Gå til innhold

Råd, tips og støtte i den skumle Hold Vekten-fasen, med varig endring for oss over 40 år


Anbefalte innlegg

Grattis Cecilie1! :) Bra jobba!

 

Veide meg inn på 61,5 på offisiell veiedag på fredag og er strålende fornøyd med det! Det ble 800 gr ned fra uka før.

 

Men nå er en vellykket Sørlandshelg overstått og vekta viste 1,2 kg opp, så jeg har nok å ta tak i denne uka. Målet er å komme så nærme 61,5 som mulig. Altså holde vekten, fra forrige fredag. Det hadde vært supert. Men 1,2 kg på 5 dager... eh, øh! :unsure: Vel, vi får se!

 

Ha en strålende uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Ja, da døper jeg denne siden til "Vi som skal ned 2-6 kg før sommeren"

 

Cecilie - Gratulere med flott nedgang. Ser ut som du har fått tak på denne vektnedgangen, nå. Ble motivert av deg, i dag, ja.

 

Bijou - Ja, du verden å fort en går opp 1 kilo når en ikke følger så godt med... Men du har vært flink og klarer nok dette videre, også. Litt opp og så ned igjen.

 

Snupsipups - Ser ut som vi har hatt ganske lik uke. Men ikke vi opp. Vi skal klare dette, ikke sant??

 

Eva - Koselig å se at du er mer aktiv her ute, også. Koselig å høre fra deg og dine kloke ord. Ja, etter påske tar vi et skikkelig tak for å gå ned de siste kiloene.

 

Etter at jeg hadde skrevet her sist mistet jeg totalt energien, så det ble til slutt bare 20,2 TP, ja det er jo ikke ille det da, men når en tenker på at jeg allerede på tirsdag hadde over 17 TP.

Snittet på matinntaket forrige uke ble hele 2276 kcal. Det er mye. Og det viste på vekta i dag. Over 66 kg... 66,2 kg. Det er over min trivsels grense, så nå er det bare å komme ned i inntak, igjen.

Skal denne uka prøve med på + - 1800 kcal.

Så håper det går. Selv om jeg ikke har fått igjen energien.

Prøve å trene litt forsiktig 3 - 4 ganger denne uka.

 

Så jeg starter vektnedgangen NÅ. For ellers blir det for mye av det.

 

God uke alle sammen og lykke til med vekt, inntak og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Huff, er det ikke rart at det skal være så vanskelig å finne energien i disse lysere tider? Jeg venter liksom bare på at den skal komme, men så blir jeg bare trøttere og trøttere.

 

Jeg er pollen-allergiker også, så det blir verre før det blir bedre. Men jeg venter så INDERLIG på våren! Og undrer meg over at jeg følte bedre energi i høst med mørketiden på vei enn det jeg gjør nå.

 

Var noen hundregram opp igjen i dag, men fortsatt under 73, så jeg er fornøyd. Hadde hviledag i går, men i dag er det treningsdag igjen. Når jeg er inne i gode rutiner, syns jeg hviledagene er kjedelige - og i går kjente jeg rastløsheten. Det er godt.

 

Jeg har som mål å ligge på et snitt rundt 1600 denne uken også. I tillegg til min vanlige trening (styrketrening ca 10 TP/uka), har jeg tenkt å gå raske turer i lunsjen hver dag - få opp pulsen litt og forbrenne litt midt på dagen. Og ikke minst få litt dagslys og en pause fra kontorpulten. Håper det skal hjelpe meg ned under 72 som er første delmål. Hadde vært deilig å komme dit alt denne uka, men det er nok litt vel optimistisk.

 

Så er jeg også optimist da. Tidsoptimist og vektoptimist :D

 

Ellers skal jeg få reparert tenner denne uken - langt på overtid. Har en betent tann og en midlertidig løsning på en annen tann. Mye smertestillende, gleder meg til å slutte med det.

