Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Spiser fortsatt omtrent innenfor. Litt for stor middag i går, dvs svært energitett (jeg lager ikke spes roede/slankemiddag). Var også så sulten at jeg kanskje spiste litt mer enn jeg burde... men gikk ikke mye over dagsbehovet. Knep inn på lunsj og kvelds 😉. Får begrense middagen litt i dag, da.  Ellers går det greit. Rimelig kontroll på søtsuget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet Enna, du er inne i en god flyt, og da er det bare å fortsette! Ved å ta en dag om gangen, og å være ærlig med seg selv, viser det på både mål og vekt hver uke. Ikke alltid begge deler, rett nok, og det er da det er viktig å vite at det er aller viktigst å fortsette, for resultatet uteblir ikke på sikt! Tvi tvi, jeg heier på deg!
Ala

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på nattevakt. Alltid vanskelig å registrere, men har tatt maten jeg spiste før kl 02 på forrige døgn. Var supertrøtt i går ettermiddag. Sovnet litt i «extended child’s pose» (ANER ikke hva den yogastillingen heter på norsk... utvidet barnestilling???)

når jeg kommer hjem om noen timer har jeg fri fram til mandag. Gleder meg. Skal på restaurant på fredags kveld. Satser på skrei 😍. Mmm elsker fisk!!!  Tror jeg skal unne meg noen nøtter på lørdagskvelden. 
alltid skummelt å tenne sånn... lett å gå fullstendig i baret!  Men vi «snakkes» nok før dwt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lørdags morgen og i går var det restaurant-kveld. Og jeg spiste skrei som jeg tenkte med tunfisk til forrett. Og drakk min del av vinene.. kjenner det nå, ja... Rødvin er ikke alltid like greit for hodet, nei... Da vi kom hjem spiste jeg en stor skål med nøtter + jarlsbergost. Så jeg hadde rett og slett en skikkelig utskeielse . Det måtte komme og det kjennes helt ok. Ikke noe søtt kom innenbords, så dette er til å leve med. Strammer inn i dag.

Vekten i går var 75,3, så det er bare 400 gram til jeg er på et nytt tall. Midjen var også inn...

OG EN TING TIL

Da jeg tenkte på hva slags kjole jeg skulle ha på meg i går, prøvde jeg litt forskjellig og to kjoler som har vært litt trangeste laget var tilbake  på "passer"-stadiet. DET føltes godt. Prøvde også et skjørt som jeg har brukt, men som har vært litt trangt - det var helt som det skulle!!! Dette kjennes som en stor seier. Nå er det bare å komme til de kjolene jeg virkelig har lengtet etter å bruke. Men det krever innsats, for jeg bør helst være under 70 kg for at de skal passe... Har et par andre som venter i skapet ... De burde passe om et par kg til... 

Ingen ting av det jeg har kjøpt som har passet i vinter er det farlig om blir for stort. Det er billige kjoler fra H&M og tilsvarende, men de har gjort sin jobb :) . EN annen bonus med å gå ned i vekt er at et par støvletter jeg kjøpte for noen kg siden har vært for trange i skaftet. Jeg har slanke legger, og kjøpte et par som virkelig satt tett inn til, men når man legger på seg mer enn 10 kg, så legger ikke det seg bare ett sted... så jeg regner med at de kan tas ned fra loftet og sjekkes ut snart.

Nå håper jeg bare rødvinshodet letter, så blir det yoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

74,8 i dag og midjen 90.... det er 500 g ned og 1,5 cm inn siden sist uke. Og ikke minst nytt tall!!! Utrolig psykologisk godt med 74 foran i stedenfor 75😀. Mye takket være en «opprensking» innenbords og litt for lite mat i går. 
det ble altfor lite i går, altså, mer enn 700 kcal for lite, men pytt pytt (ble 12-timers faste 🤪)

i dag blir det pizza til middag/kvelds - obs! Obs!

