Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Har vært stille fra meg i hele uka siden sist. Energien er pået lavmål etter den forkjølelsen som vvarte i hele 33 uker.  

Toam du har sikkert den samme forkjølelsen. Høres så kjent ut med å sitte oppe om natten grunnet hoste. Jeg so sittende i en stol på stua i 10 netter. Når jeg prøvde å legge meg i senga kom hosten med en gang hodet traff puta og så lå man der og bjeffet.

Når det gjelder baking så baker ikke jeg en eneste småkake til jul. Aleneboer og kakemons og julebakst hører ikke sammen. Spiser et par stk julaften hos datteren og det er alt. Men forrige dagen bakte jeg en krydderformkake samtidig som jeg bakte brød. Tok en skive og så rett i fryseren med den. Har også kjøpt en pose med 10 smultringer som gikk rett i fryseren. Litt vanskeligere å "ta for seg" når de ligger der.

Tonio, jeg synes å ha et delmål i vektskjemaet vårt er mye bedre enn totalmål. Sistnevnte virker psykisk så uendelig langt borte liksom ettersom man skal/må ned ihvertfall ca. 20 kg.

Toam, jeg har gått ned hele 100 gram siden sist men har nesten ikke rørt meg etter at forkjølelsen ble borte og det ble noen kuldegrader. Men som vi sier: ned er ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på noe når det gjelder baking og sukker. Dattera og svigersønnen startet lavkarbo da de kom fra 4 ukers ferie i sommer. Lagt på seg ganske mye begge to. Jeg hadde liggende en bakebok som heter "Baking uten sukker" som hun fikk og der var det oppskrifter på alle mulige kaker, små og store. Alt bakt med sukrin, fiberhusk eller mandelmel.

Det må vel gå an å bruke ihvertfall sukrin i julebaksten i stedet for sukker for "slankere" og diabetikere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mayh skrev:

Ser jeg har skrevet at forkjølelsen varte i 33 uker. Den er litt drøy altså. Skal selvfølgelig være 3 uker.

Det var bra. Jeg ble litt redd nå. Er på andre uken, men jeg ser at jeg også var kraftig forkjøla i  oktober så noe bør kanskje gjøres. Nå skal jeg koke meg litt saltvannsoppløsning. leste 1 liter vann og 1 ss salt. Orker ikke å gå bort på apoteket i dette været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tasseline skrev:

God morgen og tusen takk for all omtanke, det varmer i en litt tung tid 😊 Var på vekta i dag så tenker eg kan legge den inn likevel. Den var 106.8 så ganske stabil egentlig 😀 Ha ei fin førjuls uke alle sammen 😍

Du har hatt en jevn nedgang siden i sommer, ned 3 kg. Det er 500 gram i mnd. Dette går riktig vei. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har 4 av 8  rapportert vekt. Jeg blir sittende ved pc utover ettermiddagen, så jeg gir dem en frist til i kveld. Men da kommer listen. Jeg må sette onsdag som frist for at jeg ikke skal ha det hengende over meg hele uken. 

jeg har noe kunstig sukker i skapet. Tror jeg skal bruke det i noen småkaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viser vekta 88 kg.Har fallt helt av "slanke og spise fornuftiglasset" 🙄 Må prøve å komme på rett spor igjen,men det er ikke lett med alle sammenkomster med mat og kos i tiden fram mot jul. Ønsker dere god bedring med forkjølelsen,toam og mayh.Høres skrekkelig slitsomt ut å ha det sånn❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, andemor skrev:

Og du toam,skal ikke på noen måte ha dårlig samvittighet for at du har forlatt VK🥰

Takk for det Andemor.  Fikk veldig dårlig samvittighet når noen maste så mye, men klarte også å tenke at jeg har gitt dem muligheten til å være med her, med eller uten betaling. De kan ikke være avhengig av meg for å kunne slanke seg.

Og skravlingen på VK blir aldri den samme etter at så mange gikk ut og bare er på FB. 

