Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Tida bare løper fra meg - en travel periode både på jobb og i heimen.

Og det er ikke av det gode for meg. Da blir det raske - og ikke så sunne måltider. Og jeg har altfor lett for å gå amok i skuffer og skap når jeg endelig kan sette meg ned.

Har droppa vekta - og kommer ikke til å veie meg før jeg er tilbake fra ferie. Trening har det også blitt så som så med. Men masse hagearbeid og lange trilleturer med barnebarnet teller litt håper jeg :)/>/>/>

 

Så nå drar jeg 14 dager til sol og sommer på vakre Kreta. Da blir det nok litt ekstra av både det ene og det andre. Men vi pakker joggesko og treningstøy og satser på lange morgenturer på stranda B)/>/>/>

 

Nyt vår og forsommer - og gratulere med 17. mai på forskudd :D/>/>/>

 

-mia52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fa-mol

Dere er dyktige, damer! Hurra for dere! :D

 

Tiden løper avgårde, og jeg har en følelse av at jeg ikke greier å henge med. Kiloene løper, de også. De fleste løper imot meg og kaster seg på meg med stor glede, de færreste løper fra meg (og noen av dem løper etter meg og når meg igjen).:angry:

 

Det har vært hektisk siden jeg sist ga lyd fra meg. Mye festivitas, dessverre :huh: , det vises på vekten. Den har gått opp og ned, opp og ned. Har ikke vært på vekten på en stund, kjenner det på klærne. :(

 

Jaja, jeg får komme skikkelig i gang igjen.

 

Kos dere den 17. Håper alle får solskinn og en fin dag, uansett hvordan dere feirer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liv i meg, men slanking har ikke vært helt i fokus. Men jeg fikk en aha opplevelse når jeg ikke får på meg mer enn noen plagg av fjorårests sommertøy.

 

I morgen reiser jeg på kultur og pilgrimsvandring i Italia. Så bare at det er en fin kultur-tur og tenkte ikke over at jeg skal gå :P/> . Får håpe formen holder. Uansett blir det bevegelse i 3 av dagene. Og så er det alternativer i 2 dager.

 

Jeg liker ikke å ha en BMI på 30 eller mer. Der har alltid grensen gått for meg. så jeg har skjerpet meg. men det ble dessert når vi spiste buffe på 17. mai. Og i helgen var jeg på hyttetur med barnebarna og da ble det litt gotteri, men mest popkorn.

 

Men det går nedover, selv om det er med museskritt. Kommer innom igjen om en uke.

Stå på. Vi får det til.

 

20.03.2017 92,3

27.03.2017 90,8

05.04.2017 91,4

17.04.2017 92,5

24.04.2017 92,1

01.05.2017 92,1

08.05.2017 91,8

15.05.2017 91,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest radiogaga

Hei igjen damer :)

 

Er en stund siden jeg har vært her inne nå. 4 kg til 17 mai holdt nok ikke, men jeg klarte 3,5. Men det er selvfølgelig fordi jeg ble dårlig og måtte legges inn på sykehus. Der var jeg den 17. Nesten 2 uker på sykehus, med dårlig matlyst, resulterte i vektnedgang. Men det er jo ikke den ideelle måten å gå ned på. Nå når jeg endelig er kommet hjem, må jeg fortsette i denne gode tralten, med gjevnlige måltider og ingen godteri. Selv om det ble dessert hver dag på sykehuset, en liten porsjon.

 

Nå må jeg gå på krykker en tid fremover, so det blir nok ingen trimpoeng på meg. Og da må jeg selvfølgelig fokusere på maten.

 

Nå skal jeg ta med meg knekkebrøda ut på terrassen og slikke litt sol B) Ha ei fin helg, tirsdag er det veiedag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Ja, i dag er det tirsdag, og veiedag :) ned 1,2 kg denne gang. Nå synes jeg faktisk det går litt for fort. Tenker at med smerter og sykdom, bruker jo kroppen en del energi på det. Ingen trim pga krykker, men veldig obs på mat. Spiser knekkebrød til frokost, og yoghurt med musli til lunsj, og vanlig middag. Frukt mellom måltidene. Ingen særlig mat etter kl 20.00. En yoplait 0% vanilje av og til på kveldstid. Om dere ikke har prøvd den, må den prøves. Den er virkelig god :D

 

I dag viste vekta 87,6. Da tenker jeg at jeg er begynt på 80 tallet, og skal gjøre det jeg kan for ikke å se 90 tallet igjen. Det har jeg sagt før, men.... gjort er gjort og spist er spist. Nå må det fokuseres på det positive :rolleyes:

 

Hvordan går det med resten av gjengen?