alltid vanskelig med helger, men får bare skjerpe meg skikkelig. Målet er ut av helgen med max 200 g opp, altså ikke gå over 75 blank!
vel arbeidsdagen kaller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag - yoga utført... Burde også ta meg en tur på mølla - særlig fordi noen andre er ute med hunden :) Ingen skritt på skrittelleren, da... Men kjenner at latskapen neeeesten tar overhånd - på den andre siden... da kan jeg helt uten å føle at jeg er lat, se en episode av serien "min"... Får tenke litt til.. Kan jo selvfølgelig løpe ute en tur, også... det er tross alt +6 grader, men jeg tror nok at mølla er et bra alternativ i dag 😁

I går hadde vi pizza, i dag blir det taco. Men jeg holder meg stort sett unna lefse, spiser masse salat og grønnsaker.... da blir det jo ikke så ille. Bruker kyllingkjøttdeig.. og jeg MÅ jo ikke ha et tonn med ost, heller... ( selv om ost er nyyydelig!)

ok, tredemølla here I come.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... her er dagens oppdatering. Ikke oppløftende lesing.

jeg gikk opp på mølla i går og løp 5 km og det ble nesten 10 km/t i gjennomsnitt. Så noe skjer i positiv retning på løpefronten.
Etter løpeturen begynte det... jeg tok noen fååååå cashewnøtter (liten neve) spiste bare gulrøtter mens jeg lagde til taco... før rett før servering- da plutselig var det veldig lurt med 10 skiver jarlsbergost..... 🙄 selve middagen var OK, liiiitt for stor porsjon, men OK. Så bare spiste jeg ca en hel avokado (most til guacamole) med masse gulrøtter, ca 150 (kanskje 200) gram med cashewnøtter og helt til slutt 4 ss med is! I natt våknet jeg i 3-tiden med sure oppstøt og vondt i magen. At jeg ikke lærer....😡

gikk på vekten i dag morges for å se hvor ille det kan bli... opp 1,2 kg siden fredag!!!😳

syns egentlig det er litt skremmende at det går an.

strammer inn i dag og til fredag SKAL vekten være 74,5 eller lavere! Den var 74,8 nå sist fredag. Jeg vil gjerne ha det slik at jeg kan spise litt mer i helgene, men jeg må lære meg å begrense meg! Hadde jeg målt opp 50 g cashewnøtter og kuttet ut isen, hadde alt vært OK.  (Bortsett fra osteskivene..)

så mål for kommende uke: hvis jeg lager noe med ost skal jeg bare skjære den osten jeg skal ha til maten, la være å skjære egne skiver som «helt usynlig» puttes i munnen.

OK - da er jeg ferdig med gårsdagen og sikter inn på dagens plan. Skal snart gjøre yoga. Lang økt i dag. Er litt støl etter gårsdagens som hadde en del for overkropp.... mine dårligst utviklede muskler... men jeg lever i håpet om at alt blir bedre 🥰

 

Ha en fin blåsbortdag (fritt etter Ole Brum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå jeg er ikke så flink med data... hvordan kan jeg komme til den signaturen min og endre... jeg var jo faktisk under 75 kg sist uke, så jeg har nådd et nytt mål... det var en gang en vennligsinnet sjel som forklarte noe for meg, men det har jeg glemt... noen som kan forklare det igjen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERSTOLT!! I dag gikk jeg på mølla med innstillingen at jeg skulle ta det litt med ro og så løp jeg 10 km. Det er sååå lenge siden sist jeg løp så langt. Jeg jogget på 9-9,5 km/t og brukte da ca 1t og 5 min. Hadde egentlig tenkt bare å hold spå i 45 min, men så gikk det greit. Og det er en barriere å holde på så lenge. Mer fordi det er lang tid enn at jeg faktisk blir veldig sliten.

Nå lager jeg rotfruktpai, en oppskrift jeg fant her på Roede-sidene og nå den står i ovnen skal jeg gjøre dagens yoga. Multitasking :)

Godt fornøyd med denne dagen. Har til og med vært litt huslig! Hunden ble tatt med ut av et annet familiemedlem... ellers hadde det ikke blitt en mil på mølla, that´s for sure!.

