Gå til innhold

Bijou's Holde Vekten Dagbok


Anbefalte innlegg

Ja rester er livsfarlige, ute av syn ute av sinn. Det er rart med det, men det er faktisk sant.

 

Koselig at du stakk innom Sunnyside med noen kloke ord. Sikkert ikke lett med brudd, selv om jeg ikke kan uttale meg sånn veldig siden jeg har vært gift i 26 år og sammen i over 30 !! Ja ja jeg kan jo forstå for det ;)

 

Her har vi trimmet med Yngvar på Puls på TV i dag. Ja ja sier jeg, var ikke så veldig med men jammen svei det skikkelig. Kjenner det nok i morgen. Men jeg fikk en veldig god ide av han. Hva med å legge inn litt knebøy mens en pusser tennene og litt mageøvelser mens en venter på kaffitrakteren om morgenen. Mens middag maten putrer kan en jo ta litt utfall og armhevinger. På jobb kan jeg jo ta meg 10 min dann og vann og gå i trapper. Har jo tross alt 8 etasjer på jobb, selv om jeg sitter i 2. Jo dette høres kanskje ut som noe for meg. Lure litt inn her og der.

 

Nå får jeg køye meg litt i seng. Så vekta hadde beveget seg nesten en kilo ned siden fredag. Det var lovende til fredagsveiing. Spiser gradvis mindre og mindre og neste onsdag starter kurs. Da skal jeg være klare og magen vennet seg til mindre porsjoner. Har ikke spist søtt (kake, sjokolade) siden nyttårsaften. Det er kun snakk om endre vaner, men akk så vanskelig :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med besøk, Sunnyside! :) Selv om du har hatt en litt kjip høst... Men det går opp og ned. Og høres ut som du klarer deg fint videre herifra. Ikke bruk noe mer tid på den "grusomme samvittigheten". La den høre 2013 til. Nå skriver vi 2014! :)

 

Og takk for gratulasjonen! Jeg glemmer stadig vekk at jeg faktisk er gift.

 

Gårsdagen ble sånn bob-bob her. Tok 20 minutter rockering igjen. Men det ble en unødvendig dessert etter middagen. (Rester fra helga.) Og PMS'en sørger for å holde vekta på stedet hvil. Så jeg tror jeg bare må slå meg til ro med det denne uka.

 

Idag blir det flere utfordringer: bytur og middag ute etter jobb. Men jeg skal velge fisk - og prøve å hoppe over dessert! :rolleyes: Tror ikke det blir så sent ikveld, så satser på en joggetur når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen ord før jeg hopper i loppekassen. Har vært SÅ STIV og STØL i dag at det nesten ikke er å fatte etter det lille jeg gjorde i går. Går som en 80 åring og vel så det. Men jeg skal ikke gi opp, vet jo at det er bare de første gangene så gir det seg.

 

Har ikke vært så flink som jeg burde i dag. Hadde en kjip dag på jobb og da er jeg litt lei når jeg kommer hjem og gjør noen dårlige valg. Men jeg får lære av det også. :mellow:

 

Nei ny dag i morgen, da håper jeg på en bedre dag. Knottes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare innom for å hilse på mine nye "holde vekten"-naboer. Kjekt å lese litt hos dere andre som er i samme fase, selv om det virker som dere andre har vært her en god stund allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim med Puls-Yngvar, ja. Kan tenke meg at man blir støl da, Henna! ;) Jeg hadde vel knapt klart å gå etterpå hvis jeg skulle prøvd meg på noe sånt. Men skikkelig bra jobba! Keep it up!

 

Og heisann til deg, Sabine, og velkommen til HV-forumet! :) 20 kg ned på under et år er jo formidabelt! Grattis med å nå målstreken!

 

Jeg har vel inntrykk av at de som klarer å holde vekten over lengre tid, forsvinner herifra etterhvert, mens de/vi som er relativt nye i gamet fortsatt bruker forumet aktivt, som en slags 'støttehjul' den første tiden.

 

Her gikk middag ute igår sånn noenlunde. Bestilte nydelig fisk, men havnet jo ut på galeien med dessert. Ellers holdt jeg meg i skinnet.

