Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

God kveld.

Her kan jeg melde om ned 0.6kg. Det funker med Ingers rugbrød. Blir ikke fysen på søtsaker.. håper det varer lenge

Hadde selskap med helga som var. Farsdag og vi var 12 til middag. Spiste riskrem til dessert og litt kransekake og is til kaffen.

Men det som var bra: Greide å pakke ned resten av kransekake og fryse den. Normalt når vi blir alene etter et selskap, setter jeg meg og puster ut. Og da tar jeg det som er innen rekkevidde. Nesten som jeg må fylle på etter ei økt. En form for belønning fordi det har vært mye arbeid og glad når gjestene går🙈🙈🙈. Skjønner ikke hvorfor jeg er sånn.

Denne gangen gikk det bra og jeg er stolt av det. Kanskje jeg har blitt bevisst på det denne gangen.

Da fortsetter jeg i samme spor. Gå forbi godtehylla som er 8,90 pr.hekto. være bevisst på hvor dårlig jeg føler meg i kroppen når jeg har spist mye søtt.

Det er iallfall en endring ig det skal jeg trene på ei stund🙂🙂

God uke til dere alle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2022 den 10.07, mayh skrev:

Ellers så hoster jeg så mye at jeg sitter i godstolen og sover og i natt var det riktig ille. Da jeg var oppe for 3. gang kl 04.00 så var jeg så sliten at jeg sovnet boms uten å løfte fotstøtten og uten C-pap. Våknet etter 3 timer med ben som tømmerstokker og det er faktisk vondt å gå. Håper det gir seg utover dagen.

Datteren min fikk  en inhalator hos legen som hun skulle bruke i 2 uker, Det skulle hjelpe på hosten. Hun måtte også sove sittende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange som har veid seg denne uken, Gir det en dag til, men så er det slutt på uke 46.

For de av dere som har fulgt meg på VK så har jeg nå gitt opp det. Kunne melde meg inn igjen, men den linken var så kryptisk at jeg hadde ikke lyst. Jeg har tegnet GR gull for et år, så da får det holde. Har dagbok nok der, og merker at det blir mye å ha ansvaret for vektlister på begge vektklubbene. 

Så nå er jeg nok ferdig med Vektklubben på VG. Har hatt den i 17 år og har klart å gå opp 7 kilo. Bortkasta penger. .

Noen av dere har meldt vekt på to steder, og det får noen andre i tilfelle ordne opp i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det kunne bli mye med to vektlister. Før kunne jo alle legge inn vektlister på vk, men nå er alt så tungvint og lite brukervennlig. 

Jeg er heller ikke fristet til å melde meg inn på vk igjen, det fungerer rett og slett ikke.

Jeg føler meg som et dårlig medlem her, jeg går bare opp og opp. Uke for uke. Har en stress-periode,  og må prøve å lande noen ting.

Men f.eks denne uke så er både tannlege, elektriker og vaskehjelp flyttet på. Da blir det mange ekstra dager m aktivitet, for den ooprinnelige dagen går også i vasken. Enten pga av egen sykdom eller at noen uteblir.

Idag venter jeg på vaskemaskin. Tenk om de kunne sendt en melding og sagt hvor de er i løypa.... 

Skal bli godt å få den på plass! God torsdag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonio, velkjent problem som jeg kjenner meg igjen i.

Hadde det sånn fra ferien og til nå. Plutselig kom jeg på at jeg kunne bake brød og Ingers rugbrød er virkelig å anbefale. Har stabil dag og jeg kjenner ikke sult. Har avslått kaker og sjokolade fordi kroppen ikke har søtsuget.

Livredd for å begynne på det igjen. Enn så lenge går det veldig fint..Jeg har også roet ned på alt jeg tror jeg må være med på. Har tatt en pause og har det bedre. Får tid å tenke...

Ønsker deg en gid helg og håper du finner motivasjon. Kan jeg så kan du🙂🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonio skrev:

Jeg skjønner det kunne bli mye med to vektlister. Før kunne jo alle legge inn vektlister på vk, men nå er alt så tungvint og lite brukervennlig. 