Spent på morgendagens vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tiden for å melde inn er her:

Vekt 74,3!!!!! Ned 500 g siden sist fredag!! Det er mer enn jeg våget å håpe på! Og midjen er nå under 90 cm! 89,5. Det er ned 0,7 siden sist fredag. Så nå er det 1,5 cm igjen til jeg er under «faresignalet» for kvinner.... men egentlig er det vel en så midje:hofteratio som er greia. Midje delt på hofte skal være under et visst tall tror jeg det er, men jeg husker ikke helt. 
Har gjort dagens yoga. Burde vel gå en lang tur med bikkja, også. Ok vær selv om det er overskyet. 
i ettermiddag skal jeg en tur til hovedstaden sammen ned en venninne. Gleder meg. Vært. Og tatt blodprøver for å sjekke B12, kolesterol og stoffskiftet... det er 7 år siden sist. Går ikke akkurat ofte til legen😂
vel. Jeg har arbeidshelg, så det blir ikke noe stor utskeielse, men til søndag er det fastelavn og da blir det boller!!!!

take care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med super nedgang! Fy søren så utrolig bra med både masse aktivitet og god vektnedgang. Dette går virkelig rette veien nå :)

Når det gjelder magefett så er det riktig som du skriver, at det er midjemålet delt på hoftemålet. Resultatet skal være <0,8 hos kvinner. Så hvis du er 90 cm rundt livet, så bør du altså være 112 cm eller mer rundt hoftene for at du skal være under 0,8. 

Ha en god helg med eller uten inntak av boller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk... jeg er nok 112 og vel så det (måler alle mål hver 1. i måneden (startet 1 februar...))... men det hadde jo vært fint å være liiiiitt smalere der også :D

Har gått tur med bikkja... i dag bled det asfalttur, men totalt ble det faktisk over 9 km... så ikke så verst.

Må innrømme at jeg har startet på fastelavnsøndag... tok en kanelsnurr på byens beste bakeri :)

Det ble dagens lunsj. 

Nå skal jeg bevilge meg 15 min med øynene igjen før jeg drar av gårde til storbyen.

 

GOd fredagskveld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lenge siden jeg har vært på denne siden..

Vel. Uken som er i ferd med og avsluttes har ikke vært noen mønsteruke. Rotete måltider, litt for store og litt for små måltider... totalen rundt 1700 kanskje i gjennomsnitt. Men torsdag og i går ble det litt for mye nøtter, så det er litt opp igjen. dvs ikke fra forrige uke, men klokket vel inn på 74, 3 her en dag... og var via 75, noe og i dag var det 74,9. Ufattelig vanskelig dette her.

Leste en artikkel i Aftenposten om overspising i går og kjenner meg jo svært godt igjen i det. Det er jo akkurat slik jeg holder på. I perioder - ikke hver dag. Det er vel derfor jeg ikke er ALVORLIG overvektig, heller. Det mest deprimerende med lesingen var at det kunne virke som de færreste klarte å komme ut av det på egen hånd, men trengte hjelp. Jeg er ikke i utgangspunktet i mot å få hjelp, men man er så utrolig avhengig av kjemi med terapeuten. Og her jeg bor kan det UMULIG være mange å velge mellom - om noen. Og da blir det å reise til Oslo og dermed går ikke kabalen min opp...

Jeg får nok heller pønske på livet mitt på egen hånd. Det hjelper også å skrive her inne, for da kan jeg tømme meg og samtidig lese hva dere andre sliter med... Lærerikt!

Som flere andre her så er helgene det aller største problemet... Så der har jeg mange planleggingsutfordringer. 

