Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

11 timer siden, mayh skrev:

Får ikke slettet dette Mayh. 

På bunadgruppa i går forsto jeg at det er greit å ikke feire alle de katolske festdagene, Ei snakket om fetetirsdag og hva hennes venninne serverte til sin familie den tirsdagen. Ikke rart at den familien var overvektige alle sammen. 

Jeg har sydd litt bunad i dag også, og føler meg bedre. Prøver hele tiden å rydde i hodet. Er nok for flink til å våre interessert i ting - interesse betyr å være i noe sa en av mine lærer på universitetet. Og det er viktig å ikke være inne i altfor mye på en gang. - Lenge siden jeg har tenkt på det nå. 

Det ser ikke ut til at flere melder vekt, så jeg legger ut vektlisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke1 Uke2 Uke3 Uke4 Uke5 Uke6 Uke7 Uke8 Uke9   +/-  +/- Totalt MBI Mål
Alv 79,7 80,7 80,1 79,8 79,8 79,5 80,0 79,7     0,0 -79,7    
Andemor 87,5 89,7 89,0 88,7 88,7           0,0 -87,5    
Mayh 97,1 92,2 94,4 94,2 94,5 94,3 94,7 95,1 95,0 94,6 -0,4 -2,5 35,8 90,0
Toam 93 91,0 91,6 91,6 90,9 90,6 92,0 93,0 93,0 93,0 0,0 0,0 30,3 85,0
Tonio 114,6 112,6 114 112,6 111,6 110,8 110,2 109,8 109,4 108,4 -1,0 -6,2 34,6 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer! Sorry for at jeg ikke  har meldt vekt. Forrige uke skulle jeg skynde meg å skrive,men da var listen laget😉Vekten hadde ikke forandret seg stort hi,hi. Denne uken har vi vært på hytta og ordnet med fisk. Vi er så heldige at mannen er med å drar opp garn og så får vi fisk gratis.Jeg finfileterer og pakker i porsjoner. Slitne begge to da vi kom hjem sent i går. 

Så bra du er kommet til sommeren igjen, Mayh og at ilken er kurert. Da kan du lange ut på tur igjen og med påfølgende vektnedgang. Flinke deg👏👏👏

Og hurra for deg,Tonio 👏👏👏Du er helt rå!! Såå flink😁

Toam,vi skal opp igjen og ta igjen disse to damene💪Jeg har falt inn i dumme vaner igjen og vekten går opp. Selv om jeg går tur så skylder jeg på møkkaværet dag ut og dag inn.Det blir trøstespising,noe godt til kaffen ++og fører ikke dagbok....

Ha en fin torsdag og så skal jeg prøve å ta meg sammen 😉

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se deg, Alv ☺️ takk for skryt. Ja, man kan fort havne i trøstefella, men legg det bak deg. Høres så  deilig ut med fisk, det må vi (og særlig jeg) spise mye mer av. 

Idag har jeg laget meg havregrøt. Har aldri vært vant til å spise det, vi brukte ikke det i min oppvekst. Har jo smakt det før, men ingen højdare, syns jeg. Men har jo lest en god del om havrens fortreffeligheter, og skal nå gi det en sjanse. Må nok spise det et par uker for å bli vant til det, og finne ut åssen jeg liker at grøten skal være. Ha på forskjellig med frukt og bær, kanskje litt hasselnøtter? Jeg kokte med melk. Tar gjerne imot tips.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam, jeg husker vi tulla mye med fetetirsdag på VK, DEN dagen likte vi, kanskje verre med fasten som fulgte....

Håper du får gnisten til å komme opp av gropa. Noen ganger kan det hjelpe å lage seg en 'enkel' regel, så følger noe av det andre etter. F.eks, hva med å innføre lørdagsgodt? Kun kaffekos en gang i uka? Gå tur 2 ganger i uka? 
Det er ikke sikkert noe av dette passer for deg, bare som et eksempel. Det kan være godt å snu på noe, og rose seg for det. 

Helt utrolig flink og standhaftig du er med bunadsying! 

Takk for at du la ut lista 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dager med havregrøt, og jeg liker det bedre og bedre 😁 eplebiter med kanel på var veldig godt, idag hadde jeg solbærsyltetøy. Men jeg syns ikke jeg blir så langvarig mett av det, som det skrytes av i diverse artikler. Jeg har brukt lettkokt, eller hva det heter. Kanskje hele havregryn hadde vært lurere. Jeg tar ei barneskje med linfrø i også. 

Sola lyser så fint, men avslører at vinduene trenger sårt å pusses. Men nå får det bli på ubestemt tid, for det er blitt for kaldt igjen. Og kaldere skal det bli.

