Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Vekt idag. 101,3

Nå har jeg spist godt og har det bedre. Det er ikke så viktig for meg idag om det var litt pluss. I morgen begynner vevstua igjen. Har ikke vært der siden slutten av november. Men kjenner det skal bli godt å treffe vanlige folk. Om jeg ikke får gjort noe særlig, så er jeg i miljøet..

Jeg har spist 150 gram lakriskuler med sjokolade. Skikkelig dumt var det. Skulle heller tatt 1 kule eller 2 med iskrem. Glemte å tenke. Kroppen flyttet seg bort til skapet hvor julegave snopet sto...

Dette må jeg ta til etterretning. Sånn skal det ikke være hver dag...

Det verste er at jeg har mange bokser med småkaker...må begynne å planlegge hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Hvordan greier dere andre å avslutte jula og hva gjør dere med overskudd mat?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg for sikkerhets skyld hjemme før jeg dro og vekta viste 94,4 kg fredag morgen. I morges viste den også 94,4kg på vekta jeg har her nede. Så de er heldigvis like.   Hadde 15.000 skritt på telleren i går men "bare" 10.000 idag.

Det blir ikke mange skrittene de kommende dagene for det er meldt regn i noen dager fremover. Jeg har både paraply og en såkalt "turistregnkappe " med hette og begge blir i bruk i morgen for jeg skal til handarbeidsgruppa på kjerka.

Torsdag morgen blir det busstur til byen Paralimni som ligger like nord for oss. Handling av nødvendigheter på kjempestort supermarked. Og fredag blir det middag på thai-restaurant. (kalorifattig?)

Det var 24 grader i skyggen idag men blir nok "kaldere" når regnet kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt denne uken er 80,1.Ned 0,6 og veldig fornøyd .

Velkommen tilbake til deg,Andemor. Så kjekt at du fant fram igjen 🌷Flott vektnedgang hos deg 👏👏😊 Vi får prøve å holde fokuset .

Det var godt å høre at dere har det bedre nå og at matlysten er tilbake,Mia.Det høres hyggelig ut å være på en venstre og ha et fint fellesskap der🌷

Ser ut for at du har det bra og koser deg og er med på hyggelige ting,Mayh. Så deilig temperatur også.Her er det glatt og det frister ikke å gå,selv med piggsko. Jeg får så vondt i bena....

Vi gyver løs på et nytt år med blanke ark og det friskt mot,Tonio. Heia oss alle sammen 👏👏

Denne jula ble det heldigvis ikke bakt noe særlig, egentlig bare litt krumkaker.....kunne ikke bake med nesen i en klut og med hosterier.  Glad for det nå!  I dag kom jeg meg til frisøren. Skulle like før jul,men det gikk ikke. Hadde den etterveksten og en laaang lugg. Det ble virkelig en "Bli ny"dag. Mentalhygiene på øverste plan👍

Nå får jeg starte på middagen....Ha en fin dag videre alle sammen 🌷🌷

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for heiarop dere - og heia tilbake! Og Mia, de lakriskulene må du legge bak deg, men tips fra meg: vær veldig obs etter slike dager.  Etter mye søtt så vil kroppen ha mer. Det vet du helt sikkert, men vi kan trenge en påminner i ny og ne. Been there ....😇

Så fine nedganger på flere! Grattis - nå skal jeg følge i deres fotspor. 

Jeg har faktisk satt meg et hårete mål frem til 1. juni: snop/kakefritt, men hvis selskap (som det ikke er mange av), så kan jeg spise litt. Jeg gir beskjed til nærmeste familie og venner, så jeg ikke spiser vafler og kake av høflighet "uten grunn". Nå må jeg snu tankene litt, og spise sunn og god mat. Som du skrev Mia; tenke stort om oss selv: Jaguar. Vi fortjener det beste. 

Vi kjenner jo alle til den gyldne middelvei, men jeg må rett og slett prøve noe annet nå. Gå mer radikalt til verks. Som dere vet, så har jeg bare økt i vekt de siste åra, ja nærmere 15 kilo på ca 2 år.  Dette må jeg snu. Og er det noe som får meg på galeien, så er det snop/søtsaker.  

Jeg vil virkelig gjøre et seriøst forsøk, samtidig er jeg også obs på denne "alt eller ingenting"-faren. Hvis jeg mot formodning har brukt opp mine 6 ganger innen utgangen av februar, så skal det ikke være fri flyt. Da må jeg sette meg et nytt mål, og fortsette. Jeg vet jo at det er ikke mislykka om jeg spiser moderat med snop 10 eller 20 ganger på et lite halvår heller, men faren er at jeg tåler så lite før det blir mye..... derfor ønsker jeg nå å avsukres over en lengre periode. 

