Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Stille fra meg noen dager. Sliter her med betennelse i høyre fot og skinke. Greier ikke fungere. Har fått medisin, så det vil nok bli bedre. Så inntil tirsdag har jeg nok med å bli bedre. Baking og sånt er satt på vent. Men innimellom har vi greid å pynte ferdig til jul. 

I tillegg fikk min mann lungebetennelse etter turen østover  så vi sitter/ligger her og flirer av og til av situasjonen.

Det blir jul og det finnes håp om bedre dager.  

God førjulstid til dere alle. Og god bedring til dere som trenger det❤❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring,  Mayh! Det hjelper veldig faktisk :) du har rett, man vet det jo så godt, men en slik påminnelse er så viktig. 

Jeg veier mer idag enn på mandag, men nå får jeg fortsette i godt spor over helga, så ser vi. 

Mia, god bedring til deg og mannen! Så trasig å bli sjuk nå, men bedre nå enn i jula. Og så koselig at dere har fått pynta til jul, da føler man seg automatisk mer i rute. Det er noe med det som er så synlig. 

God lørdagskveld til alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hilsen fra meg på Oslotur .Kaldt og fint her oppe i åsen,men hjemme er det enda kaldere, opp mot 13 minus 🥴 I dag har jeg satt sammen 6 søte små pepperkakehus som ble pyntet med godsaker av ivrig barnehånd.  Jeg smakte på en seigmenn,men det er alt jeg har spist av søtt. Deilig vegistaco til middag. Så godt . Spent på vekten neste uke. morgen er det juleforestilling i Chateau Neuf. En jente som er spent på å danse,men den kan hun 🎶😊

Mia: Riktig god bedring til deg og mannen. Og god førjulstid 🎄Godt det er noen dager til jul 🌹❤️

Tonio: Klapp på skulderen som sender julekaker ut av huset 👏👏Heia deg ❤️

God og fin adventshelg ønsker jeg dere 🌟🌟🌟🌺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til deg og mannen Mia. Det blir jul uansett hvor mye vi styrer.

Var det fint på Chateau Neuf Alv? Var det minste jenta som skulle opptre eller hun store som du har hjemme?

Flink du som gir bort kaker Tonio. Der har jeg et problem. Men jeg er flink til å putte rester i fryseren. Julekakene har vi ikke startet på ennå, med unntak av de jeg la ut oppskrift på for et par uker siden. og de har jeg spist opp. 😊 Mest sukker, egg og mel. Tar baksten neste helg. Bare 2-3 sorter. Har kjøpt karansekake. Og vi skal ikke være hjemme eller ha gjester på juledagene. 

Har sittet for mye opp på kvelden/natten og sett på julefilmer, mye romantikk for en gammel dame. Og da har jeg spist kokesjokolade. 😔. Kan ikke gjøre noe med det nå. Spist er spist.  Bare en halv plate igjen og den går nok med i kveld. Fant at det fremdeles er julefilmer jeg ikke har sett. 😃

En film jeg vil anbefale er "One Christmas Eve" på TV6. Ikke romantikk, men veldig morsom. Når noe går galt, går ofte resten galt også. 

Nå må jeg fortsette å rydde litt i julepynten. Ha en fin advents søndag. Og vi veier oss på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Vi sitter og ser julefilmer her også.. så den filmen igår. Den var god og den nydelige slutten med god sang og musikk..det er håp for grinebitere også.

Jeg har ikke fått ihus så mye godsaker. Det er litt kjedelig, men egentlig godt. Igår fikk jeg besøk av venninne med ferske hvete rundstykker. Er jo bare luft og jeg ble faktisk sugen på alt mulig utover kvelden. Heldigvis hadde jeg ikke lyst på de småkaker jeg har bakt med dia. De er ikke gode.

Kom meg gjennom kvelden uten å gå i fryseren. Der har jeg wienerbrød med beste fyllet i verden. Har bestemt at de skal være til gjester.

Jeg er bedre idag og etter 4 dager med mye vondt så ser jeg lys i tunnelen. Kanskje det kan bli krumkaker idag. Vil bake med vanlig sukker og heller ta litt mindre i.   

Kos dere der dere er.  Fin søndag ønskes dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at vi er alle så redd for sukker (og fett), men i juledagene synes jeg ikke det er så galt at vi unner oss litt julekaker med sukker i og maten er jo litt fetere enn vanlig. Vi gjør jo så godt vi kan i årets andre 11 måneder så litt fortjener vi, ikke sant? (Sier hun som sitter og spiser julekake med smør og brunost) :-)

Nå kjenner jeg meg ordentlig frisk etter forkjølelsen. Jeg var jo skikkelig dårlig i 3 uker men har ikke vært ordentlig bra i lungene etter det før nå. Har nok med min kols å gjøre.