Jeg skal bort til middag i kveld.
Ha en fin lørdagskveld 🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen spiser havregrøt hver dag så sant han er hjemme. Lettkokt med blåbær og mango oppi. rosiner og litt brunost. Jeg synes det ser helt forferdelig ut. Jeg tar min i micoen. 2 dl lett melk, 1 dl havregryn. litt rosiner, ca 2 minutter. Så ha jeg på 1/2 dl cottage cheese mager,  kanskje eplebiter og kanel. Det holder som frokost, men ikke hele dagen Og sunt skal det være. 

I går var jeg på Thon hotell Opera i Oslo på et årsmøte i Akershus Husflidslag. Og der var det lunchbuffé. Begrenser meg til en del sjømat og 1 bit bløtekake. Var uvel resten av dagen. Forstår at jeg er avvent med store porsjoner. 

Nå skal vi reise på besøk til bonusdatteren min og se på den nye leiligheten hun og forloveden har kjøpt. Fikk omsider nøklene 4 mnd for sent. 

Ha en god søndag, vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2023 den 14.12, Tonio skrev:

Så fint å se deg, Alv ☺️ takk for skryt. Ja, man kan fort havne i trøstefella, men legg det bak deg. Høres så  deilig ut med fisk, det må vi (og særlig jeg) spise mye mer av. 

Idag har jeg laget meg havregrøt. Har aldri vært vant til å spise det, vi brukte ikke det i min oppvekst. Har jo smakt det før, men ingen højdare, syns jeg. Men har jo lest en god del om havrens fortreffeligheter, og skal nå gi det en sjanse. Må nok spise det et par uker for å bli vant til det, og finne ut åssen jeg liker at grøten skal være. Ha på forskjellig med frukt og bær, kanskje litt hasselnøtter? Jeg kokte med melk. Tar gjerne imot tips.

 

Om havregrøt: Jeg spiser ikke havregrøt her,  men hjemme koker jeg det to morgener i uka. Men jeg koker med vann i stedet for melk og bruker lettkokte, store havregryn. Når grøten er nesten ferdig rører jeg inn 1 ts kanel (eller mer for det blir på slump). Når grøten er på fatet har jeg over de bærene jeg har hjemme. Har jeg ikke bær så topper jeg med syltetøy uten sukker. Prøv greia med kanel, det gir litt annen smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende med innlegg som forsvinner. Opplevde det samme her, men så mot alle odds, da jeg skulle skrive her neste gang, så lå alt jeg hadde skrevet fortsatt (men ikke sendt inn). 
Takk for tips om havregrøt. Mener du at den blir annerledes fordi du du rører den inn, istedet for å bare ta det på toppen? 

Min kropp er sååå gjenstridig... så jeg prøver en ny veiing imorgen. Jeg mener jeg har vært flink, men vekta viser ikke så. Spist svisker nå! 😁



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått ned 0,2 kg til 94,4 som er den vekten jeg hadde da jeg kom hit den 7. januar. Kunne ha sitert Parkas med kattungen og surmjølka på det her.

Tonio, jeg synes bare det er enklere å røre kanel inn i stedet for å strø det på grøten når jeg skal ha bær eller syltetøy på toppen.

Jeg har vært flink til å gå siden jeg kom tilbake, men kunne ha vært flinkere med maten. Men det er noe rart med den kokkingen når man ikke er hjemme. Det er lite å hjelpe seg med på disse leilighetshotellene. Her var det ikke engang en stekespade, rørebolle eller ordentlige kasseroller. Litt har man jo i lagringskoffert. men ikke de helt store tingene.


Ellers så er jo fristelsene store for en nordmann når man går til kjerka for å finne seg bøker. Det er bestandig vafler!!!  Og på restaurantene er det bestandig   så fristende med dessert. Jajasann!

Har begynt å tenke på en aldri så liten avsukring når jeg kommer hjem.

Lykke til på vekta dere andre.

.  , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært flink, Mayh - tross alt. Vanskelig når vafler er det som møter deg. Men hold igjen!!

Jeg kommer ikke lavere enn 108.8 denne uka, og det er 0.4 opp. Jeg hadde virkelig trodd det skulle slippe, men dengang ei... 

0.4 er jo ikke krise, men stort sett viser vekta høyere enn det også. Kanskje platå. Det er vel nå det er viktig å holde tunga rett i munnen og fortsette i godt spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fra meg,kom hjem i går kveld etter en uke "hjemme" østpå.Det var en heftig uke,der vi den ene dagen forberedte oss på at NÅ dør mamma,for så å høre neste dag at hun ropte på mat.Det blei ei uke med mye emosjoner og mye trøstespising.Mamma er nå på Helsehuset og blir ivaretatt av en super gjeng med spl. Og hj.pl.Hun kvikner til(så lenge det varer)Og jeg skal prøve å lande litt her.

