Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Leser om den ene flinke etter den andre her inne. BRAVO til dere!! 
Jeg har holdt meg til alkoholfritt hele uka og fortsetter med det resten av denne uka, hvertfall. 
jeg har også gått mine turer, gjort yoga (ikke hver dag, riktignok...)

MEN torsdag kveld og i går gikk jeg fullstendig av skaftet og hev innpå is, nøtter, lakris, sjokolade, sjokoladekake - helt uten hemninger!
 

leste at Bijou snakker om tønnemage... bare se i min retning! Her er tønna!!! 
 

vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte. Hjelper lite å gråte, så det er vel bare å gå løs på nytt (og på nytt og på nytt...)

nå venter frisøren

 

ha en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke gir opp, så er det håp:) Superbra at du styrer unna alkoholen. Samme her. En ting er jo alle kaloriene det inneholder i seg selv, men for meg så fører det med seg craving etter salt og da gjerne chips/potetgull. I tillegg så bruker kroppen energien på å forbrenne alkoholen i stedet for fett. Fysjamei, he he :P Vel, ett lite glass utgjør nok ikke så mye, men like greit å la det være. Så bravo til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på jobb og spiser rugsprø med makrell i tomat. Standard lunsj 😂
i går hadde jeg et fullstendig håpløst kosthold!!!

frokost var ok, kornblanding med melk

lunsj ble to - 2(!) - skolebrød

mellommål: tre salte kjeks med jarlsbergost

middag: ett skolebrød

kvelds: to 0,33 med alkoholfritt øl

ikke frukt eller grønt, en god del vann

HURRAAAA🤪

I dag er jeg på jobb og frokost og lunsj fungerer bra. Så er det en som skal slutte hos oss, og hun har med Brownies!!!! Grrrr

Det er bare å la være og ta. Dette kan jeg jo. Problemet er jo at jeg har vært slepphendt i sommer. 
 

sukk. I går ble det ikke yoga, men ganske mye tur med dyret mitt. 
ellers er strikking ganske bra mot småspising - hvertfall av og til. Det er virkelig bra å la være å drikke alkohol!!! På alle måter!! 
 

ha en fiiin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er blitt september og det er lenge siden jeg meldte inn... Har hatt utrolig travle dager, så det har rett og slett ikke blitt tid til å skrive. Hadde noen dårlige dager i forrige uke og ikke minst sist helg. Tok meg sammen på mandag og holdt ganske bra - i den forstand at det ikke ble for mye av alt mulig, ingen alkohol eller snacks.. vekten gikk ned til under 76 ( nå er jo ikke 76 noe å rope hurra for, siden jeg faktisk var på 73- tallet rett før sommeren...). Så i går var det en aldeles HIMMELSK brownie på jobben ... jeg lot være, lot være, lot være... så plutselig lot jeg ikke være og da spiste jeg sikker t 5 gode biter. TYPISK meg. I tillegg da jeg kom hjem spiste jeg noe usunt som lå i kjøleskapet OG jeg drakk vin til kvelden ... og da mannen satte fram snacks... say no more.

 

I dag har jeg vært på beina og jobbet i noen timer (har fri fra jobben min), nå står hunden og ser på meg med bedende blikk og lurer på om jeg har glemt ham... Så det får bli en fin liten skogstur, tror jeg.

Har ingen god slagplan for helgen...  Måtte inspirasjonen komme flyende!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med litt inspirasjon jeg ;) Ikke så bra med så mye brownies, annet snacks og alkohol, men det er jo en ny dag i dag. Legg det rett og slett bare bak deg og tenk at gjort er gjort og spist er spist. I helgen så skal du føre opp i forkant hva du skal spise. Om det blir noe snacks så er jo det ok så lenge du ser på mengden du allerede har ført opp. Selv har jeg ikke rørt alkohol på tre uker, og det blir nok den fjerde helgen på rad nå uten. Det må bare bli slik om jeg skal komme meg videre nedover. Søtsaker derimot har jeg ikke klart å motstå totalt. Har ikke fråtset i godsakene, men det har nok en sjokoladebit her og der som jeg sikkert burde ha stått over. Jeg får bare ikke helt bukt med det søtsuget. Aner ikke hvorfor.

La oss komme oss gjennom helgen uten store utskeielser :) Det klarer vi! Jeg heier på oss.