 

Ønsker dere en strålende dag, og sender positiv energi retning Tjorven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med på ekstra innsats etter påske :) Og hold vekta før og gjennom påska. Kjenner jeg kunne tenkt meg 65 kg før bikini sesongen og skal prøve å jobbe mot det. Hadde jeg bare blitt kvitt det vanvittige søtsuget slik at jeg kunne begynt å jobbe for fullt igjen....

 

Nå for tiden spiser jeg masse godteri i helgen++ og bruker deretter resten av uka på å bli kvitt ekstravekten. Sånn kan jeg ikke ha det hvis jeg vil videre ned. Har klart det før og vet veldig godt at jeg kan klare det igjen. Er jo egentlig bare å bestemme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Cecilie - Ja, det var på tide at du får reparert dette med tennene. Ikke godt å gå med smerter hele tiden.

Flink du er som kommer deg ut på dagen i lunsjen.

Takk skal du ha. Ja, håper at jeg snart har energi, igjen.

 

Snupsipups - Bruker du krom mot søthungeret ditt?? Kan kanskje hjelpe det.

 

Gårsdagen min ble ikke som håpet på.

Litt over 2000 kcal i inntak og ingen trening, verken i går eller i dag.

Fortsatt ganske tappet og ja, før var det høsten som var verst, men nå er det blitt denne tiden på året. Var det i fjor, også...

I midten av mai, kviknet jeg til da. Men håper jeg ikke skal gå slik helt til mai...

 

I dag ligger jeg godt an til at det blir en dag med ikke så mange kcal, men dagen er ikke over enda...

 

Flott onsdag til dere alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Onsdagen snart over.

I går ble det, igjen, over 2000 kcal og ikke trening.

 

Men litt over 1600 kcal i dag, blir kanskje litt til, men ikke mye.

Ikke trent i dag heller, men har vasket bad og kjøkken og støvsugd hele leiligheta,

så har da fått leia meg litt i dag.

 

Kanskje jeg er inne i en bedre stim nå??

Merket en snev av energi i dag...

 

Flott torsdag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at energien er på vei tilbake Tjorven. :) Det er vel vanlig å være litt energi tom på denne tiden av året, det er vel det som kalles vårslapphet. :) Har kjent det på kroppen i det siste jeg også. En dag i forrige uke var jeg så tom at jeg måtte være hjemme fra jobb og bare ligge på sofaen. Men den siste uka har det vært knallvær her og er det noe som virkelig hjelper på min energi så er det sol. :)

 

Det går litt bedre med søtsuget. Har holdt meg unna hele uka, så langt. Har prøvd krom flere ganger før uten effekt. Fikk høre at da var problemet at jeg tok for lite. Så jeg prøvde med dobbel dose og trippel dose, men fortsatt ingen effekt. Så det prosjektet har jeg gitt opp. Det eneste jeg vet fungerer er å bite tenna sammen og holde seg unna sukker for en periode. Da avtar suget gradvis og blir til slutt helt borte. Så det driver jeg med nå. Bare synd at påska kommer så snart innpå min avvennings periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomen finner de på nye ting på trenings senteret her- var på MAKASI, trening med vekter på balansematte, det var skikkelig tøffe greier! Tok med en time Zorba etterpå.. og gikk både til og fra senteret. Sov godt etterpå! Idag var det spinning og styrke på morgen og en times stavgang med bakke intervaller senere på dagen. Da er de harde øktene unnagjort, for nå blir det helgejobbing.

Etter påske starter et nytt konsept på senteret, FOKUS, som går på den enkeltes behov, man får tilpassa et program ( legesamtale først)som fokuserer på hva vil/trenger man, hvilken trening liker man, man fører en logg med ståsted og framgang, målinger med forskjellige apparater er med her, kanskje blir det grupper som konkurrerer mot hverandre, osv. Høres spennende ut! Og man betaler ingenting ekstra for det, utenom kortet vi har.