 

Og jeg jogget da jeg kom hjem. Ukas første joggings. Eller forresten... jeg har funnet ut at jeg ikke jogger lenger, men løper! Jeg har nemlig irritert meg en lengre stund over at det ikke går an å registrere høyere enn 9 km/t under jogging her på GR. Helt til jeg fant ut forleden at alt over 9 km/t ligger under kategorien "løping". Der inne lå jo all fart fra 10 km/t og oppover. Simsalabim! Og da blir det jo også mer korrekt ift. trimpoeng og kaloriforbruk. Jeg er offisielt ingen snegle lenger - her jogges det ikke, men løpes! B)

 

Men idag blir det jogge (*kremt*... løpe)pause - og rockering istedet.

 

Ha en fin dag! Her forsvinner plussgradene snart, det er meldt kaldt igjen og snø til helga! Nesten litt deilig, etter alt dette regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk...! PMS er no' drit. Oppblåst mage og sjokoladehunger av en annen verden. <_< Ga etter sistnevnte både igår og idag. Off!

 

Får bare trøste meg med at det går over. Og at vekta i alle fall ikke går ytterligere opp.

 

Blir jogging ikveld. Og eneste håpet jeg har denne uka er at vekta fortsatt sier noe med 59-tallet på veiedag imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også irritert meg over Bijou. Men jeg har ikke kommet på å se på løping. Vanligvis jogger/løper jeg jo i alle fall 10 km i timen og da blir det jo litt mer kalorier forbrent også. Nå skal i alle fall det sjekkes ut.

 

Her går det ganske greit. Er ikke mega flink, men sånn passe. Teller ikke kalorier, men forsøker å holde igjen med bare å forsyne meg en gang til middag osv. Nå er det imidlertid ikke lenge til kursstart og da har jeg litt planer om å være flinkere.

 

Støl, ja ha , av en annen verden. Det ble faktisk verre i går enn dagen før. Jeg følte jeg ikke hang sammen. Det var helt grusomt. Men bedre i dag. I morgen er planen først å ta en joggetur om morgenen og så litt lett styrke. Får ta det litt roligere enn mandag med Yngvar. Jeg var nok ikke den eneste i Norge som var støl.

 

Nå har jeg langfri til mandag og det skal bli godt. Har vært travelt på jobb så det skal smake godt. I helga blir det hytta med gode venner. Skal lage litt enkel mexikansk mat. Til dessert har jeg lyst å lage en aldeles nydelig lime pai som jeg fikk servert i går. Men skal ikke ta store porsjoner.

 

Men først veiedag i morgen og jeg tror ikke på den store nedgangen. Er jeg heldig blir det kanskje en halv kilo, men ned er ned.

 

Jeg har også bestemt meg for ikke å sette så mye mål i 2014. Jeg har lyst å komme ned til 64, men det får ta den tiden det tar. Jeg har satt meg så mange ukemål og delmål og det er sjelden jeg klarer å holde de. Jeg vet at mange skriver at en må SKRIVE ned målene og tidfeste de osv, men det fungerer ganske enkelt ikke for meg. Så nå går jeg for 64 i løpet av våren, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sånn megaflink (som jeg f.eks. var før jul) jeg heller nå, merker jeg. Men det hjelper å forsyne seg moderat av middagen, prøve å ligge unna altfor mye utskeielser og prøve å balansere kostholdet på et vis. Og drikke masse vann. Og så trene, da!

 

Fikk jogget igår, enda jeg jobbet overtid og var trøtt og stiv og støl etter en hel dag i kontorstolen. Men inaktive arbeidsdager trenger definitivt aktivitet på kveldstid. Og jogginga reddet meg nok litt denne uka, på alle måter.

 

Vekt idag: 59,4 kg. Bare opp 100 gram fra forrige fredag, og det i verste PMS-uka. Superfornøyd! :)

 

Fikk mekket sammen en ny LilySlim-kurve for det nye året og foreløpig ser den altså sånn ut:

ySLNbbw.png

 

Målet mitt for 2014 er å holde meg mer stabil enn 2013. Ifjor svingte vekta mellom alt fra 64,9 - 58,0 kg. I år skal jeg prøve å holde kurven mer jevnt bortover. Og i alle fall holde meg innenfor vektbeltet mitt, på 59,0-61,9 kg. So far, so good! ;)

 

Planlegger en tredje og siste joggetur i helga.

