Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Tonio at det går litt opp innimellom har jeg tenkt er innhold i tarm og kanskje litt vannansamling. Så ikke fortvil, det retter seg opp.

Ble litt forskrekket da jeg sto opp og kom inn på "arbeidsrommet" og så at temperaturmåleren vist at det er 6 varmegrader ute. Den faller nok igjen.

I går var jeg på julemarked i Botanisk hage. Forsvant fort derfra. De har god plass oppe på platået men hadde klemt hele markedet inn i en "firkantet" krok. Folk sto tett i tett som sild i tønne og det var umulig å få sett noe. Jeg gikk ikke inn i"firkanten". Tenkte at der er det et hav av forskjellige bakterier. Er nettopp ferdig med en kraftig forkjølelse og har ikke lyst til å bli smittet av noe annet av det som går nå.

Jeg er medlem av Blindeforbundet p.g.a. sykdommen på venstre øye. Det er en aktiv organisasjon og jeg har vært der på lunsjmøte flere ganger. I forrige uke hadde de sannelig busstur til Sverige. Jeg var enda ikke helt frisk så jeg sto over. Men idag skal jeg på Strikkemesse i  lokalet til Oslo Fylkeslag.  Er veldig spent på det. Det er salg av garn og strikkevarer, workshop og opplæring i flettestrikk. Jeg vet at blinde er veldig flink med hendene så jeg gleder meg til å se hva de får til.

Ha en god og mager søndag jenter.  :-)

  • Liker 1
  • Dårlig innlegg 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre om Blindeforbundet og julemesse. Fornuftig å la være å gå inn i forsamlingen. Jeg er i Oslo noen dager. Her feirer barnebarn og bestefar 5 +79 år idag. Hun har invitert 10 barn ig bestefar og ungene skal sitte ved et stort bord. Så her blir det 2 timer i full galopp. 

Har laget Sunkost sin sjokoladekake. Den innholder mindre sukker. Ble faktisk god sist jeg lagde. Krem av diasjokolade med nøtter+litt fløte og en klatt smør. Det blir jo kalorier, men greit for bestefar som er diabetiker. Ellers er det jo fristelser idag, men jeg greier å styre unna smågodt og chips.  Ha en god søndag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag jenter😊 Da er jeg kommet hjem fra to deilige uker med sol og varme.Kjørte rett til hytta i går ettermiddag etter å ha handlet litt mat.Gjett hva jeg spiste da vi kom hit,jo knekkebrød og et stort glass skummet melk 😅Det var godt, det!Det er bra å komme hjem til normalt kosthold igjen. Det har vært ganske utsvevende nå😖Spent på vekta....

Så flinke dere er til å være standhaftig med mat og sjokolade 👏👏👏Klapper dere på skuldra og heier på dere🌹🌹🌹 

 Ha en fin tur på strikkemesse,Mayh🧶Da kommer du nok hjem igjen med fint garn,tenker jeg 😉

Jeg er veldig glad for at jeg ble med her på tråden.Takk til Toam !

Nå skal jeg vaske klær og få ordnet i rotet. Orket ikke i går etter tre timers søvn og et par dubber på flyet.

Ønsker dere en fin adventssøndag 💜🕯🌿🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere skriver om julebakst. Jeg lager kun krumkaker og risboller med mørk kokesjokolade og mannen lager tropisk aroma  (alt for søtt for meg),men da er han fornøyd 😁Og godt brød og annen gjærbakst. På flyet hjem så jeg en oppskrift på :

Frukt-og mandelbiter.Deilige konfektbiter uten tilsatt sukker. 

Hakk 8 aprikoser og 1/2 dl mandler i fine små biter. Smelt 100 g mørk sjokolade, 70% kakao og sukkerfri. Vend inn aprikoser, mandler og 1/2dl rosiner i sjokoladen og bland godt. Bre det utover i en liten form kledd med bakepapir. Strø utover 2 ss hakkede pistasjnøtter.Settes kaldt til det har stivnet og del i ca.20 biter.    Disse vil jeg prøve i år😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett, mayh, og jeg vet det jo så godt; vekta kan endre seg veldig fra en dag til en annen. Bedre takter igjen idag, så da håper jeg det slår til imorgen også. 

