Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Tonio skrev:

Hvordan gikk det for deg, Mayh?

Har ikke turt meg på vekta enda. Fikk et helgekikk etter den marsipankaka både med iskrem og annet men dog ikke sjokolade.

Skal på restaurant og spise lunsj med tre venninner idag. Italiensk, så det blir vel pasta. Hjelpe meg sier jeg. Var jo ii så fin slankemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mayh skrev:

Dette ble feil, skulle teste men ikke kommentere. Jeg går til det jeg skal skrive. Dettd er skrevet av Mia.

Jeg kom hjem søndag kveld. 10 dager på Østlandet hos barn og barnebarn. Vi fikk besøkt 6 av barnebarna og 3 barn med ektefeller. I tillegg en bror og svigerinne i Mandal på vei heim.. veldig fornøyd. 

Gøteborgturen må vi ta så snart vi kan, men det blir nok ikke nå i juletiden. Her er familie, gammel mor på 95 og barn og barnebarn her også. 

I tillegg har jeg 2 brødre i pensjonistalderen som er hjertesyke og skal kjøres. Det gjør jeg frivillig.. De er alene..

Om jeg ikke melder vekt innen tirsdag så dropp meg den uka. Det betyr bare at mine dager er så fulle av alt mulig. Har en mann med med hjerte, lunge, diabetes og blodtrykksfall. Noen ganger bare eksisterer jeg. Da glemmer jeg meg selv og det jeg skal gjøre for meg selv. Jeg har også gått på veggen i arbeidslivet så jeg må prøve å holde veggen unna. 

Sånn er det  Nå har det vært mye bilkjøring. 7 timer igår og eller mye stillesittende perioder. Leking og julepyntlaging. Mye gode opplevelser.

Vekta i morgen viser hvordan det har vært. Men én snikveiing idag viser at den har ikke gått opp.

Ligger på etterskudd med pynting til jul. Men julestemning blir det når jeg bare får fram litt pynt og mye rødt. Det er koselig. 

Skal lete i ettermiddag etter noen lette gode oppskrifter. Noen kaker må vi ha. Det gjelder å velge riktig..

God mandag, sola skinner hos meg.

Dette blir en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fulltidsjobb du, Mia. Ser andres behov og stepper inn der du kan. Er det ikke rart at egne behov skyves til side? Kjenner meg igjen.Jeg gikk en lang, lang vei før jeg klarte å "slippe" og måtte stole på at andre måtte finne andre løsninger. Det er lett å spørre oss som er behjelpelige, men glem aldri deg selv ❤

Mayh, nå skal du komme inn i fint slankemodus igjen! Ei helg er ei helg, ikke start jula nå. Det er ikke en helgs utskeielser man blir tjukk av, men hvis helga aldri tar slutt.... say no more.

Min vekt viste 110.6 idag, det er 0.4 ned. Bmi er 34.8

God mandag til alle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mia-53 skrev:

God mandag, sola skinner hos meg.

Dette blir en fin dag.

Så heldig du er. På Lørenskog er det bare grått og det har det vært i flere dager. Solen vil ikke bryte gjennom. 

Jeg tok meg en rask tur til Oslo i dag, måtte ha litt mer lintråd til en bunadskjorte - som ikke skal være ferdig før til 17. mai. Og litt pynt på et bryststykke som barnebarnet skal få i julepresang. Har oversikt nå, med unntak av svigersønnen, et barnebarn og mannen.  Så er det bare å komme seg ut og handle så ikke ting blir utsolgt. Kjøper ikke så til så mange nå som jeg gjorde tidligere. Da var det til venninner og venninners barn. og mange nieser og nevøer,  Bare tull, de har alt de trenger. 

Er det noen som finner oppskrifter på kcal.fattige  julekaker så kom med dem. Har lyst til å bake litt, men når det bare er jeg som spiser så må jeg være forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mia-53 skrev:

Skal lete i ettermiddag etter noen lette gode oppskrifter.

