Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Lillemor og Løffen, hei... Ja vi tar sikte på litt smalere vei fram til jul. Jeg har begynt bra med to boller til frokost (erre mulig???)

Jeg vet om hvertfall tre ting jeg skal før jul -ikke julebord, men likevel fristelser hvor jeg ikke helt har kontroll på ting. Men bortsett fra det, så er det meste av det som skjer slike ting hvor jeg selv kan velge å si ja eller nei (som pepperkaker på jobb etc...)

For meg er det største problemet nøtter (og snacks) på kveldene og ost... 

Så mine helt konkrete mål fram til jul:

Unngå nøtter og snacks

Spise det jeg har forsynt meg med og ikke mer

Drikke mer vann. Jeg som har vært så flink til å drikke vann, kan glemme å drikke vann en hel dag.

Så skal jeg prøve å få lagt inn en liten løpetur 3 ganger / uke. Bruker en del tid av ettermiddager på hunden, men 30 min på mølla i tillegg går nok bra ;)

Veide meg i dag, men bare løp av vekten... ALTFOR mye. (har hatt en katastrofal helg!!!)

Skal vi satse på daglig innmelding ... vi leser jo hverandres tråder, så vi bare melder inn der den første sier noe...(eller dere er velkomne til å bruke min!)

God mandag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Forsøk å styre unna enten/eller- tankegangen. De som får til dette, ser ut til å klare seg bedre når de skal ned i vekt. De som lever jevnt, som klarer å tenke «pytt, pytt» om de ryker på en troika på en vanlig onsdag, får i seg mindre kalorier totalt i løpet av en måned, enn de som bebreider seg selv og får masse dårlig samvittighet hver helg. Det er jeg sikker på, sier Gade.
 

Dette leste jeg nettopp på "Vektklubb" i VG. Det er helt meg i et nøtteskall... altså enten eller... (blant annet i går - 500 g is, svært mett, men det gikk "helt fint" å få ned en bolle og litt rødvin, også. 

Har nå nettopp løpt 5 km på tredemølla. Varierende tempo. Glassklart mål er å løpe 5 km sammenhengende på flest 30 min, altså 10 km/t i gjennomsnitt. Så øke distansen. Jeg er ikke opptatt av å løpe veldig fort, en mil på en time er helt greit for meg. Har heller ikke mål om å løpe veldig langt. 1- KANSKJE 2 mil er mer enn nok for meg. 

5 km på halvtimen er ikke langt unna, så det tror jeg at jeg skal klare før nyttår.

SÅ er det maten.

Jeg har fortsatt ikke spist godteri. Får øve meg på nøtter - det å spise bare litt, ta pauser osv. Jeg bare trykker i trynet til det er tomt, jeg. Nå er kontroll på inntak, planlegging og ikke minst KARTLEGGING på planen.

Ta vare på dere der ute.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke fokus på mat, akkurat... og jeg som car så sikker på at det skulle være «lett som en plett» å holde meg fram til jul... ha ha😂
vel jeg holder meg unna kjeks og pepperkaker på jobb. Det er da noe, men ost på tirsdagskvelden... i bøtter og spann. Men jeg har løpt 5 km to ganger denne uka. Det er IKKE 11 km, det skal sies, men 5 km er flere enn ingen 😀
stå på alle der ute!! Vi kjemper videre i denne motbakken som visst aldr flater ut  

Ha en super torsdags kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag formiddag. Jeg har ikke vært på vekten denne uka, men om jeg hadde så vill den vist for mye,  grrr. Ingen ting av vekt og treningsplanene går helt som jeg hadde tenkt. Og jeg skylder ikke påandre enn meg selv....

i går fikk jeg litt «hetta». Min medsammensvorne i «nei til godteri» ønsket fritak nå i desember... og det gjorde noe med min mentale «nei-innstilling» . Litt sånn ja vel... skal jeg bare gi slipp jeg også... måååå holde meg til 23/12!!! 
ok. Vaskebøtteballetten venter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har gått litt skeis... pepperkakene i boks med rødt lokk.... sukk de er bare sååå gode og så har noen hatt med sjokoladeboller (sånne som har et kaloriinnhold som nærmer seg et ukesbehov) på jobb og i natt spiste jeg TO stk... 

Nei nå går jeg og legger meg og våkner forhåpentligvis frisk og uthvilt om 6 timer.