Jeg var hos min søster i kveld, og fikk deilig mat. Men syns jeg var dannet, hihi, og spiste helt passe. Et lite stykke kake.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere er i modus damer. Her har det ikke vært så mye annet å gjøre enn å hoste og tørke nesen. Og matlysten har vært dårlig. Men nå tror jeg at det snur. Gikk en liten tur i går og det var deilig med litt luft. Sover bedre da. Men nå har mannen begynt, hoster og er slapp. Måtte vel nesten gå slik. 

Jeg var ikke på noe julemesse i helgen. Da måtte jeg ha brukt munnbind, og jeg trenger ikke noe. Strikka sokker og votter har jeg nok av hjemme og duker, dukkeklær og lign trenger jeg ikke. Går jo mest for å se. Kjøpte jo ingen ting forrige helg heller. 

Vekten har gått sakte ned de siste uken, aldri så galt at det ikke er godt for noe, Eneste kakene jeg har spist er de småkakene jeg la ut oppskrift på her. Luftige og gode, men uten smør så da blir det vel ikke så mange kcal. Og et par rute med mørk kokesjokolade. Ned 600 gram foreløpig siden tirsdag. Skal veie meg i morgen. 

Fant du noe fint på blindeforbundet strikkeklubb Mayo?.  Ser de har strikkekafe på Skedsmo i kveld, med opplæring i pulsvanter med kontstrikk. Sjekke hostingen på ettermiddagen og se om det er bra nok. 

Husk å gå på vekten senest onsdag morgen. Så snakkes vi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå har du vært syk lenge, Toam. Godt du føler bedringen er på vei.

Hvem andre var det som hadde vært syk så lenge...? 33 uker, som vel var 3 uker. Lenge nok!! God bedring.

Jeg føler meg nesten frisk etter covid, men hører det i stemmen, litt hoste og litt snytings.

Vekta skuffa idag, så jeg gir det en ny sjanse imorgen. Kanskje jeg reagerte på kakeinntaket igår? Selvom det var lite, så var det jo søtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, og det som er viktigst, damen på Løren har gått ned 1,5 kilo til 92,7 kg med total nedgang på 4,4 kg. BMI er 35,9..

Toam, den strikkemessa på Blindeforbundet var hyyggeli. Jeg falt for en strikkepakke med pulsvarmere og pannebånd i vevstrikk. Det er en strikkemåte jeg ikke har prøvd før. Må strikke ferdig balaklavaen til datterdattera før jeg starter på det prosjektet. Ellers var det alt mulig til salgs og jeg er mektig imponert over hva blinde og svaksynte strikker. Hun som "driver" strikkedelen har lest inn oppskrifter (på app?) for de som har behov for det. Fantastisk. 

Tonio, det er jeg som var forkjølt i 3 uker. Det var en steinhard forkjølelse men alle covid-tester var negative så det var en "vanlig" forkjølelse. Det er en tung sykdom for oss med kols og dårlige lunger og jeg har vært heldig for det er akkurat 5 år siden forrige gang og jeg holdt meg også frisk gjennom hele pandemien.

Idag er det halvårlig tannlegesjekk og ellers ingen andre avtaler så jeg får dukke ned i julekassa og få opp adventslysene og litt til.

Ha en fortreffelig veiedag damer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mayh skrev:

Først, og det som er viktigst, damen på Løren har gått ned 1,5 kilo til 92,7 kg med total nedgang på 4,4 kg. BMI er 35,9..

 

Ja, det hjelper på vekten å være syk. Etter to uker med hoste og forkjølelse har jeg gått ned 1,4 kg. Har hatt dårlig matlyst. Måtte det bare vare, mat lysten mener jeg og ikke hosten. Er støl i mellomgulvet etter all hostingen. 

I dag må jeg gå en tur på apoteket. og kanskje få litt frisk luft. Nå hører jeg mannen ligger på sengen med lydbok på øret og hoster. han sier han allerede er bedre etter to dager, men vi får se. Det hadde nesten vært litt urettferdig synes jeg. 