Jeg har kommet så langt i tankeprosessen (fra tidligere) at jeg ikke synes synd på meg selv fordi jeg ikke skal spise snop. For nå er kosen i stor grad byttet ut med å spise for mye og dermed er det ingen nytelse. 

Jeg kan jo si litt om min vektreise:

I 2008 på denne tid starta jeg i Vektklubb for første gang, og veide ca det samme som nå, rundt 112 kilo. I løpet av halvannet år gikk jeg ned 27-28 kilo (kun vha kosten, da jeg ikke kan trimme pga ME) Det var ikke lenge jeg holdt meg helt der nede, men gikk opp 5-6 kilo, og etterhvert gikk jeg opp til 92-94 kilo og vaka der noen år. Ganske mange år egentlig. Videre lå jeg noen år på 97-98 kilo. Det gikk altså nærmere 15 år før jeg var oppe i min startvekt, men de to siste åra har jeg altså gått opp ca 15 kilo. 

Jeg vil absolutt si at jeg tjente på den vektnedgangen jeg hadde, da jeg i så mange år hadde 15-20 kilo lavere vekt enn utgangspunktet. Men likevel har jeg jo hele tida vært overvektig mtp Bmi. Det har egentlig ikke vært et mål for meg med normal bmi, det tilsvarer 78 kilo for meg. 

Men denne vekta skremmer meg litt, kjenner jeg. Siden jeg ikke kan drive med mye fysisk utfoldelse, så er dette veldig usunt.  Tenker på livsstilssykdommer.  Nå skal jeg først ta 5 kilo, det vil hjelpe på det indre fettet i første omgang. Men en dag av gangen. 

Hvis du har lest helt hit, så er du god 🥰






 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2023 den 17.53, mia-53 skrev:

Hvordan greier dere andre å avslutte jula og hva gjør dere med overskudd mat?

 


Min måte har gjerne vært å sette strek på en spesifikk dato. Og også unngått å bake småkaker, jeg bor alene og jeg spiser de opp selv. 

Jeg har fått et annet syn på det å kaste kakerester. Jfr det du sa om Jaguar. Spiser man opp alt av kakerester, så fyller vi kroppen med et drivstoff som ikke får oss fremover. Vi trenger ikke "å redde" kjeks og kaker, det er døde ting, vi trenger å redde våre organer fra å krepere. 

Ellers er jeg veldig nøye på å spise/bruke den maten jeg har kjøpt inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke44 Uke45 uke46 Uke47 Uke48 Uke49 Uke50 Uke51 Uke52 Uke1 Uke2   +/- MBI
Alv 79,7 79,4 79,4     81,5   79,9 79,9   80,7 80,1 -0,6  
Andemor 87,5 87,4 87,4   88,0 88,0 88,2       89,7 89,0 -0,7  
Mayh 97,1 95,8 95,1 94,3 94,2 92,7 92,4 92,2 92,2 94,2 92,2 94,4 2,2 35,9
Mia-53 103,4 104,1 103,4 102,7 102,4 102,4 102,3 101,8 101,7 101,6 100,9 101,3 0,4  
Toam 93 91,3 91,8 91,3 90,6 89,9 90,3 90,3 90,0 91,4 91,0 91,6 0,6 29,8
Tonio 114,6 112 113 113,4 112,4 111 110,6 110,6   112,4 112,6 114 1,4 35,9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er listen omsider.. Onsdag var jeg hos tannlegen og klarte å forhindre at de trakk ut en tann. Fjernet en gammel krone så de fylte et hull som var under og setter på en ny krone. Forsto ikke hvor for de skulle trekk ut alt når det var mulig å reparere. Og jeg glemte helt å legge inn listen. 

I går hjalp jeg søsteren å rydde et lager, kaste ting og sørge for at hun får plass til noe annet. Datteren hennes skal flytte og da er det alltid greit å sette ting på lager så huset ikke er fullt eller overmøblert ut.

Og så er den Netflix serien jeg ble helt oppslukt av. 6 sesonger à 10 episoder à 50 minutter og jeg har sett den på en uke. GALSKAP. Nå blir et ingen serier for meg på en stund. Ikke trener jeg, ikke strikker eller syr jeg. bare ser på TV og slapper av. Kjenner på ryggen nå at dette ikke går bra. 

