Gå til innhold

Råd, tips og støtte i den skumle Hold Vekten-fasen, med varig endring for oss over 40 år


Anbefalte innlegg

Heisann!

Kikker innom her igjen. Har hatt noen uker med litt mindre trim enn vanlig, og gått litt ned og litt opp igjen. Jeg vet at når våren kommer, blir det mer både av joggeturer, sykling og hagearbeid, så det gjør ikke noe at jeg går litt "i dvale" på vinteren. Veldig fornøyd med at jeg ikke veier mer nå enn jeg gjorde tidlig i høst. Og veldig fornøyd fordi jeg hadde med meg joggeskoene da vi var på helgetur nå i helga, og fikk jogget to ganger :D I dag drar jeg på konferanse og skal bo alene på hotell i to døgn, så regner med at det blir litt mer frokost enn vanlig. Men det får det bare bli - jeg bor ytterst sjelden på hotell, så det skal jeg nyte.

 

Bijou - fantastisk bra å ha kommet over dørstokkmila :) Min erfaring med jogging er at jeg ble ganske fort hekta da jeg først kom i gang. Så dette lover bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det, damer!

 

Jo, enklere når man først har kommet over dørstokken den første gangen. Det er sikkert og visst! Så tok min 2. joggetur igår. Og registrerer ned 1,1 kg siden mandag så langt. Er motivert til å strekke meg etter 63 nå. Bare noen få usle gram igjen! ;)

 

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er flink jeg Solvane som har holdt vekta stabil så lenge. :) Det er nesten vanskeligere enn å gå ned i vekt. Foreløbig har jeg aldri greid å holde vekten over lengre tid, men det var med mine gamle vaner, så satser på at alt skal gå mye bedre nå. ;) Håper du koser deg skikkelig på hotell :)

 

Nå har jeg også fått prøvd meg på løping med brodder. Og det var da slett ikke så ille, hadde ingen grunn til å grue meg. :) Deilig vær var det også og fin temperatur å løpe i. Så nå er jeg sliten, svett og fornøyd. Kjenner det litt mer i lår og legger enn til vanlig, men tolker det som at det bare er fordi det er bedre trening ;)

 

Ellers går det ikke sånn 100 % med maten for tiden, men ikke sånn ravgæli heller, så vi får se hvordan vekten utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte visst å rapportere inn her igår, på min offisielle veiedag.

 

Og må forresten beklage feilmeldingen jeg kom med i forrige uke, om at januar hadde vært rimelig stabil for min del. Det var den jo ikke! Når jeg begynte å gå meg selv etter i sømmene og sjekke noterte tall. <_< Jeg var stabil første par ukene, så rett i været de to siste ukene.

 

Og siden jeg lå på 64 kg to uker i strekk var jeg stygt redd for at det var akkurat lenge nok til at formelen min "fort på, fort av" ikke skulle virke når jeg omsider tok tak i saker og ting denne uka. Var forberedt på at ting kom til å ta kjempelang tid. Men det gjorde det ikke. Det var fort av igjen fortsatt, gitt.

 

For ikke bare greide jeg å karre meg ned på 63-tallet, men langt nedpå, med 63,1 kg igår. Og til og med 62,7 kg idag! Får helt bakoversveis her selv. :blink: For på mandag, etter helga, nådde jeg jo min all time high med 65,2 kg(!). Og nå 5-6 dager etterpå 62,7 liksom. Burde jo strengt tatt ikke vært mulig(?). Men tror det var mye vann. Pluss at mensen kom og rensket opp i saker.

 

Fikk altså til 3 joggerunder denne uka. Pluss et par rockering-økter. Så det ble trimmen. Men har begynt å registrere mat igjen, slavisk. Og tror det er det som redder meg nå. Ha stålkontroll på alt som går inn i gapet og prøve så best jeg kan å styre unna alt fy-fy som trekker kaloritotalen min opp.

 

Skal fortsette å registrere mat til jeg kommer meg ned på 60 blankt tror jeg. Så lenge det trengs. Og jogge, selvsagt! ;) Prøve å ikke ta for lange pauser, slik at jeg kommer ut av rytmen og til slutt ender i disse vakuumene.

 

Jepp! Det er planen fremover.

 

Og fortsatt kose meg i helgene! Det vil jeg unne meg. Men kanskje å kose mer med måte...? :rolleyes:

 

Ha en fortsatt fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flinke damer.