Jeg er heller ikke fristet til å melde meg inn på vk igjen, det fungerer rett og slett ikke.

Jeg ble kastet ut fordi VIPS ikke virket. Hadde skrevet mail til dem om problemet, men det tok mange dager før de svarte og da hadde de kastet meg ut og bedt meg melde meg inn igjen. Linken var ukjent og kryptisk, og jeg var lei dårlig kundebehandling. Synd for de som meldte seg inn for min liste, men de blir vel ikke ruinert av den grunn. Og de kan jo rapportere vekt, oppgang/ nedgang osv om de ønsker å være der. prate sammen kan de også gjøre.  Prøver å  legge av meg dårlig samvittighet for at jeg ikke fungere som "kursleder" på VK lengre.  Men jeg tror jeg er født med dårlig samvittighet og det gir meg stiv nakke og magesår.  Det er grenser for hvor mye tid jeg skal bruke på slanking når jeg ikke får det til selv. 

Dagens sukk. Dere trenger ikke å lese. Nå skal jeg kopiere listen for de som har veid seg. 

  • Liker 1
  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45 uke46   +/-  +/- Totalt Mål
Alv 79,7 80,3   79,9 80,0 79,6 79,4 79,4   0,0    
Andemor 87,5 88,1 87,9 88,4   88,0 87,4 87,4   0,0    
Mayh 97,1 95,5         95,8 95,1 94,3 -0,7 -2,8 90,0
Mia-53 103,4   103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 102,7 -0,7 -0,7 95,0
Smaller 84,9 86,3 84,9 83,8           0,0   80,0
Taseline 112,1 107,4   107,4 107,4 106,7       -0,7   80,0
Toam 93 90,1   90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 91,3 -0,5 -1,7 85,0
Tonio 111,4   111,4 112,4 112,2 111,6 112 113   0,0 1,6 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam den samvittigheten har vært med hele livet. Hos meg. Alltid redd for ikke å strekke til. Tror det er på tide å ta en prat med oss selv . Nå er vi så voksne og forstår at vi må bare være oss selv, på godt og vondt. Får vi ikke gjort som vi har lyst til, så gir vi blaffen.

Kanskje vi da greier å frigjøre litt plass i hjernen hvor vi får et positivt fokus på oss selv. Jeg er stor, trenger store klær, men faktisk er vi mange og vi kan gå i butikker og kjøpe klær. Da er vi jo heilt ok. Og så må det selvbildet få sette seg på hjernen.

Vi er OK.

Vi kan tenke pp at for helsa skyld kan vi redusere noe på kalorier og søtsaker. 

For vi er Ok i kroppen, men helsa kan bli bedre. Det vil jeg prøve å tenke på. 

Dette var mitt hjertesukk. 

God torsdag og vei dere jenter. Plutselig kommer det en klar tanke i hodet og det snur og går nedover.

Vi gir oss ikke over🥰🥰🥰

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam: Du må ikke ha dårlig samvittighet fordi om du forlater VK 💞Du har jammen stilt opp og ordnet lister,både her og der. Og vi meldte oss inn av fri vilje. Det er ikke greit at vi må være avhengig av at en skal ha ansvaret med vektliste.Men jeg kjenner igjen det med å ha dårlig samvittighet for alt og alle. Jeg har et digert gen av dette😥Klem til deg 💞

Dette går bra.Jeg skal prøve å få lært meg å legge inn i Excel. Burde jo kunnet det. 

Jeg koser meg på GC, litt for varmt men vi gjør jo ingen ting 🌴🏖😃Vi har tatt båttur to dager og besøkt venner som er her. Deilig med vind i håret👍Det blir ikke vekt fra meg neste uke heller.....men jeg skal skrifte for dere uken deretter 😳

Stor klem fra Alv🥰 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam, det er vitterligen ikke ditt ansvar å føre vektliste verken her eller der, men jeg er veldig glad for at du gjør det her!! 😊 

Mia, tusen takk for din pep-talk. Jeg skal sjekke om bakeren her selger Ingers rugbrød fortsatt. Og det med å roe ned.... vel, nå har jeg fått en kick-start på det: har nemlig fått covid. Var skikkelig dårlig et døgns tid, men syns allerede jeg er bedre. Og nå har jeg avlyst alle planer i neste uke, og jeg hadde tenkt meg på en helgetur neste helg: nope. Nå skal det være null på programmet ei tid. 