Så idag har damen bestemt at i morgen tidlig skal første økt på treningssenteret startes opp igjen. Blir vel mye pust og pæs tenker jeg. 

Greide ikke å åpne korken på en Grans julebrus (uten tilsatt sukker) i ettermiddag, så ferskvaremusklene må bygges opp igjen.

Godt å høre at du er litt bedre Mia-53.

Toam jeg har også sett litt på julefilmer men helst på ettermiddagen på kanal 5. Jeg er ikke noe kveldsmenneske og hopper i køya med en bok etter at alle pustemedisiner er inntatt kl 21.00 og C-pap er gjort klar. Men jeg har ingen sjokolade i huset så det blir ingen "snaskekino". hehehe.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med en filmanbefaling, Toam :) Jeg holder på med The Crown, og er inne i 5.sesong. Syns serien tapte seg noe utover...

Godt å høre at Mia og Mayh er bedre! 

Mayh, jeg er enig med deg. Jeg prøver heller å redusere mengde, og spiser noe av det jeg liker godt. Men det krever bevisstgjøring både der og da, og ikke minst i ettertid. 

Nå kan jeg ta av meg glorien, forresten 🤭😇🤣 igår kjøpte jeg inn diverse. Skulle ha noen adventsgjester, så da ble det noen godsaker idag. Ikke full sprekk på noen måte, samtidig vet jeg jo at kaloriene flyr fort når det er litt av det, og litt av det. Nå har jeg pakka restene godt vekk, og målet er å ikke spise noe av det de neste dagene når jeg er for meg selv. Fingers crossed!! 🤞

Den store styrkeprøven er igang....

Vekt fra meg kommer på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg våknet idag, var jeg godtesugen. Det setter seg virkelig i kroppen når man spiser søtsaker altså. 

Jeg har holdt stand, må jo nesten det når jeg har gått høyt ut her, hehe. 

Må se om bakeren selger Ingers rugbrød, jeg trenger virkelig noe grovgrovt brød nå. Får mer sving på magen også Da tenker jeg ikke på dissing av magefettet! :lol:

Jeg føler på en måte at jula er nærmere enn den faktisk er.... det er jo ikke til helga, men neste helg. Mangler nå 1 gave, nei - nå kom jeg på en venninne og gutten til noen venner av meg. Jaja, jeg har jo enda tid.  Samt en bursdagsgave til 8 åring. Det var visst litt det, får prøve til onsdag. Imorgen skal jeg til min far og gjøre klart gjesterom for julegjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet hjem fra Oslo sylta forkjølt, hoster og snyter og er ikke noe særlig tess . Godt å komme hjem. Fikk det vel på turen da vi satt 3 timer på flyplassen og med stappfull bane til Lillevann. Så kjedelig, men vi fikk jo kost oss og så jenta vår danse på Chateau Neuf. Så flink, at...bestemorskryt💞 Det var veldig flott og det var minstejenta som danset,Toam 😊

Jeg har ikke gjort noen juleforberedelser, men det får våge seg.Bare vi får handlet inn julemat og pyntet juletre og stue og har noen gaver til S så er jeg fornøyd. Lovet henne å lage krumkaker😊

Vekten min i dag er 79,9.Matlysten har vært laber de siste dagene. 

Ønsker dere fine dager inn mot jul....uten stress og mye hygge ...og koselige julefilmer 🎄💞😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vekt 101,8. Det virker.

Nettopp vært hos kiropraktor både igår og idag, det er slitsomt å verke. Fått god hjelp så jeg håper det blir bedre. Har måtte avlyse alle "kjekt" fram til jul. Håpet er å bli bra så jeg får bakt litt mer. Har lovet min venninne lefser, men måtte ringe og si at de kommer om helsa holder.  Sånn er livet. Jul blir det uansett.

Vi holder fast på å veie oss og melde av og til. Det hjelper når vi er flere

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo håpet på mere nedgang enn de 200 gram jeg har gått ned til 92,2 men som vi alle er enige om her inne, ned er ned. Total nedgang fra startvekten er dermed 4,9.  kg  Håper ihvertfall at jeg får se totalt ned 5 kg i neste uke.

Det er dannet en strikkeklubb her på Løren og jeg skulle vært der i kveld men når sant skal sies så har jeg ikke noe lyst til å gå ut i denne kulda. Pusten svikter meg.

Hadde besøk av datteren i går ettermiddag. Hun og mannen er på lavkarbo siden 1. august og de har begge gått ned masse, spesielt svigersønnen. Hun hadde medbragt lavkarbo middag som også ble spist av meg. Kyllingspyd med masse blandet salat. Godt var det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vekt er også uendret, og det er jeg faktisk veldig fornøyd med. Altså 110.6. 

Jeg har vært så sulten idag, så da håper jeg det betyr at jeg mister vekt. Skal koke meg 2 egg nå, trenger sikkert litt proteiner. 