Litt lenger fremme i bloggen har noen lagt ut oppskrift på pleskener. Tror det var ToAm og de var visstnok veldig gode og enkle å lage.

Kjekt å besøke slekta men det er også godt å komme hjem. Sju timer i bil er ikke å komse av. Sliten blir man. Jeg er fra Trondheim og har kjørt opp og ned fra Oslo hver sommer siden jeg pensjonerte meg i 2011 og frem til jeg solgte bilen på høsten i 2018. Kun en stopp på Dombås og da var ryggen stiv.

Du har mye å styre med nå men ta en ting om gangen og ikke stresse så vil det helst gå bra. Du vet, jula kommer og går uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, toam skrev:

Er det noen som finner oppskrifter på kcal.fattige  julekaker så kom med dem.

Jeg hadde en bakebok som heter "Baking uten sukker" som jeg ga til dattera mi. Det viste seg å være for diabetikere og de som spiser lavkarbo. Masse gode oppskrifter og ingen med sukker men det var litt smør. Det finnes sikkert magre oppskrifter på nettet. Har du sjekket GR sine oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

god morgen!

Det holdt akkurat til tross for kakespising i helga og restaurantlunsj i går, dog uten dessert. Flink pike. :-)

Jeg har gått ned hele 0,3 kg til 92,4, total nedgang 4,7 kg og BMI er nok den samme med så lite nedgang. Men ned er ned og jeg er så glad for at det ikke gikk opp. Skjerpings denne uken.

I dag er det frisør, lenge siden sist og håret ble plutselig veldig umedgjørlig.

Lykke til på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Denne fant jeg igår og den er det verdt å prøve. Jeg har det jeg trenger i huset så nå er jeg spent.

Dagens tall 102,3, ned 0,1 kg. Men jeg tar det fint. 10 dager på reise og uten å ha det daglige kosthold. Litt av hvert har det blitt, men fokuset har vært til stede..

Tenker å pynte ferdig til jul nå. Og så sette meg ned og tenke. Gaver skal sende og kjøpes. Noen julekort må skrives, men har sluttet å sende til tantebarn og folk som vi ikke har annen kontakt med enn 1 julekort. Porto har blitt dyrere og oensjonen skal rekke til 14 barnebarn++++

Ha en fin tirsdag 

 

Screenshot_20221205_210929_Facebook.jpg.528758d9269a84fd1517c050e22e9802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vekt er i dag 88,2 kg🙄

Er ikke motivert for hverken slanking eller kostomlegging for tiden.

Hadde et stygt fall da jeg var i Oslo i helgen.Antagelig snublet jeg i en ujevnhet i fortauet og gikk rett på nesa.4 unge mennesker fikk stablet meg på bena og inn i en taxi til Legevakta.der jeg blei undersøkt grundig på alle bauger og kanter.Blåslåtte knær,plasteret nese,og skrubbsår på leppa blei resultatet.I dag er det glatt her og jeg torde ikke annet enn å ta taxi da jeg måtte ut å få meg ny mobil+kjøpe et par julegaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da Andemor. Verden stopper litt opp noen ganger.  Det er litt kjipt at vi må tenke så mye på hva vi putter I oss, men det er vel et resultat at vi har hatt så lettere liv enn våre forfedre. Mor mi sykla hele livet. Nå går hun mot de 96. Lurer på hvordan jeg blir. Alt er lettere med en bil tilgjengelig. Nå skal jeg på besøk til henne. Har greid å senke skuldrene litt ig ikke gå hver dag. Det tappet meg for krefter. 

God bedring til dere som trenger det og så tar vi fatt på ei ny uke med fokus på inntak mindre enn forbruk.. denne uka også. 

Vi skal ha litt kos i jula, kjenner at de store iverdådige juleselskapene orker jeg ikke lenger og fulle kakebokser er en saga blott. Det er bare jeg som spiser meg fra sans og samling.. håper jeg har lært litt.

