Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Når du skrev om 16:8, Mayh, så ble jeg minnet på denne boka. Måtte ta den frem, og har lest mye i den igjen.

Han skriver så forståelig, og jeg blir inspirert til å gjøre endringer. Ikke totalt fravær av karbohydrater, jeg har ikke pep til en så stor omstilling. 

Et stort grep er jo tatt, iom jeg har kutta snop. Boller og finbakst er også så og si ute av bildet.... men min far er så glad i melkekake,  så det spiser jeg av og til.

Kanskje jeg skulle prøve å la det siste måltidet på kvelden være fri for karbo, så jeg tærer på fettreservene gjennom natta  istedet? 

Hovedbudskapet i boka handler jo om å redusere karbohydrater, (spesielt de vi virkelig ikke trenger) men ikke minst spise rene produkter og at fett er ikke fy-fy. 

Og jeg tenker litt tilbake fra oppveksten: i hverdagen spiste vi ikke snop, kaker, kjeks o.l. Det hørte til helg og fest. Idag er hver dag en fest, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2023 den 11.11, Tonio skrev:

 

20230317_105845.jpg

Den boken har jeg også. Skal finne den fram og lese den på nytt. Trenger en påminnelse av og til. 

Veide meg i dag og hadde gått ned 700 gram. Håper det holder til tirsdag. Det er stort sett den vekten jeg legger inn.

På lørdag kjøpte jeg en pose Minde sjokolade, men fikk så dårlig samvittighet at jeg spiste litt og la resten i hanskerommet på bilen. Er for langt å gå helt ned på parkeringsplassen for å snike til meg noen biter. Så at det er over 500 kcal pr 100 gram sjokolade. FY. ikke rart at jeg går opp i vekt. Nå er jeg alene hjemme et par dager,  Samboeren reiste på fjellet for å måke snø av taket på campingvogna/taket over vogna. Da er det godt jeg ikke har sjokolade i huset. Hadde dytta i meg alt jeg kom over. 

Ha en god natt damer. Vi klarer dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam, lurt å ha avstand til godteriet! Jeg er veldig godtesjuk for tida. Hjalp ikke at jeg spiste kake i selskap på lørdag, og FY - jeg kjøpte meg potetgull også. Så nå må jeg virkelig skjerpe meg denne uka. Og ikke la en godtesprekk vippe meg av pinnen, men fortsette i et godt spor. 

Var i prøverom idag, prøvde badedrakter og et par bikini-topper. Ble ingen fangst, og blir nesten litt overrasket over størrelsen min..... jeg har mange kilo å ta av, ja. 

Min vekt denne uka er 108 kilo, det er ned 0.2 kg. Håper jeg kommer ned på nytt tall til uka, nå har jeg vaka på 108-tallet i 4 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag damer! Nå er jeg akkurat kommet hjem fra tannlegen og nesten 7000 kr fattigere 🙃Skiftet tre rufsete fyllinger......

Jeg har tatt frem denne boken jeg også.Fikk jo mange gode råd og forklaringer på hvorfor og hvordan. 

Vekten min denne uken er 81,4kg. Har ikke vært spesielt "flink ",men noe har skjedd likevel. Hadde noen venner på middag på lørdag og da stresser jeg og spiser nesten ingen ting Men må tilstå at vi har spist kakerester til kaffen(siste i går) Kvæfjordkake er jo så godt...🤭

Flott nedgang, Toam! Du er flink. Stå på!

Motiverende å se nytt tall på vekta,Tonio...heia,heia flinke deg 👍

Kjenner jeg er litt utslått etter en time i tannlegestolen.Liker egentlig ikke slike besøk.Nå skal jeg slenge meg på sofaen med Hjemmet 😊 Ha en god dag videre alle sammen 💕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag og hadde gått ned 700 gram. Håper det holder til tirsdag. Det er stort sett den vekten jeg legger inn.

Det holdt ikke helt til i dag, Nedgangen ble 500 gram, men det får jeg være fornøyd med.  Venter litt til med listen, bare 3 av 5 som har rapportert vekt. 

Uggen i kroppen og vond hals.  Håper ikke jeg blir syk, skal spille konsert på lørdag. 40 års jubileum i korpset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snart hjemreise til dårlig vær ser jeg. Men jeg skal ikke klage som har hatt mye sol og varme.

Håper dere forstår det som står i den forrige for det er noe feil med denne "hoppende" laptopen. Skal ta den med til Power når jeg kommer hjem.