Grattis med nedgang og stillstand til dere andre! 

Alv, så koselig å se barnebarn danse. Men trasig du ble så forkjøla på turen. Har du testa for covid? Det er så mye som går nå, at bare man stikker nesa ut så får man virus kasta etter seg. 

Mia, bra du kan få hjelp av kiropraktor. Sikkert lurt å avlyse ting og tang nå, men kjedelig selvfølgelig. 

Mayh, 200 gram ned er jo velkomment! Flott det i førjulstida. Skjønner godt du kvier deg for å gå ut i kulda, det er virkelig brrrh nå!! 

Toam, koselig med luncher i disse tider. Skal prøve å få til noe sosialt før jul, men må begrense det også. Skal prøve å hjelpe min far litt et par dager. Også idag, vi har vaska og ordna gjesteromma til julegjestene. Godt med alt som er ferdig.

Nå sitter jeg foran ovnen, har ikke vært hjemme idag, så var litt kulskent i stua da jeg kom hjem.

Ha det så lenge 😊

Jeg er så glad for denne gruppa!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, mayh skrev:

Hadde besøk av datteren i går ettermiddag. Hun og mannen er på lavkarbo siden 1. august og de har begge gått ned masse, spesielt svigersønnen. Hun hadde medbragt lavkarbo middag som også ble spist av meg. Kyllingspyd med masse blandet salat. Godt var det.

 

Husker når Wendy gikk på lavkarbo så gikk hun og mannen ned masse. Bra for de som klarer det, men jeg synes det er vanskelig å gjennomføre over lang tid. Skulle kuttet ned på karbohydratene i flg min lege. Får redusere på brødet og spise mer pålegg. 

I dag skal jeg på lunch med 2 venninner. Vi hadde planlagt en tur på Bærum Verk, Julemesse ute. Men når gradestokken kryper under -10 så dropper vi det. Trenger ikke noe der uansett. 

Venter ikke på flere, Nå legger jeg ut listen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke41 Uke 42 Uke43 Uke44 Uke45 uke46 Uke47 Uke48 Uke49 Uke50   +/-  +/- Totalt
Alv 79,7 79,9 80,0 79,6 79,4 79,4     81,5   79,9 -1,6 1,8
Andemor 87,5 88,4   88,0 87,4 87,4   88,0 88,0 88,2   0,2 0,7
Mayh 97,1       95,8 95,1 94,3 94,2 92,7 92,4 92,2 -0,5 -4,9
Mia-53 103,4   103,1 103,1 104,1 103,4 102,7 102,4 102,4 102,3 101,8 -0,6 -1,0
Taseline 112,1 107,4 107,4 106,7 ---- **** **** 106,8         -5,3
Toam 93 90,6 91,0 90,7 91,3 91,8 91,3 90,6 89,9 90,3 90,3 0,0 -3,1
Tonio 114,6 112,4 112,2 111,6 112 113 113,4 112,4 111 110,6 110,6 0,0 -3,6
                           
Totalt                       -2,5 -16,5
I snitt                        -0,31 -2,06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, toam skrev:

Får redusere på brødet og spise mer pålegg. 

Da jeg var 4 uker på Glittreklinikken (lungepasienter) så hadde vi også timer i ernæring for en stor prosent av lungesyke som har lungekapasitet under 50% har dårlig apetitt og får ikke i seg nok proteiner. Da lærte vi at på en skive brød kan man godt ha 2 - 3 skiver skinke/pastrami eller annet kjøttpålegg med en skive gulost på toppen, og gjerne tomat/agurk oppå der igjen eller ved siden av. Tror nok det kan anvendes for oss slankere også.

Jeg tar gjerne smøreost med smak i på skiva i stedet for smør eller margarin under pålegget. Det er mange små triks vi kan gjøre for å få i oss mer proteiner.

-10,5 i skrivende stund og jeg måtte sannelig ut og kjøpe melk. Tok dagens trim med det samme jeg kom hjem og kostet svalgangen fri for snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tonio skrev:

Min vekt er også uendret, og det er jeg faktisk veldig fornøyd med. Altså 110.6. 

Jeg har vært så sulten idag, så da håper jeg det betyr at jeg mister vekt. Skal koke meg 2 egg nå, trenger sikkert litt proteiner. 

Grattis med nedgang og stillstand til dere andre! 

Alv, så koselig å se barnebarn danse. Men trasig du ble så forkjøla på turen. Har du testa for covid? Det er så mye som går nå, at bare man stikker nesa ut så får man virus kasta etter seg. 

Mia, bra du kan få hjelp av kiropraktor. Sikkert lurt å avlyse ting og tang nå, men kjedelig selvfølgelig. 

