Gå til innhold

Råd, tips og støtte i den skumle Hold Vekten-fasen, med varig endring for oss over 40 år


Anbefalte innlegg

Huff, så uheldig du er da. Det der hørtes ikke godt ut. Håper du får hjelp i dag.:)

 

Greide å holde meg unna snopet på jobb i går, og for meg er det en liten seier. Så da gjelder det bare å greie det samme i dag og i morgen (og på mandag). ;)

 

Ganske fint vær her også i dag, så da skal jeg ut å gå meg en tur før en ny arbeidsdag starter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke for å ødelegge påske kosen, men les om tursjokoladen Kvikklunsj, og andre godiser på nettet idag...De er proppa fulle av den herda palmeolja, som tetter igjen årene i kroppen vår.

 

Blir med ett mindre fristende for å si det sånn.

Men en gang iblant får det passere.

Så lenge man får i seg mange andre sunne saker.

 

Ha en strålende påske, ut i sola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer.

 

koselig å se at det er så mye aktivitet her ute.

 

Eva - Ja, hørte ang Kvikklunsj. Men ikke noe problem for meg, jeg spiser ikke sjokolade.. Men jeg har jo like den, før i tiden. Så rart vi har overlevd.

Kvikklunsj er jo en del av å være Norsk...

 

Cecilie - Uff da, så uheldig du er. Men har selv vært gjennom denne fasen ;) I starten av 40 årene, knakk den ene etter den andre, pga betennelser. Å, ja, det er ikke billig.

Lykke til med målet ditt for resten av uka.

Ja, jeg bruker solfaktor 15 hele året. Ansiktskremene har jo det for tiden, så da er ikke det noe problem for de fleste damene som bruker det.

 

Snupsipups - Ja, har selv jobbet mange år i helsevesenet og til jul og påske flyter det med godteri, så du er flink som klarer å holde deg unna det.

Ja, etter påske setter vi alle kluter inn og tar av de siste kiloene. Det er jo noe vi skal alle sammen, så da blir det felles skjebne er felles trøst.

 

Bijou - Ser ut som du har fin kontroll på inntaket ditt. Å med variasjon for helg og ukedager, så vender ikke kroppen seg til inntak og da er det lettere å gå ned.

 

Her er det veldig variasjon på inntaket mitt. Den dagen jeg var ute å forbrant over 1000 kcal så spiste jeg 2400, ellers prøver jeg å ligge på ca 1900.

 

I dag her jeg vært ute å gått i over 2 timer og dette ga 5,3 TP, men ikke spist mer enn 1300 kcal enda... men har igjen kveldsmat og så blir det nok sikkert en nutriletbar...

Så da blir det fort 1800 tenker jeg.

 

Vekta holder seg på 65 tallet fortsatt, så er fornøyd, enda...

 

Dere må ha en god kveld og flott langfredag.

Her blir det Mathallen i Oslo i morgen.

Etter en tur i marka... kanskje Ullevålsseter en tur... eller et annet koselig sted rundt Oslo. Bodde inni der i 15 år, så må innover en tur en gang i blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Stort sett ikke noe som går etter planen her...

Står opp for sent, legger meg for sent...

Spiser for mye...

Men får ta lea meg en del.

Etter pulsklokka er det Tempo og maksimaltrening jeg har hatt i dag...

på min tur på 2 timer og 5,3 TP.

 

Blir hardt og begynne å stramme inn etter påske..

I morgen må jeg bake kaker for bursdag med god mat og drikke

og kaker på søndag...

Får vel ikke tid til turer noen av de dagene.

Så da starter mandag 1. april med å legge om stilen igjen, men har vel igjen kaker og kanskje jeg skal ha kaffe besøk da, også...

Jaja, tirsdag 2 april må jeg bare komme i gang...

 

God påske videre og så koser vi oss disse "siste" dagene, men godter i og god mat.

 

Vekta har holdt seg på 65 tallet, men veldig høyt oppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da er denne uka over, også.

Matinntaket har en snitt på nesten 2200 kcal

Men har klart å trene 17,4 TP.

 

Men med feiring av bursdag i dag og spist kaker og god mat

tror jeg ikke vekta bli noe å skryte av i morgen.

 

Men tirsdag starter jeg med å spise mindre og... ja, komme inn i normal rytme igjen.

 

Lykke til med veiing dere skal veie dere i morgen.

Eller idag er det vist nå.

Men det blir, jo, bare aprilsnart ;)

 

Flott mandag 1. april til dere alle.