Vekta er begredelige 91 kg.Mange år siden vekta var så høy.Skal gjøre det jeg kan for å få den redusert!!🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer vekt fra meg....82 kg 😔Det har gått den veien høna sparker. Feil mat,to selskaper og for lite trim.Og jeg som var så godt i gang.  I går formiddag var jeg i damelag med tilhørende fristelser. Ja,ja det er ikke for sent å snu!    Kanskje jeg må prøve havregrøt jeg også med frukt og kanel. 

Vi har et nydelig vær i dag,sol og masse snø. Men kaldt,-8 da vi sto opp. Mannen dro opp i marka for en skitur. Jeg har lagt opp for mange år siden😄   Ønsker dere en riktig fin dag ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke3 Uke4 Uke5 Uke6 Uke7 Uke8 Uke9 Uke10   +/-
Alv 79,7 79,8 79,8 79,5 80,0 79,7     82,0 2,3
Andemor 87,5 88,7 88,7           91,0 2,3
Mayh 97,1 94,2 94,5 94,3 94,7 95,1 95,0 94,6 94,4 -0,2
Toam 93 91,6 90,9 90,6 92,0 93,0 93,0 93,0 93,2 0,2
Tonio 114,6 112,6 111,6 110,8 110,2 109,8 109,4 108,4 108,8 0,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom listen, endelig. beklager at jeg har somlet denne uke, Det gledelige er at alle har meldt inn vekten sin, selv om vi kunne ha ønsket at resultatet hadde vær litt bedre. Bare Mayh som hadde vektnedgang denne uken.

Har prøvd å bli flinkere med maten, men noe sukker har det blitt. Og bare 2 treningsøkter pr uke. 

Vi gir ikke opp selv om jeg nå er litt oppgitt.

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at vi kommer inn på forumet igjen, etter at det har lagt nede noen dager. 

Andemor, skjønner at det er tøffe tak for tida. Det er en berg- og dalbane når det er "nesten døden". Man må bare prøve å ta vare på seg selv som best en kan. 

Vinker til Alv og Toam også! 

Det går fint med maten, selvom det blir noen litt for enkle løsninger til tider. Men sliter m nedstemthet og bekymringer. Det er så mange rundt meg som sliter m forskjellig, og det er så lite jeg kan bidra med. Store søvnforstyrrelser gjør at jeg går glipp av mye dagslys, det er jo ikke bra.

Min vekt denne uka er 108.2. Ned 0.6. Syns jeg kan merke det på klærne nå, det er snaue 6 kilo ned siden 9.januar.

God kveld! 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke3 Uke4 Uke5 Uke6 Uke7 Uke8 Uke9 Uke10 uke11   +/-  +/- Totalt
Alv 79,7 79,8 79,8 79,5 80,0 79,7     82,0   0,0  
Andemor 87,5 88,7 88,7           91,0 89,0 -2,0 1,5
Mayh 97,1 94,2 94,5 94,3 94,7 95,1 95,0 94,6 94,4   0,0  
Toam 93 91,6 90,9 90,6 92,0 93,0 93,0 93,0 93,2 94,0 0,8 1,0
Tonio 114,6 112,6 111,6 110,8 110,2 109,8 109,4 108,4 108,8 108,2 -0,6 -6,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vi kommer inn på forumet igjen. 🙂

Jeg har ALDRI noen sinne veid så mye. Ny rekord. 

Nå SKAL jeg ta et krafttak(trur eg🙊 som Andemor sa, Gikk 5km tur i dag, Men spiste 3 småkaker til kaffen. Er så lei av å bruke dagboken, men om jeg ikke skal holde samme spisemønsteret hver dag så er dagbok det eneste som nytter. 

Spark meg, kjeft meg huden full, eller hva som helst. Noen som har noen gode råd? Skal prøve bunaden i kveld, så får jeg kanskje motivasjonen tilbake. 2 mnd til 17 mai og jeg SKAL ha på meg bunad. 

Prøvde bunadlivet med en gang og det mangler 7 cm  Ikke dårlig det å klare å legge på seg ca 7 kg på et år når jeg tror jeg slanker med. 😔

Hvordan er det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinker til Mayh også, dere vet,  når gruppa er så stor, så er det fort gjort å glemme noen 🤭🙈

Toam, vi kjenner til det.... gå opp i stedet for ned. Vet du, 3 kjeks kan fort være 150 kcal. Det utgjør vel 7 kg på et år, hvis man spiser det hver dag, og de kaloriene kommer på toppen av det man forbrenner.