Er det noen som fremdeles sender julekort?  Kanskje sende til den ene tanten jeg har igjen. Hun ligger til sengs på plleiehjemmet pga ryggproblemer, har hatt slag og er vanskelig å forstå.  Og noen mennesker som ikke er på FB. De fleste vet vi jo alt om da mange legger ut både middager og ferier fremdeles. 🙂

Vektlisten kommer i morgen. Ha en fin tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flotte nedgangen på vekta,Mayh,Toam og Tonio! Gratulerer 🌹🌹🌹👏👏👏 Jeg må bare beklage at jeg ødelegger den fine trenden på vektlisten. 81,5 kg lyste mot meg i dag.Det blir vel opp 2,1 kg😱 Sånn ble det og var forberedt....I morgen skal vi på lutefisksamling i Fosnavågen på Sunnmøre med overnatting på hotell, igjen.Jeg skal spise juletalerken.Godt det er en uke til neste veiing 😅

God bedring til dere med forkjølelser og etterdønninger etter covid .Håper dere snart er ordentlig friske .

Vi holdt oss friske på GC. Det var mye hoste på hotellet og på flyet....både til og fra....Håper vi slipper unna både det ene og det andre 😷

Ønsker dere fine førjulsdager🎄❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lagt inn vekt idag. Er i Lørenskog nå o skulle til Gøteborg på torsdag. Der er alle familiene vi skulle til, syke med omgangssyke.

Vi ble anbefalt å vente, og er glad de sa fra så slapp vi å melde avbud.

 

Dere er jammen meg flinke. Ned er ned uansett årsak. Bravo.

Alv det er tøft med denne årstiden. Gode middager og litt attåt. Godt selskap og da er det ikke lett. Nå kjemper vi videre. Kan være bare væske ikroppen. Lykke til videre alle sammen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nedgang på de fleste denne uken. Mangler et par stykker så jeg venter til i kveld. 

Ikke ble det strikkekafe på meg på mandag og ikke korpsøvelse i går.  Men nå går det bedre. Stakk innom en frisør jeg har brukt til og fra de siste 35 årene og hun hadde litt ledig tid og fikk klippet håret. Alltid deilig.  Nærmere jul er det ikke så lett å få time.

I dag får jeg se hva dagen bringer. Hadde planlagt en tur på Ikea, men må se ann formen litt mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at det var enighet om tirsdag som siste dag for melding om vekta. Eller senest onsdag morgen? Har man ikke veid seg eller ikke skal veie seg må det da gå an å melde fra om dette også på tirsdag.

Vi får vise litt respekt for hun som lager vektskjema for oss onsdag  hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, mayh skrev:

Jeg trodde at det var enighet om tirsdag som siste dag for melding om vekta. Eller senest onsdag morgen? Har man ikke veid seg eller ikke skal veie seg må det da gå an å melde fra om dette også på tirsdag.

Vi får vise litt respekt for hun som lager vektskjema for oss onsdag  hver uke.

Jeg meldte fredag at jeg ikke fikk veid meg grunnet reise til Østlandet/Gøteborg.  

Meldte søndag at jeg er i Oslo.

Meldte også igår at jeg ikke fikk lagt inn vekt, så jeg kan dessverre ikke få meldt noe særlig mer. Kanskje du ikke leste mine innlegg?  Badevekta mi er 50 mil unna.

Vi må også ha en god tone her inne. Toam og jeg har hatt vennskap her inne i 10 år og her inne skal vi oppmuntre hverandre, jeg blir litt lei meg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Mia-53, tror nok vi alle har sett dine meldinger om at du er på reise og det blir null vekt fra deg, så du skal ikke være lei deg. Og Toam og flere her inne har jeg hatt en god tone med i 12 - 13 år på VK.

Jeg skrev dette generelt, egentlig som en påminnelse, fordi Toam både på VK og her inne er den som snilt stiller opp med vektskjema og venter på vekt så godt som hver uke. Og det var sannelig ikke i mine tanker at de som allerede har meldt inn skulle bli lei seg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å ha dead-line på melding av vekt :) syns det er en god ordning at den som ikke har meldt vekt innen onsdag morgen/f.m, den har ikke vekt den uka. Det kan være forskjellige grunner til at man ikke får meldt fra. 