Nå er det bare Alv og Smaller igjen, Smaller har ikke vært her på lenge og Alv er fremdeles på GC så da legger jeg ut ukens liste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45 uke46 uke47   +/-  +/- Totalt Mål
Alv 79,7 79,9 80,0 79,6 79,4 79,4     0,0    
Andemor 87,5 88,4   88,0 87,4 87,4   88,0 0,6 0,1  
Mayh 97,1       95,8 95,1 94,3 94,2 -0,1 -2,9 90,0
Mia-53 103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 102,7 102,4 -0,3 -1,0 95,0
Smaller 84,9 83,8             0,0   80,0
Taseline 112,1 107,4 107,4 106,7 ---- **** **** 106,8 0,1 -5,3 80,0
Toam 93 90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 91,3 90,6 -0,7 -2,4 85,0
Tonio 114,6 112,4 112,2 111,6 112 113 113,4 112,4 -1,0 -2,2 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hilsen fra meg på GC🌴To hele dager igjen før vi skal hjem igjen.  Vi har hatt det fint og varmt. På stranden har jeg for det meste ligget under parasollen .Jeg er litt redd for solen....Når det gjelder vekten så gruer jeg meg til å bestige den når jeg kommer hjem 🥵

Du må ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke er på VK ,snille deg Toam 🌺 Du har jammen vært snill som har lagt til rette for oss i mange år ❤️Takk for deg💐

Nå skal jeg nyte siste solstrålene ved bassenget 🌴⛱️🌴Ha en kveld !

Tasseline: Gode tanker til deg ❤️

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg veldig fint den siste uka, men merker at jeg trenger å holde fokus. Prøver å kjenne igjen tegn.... f.eks igår spiste jeg en stor ribbemiddag, da er jeg mere sugen på ting idag. 

En annen ting: skulle endelig få skifta dekk idag, men så er bilen HELT død! Sukk! Svogeren min skal prøve å sveive den igang i kveld. Men obs, obs - hold fokus (jeg har jo ikke godteri i hus, og kommer meg ingen vei, hihi) 

Skal prøve å ordne litt hjemme, det er så rotete her. Får starte på kjøkkenet, tenker jeg. 

God torsdagskveld! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit når en ikke kommer seg i butikken Tonio. Så lenge en har alt en trenger hjemme. Da er det ikke så farlig med alt en har lyst på 😊. I dag må jeg ut en tur. Tenkte mannen kunne måke fram bilen for meg, men han har blitt smittet av meg og har ikke tenkt seg ut.  Jeg er bedre, men må ha flere papirlommetørkler og hvite herrelommetørkler. hostesaft og noe mat. Får ta på meg munnbind. 

Skulle ha vakt i kafeen på julemesse på søndag, men meldte fra i går at de må finne en annen. Tar ikke sjansen på at jeg står der søndag morgen og ikke kan stille. 

Så får jeg heller være hjemme og strikke ferdig noen julepresanger. og kanskje omsider få satt på linningen på bunadbuksa til sønnen min. Tenkte han kunne få den i julepresang selv om vi ikke har fått jakken til å passe ennå. Det får vi ta til våren. Tror det må syes ut igjen. Men jeg er så dårlig på håndsydde knapphull så det må jeg trene mer på. I symesterskapet sa de at du måtte sy minst 50 knapphull før det ble bra. Snakker om tålmodighetsarbeide. Skal prøve forskjellige knapphull på den nye symaskinen min og se om noen blir bra. Det er svart mot svart så det synes ikke noe særlig. Verre med jakken som har grønntråd på sort. Der synes det godt. 

Nå er jeg at lysene kommer opp på verandane rund oss og litt snø er det på bakken. Det blir så lyst og fint. Hyggelig i denne mørke triste tiden. 😊

Ha en fin fredag. Jeg må mane meg opp og komme meg ut i denne utrygge verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp godterier og kaker Toam😄 Du har sikkert mistet smak og lukt med den forkjølelsen så det er ingen vits. hehehe.