 

Ha en fin uke alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tilbake til kvardagen :)/>

 

Feriemoduset har vel ikke helt sluppet taket - men jeg jobber med saken ;)/>

Vekta får hvile til neste uke. Da får jeg manne meg opp til å se resultatene av 14 dager med masse god mat og drikke. Har prøvd å begrense meg til måltidene. Klarte å kutte ut på snacks og sånne uhumskheter i stor grad.

Men det er en del kalorier i oliven og vin, yoghurt og honning og nøtter også. Sunt - men kaloririkt :unsure:/>

 

Har kjøpt tredemølle som er vel innstallert i nytt treningsrom i garasje. Der har sykkelen også fått sin plass.

Er ingen fan av noen av delene - men må man så må man <_</>

Ingen unnskyldning ved dårlig vær altså ;)/>

 

Så ny vekt kommer - forhåpentlig - på mandag :)/>

 

Enn så lenge - ha ei nydelig pinsehelg :)/>

 

radiogaga - det går jo så det suser hos deg :)/> Ikke greit med sykdom og krykker da. God bedring til deg :)/>

 

Lykke til alle sammen. Et skritt fram og to tilbake - men vi gir ikke opp :D/>

 

-mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fa-mol

Hallo igjen, damer. :)

 

Jeg har ikke gitt opp, selv om jeg ikke har gitt lyd fra meg på en stund. Har vært ganske lite hjemme, og har ikke mobil nettilgang - bare den stasjonære pc'en hjemme.

 

Vekten svinger opp og ned, de samme 3-400 gram om og om igjen. Rene holde vekten, men det er så alt for tidlig. :( Har derfor ikke orket å endre på vektsignaturen, foreløpig får den stå der den står. Det kommer bedre tider. :D

 

Blir mye borte i sommer, så det blir bare sporadiske oppdateringer fra meg. Gleder meg til å komme sterkere tilbake om en 7-8 ukers tid. :)

 

Ønsker dere alle en flott sommer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen på en tirsdag :)/>

 

I går viste vekta 87,2 kg :mellow:/>

Egentlig ikke så galt etter ferie. Men det er jo de samme kiloen som må tas gang på gang. Og det er langt igjen til stabilisering :P/>

 

Har regnet litt på dette. Og siden januar har jeg klart å gå ned 1,6 kg. Det er ikke mange grammene i uka det sånn gjennomsnittlig. Fortsetter det sånn kan jeg se langt etter første delmål på 85 :o/>

 

Nå er det 30 uker igjen av dette året. Dersom jeg klarer 0,3 kg pr uke vil jeg kunne logge rundt 78 kilo den første januar 2018. Og jeg vil nå mitt første delmål 24. juli i år!!

Burde kunne gå det altså :D/>

 

Da gjenstå bare gjennomføringen :lol:/>

 

Ellers har jeg hatt ei fine pinsehelg med vennebesøk og stor familiemiddag i går. Det ble grilling ute og spising inne :)/>

 

I dag får jeg planlegge middager framover - og treningsrutiner.

Ble ingen treningstur i går - så da er det ingen bønn i dag. Pisseregn her nå - men værmeldinga lover opphold utover dagen. Så da satser jeg på skog og mark i ettermiddag.

 

Så da har jeg bestemt meg for å gjøre en hederlig innsats utover.

 

Lykke til alle sammen - enten vi bestemmer oss for å sette ting på vent inntil videre eller prøver oss med litt moderat vektreduksjon.

Greit om det ikke blir altfor mange plusshekto som må bort etter sommerferien.

 

-mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen

:rolleyes:

 

Opp 400 g denne gangen :huh: det får vel 50 års laget jeg var på i helgen få skylden :lol: Dvs må nok legge skylden på meg selv, det er jo min hånd som putter kakene inn i munnen min :blink: ja ja, gjort er gjort og spist er spist som det heter. Da er det berre å fortsette å få bort de grammene atter en gang, og kanskje litt mer. Ha en fin dag i ruskevèret, so tastes vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)/>

 

Ligger nok litt over sånn kalorimessig. Ser jeg har et gjennomsnitt på litt over 1600 kcal - planla å ligge rundt 1500.

 

Men synes egentlig det har gått forholdsvis greit. Har holdt meg til måltidene - og det går greit når jeg kan planlegge.

