Gå til innhold

2020


Anbefalte innlegg

Testa for influensa A. Og pneumokokk lungebetennelse. Det er jo den samme som følger corona. Skjønner godt at den dreper om man har svakheter...... Frisk igjen nå. Mulig man testes før en slipper tilbake til jobb i helsesektor. 

Utrolig situasjon nå. Med alt som stenger, og alle økonomiske konsekvenser det medfører. Mange fortvila folk som får hele livet forandra.  Men en får bare bevare håpet om at det ikke blir så langvarig. 

Ønsker dere en bra helg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEEEENGE siden sist.Det går opp og ned, men klokket inn på 73,3 sist fredag som var samme som uken før. Og det var forrige helgs totale utskeielse som hang i hele uken. Har forsynt meg litt for godt av nøtter nå helgen også, men gikk "bare" opp 500 g i helgen. Nå må jeg stramme inn.

Jobber jo i helsevesenet, men begynner å bli lei at alt dreier seg om virus. Leste en artikkel i avisa om noe HELT annet og det var virkelig befriende. På jobb har vi heldigvis en pasientgruppe som ikke har mye med koronavirus å gjøre (i utgangspunktet) , så der MÅ vi snakke om andre ting. 

Er ute på tur med hunden, men det er jo resten av befolkningen også... Men folke ganske blide, da.

Yoga går sin gang og det gjør meg godt. Har jobbet i helgen og jobber resten av uken fram til fredag. Gleder meg til frihelg neste helg. Snart er det påske og jeg har kjøpt inn påskegodteri... men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal spise påskemarsipan eller ei... fortsatt noen dager igjen.

 

Det som er mest kjipt med tiden vi er i er at jeg kjenner etter om jeg er syk. Så den  minste lille ømhet i ryggen, brystet osv fører med seg en indre helsjekk... for jeg får jo ikke gå på jobb hvis jeg har mistanke... og jeg møter jo mennesker på min vei i livet, mennesker jeg ikke vet noe om. Vel... yogamatte venter og den spør ikke om jeg har et virus eller ei. Den tar i mot kroppen min akkurat som den er.

 

Ta vare på dere og spis sunt og godt .🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dagene ruller videre, i denne nye hverdagen. 

Her er vi friske og raske, heldigvis. Men så er vi stort sett bare hjemme også, utsetter oss minimalt for smitte. Det var utrolig digg med helg! Uten jobb eller skoleoppgaver eller noen plikter - eller avtaler, for den saks skyld. He he! 

Har vært flink og gått noen turer og syntes ikke innsatsen var så verst, men så gikk begynnelsen av forrige uke fra 72-tallet og vips opp til 73,2 kg på veiedag fredag - og kaboom! videre opp på 74-tallet iløpet av helga. <_< Skjønte det måtte være noe i gjære og jada; mensen. Sukk. Føler meg som ei bolle...

Men jeg får bare la syklusen gå sin gang og krysse fingrene for at kroppen husker at jeg var på 72-tallet for bare en skarve uke siden. Det var ganske deilig å være der!

Ha en fin, frisk og rolig uke, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetur i går på 5 km og gåtur i dag på 3 km. Brukte like lang tid på begge turene. Har fått anbefaling fra arbeidsplassen at vi bør drive med fysisk aktivitet minst i 30 minutter hver dag og helst ute for å unngå "brakkesyke" i disse hjemmekontortider. Dette er et tiltak som passer meg perfekt. Jeg elsker både å være ute og i bevegelse. Løping er nok ikke min store favoritt i utgangspunktet, men heller det enn at formen daler og kiloene kommer sigende på enda mer. 

Har vært sløv med telling i to uker nå og det ga jo selvfølgelig utslag på vekten, men jeg er i gang igjen jeg. Her telles det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "nei-til-godteri-og-kake-og-snacks-partener" har trukket seg fra prosjektet. Og det ble liksom helt feil. Det har vært et lite konkurranseuhyre inni meg som har sagt at "her skal du jammen ikke feile" og nå er det liksom bare badevekten som roper ... så i går på selve vaffeldagen, ble det fire vaffelhjerter og jammen en liten kakebit.... Not good!

