den uken. Kanskje du må velge mellom kake og vektnedgang. Hva med diabetes 2? Har du fått det?  Skal du ha 1300 kcal så har du ikke mye igjen til mat om du spiser et vanlig kakestykke. Du kan jo prøve med en cm og se om det hjelper. Men husk at sukker trigger mer sukker. Noe å tenke på 😘

Så Debatten på TV i går og ekspertene sa at de som lever lengst og er sunnest er de om har på BMI ca 25.. Jeg har 14 kg igjen og de gir jeg meg aldri på. Problemet er at når vi har gått ned er det lett å gå opp igjen. Det er der den største jobben ligger. Men det vet vi vel alle som har levd en stund. 

Begynner også å få vonde knær, men det skal jeg fixe når treningssenteret åpner igjen. Mannen min har blitt kvitt menisk problemer med trening. 

Jeg legger inn tallene i vekttabellen så ser vi det svart på hvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt uke7 Uke8 Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Uke13 Uke14 Uke15 Uke16 Total Nedgang Mål
Joda 96,7                     13,30 73
Mia-53 101,7 101,1 101,3 101,9 101,1 101,7 101,3 100,6 101,1 101,6 101,8 -0,10 95
SetMeFree 114,2 102,5 102,4               106,9 7,30  
Taseline 112,1   105,3 105,3               6,80 80
Toam 93 89,5 89,5 90 89,8 88,9 88,9 89,1 89,8 89,8 88,9 4,10 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SetMeFree skrev:

 En del netter sov jeg kun 3 timer og ikke alltid i strekk. Jeg trenger 8t helst. Men jeg har snopt til slutt også. Det er vel sånn ved mer eller mindre utmattelse. 

Jeg har stor nytte av tabletter jeg får på helsekosten. Hør med dem om legen din ikke vil gi deg tabletter.

Prøv med meditasjon. Finnes mange fine apper til å laste ned på tlf. eller lån en bok på biblioteket. Det har hjulpet meg med stresset mitt.  Jeg sendte deg en personlig melding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mia-53 skrev:

Hei igjen .  Jeg har ikke diabetes min man  har. Derfor jeg bruker diasukker. Jeg er i faresonen har nære slekt på begge sider, men ikke mine foreldre eller søsken.

 

Jeg er nok også i faresonen. Min mor og hennes søsken hadde diabetes 2, og begge mine søsken.  Det er min panikk. Vil ikke ha diabetes. Prøver å oppføre meg som om jeg er prediabetes, dvs spise som om jeg allerede har fått det. DVS redusere sukker og hvit mel, og spise med jevne mellomrom. Så blodsukkeret holdes jevnt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, toam skrev:

Jeg har stor nytte av tabletter jeg får på helsekosten. Hør med dem om legen din ikke vil gi deg tabletter.

Prøv med meditasjon. Finnes mange fine apper til å laste ned på tlf. eller lån en bok på biblioteket. Det har hjulpet meg med stresset mitt.  Jeg sendte deg en personlig melding. 

Hei, takk for omtanken, det varmer. Jeg har ikke god effekt av meditasjon selv, har gjort det i en periode før. Har fått melatonin på resept. Problemet er nok at ungen vekker meg og at jeg har mange bekymringer. Men jeg jobber hardt for tingene til å bli bedre da. 
 

mvh 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle på Gull kurset?

Synes faktisk det var gøy å skrive igjen. Har hatt 4 dager på mellom 13 og 1400 kan. Har hatt minst 1 trimpoeng.  Holder meg til knekkebrød så slipper jeg å spise for mye. Mer fristende å ta litt for mye brød.

Ser fram til de neste dagene. Bursdag imorgen til 10 åring. Da tar jeg med meg dialapper som også er uten smør. Da klarer jeg å avstå fra sjokoladekake og sånt.

Hvordan går det med dere?

SetMeeFree det kommer til å bli bedre. Ungen vokser til og alle bekymringer og tanker vi har, de kommer mest sannsynlig ikke. Så prøv å ikke bekymre deg om morgendagen, den kommer og da tar du den utfordringen når den oppstår. Vi blir utslitt av bekymringene. Sikkert noe mammagreier-tror ikke fedre har de genene????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2021 den 7.27, SetMeFree skrev:

Problemet er nok at ungen vekker meg og at jeg har mange bekymringer. Men jeg jobber hardt for tingene til å bli bedre da. 
 

mvh 

Jeg har nok en anelse om hvordan du har det. En av mine barnebarn har ADHD og datteren har jobbet beinhardt for å få han på rett kjøl, Alt måtte være helt konsekvent. Ingen slingringsmonn der i gården. Mye mobbing på skolen fordi han hadde så kort lunte. Urolig i timene. Heldigvis skoleflink og lå foran de andre i en del fag. Da ble det kjedelig og han ble urolig av det.  I dag er han 21 år og har heldigvis vokst seg til. Hadde blant annet veldig godt av å være i militæret. Skikkelig struktur er viktig for han. 