Mitt mål må være: stabil ifra 20.des og til første veiing i januar.  Og fram til 20.des. litt ned...

Setter dere et mål eller en plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, andemor skrev:

Antagelig snublet jeg i en ujevnhet i fortauet og gikk rett på nesa.

Skjønte nok at det var snubling ettersom vi ikke har noen glatte fortau enda. Det var enda godt at du fikk hjelp og at ingenting var brukket. Men å slå ansiktet i asalten er ikke godt og man blir litt usikker i ganglaget etter at noe slikt har hendt. God bedring til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45 uke46 Uke47 Uke48 Uke49   +/-  +/- Totalt MBI
Alv 79,7 79,9 80,0 79,6 79,4 79,4     81,5     1,8  
Andemor 87,5 88,4   88,0 87,4 87,4   88,0 88,0   0,0 0,5  
Mayh 97,1       95,8 95,1 94,3 94,2 92,7 92,4 -0,3 -4,4 35,9
Mia-53 103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 102,7 102,4 102,4 102,3 -0,1 -1,0  
Taseline 112,1 107,4 107,4 106,7 ---- **** **** 106,8       -5,3  
Toam 93 90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 91,3 90,6 89,9 90,3 0,4 -3,1 29,4
Tonio 114,6 112,4 112,2 111,6 112 113 113,4 112,4 111     -3,6  
                           
Totalt                     0,0 -16,2  
I snitt                      0,00 -2,03  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tre som har veid seg denne uken. Og jeg har gått opp like mye som dere to har gått ned. Burde tenkt meg det når jeg har spist sjokolade, vafler, kjeks og is. Svake menneske. Tåler ikke å være alene hjemme. Og på torsdag reiser mannen på 3 dagers besøk til sønnen sin. Han gjør det 1 gang i mnd. Må finne på noe, og ikke ha snop i huset. 

Neste uke skal vi ha bursdag her og da blir det kaker igjen. skal prøve å bake noen som det ikke er så mange kcal i. Dvs litt mindre sukker og smør.  Men det skal være godt, ellers kan det være det samme. 

Så skal jeg ta fram støvsuger og vaskebøtta. Har meldt meg på trening i kveld. Så kan jeg bruke formiddagen til annet fornuftig og droppe godstolen og TV noen timer etter middag. 

Håper der går bra med deg Andemor. Har du kommet deg hjem igjen eller er du hos moren din?

Ha en fin onsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag ☃️I natt har snøen lavet ned og så lyst og fint det ble. Beklager, men jeg skulle melde vekt i går,Toam....men så forsvant det ut av husken min😔 Jeg hadde gått ned litt,men nå har jeg sjansen til å pynte på tallene til neste uke.....vi får se ....I morgen reiser vi til Oslo. Håper ikke været gjør flyreisen trøblete. I det glutenfrie hjemmet er det bare sunn mat og ingen kaker,så det er et håp😉

Denne førjula ble det mye farting,så jeg har ikke gjort noen forberedelser.Når jeg kommer hjem på mandag er det ikke mye tid igjen, så det må jeg ikke tenke på.Det får bli som det blir.Julen kommer og det viktigste er å være sammen med familien og kose seg🎄

Ønsker dere en god onsdag ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, andemor skrev:

Min vekt er i dag 88,2 kg🙄

Er ikke motivert for hverken slanking eller kostomlegging for tiden.

