Gå til innhold

2020


Anbefalte innlegg

Som vanlig ble helgen for "stor". Opp 600 g.. og i går ble det et par boller, men likevel var vekten i dag et par tre hundre gram ned fra i går.

Det er feitetirsdag i dag, men jeg har tenkt å spare den til i morgen. HAr en avtale om å spise is og unne meg litt godis (ikke i form av godteri!) sammen med min "godteriavtalepartner". Da blir det nok litt vin og snacks også... det som bekymrer meg litt er jo at da er det bare to dager til veiedag og til søndag er det 1/3 og det betyr veiing og full måling rund baut. Fredag blir jeg mutters aleine i huset... farlig og lørdag skal jeg ha lunsj med venninner her hjemme.... bring your own food- thing.... med vin og øl og kake osv...slitsomt for en som meg...

Har klart å få til yoga hver dag i det siste, men det er litt slitsomt med arbeidshelg... får ikke gjort alt jeg vil. 

Nå sitter jeg og lar middagen synke før jeg skal hive meg på yogamatta. Var ellers utrolig stolt av meg selv ved middagsbordet i dag. VI hadde pasta med kjøttsaus - en av mine favoritter. JEG FORSYNTE MEG BARE EN GANG!!!! OG IKKE ALTFOR STOR PORSJON!!! Det krevde en utrolig innsats for jeg kunne spist det dobbelt uten å nøle... men holdt meg skikkelig i skinnet! 

Må nok gå en god tur med hunden før jeg legger meg, også... har ikke nådd mitt aktivitetsmål i følge klokka... Har nemlig besøk av ei som går morgenturer og "langtur" med hunden mens jeg er på jobb. Morgenturen er en nytelse å slippe unna... får sove en halvtime lenger... men jeg mister både skritt og aktivitet!

 

Ok folkens. VI får hold eut. Jeg skal til Spania en tur til neste uke... håper jeg holder meg unna Corona-viruset, Får ta med håndsprit og våtservietter... og drikke vin...

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndsprit, våtservietter og vin... høres ut som et knall kjerringråd mot Corona-viruset! :P  Nei, altså, fra spøk til alvor: hold deg frisk. Og god tur!

Her er helga over for min del også. Den ble tilbragt temmelig i vater. Forkjølelsen slo ut i full blomst så fort arbeidsuka var over. På toppen av det hele fikk jeg mensen, igjen (!), helt utafor timeplanen. Skjønte ingenting. Men det forklarte jo litt hvorfor jeg var så oppblåst og rar i kroppen tidligere i uka, i tillegg til forkjølelsesbugs'en. Ja ja. 

Likevel klarte jeg å "tvinge" i meg både sjokolade og vin, for; "helg er helg! sjuk eller ei! " Kvota skal inntas. :rolleyes: Men orket ikke så mye og vekta viste faktisk minus på mandagen. Mindre enn på fredagen. Får se hvordan det holder seg utover uka.

Nå er i alle fall den generelle formen på vei tilbake, selv om jeg fortsatt føler meg ganske tom for energi og det er dårlig (les: ingenting) trening av noe slag på gang. 

Målet for resten er uka er noenlunde nok søvn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble spinning, styrke på senteret idag. Sykler på watt. Det var lettere med pulsklokke, eller er det bare vanen.

Har funnet fram min gamle, skal ta noen intervaller på tur med hunden etterpå og se hvordan det stemmer overens. 

Husker at man kunne få en god pekepinn om hvordan det sto til med hjertet ditt om pulsen gikk raskt ned etter intervall, det var bra, hang den oppe i lang tid, var det ikke bra.