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bestemt meg for ikke å sette så mye mål i 2014. Jeg har lyst å komme ned til 64, men det får ta den tiden det tar. Jeg har satt meg så mange ukemål og delmål og det er sjelden jeg klarer å holde de. Jeg vet at mange skriver at en må SKRIVE ned målene og tidfeste de osv, men det fungerer ganske enkelt ikke for meg. Så nå går jeg for 64 i løpet av våren, :)/>

 

 

Jeg heier på TDTDT - Ta Den Tiden Det Tar! Tidsfrist er stressfaktor og stress kan gi vektoppgang, hallo, hvem vil vel lage ris til egen bak, liksom? :D

 

Flinke trimmere, dere to, skal nok lære en ting eller to av dere i løpet av vårparten ;)

 

Ha en trivelig helg, Henna og Bijou!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Juni72!

 

Ja, da var atter en helg over. Sunne middager, men litt for mye lørdagsgodt. Dermed ble det opp 500 gram, til 59,9 kg. Samme vekt som sist mandag, forresten.

 

Men fikk både rocket ring og tatt ukas tredje joggetur i helga. Dermed klarte jeg de planlagte 3 joggingsene forrige uke. Hurra!

 

Hadde forresten en komisk episode etter joggeturen igår. Jeg hadde ikke fått med meg at det faktisk var 12 minus ute før jeg dro ut (syntes jo det var litt kaldt i starten av løpeturen, men ikke kaldt, det var vindstille og tørr, fin snø) og labbet i vei. Kjente at jeg løp runden på riktig så bra tid og da jeg svingte inn porten hjemme, skulle dra frem iPhonen, slå av Runkeeper'en og se på resultatet, så frøs hele driten. Den fikk rett og slett kuldesjokk da den kom opp av lomma. Jeg banna og svertet og stormet inn i stua, skråsikker på at så lenge jeg ikke fikk slått av klokka på Runkeeper'en så fortsatte jo bare tiden å gå - og den fine løpetiden min ble helt spolert! Så inn i stua og skremme livskiten av gubben som ante fred og ingen fare, banne og sverte over iPhone-driten og leting etter kabel (trodde batteriet var dødt eller noe), slå av og på, vente i det uendelige, låskode, mer banning. Mens mannen min spurte rolig om det egentlig var så viktig, jeg hadde jo fått løpt? Og på bra tid, selv om den ikke ble registrert i noen app. Mens jeg freste og prøvde å få han til å forstå at det var jo dødsbra tid og nå mistet jeg den og hele løpeturen var jo da forgjeves og alt til ingen nytte!

 

Helt til iPhonen fikk igjen varmen, slo seg på og jeg fikk se at Runkeeper selvsagt også hadde stanset opp umiddelbart, da den fikk kuldesjokk. Så den fine tida mi lå der, registrert. Pjuuuuuuuh!

 

Og jeg ble jo litt flau etterpå, når jeg 'kom til meg selv' igjen. Det viktigste var jo faktisk at jeg hadde fått løpt. Og tida var jo bra, selv om jeg risikerte å ikke få den registrert inn noe sted. :rolleyes:

 

Men man skal heller ikke kimse av motivasjonsfaktoren som slik app'er gir, for oss som egentlig ikke liker å trene. Den er superviktig, for videre treningsøkter. Funker ikke de små greiene som får oss til å motivere oss litt ekstra, så ER det jo nesten krise, altså! ;)

 

Vel, vel. Har ikke helt lagt opp løpeplanen for denne uka, pga. diverse avtaler etter jobb, så vet ikke om jeg får løpt 2 eller 3 ganger. Får ta det litt på sparket.

 

Og vektmessig vil jeg ned fra 59-tallet tilbake til 58. Vil ha 58 som et utgangspunkt. Men om det blir denne uka eller neste spiller forsåvidt ingen rolle. Jeg har ingen hast!

