Gå til innhold

På tide å fullføre 💪🏻


Anbefalte innlegg

Så bra at bildene inspirerer! Og ja, jeg gikk ned denne uken, 80,1 Sakte med sikkert nedover. I helgen var jeg skikkelig drittlei, vi skulle på kino og jeg hadde planlagt å ta litt smågodt, men det ble ikke bare litt men mye pluss popkorn og et glass rødvin...Jeg er på kurs nå og har alltid registrert alt, men denne gangen orket jeg ikke legge inn alt, er bare meg selv jeg lurer men det ble for flaut når jeg vet at kursleder ser alt jeg legger inn på registreringssiden når man er på nettkurs. Vel ny uke og nye muligheter! 

Testet forresten den linsegryten med feta og mynte og den var supergod! Jeg kokte ris til i tillegg og dempet chilien litt av hensyn til familien, og nanbrødene ble hjemmelaget med kikertmel siden vi har ei med cøliaki. Det var smakfullt og mettende og ingen klaget på at det ikke var kjøtt. Anbefales! 

https://www.roede.com/oppskrifter/marrokansk-linsegryte-med-hvitlokspita-fetaost-og-mynte

Og BreakFree, jeg fikk hypotyreose for 1,5-2 år siden og det er først i våres jeg begynte å gå nedover i vekt. Jeg står på både Levaksin/T4 og Liotyronin/T3 og må ha begge deler for å føle meg pigg og gå ned. Men du må aldri argumentere med å gå ned i vekt for å endre medisinering, det vil ikke legen kunne gå god for. Det er formen din som må være grunnlaget for endring. Jeg er altfor lav på TSH målingen og skulle altså være hypertyreot og rast ned i vekt, haha, men altså ikke så enkelt nei. Så legen godtok at jeg fortsatte på 100-125 Levaksin og 20 Liotyronin (10 morgen og 10 kveld) Hvis jeg føler meg hyper kutter jeg den halve på kvelden. 

Men jeg har også gått på Mysimba i 1,5år og uten den greide jeg ikke å spise lite nok til at jeg gikk ned i vekt. Den tar bort fokuset fra mat slik at man er litt mindre sulten og har mindre sug etter "noe" Effekten varierer litt men den har helt klart god effekt og er medvirkende årsak til at jeg har greid å gå ned 17,7kg i løpet av 18mnd, litt i rykk og napp. Dessverre er den dyr (1000kr/mnd) og jeg var ikke feit nok til å få den på blåresept, hadde "bare" bmi på 33,4 når jeg begynte og ikke diabetes2 el.l. Nå er min bmi 27,4  og jeg har gått ne 18% til nå :)

http://www.navamedic.com/globalassets/english-master/mysimba/product-folder/mysimba-produktbroschyr-no

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/hvorfor-brukes-ikke-piller-mot-fedme/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer ukas tabell, det er veldig få som kommer med innlegg og rapportering av vekt, så jeg tenker å redusere tabellen neste uke. Tenker da at jeg kommer til å fjerne de som vi ikke har hørt fra på flere uker.

Veldig koselig å høre fra deg igjen Kikka! Godt å høre at du har slått deg til ro med at du ikke skal lenger ned nå. Kroppen din har tross alt vært gjennom en stor prosess, hvor du har mistet mange kg på relativt kort tid! Så dette høres veldig fornuftig ut :) Håper vi fortsetter å høre fra deg innimellom! 😃 

Alle kommer der at man blir litt lei! men heldigvis klarer vi som regel å hente oss inn igjen, selv om det noen ganger tar litt tid.. Denne uka har jeg stått stille og skal være fornøyd med det! Vet ikke om jeg kan skylde på den røde uka, men er uansett fornøyd så lenge jeg ikke går oppover også satser jeg på at det går nedover igjen denne uka :) Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal ta vektreduksjonen sakte og sikkert, da jeg veit at jeg lett går opp igjen om jeg går for fort ned. Hadde kanskje plan om å ha gått noe mer ned enn det jeg har gjort siden nyttår, men er snart halvveis :) 

 