Nå slår alarmklokkene inn hos meg. Vekt på 92 kg gir BMI på 30, og det skal jeg ikke ha. Så da er det godt jeg har spist opp all sjokoladen og småkakene fra jul. Nå skal jeg steke meg noen vårruller til lunch og torsk til middag. 

Stå på damer, Vi klarer dette. For meg er det ned i 85 kg før sommeren. Har hatt det som mål lenge nå, men sommertøyet er for trangt. synd for jeg har masse sommertøy.  Litt ned hver uke er de nye forsettene. Ikke opp.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var heftig med episoder på en uke, Toam. Men man kan bli helt oppslukt. Jeg kan også se flere episoder på rappen.

Jeg har klart meg fint gjennom uka. Tror nok sukkerinnholdet, les vannvekt, var stor hos meg på mandag. Heldigvis! Så tallet på vekta ser betraktelig bedre ut nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

112,6 er samme vekte som du hadde i uke 1, Tonio. Enig med deg om at de sikkert var vannvekt. 

Jeg har glemt å veie meg denne uken, skal ta det i morgen og så legger jeg ut listen i løpet av onsdagen.

Skjer ikke mye her om dagen, i dag er det korpsøvelse igjen. og torsdag starter jeg opp i et annet veterankorps. Skal bli spennende. Ikke alltid jeg er like motivert, men jeg gjør det for å holde hodet i gang. Kan ikke bare sitte inne og se på TV. 

Spanskkurset starter ikke før i februar, så nå prioritere jeg spanske serie på Netflx 😊.God unnskyldning for å se på TV 😃

Kom med vekten damer. Det er januar og  det er på´n igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag 101,6

Går litt i hytt og vær her. Sykdommen tok på. Nå kan det lysne litt. Min mann venter på en time til elektrokonvertering av hjertet. Han har blitt redusert i det siste  enten sover han eller sitter og ser ut i rommet uten å snakke. Vet ikke noe sier han ig tenker heller ikke. Jeg lurer fælt på hva som skjer...

Det er vanskelig...

Nå må jeg prøve å konsentrere meg om å holde gode måltider.. Med sunt innhold.

Er ganske medtatt etter koronaen ig luftveisinfeksjon. Det har bare gått snart 4 uker, men jeg har lyst å komme meg opp og ut...

Vi tar en dag om gangen, mange har det mye verre så her må jeg bare være tålmodig. Lykke til med kommende uke.

Idag blir det steikt torsk til middag...

Vi gir oss ikke,  🙂🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite pip fra meg på Kypros

Den første uken er bestandig litt kaotisk og full etableringsfase men nå er jeg på plass.

Til tross for at vi tok bussen til det store supermarkedet og handlet bra med middager og grønnsaker og frukt så ble det sannelig 4 restaurantmiddager på meg forrige uke men nå blir det bare en restaurantdag i uken slik det var før pandemien.

MIa-53, godt mannen din skal til utredning. Det som skjer med ham er kanskje etterplager fra corona.

Toam, du har nok fått stresset deg ned og hvilt deg godt. Du har jo bestandig hatt et  halvt dusin baller i luften med korps, sying og div. kurser etc. 

Tonio, vann eller ikke, ned er ned.

Til tross for utskeielser på restaurant så har jeg greid å gå ned 0,2 kg til 94,2. Det må være alle skrittene jeg har gått før torsdag da det begynte å regne. Det regna helt til i går og total nedbør på disse dagene har vært 300 mm. Godt for bonden og naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vekt stoppet på 79,8...ned 0,3.Håpte det var mer ned,men full julemiddag,dessert og kake ++ på lørdag må jeg vel være fornøyd .

Gode tanker til deg og mannen, Mia. Det tar nok en stund å komme seg igjen etter en tøff sykdomsperiode. Fortsatt god bedring 🌹🌹❤️

Så spennende med spanskurs og oppstart i nytt korps,Toam.

God og frisk luft hos deg på Kypros nå ,Mayh.Misunner deg litt å være i varmere strøk.....Ha det fint videre 🌞