I dag er jeg helt alene og har rett og slett tenkt at det skal bli en velværedag. Jeg skal selvfølgelig gå med hunden min - morgenturen er allerede unnagjort, så er det yoga, så kan jeg jo løpe meg en tur på mølla og til slutt - etter dusjen, skal jeg rett og slett ha litt spa for meg selv. Fotpleie, hårkur, ansiktsmaske og film på TV... (og vin...😂) Det kan blir riktig fint. God plan for en lørdag, syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist lørdag 74,9 og i dag fredag en uke seinere viser vekten 73,3 Det er SÅ godt å se litt nedgang. Vi er vel de eneste som faktisk ønsker nedgang i hverdagen. :)

Mål for helgen er å holde meg i skinnet!!! rett og slett. Har arbeidshelg med alt det bringer med seg... pleier å kose meg litt med vin etter senvakter hvis jeg har fri eller senvakt dagen etter... så det er "lagt inn i planen". 

Nå skal jeg ut i snøværet... det varer vel omtrent en time til så blir det regn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var jeg i karantene... reisende mann... men det betyr at jeg blir frigitt før det verste støtet kanskje setter  inn... Sukk. Syns det er veldig trist, kjenner jeg. Blir mye stress for mine kolleger i dagene som kommer.

Jeg får gjøre mitt for å holde meg helt frisk. Gå turer utenfor allfarvei, spise sunt, sove godt, og gjøre det lille jeg kan av jobb hjemmefra.... Kan hvertfall lese og lære prosedyrer!!!

 

Nå skal jeg gjøre YOGA.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK OG PRIS!!! Er ikke i karantene allikevel. MEN siden jeg hadde først ble registrert som karanteneboer så ble mine vakter dekket av noen andre, så jeg har likevel helgen fri. Men nå med bedre følelse i magen for jeg jobber da neste helg i stedet og går som vanlig på jobb til uka. 

Var ute og gikk 7 km i skogen med min søte hund. Han var litt ulydig i dag, men det endte fint likevel. Gjorde yoga i dag. Blant annet ca 15 min for kjernemuskulatur. Og selv om jeg ikke føler meg supersterk, så er jeg MYE sterkere enn jeg var i januar. DET føles godt. Har nettopp unnet meg en opptint fastelavnsbolle. Den smakte svært godt ;) Vet jammen ikke hva vi skal ha til middag i dag.... Kanskje noe så enkelt som kyllingklubber eller kanskje noe tacoliknende... Får tenke litt mer på det. Take care alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sitter på jobb, det er rolig her hos meg. Ingen koronapasienter enn så lenge. Vekt i dag 1/4-20 var depirmerende OPP 1 kg siden fredag. Ja da , jeg spiste en del ost i går, men jeg kan ikke forstå at jeg spiste SÅÅÅ mye, heller... Men vekten går altså opp i skyene med EN GANG jeg beveger meg over det som er vanlig. Antakelig må jeg spise MYE mer enn jeg tror, for totalt forbruker jeg ca 2800 kcal/dag. Så det burde være mulig å HOLDE vekten om ikke annet...

Vel, vel.

I morgen har jeg fri, så dag skal jeg prøve å få lagt inn litt ekstra trening. Dro bikkja med på en kort (bare 3,5km) i bratt, knotete tereng i dag. Hadde ikke så mye tid, så jeg tenkte at det ville gjøre både han og meg godt å få brukt litt flere muskler enn vi pleier på våre vanligere runder :) 

Gjorde en kort men svært effektiv yogasession i dag. Fikk rett og slett brukt litt muskler. BRA. Bakte godt brød, også. Rakk egentlig mye før dagens aftenvakt.

Vel, vel, jeg får jobbe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2800 kcal forbrent pr dag høres veldig mye ut. Jeg er ganske aktiv og trener mye kondisjon, men det er sjelden at jeg kommer over 2400. Hvordan registrerer du dette? Selv bruker jeg Polar vantage, men tror at selv den er noe raus av og til. Kan det være at du forbrenner mindre enn det du antar? Man kan lett bli lurt av disse klokkene og da er det lett å feilberegne budsjettet på inntak/uttak også.