 

Moro å lese at dere får det til.

Enten det er å holde vekten eller gå ned.

 

Bijou - Du har virkelig tatt et tak og da blir det resultater ut av det.

Gratulere.

Fornuftig å registrere når en skal gå ned. Fort gjort å putte litt mer i munn, som en glemmer når en ikke registrerer.

Fin plan du har.

 

Solvane - Hvordan gikk det med hotell oppholdet da.

Ja, en spiser litt mer, men så holder det jo lengre, også, da, så det blir ofte færre måltider enn når en har en vanlig dag hjemme/jobb.

 

 

 

Dere er jo så flinke joggere alle sammen. Den bølgen har jeg ikke hengt meg så veldig på. Synes det bare er så kjedelig...

Men har maks hastighetturer med mine intervall og Power Walk og trugeturer, ser jeg av pulsklokka, så kondisen er bra for det. Dans gir også høy puls.

 

Ellers er det blitt en uke uten så mye aktiviteter da... var ute å måkte snø og dreiv her inne en dag og dette ble det betennelse i såret av, så...

Ble litt styrketrening i går, men tar det med ro, for det er fortsatt væskende sår.

Håper det leges fort når stingene blir tatt på mandag.

Kanskje tilbake til trening på torsdag da...

 

Ellers har jeg kanskje spist litt for mye denne uka, og torsdag syntes jeg så synd på meg selv, da betennelsen kom, at jeg spiste 2600 kcal da...

Per i går kveld var snittet mitt på 1950, så ikke så ille. Men mye når en ikke trener noe. Bare sitter her å taster ;) omtrent.

Ja, ja, jeg får ta et skippertak når formen er bra, igjen.

 

God dag videre og flott søndag

Gratulere med morsdagen, alle mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som om hodet mitt er helt innstilt på hold vekten for tiden, selv om jeg gjerne skulle ha gått ned litt til. Ja,ja... ikke det verste det da. Har vel blitt sånn 1900 - 2000 kcal daglig på meg siste uka pluss lørdagsutskeielse i går som jeg ikke har regna på.

 

Treninga går heldigvis som planlagt. 4 økter ble det i uka som gikk. En time zumba, en time MRL og to joggeturer på hhv 12 km og 10,5 km.

 

Høres ut som du trener veldig bra selv om du ikke liker jogging, Tjorven. Trening skal jo være lystbetont også. Og det fins da mye annen effektiv trening også, så alle trenger da ikke å jogge. :) Håper betennelsen gir seg fort så du får rørt mer på deg igjen. :)

 

Gratulerer med snuoperasjon Bijou, moro når man lykkes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke gikk med rundt 2100 kalorier/dag, etter et par skikkelig sprekk-dager. Skulle gjerne bikket under 2000 i snitt. Så ble det bare 12 TP, fordelt på tre treningsdager - mot normalt 5.

Tilsammen ga det en stabil vekt, og det er jo ikke så ille? HV var jo målet, og det føles greit akkurat nå, selv om jeg selvsagt drømmer om å komme meg ned i 70 kilo asap.

 

Satser på å få trent mer normalt denne uken, og spise ca 2000 om dagen, så håper jeg på enda 100-200 gram ned neste uke. Saaaakte men sikkert mot målet.

 

God uke damer! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Hotelloppholdet gikk bedre enn jeg regnet med. Den første morgenen forsynte jeg meg med egg og bacon, fordi jeg pleier det når jeg bor på hotell, men da jeg spiste det, kjente jeg at det egentlig var unødvendig. Dagen etter ble det laks og salat i stedet :) Jeg var ute med ei venninne på kvelden, men drakk bare to glass vin, og det er jeg også fornøyd med. Forrige uke hadde jeg jo gått opp 1,1 kg, men i dag hadde jeg gått ned 1 kg igjen, så da er jeg tilbake på normalen. Jeg synes det er mye lettere å holde vekten enn å gå ned, Snupsipups. Å gå ned er ikke lett i det hele tatt, men å ligge og vake rundt samme vekt koster ikke så mye arbeid. Bare litt bevissthet rundt hva jeg spiser, og jevnlig trening.

