Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Joda Tonio eg spiser litt etter middag. Men prøver å begrense inntaket på kveld. Må ha meg en kopp kaffe og noen dager tar eg gjerne en yoghurt, uten sukker.  Tar litt cashew nøtter og ananas biter oppi. Holder eg meg til det merker eg nedgang. Men denne uka har eg slitt litt mer og spist mer på kveld desverre 🥲 og det vil nok vises på vekta. I morgen er det lunch treff med tidligere kollegaer. Koselig men ofte litt usunt på bordet 🙈 Er nok desverre søtmons eg også 😋 Ha ei fin uke alle sammen 🍁🍂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er nok min største utfordring dessverre. Prøver å ikke ha noe i huset, men må ha noe til kaffen. så i dag ble det ristet brød med syltetøy. Litt sunnere enn kake. 

Merker på vekten at søtsuget har tatt overhånd en periode. har ikke gått ned noe. Og kjenner at buksen strammer. Er på ytterste hullet på beltet nå. 🤔 Burde gått andre veien. 

Jeg legger inn tabellen i morgen eller torsdag, Veier med på nytt på onsdag.  og torsdag morgen er siste frist for å rapportere vekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ettermiddag 🍂😊 Nå har jeg fått vekt på hytta og den viste i går 79,4,ned 0,2.Bedre enn opp...

Jeg merker søtsuget når jeg stresser og har for mange tanker i hodet på en gang. Da er veien kort til Firkløversjokoladen i kjøleskapet 🤔

I går måtte jeg til øyelege og sjekke et øye som var vondt. Følte jeg hadde et stort rusk i det. Greide nesten ikke å få lukket øyet da jeg skulle sove...det var en infeksjon på hornhinnen.Da ble det salve igjen.....

Ellers koser vi oss på hytta. God tid til å forberede oss til tur til GC den 12.  Ha en fin kveld....nå er det tidlig mørkt altså 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånn i bøtta hos meg. + 1 kg tror jeg.

Får ikke livet mitt til. Glemmer meg selv. Alltid noe som skal gjøres for andre. Jeg må jobbe og rydde plass til mitt liv.

Glemmer dagboka. Det var skitt å vippe 70 år. Tror jeg må lese meg tilbake til 2012. Ikke gøy å betale mer for GR kurs. 

Sunn fornuft etterlyses. Har noen tips til meg så er jeg takknemlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mia-53 skrev:

Bånn i bøtta hos meg. + 1 kg tror jeg.

Får ikke livet mitt til. Glemmer meg selv. Alltid noe som skal gjøres for andre. Jeg må jobbe og rydde plass til mitt liv.

Glemmer dagboka. Det var skitt å vippe 70 år. Tror jeg må lese meg tilbake til 2012. Ikke gøy å betale mer for GR kurs. 

Sunn fornuft etterlyses. Har noen tips til meg så er jeg takknemlig

Føler med deg Mia,har vært der selv med å sette alt og ikke minst alle andre før meg selv.Var til slutt legen min som sa "det høres ut som du er lei hele deg selv" Er i full gang med storopprydding i meg selv.Øver  på å ikke tilby min hjelp uten at jeg blir spurt.Puuuster når de jeg er glad i har små og store bekymringer.Øver meg på å ikke gjøre andres problemer til mine.Men det er neimen ikke lett❤️❤️🥰

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, toam skrev:

 

Heldig du ALV som skal ned til sol og varme.  Blir dere 2 uker?

Ja,vi skal være i to uker for første gang,Toam. Tror det blir greit, får roet ned og nyte oppholdet mer da.En uke flyr avgårde 🌞Kjenner det skal bli godt...føler meg heldig,ja🏖

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt uke38 Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke 42 Uke43 Uke45   +/-  +/- Totalt Mål
Alv 79,7 80,7 80,3   79,9 80,0 79,6 79,4 -0,2 -0,3  
Andemor 87,5 88,4 88,1 87,9 88,4   88,0 87,4 -0,6 -0,1  
Mayh 97,1 96,2 95,5         95,8 0,3 -1,3  
Mia-53       103,4   103,1 103,1 104,1 1,0   95,0
Smaller     86,3 84,9 83,8       0,0 0,0 80,0
Taseline 112,1 108,0 107,4   107,4 107,4 106,7   -0,7 -5,4 80,0
Toam 93 90,7 90,1   90,6 91,0 90,7 91,3 0,6 -1,7 75,0
Tonio       111,4 112,4 112,2 111,6   -0,6 -0,2 107,4
                     
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen kom sent, men omsider.  Litt opp og ned denne uken også. Stå på damer, det nytter ikke å slippe taket. Da går det feil vei, Det er vel en grunn til at vi er her.