Hadde et stygt fall da jeg var i Oslo i helgen.Antagelig snublet jeg i en ujevnhet i fortauet og gikk rett på nesa.4 unge mennesker fikk stablet meg på bena og inn i en taxi til Legevakta.der jeg blei undersøkt grundig på alle bauger og kanter.Blåslåtte knær,plasteret nese,og skrubbsår på leppa blei resultatet.I dag er det glatt her og jeg torde ikke annet enn å ta taxi da jeg måtte ut å få meg ny mobil+kjøpe et par julegaver

Håper virkelig det går bra med deg etter knall og fall,kjære Andemor🌹Fortsatt god bedring til deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia :Jeg har vært i samme situasjon som deg da min mor trengte ekstra omsorg. Jeg slet med dårlig samvittighet hele tiden til det sa stopp.(Den er faktisk med meg enda) Da fikk hun endelig mer hjelp fra det offentlige. Omtankeklem til deg 🌺 

Disse marsipankulene så veldig gode ut.Må kjøpe ingredienser neste uke.Takk for oppskriften😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde marsipankulene igår kveld, men synes det veldig tamt. Blir ikke spist av oss, så de gikk i bosset. Må være sukrinmelisen som gjorde det. Hadde oppi mandeldråper, men synes ikke det hjalp. 

Det er ikke sikkert dere synes det samme, men tenkte iallfall å si fra. 

Jeg lagde noe annet godt, sukkerfri Monster sjokoladeplate smeltet i mikroen og blandet inn mye knekte valnøtter. Det var godt det. Nå gjelder det å ha is i magen og sjokoladen i boks.

20221207_115341.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45 uke46 Uke47 Uke48 Uke49   +/-  +/- Totalt
Alv 79,7 79,9 80,0 79,6 79,4 79,4     81,5     1,8
Andemor 87,5 88,4   88,0 87,4 87,4   88,0 88,0 88,2 0,2 0,7
Mayh 97,1       95,8 95,1 94,3 94,2 92,7 92,4 -0,3 -4,4
Mia-53 103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 102,7 102,4 102,4 102,3 -0,1 -1,0
Taseline 112,1 107,4 107,4 106,7 ---- **** **** 106,8       -5,3
Toam 93 90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 91,3 90,6 89,9 90,3 0,4 -3,1
Tonio 114,6 112,4 112,2 111,6 112 113 113,4 112,4 111 110,6 -0,4 -3,6
                         
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andemor, god bedring til deg! Uff, det fallet var skummelt. 

Mayh, så flott at du gikk ned i vekt, på tross av diverse. Nå tar vi en uke til! 

Toam, takk for lista. Jeg var den første som meldte vekt denne uka 😁

Alv, det er koselig  og lyst med nysnø, særlig etter en regnfull høst. Vet ikke om dere har hatt mye regn. Sol her idag, og det er så skjønt å se litt lys igjen.

Mia, den sjokoladen så god ut!! Har ikke hørt om Monster-sjokolade, jeg. Tenker kanskje peanøtter også vil passe inn. Setter du forma i kjøleskapet for at det skal stivne, eller frysen? 

Jeg har besøk noen dager, og da er det litt andre matvaner. Ikke kake eller snop, men ble kjøpt inn en boks pepperkaker. Ikke åpnet enda. Jeg må prøve å sende boksen med gjesten, så får jeg heller kjøpe meg noe nærmere jul. For ellers har jeg plutselig spist den opp før jul...

Vil gjerne gå ned noe denne uka også, noe med å holde koken frem til jul. Ellers blir "juleferien" 4 uker tilsammen. Godt mål du har satt deg i jula, Mia. Jeg må tenke litt mer på det, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt på nettet på Tights.no

Ganske god, kan ta 1 bit og så får jeg ikke sukkerkikk. Er fornøyd med det. Finnes i ulike smaker. Også hvit.Jeg kjøpte alle og prisen ble ganske fin, under 30kr pr stk. Husker ikke nå.

Har brukt nøttesjokoladen oppå sjokoladekake, bare 1 klatt smør og 2 -3 ss fløte.

Til nøttebitene mine la jeg sjokoladen I biter oppå bakepapir. Rørte litt rundt og vendte inn valnøtter. Kan jo bruke mye forskjellig i. Satte i kjøleskap og skar de opp med kniv da de var kalde. Lykke til

20221208_082313.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...