De må vel legge seg i selen og finne på attraktive ting disse trenings senterne nå, det er hard konkurranse og nå er det heller ingen bindingstid. Lurer på om de greier seg uten helårs avgift? Blir ikke mange der på sommerstid???

 

Trening er iallefall noe en aldri vil slutte med, så lenge en kan.

Litt værre i perioder med maten..Nå har det vært fylling av påske egg til barnebarn og andre barn, og da må en jo smake litt.

Men stort sett går det bra med HV.

Det er bare den innsatsen som tar de siste kilo som sitter litt langt inne....

Ønsker alle en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk skal du ha Snupsipups.

Ja, for meg er det, også, slik at jeg føler ikke at krom virker eller noen andre former for "slankepiller"

Den perioden jeg gikk opp nå, prøvde jeg meg på Chilli forte... skal jo være så fin. Men jeg ble jo helt manisk på å putte noe i munn og som dere vet, la jeg på meg...

 

Eva - fin og variert trening du har, ser jeg.

Når det gjelder meg, så er det ofte på sommeren jeg tenker at jeg burde ha vært på treningssenter. Når det regner for fet meste hele tiden... Lettere med vinter og det snøger, egentlig... samtidig har jeg jo da en del variert innetrening.

Du danser, også, fortsatt??

 

Fornøyd med dagen min idag, ja, torsdag, selv om jeg ikke kom meg på treningen. Så fikk jeg vasket vinduer og tatt ned og hengt opp nye gardiner.

Etterpå fikk jeg en drøy halvtime med styrketrening. Men du verden som jeg svetter for tiden. Inntaker i dag er 1661 kcal.

 

Flott fredag og riktig god helg til dere alle.

Jeg blir nok fortsette og skrive ligg her hver dag, nå...

Føler at det er lettere å være "flink" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du går på et kjempebra senter, Sekstito. :) Mange spennende timer, og det Fokus programmet høres jo bare helt fantastisk ut. Og det er til og med inkludert i prisen.

Selv går jeg på et lite senter. Det er lite timer på timeplanen, og det eneste ekstra vi får er at vi kan vinne premier dersom vi trener 30 ganger før 31.mai. Dyrt er det også. Jeg kunne jo ha reist inn til byen på et større og bedre senter. Prøvde det for en periode tidligere, men da ble dørstøkkmila for høy. Så da er det bedre med et lite senter man faktisk kommer seg på :)

 

Ellers går det greit med sukkeravvenninga mi foreløbig. Men nå kommer jo ukas verste dager, så da er det vel bare å bite tenna ekstra godt sammen. Har slett ikke tenkt å være så innmari avhengig av noe søtt resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Jeg trener også på et lite senter uten særlig med saltimer. Høres spennende ut med forskjellige programmer, og spesielt det som er tilpasset hver enkelt!

 

Hos oss er det sånn at man får satt opp treningsprogram når man melder seg inn - 30 minutter gratis med personlig trener (PT). Etter det må man betale for PT-timene, og det er ganske dyrt - 5-600 kroner timen (og det er billig for PT i forhold til de andre sentrene rundt). Men selve treningen er billig da - husker ikke hva jeg betaler nøyaktig, men tror det er under 300 i måneden.

 

Som noen av dere vet - pumper jeg uansett bare jern, og er ikke i sal, pga knær og rygg. Leser mye på fitnessbloggen.no for inspirasjon (er ikke fitness-dame altså, men mange gode tips til riktige øvelser der) til treningen min for tiden. Normalt setter jeg opp nytt program hver 8 uke ca under PT-time, men jeg har måttet gå gradvis opp i styrke igjen etter at jeg hadde ryggvondt i januar, så det har liksom ikke vært noen vits. Nå er det imidlertid snart på tide å få et program jeg kan kjøre frem til sommeren kjenner jeg.