 

Ha en fin og frisk uke, folkens! Og hold app'ene deres varme! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte trekke på smilebåndet av Runkeeper-problemene dine i kulda. Nå løper jeg ikke, men jeg kjenner igjen den følelsen av at disse små appene kan være riktig så motiverende, og hvor skuffet man blir når de ikke helt fungerer som de skal. Kan forestille meg hvor lettet du var da tiden var riktig registrert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff har hatt en helg som ikke riktig var på stell matmessig. Men nå skal jeg nå begynne på kurs så nå er det bare å tenke framover og ikke minst positivt. Grugleder meg, men det skal bli kjekt også.

 

I går ble det en gåtur, men i dag er det isvind ute. Jammen er du god Bijou som jogger i snø og så mange kuldegrader. Da bakker jeg lett ut. Men skal bli flinkere å trimme litt på jobb når været er så dårlig.

 

Har ikke fortalt noen at jeg skal begynne på kurs, kun mannen. Han har hørt det så mange ganger før at han bare rister litt oppgitt på hodet. Da prøver jeg å fortelle han at om jeg ikke hadde tatt et kurs dann og vann hadde jeg kanskje vært 20 kilo tyngre. Jeg er jo litt stolt av at jeg faktisk ikke veier mer enn 3 -4 kilo mer enn når jeg gikk ut av gymnaset for 30 år siden. :D

 

Nå får jeg skrive handleliste for uka så mannen kan ta seg en tur i butikken. Må prøve å finne noen gode GR oppskrifter framover og videre for den slags skyld. Det eneste dumme er at de som regel er til 4 slankende personer og i denne familien er det jo kun meg som slanker meg. Ergo alt for lite mat til 3 voksne mannfolk + meg. Får gange det litt opp. Men det er ganske mange gode oppskrifter i bøkene. De er gode kokebokoppskrifter.

 

I dag snakket jeg med GR vertinnen på kurset igjen. Jeg skal jo ta et drop in kurs denne gangen og er litt spent på det. Hun høres så koselig ut og det lover jo godt.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sabine: Ja, det er ikke bare-bare med motivasjons-apper, altså! ;)

 

Henna: Når det er vindstille gjør jo ikke 12 minus noe. Verre er det når det blåser i tillegg. Da blir det brått kaldere og mer ubehagelig. Og lykke til på kurs! Vi heier fra sidelinjen! :)

 

Her er jeg bare sånn passe flink for tiden. De dagene jeg klarer å ligge unna sjokolade klinker jeg til med nesten dobbel middagsporsjon. Og de dagene jeg klarer å spise normal porsjon middag, glir det ut i sjokolade. Mens jogginga da ikke hjelper på annet enn å holde status quo. Sukk!

 

Må da for pokkern klare begge deler samtidig, vel? <_<

 

Prøver igjen, helt til det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bijou og Henna.

 

Jeg har lest en del av innleggene i denne tråden og er imponert over iherdig og tålmodig jobbing over lang tid :) Jeg tenker dere vet mye om hvordan kroppen reagerer i "hold vekten fasen", og lurte på hvilken erfaring dere har med kaloriinntak i stabiliseringsfasen. Jeg har vært jojo-slanker i mange år, men "plutselig" i 2013 fungerte Grete Roede kurset og jeg gikk ned 7-8 kg til 55 kg (er 1,63m høy). Ut fra beregningene skal jeg ha et inntak på 1800kcal daglig, og jeg har økt gradvis fra 1300 til bortimot 1800 kcal. De siste ukene har vekten økt fra 55 til nærmere 58 kg selv om jeg har samme aktivitetsnivå, det er lite hyggelig... :unsure:/>/> Jeg tenker på å redusere inntaket, men er bekymret for sparebluss effekten. Har dere hatt lignende erfaringer? Supert om noen skriver noen ord. Uansett, lykke til videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rett Fokus og takk for hyggelig melding. Jeg er dessverre ikke så flink selv til å holde vekten, den går i rykk og napp hos meg også. Men Bijou er kjempeflink. Hun klarer å hanke seg inn mens det det enda er tid. Jeg pleier ofte å la det gå så langt at jeg må ta meg et skippertak eller sånn som nå ta et lite kurs for å komme rett inn på spor igjen.