Veldig fine tilbakemeldinger dere gir til BreakFree Kikka og koalamamma!

vektuke46.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen,Jeg har hatt maks uflaks i november,Brakk håndleddet på 3 steder for 14dgr siden,så hjelpeløs man blir med en hånd😰Har heldigvis både sjåfør,og hjelpere i sønn og datter og trøst i bikkja som ikke viker mye fra matmor,hun sjekker gipsen flere ganger om dagen godjenta mi❤️Har holdt meg til greit kosthold,men det er ikke greit når man ikke kan dele opp noe selv,kjøpt mye ferdigkuttet grønt osv.Men gipsen går av midt i des.Ha en god tid framover alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og gode innspill Silje og Koalamamma! ❤️ Jeg merker forskjell på delen av året hvor vi er mer påkledd enn sommerhalvåret. Vanskeligere å motivere seg for  små endringer, siden det jo ikke utgjør noen forskjell utenfra, altså synes ikke når man har klær på likevel. Så motivasjon nå har vært vanskeligere. Men siden jeg droppet innom her i forrige uke, måtte jeg jo gjøre et forsøk. Så idag viser vekta 70,4 kg (1,4 ned). Og den magiske grensa er snart nådd igjen. Nå er ikke dette egentlig en suksess, for jeg gikk på en megasmell på lørdag og hadde både godteri og potetgull. Det så ikke sånn ut på vekta i går, for å si det sånn, men så tenker jeg at potetgullet nok gjorde at det ble vann i kroppen (salt binder vann), som nå er ute igjen. :) Så får vi se om jeg klarer å motivere meg nok denne uka også. Tror det blir lettere igjen til våren.  Men jeg er ganske sta, så kanskje jeg kan klare å komme nærmere 70, om en uke?

Nissemora, så utrolig uflaks. 😥 Håper det går bra, og at du ikke har mye vondt. ❤️ 3 steder er ikke lite, måtte du ha inn noe skrue eller noe? Håper bruddet ditt gror fint, og at gipsen kommer av som planlagt. Passer jo ikke, nå rett før jul. Ønsker deg og hundefrøkna di, alt godt. 

Koalamamma, tenkte jeg skulle nevne en liten ting. TSH blir supprimert (går mot 0) når du har kombinasjonsbehandling. Liothyronin gjør at TSH, blir verdiløs. Bra du har en lege som kan dette, og ikke skal ha deg til å redusere medisiner. Jeg har truffet vikarleger, som ikke kan dette, og stresser seg opp for de mener jeg er overdosert. 🙄


Ønsker dere alle en flott uke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :D 

Huff, jeg var ikke her hele forrige uke, men kommer krypende tilbake.. 

Først og fremst: Kikka og Koalamamma, takk for råd og tips ang. stoffskifte, fint å ikke føle seg så aleine.. Legen satte meg først på 50 mg og nå tar jeg 100 mg Levaxin hver morgen. Jeg har merket forskjell. Tror jeg.. Men har uansett blitt delvis sykmeldt nå. Det er en sammensatt grunn, veldig mye som har skjedd i det siste, mye bekymringer, kroppen er ikke som den var for bare et halvt år siden, energinivået lavt.. Skal ikke gå for mye inn på det (litt redd for anonymitet osv), men la oss bare si at det er godt for meg å være litt sykmeldt akkurat nå, og også godt å være noe på jobb for å holde meg gående. 

 

Når det gjelder vekta så lå den på 90, 7 i dag, så det går jo faktisk rett vei dette her. 
Men jeg har ikke registrert mat eller trening på lenge, så det er nok mest "flaks". Har også hatt ganske mye mindre matlyst i det siste, det har nok sammenheng med mye annet som foregår i kroppen. 

Målet mitt framover er å trene litt mer. Jeg tok et par joggeturer forrige uke. Korte, men bedre enn ingenting. I tillegg burde jeg jo egentlig like gjerne registrere maten. Først da kan jeg begynne å forvente å gå noe mer ned i vekt.. 

Alkoholen har jeg forresten nærmest kutta ut. Tidligere har den vært et hinder for meg når jeg har prøvd å gå ned i vekt. Men jeg har mista helt lysten på å drikke alkohol.. Litt praktisk..! 