 

Ellers spiser jeg rundt 1600 i snitt denne uka også, og har hatt tre økter på helsestudio. I dag er det fri før ukas siste to økter. Jentekveld med mat og vin i kveld. Har ført vinen opp i registreringen alt, så jeg skjerper meg og spiser lett resten av dagen :) . Går nok over 1600 i dag, men håper å ikke ødelegge hele uka. Veier meg hver dag for tiden og ligger rundt 72,5 - ikke optimalt men greit nok. Håper å holde den til mandag. Skal jobbe til uka, og er "av" godterikarusellen, så tror påska skal gå greit. En marsipandag må jeg vel ha, men det holder. Fikk to kvikklunsj i gave fra en leverandør i går. Tidligere ville jeg spist dem i løpet av arbeidsdagen. Nå puttet jeg dem i sekken og tok dem med hjem. Ligger i godtehylla til ungene, så de kan få en dag vi er på tur i påsken. Deilig og litt rar greie - ville virkelig vært utenkelig for ikke lenge siden.

 

Jeg kommer også hyppigere innom nå - når jeg skal ned i vekt. Trenger det for motivasjonen, og for å "piske" meg selv litt. Og så er det jo mange hyggelige damer her inne da :D

RIktig god helg alle - og god påske til dere som reiser bort fra PCen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Moro å se at det er mer aktivitet her ute.

Det er flott.

 

Jeg er ikke på senter, men er med i en treningsgruppe to ganger i uka. Utetrening den ene dagen og styrketrening den andre dag i en bedrift.

Med vanntrening, dans og turer skulle dette holde.

 

For meg har påsken alltid vært lange turer på ski, sitte på isen og pilke,

Appelsiner og kakao i solveggen, og til middag pølse og lompe.

Første påskedag fikk vi bestemme hvor mange egg vi ville ha.

Vi fikk sikkert påskeegg, men det er ikke det som sitter igjen i minnene.

Siden jeg har var 14 år har jeg nesten ikke spist sjokolade, så det blir nok ikke noe påskeegg her i påsken.

Men har bursdag så det blir ett par kaker på dagen min i slutten av påsken.

Enten har min sønn eller jeg bursdag i påsken.

 

Dagen i dag har vært sånn noenlunde...

Ikke trent i dag heller, men overholdt min avtale og vært i butikker.

Spist 1928 kcal.

Fortsatt feber utover dagen.

 

Flott lørdag til dere og god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Da er snart lørdagen over og Palmesøndag står for tur.

Mange som skal reise bort i påsken??

Her blir det dagsturer, men rusler hjem de fleste kveldene :)

Har en del planer så håper jeg får gjennomført de fleste.

 

Kom meg ut en tur i dag og fikk testet formen.

Med feber svetter jeg mye, men da får jeg kanskje "dritten" ut av kroppen.

Turen ble på 3,6 TP.

Spist litt i underkant av 1600 i dag, så veldig fornøyd med denne dagen.

 

Flott fredag til dere alle.

God påske til dere som allerede har reiser bort alt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Søndag og denne uka går mot hell.

 

Vært ute i nydelig sol i hele dag og fått med meg 7,5 TP Som er 1505 forbrente kcal, så inn har det da blitt over 2000 kcal i dag.

 

Denne uka ble det 13,4 TP

 

Snitte i matinntaket har blitt nesten 2000 kcal, så det ble nok ikke noe nedgang denne uka, heller... Men håper det ikke blir noe oppgang heller.

 

Ønsker dere lykke til med vekta i morgen, dere som har veiedag.

 

Flott mandag og påskeuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Hm. Med 1860 kal i snitt og bare 10 TP blir det nok ingen nedgang for meg heller denne uka. Men jeg håper på samme som forrige mandag i morgen.