Har ikke lyst på de nye klokkene som måler alt mulig, tror jeg ville blitt litt stressa av det? Eller er de bra for mange ting?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekt! Jeg hadde DEN TOTALE sprekken på onsdag med en boks lakrisis, snacks, vin, kokosboller (3 stik!!!) HURRAAAA. I går spiste jeg middag på kinesisk restaurant og har jo bare ikke peiling på energimengden. Så vekten i dag var ganske enkelt 75, 6 kg som er den nette sum av 1,3 kg OPP fra sist uke. Midjemålet var likt... men MAKAN!!! I morgen er det som jeg muligens har nevnt venninnelunsj-middag-kvelds med mye godt både av mat og drikke så oppsummeringen på 1. mars blir det den blir... Nå skal jeg sette i gang med litt rydding og støvsuging i utestua før morgendagen og etter hvert må jeg vel komme meg i vaskebøtteballetten her inn... jeg syns altså det er så ufattelig kjedelig å vaske... vel. det blir snart  yoga og jeg har allerede gått en god tur med hunden... det blir nok en god tur til i løpet av dagen. FRIDAG!!!! Herlig.

Håper alle dere andre kan vise til strålende resultater som setter meg i dårlig lys! Tenke seg til. Jeg som skulle se 73-tallet i dag... jadda...

enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi oi... ikke bra. I går spiste jeg lite gjennom hele dagen, men tok igjen på kvelden for å si det mildt. Nøtter og jarlsbergost... sukk Dette er en dårlig start på helgen, altså. Det er bare det at på mange måter starte helgen min på onsdag fordi jeg har hatt fri torsdag og fredag (skiftarbeider..). 

I går spiste jeg altså for mye og jeg spiste ganske seint på kvelden... og resultatet var at jeg sov dårlig i natt. Jeg gjør ALLTID det etter å spist for mye, for seint. Det er jo ikke bra hverken for hodet (man blir jo så søvnig dagen etterpå) eller for resten av kroppen. Immunforsvaret går ned, vekten går IKKE ned... apropos immunforsvar. Var en tur hos legen for å sjekke opp stoffskifteprøver, kolesterol etc...  det var 7 år siden sist. Alt var normalt. Det er jo greit det :)

Nå skal jeg lage focaccia og mens den hever skal jeg gjøre yoga. Tror det er en hard runde i dag. Gruer meg litt ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags nøtter er det du er så glad i, Enna? Og hva er det med denne jarlsbergosten? Skjærer du av med ostehøvel og knasker i deg eller kommer den i en eller annen spesiell form/pakke som snacks? Ser du fra tid til annen sliter litt med inntaket av dette, men jeg får ikke helt tak i hva dette er . 

I dag har jeg vært på trening som vanlig og har vært på polet og handlet inn god vin. Gleder meg masse til å sette i gang med middagen om en times tid med et glass på kjøkkenbenken. Det er nok min største last. Etter at jeg ble godt voksen så har jeg blitt så glad i vin og matlaging. Jeg kan kose meg i flere timer på kjøkkenet. Da blir det jo som oftest ikke bare med det ene glasset selvfølgelig, fordi jeg holder jo på med maten over ganske lang tid. Der kommer min dårlige uvane inn. Jeg vet at det er dette jeg må jobbe mest med. Helgene ødelegger veldig mye for meg når det gjelder vektnedgang. Jeg har blitt en slik livsnyter, men ser jo at det ikke har vært særlig heldig for vekten. Jeg må nok gå tilbake til mine tidligere og litt mer sunne vaner om dette skal gå rette veien. Har faktisk tenkt på om jeg skal ta en uke eller to med GR sin kickstart for å komme skikkelig i gang. Jeg vet det vil bli tøft til tider med veldig lite mat, men noe må jeg gjøre nå. 

Ellers så ser jeg jo at det er flere av oss som ligger og vaker rundt det samme stort sett hele tiden. Skal mars måned være den måneden som vi setter inn støtet, siden vi ikke helt fikset  og kom oss etter jula dere? Håper på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarlsbergosten, ja... Den kan spises i skiver som skjæres med høvelen... en på kjeksen tre til "mor"... så fem til "mor" og tre til kjeksen.... (og kjeksen blir jo spist av "mor")... Eller om jeg skal ha litt ost på pizza eller noe annet så kommer det "tilfeldigvis" en bit inn i munnen... og så en til... Joda, jarlsbergost kan spises i det vide og brede.