 

Var på bytur med eldste barnebarn i går - handling og restaurantbesøk. Valgte salat og ingen dessert - kun en cappucino. Det synes jeg var et bra valg :P/>

 

Men trening er det verre med - kommer ikke i gang :huh:/>

Tror jeg legger inn hagearbeid som trening ;)/>

 

Stå på damer!

 

-mia52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede torsdag :blink:/>/>/>

Denne uka har formelig rast avgårde i ekspressfart - og snart er det helg igjen.

Resultat ved veiing mandag var ned 0,4 kg. Og det sier jeg meg fornøyd med - resultatet altså. Er ikke like fornøyd med egeninnsatsen hverken på matfronten eller treningsfronten. Men klarer jeg å holde noenlunde fokus i ukedagen kan jeg kanskje klare målsettingen på 0,3 kg pr. uke.

 

Denne uka har vært så hektisk at jeg har valgt bort notering av mat og trening. Kjenner det ikke er bra :(/>/>/>

Får best resultat når jeg skriver ned alt jeg putter i munnen :P/>/>/>

 

Men satser på nedgang på mandag. Og hagearbeid er fortsatt den eneste trimmen for tida :mellow:/>/>/>

 

Nyt helg og kvardager - det er nå vi lever :)/>/>/>

 

-mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere damer!Jeg er her fortsatt, men gikk litt lei en periode. En hel måned gikk uten bevegelse på vekta, ikke opp (heldigvis) men heller ikke NED!! Men endelig så jeg i går en LITEN forskjell, faktisk ned 0,3 kgtongue.gifSlik har det vært lenge nå. Jeg kvitter meg med et par kilo og så er det stoppangry.gif Håper det løsner litt nå igjen slik at motivasjonen stiger.Har lest på forumet og ser at det gåt litt opp og ned for noen av dere ogsåwink.gif Det blir jo ikke enklere jo eldre man blir heller. Jeg har nok innsett at jeg må redusere litt på målet mitt så nå satser jeg (i første omgang) å kvitte meg med 5 kg. Så får jeg evt. sette nytt mål etter det. Ser ut som det kan bli vanskelig nok å kvitte seg med 5 kg ogsålaugh.giflaugh.gif Ha en fortsatt fin uke smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)/>/>

 

Riktignok gikk det feil veg på vekta da - opp 100 gram :o/>/>

Kan nok ikke skylde det på noen andre enn meg selv. Ble i overkant mye denne helga - spesielt på søndag. Klarte ikke å begrense meg :o/>

 

Får prøve å ta meg inn denne uka. Eller ikke bare prøve - må klare det <_</>/>

 

Nå har vi bestilt ferietur i september - og vi skal ha bryllup i oktober. Og jeg har veldig lyst på ny og stilig kjole til det bryllupet ;)/>/>

Så da får en brette opp ermene og bruke vett ;)/>/>

 

Man tar med alle lyspunkter Betty Blue. Ingen oppgang betyr at man slipper å ta av de samme kiloene gang på gang ;)/>/>

Har også funnet ut at jeg må være litt realistisk i forhold til mål. Synes det er mye tøffere å gå ned nå enn tidligere. Må ha fokus hele tiden. Men umulig er det ikke heldigvis :D/>/>

Gratulere med nedgang - liten eller stor - nedover er bra :)/>/>

 

Vi legger gram på gram - og så blir det plutselig en kilo!!

 

-mia52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og et lite pip fra meg. Jeg har falt litt av lasset, men har ikke gitt opp. Det går gradvis nedover med noen gram i uken. Ser jeg har gått ned 1,3 kg siden påske. Ikke mye å skryte av, men tror jeg har snudd trenden.

 

Noe ferie er unnagjort, men det meste gjenstår. I morgen reiser jeg en uke på hytta med et barnebarn. Vi skal fiske, bade og gå tur. Og gå på kafe når vi er nede i bygda. Det er i nærheten av Åmli (aust agder) så der er nesten fjellet.

 

Så er det 2 uker ledig, før jeg og samboeren tar 1 uke på hytta ved sjøen. Deretter er det igjen to uker ledig før vi reiser en uke på hans hytte.

 

Og da er det viktig å ikke skli helt ut på hyttetur, og ihverfall ta seg sammen de ledige ukene. Spise sundt og trimme. :)/>/>

 

Jeg skal komme innom ca en gang pr uke utover så får vi se om det hjelper å rapportere til dere en vektendring.