 

Skal ikke bort i påsken - jobber tre dager nå, og så er det hjemmeaktiviteter med familien. Rydde litt i huset, forberede våren litt, og noen små utflukter med ungene. Møte litt venner, forhåpentligvis få til litt lesing i solveggen. Og trening som vanlig. Litt saktere (og sunnere kanskje?) mat, litt påskeegg men ikke mye (elsker marsipan). Blir nok bra, og ikke så ille som jul vektmessig.

 

Men først - siste innspurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Etter jeg hadde skrevet her i går, klarte jeg å putte litt mer i munn, så det ble 2020 kcal i snitt inn, forrige uke.

 

Men vekta i dag viste 65,7 kg og det er 500 g mindre enn forrige uke og det er godt å se 65 tallet igjen, for da er jeg innenfor der jeg skal være.

Men innen St.Hans skal jeg ned til 63 tallet.

Hadde vært fint til 17. mai, for da hadde jeg hatt en sjanse til å komme inn i bunaden. Men tror det blir litt hardt.

 

Rolig dag her i dag.

Bare rundt i butikker og kjøpe inn det meste jeg trenger for påsken i dag.

Men må en tur i butikken på lørdag og kjøpe det jeg trenger til kaker.

 

Skal få frem kylling og egg, også, i dag, så det blir påske i heimen.

Da er det bare å nyte sola, resten av påsken.

Litt sår rundt nesa etter at snørra rant som bare det i går.

Heldigvis stoppe opp i dag.

 

God dag videre og flott tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering herifra.

 

Det ble 1 kilo opp på meg i forrige uke, fra 61,5 til 62,5 kg. Det var den der ekstra Kristiansand-kiloen som ikke ville vekk.

 

Hadde håpet jeg kunne jobbe med den denne uka, men svosh! så la jeg jo selvfølgelig på meg enda mer nå denne helga, så nå har jeg mer enn nok med å komme meg tilbake igjen til 62,5.

 

Ja, ja. Sånn går no' dagan! ;)

 

Men klarer jeg 62,5 til Langfredag, en gang til, så er jeg mer enn superfornøyd denne uka. Stabil får holde i påsken.

 

Fortsatt sveisen påskeuke, folkens! Håper dere koser dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Noen som er her inne nå i påsken? Jeg jobber enda jeg...

 

Så langt denne uken har jeg et snitt på 2 500 kalorier/dag og INGEN trening. Kan noen vennligst gi meg et spark i r**a?

Har plutselig blitt superangrepet av pollenallergien (som jeg glemmer at jeg har i løpet av vintern), og syns fryyyyyyktelig synd på meg selv. Men ærlig talt!! :angry::unsure::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nok en nydelig dag er omme.

2,5 timer ute i sola i dag ga 5,5 TP,

og den herlige brunfargen, så fortsetter det slik, de fleste nordmenn negere etter påsken.

I hvertfall vi på Østlandet ;) Så får håpe dere bor eller ferierer på Østlandet i påsken.

Sørlandet har vel også fint vær.

 

Blir nok sånn ca 2000 kcal inn idag.

 

Men fornøyd med dagen.

 

Bijou - Synd Kristiansand kiloen skal sitte så godt.

 

Kommet meg under 66 kg igjen, jeg, også, så nå blir det nok hold vekten i påsken.

Med mange turer og masse TP.

 

Måneskinnstur i morgen kveld, med godt i både koppen og fra bålet :)

 

Flott onsdag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie1: Jeg jobber også fortsatt disse dagene, men her er det jommen knusk stille i bygget. Tror jeg må være den eneste på plass.

 

Ellers så har jeg fått jogget 2 ganger hittil denne uka og har gått ned nesten alt av sist helgs synder. Nede i 62,7 kg nå. Men satser på litt til ned innen fredag. Og gjerne spise litt av den Kristiansand-kiloen også.

 

Legger meg på ca. 1400 kalorier om dagen og det ser visst ut til å gjøre susen. Pluss drikke mye vann.