Alv, det høres deilig ut å være i varmen! Kos deg 😊

  • Liker 1
  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Tonio. Så flott. Du er god. Kroppen trenger frukt for helsas skyld og vi er så fine som vi er.

Jeg har også gått forbi hyllene og kakene og kjøpte noen knekte valnøtter og er igrunnen glad og fornøyd..

God kveld til deg. Denne dagen gikk bra. Tenk på alt det rare vi putter i "motoren" vår. Ville vi putta sjokolade eller seige menn i bensintanken på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, Mia. Tenkte jeg skulle skrive ned ting jeg fortjener, fordi bare det beste er godt nok for meg: 

Frukt, grønnsaker, grovt brød, rene produkter, middag, yoghurt osv. Altså ting som motoren vår trenger.

Jeg må si min overvekt bekymrer meg nå, dette er helsefarlig....! Bmi er rett over 35 :( 

Jeg må ned over 17 kilo for å komme under 30 i bmi, MEN DET SKAL JEG KLARE!! (unnskyld ropinga, hehe)

Uansett, disse ukene før jul kan være vanskelige, men nå setter jeg hardt mot hardt! På mange måter enklere å gå all in, enn å tillate seg noe.

Men, viktig å huske på; en dag av gangen. Det er bare dagen idag vi kan styre. 

Heia oss! ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2022 den 14.43, Tonio skrev:

På mange måter enklere å gå all in, enn å tillate seg noe.

Men, viktig å huske på; en dag av gangen. Det er bare dagen idag vi kan styre. 

Heia oss! ❤

Min siste kurslærer på  GR snakket om det å gå all in. Og for de fleste er det nok lettere å holde fokuset når en holder strengt på det tilmålte. Å tillate seg litt kan ofte skli ut litt og så blir det for mye. 

Den siste uken har jeg sittet opp på natten og spist engelsk konfekt. mmmmmmmmmmmm. Jeg hoster å mye når jeg ligger så da er det bedre å sitte i stolen med pledd og se på tv. Nå har jeg nesten spist opp en hel kilo, og da blir det ikke kjøpt inn noe mer før de siste dagene før jul. Kan ikke ha i huset, det glir så fort ned i min mage. 😉.

Har ikke veid meg ennå selv om det er mandag, men får prøve å huske det i morgen. Ingen trim og ingen bevegelse den siste uken, bare sitter med nesten i en klut og hoster. Har ikke tatt covid test, kanskje jeg skal gjøre det. Har jo ikke hatt det ennå så er ikke helt klar over hvordan det føles. I morgen skal jeg prøve å komme meg på et foredrag, da får jeg bruke munnbind. 

Håper flere veier seg denne uken. Målet for meg er en BMI på ca 27 i første omgang. Og et absolutt krev til meg selv er å holde meg under BMI 30. For meg så vil det si under 92 kg. Og da ligger jeg veldig nære grensen.🤔

Og Heia oss💖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Toam. Sikkert lurt å ta test. De som jeg kjenner som har hatt covid,har hatt det på den måten du beskriver. Men alle trenger ikke være like.

Skal ut og reise til helgen. Først barn og barnebarn i Oslo. Deretter Gøteborg med alle svenske fristelser. Huff og huff  må binde hendene på ryggen.

Har liggende 2 store plater melke og firkløversjokolade. De har ligget i kjøleskapet 1 uke nå. Tror det er det gode brødet som holder meg i stabilt Blodsukkernivå og dermed "glemt" det.

Må bake så jeg har nok brød. Tenker mye på at jeg må spise nyttig mat. Så nå blir det snart kvelds. Holder meg litt under 60 gram brød.

Jeg teller ikke kalorier. Har bakt fyrstekake i langpanna i helga. Hadde det med til kirkekaffe og på Fretex sortering idag. Klarte å la være å spise mye. Bare en liten bit. Lurer veldig på om jeg virkelig snart skal se 99 tallet. Det er en stund siden sist.