 

I dag har vært en sånn passe dag. Har sovet veldig dårlig igjen i en periode nå og det merkes på alt. Jeg blir fysen, jeg gidder ikke trimme osv osv. Skikkelig slitende og veldig irriterende. I morgen har jeg fri og en avtale hos en alternativ behandler som skal lære meg litt om avslapnings teknikker. Får håpe hun kan gi meg noen gode råd for det kjenner jeg at jeg trenger.

 

I dag kledde jeg imidlertid på meg klær så det holdt og gikk en times tur om kvelden. Det gjorde veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RettFokus!

 

Jeg ville først gått på nettet og prøvd å finne en sånn kalkulator som regner ut akkurat dine tall når det gjelder kaloriinntak på både gå-ned-fase og holde-vekten-fase. Slik jeg har forstått det så er det litt individuelt, etter alder, forbrenning osv. Slik at du har noenlunde riktige tall å forholde deg til.

 

Hvis du fortsetter å spise det samme og bevege deg like mye som før, men likevel plutselig går opp likevel, så ville jeg kanskje sett på hva du spiser. Holder ikke å spise rett kalorimengde, i tall, hvis det du spiser likevel ikke gir kroppen det den trenger av vitaminer og næringsinnhold. Og hvis du ikke finner noen forklaring der, kan det jo være andre faktorer inne i bildet, som stress, for lite søvn, sykdom, matvarer du ikke tåler så godt eller andre ting.

 

Selv har jeg aldri hatt noen spesiell fokus på å bevisst øke inntaket gradvis, etter at jeg kom i HV-fasen. Det ble liksom litt på en slump alt sammen. Jeg lever ikke på noen diett eller på GR-oppskrifter, men spiser helt vanlig mat. Og her er ingen dager like, så jeg kan ikke bare bestemme meg for å spise nøyaktig 1800 kalorier hver bidige dag. Det funker ikke i mitt liv. (Og så strikt ønsker jeg heller ikke å ha det.)

 

Noen perioder unner jeg meg ting, mens andre perioder er jeg veldig disiplinert og fyser ikke på noe spesielt. Da er det lett å være "flink". Nå har jeg ikke registrert mat siden november, men jeg kan tenke meg at jeg ligger på ca. 14-1600 kalorier noen ukedager, ca. 18-1900 på andre og over 2000 på lørdager. Gjennomsnittlig jevner det seg vel ut på rundt 18-1900 kalorier, for å holde vekten. Hvis jeg vil ned, vet jeg at jeg må legge meg lavere, på gå-ned-nivå igjen, til jeg når den vekten jeg ønsker. Men alle tallene avhenger igjen av hvor mye jeg trener og er aktiv - og også det varierer fra uke til uke. Så... ingenting er statisk, liksom. Og det er et "stort" regnestykke, hvor flere faktorer må klaffe samtidig. Man må bare prøve seg frem og finne den balansen som føles riktig til deg og ditt liv.

 

Lykke til så masse videre! :)

 

Her gikk gårsdagen helt greit og vekta viste ned, så da er jeg vel på rett vei igjen.

 

Blir ukas første joggetur ikveld. Og blitt/blir mye gåing på meg idag, fram og tilbake og hit og dit i diverse ærend, så regnet ut ca. 1 time og ett kvarter totalt i rask gange. Det blir jo litt trimpoeng av det også, i tillegg til jogginga. Goodie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri i dag og det har vært helt herlig. Var først på behandling og lærte å puste og slappe av. Veldig bra. Deretter en liten bytur og så har jeg laget middag. Nå skal jeg snart ned på kurset for første gang så får vi ta middag etterpå. Har bestemt meg for kun å veie meg på kurset ellers blir jeg så stresset. Har ca 3,5 kilo jeg vil ha av på kurs så får vi se om jeg klarer det. Skulle jo være mulig det. Det blir derfor ingen fredagsveiing på meg framover, kun onsdag ettermiddag og da rapporterer jeg nedgang og ikke vekt siden hennes vekt sikkert er helt annerledes enn min. Det er jo min som teller og det tallet jeg på den føler meg vel med. Men klarer jeg 3-4 kilo vet jeg at jeg er fornøyd.