Nøtter - egentlig alle slags nøtter, men favoritten er cashewnøtter. Gjerne usaltede. Og en annen favoritt er nøttemix (sånn med tørket frukt), helst usaltet. Eier ikke magemål. Valnøtter er egentlig det jeg burde spise, for det spiser jeg ikke like mye av.... men... SÅ skal det sies at det er jeg som handler inn.... så det burde gå helt fint å ikke en gang ha det i hus... men ånden og viljen er svært svak....

Vin er jo supergodt!!! Men har inngått avtale med meg selv om at det ikke skal inntas når jeg har dagvakt dagen etterpå. Og heldigvis har jeg mye dagvakter... 

Så jeg lurer meg selv stadig vekk... "Skal bare" er fine (!) ord.

Tok full opptelling på mål og vekt i dag og vekten er jo opp pga 4 dager med tull og tøys (gårsdagen var jo en orgie... say no more), men målene var inn... så jeg tror jo at vekten er en god del samling av vann og oppblåst mage som følge av uregelmessigheten, saltet og alkoholen. Har tro på at det går raskt ned.

Så nå er det fire dager med strikt regime før en langweekend i utlendighet. Men i utlendigheten har jeg dansk e ye tid for meg selv, så det blir tid til både lit yoga og løping. Det kan blir riktig fint.

Og JA Lillemor, mars er måneden for et nytt støt. Jeg hadde som mål å se 73-tallet i løpet av februar og ødela det med et firedagers etegilde i innspurten, men ved utgangen av mars ser jeg for meg at vekten er 72 kg og midjen er krøpet ned mot 88 cm. 

Jeg må nok også gjøre noe med den kondisen... så det krever litt planlegging for meg dette her.

GR kick-start.... jeg følger Vektklubb på VG (skjønt følger er et relativt begrep....) og kan egentlig gå inn å velge en tøffere meny enn det jeg har nå. Så blir det en slags kickstart... I dont know... Kanskje det er lurt. Venter til jeg er tilbake fra det "store utland" på mandag. 

Mål for uken: Først striks til og med onsdag, så satser jeg på sunn mat, mye bevegelse men tillatelse til vin :)

Take care, hold stand og tenk positive tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye felles her....livsnytere. Morsom skrift på ei fjøl; " Mannens annet stadium har inntruffet når han snakker om mat slik han før gjorde om jenter.."

Tror nok det utsagnet passer på oss damer også! 

Veldig koselig å lage god mat med et glass vin eller to til matlagingen. Lagde kylling med rotgrønnsaker og  blåbærsaus til gjester på lørdag, det ble mange gode smaker. Og en fyldig dessert attpå.

Bakdelen med vin er at man får veldig slakk viljestyrke med hensyn til både det ene og det andre...

Så er det kunsten å balansere de dagene da. Det går an.

Helt enig i at mars skal brukes til å ta et skikkelig tak!

Jeg skal herved registrere /rapportere inntak og uttak hver dag framover! Og ikke sluntre unna. 

Jeg vil knekke de bilringene nå!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg laget en ny oversikt og plan for mars...og tatt fram kopi av en fin mat dagbok for ei uke....vi fikk på et kurs engang, skriver i lange baner! Visualisering er bra!

Det begynner alltid med ivrig innsats...men sånne ting kan få meg til å skjerpes, særlig om en fyller inn ting man kanskje skal og gleder seg til, og kanskje jeg kan gå i de og de klærne, som akkurat nå strammer litt...

Resultat idag er 1300 i inntak og 1043kal/ 5,2 poeng  ut.

Mandag er en heftig aktivitetsdag, yoga, fysio trening, tur i skog m hund og 1.5 timer dans. 

Frokost og lunsj ble slått sammen etter trening. Før trening er det bare litt frukt.

