Gå til innhold

2020


Anbefalte innlegg

Brenneslesuppe tror jeg faktisk ikke at jeg noen gang har smakt. Hvordan lager du det, Syttitre? 

Vekten fortsetter sakte, men sikkert å gå nedover. I dag så jeg faktisk 62-tallet :) Så vidt innpå riktignok, men det var der! Nå må jeg fortsette å jobbe på. Det er fort gjort å slakke litt på strikken når det går bra. Må ikke gå i den fellen som man ofte gjør. 

 I dag skal jeg ta meg en løpetur i lunchen. Har ikke fått løpt på noen dager nå, så kjennes at det trengs. Må holde formen ved like. 

Ellers så har vi fått valpen i hus. Det blir maaange turer ut i hagen i løpet av en dag kan man si, men ikke helt de store turene ennå naturligvis. Det kommer etter hvert. Gleder meg til det. 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det ikke den store innsatsen, men riktig vei iallefall!  Kikk på nett etter oppskrift, jeg er fæl til å slompe sammen noe. Men det er løk, hønsebuljong, masse nesle, litt fløte. Kanskje ikke den største slankesuppa. Men veldig godt, og veldig sundt!

Fint med valp! Jeg har båret mine i ryggsekk på magen, der følger de ivrig med, og kan komme ned iblant. Til de kan gå lenger og lenger. Min brune labb er nå over 6 år, og er en stor glede hver dag. Hadde aldri vært så mye i skog og mark uten henne!

Lykkepille og slankepille! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mitt strenge regime når det gjelder antall tillatte kalorier pr dag, så tror jeg nok ikke fløte er det jeg skal prioritere nå. Nesle er nok sunt, men fløte derimot... 

Ja, jeg har også båret min tidligere hund når vi har vært på tur den første tiden. Det gjør jeg med denne også. Hun går litt i sitt eget tempo og snuser på alt mulig, og så bærer jeg henne når hun setter seg ned. Det blir uansett ikke lange turene ennå på den måten, men det er gøy å se reaksjoner når hun møter fremmede lyder og mennesker. Lykkepille er det definitivt :) 

Nå får jeg fortsette med min reise mot 62-tallet i første omgang. Det ser lyst ut så langt i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen endring nedover denne uka, men litt oppover!...

Har vanligvis hatt et kikk mot 17 mai, men denne gangen har det uteblitt.

Rar tid! Trodde egentlig ikke det virka så mye på meg, som er så mye ute med hundefolket. Men det gjør det likevel. Det er en usynlig fare som svever rundt, og påvirker oss alle.

Kanskje også matlysten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Det er suuuuperlenge siden jeg var innom.

jeg har hatt det travelt i det siste, og så har jeg kommet ut av vanen med å sjekke inn. Så tar det ene det andre, og vips blir jeg borte.

men da kommer jeg til en annen side av saken...

når jeg er flittig i bruken av forumet blir fokuset på bedre kosthold mer i sentrum..... men skriver jeg fordi jeg har fokus, eller fokuserer jeg fordi jeg skriver??
uansett - jeg har vært fraværende leeenge og vekten har økt tilbake til 75! Og jeg vet akkurat hvorfor. Jeg har spist snacks og kake hver eneste dag... så fokuset har ikke vært der det burde.

bunaden på 17 mai satt trangt for å si det mildt! 
jeg har litt lyst til å begynne å løpe, men finner ikke helt tid til det... nå har jeg hatt fri i mange dager, men opplever at dagene mine ikke blir mine. Noen av dagene har jeg selvfølgelig gjort ting jeg har lyst til, men det har blitt litt for mye annet. Men bevares, jeg brudepike klage! Jeg går turer i nydelige omgivelser, jeg gjør yoga og er i sola.... jeg vil bare ha enda mer tid! Skulle ønske jeg ikke trengte søvn😉
Til uka jobber jeg fire dagvakter etter hverandre. Det er skjerpende. Da må jeg relativt tidlig i seng, det blir ikke alkohol og måltidene blir ryddigere. Jobber i morgen, men har fri i helgen. Nå har jeg sittet og surfet på nettet litt... så hvis jeg ser litt stort på det- jeg har nok TID til å løpe....

ha en findag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda. Både Orken og Viljen tok seg en laaaaaang pause her. Men nå kryper jeg altså opp fra korona-hullet mitt igjen, for å si hei.