 

Håper dere har det fint! Skal prøve å være mer aktiv! Klem fra meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fint å se deg her igjen BreakFree, og det er godt å høre at du har en lege som jobber med deg for å finne riktig dose. 👍 Dette blir nok bra, men når kroppen din har gått over tid uten behandling, kan det jo ta litt tid å få alt på plass å stabilt igjen. 

Leit å høre at det har skjedd mye. Håper ting retter seg i forhold til det du bekymrer deg for. ❤️ Ta vare på deg selv fremover nå.

Så bra at det går den rette veien, til tross for alt som skjer rundt deg.  Ofte går det jo motsatt når det er ting, så dette er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens vekt 79,3 og endelig under 80 for første gang på 5-6år! 

Må bare si en ting om å bli lurt/lure seg selv?

Med yoghurtnøttene ble jeg litt lurt, føler meg skikkelig dum men altså, kjøpte med meg et sånn beger med yoghurtnøtter fordi datteren min elsker disse. Så kikket jeg på innholdet og ble gledelig overrasket over at de bare inneholdt 60kalorier per 100g og at et beger da kun var 90kal. Jeg var i møte etter møte og knasket nøttene i pausene. Så kom jeg hjem og skulle registrere og fikk SJOKK! Jeg hadde ikke sett at det sto 604kcal, det var bitteliten skrift og jeg ser litt dårlig uten lesebriller som jeg ikke har med meg rundt, bruker bare hjemme når jeg leser. GJett om jeg ble flau, jeg kjente virkelig lyst til å stikke fingeren i halsen og kaste opp men dog, gjorde det ikke og har aldri tydd til slike løsninger men jeg forstår godt at noen kan finne på å gjøre det. Jeg gremmes istedet og kommer ikketil å spise yoghurtnøtter igjen.... Pass på å advare andre om denne fellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha nådd 70-tallet Koalamamma! 👍  Bra jobba! 

Bra du oppdaget sannheten om yoghurtnøttene, før det gikk for lang tid. Tror det er mange flere slike kalorifeller. Må si jeg ble sjokkert når TV2 i høst avslørte at grove polarbrød hadde mer sukker enn fine. Jeg er ikke spesielt glad i polarbrød, men barna er, og man tror ho at fullkorn er hakket sunnere enn de som er fine. 

Kjenner igjen det med å ikke kunne lese liten skrift lenger.  Kan du skjønne at det skal være sånn, vi er jo evig unge. ;) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir imponert av dere alle! og selv om man tenker at det noen ganger er flaks, så tenker jeg at det har noe med totalen å gjøre uansett!

Gratulerer så mye Koalamamma! Deilig å se et nytt tall på vekta!💪😃

Selv er jeg inni julebordsesongen og helgas utløp ble nok litt for mye, så her har det gått litt oppover.. men vet jo årsaken så godt, så kan ikke klage heller..

Har et julebord igjen til helga, men da er det mulig jeg skal kjøre og da blir det i det minste ikke noe ekstra inntak av alkohol..

Du har jo vært gjennom mye i det siste Nissemora! Må håpe at det roer seg noe for deg fremover nå! Men godt å høre fra deg uansett!

 

 

vektuke47.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka, tusen takk! :) Kan ikke huske å noen gang ha hatt en så kjip høst med mange rare utfordringer. Jeg prøver å ta vare på meg selv og ikke ha dårlig samvittighet for å være sykmeldt. Men er "flink pike", så det er ikke bare lett å la jobbstresset ligge. Prøver å se meg om etter en ny jobb.. 