 

God natt(dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tirsdag og en uke igjen til jul. Var på vekten i dag og den viste 78,8kg.... altså tilbake til start... Og det skyldes at jeg har spist og spist nøtter og ost. Ufattelig teit! På den positive siden så løp jeg 5 km på mølla både fredag og i går. Kommer ellers i mål med godt over 13000 skritt hver dag og går stort sett mer enn 10 km totalt. (takket være hunden) Og en ting er sikkert - hadde det ikke vært for hunden, hadde jeg nok ikke vært utenfor dørene i de hele tatt denne høsten, for MAKAN til kjipt vær over SÅÅÅÅ lang tid! Det er så gjørmete i skogen at jeg ikke syns det er noe fint i det hele tatt... Og jeg er glad i skogen"min".

Nok får være nok fram til jul. Skal i 50-årslag til helgen og tenker at fram til da får jeg stramme inn livreima - kanskje til og med løpe litt mer på mølla mi.

Håper der andre her inne holder dere i skinnet disse siste dagene før den feiteste av den feite maten kommer på bordet... man burde vel spist torsk... men pinnekjøtt er og blir GODT!!!!

Ha en stålende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag - har vært våken i mange timer. Vet ikke hvorfor jeg sover så dårlig, men begynner vel å bli gammel??? (55 år!)

Resten av huset sover, jeg har laget kaffe og fyrt i peisen. Deilig

I dag får jeg sette inn støtet med julepynting, litt juleinnkjøp, kanskje bake litt julekaker? Har virkelig ikke gjort mange forberedelser i år, altså. Har selvfølgelig(?) tatt fram sedvanlige adventsting, drikker kaffe av julekoppene mine, men det blir liksom med det...

Vi har bestilt årets pinnekjøtt fra "godt levert". Det er første gang. Satser på prima vare som de stort sett alltid leverer. Jobber hele romjula + nyttår, så det blir relativt lite "festivitas" på meg i år. Kanskje like greit.. Men kjenner jeg meg rett får jeg problemer med å holde meg unna sjokolade etc. 

Leste en artikkel om overspising her om dagen. Kjente meg igjen og det gav meg noen tanker. Sukk. ikke lett når forholdet til mat er så vanskelig. Jeg må egentlig løpe en maraton hver dag for å forsvare det jeg kan putte i munnen på dårlige dager.

Det er ellers svært lite aktivitet her på forumsidene Egentlig veldig dumt fo jeg tror mange føler seg alene i situasjonen, men når man har noen å "skravle" med, så går det bedre!

Vel, vel Ønsker alle en god dag og ta kontrollen over livet og maten og gå ut i verden med et stort smil. Da smiler verden tilbake :)

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurraaaa du er ikke alene. Jeg har spist til det tyter både her og der. Har spist marsipan og lakris, men har ikke tatt ren sjokolade... vet rett og slett ikke om jeg "tør". Det er så vanskelig å la være 

Men 1. januar er det rett på !!! Vi gjør det sammen! "Alle " vi her inne på forumet går sammen i kampen mot overspising og andre usunnheter. Ha en fortsatt fin romjul. Jeg begynner å jobbe i dag og jobber fram til og med 1.nyttårsdag (bortsett fra lille nyttårsaften). 

 

Nå tok jeg nettopp en bit med karamell.... Hu hei. Fokuset er virkelig klart.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på det Ennå , vi skal jammen meg klare å gå ned nå på nyåret👍😊 og det er litt kjekkere når vi kan melde inn her på forumet og ha litt dialog  med hverandre. Det er tungt å være alene om det, og kampen mot usunnheter  er ikke enkel! God romjul til deg 🙂

Endret av Løffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå «offisielt» påmeldt i Bijous lenke... og det blir bra. 
stå på! Dette går veien. I går var det laksetaco til middag. NAM

drakk vin, men spiste ikke nachochips👏👏👏 

De to første dagene av året har startet bra. I kveld blir det nokså energirik middag, men siden jeg holder meg unna snacks og søtt, så blir det bra. Lykke til alle. Vekt 1nyttårsdag var 80,9, i dag 79,8. Psykisk mye bedre med 7-tallet først, men (selv om man ikke skal se seg så mye tilbake) så var jo 66 kg i 2013 atskillig bedre....

ha en fin dag. Tror et mål til for 2020 er Å drikke mere vann!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går. Jeg har trent yoga hver dag i en uke nå, startet på en 30-dagersgreie 1/12 så foreløpig går det helt strålende. Det gjør VELDIG godt for meg. Jeg er litt stiv og støl over alt og kjenner at kroppen min ikke er trent. Har også hatt en runde med hunden hvor vi (snakk om å dra hunden  inn i mitt liv!!!) løp (les jogget) intervaller på 2x2 minutter. Hele turen var på 45 minutter så total løping ble ikke på mer enn 20 min. Men en start er en start. 