Fortsatt ingen sykdom her i heimen - og fortsatt hjemmekontor, på ubestemt tid. Men hjemmekontor = puddingtilværelse. Det har jeg ettertrykkelig fått bevist de siste ukene og månedene. Vekta har stort sett ligget på 74-tallet siste ukene, bortsett fra den aller siste i forbindelse med ny mensen-runde, da spratt det opp på 75-tallet. Det har vært helg hver dag, omtrent, også på hverdager. Ikke bra.

Jeg har til og med begynt å få lyst til å jogge igjen, men skjønner at kroppen må lære seg å gå først... Hø hø! Så denne siste uka har jeg vært flink til å gå turer, i lunsjpauser og på kveldene. Litt av vendepunktet, som gjorde at Viljen kom så smått tilbake, var at jeg satt og leste artikler om folk som fikk korona og ble virkelig syke, og deres vei tilbake til hverdagen igjen, til en velfungerende kropp. Jeg ble sittende og tenke; og her sitter jeg, som allerede har en velfungerende og frisk kropp - og sløser den bare bort og lar den forfalle! :( Det var en litt trist følelse, nesten litt usolidarisk, i forhold til alle de syke. Men de tankene var nok bare dråpen som fikk det til å renne over, av ymse forhold som til slutt fikk meg opp av stolen.

For det som bekymrer meg mest, her og nå, er jo at jeg ikke får på meg et eneste sommerplagg av det jeg har i skapet. Alt strammer. Alt ser forferdelig ut - og det gjør meg smått deppa. Så den helt konkrete planen min er som følger, med trinnvise delmål:

1. Bli kvitt "tønnemagen". Rent konkret er dette kiloene mellom 72-75 på meg. Akkurat de 3 første kiloene, fra her jeg befinner meg. Tønnemagen irriterer meg noe enormt. Den gjør at jeg ser konstant gravid ut i 8. måned og at alle bukser, skjørt og kjoler strammer i livet og sitter helt r**va. (Eller, sitter ikke i det hele tatt.) Strengt tatt har jeg ikke noe midje lenger. Magen starter like under puppene og går i en bue utover og nedover, helt ned til tærne, holdt jeg på å si.... Men slik føles det i alle fall, nesten. Tønnemagen går foran... jeg kommer etter. <_< Jeg vil ha tilbake magen min.

2. Komme meg under 70-tallet. 70 blank er en milepæl for meg. Alt over er feil, alt under er mer levelig. Jeg trenger rent mentalt å komme meg under 70-tallet. Klarer jeg det, er det håp for alt her i livet. Omtrent sånn føles det. 

3. Gå ned til 65 kg. Mellom 70-65 begynner flere og flere av klærne i den gamle garderoben min (som jeg nekter å kvitte meg med) å passe. Som jeg sa, smått trassig, til min mor her forleden; "jeg nekter å kjøpe klær i størrelse 42, når jeg vet at jeg egentlig er en str 38!" He he! Men den steile innstillingen gjør meg jo ganske trådløs og frustrert om dagen... i min nåværende str-42-kropp. Akk, ja. Så forfengelig kan man bli.  

Det må dessverre mer til enn å bare gå noen turer eller jogge. Kaloritellingen starter igjen imorgen, mandag. Ellers har jeg ikke en sjanse.