Koalamamma: Så gøy! :) Gratulerer med å ha nådd målet dit! Må le litt av yoghurtnøttene, var det godt, da? :D 

Silje: Ding dong, julebordsesong..! Alltid en utfordring. Det gjelder nok  å holde igjen på alkoholen om man vil ned i vekt (selv om det er kjedelig), for med alkoholen forsvinner viljen, øker matlysten, øker søtsuget, øker nattmatlysten, øker dagen derpå-pizza-suget, hehe... Samtidig tenker jeg at om man har ett-to julebord så kan man jo kose seg litt også, og heller prøve å leve nogenlunde sunt resten av uka! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 10.17, Koalamamma skrev:

Ayla hva med å fortsette kick-start da? Jeg mener hvis det var lettere og funket? Selv merker jeg at jeg lett overdriver, sånn at hvis jeg skal ligge på 1300kcal ender jeg opp på gjennomsnittlig 14-1500 og går ikke ned i vekt. Derfor er jeg på kickstart 1000kcal men ender opp på 1100-1200kcal og går som regel ned i vekt. Det er utrolig at så lite skiller vektnedgang eller ikke men det gjør det faktisk. Jeg har hypotyreose og bekymrer meg ikke for lavt stoffskifte pga slanking 😂 

Hei og beklager sent svar Koala, og gratulerer med flott nedgang, og det til tross for nøtteulykken😅👍🏻 Jeg har vært i «kjelleren» ei stund, og mye har skjedd de siste ukene. Kroppen er ikke helt med meg, har endel vondter jeg ikke får bukt med og jeg har måttet endre litt på både innstilling og aktiviteter. Det er ikke unnskyldning for ikke å svare her i forumet, det blir liksom ikke bedre av det. 
Jeg prøvde å forsette på kickstart igjen i oktober, men suget etter god mat og godis ble for sterkt. Motivasjonen kom litt etter litt når jeg sluttet å fokusere så mye, og i tillegg fikk en del andre ting å tenke på, så nå er jeg godt i gang igjen og tenker å ligge på 1000 kal. Har ikke veid meg siden sist jeg la inn vekt her, i dag viste vekta  78,8 kg så jeg er godt fornøyd, jeg var nok oppe i 86 kg på det meste i høst. Jeg merker det jo på klærne, og det gir meg motivasjon. Det blir mange utfordringer/festligheter fremover, men satser på å komme meg gjennom det på et fornuftig vis, kanskje jeg gjør som Silje og tar bilen til noen av tilstelningene ☺️
Da håper jeg vi alle får en noenlunde kalorifattig helg og at vekta går ned for hele gjengen til veiedag🙏🏻🙏🏻🙏🏻☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen😊 Ny dag, ny uke og nye muligheter. Vekta viste 78 blank i morges, veldig gledelig. Jeg forsynte meg meg måte på julebordet og drakk ikke alkohol, det lønte seg nok. Nå skal det vaskes og ryddes til jul så de neste ukene blir aktiv. Satser på at det hjelper på søtsug og vektnedgang😅 håper alle har hatt ei god helg og ønsker dere ei fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere :) Jeg sliter en del med helseproblemer om dagen selv, så har rett og slett ikke så veldig fokus på veiing så langt denne uka. Kan veie meg i morgen, men det blir kanskje for sent ift. tabellen.

Ayla: Wow, du har jo gått ned masse i høst! 😮 Whaat. Du har sikkert skrevet mye om det tidligere, men vil du oppsummere (for meg som er litt lat) hva du først og fremst har gjort? Er det snakk om mat for det meste, altså har du brukt kickstart? Går du på kurs eller fikser du "biffen" alene?

Har snust litt på 5:2-dietten i dag og i går.. Det vil si, leste meg opp i går og har begynt med det i dag, haha! Men uff, man blir jo sulten. Det kan umulig være noe folk orker å holde ut med i lengden? Jeg tenkte mest for å få en kickstart selv. Poenget er altså at man faster 2 dager i uka, det vil si, man spiser ca. 500 kalorier. Uff, det er fryktelig lite... Jeg har tatt første fastedag i dag, klarer ikke holde meg på 500 kcal, men det blir vel sånn 700 eller noe - laaaangt mindre enn jeg pleier, for å si det mildt. I morgen skal jeg prøve å ligge på 1600 kcal, som er Roedeanbefalingen min for å gå ned i vekt. Håper på en slags renselse i dag.... Hvis det finnes noe slik mellom himmel og jord..