Noen særlig grad av styrketrening har det ikke blitt. Gjorde noen utfall mens jeg var ute og gikk i går.... og syns altså det er trist at det som en gang var helt vanlig og ikke særlig utfordrende nå er tungt!! SÅ året 2020 er rett og slett det året jeg skal finne tilbake bilen sterkere, raskere, slankere og sunnere kropp!! Det skylder jeg meg selv, mine barn (om de er aldri så voksne) og min mann som tålmodig har sett meg spise mye og lite gjennom 24 års ekteskap... Han holder seg rimelig stabil hele tiden.

Så mål for dagen:

Spise nok, men ikke mer enn nok, 

drikke vann

jogge en liten tur på tredemølla

(i tillegg skal jeg  jo ut med hunden og gjøre yoga, men det gjør jeg hver dag og er ikke et mål på samme måte)

 

Ha en fin søndag alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble for lite mat i går fordi jeg ikke kom igang med spising. Valgte å la være å spise alle kcal på kvelden. Om det er bra eller ikke vet jeg ei. Det dumme var vel at jeg ikke spiste frokost. 
nå er det arbeidsuke. Har laget en fin boks med lunsj og pakket eple til kjøreturen hjem. Motivasjonen er på topp 🤗
Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onsdag kveld

I dag har jeg spist litt mer enn "lov", men bare ca 200 kcal. Og da har jeg regnet utfri 1300 kcal som nok er LITT lite for meg som er 173 cm høy. Nå trener jeg ikke sånn beinhard, men 1600 er nok riktigere. Tenkte å holde meg sånn omtrent på 1300 nå de første to ukene og så øke til ca 1600 etter det. Det går urovekkende bra så langt. Hva det skyldes vet jeg ikke. Hadde litt lyst på kjøpekake da jeg var innom Joker i dag... men det spiser jeg jo ikke så det var helt uaktuelt! Lot det bli med tanken. 

Til helgen er det nattevakter, så jeg tror kanskje jeg kommer til å bevilge meg litt vin i morgen kveld. 

I går gikk  jeg i et par pene støvletter med litt hæl.. og jeg fikk skikkelig vannblemme under ene tåballen. Det har plage meg i hele dag!!! Jeg er ekstremt var for gnagsår. Syns det gjør kjempevondt. HAr en venninne som kan gå med blodige føtter og omtrent ikke merke noe... Forskjell :D

 

(nå ligger hunden min ved siden av meg og drømmer et eller annet, han bjeffer i søvne - supersøt ❤️ )

Har gjort yoga... i dag var det bare stretching og pust. HELT perfekt for meg i dag!!!

God natt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk servert lunsj i dag. Ganske god, men nok litt mer energirik enn det jeg burde spise. Men jeg skal klare meg likevel. Spiser middag og så skal jeg på nattevakt.. så det blir jo litt «skrudd» hele døgnet. Kanskje jeg dropper middag her hjemme og heller tar den med på jobb. Får se hva som skjer. Fin tur ute i nydelig, lav vintersol. Et par varmegrader og ikke et snøfnugg, men havet er alltid vakkert.

ha en god dag der ute.

Ned i vekt og inn i mål. Takk og pris. Holder meg strengt til ikke kake etc. Det er enklest! 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh. Tøff nattevakt. Og ikke pga pasientene.. nei bordet på personalrommet bugnet av godsaker. Jeg hadde med tre sorter julekaker (alle tre er mine favoritter), i tillegg var det peanøtter, melkesjokolade og sjokoladekake. Jeg holdt meg unna, tok ingen ting. Svært stolt av det!!!
i dag lagde mannen i huset en nydelig pastasaus som ikke var i nærheten av Roede eller noe annet slankeopplegg. Men god var den. Jeg spiste en porsjon og omtrent satt på hendene for ikke å ta en til. Den pakket jeg derimot i en liten boks, og har med som matpakke på nattevakten. 
Har gått tur med hunden og gjort yoga.. nå har jeg noen sløve timer før jobben kaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg helskinnet gjennom nattevaktene til tross for helt vanvittige mengder med godteri. Det gikk egentlig greit, men jeg måtte hele tiden være bevisst på hva jeg puttet i munnen. På samme måte som jeg må tenke meg om når jeg skjærer gulost.... 