Nå starter vårmånen for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da må en bare bite i det sure eple og innrømme at vekta har økt med ca. 1 kg i påsken.

Viste 66,8 kg i går.

 

Men ble masse god mat og kaker i går, også.

Ut å spiste i dag.

Men ser ut som jeg klarer meg med underkant av 1800 i dag.

I går ble det over 2500 kcal...

Så må ha en dag med ganske lite inntak skal snittet bli bra.

 

Hvordan går det med dere andre damer her ute da.

Ikke gitt opp etter stygg oppgang på vekta??

Det er viktig å ta tak med en gang og ikke la det gå for langt.

Da blir det værre å komme igang med å finne frem igjen de sunde vanene.

Får bare gi bort sjokolade og annet påskegodteri som er igjen.

Jeg sende mye med mitt tantebarn i går.

Han ble så glad :)

 

Flott onsdag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Hehe, ikke gitt opp Tjorven. Men jeg nekter å gå på vekta før mandag neste uke!! Blir bare deppa av det, så jeg lar være.

 

Kjenner det er vanskelig å slå tilbake uvanene som er kommet. I går landet jeg rundt 1900 kalorier, og det er jo for mye når man skal ned i vekt, ihvertfall etter den påsken jeg har hatt :o (har trent bra, men spist for mye digg og karbohydratrik mat).

 

Vurderer å ta meg en avsukring. Har gjort det før, det er deilig, men krevende. Da går jeg 2 uker uten noe tilsatt sukker eller søtningsstoffer, og det er VELDIG begrensende. Kan bl.a. ikke spise brød og knekkebrød, da de alltid har sukker i seg. Men etter et par uker sånn har godtesuget gitt seg. Var skikkelig inspirert og tenkte å begynne i dag, men så har jeg jobbreise fredag-lørdag, og det blir for tungvint på tur. Har jobbtur neste helg også, men fra 15 april er jeg igang tror jeg. Dersom jeg da ikke har fått slått det ned på langen før den tid.

 

Jeg har spist opp godtet så det er ikke noe problem :P , verre å ikke kjøpe mer B) , nå er jo all den deilige marsipanen på salg!! Hadde en pose i handlevogna i går. Men la den tilbake. Men tok med yoghurtis i stedet, så jeg vet ikke jeg. Ikke SÅ ille, men ille nok. I dag er det trening og søt middag (usøtet mangosaus til koteletter er såååå godt - og ikke noe fett - bare mango, buljong og bittelitt mango chutney) - det tar suget litt. Og så spiser jeg mye blåbær nå. Veldig godt og tar godtesuget, men slår på allergien min nå i pollensesongen, tåler syre dårlig denne perioden.

 

Nei - det var nå vi skulle ned 1/2 kilo i uken var det ikke? Da er målet mitt å lande på 72,5 førstkommende mandag, og så gå ned til 70 de neste 5 ukene. Here we go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp, hopp! Rapporterer inn etter påsken.

 

Klarte ikke 62,5 kg til forrige fredag. Det ble 62,9. Men det var likevel greit siden jeg bare la på meg 300 (!) gram i påsken. :o Ikke spør meg hvordan, for jeg har spist påskegodis til den store gullmedaljen. Og masse god mat og vin. (Men kanskje de 3 joggeturene forut for påskehelga hjalp, samt at jeg var veldig aktiv med sønnen min i ferien. Who knows.)

 

Vekta viste i alle fall 63,2 på første arbeidsdag igjen igår. Tok umiddelbart tak, med lavt kalori-input og joggings og idag viste vekta 62,4 kg. Så føler absolutt at påsken var overkommelig. Pjuuuuh!

 

Nå jobber jeg for å komme hva som helst under 62,5 innen førstkommende fredag - og få eliminert litt av det stabeistet av en Kristiansand-kilo, fra ørten uker tilbake.

 

Ha en fortsatt fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Her ble det sjokk veiing etter påsketur... over 68 kg. ( Altså opp enda ca 1,5 kg fra det man landa på etter jul. Og enda værre, opp ca 4 kg fra ifjor høst.

Så her er det bare å brette opp armene og sette igang. Passer dårlig inn i HV får man si, og en har vel fått en grundig påminnelse om at en må ha fokus på livsstilen sin hele tiden, ikke noen lange perioder med gamle vaner.

Litt trøst er det at samlet vekt tap fremdeles er 18 kg fra mitt største, men det er en fattig trøst.