Jeg kommer heller ikke til å drikke alkohol på julebord nå i helga. Tåler det ikke så godt ift helsa :( Skikkelig kjedelig!

 

Målet mitt nå er å komme meg tilbake på 85 kilo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BreakFree, jeg tok utgangspunkt i kickstart, på egenhånd, men har etterhvert gått over til ca 1000 kalorier med det jeg har lyst å spise. Jeg kunne være litt sulten til å begynne med men det gikk over. Holder meg unna brus og godis, og prøver å holde sukker og fett i maten så lavt som mulig. Tar vitaminer. Hadde en nedtur og spiste masse en stund for noen uker siden. Fikk en del utfordringer som gjør at jeg ikke kan gå rask gange slik som før, og har en del smerter ved aktivitet og måtte omstille hodet. Det er jo ikke aktivitet som betyr mest ved vektnedgang, men det er aktivitet som har motivert meg til å spise rett. Så nå går jeg tre kortere og saktere turer med hunden istedenfor en lang, og så fyller jeg resten av dagen med annen aktivitet i huset, det er jo mye å gjøre til jul. Det blir gjerne 12-14000 skritt i løpet av dagen. Etter nedturen tok jeg ei uke med frukt og grønt, spiste så mye jeg ville, da forsvant nok mye vann og fett. Prøver å holde meg unna TV-serier, det trigger til godis😅 drikker endel vann, gjerne med kullsyre i, av den typen uten mye salt. Noen dager spiser jeg mer og noen dager mindre, tror nedgangen stopper opp ved helt likt inntak hver dag. Har ikke prøvd 5-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayla, gøy med kjapt svar! :)  Jeg synes det er godt gjort å ligge på 1000 kalorier om dagen. Jeg hadde tenkt å prøve meg på 500 i dag, men nå bikka jeg 1000. Ble altfor slapp og ør! Uansett er 1000 kcal myyyye mindre enn jeg vanligvis ligger på. Skal bli spennende å se om resultatene kommer litt raskt, ettersom dette er litt mer "hardcore" enn hva jeg har gjort på lenge.. 
Det høres ut som at du har litt av en vilje, en uke med frukt og grønt?! Altså - jeg er glad i både frukt og grønt, men vet ikke om jeg ville klart kun det! 

12-14 000 skritt er kjempemasse, ikke verst! Håper du når vektmålet ditt :) Du høres motivert ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BreakFree jeg er motivert nå, men det kan skifte på kort tid, men det går som regel bra en tid bare jeg kommer meg gjennom de 3 første ukene. Jeg ble også slapp og sliten de første dagene, kanskje bedre å spise seg ned og la kroppen venne seg til mindre mat. I frukt og grønt uka spiser jeg banan når jeg kjenner meg energiløs. Mitt problem er å holde styr på kaloriene etter vektnedgang 😅 jeg tror du vil se resultater med 1000 et par dager i uka hvis du har spist 1600 til nå👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja yoghurtnøtter er sykt godt! Burde skjønt etter de første par at noe så godt ikke er magert og kalorifattig...

Jeg har funnet ut at hvis målet er 1300kcal om dagen så ender jeg gjerne på 14-1500 og går ikke ned i vekt, men hvis målet et 1000 så ender jeg på 11-1200kcal og går ned i vekt, må liksom lure meg selv litt. 

Mine triks for 1000 er valuta for kaloriene! Fiber, lite fett, knekkebrød, magerost, tomat+agurk med litt majones eller philadelhia light som pålegg,  mager cottage cheese+ sukkerfri syltetøy på fiber knekke er digg, banan på knekkebrød, dropper melk og juice og drikker vann istedet. Tar  kalktablett, tran, multivitamin og probiotikatablett. Til middag spiser jeg som de andre men velger liten tallerken, prøver å huske mer grønnsaker og til kvelds synnøve gresk yoghurt (mye mindre fett enn i Lindahls ), Skyr, yoplait 0% med cottage cheese eller granola osv

Bare et lite utdrag altså, men dette er ekstrem variant og man orker ikke ligge på dette i månedsvis, så i sommer tok jeg litt pause og spiste lite da også men brød og annet pålegg osv. Da holdt jeg vekten men måtte trø til igjen for å gå ned.