Middag var fiskesuppe m mye fisk, kraft, bare litt fløte, kvelds villreker ( fant på Meny til halv pris) med bittelitt majones og hvitløk. Og litt ! Rødvin...hm.

Så var første dag gått...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matdagbok for en uke er veldig oversiktlig og grei. Fikk den på Fokuskurs, har kopiert opp mange.

Men blir sikkert kjedelig for andre med den registreringa mi her inne.....

Kommer heller innom når uka er slutt. Håper å ta en kilo pr uke, men får være fornøyd så lenge det går rette veien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt utenlandstur på meg - av flere årsaker. Like greit. Som helsevesenarbeider er det ikke så bra å haven i karantene (målet var ikke Italia, altså!) og faren er jo definitivt øket på reise for tiden...

men jeg klarer fint å spise mat her hjemme også... Hvordan går det med dere?? 73- du er jo en racer på treningsfronten!!! Dessverre er det som du sier trening er gram og kost er kg... Litt dumt det der ;) 

Men som Lillemor sa - MARS ER VÅR MÅNED... og det er ikke mer enn 7 mars i dag... I morgen er det kvinnedag med alt det innebærer. Kvinners rettigheter er fortsatt ikke helt på linje med menns.... mye å hente på dette med stillinger, lønn osv. La oss slå et slag for selvrespekten i morgen. Det er vanskelig å bli respektert om vi ikke respekterer oss selv! Take care alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det super slanking på tampen av uka .... ble bitt av influensa, og den er hard! Tatt vaksiner men den har nok vært feilslått iår!

Så vondt! Kjennes ut som alle bein er knust, og man må jo hoste hele tiden. Eneste man orker er et par tørre knekkebrød, kanskje en banan, og masse Farris. Lungene er fulle av gørr, betennelse, men det er virus, så det må bare ta sin tid...tre, fire uker leser jeg. ...

Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei! Jeg er her fortsatt.

Coronaen har ikke tatt meg, enda, men hadde hjemmekontor fra i dag av og har hjemmeundervisning for poden fra imorgen av. Jaja. 

Jeg har jo omtrent konstant balansert på utbrent-grensen de siste årene, så denne nye, svært begrensede tilværelsen, omtrent uten noe som helst tidspress på noe, er helt ærlig et kjærkomment avbrekk, for min del. Har vært sinnsykt sliten de siste ukene. Igjen....

Noen av fordelene med denne nye tilværelsen er mer søvn og mer fritid, når jeg bl.a. slipper å pendle og justere meg etter henting og bringing. Men er samtidig inderlig klar over at jeg er en av de heldige, som kan jobbe nesten 100% operativt hjemmefra, over lengre tid. Så får vi bare se hvor lenge det er fred i heimen, når 3 stk personer skal gå oppå hverandre på ubestemt tid. :rolleyes:

Vekta har vært snill både forrige uke og denne, på nedre delen av 73-tallet. Så får vi se hva den sier etter ny veiedag i morgen.

Hold dere friske, alle mann! Jeg skal i hvert fall benytte anledningen til å SOVE mer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hei. Jeg er også frisk og fin fortsatt og håper det fortsetter slik siden jeg jobber i helsevesenet! Bijou du må bare være sjeleglad for at du kan få noen minutters ekstra søvn disse ukene. Det å tære fornye på kroppen er ikke bra i lengden.

Var på vekten i dag og den stod på 73,3!!!! Endelig litt ned. Jeg har vært superflink denne uka, syns jeg. Tok noen rare matvalg sist helg, men holdt meg på en måte innenfor kalorinivået... I uka som har gått har jeg spist ok i tillegg til å være mye i bevegelse.

Yogaen min på onsdag var ganske hard ... jeg er støl i skuldrene fortsatt. Håper dagens time er "snill" mot skuldrene..

Jeg har stor barn, men de er alle rammet av Coronaviruset på hver sin måte. Så jeg regner med at noen av dem kommer til å tilbringe mye tid her hjemme i tiden som kommer. Det kan jo bli hyggelig. regner ellers med at jeg må jobbe mer enn jeg pleier hvis det går slik scenariet er spådd.