 

Leste ei bok på flyet - "Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping" av Haruki Murakami. Tror ikke jeg hadde syntes den var så spennende hvis jeg ikke løp selv, men nå likte jeg den veldig godt. Da Murakami var 32 år gammel, bestemte han seg for å bli forfatter og for å bli langdistanseløper. Siden har han løpt en maraton i året. Ble så inspirert at på lørdag løp jeg en mil, bare for å kjenne at jeg fortsatt kan det. Har jo et hemmelig mål om å løpe på 50 minutter i juni, men tror ikke egentlig at jeg klarer det. Men det er i hvert fall det jeg trener fram mot, så får vi se. Jeg tror ikke at alle trenger å løpe, Tjorven, særlig ikke når man danser så mye som du gjør. Dans får jeg slett ikke til. Har prøvd å gå på zumba, men er så klossete at jeg ikke er i nærheten av å bli svett, jeg bare knøvler med beina. Hver enkelt må vel bare finne den måten å bevege seg på som de trives med, ellers blir det jo bare et ork.

 

Er i alle fall i godt humør etter dagens veiing. Ha ei fin uke alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Synes dere er flinke jeg.

Får til trening og holder vekten.

Stå på og når dere er klare for de siste få kiloene, så begynner dere på det.

 

Jeg ser at jeg hopper veldig opp og ned i vekt.

En dag kan jeg være oppe i 65,9 og neste dag nedi 65, igjen.

Men jeg merker at det ikke stresser meg i det hele tatt lengre.

Forrige mandag var det 64,9 kg og i dag 65,1 kg... det er verken opp eller ned.

Så føler jeg har kontroll på vekta, selv om jeg ikke trener.

Snittet er blitt 1950 uka som gikk.

Selv med en dag med masse lakris og i går med både vafler og rømme, med syltetøy og liten bit med marsipankake...

Fikk hele 2 TP :)

Men idag tok de stinga så nå går det bare en vei og det er ut å gå litt i morgen og så håper jeg at på torsdag så er jeg i gang, igjen, med litt styrketrening.

 

God kveld og flott tirsdag og uke til dere, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas vekt 68,4 kg.... så av en eller annen merkelig grunn har jeg gått ned 600 g forrige uke. Til tross for høyere kaloriinnhold, lørdagsutskeielse og fastelavensboller søndag. Vekta er jammen meg ikke lett å skjønne seg på noen ganger....

 

Håper bare på at nedganger gjør meg mer inspirert til å spise litt mindre nå da. Jeg kan jo være i mål temmelig snart dersom jeg bare er flink nå. Det hadde vært herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - jeg er litt energitom nå jeg. Trodde jeg skulle bli full av fart og fres nå som det blir lysere dag for dag, og så er jeg bare tung. Ingen treningslyst, bare lyst til å sitte i sofaen og spise sjokolade... :blink:

 

Kan kanskje ha noe med at jeg sliter litt med hodepine og tenner (betennelse i en rotspiss etter rotfylling i fjor, venter på "rotspissamputasjon"). Jeg er ikke særlig god på hodepine, jeg tar det som en mann, kan man kanskje si, hehe B)

 

Fikk dratt kroppen på trening i går etter lang tids avholdenhet, og det var deilig. Men hodet var som i en skrustikke da jeg var ferdig :(

Prøver meg igjen i dag, så er det besøk av familie i helgen, vet ikke om jeg får sneket meg unna da. Men skal prøve!

 

Håper dere andre nyter lyset som kommer tilbake, snart kommer første hestehoven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jeg hadde oppdatert her inne etter helga, men det hadde jeg visst glemt.

 

Ligger ganske stabil denne uka, verken opp eller ned. Har jogget 2 ganger hittil denne uka og får se hvor og når jeg får skvist inn den tredje økta.

 

Offisiell veiedag igjen imorgen, men regner ikke med noen spesielle endringer. Så sant jeg holder meg i skinnet idag, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Cecilie - Ja, det er mange som sliter når det går mot lysere tider, også. Men håper det går over. Nei, hodepine er ikke no godt. Sliter en del med migrene så føler med deg. Håper de snart får tatt en tanna. Det er liksom noe hele tiden.

Fint du orker å trene når du har vondt.

 

Snupsipups - Gratulere med nok en fin nedgang. Dette kan du vist ;)

Det er ikke lurt å spise for lite, for da står vekta stille eller går opp, på meg.

Lykke til videre.

 

Bijou - Lykke til med veiingen i morgen.