Nå spiser du sikkert ikke kjeks hver dag, men jeg syns det er ganske illustrerende. For i snitt har du fått i deg ca 150 kcal for mye pr dag. 

Det er jo derfor små grep i hverdagen kan utgjøre mye på et år. 

Stå på! Kutt ut "trur eg" 😎

Når det gjelder dagboka, prøv EN uke uten. Lag en ukesplan, og hold deg strengt til den. La den uka kun ha snop/dessert eller kake én gang. Sikker på at du går ned. 

Jeg har ikke brukt dagbok siden nyttår, men har brukt det fast i maaaange år. Men jeg måtte ta ansvar sjøl, på en måte. Å ikke føre dagbok betyr ikke fri flyt... planen er der like fullt. Ofte ble det sånn at det som ikke var skrevet ned, ikke eksisterte på en måte.. men det gjorde jo det. På kroppen 🙈 

Jeg vet jo ganske godt hva jeg skal ha på en dag. Størrelse på middag. Antall skiver eller knekkebrød. Melk. Frukt. Yoghurt. Nøtter.

Du finner din måte 😊

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke før i går kveld at vi er inne igjen så vekta ble utestående til neste uke. Skjønte liksom ikke årsaken til at forumet forsvant.

Toam, har du noensinne prøvd 16:8? Leste litt om det i forrige uke. Skal visst være effektivt (hvis man greier det). Leste om en dame som gikk ned 9 kilo på 7 uker og nesten like mye i midjen.

Dagbok er jeg også lei av men tar noen stikkprøver sånn dann og vann. Forøvrig så blir livsstilen noe annerledes når jeg er her nede. Hjemme går jeg jo ikke på restaurant hver uke, ikke engang hver måned. Og er jeg på restaurant så SKAL det være dessert. Ikke rart man går opp og ned rundt det samme tallet over lengre tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvordan de strekene kom midt på linja i de to første avsnittene.

Det du skriver om dagbok Tonio, der kjenner jeg meg tildels igjen. Det som ikke er ført i dagboken "eksisterer ikke". Vi er flink til å lure oss sjøl.

Idag er det 9 dager til hjemreise og jeg har bestemt at jeg ikke skal være med "matbussen" til det store supermarkedet. Gratisbuss hver torsdag morgen. Det er for mange fristelser der og jeg har nok mat i kjøl og frys for flere dager. Hvis det ikke blir oppspist så blir det jo kastet når jeg har reist.

Idag skal vi ha sen lunsj og tidlig middag (kl 14.00) på kinarestaurant og det er jo ikke den mest kaloririke maten. Ingen dessert idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayh: jeg har ikke prøvd 16:8 faste, Prøvde 5:2 men det gikk dårlig. Blir svimmel og uvel, og veldig grinete uten mat. Dvs enda mer grinete enn jeg er for tiden. Nå er det ikke flere småkaker igjen, så i morgen blir det et tynt 1/2 knekkebrød uten smør/syltetøy til kaffen før frokost. Har fått beskjed om å ikke drikke kaffe på tom mage. Venter med frokost til ca kl 10.  Få legge meg tidligere så jeg kan hoppe over knekkebrød kvelds.  Og heller spise litt sen middag. Dvs grønnsaker og proteiner. Trenger ikke poteter og ris. 

Vil du ha inn vekten på skjemaet så si i fra Mayh. Jeg legger det inn så det kommer opp neste uke.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, toam skrev:

Mayh: jeg har ikke prøvd 16:8 faste, Prøvde 5:2 men det gikk dårlig. Blir svimmel og uvel, og veldig grinete uten mat. Dvs enda mer grinete enn jeg er for tiden. Nå er det ikke flere småkaker igjen, så i morgen blir det et tynt 1/2 knekkebrød uten smør/syltetøy til kaffen før frokost. Har fått beskjed om å ikke drikke kaffe på tom mage. Venter med frokost til ca kl 10.  Få legge meg tidligere så jeg kan hoppe over knekkebrød kvelds.  Og heller spise litt sen middag. Dvs grønnsaker og proteiner. Trenger ikke poteter og ris. 

Vil du ha inn vekten på skjemaet så si i fra Mayh. Jeg legger det inn så det kommer opp neste uke.  

 

Jeg har gått ned hele 0,2 kg til 94,2.  Så får vi alle håpe at neste onsdag har vi andre tall (nedover). Tonio, du har vært flink Stå på.

Nå må jeg hoppe i dusjen. Nettopp kommet hjem etter å ha gått 13.000 skritt i solsteiken med vannflaska i handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...