 

Ser at dere er litt flinke. Holder fokus og det går smått når en blir eldre. Gi ikke opp. Vi klarer det. :)/>/>

 

20.03.2017 92,3 0

27.03.2017 90,8 1,5

05.04.2017 91,4 0,9

17.04.2017 92,5 -0,2

24.04.2017 92,1 0,2

01.05.2017 92,1 0,2

08.05.2017 91,8 0,5

15.05.2017 91,5 0,8

22.05.2017 91,5 0,8

28.05.2017 90,5 1,8

04.06.2017 91,9 0,4

11.06.2017 91,6 0,7

18.06.2017 91,4 0,9

25.06.2017 91,1 1,2

92,3

Delmål 85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag :o/>

Lurte et lite øyeblikk på om jeg skulle droppe vekta i dag. Følte det hadde gått helt skeis denne helga også. Og så hadde jeg gått ned 400 gram :)/>

 

Da slipper jeg å ta av "gamle" kilo og kan konsentrere meg om nye :D/>

 

Har hatt ei regnfull og koselig helg. Fredag opprant med regn. Men utpå kvelden ble det riktig så fint - og vi fyrte opp i bålpanna og feiret midtsommer i hagen :D/>

Lørdag hadde vi besøk av venner. Da ble det skikkelig tordenvær utpå kvelden. Måtte trekke innomhus - men koste oss med god mat og drikke. Så da gjelder det å legge en slagplan - og å holde seg til den. Da kan man faktisk kose seg og fremdeles gå ned noen hekto :P/>

 

Meny er satt opp for denne uka. Blir noen store utfordringer med masse sosialt. Men få prøve å holde oppsatt plan så godt det lar seg gjøre.

Satser på å holde vekta denne uka ;)/>

 

Lykke til alle sammen...

 

-mia52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det dårlig angry.gifangry.gifangry.gif Opp en kilo!!Det er såååå frustrerende. Når en tror det begynner å løsne litt så kommer tilbakeslagetsad.gif Får nesten lyst til å gi opp og godta at jeg veier en del kilo mer enn jeg burde. Er ute og går stort sett hver dag, 7-8 km i raskt tempo med en del motbakker så jeg rører meg en god del. Matmessig er jeg flink i ukedagene men så er problemet at det blir litt for mye i helgene. Så jeg vet vel egentlig hvor problemet ligger, utfordringen er å gjøre noe med dettongue.gif Satser på å melde nedgang neste uke!Fortsatt fin uke til dere jenter????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme en ukes tid nå, og tar meg litt sammen. En uke på hyttetur med barnebarn blir litt for mye gotteri, kjeks og kafe. har gått opp igjen.

 

Men i går tok jeg fram sykkelen, Ikke vært brukt på flere år. Klippet håret kort på lørdag så det er greit med hjelm og tok en skkeltur på 1,5t. Litt støl i dag, men veldig fornøyd med meg selv. Så blir det vel bare en runde meg stryketrening i dag.

 

Må få til ca 1 time bevegelse pr dag nå som det er ferie fra alt annet.

 

Nå har jeg nådd en vekt jeg ALDRI har hatt før og det er skremmende. Får da vil jo kroppen jobbe mot å beholde denne vekten. Håper det er en del vann og ikke bare nytt fett :o/>

 

Mia52: Å droppe vekten er å være som strutsen. Bedre å se fakta, jeg tør ikke å droppe vekten, Da kan ting komme ennå mere ut av kontroll.

 

Vi gir ikke opp. Ha en fortsatt fin sommer.

 

Dato Vekt

20.03.2017 92,3

27.03.2017 90,8

05.04.2017 91,4

17.04.2017 92,5

24.04.2017 92,1

01.05.2017 92,1

08.05.2017 91,8

15.05.2017 91,5

22.05.2017 91,5

28.05.2017 90,5

04.06.2017 91,9

11.06.2017 91,6

18.06.2017 91,4

25.06.2017 91,1

03.07.2017 92,4

 

Delmål 85

Mål 75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen klarte jeg å gå ned 400 gram denne uka også - strålende fornøyd med egeninnsatsen. For det har vært mange utfordinger med masse festivitas og koselige sammenkomster.