 

Klar - ferdig -start ;)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å få erfaringer fra dere :) Ut fra beregninger på Grete Roede kurset skal min forbrenning utgjøre 1800kcal daglig. Jeg antar at det er en teoretisk modell (selv om alder, aktivitetsnivå etc. er tatt hensyn til), og at jeg må prøve meg frem til hva som er riktig for meg. Nyttig å lese at du Bijou egentlig har ganske store variasjoner i kaloriinta fra dag til dag, men likevel holder vekten stabil. Jeg har vært ganske grundig med registrering, men syns det er slitsomt i lengden. Jeg forsøker din metode fremover, det bli spennende å se resultatet. Nå blir langhelg på sydligere breddegrader, det betyr det mye gåing. Håper det gjør susen :D

 

Henna, håper du får god effekt av behandlingen. Min erfaring er at det er vanskelig å lykkes med slanking når ikke søvnkvaliteten er bra og batteriene ikke blir ladet. Jeg følte at akupunktur og enkelte treninger med fokus på avspenning har hjulpet, men det er sikkert individuelt. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RettFokus: I det store bildet holder jeg jo meg stabil. Men det svinger jo, fra uke til uke og måned til måned.

 

Sånn som nå: før jul var det lett som en plett å holde seg på 58-tallet. Nå sliter jeg veldig med å komme meg nedover på 59-tallet, etter jula. <_<

 

Ble ganske mye aktivitet igår og syntes jeg spiste helt passe. Men resultatet på vekta idag viste 500 gram opp. Så da måtte jeg "snike" meg til å etter-registrere maten for igår, for å dobbeltsjekke. 1542 kalorier inn ble det. Men det er litt for lite når man har brent av over 600 kalorier samme dag, på gåturer og jogging i snøvær. Ideelt sett burde jeg spist rundt 18-1900. Så igår spiste jeg for lite - og gikk opp.

 

Idag øker jeg inntaket (lett, siden vi skal ut og spise middag etter jobb...) Og det blir vel ikke mye trim heller. Kanskje rockering, hvis jeg ikke kommer for sent hjem.

 

Så får jeg se, på veiedag imorgen. Men kjennes ut som kroppen bare vil ligge helt øverst på 59-tallet for tida, okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var starten gått for meg og det kjennes kjempegodt. Har hatt to fine dager nå. Det er akkurat som om hjernen er blitt hjernevasket og nå synes jeg ikke det er vanskelig, nesten litt kjekt :huh: Vi får se, motivasjonen er på topp.

 

Da jeg veide meg på kurset om kvelden med klærne på veide jeg 69 kilo. Tipper en halv til en kilo mindre om morgenen på min vekt. Målet blir derfor ned til 66 kilo på hennes vekt på kurs. Hvis jeg er kjempeflink kan jeg kanskje komme helt ned på 65 kilo. Og hvis jeg er MEGA flink (da snakker vi seriøst flink) kan jeg klare 5 kg og komme i mål både på hennes vekt og min. Så det blir litt opp til meg selv egentlig. Jeg vet jeg har klart 5 kilo før på et kurs, men det krever i alle fall registrering hver dag og ikke overskride 1600 kalorier per dag.

Nå skulle hun også på ferie en uke i februar så jeg fikk 8 uker på kurs mot 7 som egentlig er et kurs.

 

Nå har det vært magre karbonader til middag i to dager, men til helgen skal jeg lage taco suppe og ertersuppe med svineknoke etter GR oppskrift. Mannen synes det bare er herlig med GR mat for da er det litt nye ting jeg lager. Neste uke skal jeg ha både meksikansk hverdagssei og kyllinglasagne. Middager er nemlig planlagt for en uke fram i tid.