I dag har jeg vært litt sulten og nå i kveld måtte jeg passe meg litt så jeg ikke ga etter for lysten til å dytte inn i trynet. Nå er tennene pusset, så det hjelper godt! Skal rett og slett legge meg. 
 

God natt og stå på. 2020 er året jeg fikser det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til en følelse av at jeg ikke gjør annet enn å skrive her inne. Denne uka har jeg hatt fri, og litt tid til stadig å titte innom. Det hjelper på minegen moral å være her. Blir liksom minnet om hva slags forpliktelser jeg har i forhold til egen helse. Har gjort dagens herlige yoga og sitter nå og prøver å si til meg selv at det er veldig fint å gå tur med hunden når det yrer og er kjempekjedelig vær... Sliter litt med motivasjonen kjenner jeg. Men stakkars hunden tenker ikke akkurat på den måten. Men jeg tror ikke det blir så veldig lang tur i dag, nei... dessuten MÅ jeg få sovet en liten ettermiddagslur. Og mens jeg sitter her går tiden....

 

Tenk positivt Enna, frisk luft er bra uansett om det regner eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag formiddag. 

I går ble det feil med mat og middagen ble nøttemix og to brødskiver med ost.. Tipper at totalen ble nærmere 2000 kcal, men det får gå.

Nå har jeg nettopp gjort yoga og det var bare helt herlig!

Skal snart ut døra og blir borte resten av dagen. Skal holde meg til sunn og god mat, det har jeg bestemt. Vet ikke hva som skjer i kveld, men litt påvirkning har jeg jo på hva jeg velger å spise (og drikke....) Tipper det blir litt for lite bevegelse i dag, men får ta det igjen i morgen.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag

Har stått opp etter nattevakt, drukket en kaffelatte med skummet melk og skal komme meg ut en tur med hunden. Det blir aldri noen hardtrening når jeg jobber nattevakter. Kroppen min skal få slippe det. Sover så dårlig (dette har jeg skrevet før!!!!)

Men en tur i det solen synker ned i havet gjør jo bare godt. Klarte å hold meg sånn omtrent på mitt energinivå inn, forrige døgn og satser  på det samme dette døgnet. Fikk ordnet skikkelig opp i magen i dag morges, og da er det akkurat som jeg nullstilles og føler meg som et nytt og bedre menneske og tar bedre valg for meg selv... Den magen, den magen

Ha en super ettermiddag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så heldig som har hund og har noen som drar deg ut på tur (sikkert enten du vil eller ikke). Etter at vi mistet hunden vår i høst så blir det svært lite tur på oss. Det er merkbart altså! Så nå har vi faktisk sørget lenge nok til at vi er klare for å skaffe oss en ny hund. Vi står i valpekø og håper på valp i løpet av våren/sommeren. Gleder oss veldig til å få en liten motivator i hus igjen. Jeg må riktignok ned i vekt uansett før det, men da er det i det minste større håp for at vekten kan holde seg stabilt nede. En tur eller to med hunden hver dag gjør underverker for kropp og sjel. Vet mye om det etter hundehold i mange år.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor... det er bare ett problem for meg med hunden. Han er en stor snuser, så det går nødvendigvis ikke alltid så fort framover 😂. Men i går var vi igjen på en gå/joggetur (to minutter gå, to minutter løpe) og han er blitt riktig flink. (Må vel si at ved et par anledninger var jeg som ville stoppe... men jeg holdt stort sett ut!) Så det er håp i hengende snøre om å få en løpehund 😍.

Var på vekten i går og var da så vidt under 77 kg. Landet på 76,9. Det er jeg godt fornøyd med! I går kveld hadde vi sashimi og for første gang spiste jeg ikke opp all risen som fulgte med. Senere på kvelden ble det satt fram ost. Jeg forsynte meg, men klarte å holde meg på matta. Og det enda jeg drakk min del av vinflaska!. STOLT. Mannen min tok en liten skål med potetgull og spurte om jeg ville ha nøtter, men jeg sa nei takk. ENDA STOLTERE!!!!

Så kort oppsummert for sist uke:

Jeg har spist nok til å være i form, lite nok til å gå ned i vekt. Jeg har gjort yoga hver dag, går turer med hunden hver dag. Det har blitt to gå/løpeturer (ikke såååå imponerende, kanskje, men bedre enn ingen).