Idag var det basar på kjerka og jeg fikk kjøpt meg et hjemmebakt rugbrød. Gleder meg til en skive i kveld. Jeg har stort sett spist surdeigsbrød siden jeg kom. Orker ikke "Middelhavsloffen".

Nå må du ikke blir syk Toam, og blir du det så er det ikke noe spilling på deg til helgen.

Vi har no vært flinke med vekta da. Ekkelt med så lang tid hos tannlegen Alv men det er vel litt eklere med de tusenlappene. Jo eldre vi blir jo mere koster det for de gamle tenna våre. Jeg har time hos tannlegen tirsdag i neste uke.

Da er alle middager i fryseren oppspist og det blir restaurant i 2 dager. Jøje meg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har alle rapportert så her er listen.

Navn Maxvekt Uke5 Uke6 Uke7 Uke8 Uke9 Uke10 uke11 Uke12   +/-  +/- Totalt
Alv 79,7 79,5 80,0 79,7     82,0   81,4 -0,6 1,7
Andemor 87,5           91,0 89,0 89,0 0,0 1,5
Mayh 97,1 94,3 94,7 95,1 95,0 94,6 94,4 94,4 94,2 -0,2 -2,9
Toam 93 90,6 92,0 93,0 93,0 93,0 93,2 94,0 93,5 -0,5 0,5
Tonio 114,6 110,8 110,2 109,8 109,4 108,4 108,8 108,2 108 -0,2 -6,6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fine resultater, ingen med oppgang 🙂Grattis! 
Vi med stillstand og minus 0.2 får sette inn et ekstra gir.  Andemor, du gikk jo ned hele 2 kilo i forrige uke, da blir det ofte stillstand uka etter (eller oppgang)

Kos deg de siste dagene i varmen, Mayh. Høres veldig godt ut med sol og varme. Gleder meg til varmen kommer sigende her etterhvert. 

Håper ikke du blir syk, Toam! 
Godt å få ordnet tennene, Alv. Fryktelig dyrt, ja - men godt å få det overstått.

Jeg er veldig mett, har spist fårikål. Måtehold, hvor blir du av??

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stille.

Toam er du blitt syk eller slapp du unna?

Jeg var hjemme kl 03.00 natt til søndag og jeg må bare si at jeg fryser til tross for vinterklær. Hadde ikke matsålen i huset så jeg var glad i går for at vi har Joker  her selv om de er dyre.

Var tidlig til byen i morges. Et par nøster strikkegarn som manglet og så rett til Grønland og innvandrerbutikk.

 Frukt og grønnsaker av de sortene jeg spiser ble innkjøpt og jeg var glad jeg har ryggsekk med hjul på. Tunge greier. Så ble det Rema med andre innkjøp.

Jeg er sliten. Fikk ikke sovet mer enn et par timer da jjeg kom hjem natt til søndag og det ble ingen søvn på dagen heller. Sov normalt natt til idag men jeg kjenner at det er noe som mangler.

Har ikke vært på vekta enda. Har sikkert fått et "flykilo" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du er sliten Mayh, og flykilo må du nesten regne med.

Skulle tro jeg også hadde vært på flytur, ringene er trange og det er klærne også. Forstår ikke at det bare går gale veien. Startet med dagbok i VK i går, er mer komfortabel med den, tok 6 mnd medlemskap. Skal jeg få på meg noe av sommertøyet i slutten av april så må det et under til. 

Listen kommer i morgen om noen melder vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg også inn i VK igjen for noen måneder da jeg var på Kypros. Grei dagbok der og jeg skriver også dagbok nå. Det var litt vanskelig da jeg var på Kypros.

Men her kommer gladmeldingen: Jeg veide i morges 93,7 kilo.  Det er faktisk 0,5 ned. Jeg ble både glad og overrasket. Ga meg inspirasjon. Hadde snart ikke klær å ha på meg.

På lørdag starter jeg på treninga igjen. Lot medlemsskapet  hvile i 3 mndr for jeg giddet ikke betale for noe jeg ikke brukte. Da blir det vel muskelbygging og oppgang i vekta. Vi får se.

Tannlege om et par timer. Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten min er 81,2 og 0,2 ned.Her er det små museskritt ned.... Og jeg har sluntret med dagboken🫣

I dag har vi allerede vært på teater.Trodde det var på kvelden men så var det matine. Vi så "Danse med skjebnen " der det var tatt utgangspunkt i musikk og tekst fra gruppen Dance with the Stranger.Fantastiske musikere og skuespillere. Godt med slikt påfyll av og til. Vi gikk tur/retur så det ble litt trim også.