Passer veldig godt at trenings senteret nå setter igang et 10 ukers program, som nettopp heter FOKUS. Meldte meg på igår. Tok en InBody test, som viste tydelig effekt av kosthold og trening likevel, innvolls fettet var innenfor normalen, og muskler, mineraler, protein osv var bra, men jeg kunne gå ned over 7 kg i vekt...

Her blir det en gjeng som skal jobbe med Fokus på de individuelle forbedrings ting, og det blir en god del opplegg, seminarer osv for å geleide oss.

Bra opplegg. Helt gratis for oss som har kort tilogmed.

Jeg får titte innom dere iblant, se hvordan dere har det, og avlegge rapport. Men 7 kg er jo en ny oppgave, og vil nok ta en god stund.

Lykke til alle dere som er nesten i mål! Vi snakkes når det har gått en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Litt misunnelig Bijou, men unner deg det veldig altså :D :D

 

Jeg aner som sagt ikke hva jeg veier, men jeg kjenner buksa strammer.

Skal jeg klare målet om 72,5 til mandag, må jeg nok snikveie litt for å skjønne alvoret, men jeg har ikke lyst!

 

Jeg har forøvrig vært ute i lunsjen i dag for å prøve klær. Og tatt en beslutning. Ingen flere vårklær inn i mitt skap før jeg har kommet i mål på 70 kilo. Dvs. i mai en gang. Det sparer penger, det sparer tid på å titte, det sparer meg for å kjøpte ting som sitter perfekt nå når jeg ikke er i mål, og det sparer meg for tristessen over å ikke passe i den størrelsen jeg føler jeg er. Dessuten får jeg da pakket frem sommertøyet før evt. shopping.

 

Jeg fikk en hyggelig melding fra skatteetaten i går, de sier jeg sparte masse penger i deres bank i fjor. Det meste går vel til å dekke alle vinterens tannlegeregninger, samt at jeg ikke får fulle feriepenger i år, så noe må dekke opp det.

Men jeg får igjen nok til at jeg også skal sette av 5 000 til nye klær når jeg har ligget under 70 kilo minst tre uker etter hverandre. Har aldri brukt så mye penger på en gang på klær, og gleder meg allerede. Håper det blir litt ekstra motiverende slik...

 

Hva motiverer dere til å ta de siste få kiloene tak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Cecilie - Avsukring, Det hørtes ut en veldig vanskelig jobb. Håper du har blitt såpass avsukret innen 15.04, så du slipper det.

Hvordan går det med munnen din etter at du har hatt så mange uhell med tennene.

Du må ha fått litt av en sum i skattpenger da ;)

Ja, vi prøver å få til 0,5 kg ned i uka.

 

Bijou - Du har nok gjort noe riktig i påske da :) Flink er du.

 

Eva - Ja, som du ser, så er vi i samme bås alle her inne ;) Alle har gått opp siden nyåret. Så håper du holder oss oppdatert med hva som skjer i den gruppa du skal trene samme med nå. Vi trenger noen impulser for å få til dette, igjen.

 

Ja, så er det meg da.

Var så fornøyd med gårsdagens inntak av mat. Litt over 1600 kcal og kom meg tidlig i seng...

Tidlig til å være meg, i hvertfall.

Men våknet kl. 2.30 og jeg var så sulten så måtte ha litt mat. Tok først et knekkebrød med ost, men det var ikke nok, så det ble en yoghurt dobbelt 0, så i dag stoppet vekta på 67 kg. Det er det lenge siden jeg har veid...

Håper dagen idag går bedre.

Har kommet meg ut en tur og fått 3,4 TP idag.

Tempo og maksimaløkt sier pulsklokka. Akkurat det skjønner jeg ikke, for for meg var det en rolig tur... veldig rolig, men det er en del oppoverbakker, og da øker jo pulsen, uansett, når en går på litt.

Inntaket i dag, kommer jeg tilbake til i morgen.

 

God dag videre og flott torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da går nok en dag mot hell.

 

Ble 2000 kcal inn for meg i går, også.

Men vekta viste 400 gram ned siden i går.

Men det er sikkert vann. Men håper jeg ikke ser 67 tallet igjen.

 

Fikk trent 4,5 TP i dag og den ble hardere enn i går.

I går forbrant jeg 420 kcal på 1 time, i dag ble det nesten 600 kcal på 1 time :D

 

 

 

God kveld og flott fredag og god helg til dere som tar helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påska ble en real fjasko slankemessig på meg også. Masse søtt og salt og lite trening. Har ikke tort å nærme meg vekta enda.