Lykke til. 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag. Ned 1,1 kg

Det funker når jeg gjør det meste rett. Har hatt mye mer skritt denne uka. Igår over 13000. Synes det er lettere å gå nå. Betennelsen har noe med ganglaget å gjøre og jeg jobber med å gå litt annerledes.

Maten har fungert fint. Vært på besøk hos 2 gamle og der ble det servert kaker. Tok litt og jeg greide å bremse på inntaket i forhold til det jeg bruker. Her må det bare jobbes, mangler bremseklosser og det er bare "litt" jeg skal ha resten av livet. Jeg forstår det, men å huske det er utfordringen.

Det ble 6--7 trimpoeng (minst) denne uka. Minus 3 cm i livet👏👏👏

Mål neste uke: Tosifret🕺💃🎶🎵💐🚵‍♀️🏋️♂️🏋️♂️🏋️♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2021 den 10.47, mia-53 skrev:

det er bare "litt" jeg skal ha resten av livet. Jeg forstår det, men å huske det er utfordringen.

Det ble 6--7 trimpoeng (minst) denne uka. Minus 3 cm i livet👏👏👏

Mål neste uke: Tosifret🕺💃🎶🎵💐🚵‍♀️🏋️♂️🏋️♂️🏋️♂️

Fin nedgang Mia, det sitter i holdet, må bare ta det fra,. Det tar visstnok mange måneder å endre en vane og jo elder en er jo vanskeligere blir det, vil jeg tro. 

Så satser vi på at du når tosifret neste uke. Jeg har et opphold i dagboken. Fikk beskjed av familien at jeg måtte roe ned litt, har ikke snakket annet enn slanking de siste 15 årene, og så legger jeg bare på med alt igjen. Nå skal jeg prøve å "ikke slanke meg", men bare være bevist på hva jeg putter i munnen og bevege meg litt mer. Savner sykt treningsstudio. Er ikke flink med styrketrening hjemme.

Jeg har også hatt bra med trimpoeng siste uke. Etter at stolpejakten har startet opp har jeg noe å gå etter og det er greit å gå alene.  Lettere det enn å bare gå gatelangs. 

1. mai starter de med stolpejakt her i kommunen så da får jeg med meg samboeren også. 

Skal finne listen.  Ser at jeg har ca 2,4 kg igjen til ønsket 17. mai vekt. 3 uker dvs 800 gram i uken. Jeg kan jo håpe  🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke8 Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Uke13 Uke14 Uke15 Uke16 uke17 Total Nedgang Mål
Joda 96,7                     13,30 73
Mia-53 101,7 101,3 101,9 101,1 101,7 101,3 100,6 101,1 101,6 101,8 100,7 1,00 95
SetMeFree 114,2 102,4               106,9   7,30  
Taseline 112,1 105,3 105,3                 6,80 80
Toam 93 89,5 90 89,8 88,9 88,9 89,1 89,8 89,8 88,9 88,8 4,20 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God søndag til dere.

Melder litt om hvordan det går. Jeg erfarer nå at minisykkelen foran TV gjør underverker. Blir mange trimpoeng av dette. Sykler sakte og veldig fort. Det registreres på skrittelleren i lomma. Igår kveld ble jeg skikkelig svett og svetten silte. Føles heilt fantastisk.

Var på vekta idag og da var den 2 sifret. Var veldig spent. Jeg hadde softis med rørte jordbær ute på kafé igår, men jeg kjenner ikke noe dårlig samvittighet. 

Tenker at jeg må leve også, og når jeg har så mye trimpoeng gir det meg en god følelse. Tanken på at jeg hele livet må slanke meg skal ikke dominere. Nå skal jeg bli sprekere og lettere, det er målet.

Til dere som har vondt i hofter og knær så er minisykkel et godt treningsapparat. Kjøpes på Enklere Liv. Bare en info.

Idag blir det kjøttkaker til middag.