I går bestemte jeg meg for å komme meg opp fra stolen å ut på tur. Gikk i to timer oppover i lia med piggsko. Motbakketur de lux.Måtte ha mange pustepauser for å ta bilder og roe pulsen .Såå dårlig form etter forkjølelsesviruset at det er nifst....I morgen skal jeg på ny tur i flatere terreng. Mannen er med som motivator. Sikkert kjedelig for ham som er sprek. Vi snakkes 😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke45 uke46 Uke47 Uke48 Uke49 Uke50 Uke51 Uke52 Uke1 Uke2 Uke3   +/- Mål
Alv 79,7 79,4     81,5   79,9 79,9   80,7 80,1 79,8 -0,3  
Andemor 87,5 87,4   88,0 88,0 88,2       89,7 89,0 88,7 -0,3  
Mayh 97,1 95,1 94,3 94,2 92,7 92,4 92,2 92,2 94,2 92,2 94,4 94,2 -0,2 90,0
Mia-53 103,4 103,4 102,7 102,4 102,4 102,3 101,8 101,7 101,6 100,9 101,3 101,6 0,3 95,0
Toam 93 91,8 91,3 90,6 89,9 90,3 90,3 90,0 91,4 91,0 91,6 91,6 0,0 85,0
Tonio 114,6 113 113,4 112,4 111 110,6 110,6   112,4 112,6 114 112,6 -1,4 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er listen ferdig, Flinke damer som har rapportert og gått ned. Bare jeg som er stabil denne uken. 😔 Men ikke opp. 🙂

Du har rett i at jeg har mange baller i luften Mayh, altfor mange. Nå prøver jeg å ha bare en aktivitet pr dag der hvor det er mulig. Merker at det roer meg ned å være litt mer hjemme. Jeg har alltid hatt lett for å tenke at jeg har ingen avtaler den dagen/kvelden så da kan jeg jo si JA. Det går ikke i min alder. Men jeg har vært sånn i hele mitt voksne liv. En annen ting er jo at stress setter seg på magefettet, Ikke rart jeg ser ut som om jeg er høygravid. 

Her snør det igjen, Må ut en tur, kanskje jeg skal ta buss i stedet for bil. Ikke alltid lett å parkere når det er så mye snø, og det er mer behagelig å sitte på en buss enn å skli på glatte veier. 

Ha en fin dag damer. Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lista, Toam.  Helt klart viktig med rolige perioder også. Jeg syns det er vanskelig å kunne styre det nok, for plutselig kommer det flere ting rett etter hverandre. Derfor er det så deilig å kunne være lenge borte på ferie. Lurer litt på en tur til Hellas uti mai, men får se det an. Syns reisa i seg selv er så strabasiøs. 

Skjønner godt du blir utålmodig, Mia, 4 uker er jo lenge å være syk/hangle. Håper bedringen kommer med raske skritt nå. Ikke lett når mannen din er så nedpå, heller. God bedring til dere begge. Og du, hold fast i det gode opplegget her. Vi gir oss ikke! 🥰

Alv, skal si du har trimma! Bra jobba. 

Så mange flotte nedganger, damer! Grattis! Vi må virkelig huske at ned er ned, og en bragd i seg selv. Og en oppgang i ny og ne blir det, men da gjelder det å snu umiddelbart. 

Jeg har sittet og kikket litt i reklamen for dagligvarebutikker. Mye tilbud på snop, men noe så greit: det skal jo ikke jeg ha! Så det så. Ofte er det så mange valg å ta i vår moderne hverdag, men nå er det valget tatt. Da trenger jeg ikke luske rundt diverse hyller nær kassa i butikken, hehe. 

I kveld er jeg så søvnig. Men kan absolutt ikke legge meg tidlig, da våkner jeg etter 2-3 timer og er HELT våken. Skjedd et par ganger den siste uka, lagt meg 12 og våken 2.30. 

Idag har jeg vært til fotpleie, og noe så nydelig å få gjort! Luksus. Hadde så harde hæler, men nå er de myke som bare det. 

God onsdagskveld videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er veiingen gjennomført, og min vekt denne uka er 111.6. Det er 1 kg ned. Bmi er 35.2.

Stort sett syns jeg det har gått fint, men tatt noen lettvinte løsninger.... f.eks pizza to ganger denne uka. Det er jo ikke en rett jeg ønsker å ha for ofte. Jeg må prøve å lage meg noen gryteretter, så jeg kan ha noen porsjoner på frysen til de dagene jeg ikke orker å lage noe mat. Jeg har jo brukt myyyyye Fjordland og Toro og andre ferdigretter i mange år, men skal nå prøve å lage mat fra bunnen. 

Men ikke vet jeg hva jeg skal lage idag, haha. Tenke, tenke.... 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2023 den 20.34, Tonio skrev:

Da er det lørdagskveld - igjen 😊ukene går fort. Blitt kaldt igjen, og jeg fyrer i vei. Jeg er veldig slapp for tida, uregelmessig søvn, vondt i hodet på 2.dagen. Bare hodepinen slipper, så går det lettere. 
Jeg har holdt meg til planen kostmessig.

Drikker du nok vann? Jeg får hodepine hvis jeg har inntatt forlite væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...