Bruker denne uka på å kvitte meg med søtsug og for å få til det tillater jeg meg å spise mer mat. Men neste uke starter aksjon sommerkropp for fullt.

Drømmen er 65 kg. Vet ikke helt om det er realistisk å rekke før sommern (har tidlig ferie i år), vi får se hva startvekta er neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

I dag har jeg endelig kommet ned mot 1700 kalorier. Og har trent to dager nå. Deilig.

 

Men kroppen er rar. Jeg blir svimmel, skjelven og slapp. Får hodepine. Hjernen min sier: "bare ta en bolle - fra frysern - så blir det bra". Eller "stikk og kjøp en liiiiten sjokolade - det hjelper". Det er sukkerhungeren som snakker til meg - som prøver å overtale meg til at det er SMART å spise noe søtt. Det er helt utrolig syns jeg, hvordan en eller annen funksjon i hjernen søker rask tilfredsstillelse, og forsøker å overdøve viljen. Men i dag vant jeg! ENDELIG! Og slik skal det fortsette flere dager og flere dager. Må bare huske på det. At det ikke er MEG som trenger noe søtt, det er nytelsessenteret i hjernen som er "ute etter en trip".

 

Nå bærer det på jobbtur til Bodø - PCn legger jeg igjen hjemme. Men vi "snakkes" nok lørdag kveld når jeg skal inn og logge. God fredag og helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det fredag og veiedag her. 62,3 viste vekta. Ned 600 gram fra forrige fredag. Og ganske fornøyd med det!

 

Men nå begynner det å brenne litt under føttene mine her, hvis jeg skal nå målet mitt om 60 blank innen 1. juni. Har rotet veldig fra januar og frem til nå. Opp og ned og hit og dit...

 

DBXLbdw.png

 

Nå må jeg få ut fingern! Rett og slett. Har en vag drøm om å prøve å komme meg ned på 58-59 også, med tid og stunder. Men da må jeg først komme meg ned på 60 - og holde det der en stund. Bevise at jeg kan holde vekten der nede også og ikke sprette tilbake til 62-63 så fort det kommer en helg eller en bursdagsfeiring.

 

Ja! Fremad marsj! ;)

 

Mål til neste fredag: komme ned på 61-tallet. Om det så er 61,9 kg. Alle monner drar. Heller museskritt, sakte og rolig, så lenge de hele veien viser nedover, enn jumbo-skritt ned og så rett til vers igjen etterpå.

 

Ha en god helg folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da vet vi alle hva som vi skal frem til sommeren...

Å så er vi i gang...

men det er mye vanskeligere nå enn da en veide 7-8 kg mer...

 

Jeg kommer ikke i gang nå.

Så håper det blir bedre etter hvert.

Er flink om dagen, men våkner om natt og er da så sulten at jeg må ha litt mat...

Noen forslag til lett nattmat...

Virker som jeg må ha 200 kcal før magen roer seg... jeg blir mett...

 

Ligger bra an enda i dag. Men kvelden er ikke over...

 

Ikke trent i dag, men vasket bil og kjørt fra butikk til butikk :)

For å få tak i alt dette forskjellige jeg skal spise må jeg innom alle matbutikkene.

 

Er jeg litt negativ i dag...

Lei denne slankingen...

Går nok over...

lei av å være sliten...

 

God kveld og flott lørdag til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da er første uka over.

Å jeg er redd jeg ikke har klart noen av mine mål denne uka.

Snitte i inntak blir på over 2100 kcal de første 6 dagene, så får se hva det lander på, når jeg får spist ferdig i dag.

 

TP er blitt på 11,6.

 

Men når jeg er sliten så orker jeg ikke trene og spiser mer i håp om at jeg skal få mer energi. Noen jeg vet ikke skjer... Men...

 

Spent på vekta i morgen og prøver meg på nye mål, igjen da :)

Vil jo ned disse siste kiloene.

 

God kveld og flott mandag og lykke til med veiingen dere skal på vekta da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helga over og til tross for en bursdagsfeiring (og Freias påskeegg på halv pris...) så gikk jeg ytterligere ned 100 gram! Yay! Kryss i taket!

 

Klarte for en gangs skyld å balansere inntak og uttak sånn noenlunde i en helg også.