 

Ellers blir det lite trim for tiden. Vinden uler jo ute og det er lite fristende å stikke hodet ut. Jeg holder for tiden på med pusteøvelser og litt Qui gong. Det hjelper utrolig bra og jeg krysser fingrene.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner fredagsrapport fra deg Bijou. :)

 

Vi er på hytta i et forferdelig storm vær, vinden uler rundt hyttehjørnene. I kveld blir det bare 175g ferdig pizza. Fredag har alltid vært pizza for oss når ungene var mindre og nå er det rett og slett ikke fredag uten pizza. Men jeg tar gjerne en ferdigkjøpt. Har ikke lyst å kokelere på fredager. Da koser jeg gjerne med litt vin eller et par pils. Det har jeg tenkt å gjøre selv om jeg går på kurs. Det er nøye regnet ut så i dag er jeg litt over 1700 kalorier, men onsdag og torsdag har jeg ligget på 1350. Det er jo helt utrolig og jeg har jo ikke vært sulten heller. Rart :)

 

Klager ikke, men det blir som sagt lite trim. Fortsetter dette været må jeg trene på jobben. Satt å leste på noen notater jeg gjorde i sommer. Veide meg hver dag og noterte ned vekt og trim. Lå på rundt 65,5 kg og trimmet så og si hver dag. Må tilbake til slike tilstander. DA var jeg sprek ;)

 

Det er helt nydelig å ikke veie seg hver dag nå synes jeg. Kroppen blir nok ganske stresset av det også. Men det er en uvane som er vond å vende. Nå blir det jo kanon spennende på onsdag. Holder på å lese boka også. Det er jo utrolig mange gode tips og ikke minst knallgode oppskrifter. Har lagt erter i bløt til i morgen. Da blir det ertersuppe med svineknoke. Gammeldags mat ja, men vi er veldig glad i det. Det er en oppskrift jeg fant i boka så det skal bli spennende. Har du gått på kurs Bijou?

 

God helg i stormen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir litt sen fredagsrapport på meg idag. Pjuuuh! For en dag... :blink: Hadde en del avtaler, spredt utover dagen, og har ikke fått pustet ut før nå på kvelden, hjemme. Men nå er det endelig helg!

 

Aller først: grattis med vel blåst kursstart, Henna! Høres ut som du er godt igang OG at du trives med kursopplegget. Så bra! Og nei, jeg har ikke prøvd kurs selv, har nok ikke helt følt behovet og heller villet prøve meg på egenhånd. Men jeg leser at mange synes de er helt supre.

 

Vel, for å ta ting i riktig rekkefølge her i gården. Torsdag (igår) var det middag ute med kollegaene og vi koste oss skikkelig! Spiste vel sånn omtrent dobbelt porsjon av hva jeg vanligvis spiser. Resultat idag morges: opp 600 gram, til 60,5 kg. Djizzzez... Hui hvor det går, liksom. <_<

 

Schwung opp på grafen min:

ySLNbbw.png

 

Men det resulterte også i en del avgjørelser, som jeg klekket ut iløpet av dagen idag, mens jeg var på farten. Som at jeg bytter ut lørdagen med torsdagen denne uka. "Lørdagen" er nå altså ferdig spist. Så imorgen blir det ikke noe lørdagskos, i form av sjokolade etc., enkelt og greit.

 

Istedet har jeg et helgemål, om å komme tilbake til 59-tallet til mandag morgen. (Om det så bare er 59,9.) Kan ikke fortsette å gå opp litt hver eneste uke fremover. Det er helt feil retning. Da er det bedre å stoppe det mens man kan og det fortsatt er overkommelige tall. Om det så er helg! Man fortjener jo strengt tatt ikke "helg" når man har hatt "litt helg" nesten hver dag hele uka...

 

Hittil har jeg kun fått tid til å løpe 1 gang denne uka, men i helga er det ingen større planer, så da har jeg bestemt meg for å dra på med 2 løpeturer.

 

Så slik ser min helg ut! ;) Stramme inn beltet og brette opp ermene. Og så prøver jeg, atter en gang, å komme videre nedover på 59-tallet neste uke. Og må jobbe mer med fokuset på hverdagene, tydeligvis. Jeg har jo klart det før, så da fikser jeg det jo igjen!