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det søndag morgen. Jeg så det glimrende forslaget fra Lillemor nå og må nok bare si at det ikke gikk helt sånn i går... lite (faktisk ikke noe) mat før utpå ettermiddagen. Da ble det desto mer sushi (og vin!). I dag blir det resten av sushien til middag, men ingen vin. Skal tidlig på jobb i morgen. 
jeg sliter veldig med den planleggingen, jeg... 

det er blitt ettermiddag og jeg har vært på tur i skogen. Nå ser det ut som det skal bli et skikkelig regnvær...

mandag og ny uke i morgen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen, strålende sol, ganske kaldt, katastrofal vekt. 
sunn og god frokost, det blir også sunn og god lunsj. Litt usikker på middag. Vi har «godt levert», men den kommer så seint, så det får bli noe annet i dag. Litt laks, kanskje??

skal gjøre et nytt forsøk på å løpe litt, igjen.  Og så må jeg komme i gang med yoga også!!! 
Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nettopp gjort litt yoga + litt ekstra for kjernen... PUH!

Vekten i dag var lav - og det tror jeg ikke er en riktig vekt... så derfor har jeg ingen forhåpninger om at mine utskeielser de siste dagene/ukene ikke har satt sine spor! 

Vel.. har fri i dag og tenkte egentlig at jeg skulle være supereffektiv med noe rydding... men har veldig lyst til å strikke, også... (Ha-ha... må jo også ut med hunden etterhvert, så det er mange interesser.

mat, ja - har spist alt jeg har kommet over av godteri og snacks i helgen (nattevakter), men ikke noe alkohol i helgen, da...  

Har fortsatt ikke funnet den gode løsningen på hvordan jeg skal endre mitt forhold til mat... sukk.

Dere andre her inne som er flinke og får det til - all ære og dere er inspiratorer!!

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn har vekten holdt seg på 75 tallet. Jeg var helt sikker på at den skulle være over 77 kg. 
I uken som vi er i nå har jeg spist godt, vanlig mat, vin, til og med is. 
jeg har gått som vanlig med hunden, har spist popcorn, men ikke så mye nøtter og ost. Det gjør nok sitt!!

har også vært mye i bevegelse. Ikke som trening, men rydding og vasking. Det gjør sitt!!

spiste nettopp en skyr med kaffe og vanilje. Riktig godt! 🥰

har løpt/gått med hunden. Det gikk over ALL forventning!

håper det står bra til med dere andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet oktober med 5(!) boller fra Bolleland, en dobbel Daim, noen M («filmsjokoladen»), en halv flaske vin og litt snacks etter et restaurantbesøk.... noen bedre?
I tillegg satt jeg nesten hele dagen i bil... HURRAAAAA 

Bor hos svigerforeldre i helgen ( les: KRISE) så dette går virkelig veien😩 

God fredag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært verre etter tre dager hos svigers, men nå er oktober her om vi vil eller ei! Jeg har spist altfor mye sjokolade den siste måneden og innser at det bare ikke funker med «litt». Får bare sette strek for godteri og kake fram til jul (nok en gang) 

76,2 i dag 5/10 og tenker at 5/12 kan vekten være 72.. eller er 4 kg på 2 mnd for heftig? Nei det er IKKE for hårete! 
Starter på igjen med yoga i dag. Har vært sløve med det, også!

Mål for uken:

1) 0 godteri og kjeks/kaker

2) yoga hver dag

3) mye vann

4) 0 alkohol før lørdag

5) jogging med hunden. Har også mål om å komme meg på tredemølla... puh ...

 

dette er mye nok for meg!

ha en fin dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er onsdag ... har ikke spist godteri eller kaker eller kjeks, ikke drukket alkohol, ikke løpt med hunden 😉, men skal nå gjøre yoga nr 2 denne uka. I går hadde jeg egentlig mye tid til å trene, men havnet i sofaen med lydbok... det var rett og slett herlig! Hadde mye fri forrige uke, men det ble so veldig lite søvn. JEG MÅ bli flinkere til å sove. Men jeg står opp så tidlig (05.10) og ettermiddagen blir så veldig kort hvis jeg skal komme i seng til 21.30 som er den tiden jeg må legge meg for å føle meg rimelig uthvilt...den blir jo nesten alltid 22.30... (eller seinere)

Vel, vel. Jeg er bare SÅ sugen på noe godt i dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige uke ble det både trening og yoga. Denne uken har jeg ikke spist godteri, men har heller ikke trent noe særlig. Har holdt meg unna kake, også... nå sitter jeg og prøver å motivere meg til å gjøre noe som er ganske kjedelig.. men det MÅ  gjøres før i morgen, så det er bare å sette i gang. 
Håper stillheten her på forumet skyldes at dere er på rett vei og bare ikke gidder å skrive. Dessverre for min del vet jeg at jo mer tak jeg får på å følge sunn livsstil, jo mer får jeg lyst til å skrive. Den tiden i «the golden years» skrev jeg daglig og vi var liksom en liten gjeng som var i steamen. Men nå når jeg ikke helt har funnet veien blir det litt mindre spennende. På den annen side - to i samme pøl kan jo hjelpe hverandre ut, kanskje? Eller gjør man som kaninene mine og graver seg dypere ned???

uansett - jeg håper dere andre i forumet ned under 10 kg har det fint og tenker pent om dere selv uansett valg av matvarer. Vi må la være å definere oss selv ut fra om vi spiser en sjokolade eller ei. 
 

god fredag, og drikk et ekstra glass med vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ting går ikke bedre selv om dagene går...