Sitter med benet på en stol etter at jeg tro feil på fortauskanten tidligere i uken. Det positivet er at jeg får strikket litt, det negativet er at jeg har ikke orker å reise på hytta som vi hadde planlagt. Mannen reiser alene, Må opp og sjekke at alt er i orden før vinteren. 

God helg, Vi snakkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Toam. Vi gir oss ikke.

Nå har jeg bakt Kngers rugbrød. Det var faktisk veldig mettende. Har holdt meg til Fiberfin knekkebrød,en kjenner jeg gleder meg til brødmat. Har spist kake idag, men har greid å gi vekk stor pose med sjokolade som jeg vant idag. Den var altfor fristende å ta inn i huset.

Ny dag imorgen. Får middagsrester. Det blir lammefrikase og til dessert blir det tropisk frukt fra Europris med is. Lenge siden vi har hatt det. Det er ikke så mye som mangler før jeg kommer over på rette tanker og gjerninger.

Kanskje lurt å ta fram Grete Roede bok og lese om motivasjon. God lørdagskveld

16676695789308678994024207726959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, mia-53 skrev:

Nå har jeg bakt Ingers rugbrød. Det var faktisk veldig mettende. Har holdt meg til Fiberfin knekkebrød, men kjenner jeg gleder meg til brødmat. Har spist kake idag, men har greid å gi vekk stor pose med sjokolade som jeg vant idag. Den var altfor fristende å ta inn i huset.

. Det er ikke så mye som mangler før jeg kommer over på rette tanker og gjerninger.

Kanskje lurt å ta fram Grete Roede bok og lese om motivasjon. God lørdagskveld

 

Godt gjort å gi bort sjokolade. Jeg har vært veldig sløv i helgen. Fikk en stor boks med lakris. Så på TV og spiste en og en bit. i 2 timer før jeg la den vekk. 😔 Blir ofte sånn når jeg er alene hjemme.

Ingers rugbrød er det lenge siden jeg har bakt. Skal finne fram boken og se om jeg har ingrediensene. Husker jeg rett når jeg mener det ikke skal knas, bare heves og stekes?

Og ja. GR bøkene kaster jeg ikke. Motivasjonen er alt. Hvorfor vil vi ned i vekt.? Kan nevne mange grunner:

Blir flau når jeg ser bilder av meg selv, Blir lei med når jeg ser meg i speilet på badet. Magen er i veien når jeg skal bøye meg. Hele tiden redd for å få diabetes 2. Knærne mine har begynt å verke når jeg belaster dem. Klesskapet er fullt av klær som er for små. Kan egentlig plukke ut alt som er for trangt og så hva som blir igjen. 

Jeg har sluttet å gi bort det som er bare en størrelse for lite. Noe må jeg ha å strekke meg etter 🙂

Ha en fortsatt fin helg. Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du Toam, skulle tro det var jeg som har skrevet innlegget ditt.

Ingers rugbrød er enkelt. Kjørte det i kenwooden i 10 minutter. Deigen er bløt, heves i 2 timer. Slo den ned et par ganger underveis. Helles i smurte former. Fikk 2 store brød. Har aldri bakt så fine brød før. Hadde oppi 1ss kanel og av og til tranebær eller litt rosiner.

Lukter og smaker godt. Tar ei  skive på 55-60 gram og deler i 4. Bruker forskjellig pålegg på.

Nå håper jeg at jeg kan klare en endring. 

God søndag til dere alle.

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fraværende noen dager, for mye som skjer og så blir jeg helt utslått. 

Men nå har jeg endelig fått nye benkeplater på kjøkkenet, 4 mnd etter reklamasjonen. Fikk da også på plass veggplater over benkene, og plutselig ser det nytt og helt ut overalt!  Nesten. Jippi! Nå mangler jeg ventilator og ei lita list øverst mot taket, samt gardiner eller noe foran vinduene. 