Målet er å få til begge deler: trim og telling, samtidig, over tid. Og at både Orken og Viljen samarbeider, over lang nok tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke siden 17 mai. Sjekket inn på 74,4 i går, heldigvis ned fra 75... men noe mål om 72 til neste mandag kan jeg nok glemme. I går hadde vi besøk av gode venner og jeg bar ut 6 tomme vinflasker i dag morges og vi var fire rundt bordet... Vel, vel - vi hadde det SVÆRT hyggelig.

I dag har det blitt en tur ute på nesten 7 km, men ikke så voldsomt tempo, akkurat. Dagens yoga derimot var overraskende tøff... så jeg fikk opp dampen litt der, ja.

Jeg hiver meg med deg, Bijou og teller i vei fra i morgen. Ikke noe kake eller kjeks (eller is for den saks skyld) på jobb eller noen andre steder. mandag 20 juli begynner jeg ferie og da SKAL jeg veie 70 kg (aller helst 68, men 70 er innafor). No matter what! 

Nå skal jeg snart ta dagens siste lille tur med hunden og legge meg TIDLIG. Skal opp på dagvakt 4 dager på rad og det er nokså  tøft for meg. Jeg liker best å kunne stå opp kl 6.30 i istedenfor 5.30... men det er ikke noe jeg kan velge. Men det går bra, må bare komme meg i seng tidlig nok.

Ønsker alle lykke til med å få godt forhold til kroppen sin og være snill mot den. 

anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi, skulle nesten tro vi var i samme selskap i helgen, Enna ;) Vi var hjemme hos noen gode venner og hygget oss i helgen. Her gikk det unna med både vin, cider og øl + masse deilig mat. Det er jo bare så vidunderlig å sitte slik og hygge seg utover de små nattetimer, men så lite heldig for oss som skal ned i vekt... Jeg er nok redd for at mine gode resultater de siste ukene har gått på en smell. Så nå er det bare å ta seg kraftig sammen. Jeg var så lykkelig da jeg lå på 62 kg blank og tenkte at NÅ er jeg endelig i siget og klærne begynte å sitte fint igjen. Hm, jeg vet ikke helt jeg. Føler at morgendagens vekt ikke vil bli et like gledelig syn. 

Til uken så begynner det heldigvis enda flere treninger/utetreninger på senteret vårt, så da blir det litt mer variert enn kun løping. Jeg har holdt på med veiing av all mat, men akkurat i helgen så gikk det altså litt i ball. Har null oversikt over hvor mye jeg fikk i meg. Jeg vet det skal så ufattelig lite til før jeg stiger i vekt, så er spent på morgendagen.

Jeg gjør som dere andre, skal være ekstra nøye nå med å føre opp. Jeg vet at det nytter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporterer inn i kveld, siden vi reiser avgårde for pinsen imorgen, fredag.

Veide altså 75,7 kg på mandag morgen etter helgas utskeielser. <_< Og jommen har jeg ikke ligget i dvale der siden, hele uka. (Vel, i dag viste den 75,6. Rett skal være rett.) Tror ikke den veier noe oppsiktsvekkende annerledes imorgen på veiedag.

Jeg har jogget! 1 gang. Og FOR en grusom joggetur! Det gjorde latterlig vondt i hele kroppen, overalt. Ikke sånn dagen etter eller noe, men umiddelbart etter at jeg kom hjem - og resten av uka. Ha ha! Snakk om forfall. I tillegg har jeg gått noen turer, men alt i alt tydeligvis ikke nok til å utgjøre noen forskjell på vekta. Foreløpig. 

For hvordan går det med registreringen? Jo, helt strålende! Men selv om jeg samvittighetsfull registrerer hver smitt og smule, dytter jeg jo i meg ting. Jeg har en utrolig craving på alt mulig usunt - og knapt noen kontroll. Til tider føles det nesten manisk. Se her:

Mandag - 2003 kalorier (her gikk det bl.a. med en god porsjon Firkløver og en real neve peanøtter... ikke spør meg hvorfor)
Tirsdag - 1606 kalorier (dagens unødvendige: iskaffe og en Mellombar)
Onsdag - 1580 kalorier (iskaffe, igjen, en haug Mariekjeks og en Tuborg til middagen, sukk!)
Torsdag - 1604 Kalorier (svei av 640 kalorier bare på Dr. Oetker pizza, en liten aha-opplevelse der)

Målet mitt er altså å ligge på 1300 kalorier i snitt. Et stykke igjen dit, kan man si. :rolleyes: Men jeg jobber videre med saken. 