 

Her er også vekta innenfor der den skal være. Men var veldig høyt på 65 tallet i dag. Har denne uka spist bare 1750 i snitt, men da går jeg vist opp i vekt. Har ikke trent annet en noen få småturer og en litt lengre i går.

Men er sliten i dag, så orker ikke å følge programmet. Håper det blir bedre når jeg, i morgen, er ferdig med nok en pensilin kur.

Fult program til uka som jeg håper jeg klarer å gjennomføre. Men det er da ;

I morgen skal jeg på Harrytur og få kjøpt inn litt av hvert, igjen. Lenge siden sist så begynner å blir tomt på mye.

Helga håper jeg at jeg får til en tur hver dag.

Så får jeg opp litt TP

 

Var og shoppe litt klær her om dagen. Men ser at jeg ikke er venn med kroppen min. Det som sitter etter, topper og gensere. Synes jeg blir så tykk... Er vel derfor jeg har begynt å spise mindre, også... så får se hvordan dette går...

 

Dere må ha en fin kveld og flott fredag og riktig god og fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da har nok en uke gått.

Snart mandag og veiing som skal registreres.

 

Ligget på ca 1850 kcal i snitt denne uka.

Fått til 11,7 TP, bare i dag har det blitt 4,6 TP.

Så er veldig fornøyd med uka, ettersom jeg ikke har fått trent noe særlig, men mange bekker små blir til en diger Å ;)

Håper jeg er i gang igjen nå.

Ikke vanngym enda, men skal gå til min avtale i morgen og da blir det noen TP der.

Prøve å ikke danse enda. Men kanskje torsdag, men helt sikkert lørdag.

Ellers håper jeg at programmet blir som planlagt.

 

God dag videre og flott mandag og uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går unna gitt. Halvveis i februar og gode greier!

 

Jeg har ligget på i underkant av 1900 kalorier denne uka - mest fordi jeg lå veeeldig lavt noen dager i midten av uka pga tannvondt. Helgen har vært litt utskeielser og lite aktivitet kan man si... Men kommet i mål med 8 TP totalt, mesteparten styrke, og er støl i hele kroppen så klager ikke.

 

Håper på stabil vekt i morgen, men usikker. Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Vurderer å sette meg noen vektmål igjen snart. Det tusler jo sakte nedover her, og er egentlig fornøyd med det.

Mål om en kilo i måneden til jeg når 70 er på vurderingslisten min.

 

Vet bare ikke helt om jeg orker. Kanskje skal jeg ha som mål å gå ned hver uke i stedet, og ikke spesifisere hvor mye?

 

Jeg spiser mer enn jeg gjorde i fjor nå - opp mot 2000 pr dag mot 1600 i fjor. Føles mye bedre, det innrømmer jeg gjerne.

Jeg har satt meg noen (for meg) rå mål for meg selv med styrketreningen, og det går dårlig sammen med vektreduksjon. Spiser jeg lite får jeg ikke trent så bra, jeg er avhengig av en karbo-bombe en times tid før styrketrening for å løfte maksimalt, samt proteinbombe etterpå. Det blir noen kalorier i tillegg til normalkost for å få det til.

 

Tenker i boksen litt til. Hadde vært moro å se 70-tallet igjen altså!! Savner det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Cecilie - Nei, det er ikke lett å finne ut hva en skal gjøre når det er bare noen få kilo igjen. Jeg tok det med ro i hele fjor vinter og tok et skippertak i fjor vår og sommer.

Eller det ble vel sommer. Juni og juli.

Å bare spise 1600 kcal over lengre tid skal en, etter min mening, ikke gjøre. Det er ikke bra for kroppen.

Lykke til i det valget du tar.

Moro å følge deg.

Du er jo så flik med styrketrening.

Hvordan går det med beinet da??

 

Her ble jeg venner igjen med vekta idag.

Jeg begynte på igjen med XL1 i går, energidrikke med salter og mineraler, under trening. NÅr jeg bare drikker vann til trening, øker vekta veldig her.

66 kg viste vekta i går morges, men i går kveld var det 66,2 så det er jo noe rart.

Men i dag var den på 65,2 kg og det er jeg fornøyd med.