Ha en fin dag videre 🌷

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer med vekt imorgen. Grattis til dere med nedgang! Toam, høres ut som du har mye vann i kroppen. 

Velkommen hjem, Mayh. Ja, du kommer virkelig hjem til vinter. Her er det meldt en del snø de nærmeste dagene, og det kunne jeg LETT ha unnvært. Gleder meg så til varmere vår- og sommerdager.  Men det kommer vel, må bare være litt tålmodig.
Grattis med nedgang, da har du vært flinkere enn du tror på Kypros 😊

Flott med teater, Alv. Godt med litt kulturelt påfyll. Dance with a Stranger har veldig fengende musikk.

Ja, nå har jeg lest mye i boka til Øyvind Torp, frem og tilbake. Jeg ser at noen endringer som jeg virkelig kan gjøre som ikke vil kreve altfor mye er følgende: spise mer rent kjøtt/kylling og fisk. Kvinner er kjent for å spise for lite proteiner. Mer grønnsaker. Fiber!  Og et stort forbedringspotensiale: spise mindre ris! Jeg er så glad i ris, men må passe mye mer på mengden. Og det går godt an å ha middag uten ris også, hvis man har deilige grønnsaker. Risen gir jo lite næring.  (men en venn har lært meg å lage så velsmakende ris: surrer smått oppkuttet løk i noe smør, har i mange deilige krydder som garam masala, karri, spisskummin, ingefær, og så surres også risen i dette, før man har på vann. Mmmh!) 

Torp viser hvordan hans vekt stadig økte over år, jo mer han telte kalorier og fulgte de offisielle rådene. Ikke så  ulikt oss ... hm.  Selvom jeg har gått ned mye på det kostholdet også. Men det jeg lurer på: er det mulig å kombinere disse metodene? Altså, har det noe for seg å la ett måltid pr dag være uten karbohydrater, f.eks. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonio skrev:

Torp viser hvordan hans vekt stadig økte over år, jo mer han telte kalorier og fulgte de offisielle rådene. Ikke så  ulikt oss ... hm.  Selvom jeg har gått ned mye på det kostholdet også. Men det jeg lurer på: er det mulig å kombinere disse metodene? Altså, har det noe for seg å la ett måltid pr dag være uten karbohydrater, f.eks. 

 

 

Leste et sted at du ikke skulle blande karbo og fett. Det er også en teori. Kutte ned på ris og pasta er alltid lurt. En spiseskje kokt ris var det i en diett jeg leste, Når jeg er alene hjemme koker jeg aldri ris, pasta eller poteter, Da er det bare kjøtt/fisk og grønnsaker til middag. 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke4 Uke5 Uke6 Uke7 Uke8 Uke9 Uke10 uke11 Uke12 Uke13   +/-  +/- Totalt
Alv 79,7 79,8 79,5 80,0 79,7     82,0   81,4 81,2 -0,2 1,7
Andemor 87,5 88,7           91,0 89,0 89,0   -0 1,5
M55                       0,0  
Mayh 97,1 94,5 94,3 94,7 95,1 95,0 94,6 94,4 94,4 94,2 93,7 -0,5 -2,9
Mopsen                     81,2    
Selbujenta                     89,9    
Toam 93 90,9 90,6 92,0 93,0 93,0 93,0 93,2 94,0 93,5 94,0 0,5 0,5
Tonio 114,6 111,6 110,8 110,2 109,8 109,4 108,4 108,8 108,2 108 108 0,0 -6,6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


108,4 - 108,8 - 108.2 - 108.0 -108.0.

Sånn har vekta mi vært de siste fem ukene. Jeg syns sjøl jeg har vært flink (nok), ofte tenker man jo at man gjør noe feil når vekta ikke går videre ned. Men jeg tror kroppen trenger tid til å omstille seg, jeg mista jo 6 kg på 7 uker. Så jeg tror dette har vært et platå, og en tenkepause for kroppen. 

Og idag fikk jeg se 107 tallet! Jeg ble så glad. Hehe. Men jeg er veldig bestemt nå. Tenker at jeg har jo ikke lite tid, egentlig. Om man står på et platå 2 eller 3 ganger i løpet av et år, så vil ikke det utgjøre så mye. Det gjelder bare å være tålmodig. Og ikke minst spise nok! 

Jeg kan ikke tenke at jeg kan ta av meg 20 kilo på null komma niks. Det viktigste er at det går nedover. Men nå håper jeg snart kroppen slipper litt mer fett 🥰

God helg!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...