Mayh, 200 gram ned er jo velkomment! Flott det i førjulstida. Skjønner godt du kvier deg for å gå ut i kulda, det er virkelig brrrh nå!! 

Toam, koselig med luncher i disse tider. Skal prøve å få til noe sosialt før jul, men må begrense det også. Skal prøve å hjelpe min far litt et par dager. Også idag, vi har vaska og ordna gjesteromma til julegjestene. Godt med alt som er ferdig.

Nå sitter jeg foran ovnen, har ikke vært hjemme idag, så var litt kulskent i stua da jeg kom hjem.

Ha det så lenge 😊

Jeg er så glad for denne gruppa!

 

Jeg testet heldigvis negativt på covid i går,Tonio. Jeg hoster så fælt at jeg nesten går i kne og det er grusomt vondt i bryst og ryggmusklene.Håper ikke det utvikler seg til noe mer.....🤞Sitter ved ovnen og drikker varm solbærsaft og alle juleforberedelser er satt på vent. Det blir jul i år også 😃🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alv skrev:

Jeg hoster så fælt at jeg nesten går i kne

Å du og du. Høres ut som samme forkjølelsen jeg hadde. Varte i 3 uker. Jeg satt i en stol på stua i ca. 10 netter og sov for hvis jeg la meg ned hostet jeg i timevis. Ta tida til hjelp og få legen til å skrive resept på Cosylan eller noe annet reseptpliktig. Fantes ikke i Norge da jeg var syk. God bedring til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den hostinga er tung, Alv 😪 fortsatt god bedring! 

Ja, å kutte ned på karber er nok bra, særlig  de raske selvfølgelig. Vel kan vi være i dårlig form, men de raske karbohydratene klarer vi å innhente, haha.

Idag hadde vekten min gått ned, smilte bredt da :lol: Nå har jeg vært flink og holdt meg unna kjeks og snop de seneste dagene og da fikk jeg altså belønning for det. 

Jeg har ikke ført dagbok de siste ukene, men har min ca meny som består av 4 skiver + 2 knekkebrød pr dag, pluss middag og frukt. Føler jeg middagen blir stor, spiser jeg kanskje ei skive mindre. Noen ganger ei skive mer. Det funker foreløpig. 

Takk for lista, Toam!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, mayh skrev:

Å du og du. Høres ut som samme forkjølelsen jeg hadde. Varte i 3 uker. Jeg satt i en stol på stua i ca. 10 netter og sov for hvis jeg la meg ned hostet jeg i timevis. Ta tida til hjelp og få legen til å skrive resept på Cosylan eller noe annet reseptpliktig. Fantes ikke i Norge da jeg var syk. God bedring til deg.

Cosylan er fremdeles utsolgt i norge. Synd, for det er det eneste som hjelper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært hos tannlegen og slapp å betale ! Jeg har betalt flere tusen tidligere i høst da... jeg har ikke klart å tygge på venstre side etterat jeg var hos han sist, fikk "støt" bare jeg spiste en kjeks (som jeg selvfølgelig ikke har spist mange av!) Viste seg at fyllingen var litt for høy., dermed ble tanna pressa opp.

I kveld har jeg pakka inn julegaver, skrevet litt julekort, rydda og laget lister/planer. Skjer litt for mye frem mot jul, selvom det bare er koselige ting. Jeg ble ganske gåen av det jeg gjorde i kveld også,  jeg - så det var deilig å komme i seng. 

Gleder meg til imorgen, for da blir det væromslag. Jeg syns det er for kaldt nå, med minus 10. Men da får vi vel ei forferdelig glatte når vi får 0-føre. 

Jeg er stolt av meg selv denne uka, har kun spist mat, og i passelige mengder. Var veldig søtsugen/sulten på mandag og tirsdag. 

Nå blir det 2 dager med førjulstreff, men skal prøve å begrense meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tonio skrev:

Skjer litt for mye frem mot jul,

Her hos meg skjer det sannelig litt av hvert etter jul også. Sameiet har skiftet sikringsbokser og i januar skal de inn i leilighetene for å koble til noe mer. Da er jeg på Kypros. Sendte mail til styret om det kunne gjøres hos meg før jeg reiste den 7. januar. Monotont svar: Gi nøkkelen til naboen. Liten service å hente der.

Strømutkobling i.f.m. strømtavlen i kjelleren i 8 timer natt til 3. januar. Jeg må sove uten c-pap. 4. januar er det Ullevål med øyenlege. 

Du har rett Toam det skal bli noe til knall og fall når mildværet kommer nå. Tror jeg må leite opp broddene mine. Lysten til gipsing av ekstremiteter er ikke til stede. 

Tonio så flink du har vært og har allerede fått uttelling på vekta. Bare fortsett, heiarop herfra.

Skulle ha vært en tur på butikken men tror jeg bare slanker fryser og kjøleskap litt idag. Orker ikke denne kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...