 

Vært på en skikkelig intervalltrening i dag med truger og det ble "Maksimaltrening - Dette var en tøff økt" sier pulsklokka, og det var det, også ;)5,6 TP

 

God dag videre og flott onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite lyd fra meg for tiden. Går vel egentlig litt trått. Er mye sulten og kjenner jeg har behov for mer mat for tiden. Har ikke telt kalorier, men vekta holder seg stabil, så da inntar jeg vel omtrent det jeg forbruker da. Ser ut som kroppen har bestemt seg for å ligge stabil og holde vekten nå, og jeg har vel endelig begynt å innse at dette sannsynligvis er det rette nå. Som du har sagt lenge Tjorven ;) Har ikke gitt opp helt å nå 68,0 kg men legger det litt på is. Ligger stabil på 68-tallet så jeg er jo egentlig så å si der. Et par hundre gram har ikke sååå mye å si. Får se om jeg tar et skippertak igjen mot sommern jeg også, men enn så lenge er det stabil som gjelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innom og kikker iblant hos dere, men er lite flink med registrering.

 

Men HV går bra.Faktisk ganske av seg selv. Spiser det jeg har lært, som er både sunt og godt, og litt kaker og vin innimellom. Og å være mye fysisk aktiv er jo så morsomt, det skal en jo bare holde på med!

 

Står fortsatt der en havna etter jul, ca 65.5- skulle ha vært ned i 63. Tror det blir et røsk snart, nå er en så sugen på VÅR, sol, bare veier til sykkelturer og på beina i skogen!

 

Ønsker alle dere iherdige fine dager fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Snupsipups og Eva - koselig å høre fra dere begge to.

Ja, det er nok fornuftig å holde vekten en periode og så kommer vi sterkere tilbake utpå vårparten. Mot sommeren.

 

Jeg ligger stabile på 65-tallet og det er greit for tiden.

Men skal til våren ned på 63 tallet for sommeren.

Men det er da og ikke nå ;)

 

kom meg på dans igjen i går og det gikk bra.

Såret verket litt etterpå, men gnagsårene klarte seg bra.

At jeg aldri lærer ;)

Men nå er det på med gnagsårklaster eller krem når alt blir bra, igjen.

 

Merkelig vær i dag, så sol så snø men med 2 varmegrader er det sikkert godt.

Men jeg skal lade opp inne til dans, i kveld, også. Blir bra med TP dette ;)

 

God dag videre og flott søndag.

 

Ser at jeg har klart å holde vekten i ca 6 måneder nå.

Det føles godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt noen dager vinterferie, og må bare si jeg er litt skuffet over egen innsats. Alt for mye snacks og godteri. Vi dro på tur til Røros martnan på fredag og kjøpte masse snop til turen som vi skulle kose oss med. Dette skulle jo være ukas "lørdag" for min del og selvsagt skulle jeg ikke spise noe usunt på selve lørdagen. Men greide jeg å la være? Neida....

 

Heldigvis har jeg vært flinkere på treningsfronten. 2 timer styrketrening, 1 time corebar, 11 km jogging og et par gang turer i rusletempo. Håper det holder til stabil vekt til tross for mye snop. Jeg også tenker som deg Tjorven at jeg skal litt lenger ned til sommern, men nå en periode er det stabil som gjelder. ;)

Kjekt at du kom deg på dans igjen. Håper det går bra med sår og gnagsår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da er denne uka, over, også.

Du verden som tiden går.

 

Danset mye og fikk med meg intervalltrening på truger og flott tur på mandag og i dag.

Måtte bare ut i dette nydelig været vi var velsignet med idag.

 

Dette har gitt meg 23 herlige TP i form av mye moro ;)

Jeg er vist i slaget for tiden ;) Hver gang jeg er ute, så faller det en mann for meg - herlig, også da ;)

Da er det 3 stk i mitt harem ;)

Den jeg liker best for for langt unna.

Men den i helga danser som bare jeg liker det :)

Nok om mitt tenåringsliv ;)

 

Snitt på matinntaket denne uka er blitt Litt over 1900.

Så veldig fornøyd og vekta i dag viste 64,6 kg, men vi får se hva den sier i morgen.

 

Gått bra med gnagsårene, de er på vei tilbake. Men den stakkars tå kunne nok ha tenkt seg å tatt det litt med ro. Men det ville jo ikke jeg, så da måtte den bare følge med ;)

 

Flott uke til dere alle, med passe mengde mat og trening.

Nok ei fin hold vekten uke til oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...