Ellers så er du jo også aktiv må jeg si! Utrolig bra :) Om ca fire uker kommer hunden vår også i hus. Gjett om jeg gleder meg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei... jeg forbrenner ikke så mye på en trening!!! (Det hadde vært noe, det!!!) Det er totalt i løpet av en dag, altså inkludert det kroppen bruker bare for å eksistere.... det er jo nokså normalt å si at kvinner forbruker ca 2200 kcal på et døgn, derfor går vi ned i vekt når vi lever på 1600  kcal(nå regner jeg en som er ca 173 cm høy).

tredemølla mi er raus 😂, men klokka er «strengere».

nå skal jeg sove et par timer. Har hatt nattevakt, men er ferdig for denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, jeg mente jo ikke på EN trening nei. Som jeg skrev, så mente jeg pr dag. Selv MED trening så høres 2800 mye ut pr dag. Jeg forbrenner ikke 2200 daglig nå som jeg snart nærmer meg 50, men jeg gjorde nok det da jeg var yngre ja. Jeg går ikke ned noe særlig om jeg ligger på så mye som 1600 pr dag. Litt går man jo ned selvfølgelig, men jeg må ned på 1300 om det skal monne noe særlig vet jeg. 

Akkurat nå har jeg tydeligvis ligget litt for høyt igjen, for vekten og jeg var ikke venner i dag. Sånn er det noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm hvis jeg ligger strengt på 1600 kcal (noe jeg burde gjøre, men ikke helt får til fordi jeg ikke lager "slankemiddager", men buker både olje, smør, rømme og fløte etc..og drikker vin. 😅) så går jeg stort sett ned hver dag. I dag hadde jeg gått ned til 73,1 kg... laveste tall på noen år..., men det er jo ikke den offisielle veiedagen, så det er vel bare dumt å skrive det i det hele tatt. 

Det er påske og påskemarsipanen er kjøpt inn (som alle butikker sier, har jeg gjort den store handelen i god tid... og påskemarsipanen kjøpte jeg i mars... rakk ikke så mye av julemarsipanen, den for jo ut av butikken i november...) men det store spørsmålet er jo om jeg skal eller ikke skal spise godteri i påsken. Det heller mot å spise, så får jeg skjerpe meg igjen etterpå. Blir liksom litt dumt om jeg aldri skal unne meg det jeg liker så veldig godt!

Jeg har nettopp gjort en kort, liten yogasession med litt meditasjon til slutt... Deilig. Ute skinner sola, så jeg tror jeg skal ta en kopp kaffe med meg og sette meg i en stol i sola. NYTE at jeg faktisk har fri. Har bakt brød og vaskemaskinen jobber selv om jeg sitter stille :) .... tur med hunden etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på vekten i dag. Nytt tall foran komma. Det kjennes veldig bra!!! Har litt lyst til å skrive det, for det var et pent tall 😂. Men i dag vet jeg at det blir ostekake... hmmm sånne «små» ting som kan vippe vekten tilbake til 73.... og tilbake til 74.... 

noe annet som er rart er at selv om jeg på en måte ser at jeg er slankere, så syns jeg samtidig at magen er større... det må være noe psykologisk der... vel, vel. Jeg må veie meg hver dag resten av påsken. Det er det eneste som kan holde meg litt i sjakk!! Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg ikke hver dag i påsken, men veide meg 2. påskedag og det er jo bare utrolig at man kan gå opp omtrent 2 kg på 4 dager bare fordi man spiser sjokolade og snacks.

Skulle ABSOLUTT ikke ha søtsaker på mandag, men falt i den siste marsipanposen... sendte de siste bitene med gubben på jobb i går! Så nå er det ikke mer av Nidars marsipan i huset. Noen Anton Berg-egg, men de klarer jeg å holde meg unna.

Litt nattevaktsjobbing igjen, men det går vel bra. 

Det er meldt noe varmere, men det blåser fortsatt... drømmer om skikkelig VARME!!!

Ser en del av dere som skriver her inne har hjemmekontorer etc.. jeg har helt vanlig liv, jeg. Bare litt mindre sosialt (og for å være ærlig er det ikke altfor mye sosialt ellers heller...) og litt mindre butikkbesøk.  Men jeg er på jobb som vanlig. Selv om jeg hadde fri i påsken, fikk jeg ikke like mye tid til alt jeg ville, men hadde en fin og hyggelig påske. 