Imens: god pinse alle sammen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer meg skakk... jeg strammet inn mandag til og med torsdag. Veide 75,3 på mandag og 73,8 på fredag. Og det var BARE fordi jeg holdt meg unna salt snacks og vin. Og i tillegg tok jeg ikke munnfuller av diverse i løpet av dagen. Så gikk det slag i slag med boller, skoleboller, amerikanske blåbærmuffins (hjemmebakte, himmelske...), vin, snacks. Just name it, I ate it!

Gått av nattevakt (En ekstra en) nå og bare må ha full skjerpings! 
La oss bare gi kroppene våre noen sunne uker nå, så går vi sommeren lettere i møte. 
Vi klarer det sammen. Ned 2-3 kg i løpet av juni. Det går!! Skal prøve å melde inn litt oftere. Ha en nyyydelig mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kropp er Stuck på rundt 66/67. Kanskje fordi jeg har hatt de fleste åra rundt der.

Var engang nede i 58 en periode, og oppe i 86 en periode. Avspeiler nok hvordan livet artet seg, lett og tungt var proporsjonalt med vekten. 

Sånn er det kanskje for de fleste. 

Nå er BMI 25.8, og det er vel ikke verst. 18.5-25 er normalen. Og jeg er grovt bygd.

Men fyser veldig på de pynte kiloene...bare 2-3 får en til å føle seg bedre, og klærne strammer ikke.

Tror det er bra å være litt jålete, selv om en er litt oppe i åra....🙄🤔🍎

Man får henge i stroppen. Og i alle fall ikke slippe det oppover igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at det skal forskes på fordelen ved å gå ned raskt i vekt, var det GR som søkte etter folk med BMI over 30 til en gruppe?

Men det har jo Overvektsklinikken ved Tønsberg slått fast for lenge siden, at er bedre enn å ta det sakte.

Jeg tror på det faktisk. Man får hurtigere resultater, og går ikke lei så fort. 

Nå har fast trening kommet igang igjen, to ganger i uka på senter, og en hos fysioterapeut. Mangler bare sving dans to kvelder....

Idag fikk jeg ånden, enda det var varmt. Men blåste friskt da. En times turmarsj i skogen med intervaller, pust og pes, og lykkelig hund som fant bekker å bade i. Veldig deilig!

Takk for at vi begynner å få tilbake de gamle rutinene i våre liv. Kanskje med nye vrier, og ny glød!

God helg til alle!🤗🐕👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2-3 kg ned i juni skrev jeg 1. Juni. Var på vekten i dag. 74,3 kg. Har ligget og vaket i området 73,5-74,9. Fatter ikke at det er så vanskelig å unngå snacksskålen, iskremen, de små, små kjeksene som ser så uskyldige ut, men som er pakket med fett og sukker... 
har hatt en uke uten yoga. Og det er firdi forrige uke bare ikke var min egen. Jeg gjorde et eller annet hele tiden. Men nå er jeg back in the saddle. 
Har nettopp laget meg en smoothie. Puttet oppi litt havregryn for å få litt mer metthetsfølelse. Syns det er veldig godt!!! 
Har ikke kommet i gang med løping, dessverre.. 

denne helgen jobber jeg nattevakter.. blir zombie med en gang jeg tenker på det, men det blir bra når jeg kommer dit😀 

største utfordring for tiden er å spise mindre iskrem. Har fått litt dilla på Hansa 0%. Og det er betydelig mindre energirikt enn vanlig øl. 
 

vel, har lite annet fornuftig å komme ned enn at været er fint 😍  

ha en god helg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sansen for hengekøye liv. Det rare er at selv om det er både reker og hvitvin på kveldene, ved fjorden, så kryper  vekta litt nedover, sakte og umerkelig. Ingen har faktisk med seg snop,som man blir sittende og mumse på, og kiosken er det langt til.