De gamle (altså 4 mnd gml benkeplater) ligger foreløpig i stua. Jeg må jo prøve å selge de. Særlig den ene, hvor der er montert fin kum på.  Ville jo vært flott i et uthus, eller noen som driver med potter og planter, eller i et kjk. selvfølgelig. Grunnen til at jeg måtte kvitte meg med den (som det ikke er noe feil med) er at en benkeplate ble tegna feil, og da ble det følgefeil på de to andre. 

Toam, god bedring med beinet. 

Mia, så flink du var som kvitta deg med sjokolade. Jeg er på og av, men mere av.... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benet er bedre, men jeg har ikke gått mye. Var en liten tur opp og ned til parkeringplassen på søndag, resten har jeg vært hjemme. I dag skal jeg kjøre til treningssentert og ta litt styrketrening. Står over oppvarmingen på tredemølle. 

Vekten min var ned 300 gram på søndag. Skal veie meg igjen i morgen, onsdag. Litt spent etter å ha spist muffens og lakris i flere dager.😔. I morgen kommer mannen hjem og da skjerper jeg meg.  Det positivet med å måtte holde seg litt i ro - dvs ikke gå ut - er at jeg har fått ryddet litt i noen skaper og plastbokser med med lappestoffer, garnnøster og lysbilder.  Fant en hel trådkurv med gamle lysbilder etter mine foreldre. Tittet litt og tenkte at ingen kommer til å fremkalle dette. Plukket ut det familien var med på og kastet resten. Så fikk jeg plass til garnnøster det i stedet.  Tror ikke jeg strikker forlite, men kjøper for mye. 😉. Jeg har stadig vekk kjøpestopp, men det er med garn som det er med sjokolade, Det bare blir med hjem uten at jeg har tenkt det. 🙂.

Det blir ingen vektliste om ingen veier seg. Så kom igjen. onsdag er fristen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, toam skrev:

Benet er bedre, men jeg har ikke gått mye. Var en liten tur opp og ned til parkeringplassen på søndag, resten har jeg vært hjemme. I dag skal jeg kjøre til treningssentert og ta litt styrketrening. Står over oppvarmingen på tredemølle. 

Vekten min var ned 300 gram på søndag. Skal veie meg igjen i morgen, onsdag. Litt spent etter å ha spist muffens og lakris i flere dager.😔. I morgen kommer mannen hjem og da skjerper jeg meg.  Det positivet med å måtte holde seg litt i ro - dvs ikke gå ut - er at jeg har fått ryddet litt i noen skaper og plastbokser med med lappestoffer, garnnøster og lysbilder.  Fant en hel trådkurv med gamle lysbilder etter mine foreldre. Tittet litt og tenkte at ingen kommer til å fremkalle dette. Plukket ut det familien var med på og kastet resten. Så fikk jeg plass til garnnøster det i stedet.  Tror ikke jeg strikker forlite, men kjøper for mye. 😉. Jeg har stadig vekk kjøpestopp, men det er med garn som det er med sjokolade, Det bare blir med hjem uten at jeg har tenkt det. 🙂.

Det blir ingen vektliste om ingen veier seg. Så kom igjen. onsdag er fristen. 

 

Det er litt dumt at man ikke kan velge ut det man vil sitere, men får hele innlegget.... eller er det noe jeg ikke har skjønt. 

Ser også at når jeg bare vil skrive et nytt innlegg, så legger hele mitt forrige innlegg seg inn også. Veldig tungvint. Kan noen fortelle meg hva jeg evnt gjør feil?

Idag syns jeg hele ettermiddagen har gått med til å få fyr i ovnen. Noen ganger så går det helt på tverke. Men omsider er det full fres. 

Toam, jeg legger inn vekta, selvom det er så begredelig,  så begredelig. Men det nytter ikke å lukke øynene. Jeg går på med nytt mot. Fortsatt noen uker til jul (6 uker til mandag før jul.... iiiik) - men på en måte litt deilig også, blir mer lys og kos noen uker. Nå er det grått i regnet, men heldigvis var det noen fine soltimer både lørdag og søndag. 

Vekt forrige uke: 112.

Denne uke : 113

 

:angry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam, jeg ser at min vekt i forrige uke står på denne uken. I går veide jeg 95,1, altså ned 0,7. Det fikser nok du. Og foten er bedre?