Syns det er såååå vanskelig å motivere meg selv til å spise litt sunnere. 

Har hatt en tøff arbeidsøkt bak meg og har nå fri et par dager. Det blir godt. HAr vært ute og gått mye i dag, men ingen hardtrening. Siste uke har jeg av en eller annen grunn vært plaget at hodepine og svimmelhet og det frister ikke veldig til hardtrening. Har heller ikke gjort yoga og DET burde jeg ha gjort... burde, burde, burde.... kanskje BURDE jeg la være å si det??

vel. Det er torsdag og snart helg - frihelg... jeg kan hvertfall drikke vann!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte jeg smågodt! Når gjorde jeg det sist?? Det er altså mer enn ett år siden, tror jeg! Jeg har blitt så slapp med alt som har med vekt å gjøre. Og i tillegg er jeg veldig plaget av svimmelhet for tiden. Så selv om jeg går med hunden blir det bare rolig gange og ikke noe løping Må jeg stå bøyd framover bruker jeg flere sekunder på å "komme meg" etterpå. Detter ikke likt meg i det hele tatt. Litt blodtrykksfall når jeg har reist meg raskt er noe helt annet. Det har jeg hatt siden jeg ble var utvokst... dette er annerledes! Det var nokså ille på nettene og om morgenen for et par uker siden, så gikk det helt bort, men nå har det kommet tilbake - bare at det er på dagen! Og det ergrer meg masse!!!! Grrr. Og da syns jeg jo synd på meg selv, da... og litt trøst - og da tyr jeg til noe usunt! 

Sukk KLAGE, KLAGE, KLAGE!

Finn løsning.! Kognitiv terapi som syttitre skriver om kunne kanskje være noe for meg!

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ÅÅÅÅÅÅ jeg har ikke registrert, jeg har ikke spist sunt.

MEN jeg har trent yoga de siste dagene. Det har vært helt nødvendig for av en eller annen grunn har jeg blitt SÅÅÅ stiv i skulderpartiet. Tror det er en kombinasjon av en dårlig sovestilling for litt over en uke siden og at jeg har strikket og strikket og strikket - gjerne sittende i en litt håpløs stilling! Da jeg gjorde dagens nakkeyoga strakk det så jeg kjente det fra nakken og ut i lillefingeren. Det er stramt, trangt og vondt. Gikk 9 km med hunden  (brukte god tid, da... ) i aldeles nydelig høstvær.

Fredag og lørdag denne uka spiste jeg sånn som jeg gjorde da jeg var ca 25 år. Jeg spiste frokost, og en enkel middag (brødskive med leverpostei og stekt sopp...) og så resten av det jeg spiste var snacks og godteri... Eneste forskjellen var 25  år og til nå var at som 25-åring drakk jeg stort sett bare TAB eller cola light, mens nå drikker jeg vin....

Jeg har knapt vært i kontakt med noen, var i butikken en lynrask tur på fredag, ellers har jeg vært i skogen eller her hjemme. Hvertfall ikke utgjort noen smittefare for meg selv eller andre :)

Nå skal jeg gå ned i fryseren og se om det finnes noe frossen laks som kan bli middag.

Kommende uke kan bare bli bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble frossen laks (ha-ha, den var ikke frossen da vi spiste den :) ) Spiste fire Sibaskjeks til kveldsmat og drakk te.

Te er en drikk jeg liker veldig godt, men som jeg glemmer å lage. Den burde jeg drikke mer av. Kalorifri og samler godt. 

Var på vekten i dag og det er jo bare til å gråte av 78,0 kg. Tilbake til start... Hvorfor i himmelens navn skal det være så vanskelig?

NÅ er det nok en gang 10 kg til jeg er på 68 kg som jo er min ønskevekt. 

Sukk!