I dag har jeg gått med hunden, gjort yoga og støvsuget hus. Nydelig vær ute, men litt sur vind, så ikke såååå godt å sitte ute. Men herlig med litt vårlig temperatur. Dyner og puter har fått lufte seg i solen. Gleder meg til å legge meg i kveld :)

Håper dere andre har det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld så tenkte jeg at jeg skulle komme meg av gårde for å få kjøpt meg nye løpesko slik at jeg slipper å få så vonde føtter. Jeg har innsett at jeg bare må fortsette med denne løpingen, for treningssenteret åpner jo ikke med det første dessverre. Kveldene er visst ikke tiden for å dra for å handle her hvor jeg bor, for alt var stengt kl 18 :(   Så der stod jeg da, slukøret kl 18:10 og alt var stengt. Ja ja, jeg gjør et nytt forsøk i dag litt tidligere. Det blir en løpetur i dag også selv uten nye sko :)  

Når det gjelder vekten så fortsetter den heldigvis å krype nedover. Denne uken så har jeg hatt et snitt på 1200 kcal. Jeg måtte ta meg kraftig sammen siden jeg hadde økt i vekt de siste to ukene som var. Det ble derfor litt jojo, men håper nå at jeg skal klare å fortsette den gode rytmen. Jeg ser at mange koser seg ekstra i disse merkelige dagene og ukene som vi er inne i nå, men jeg har altså denne kjolen som jeg skal inn i, og da kan jeg ikke tillate meg noe vektoppgang. Jeg må ned, ned, ned :lol:  

Ha en super helg folkens! Nyt vårværet, dere som har ☀️ 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

Her veide jeg inn på 73,6 kg i dag. Det er ikke akkurat 72-tallet, der jeg var. Men det er heller ikke 74-tallet, hvor jeg var sist helg. Så... Pjuh? Mensen er i alle fall straks over.

Hverdagene her er usedvanlig slappe. I tillegg sliter jeg ekstra med å komme ut og jogge eller gå tur, fordi... alle andre gjør det. Så sær er dessverre min hjerne skrudd sammen. <_<  Den skal absolutt ikke gjøre slik som alle andre gjør. 

Hva jeg spiser har jeg null kontroll på om dagen. Sluttet å telle for flere uker siden. Så hvis jeg vil tilbake til 72-tallet, vet jeg i alle fall hvor jeg skal begynne, med tiltakene. Alt videre er egentlig opp til Orken - og Viljen. Får høre litt med de to kompisene, hva de sier i disse dager. Men først: etterlengtet helg!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orken og viljen... gode (?) kompiser som kan gjøre livet tøft. Jeg har besøk av orken... litt sånn at nøtter på kjøkkenbenken er veldig lurt.. mye god vin i  helgen. Samme vekt på fredag  som de siste to fredagene. 73,2... at det ikke går nedover skyldes ALTFOR mye mat, snacks, boller og vin i helgene... 

jobbehelg nå, men så er det påske og mye fri for min del... hvis ikke det smeller til med mange syke pasienter...

håper dere er friske!!!
 

går/gogger/jogger med bikkja, gjør yoga og klarer meg omtrent i hverdagene... er litt sulten for tiden!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper man er frisk, selv om det henger igjen litt hoste etter lungebetennelsen.

Men hvordan kan man vite det?

Nå har jeg snart jobbehelg i turnus, prøver å komme i kontakt med legen min for å få litt respons på det der. Tja, han har hjemmekontor, man må da skrive til ham via en  E - konsultasjon inne på HelseNorge, muligens får jeg da svar via en videosamtale. Godt man har, litt iallefall, kjennskap til alt det der, mange pensjonister har ikke det, og hva gjør de da?? Gir bare opp?

Er mye ute i skog og mark med hund, kan bli timer av gangen. Men å trene inne, har en del utstyr, det er så lite lystbetont at jeg tror ikke det er sundt engang...