Jeg er så sliten og slapp av hosten og sover dårlig til tross for hostemedisin etc. To Covid-tester var heldigvis negative.

Mia-53, jeg brukte også å bake Ingers rugbrød. Det er godt på smak og metter etter en skive. Trikset med å dele skiva i 4 har jeg ikke hørt før. Det kan man jo gjøre med annet grovbrød også.

Tonio, så bra at du endelig kan se slutten på flyttesjauen din. Du har sannelig holdt i hele år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu, det virker. Ned 0,7

Kjenner at jeg etter 4 dager med Ingers rugbrød har jeg fått mer energi, mindre opptatt av søtsaker(har ikke lyst på) og mer energi. En utrolig kjekk følelse. Endelig ble det utslag riktig vei.

Jeg har ikke gjort noen turer ute, men dagen generelt er mer aktiv. Anbefaler dette brødet. Dagen er helt stabil. Har bare 2-skorpor usøtede til kaffen. Det smaker godt...og jeg sa lett nei takk til sjokoladekake på mandag. Var mett.

Nå gleder jeg meg over dette og skal prøve å gi motivasjon videre til dere.

Dette skal gå bra. Fryser brødet i halvdeler og lar det ligge i kjøleskapet. Lettere å skjære da.

Kom igjen jenter. Vi står på. Viktig å finne brød som metter. Ser at knekkebrød var greit men det holdt ikke dagen stabil.

Lykke til🙂🙂🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45   +/-  +/- Totalt Mål
Alv 79,7 80,3   79,9 80,0 79,6 79,4 79,4 -0,2 -0,3  
Andemor 87,5 88,1 87,9 88,4   88,0 87,4 87,4 -0,6 -0,1  
Mayh 97,1 95,5         95,8 95,1 -0,7 -2,0  
Mia-53 103,4   103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 -0,7 0,0 95,0
Smaller 84,9 86,3 84,9 83,8         0,0   80,0
Taseline 112,1 107,4   107,4 107,4 106,7     -0,7 -112,1 80,0
Toam 93 90,1   90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 0,5 -1,2 75,0
Tonio 111,4   111,4 112,4 112,2 111,6 112 113 1,0 1,6 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ble rett nå. 

Når jeg skal sitere noen så kommer hele innlegget opp, men jeg sletter det jeg ikke vil ha med. 

Ser at jeg er nesten fri for hjemmebakt rugbrød nå så jeg får bake i kveld. Har en pakke dansk rugbrød stående i skapet så jeg får bruke det først. De blir så lav for meg. Mulig jeg må ha litt glutenmel for å få dem til å heve seg bedre.  Noen tips ellers. Hever det de skal, men så synker de sammen.

Men først skal jeg til øyelegen, 

Ha en fin onsdag. her har det sluttet å regne, men benet er ikke bra nok til at jeg vil gå 20 min til helsebygget.  Hadde trengt både mosjon, sol og frisk luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på dagen for innmelding av vekt. Men jeg melder inn idag for jeg ble så kjempeglad da jeg gikk på vekta. Ned 0,8 kg til 94,3. Total nedgang er 2,8 kg og målet mitt er som før: 90 kg. Måtte jeg bare bli like flink  kommende uke. 

Når City Maid har vært her i dag og pusset alle vinduene mine ( 9 stk) skal jeg sette deig til Ingers rugbrød. Har jo hele boken hennes med masse oppskrifter og hvorfor står den i bokhylla og støver ned? Men jeg baker bare et brød om gangen for jeg har ikke så stor kjøkkenmaskin. 

Ellers så hoster jeg så mye at jeg sitter i godstolen og sover og i natt var det riktig ille. Da jeg var oppe for 3. gang kl 04.00 så var jeg så sliten at jeg sovnet boms uten å løfte fotstøtten og uten C-pap. Våknet etter 3 timer med ben som tømmerstokker og det er faktisk vondt å gå. Håper det gir seg utover dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott nedgang, mayh! :) Jeg fikk ikke veid meg idag, var dårlig og glemte helt av det. Stod ikke opp før på ettermiddagen. 

Uff, ikke godt med sånn hoste. God bedring! 

Jeg var på julemesse i helga  og vant to store plater m sjokolade. De gav jeg bort. Stjerne i boka. Men hva gjør jeg idag? Kjøper en boks m havreflarn.... grrr.

På'an igjen.

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...