Spiser når man er sulten, kanskje det er det som er grunnen. Ofte spiser man jo når det er faste måltider, eller man fyser på noe. 

Nå har det jo blitt mye bading også, i varmen. Har 65 i sikte ......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Aner ikke hvor lenge siden jeg skrev noe som helst på forum, men jeg vet jo så alt for godt hvorfor.

Etter lang tida sykemelding er jeg i gang med mer intens behandling som ser ut til å virke positivt på motivasjonen så langt - så når jeg leser her at studier sier det er best å gå ned raskt enn sakte - så tenker jeg at det kan gi meg en ekstra dytt i matveien. 
 

I sommer skal jeg trene på gode rutiner, søvn, fysisk aktivitet og mindre porsjoner. Et felt til jeg må øve meg på er mindre gruble/bekymre/katastrofetenke/negativ tankespiral - i bytte mot positive aktiviteter som gjør meg selv godt 💪


god sommer og masse lykke til med deres mål 🤗🌞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser ut som du er inne på gode spor, Juni!

Hold fast på dem! Særlig viktig er fysisk bevegelse, og at man finner noe en liker å drive med! Heier på deg!

Jeg har kommet under 66, og er inne på rett vei. Har også vært på hytteturer uten å legge på meg, sikkert fordi vi har gått ganske lange og morsomme turer, og ikke hatt med masse godis til kveldene...

Nå er det bær og sopp sanking som er igang! Masse i år!!

Lager ofte ovnsbakte grønnsaker, sopp er veldig godt oppi der!

God helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

O boy, o boy!

Jepp. Sommerferien over for denne gang. Det ble en veldig fin ferie, for det meste på hytta, hvor jeg faktisk fikk gjort litt fysisk arbeid. Men ikke for at sistnevnte gjorde noe utslag på vekta da jeg kom hjem, akkurat. For vekta viste 75-tallet før ferien og 77,2 (!!) da jeg kom hjem. :blink: Hjemkomsten kolliderte med mensen, men likevel da... Jeeeeez! 

Nå er jeg i gang med første arbeidsuke, men fortsatt på hjemmekontor pga. koronaen. Så overgang fra ferie til jobbing ble heldigvis ikke altfor brutal, denne sommeren. Likevel er jeg konstant trøtt, fordi jeg ikke kan sove så lenge jeg vil, og konstant fysen på noe. Har måtte kutte ned på snacks og innført "hvit hverdag", dvs. ikke noe mer vin og øl på hverdager (og HVER eneste dag...), men kun i helger. Ups! Mulig en del av feriekiloene har sin forklaring der, gitt.

Føler meg rimelig oppblåst, feit og kvaps for tida. Klessituasjonen er en disaster, så jommen bra jeg har hjemmekontor og ikke behøver å ta på annet enn en joggebukse og en løs skjorte. Og de to jeg bor med har til og med begynt å ta seg friheter og kalle meg "tjukkasen". <_< Men, det er jo sånn jeg ser ut også nå. Får helt sjokk når jeg ser meg i speilet.

Så sånn er ståa her. Målet for august: komme meg tilbake til 75-tallet. I det minste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også der... har ikke vært på vekten på over en uke, men til gjengjeld har siste uke BARE vært mat og drikke. Bare 1 yogasession og 1 tur... og da mener jeg 1 tur. Bikkja har ikke vært med, så ikke en gang tisseturen om morran har vært til stede.... alt jeg klarte i vår er birte, så hec må begynne HELT PÅ NYTT. 
så deg må jeg rett og slett bare gjøre. 