Hva gjør vi med julekaker iår? Har sikkert nok med noen få sorter. Min mann har diabetes, så uansett tar jeg mindre sukker i og tar litt Finesse oppi. Men det er en utfordring for oss alle. Tror det kan være lurt at vi snakker høyt om utfordringen.

Noen som har oppskrifter på småkaker med "lite" kalorier? Hva kan være lurest?Kanskje vi kan hjelpe hverandre nå.?

🥰🥰🥰🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker ikke småkaker til jul, men kjøper noen få på bakeriet. Jeg bor alene, men kan spise for en hel familie... :rolleyes: så det går ikke.

Toam, jeg elsker også engelsk konfekt! Men nå må det være slutt! Men det høres ikke godt ut m den hosten, du. Ja, ta en test. Jeg syns det er veldig greit å vite at jeg har hatt covid, og det har også gjort at jeg har holdt helt avstand fra folk. 

God bedring! 

Idag var vekten min 112.4, det er ned 1 kg fra forrige uke. Jeg lurer på om du kan sette 114.6 som max-vekt Toam, det veide jeg i slutten av aug. Men målvekt...? Setter dere delmål eller fullstendig mål? 

Om utfordringer..... Mia, hvor lurt er det å ha de platene i kjøleskapet? Hva med å gi de vekk? 

Flink du var med lite stykke fyrstekake 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil bare legge inn ett lite livstegn fra meg. Eg blir nok borte herifra en stund fremover,  sliter med mye nå desverre. Og går å venter på svar fra legen min. Så orker ikkje holde fokus, men føler eg ligger stabilt på vekta.  Ser dere er kjempeflink alle sammen ☺️ om du vil fjerne meg på lista toam så er det greit. Eg titter nok innom igjen når eg føler meg klar til å fortsette kampen mot kiloene 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, tasseline skrev:

Hei. Vil bare legge inn ett lite livstegn fra meg. Eg blir nok borte herifra en stund fremover,  sliter med mye nå desverre. Og går å venter på svar fra legen min. Så orker ikkje holde fokus, men føler eg ligger stabilt på vekta.  Ser dere er kjempeflink alle sammen ☺️ om du vil fjerne meg på lista toam så er det greit. Eg titter nok innom igjen når eg føler meg klar til å fortsette kampen mot kiloene 😄

Vi sletter deg ikke fra listen, Du er en av oss gamle traverne. Bare kom tilbake når formen er bedre. Håper legen kan hjelpe deg.

Ha en god jul 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker krumkaker og kanskje en sort med småkaker før jul. Men har bursdag i desember så da blir det sikker noe kakerester i fryseboksen jeg kan ta opp om det skulle komme noen. Kransekake har jeg sluttet å bake, den kjøper jeg. 

Trodde det var noen oppskrifter på julekaker i GR bøkene. men de nye kursene har ikke oppskrifter. da må du gå på nettet. 

Er det ikke flere om har veid seg. Foreløpig bare Tonio og meg. Vet at ALV er på GC og smaller har vel ikke vært inne her på en stund. Hun nevnte på FB at hun kanskje kom tilbake. Sletter heller ikke henne ennå. 

Nå skal jeg ta en coronna test. Har tenkt med ut en tur, men vet ikke om det er greit når jeg er så snørrete.  

Ingen utslag på coronnatesten. Men snørrete er jeg . Hoster heldigvis ikke noe særlig lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkaker fra GR dagboken:

PLESNER. CA 30 KCS PR KAKE. 

INGREDIENSER

Antall porsjoner

 
2 stk egg
  • 100 g sukker
  • 1 dl hvetemel
  • ½ ts kardemomme
  • ¼ ts hornsalt

Allergener

  • Gluten
  • Egg

SLIK GJØR DU

En røre gir 20 småkaker.

  1. Visp egg og sukker til eggedosis.
  2. Sikt i hvetemel, kardemomme og hornsalt, og bland forsiktig.
  3. Sett røren med to teskjeer på en stekeplate dekket med bakepapir eller stekefolie.
  4. Stek kakene midt i ovnen ved 200 °C i ca. 10 minutter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...