Jeg har VELDIG lyst til å komme igang med løping igjen og skal nok en gang prøve å inspirere hunden min til at løping er like morsomt som å snuse. :)

Yoga gjør jeg fortsatt og det er like bra for meg. Jeg får til mer og mer, men noe er fortsatt LAAAANGT utenfor hva jeg klarer. 

Mål for april: Veier 72 kg 1/5, midjen under 89. Kanskje er dette et for lite strengt mål, men det får bare være. Tror jammen det virker bedre for meg å gå langsomt ned... men gudene må vite. Jeg skeier ut som en gal i perioder uansett hva jeg gjør. Det viktigste jeg må lære er å ta meg sammen igjen etter en uke med galematias... Det har ikke blitt så mye tid til å skrive her inne i det siste og jeg merker at det er negativt for meg. Den "forpliktelsen" det er å melde inn her (godt eller dårlig) gjør noe med viljen til å gjøre en liten ekstra innsats. 

Har ellers fullstendig "dilla" på CHESS. Rakk akkurat å være på Folketeateret i Oslo før Norge gikk i Shut-down.... FABELAKTIG musikk 😍 Og musikerne og sangerne i Oslo er supergode!!! Nei, klokka er allerede 11, jeg har ikke gjort mye fornuftig så langt i dag. Får gjøre yogaen, og komme meg ut med dyret mitt. (vi har allerede vært ute en liten 3 km i skogen, altså :) )

Mål for i dag. Holde meg langt unna snacks og søtt, bare spise sunn mat i normale porsjoner. Forsyne meg bare en gang. Det siste skal rett og slett være utfordring for april. Jeg er veldig "flink" til å forsyne meg flere ganger. ... og dermed blir det altfor mye mat, dessverre. 

Ok jeg bare sitter og drar ut tiden. YOGA here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner veldig godt igjen det der med å skeie ut som en gal. Tipper at det er derfor vi er her inne. Hadde vi bare klart å spise «normalt» og jevnt så hadde vi ikke trengt å være her. Jeg tullet det litt til i går, men gikk heldigvis ikke helt bananas. Nå er det kveld og dagens inntak er gjort. Måtte knipe godt igjen pga gårsdagen, så nå sitter jeg med en stor kopp med deilig nypete og skipper kveldsmaten. Jeg SKAL ha et nytt tall på mandag B) Jeg er så kveldstrøtt jeg, at jeg sovner før kl bikker 22 :lol: Så da rekker jeg ikke å merke at jeg burde spist kveldsmat. Er nok ikke bra med denne jojo-spisingen, men jeg blir snart gal av at jeg ikke kommer i mål. Må bare stramme inn der jeg klarer. 
 

Å skrive her inne hjelper meg masse også. Har nok tidligere hatt tendens til å gi blaffen og la være å skrive de gangene som jeg har gått berserk, men nå har jeg rapportert inn både gode og dårlige perioder. Er kun for meg selv, men forhåpentligvis også noe til nytte for andre. 
 

Skulle gjerne hatt litt mer varme ja. I går satte jeg ut Pelargoniaene mine som hadde overvintret i kjelleren. Har hatt dem oppe i stua en stund nå. Saken var at jeg glemte dem ute i natt, og det spørs om det var så lurt. Syns de ser litt stusselige ut nå... Ja ja, jeg får vel klippe de ned da🌸  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søndag kveld. I går spiste (er det riktig verb, tro?? Burde stå «innhalerte»...) jeg en hel boks lakrisis.... det er så forferdelig godt 😋
i dag har jeg gått 9 km med hunden, men hadde to gode pauser ved sjøkanten. Der slikket jeg sol 🌞
i kveld skal vi ha sushi, faktisk må jeg kjøre nå... 

det går i rykk og napp, men jeg har sommerkroppen i bakhodet... men det er ikke enkelt når is og snacks ROPER fra skuffer og skap. Og til alt overmål har jeg kjøpt det selv!!! Hu hei.

mandag i morgen, folkens. Vi klarer det, vi klarer det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...