Tenker på alle som er nervøse for bedriftene sine i disse dager...

Jeg har arbeidshelg. På jobben vår betyr ofte det mye godsaker på bordet, men jeg holder meg jo unna alt godteri, jeg 😇

Ta vare på dere, spis sunt og få frisk luft. Tenk håndhygiene hele tiden. BESTE MIDDEL MOT SMITTE EVER!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd der, Enna! Og takk for at du holder helsevesenet i gang. 💛

Her var det første dag hvor jeg fikk testet ut hjemmekontor og hjemmeundervisning, samtidig. Det gikk så där... He he! Ikke så lett å holde fokus på jobb, når 8-åringen trengte leksehjelp. OG man skulle sende inn ferdige lekser til frøken (på e-post) innen kl 15.00. Man får kanskje ta jobbtimene mer på kvelden, med fokus på hjemmeskole på dagtid? Hm. Denne nye tilværelsen må tydeligvis testes ut.

MEN vi fikk i alle fall tatt "gym"! Vi gikk til nærmest alpinbakke og gikk den rett opp, etterfulgt av en runde i nærmiljøet. Halvannen times gange, for liten og stor. Det gjorde godt! Noe fysisk aktivitet må vi gjøre fremover. Helst hver dag. Tanken på å begynne å jogge igjen, på kveldstid, har også så smått begynt å slå rot. Får se om den rota slår helt ut...

Ja, så var det vekta i morges, da. Den gledet, med 72,7 kg! Yay! Har ikke sett 72-tallet siden september i fjor. Digg! Har ikke telt en kalori på flere uker, men spiser sånn omtrentlig etter boka. Kan heller ikke si at jeg merker det så veldig på klærne, foreløpig, men mistenker at den lavere vekta skyldes mer søvn og mindre stress. Rett og slett. Hvis det viser seg å stemme, over tid, er det i så fall ganske så tankevekkende. <_< 

Ha en god helg, folkens! Både dere som skal jobbe og gjøre en innsats for samfunnet og dere som skal ha fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross vaksine, bet influensa hardt og ble fulgt av bakteriell lunge betennelse. Dessverre har jeg ikke fått med meg at det er lurt å ta vaksine mot den siste, for oss gamliser, eller om man har svakheter, og plutselig var det støvsugd. Aldri vært så dårlig! Tenkte flere ganger at nå orker jeg ikke mer..fikk ikke puste, og så vondt. Nå letter det, etter fem dagers medisin. 

Unntakstilstand i Norge, med så mye konsekvenser for folk! Helt utrolig! Fint å høre at dere tar det på strak arm! Håper at alle tiltaka bidrar til å få normalisert situasjonen. Kanskje en vekker for oss alle, som er så vel vant med alle godene våre.?..

Ikke ofte man går ned 3 kg på ei uke. Men det tar seg nok ganske fort inn igjen.😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å si hei!

Synes dagene går fort, selv i hjemmeisolasjon, jeg. Har i alle fall ikke fått anledningen til å begynne å kjede meg enda, med hjemmekontor og hjemmeundervisning samtidig. Er ganske sliten når kvelden kommer. Men, jeg får i det minste sovet mer enn vanlig - og stresset langt mindre. 

Syttitre: var det vanlig influensa du fikk eller selveste koronaen? Det hørtes i alle fall ut som en skikkelig ille kule du fikk. :( Bra du føler deg bedre nå! 

Her er vi foreløpig symptomfrie for korona, men 8-åringen har fått en infeksjon som bør sjekkes hos fastlegen, men hø hø! .... det viser seg jo å være lettere sagt enn gjort i disse dager. Bestilling av legetime på nettet hadde knelt, så da er det bare å sette seg i en uendelig telefonkø. <_< Får håpe på bedre hell i morgen.

Håper alle har det bra og passer på seg selv og sine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...