Vekta står på 66. Det er ikke det som er mest i fokus akkurat nå. Prøver å spise mat som er immun stimulerende. Må jo si at jeg er redd for dette viruset, som smitter dobbelt så lett som influensa, og er 5 gg så farlig. Er også i risiko gruppen. Men prøver å ikke tenke på det.

Man får ta hver dag som den kommer, og gjøre det beste ut av det, både for seg selv og andre.

Så går det over til slutt.

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får si som ungene skriver på regnbuetegningene for tiden - ALT BLIR BRA ❤️ Det har vært utfordringer i kø her i heimen, men nå ser vi endelig lyset i tunnelen. Det kan være at noen skoletrinn kan åpne igjen etter påske, og da går det uansett mot lysere tider for oss alle. Når man først begynner med noe åpning på det strenge regimet, så vil nok det bety at det senere gradvis vil åpnes opp på andre arenaer også. Det var vel noe med at enkelte idrettsanlegg skulle åpnes igjen nå også, dog med noen restriksjoner. 

Trim og vekt er i fokus her fremdeles. Fikk igjen se et gledelig tall på vekten i dag tidlig. Hoppet opp og ned som en tulling av glede :lol: Nå må jeg bare fortsette med å holde fokus slik at vektnedgangen fortsetter utover uken og over helgen. 

Ha en fin uke dere der ute og hold motet oppe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke Lillemor. Gledelige tall er toppers! 
jeg har jo tre fredager på rad veid 73,3 kg bare 0,3 kg til mitt neste «mål» på vektnedgangen min.  Det viser seg svært vanskelig å få til. Helgen som nå er dager bak oss dro som tidligere nevnt med seg både is og snacks og i går kom jeg på det utrolig smarte at ost og kjeks hadde vært fint... (skulle ikke tidlig på jobb i dag..)

så i dag 1 april skulle jeg da ha min månedlige oppsummering... med veiing og måling all over

da viste vektene 74,3!  Så i mars har jeg da gått ned 1,4 kg.... men målene var inn, da. 
Sukk det skal vel holde hardt å komme seg til 73,3 til fredag..  så i dag får jeg bare stramme inn igjen... kan jeg ikke bare holde meg til passelig med mat?
 Applewatchen min gav meg utfordringen å forbrenne 1050 kcal PR dag i hele april!! Det skal holde ekstremt hardt!  Da får jeg ikke gjort noe annet etter/før jobb enn å trene kondis. Ser at ca 800-850 er det jeg på en vanlig dag med turer med hunden og yoga ( ha, ha yoga forbrenner ikke så mye) og vanlig bevegelse. Hvis jeg skal legge inn løpetur på toppen, så ser jeg ikke resten av familien... vel jeg kan jo prøve 😅 

håper dere fortsatt er friske

By The way... det er 1. April. Kanskje vekten egentlig er 72,3... bare lurer meg for å få meg skjerpet 🤪 oh I wish.... nei det er nok ikke så vel.... jeg fikk som fortjent! Nå er det rask tur med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei!

Ja, da er startskuddet for påsken 2020 gått. Og FOR en annerledes påske... Det blir nok en påske vi kommer til å huske i ettertid; det året alle satt hjemme - og økonomien gikk ad undas. Her skulle vi selvsagt vært på hytta, men det blir det jo ikke noe av, så jeg har satt meg opp på jobbing både mandagen og tirsdagen neste uke. Spiller liksom ingen rolle, i år. Sparer heller feriedagene mine til en eventuell mer normal... eh, høst (?). 

Det eneste som er normalt her i gården er i alle fall vekta! ;) Den går liksom ingen steder. Ho ho! Eller; jeg er i det minste tilbake på 72-tallet. 72,8 kg nærmere bestemt. Får håpe jeg holder meg her en stund nå. 

Jobber fortsatt med Orken og Viljen, ja. Vi får se hvordan det går fremover! 