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag og ukas første joggetur (på lenge) er gjort. Trosset iskald vind, men det gikk veldig greit når jeg bare kledde meg med litt ull og lue og vanter osv. Når jeg kom hjem tok jeg en del styrketreningsøvelser også. Kjenner at jeg kommer til å bli støl i morgen. Om ikke det var nok skal jeg ta en times gåtur med en venninne i kveld også. Hadde lovet det og da kunne jeg jo ikke bare trekke meg. Men får ta en rolig dag i morgen. Har ifølge de nye bøkene regnet ut at jeg skal ha ca 1980 kalorier til dagen ved hold vekten. Dette er med ca middels aktivitetsnivå og 7 trimpoeng i uka. Nå prøver jeg å kutte ned til 1400 ca hver dag. Det er minus ca 500 per dag hvilket skulle gi en halv kilo i uka. Så får vi se om matten går opp med realiteten.

 

I går hadde vi ertersuppe med svineknoke til kvelds og 25 g baguette. Det er den beste suppa jeg noensinne har spis. Hadde resten i dag for det ble mye mat. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så fryktelig glad i ertesuppe, men vi lagde en diger gryte grønnsakssuppe på lørdag, som varte hele søndagen også (pluss litt som ble fryst ned). Den er supergod! Og er som lapskaus nesten dagen derpå. Namme-nam!

 

Og med sunn og kalorfattige middager, pluss at jeg klarte å holde syltelabbene unna godterifatet, seilte jeg fint inn på 59,7 kg idag morges. Hurra! Besto dermed helgeutfordringen til meg selv med glans. Hele 800 gram ned siden fredag, faktisk.

 

Hjalp jo litt med et par økter med rockering og 1 joggetur igår kveld også, sikkert. Hadde planer om 2 joggeturer, men lørdag hadde jeg sånn forferdelig hodepine at det gikk ut.

 

Anyway... Starter dermed uka på 59,7 kg. Jippi! Hadde jeg hatt en normal kosehelg hadde jeg sikkert gått videre oppover, til 61 eller noe. Det var jeg ikke interessert i. Nå er det å holde fast på 59-tallet og krabbe seg sakte, men sikkert videre nedover. Har lyst til å ligge på midten av 58-tallet, som holde-vekten-utgangspunkt.

 

Joggefri idag, men rockering igjen. Vært flink med den i det siste. Men ikke så flink med treningsstrikkene mine... Ja, ja. Det er stadig ett eller annet å forbedre. ;)

 

Ha en fin uke, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det treningsfri for meg. Det ble ingen gåtur i gårkveld for venninnen min avlyste. Det gjorde ikke så mye siden jeg hadde jogget alikevel.

 

Nå kjenner jeg etter bare nesten en uke at jeg har mye mer kontroll over meg selv. Det er liksom JEG som bestemmer når det skal være mat eller ikke og ikke en dum stemme inni hodet. Det er deilig for da går alt mye mer på skinner. Føler jeg sparer litt kalorier til kvelden, det er nemlig da det er verst. Men bank i bordet det har gått forbausende bra. Herlig å ikke veie seg, det var liksom bare å bestemme seg for det. Men slik er det nesten alltid når jeg går på kurs, da er det ingen vei tilbake.

 

Nå har jeg laget en deilig kyllinglasagne som vi skal ha til middag. GR oppskrift selvfølgelig. Så ut som det ble mye mat og det kan vi trenge for jeg har tre sultne mannfolk i huset og da nytter det ikke med GR rasjoner. Så jeg har ganget den litt opp ja.

 

I går tok jeg en test på kondisjonen med sport tracker på. Skal se halvveis i kurset om kondisjonen er bedre. Tok også litt styrkeøvelser jeg skal notere ned og se om jeg klarer flere. Planen nå er å trene i lunchen tirsdag og torsdag. Jogge 30 min og ca 15 min styrke. Så får jeg også få til en økt i helga, pluss en til to gode gåturer med hunden. Da skulle jeg klare en 7-8 trimpoeng i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...