Mia, tror nok ikke den meldinga var tiltenkt deg, nei. Klart,  her skal vi oppmuntre hverandre og kanskje et lite vennlig spark bak? Hihi, noen av oss trenger det. 

Hvis noen prøver oppskriften med aprikos og div. som skrevet over, si gjerne hvordan dere likte det. Ser jo deilig ut. 

Idag har jeg fått kjøpt et par store grønnplanter på Plantasjen, og det var så trivelig å få planter i hus. Jeg må faktisk tilbake imorgen og kjøpe et par til. Ble jo et nytt hjem! Vi hadde ikke plass til mer i bilen, haha. Men hele bagasjerommet mitt er jo okkupert av rullestolen min, da. 

Da er dagen over, og jeg har vært flink idag også. Men må spise noe med litt mer "hold" i, kjenner jeg. Være litt obs. 

God natt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 40 Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45 uke46 Uke47 Uke48   +/-  +/- Totalt MBI Mål
Alv 79,7   79,9 80,0 79,6 79,4 79,4     81,5 2,1 1,8    
Andemor 87,5 87,9 88,4   88,0 87,4 87,4   88,0 88,0 0,0 0,5    
Mayh 97,1         95,8 95,1 94,3 94,2 92,7 -1,5 -4,4 35,9 90,0
Mia-53 103,4 103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 102,7 102,4 102,4 0,0 -1,0   95,0
Smaller 84,9 84,9 83,8               0,0 -1,1   80,0
Taseline 112,1   107,4 107,4 106,7 ---- **** **** 106,8   0,1 -5,3   80,0
Toam 93   90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 91,3 90,6 89,9 -0,7 -3,1 29,4 85,0
Tonio 114,6 111,4 112,4 112,2 111,6 112 113 113,4 112,4 111 -1,4 -3,6   107,4
                             
Totalt                     -1,4 -16,2    
I snitt                      -0,18 -2,03    
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare smaller som ikke har gitt beskjed, og Tasseline, men hun har gitt beskjed om at hun er litt ustabil nå.  Tror jeg skal skule smaller nå, så får jeg ta henne fram om hun kommer tilbake. 

Dere som har vært på VK kjenner kanskje igjen mine summer. I snitt pr uke og i snitt totalt. Bare min hobby å leke med regnsarkene.

Og jeg forsvant inn i en julefilm og et strikketøy i går kveld og glemte dere helt. 

Hostingen er nesten over. Deilig. Nå kan jeg gå på julekonsert i Sinsen kirke i kveld. Datteren skal spille der. 

Ha en fin torsdag alle sammen og ikke sli helt ut. Nå som matlysten har kommet tilbake. må jeg være litt forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt så fin hjelp denne uka. Min søster hjalp meg igår m å få det litt koselig i stua, med lamper og blomster og henge opp litt bilder. Vært litt stusselig her, må jeg si.

Idag har min far vært her og hjulpet meg å sette sammen ei hylle, og få kroker i vinduene til julestjernene. Vi ble ikke helt ferdig, så fortsetter til lørdag. 

Jeg har heller ikke fått opp gardiner, og tenkte jeg måtte få til noe midlertidig nå i juletida. Har så store vinduer, og det blir litt glissent uten. Har dermed kjøpt gardinspiral, husker dere de fra "gamle dager"? Jeg betalte kr 25 for spiralen, m 6 kroker. Billigere kan man vel ikke få hengt opp gardiner?? haha

Det blir også prosjekt til lørdagen. 

Imorgen er det julebord, og da blir det godsaker på menyen. Blir deilig det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere har vært Tonio. Her står det litt stille, men jeg hoster ikke så mye nå. I morgen skal jeg være med datteren å male vegger i den nyoppussede hybelen til barnebarnet. Han har 4 eksamener i desember så vi trår til så han kanskje kan få flyttet inn i romjulen. Da er det flere som har fri og kan hjelpe til.