Ha en fortsatt fin palmehelg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en rar påske! Helt annerledes. 

Har også satt meg opp på jobb om de trenger meg. Har vært på jobb idag, og der fikk jeg en følelse av at verden var litt tilbake til normalen....Man vasker seg masse, men man må være ganske så nær mennesker i spesielle situasjoner. 

Og så får en bare komme seg ut i skog og mark, og ikke sitte inne for seg selv og spise påske marsipan. Det blir bare tragisk.

Takk og lov for bruks hund. Der må man ut og trene, holde ting igang. Hver dag. 

Nyheter på TV fra norske sykehus skremmer vettet av en!

Men vi får holde ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker alle en god påske! 

Nå sender man norske sykepleiere og leger til Italia for å hjelpe, det må jo bety at myndighetene har god tro på at vi unngår krisetilstander her.

Om noen uker vil det bli mulig å teste om man har hatt Korona, via blodprøve. Nå er det bare testing på akutte sykdomstegn.

Hvis det er sant som man leser, at mange kan ha vært smittet uten å få symptomer,så må jo det forandre omstendighetene? 

Vi får bare håpe at det ikke drar ut i mange måneder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken er rydda bort. Masse påskepynt pakka ned, litt rart, ikke mange gjester innenfor veggene iår å pynte for. Men har glede av alle de koselige tinga selv.

.. Godisene er spist. Og vekta fikk et tillegg på 0.7 kg. Tross alle de lange turene. Men det beviser ikke annet enn at trim er gram og mat  er kilo.

Nå står sommeren for døra! 

Vinter klær skal pakkes bort, det pleier å gi meg kick til å komme igang med det stadig tilbake kommende tillegg...

Men jeg har ennå den gleden av å ha gått ned 20 kg, fra 86 kg, til ca 66. Resten skulle ha vært så lett....og er så nær. 

Får sette delmål igjen. 64 kg i kikkerten først......

Bare å sette igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jomen motivasjonen kom tittende fram, sammen med sola! 

Føler at en kan ta noen lette dager framover. Kanskje et skippertak ned til 65, det er der det ligger et skille for meg. Over der er det fyfy. Under der er det er det håp om litt videre ned...

Sikkert noe tull å holde på sånn.

Men gamle vaner.....det er et tau å holde i liksom.

Lager ofte en form med bakte rotgrønnsaker , har i litt buljong, soyasaus, urter som nå titter fram i hagen. Veldig godt! Og lite kalorier.

Brukes til det meste, kjøtt, kylling osv.

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort innpå her. Må kommentere det med bakte grønnsaker, Syttitre. Vi griller daglig grønnsaker i form. Vi har alt oppi av det vi har i kjøleskapet. Alt av rotgrønnsaker, sopp, chili, hvitløk, vårløk, brokkoli, blomkål, løk, squash you name it.. egentlig alt. Tar oppi litt salt/pepper + en ss olje. Griller samtidig med kjøttet, fjærkreet, fisken og vips ferdig middag. Det vi ikke har gjort før var å ta i litt soyasaus. Det smakte faktisk ganske godt. Kan bruke det som en variasjon.


Slike grillede grønnsaker erstatter nå mitt behov for potetgull og annet tøv. Det har fungert nå de siste ukene. Inneholder 1:5 av kaloriene og er definitivt myyye sunnere! Jippi, kan jeg ha funnet oppskriften min for nedgang i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Gjelder å finne noe som virkelig smaker, så bytter en gladelig ut kaloribombene! Grille har jeg ikke prøvd, men har bare kulegrill, ikke sikkert det går.

Men har masse sopp fra i høst, må huske å hive det oppi.

Hender jeg har noen striper sennep over grønnsakene også. Og ørlite honning striper....

De har masse fine grønnsaker i 10 kr p kilo posene på Meny, like fine! Pensjonister må være litt økonomiske...

Gleder meg til trenings senteret åpner igjen! Savnes dypt. Selv om det blir masse turer, så er kondisjon/ styrke biten ikke så lett å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...