Kommer hjem i morgen kveld. Har da ut uken på å hå ned 5 kg og komme i stålform. Det skal holde hardt 😅
Det er nyyydelig vær her jeg er. Burde vært på tur i fjellheimen!! Men jeg sitter trygt i sola på en uterestaurant 😂. Viktig med langsom opptrapping leste jeg nettopp. 
let’s move on!! Vet ikke hva vekten viser til onsdag, men uansett : målet er ned to kg fra onsdag til 1/9  
Ha en god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på å gå ned 5 kilo og komme i stålform, ja. :P Liker den planen, Enna! Selv om det kanskje skal holde hardt, ja...  Hadde vi bare kunne fikse alle ferie-fadeser (og andre året-rundt-fadeser) på en kvikk uke, så hadde i alle fall jeg vært storfornøyd. I stedet er jeg redd det blir blod, svette og tårer. I alle fall her i gården.

Veide inn på veiedag fredag på 76,4 kg. Og det var jeg fornøyd med etter den første uka. Men hva hjalp vel det, når jeg deretter gikk rett inn i bursdagshelg og kalas fra ende (fredag) til annen (søndag)... Så tilbake på 77-tallet igjen i dag, mandag morgen. <_< 

Mensen er over for denne gang, men sliter ekstra med dørstokkmila for tida, siden jeg ikke føler meg vel i noen treningsklær lenger. Enten passer de ikke, for de ble jo kjøpt inn da jeg var str S, for bare noen få år siden...grrrrr! Eller så føler jeg at alt tyter utover og begynner plutselig å bry meg om hva hvis jeg møter naboen etc. Slike ting jeg aldri har brydd meg om før. Nå er selvbevisstheten på egen kropp ekstra tilstede og faktisk til hinder. Jeg feiger ut før dørstokken. 

Men i dag viste jeg fingeren til dørstokkmila, tok på meg det mest løse og slaskete (= komfortable) jeg hadde igjen i klesskapet og tok trim på stuegulvet, rett og slett. 30 minutters-økt med en eller annen YouTube dame jeg aldri hadde hørt om før. Jeg sliter jo litt med knærne også, når jeg løper og i det siste har jeg tenkt mer og mer på sånn innendørs-gåing, at det kan testes ut i en overgangsfase eller bare som et alternativ til når dørstokkmila blir altfor høy. Jeg er overhodet ingen hopp-og-sprett-og-tjo-og-hei fan, a la saltimer på treningsstudio, og synes stort sett alle sånne tilsvarende  YouTube treningsvideoer enten blir for masete, for peppy og irriterende positive - eller for avanserte (jeg er elendig på koordinering, klarer aldri å krysse armer og ben i riktig rekkefølge). Så jeg googlet "indoor walking" og kom altså over hun dama her: https://www.youtube.com/watch?v=R3AUw3-jtEo

Det er gåing kombinert med cardio og jeg hadde vel aldri giddet å prøve en gang om det ikke var fordi dama virket så ålreit og ujålete, så jeg tenkte skitt au, selv om det var litt kryssing av armer og bein inni der. (Det kan alltids byttes ut med gåingen.) Og herregud som jeg svetta! :blink: Jeg blei helt DYVÅT. Men heldigvis, det som alltid skjer når jeg først får ræva i gang og  først har begynt å svette... så pusher jeg litt ekstra eller legger til noen ekstra øvelser. Så det ble 40 minutter med gåing/cardio + 10 minutters stretching etterpå.  Bare, voila...! 

Det beste med denne videoen var at det er de samme øvelsene i 2 sett, så man kan gi seg etter 15 minutter. Eller kjøre dobbelt = 30 min. Det likte jeg. Målet er å kjøre denne 2 ganger til denne uka, før veiedag fredag. Nå kan jeg jaggu ikke skylde på dørstokkmila eller treningstøy som ikke passer lenger. Yikes...
Men knærne var strålende fornøyd!  :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...