Mannen reiste en tur på campinvogna. ville opp og måke snø og kanskje prøve skiene. Med strøm og gasskamin ble det fort varmt og han hadde behov for å komme seg litt ut. Så da ble det 4 dager alene hjemme for meg. Det er greit nok, men da har jeg lett for å bli sittende for lenge opp. I natt var jeg ikke i seng før over kl 2. 🤨 SÅ 3 julefilmer i går kveld/natt. Helt idiotisk for vi vet jo at de får hverandre på slutten. Og spiste 100 gram sjokolade. 😟

Startet på en genser til meg selv som skal stikkes med 350 masker og pinner nr 3. Lurer på når den blir ferdig. Brukte 3 kvelder på vrangborden på 7 cm.  Blir mye tv titting for å få stikket ferdig den. 🙂

Ha en fin fredagskveld og en fin helg. Og lykke til med gardiner og annet i morgen Tonio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å få hjelp til ting og tang,Tonio.Mye som skal på plass når en flytter inn i nytt hjem❤️ Ha det kos på julebord i morgen 😊Jeg har ikke prøvd julekonfekten enda,men jeg skal gi tilbakemelding på om den var god🎄...Jeg har forresten hengt opp gardiner foran to verandadører med slik spiral som du har kjøpt. Veldig greit...og billig ☺️

Du koste deg nok på julekonsert i går,Toam. Deilig når hosten endelig gir seg. Det er så slitsomt! Lykke til med genseren... sier hun som ikke kan og strikke .Den blir sikkert fin.

Ja,så er jeg hjemme igjen etter et nytt etergilde😔 Mens de fleste  spiste lutefisk spiste jeg juletalerken. Som jeg angret på det.Skulle tatt "Dagens fisk" som en annen spiste .Jeg var så tung i magen at det ble urolig søvn om natten . Nå blir det lettkost framover !! Og vekten gikk ikke ned😵💫 

Nå sitter jeg ved ovnen som durer og knitrer og skriver. Flere minus i dag.Hvitrimet ute og en liten stund med sol før den gikk bak åsen igjen .Nydelig dag. Vi blir her til over helgen. "Leieboerne" våre trenger et par dager på å flytte ut. Torsdag reiser vi til Oslo på førjulsbesøk.Har lovet å overvære juleforestilling der jenta vår er med og danser.

Ønsker dere alle en riktig god helg❤️ 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å tilstå at idag har jeg falt i det store kakehullet. Men jeg har kravlet meg opp, det ble bare med en marsipankake og jeg var kvalm etterpå. Får være flink i helga så kaka ikke blir med på vekta på tirsdag.

Toam, bra du er bedre. Tror du hadde den hosten like lenge som meg. Men den mannen din ble sannelig fort frisk da. Ut på tur.

Tonio, så flott at du har fått god hjelp med planter, bilder og diverse etter innflyttingen. Det blir liksom en helt annen leilighet når ting kommer på  plass. Lykke til med gardinene.

Alv, velkommen hjem fra GC. Kjekt å ha en vedovn når men er vant til litt høyere temperaturer enn vi har hertillands for tiden. Skal ikke klage for i mitt område vaker den enda på oversiden av 0. 

idag er det sannelig bare  3 uker til julaften.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er helga over, svusj, ny helg stadig vekk 😊

Julebordet var veldig koselig, og deilig mat. Ble både riskrem og marengs m krem, og et par gule bomber. Smakte fortreffelig! 

Jeg var veldig obs på at jeg skulle tilbake til hverdagen igjen dagen etter, og det hjelper å ha tenkt den tanken. For jeg var søtsugen/sulten i hele går. Men jeg har klart meg fint gjennom helga. 

Hvordan gikk det for deg, Mayh?

Spent på morgendagens vekt, for idag viste den stillstand, men har vist lavere tidligere i uka. 

Alv, det er veldig koselig med vedfyring. Jeg har også vedovn her i leiligheten, og det gir så god varme. Strømprisen gir jo frysninger.... 

Mia, er du fortsatt på reisefot? Husker det ble sykdom hos de dere skulle til, måtte dere bare gjøre vendereis?

Toam, så snille dere er som maler hybel til barnebarnet. 

Jeg er så fornøyd med alt jeg har fått gjort her hjemme, nå kan jeg trives i stua. Fått opp bokylle på 240 cm i lengde (i en L), og fått pakka ut mange kasser med bøker. Gardinene og julestjernene kom også opp, så nå føler jeg meg veldig letta. 

God veiing imorgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...