Jeg meldte meg frivillig som sjåfør - der sparte jeg en god del gitt ;)/> Unte meg litt ekstra i matveien da - men prøvde å holde meg så langt mot den sunne siden som mulig :P/>

 

I kvardagen har det gått mye i salater her i heimen. Og nå har jeg et helt arsenal med gode salatoppskrifter å ty til. Dersom jeg dropper brød - eller kun tar et lite stykke - blir det mye mat og lite kalorier :)/>

 

I dag blir det salat med stekt laks - spinat - nypotet - litt pinjekjerner og en dressing med litt olje og sennep. Den er nydelig - gleder meg :P/>

 

Ellers er jeg så enig med deg toam - å droppe vekta er bare dumt. Det er greit å få det svart på hvitt der og da. Og så ta grep med det samme.

Men jeg veier meg bare en gang i uka. Å gå på vekta hver dag er et stress for meg.

 

Stå på Betty Blue - vi har våre ups and downs alle sammen. Meg vi gir ikke opp ;)/> Bare til å brett opp ermene og fortsette den gode trenden med trening som du er inne i.

 

Stå på jenter - vi kommer til å klare dette - helt sikkert :P/>

 

-mia52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite trim, men har vært flink med maten og gikk ned 700 gram. Det er bra så kom jeg under 30 i BMI.

 

Litt rastløs for tiden, men i går kjøpte jeg meg en terreng sykkel med bedre dekk enn det er på min bysykkel. Da kan jeg sykle på grusveiene ryndt i hyttområdet. og i nordmarka. Det har jeg ønsket meg i mange år. Kjøpte en til mannen også i bursdagspresang. Han går av med pensjon nå og håper at vi kan brukene dagene på en positiv metode.

 

Stå på jenter. Snart så kommer høsten og hverdagen igjen. Det er den beste tiden for meg.

 

Dato Vekt 

20.03.2017 92,3

27.03.2017 90,8

05.04.2017 91,4

17.04.2017 92,5

24.04.2017 92,1

01.05.2017 92,1

08.05.2017 91,8

15.05.2017 91,5

22.05.2017 91,5

28.05.2017 90,5

04.06.2017 91,9

11.06.2017 91,6

18.06.2017 91,4

25.06.2017 91,1

03.07.2017 92,4

10.07.2017 91,7

 

Delmål 85

Mål 75 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er hjemme et par dager og sjekket vekten. Det ødela humøret denne helgen, opp igjen det jeg hadde gått ned. Regner ikke med å reportere annet enn kanskje en gang pr uke nå til ut august. Da begynner hverdagen igjen her.

 

Prøve å være fokusert, men det blir for mye stille sittende på hytta. Hytte ved sjøen er ikke noe for meg, liker meg bedre på fjellet/skogen hvor det et turstier og mere mulighet til bevegelse uten at jeg må kjøre lange veier. Skal pakke meg ut av hytta på onsdag, da skal sønnen og familien overta. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i 8 dager etter det. Da blir jeg alene. Får ta det på sparket.

 

Ha en fortsatt fin sommer alle sammen. Vi snakkes utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, damer. :D

 

Nå har jeg lest meg opp, og jeg synes dere er dyktige! Dere står på, og selv om vekten innimellom peker feil vei så peker den også i riktig retning andre ganger! Dette klarer vi. :D

 

Da er sommerens planlagte reiseaktiviteter over for denne gang, og hverdagen er her igjen. Egentlig litt godt, det også. :)

 

Vekt og kalorier har ligget og skurret i bakhodet på meg, men jeg har ikke brydd meg så veeeldig mye om det, så det ble et par kilo opp i ferien. Heldigvis ikke så ille som jeg fryktet en stund, men så var det jo å få av de samme kiloene igjen, da. :P

 

Jeg er egentlig så lut lei av meg selv og min manglende evne/vilje til å gjøre noe skikkelig med denne vekten, så derfor gikk jeg hele ferien og motiverte meg selv. Det hjalp jo også at enkelte puber i England har kaloriinnhold på menyene! Det var en skikkelig tankevekker, og fikk meg til å ta en del andre valg enn jeg ellers ville gjort. ;)

 

Så nå er det på'n igjen, da. Jeg har nettopp oppjustert bikkja (tenkte først å nullstille den, men hvem lurer jeg egentlig... :rolleyes: ), og bestilt nytt gullmedlemskap. Vet fra tidligere at det hjelper å se sammensetningen av det jeg spiser. Jeg har også ryddet bort alle klærne som hang på "klesstativet" (les: tredemølla), så den er klar for de dagene det blir så rusket vær at jeg ikke orker gå tur ut. Så får vi krysse fingre og tær for en ny giv! :D

 

Vi gir oss ikke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...