Det er mandag og jeg har nettopp spist frokost. Sitter med kaffekoppen før jeg skal på jobb. Mange tidligvakter denne uka. Litt pes, men greit, også. Selv om jeg gjerne skulle hatt fri. Jeg elsker å ha fri... ikke fordi jeg mistrives på jobb, for jeg stortrives, faktisk... men fri er og blir herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen igjen

I dag veide jeg altså 80,4 kg! Ser at sist jeg veide så mye var 21/3-19.... og det var 80,3!

Jeg spiser for mye MAT! Så enkelt er det! Altfor store middager. (Ha-ha, lager for god mat!)

Onsdag i dag, altså. Mål for dagene fram til fredag. Spise litt mindre mat! Bare EN middagsporsjon... og en litt mindre porsjon, også.

 

Ha en fin dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe positivt å komme med. Annet enn at i går så lot jeg eg friste til å kjøpe "Spis deg fri" som e-bok. Jeg har nå hørt første del og det ER jo mye sant i det som er sagt så langt. Selv om jeg ergrer meg over at det ble sagt at det er mel i pommes frites. Det er jo ikke mel i pommes frites. Det er fett og potet. (Sånt ergrer meg og jeg kjenner at jeg mister litt trua ) Men mye av det andre som sies er jo riktig og jeg kjenner jo igjen en del. Det jeg fortsatt lurer på (Har ikke kommet så langt, ennå) er HVORDAN skal det være enklere å få til dette enn noe annet. Ja da, jeg forstår det om ikke sukker og mel, men de første to ukene er jo et He... uansett og det er jo det jeg ikke fikser. Vel, jeg har altså ikke hørt lenger, så det kan jo hende det virkelig kommer ti å endre seg når jeg har hørt hele boken. 

Ellers har jeg spist mye og usunt og bare gjort yoga noen dager. Selvfølgelig har jeg gått med hunden, da... men ikke noen annen trening.

Håper som vanlig at dere andre her inne klarer det dere setter dere som mål!

God lørdag, jeg skal snart på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For første gang på lenge kan jeg si noe positivt om spisingen min. Skrev tidligere at jeg hadde kjøpt en bok som heter "spis deg fri" som bygger på Bright line eating (amerikansk).

Jeg har fortsatt ikke lest den ferdig, men jeg er kommet til kapittelet som tar for seg de "fire viktige punktene". Siden ett av dem er å holde seg til tre og bare tre måltider og at tankegangen er at når man legger en fast linje for seg selv så hjelper det... (altså det er noe med ikke å spise mel og sukker også, altså...) men uansett - overgangen fra å spise som jeg har gjort til bare å spise 3 måltider om dagen med riktignok et matvalg basert på alt annet enn mel og sukker, men UANSETT - de to første ukene er et mareritt!!!. Så da tenkte jeg at jeg kan jo ha bright lines uansett og bare spise tre måltider og et fruktmåltid. Så det betyr for meg at jeg kan spise kake, så lenge det er med måltidet. Det er null -0 - småspising. Og det har fungert så langt! Så enden på visa er at jeg er 800 g lettere i dag enn på mandag. Og dette kan jeg leve med. Så nå er bare neste mål: Løse helgene.

 

God fredag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav. Leste nettopp det jeg selv skrev i morges og forstod ikke en ting. 
veldig kjapt: Bright line eating (BLE)baserer sitt opplegg på at mel og sukker fungerer i kroppen som heroin gjør. Man blir avhengig. (Det vises til forskning osv). Derfor skal kostholdet bestå av frisk frukt og grønt, rent kjøtt og ingen ting som inneholder sukker (ei heller søtningsstoffer) eller mel (av noe slag)

i tillegg sier BLE at man kun skal spise tre måltider pr dag og ingen småspising. 
(Skal heller ikke drikke kaffe,alkohol, eller noe annet som er vanedannende)

Bright line betyr at «dette er grensene/reglene/veien». Og da mener de at så lenge man følger de linjene så funker det. Når jeg spiser min vanlige mat som også inneholder mel og sukker, så bryter jeg mot en av reglene. Jeg vet det, men er rett og slett ikke sikker på om jeg er villig til å fjerne det beste jeg vet ut av livet. Så overvektig er jeg ikke. Kanskje dette bare er en unnskyldning. 
Vel BLE sier videre at siden sukker og mel er så avhengihetsskapende er det, og ikke manglende viljestyrke årsaken til at vi sprekker. Det er godt mulig. Røykere som slutter må følge en streng linje, enten røyker du, eller ikke. Jeg prøver nå å følge den ene linja ved å spise tre ordentlige måltider og bare litt frukt på ettermiddagen. Jeg har klart å holde meg. Det blir nok verre nå i helgen, men jeg jobber med hodet mitt 🤗
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...