 

Starter da uka på 62,2 kg og skal jaggu se det 61-tallet på fredag, altså! Skikkelig gira nå! ;)

 

Tilbake til hverdagskost idag og ukas første joggetur ikveld.

 

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok i samme båt som deg Tjorven, ingenting gikk etter planen denne uka. Noe av det skyldes en forkjølelse, resten dårlig viljestyrke. Og vekta viste grufulle 71,2 kg. Grrr... Her må det bare jobbes fremover mot sommern.

 

Gratulerer med flott gjennomføring av helgen Bijou og lykke til med 61-tallet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da er ukas første dag, snart over.

Vekta viste 66,6 idag og der er 200 gram mindre enn forrige uka.

Ikke akkurat 0,5 kg som var målet.

 

Men i går avsluttet jeg uka med inntak på litt over 1600 kcal og takket være det ble inntaket for siste uka 2050 kcal i snitt.

 

i dag ser det ut som inntaket blir mindre enn det som jeg har som mål og det gjør ikke noe for da kan jeg en dag eller to spise litt mer.

Ligger på 1458 kcal i dag.

 

Denne uka er mine mål;

Ca 1800 kcal i inntak

Minst 14 TP.

Legge meg før om kveldene enn jeg har gjort den siste tiden... som da har blitt rundt 3.

Denne uka er det før kl. 24.00 jeg skal være i seng.

Da kommer jeg kanskje bort bra den nattmaten.

 

Var i seng kl. 23.30 i går, og var ikke oppe å spiste i natt :)

 

Så nå er jeg på banen, igjen... håper jeg ;)

 

Har vært på vanngym i dag og svømt litt.

Dette ble 1,9 TP, ca.

Har jo ikke pulsklokke på meg i vann.

 

Så da krysser jeg fingrene for at vi får en fin uke alle sammen.

Lykke til alle

og spent på Cecilie sin rapport.

 

Flott tirsdag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bijou - Jeg krysser fingre og tær for at du klarer å holde denne vekten til fredag.

Lykke til.

 

Jeg har vært flink denne uka.

Trent bra og spiste i går 1658 kcal og litt over 1700 mandag.

Men vekta har gjort et skikkelig hopp...

Men jeg vet jo at jeg øker i vekt når jeg trener for mye og spiser for lite...

Dritt å...

I dag har jeg trent 3,6 TP og med 4,4 i går og 1,9 mandag har jeg kommet godt i gang med å nå mitt mål på minst 14 TP denne uka.

Fint inntak enda i dag, også.

Men må vel spise litt mer igjen idag.

Jeg burde vel prøve å komme meg opp på 1800 kcal om dagen.

Forbrenner jo masse på trening.

Ettersom jeg ikke er i form, har fått halsbetennelse, nå.

Så det er ganske tungt å komme meg ut. Men nå er jeg lei av å gå å hangle...

fikk halsinfeksjon etter å ha tatt det med ro i 3 dager, så kan ikke skylde på at jeg tok for hardt i uten energi, heller.

Så da er det bare å stå på å slutte å høre på kroppen ;)

 

God kveld og flott torsdag.

Snart helg,igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har forkjølelse og halsvondt preget de siste dagene hos meg, så det har ikke blitt noen trening. Ikke har jeg vært flink med inntaket heller siden det har vært bursdag i huset. Men nå er formen bedre og bursdagen overstått, så da er det ingen unnskyldning for ikke å komme i gang igjen. Satser på en sunn helg uten for mange utskeielser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det offisiell veiedag for meg og jeg klarte meg, med 61,6 kilo. Det er 700 gram ned fra forrige fredag! :)

 

Men føler nå at jeg står ved et særdeles avgjørende punkt. Litt sånn; nå eller aldri, for å komme videre nedover. For her nede har jeg jo vært før, for bare noen uker siden. Og så spratt jeg i været igjen. Det har jeg ikke lyst til nå!

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre annerledes nå, annet enn å fortsette å holde meg i skinnet og ikke "feire" vekta. Og ha moderate helger, ikke minst.

 

Mål til neste fredag blir derfor denne gangen å beholde 61-tallet. (Helst fra midten av 61 og ned.) Ikke sprette opp igjen til 62! <_<

 

Det får bli utfordring krevende nok, tror jeg, her jeg er akkurat nå.

 

Tok ukas tredje joggetur igår og lurer på å skvise inn en fjerde iløpet av helga. Men har i alle fall ingen større utfordringer matmessig denne helga, heldigvis.

 

God helg til alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...