Helgen skal brukes til kos, husarbeid og ellers det jeg måtte finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen og vekten viser fortsatt ned. Midjemålet har gått inn og det er ganske deilig!!!!  Nå sitter jeg i bilen og venter på at den skal lade ferdig. Er på vei inn til storbyen for å feire en bursdag. Utrolig at det er så mye trafikk så tidlig!!! 
Det ble en gå/løpetur i går, også. Det er litt lettere å løpe nå. Yoga er herlig!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går overrasket jeg meg selv. Kom hjem ca kl 19.30 etter å ha vært borte hele dagen, kastet noen klær i vaskemaskinen og bestemte meg der og da for en rolig joggetur på mølla. Tenkte meg så rolig som 8, KANSKJE 9 km/t. Så jeg startet pent på 8 i ca 5 min, så slo jeg til og løp 10 km/t i 26 min til jeg hadde nådd 5 km totalt. Husker ikke sist jeg sammenhengende løp på 10 km/t over særlig mer enn 10 min... SÅÅÅÅÅÅ fornøyd. Og til alt overmål gjorde jeg litt (og da mener jeg virkelig LITT) core-trening etterpå. Alt dette var en total bonus, helt uplanlagt 😅. Stolt av meg selv.

Det nærmer seg slutten på min 30-dagers yogareise, men har bestemt meg for å fortsette. Det er blir sånn en fin vane for meg, så hvorfor endre det som er bra???

Nå er det tid for å dra på jobb.

Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går rette veien så langt. Føles godt. Og når ting går så bra er det vanskelig å tenke at det en dag brått blir veldig tøft. I går på jobben var det både sjokoladekake og sjokolade, men jeg rørte ingen av delene (selvfølgelig🤣), men det opplevdes heller ikke som et offer!!! 
Så hvis jeg rett og slett bare fortsetter med å unngå kake og godteri på jobb, så er veldig mye gjort. Tilbringer jo stor del av livet der. Det jeg merker er jo når det står nøtter på bordet.... og det husker jeg fra glansperioden høsten 2012- våren 2013... det var nøtter som var «problemet». 
Så det jeg burde arbeide med er jo å finne strategier for å hanskes med en evt overspisingskveld/helg.  Noe av det beste jeg kan gjøre tror jeg, er å veie meg daglig så jeg ser hva en skikkelig utskeielse betyr, og skrive her inne. Det forplikter litt å skrive her. Da ser jeg svart på hvitt hva det er jeg holder på med. (Har jo sittet og lest gjennom en gammel tråd jeg var med i og det er jo i tillegg til en historie i hvordan jeg en gang klarte å gå ned mange kg, en slags minnebok fra en helt spesiell tid i mitt liv. En tid jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk være med på. )
En annen fin ting som har hjulpet meg denne måneden er yoga. For ti år siden hadde jeg ikke tenkt at det skulle gjøre noe annet enn å myke opp en pinnestiv kropp.... men etter å ha fulgt en 30-dagers «reise» med yoga kjenner jeg at det gjør meg godt på andre måter, også. Jeg får lyst til å være snill med kroppen, og overspising er ikke snilt. 
har diskutert med min «partner in crime» (hun som jeg gjør godteriavtalene med) og for henne er det f.eks ingen glede i å holde seg unna søt gjærbakst. Mens jeg har kommet dit at nå blir jeg stolt hvis jeg holder meg unna (riktignok er HJEMMEBAKT OK, men jeg baker jo ikke hver dag...).

I dag er det 1 februar og jeg gikk på vekten. Den viste 75,7 kg. Det er ned 4,9 kg (mener det var 80,8 1. Januar) på 31 dager.  Jeg har ingen tro på ned 4 kg i løpet av februars 29 dager, men det er jo helt innenfor å tro at jeg vil se 73-tallet. Midjen min var 92,5   Den har gått ned fra godt over 97 cm. Det skal nok litt mer til for at den skal komme under 88, blant annet må jeg nok trene noe mer styrke, men det er mye bra styrketrening i yoga 🥰

Mål for februar: 

Ned til 73,5 kg

inn 2 cm i midjen

holde meg til ca 1600 kcal/dag

gjøre yoga hver dag

løpe minst 3 g/uke  (enten «intervaller» med hunden, eller på mølla/ alene ute)

ha en fin dag, husk at vann er god tørstedrikk.

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...