Dessverre var det ikke ned denne uken, tror straffen for yoghurtnøttene kom nå, veide 80,8kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, satser på det! :) Har ikke fulgt med på kaloritelling i det hele tatt, så det kan hende jeg har ligget på alt fra 16- 1800 til 3000 kalorier, hvem vet 😂

Gikk i hvert fall jevnt og trutt ned ved hjelp av nettkurs for noen år siden, da registrerte jeg alt, var veldig nøye, og var opptatt av å få en god kostholdsscore. Dét var det kursledere som pushet meg på. Gikk vel ned 8 kg det året, fra ca samme vekt som jeg ligger på nå. Så jeg vet at jeg kan, hvis jeg vil det nok. Lå forresten leeenge rundt 85 kg, noe som er en ok vekt ift min kroppsfasong. På 83 kg følte jeg meg ganske slank. Kropper er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, skulle trykke enter og klarte å poste med det, sorry.  🙄

Her går det det helt ordinært. Ikke klar for å ikke kjøre ting. Vekta viste 71,2, og selv om det er opp, så er det ikke opp. Er vann i kroppen pga. det måndtlige som kom dagen etter. Så det stresser jeg ikke med. Tenker det er sånn ca. som forrige uke uten det. 

BreakFree, det finnes flere former for periodisk faste, ikke bare 5:2. Jeg har brukt 16:8, som innebærer et spisevindu på 8 timer og faste (kan drikke) i 16 timer. Der kan man tilvenne seg til metoden med lenger spisevindu, og gå ned til 8 timer på sikt. Det er det jeg har godt ned i vekt med, pluss at jeg i vår kutta ut sukker. Ikke gjort det nå i høst. Burde sikkert gjort det, men tror jeg heller skal satse på å holde meg ca. der jeg er, og så gå mer bevisst inn på ting til våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka: Ikke sant :)  Jeg vet ikke egentlig om 5:2 er noe for meg, ble altfor sulten, haha! Men prøver å holde kaloriinntaket nede nå anyways :)

 

Til alle: Får jeg lov til å stille et litt filosofisk spørsmål (hehe!)

..Hva tenker dere om det faktum at så mange alltid vil ned i vekt og aldri er fornøyd med seg selv..?

Er det  fordi man faktisk har en reell utfordring med vekta? Eller fordi det blir en hobby nærmest?

Jeg bare funderer litt på dette, for jeg har jo vært på dette forumet i flere år, i perioder gått ned, i andre perioder har det stått stille.. så litt opp, så litt ned, så står det stille.... Men skulle jeg gått ned i vekt hver uke jeg har vært her inne og skrevet, ville det jo ikke vært noe igjen av meg. For min del er vel problemet at jeg går inn her og skriver, også går jeg og spiser litt potetgull rett etterpå......... 😂 Altså, ikke hver dag, men det har da skjedd! 🙈

Så jeg tenker at om man virkelig er motivert for å gå ned i vekt, egentlig har ALT å si for om man faktisk går ned eller ikke..? At man rett og slett bruker flere kalorier enn man får i seg, om det så er lavkalori, 5:2, lavkarbo eller whatever.. 

Det er i hvert fall ikke lett å gå ned i vekt når man EGENTLIG ikke trenger å gå ned så mye for å føle seg bra. Synes nesten det er verre å ta av de "5 kiloene ekstra", da man vet at de sannsynligvis kommer til å gli like fort på igjen, ettersom man jo gjerne ønsker seg et liv der man kan spise godt... 

Vet ikke om jeg hadde klart å spise gulrøtter hele livet bare for å være tynn, hva slags liv ville det vært, skjønner dere hva jeg mener? :P

Hmm. Ja dette ble litt filosofi på lørdagsmorgenen fra meg. Jeg bare tenker litt på hva det er vi egentlig driver med i disse forumene.  Jeg tror jeg noen ganger er her mest for praten, og for å ikke føle seg så alene om å ha lyst til å gå ned noen kilo.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...