Du står på Tonio. Bra du ikke har godterier i huset. Da spiser man mat i stedet.

Er litt oppesen her. Har ikke spist sjokolade eller annen snop siden jeg kom fra Kypros 28. oktober.Det har nok å gjøre med at jeg var sjelden ute og handlet i tillegg til tap av smak og lukt. De siste dagene har jeg unnet meg 1 skive hjemmebakt krydderkake til ettermiddagens tekopp.

Er spent på vekta mi neste uke ettersom jeg har vært så sunn den siste tiden. Sitter med en lunsj av masse reker, tomat og isbergsalat. Litt aioli på brødskiva og det smaker fortreffelig.

Snakkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med liv på tråden. Jeg skulle skrive onsdag kveld  men glemte det. Må ærlig innrømme at jeg hadde bedre kontroll på ting før. Men får bare takke og bukke for at jeg er frisk. Litt vondter i ledd ig kne og  hofter, men det er noe de fleste i vår alder merker.

Synes dagene går fint. Litt vanskelig igår med besøk av venner 2 ganger. Skulle pakke og gjøre klar til reis til barn og barnebarn idag. 

Ble nok litt mye kalorier. Stekte tynne pannekaker og pisket krem. Bruker dia eplemos og jordbærsyltetøy. Må jo leve også. Nå er det å stramme inn idag. 

Var innom Euro Spar på Brokelandsheia. Der ligger jo sjokolade i inngangen til knallpris. Plukket 2-3 stykker, men greide å legge de tilbake. Blir litt fristet når vi sitter i bil 7-8 timer.

Det blir reker til kvelds. Har alle dere som er aktive her nå vært med Toam på VK?

Veldig kjekt at dere fant veien hit  

Jeg får ikke veiet meg på onsdag. Er i Oslo og torsdag kjører vi til Gøteborg til mannens søster som er syk. Gleder meg til å gå forbi alle godisene og tax fruen på ferja hjem...Måtte jeg beholde samme styrke som idag. 

Ha ei god helg alle sammen. Vi sender styrkeklem til hverandre🙂🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med strikking og sying, Toam. Ja, skjønner godt det er tålmodighetsarbeid. Og vanskelig. Jeg kan ingen av delene, men har stor glede av symesterskapet. Liker den britiske versjonen også.

Mayh, så flink du er. Å holde seg unna godteri hjelper veldig. 

Jeg klarte meg igår, men idag også kjenner jeg meg sugen/sulten. Men vet dere: da går man ned i vekt! Gjelder å spise litt sunt fett og proteiner, så går det over igjen.

Jeg fikk sviv på bilen igår, så skal ut en tur senere i ettermiddag/kveldinga. Mannen til ei venninne tilbød seg å skifte dekk i helga, så da takket jeg ja til det. 

Håper å få opp noe adventslys i helga, men her mangler det jo kroker til sånt. Får se hva jeg får til.... Kanskje litt lys på verandaen... det er jo min første veranda. Det blir nok litt halvveis i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mia - det var Toam som tipset om denne gruppa. Og det er akkurat det jeg trenger, noen å snakke med, få tips og støtte, og det samme tilbake. 

Flink du var som gikk forbi sjokoladen! Vi trenger det ikke! Og ihvertfall ikke 200-grams! Det er jo å be om trøbbel. Det verste er jo at når sjokoladen er spist opp, så har man lyst på mer, driter litt i å være flink med maten, blir likegyldig, oppgitt, og galeien er et faktum. 

Nei, nå er vi i godt stim! Grovbrød m leverpostei og sylteagurk, er ikke det deilig kanskje?? :)

Og reker.... det fikk jeg lyst på. Nå er det to som har skrevet om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tonio, tror nok vi er inne i en god stim. Det er forunderlig hva som skjer i kroppen når den ikke får sjokolade og annet godis samt kaker. Min har bare fått vanlig mat denne uka pluss en daglig skive med krydderkake. Snikveide meg i morges og ble gledelig overrasket.

God mathelg til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...