Ønsker dere en fin dag. Tilbake på tirsdag😊😊

 

 

Screenshot_20210501-180334_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 4.mai. Da vippet det til 99,8. Med 0.9 denne uka. Gjorde godt  og takket være pedalsykkelen har jeg faktisk syklet og svettet. 

Jeg holder fast på 3 knekkebrød  fiber balanse fra Wasa. Er svak for ferskt brød og rundstykker og heldigvis spiser jeg ikke det fine brødet min mann spiser. Jeg er ihuga grovbrødmenneske. Masse korn. Derfor må jeg ikke ha det, da blir det litt ei halv eller hel skive ekstra og med smør på.

Enn så lenge har jeg funnet en vei som passer. Nå skal jeg hjelpe ei dame i formiddag og jeg så at jeg kommer bare hvis jeg kan få ei brødskive med syltetøy. Og forklarte saken. Jeg må bare gjøre det sånn.

Minus 3 cm i livet, og jeg har ikke vært 2 sifret i dette året.  

Nå håper jeg dere også kan finne motivasjonen til å yte litt ekstra. Komme i rette modus. Det går an og jeg vet at jeg har ventet på dette i lange måneder.

Hvordan har dere det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Mia. endelig under 100. 😊 Sånt motiverer. Jeg er nede i en bølgedal, men kommer sterkere tilbake. Klarer ikke målet til 17. mai, men det blir nok ikke noe grunn til bunad når alt er stengt ned.

Jeg hadde en slik pedalsykkel som du bruker, men den ble ikke brukt, tror den peip så mye at jeg ikke orket å høre på den.  Mulig en billig utgave. Nå venter jeg bare på at treningssenteret skal åpne.

Jeg gikk opp 200 gram 😒 Det holder ikke. For mye boller og is da jeg har vært mye på farten og kaffe på bensinstasjonen er farlig for meg. Da blir det ofte også bolle eller vaffel.  SJERPINGS.

Venter en dag med listen, men ser ut til at det bare er deg og meg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Toam, det er ikke enkelt. Jeg kjenner at jeg vil ikke sette meg noe mål. Jeg vil bare spise mindre og sykle.

Det er viktig for meg å si fra når jeg går på besøk at jeg vil ha brødskive og knekkebrød. Ikke kaker. 

Dette trenger jeg for å mestre dette. Idag hjalp jeg ei dame å fikse veven. Og hun var med på dette og kom med ei brødskive, 1 knekkebrød, syltetøy og små tomater.

Ta e n dag om gangen Toam. Kom innom her og så prøver vi videre.

Fine kveld til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Uke13 Uke14 Uke15 Uke16 uke17 Uke18 Total Nedgang Mål
Mia-53 103,3 101,9 101,1 101,7 101,3 100,6 101,1 101,6 101,8 100,7 99,8 3,50 95
SetMeFree 114,2               106,9     7,30  
Taseline 112,1 105,3                   6,80 80
Toam 93 90 89,8 88,9 88,9 89,1 89,8 89,8 88,9 88,8 89 4,00 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir det korps spilling 17. mai og jeg må 

1. Øve

2. Gå ned 3 cm rundt livet for å passe i bunaden. - er så vanskelig å holde pusten når jeg spiller et blåseinstrument. 

Da blir det dagbok og MAX 1300 kcal pr dag.  Det får gå for 10 dager. Det var det med de gode vanene. 🙂 Kanskje prøve med litt mere grønnsaksuppe. fyller opp uten for mange kcal. 

Ha en fin torsdag, endelig er butikker åpne. Ikke alltid det fungere for meg med "klikk og hent".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kjekt med korpsmusikk. Var en tur ute og gikk i sentrum og da kom faktisk et korps marsjerende. Herlig lyd👏👏👏👏

Må du spille i bunad?

Har du ikke uniform?

Kan du ta en strikk i knapphull/hemper?under beltet? Ikke lett med stram bunad, jeg må nok ned 5 kg?5cm? til før min passer tror jeg. Nå har jeg et håp om å få det til før barnedåp i løpet av sommeren.

Grønnsaksuppe er jo godt også godt og mye grønnsaker metter. Alt sitter så fast på kroppen og ikke lett å få bort.

Jeg har klart meg godt  har mye skritt og er over 10000 hver dag. Det er pedalsykkelen som redder meg. Sykler fort og jeg stopper når svetten som er. Nå er det ny dag i morgen og så får vi gjøre den så god vi kan. Lykke til🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...