 

Måtte det bare vare når påskeferien starter, etter kl. 12 idag, også! ;)

 

Og jeg vil også ut og nyte sola! :) Bare noen timer igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

oi, 1400 kalorier pr dag var ikke mye. Blir du ikke fryktelig trøtt? Når jeg ligger på 1600 går det fint (ligger gjerne litt over opp mot 1700 når jeg er "flink"), men går jeg under blir jeg fort sløv syns jeg.

 

Så bra du er på vei mot fredagsmålet! Jeg skulle også gjerne hatt samme vekt neste mandag som forrige mandag, men slik jeg har holdt på siste dager går ikke det. I dag skal jeg ihvertfall på trening, så får vi se hva jeg får til med kosten.

 

Det er jo så godt med påskegodt! Jeg spiser nesten ikkenoe i forhold til hva jeg gjorde før - jeg har vel kjøpt like mye godt til hele påska som jeg gjorde til 1-2 dager tidligere. Likevel - når jeg skriver det inn her, suser jeg over 2000 kalorier uansett hvor flink jeg er ellers. Og i påsken har jeg tenkt å skeie ut med et glass vin i blant også B) . Må nok velge ser jeg - en dag vin - en dag marsipan. Uansett litt ekstra luksus. Målet er å lande på et snitt rundt 2000 denne uka tror jeg (og da må jeg neeeed, siden det nå ligger på 2500). Og så 4 treninger mot normalt 5 (for i går orket jeg ikke). Får satse på litt hverdagsaktivitet når kontordagen er over.

 

Tjorven: Høres deilig ut med så mye utetid. Men husk solkrem ;)

 

Riktig god påske alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blir verken trøtt eller sløv av å ligge på 1400 kalorier noen dager i uka. (I helgene ligger jeg jo rundt 2000.)

 

Men hvis jeg ligger på 1100-1200 noen dager kan jeg fort bli svimmel. For da raser vekta nedover, nesten litt for fort. Har hatt noen slike uker, hvor jeg har spist mindre porsjoner og gått ned mye. De ukene snurrer det gjerne litt ekstra rundt i hodet. Men så stabiliserer det seg igjen i helgene.

 

Har i alle fall funnet ut at vekta flater ut hvis jeg legger meg rundt 17-1800 kalorier. da skjer det fint lite. Så hvis jeg vil ytterligere ned må jeg legge meg under det. Og 1400 virker som et bra tall for min del, som funker.

 

Påskegodt er nesten altfor godt, så jeg prøver å holde stand noen dager til, før jeg skeier ut. B)

 

God påske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også fremdeles, skal jobbe til og med fredag og har kun lørdag og søndag fri. Sånn er det å være sykepleier. <_<

 

Sliter veldig med å holde meg unna godteri jeg også. Går stort sett bra i ukedagene, men i helgene greier jeg ikke å holde meg unna. Men vekta holder seg ganske stabil på den måten, så det er vel ingen krise selv om det ikke er sånn jeg ønsker det skal være.

 

Målet for påska blir å bare spise godteri på lørdag. Ikke så lett når jeg er den godtergrisen og det bugner av snop på jobben i påska. Men jeg får bare holde meg hard.

 

Målet etter påske er å gå ned til 65 kg før 1.juli. Det skulle bli i underkant av 5 kg på 3 måneder. Burde være overkommelig.

 

Håper dere alle får en flott Påske, både dere som har fri og kan nyte finvær og dere som jobber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

LITT bedre dag kostholdsmessig i dag, og snittet er nå nede på rett under 2400/dag denne uka. Har også kommet meg på trening.

Og - tro det eller ei - knekt enda en tannfylling. Fjerde tanna som ryker på to måneder, og jeg må til tannlegevakta i morgen. Kan umulig være økonomisk gunstig. Godt jeg ikke fant noe på shopping i dag! Får trøste meg med at jeg kan spare noen måneder frem mot jeg når målvekt og handle litt da.

 

Mål for i morgen : kost under 2000, og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...