Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Hei Fa-mol og andre som måtte komme innom.

 

I ferien spiste jeg snoop så det tøt ut av ørene, Engelsk konfekt, bridge blanding og søt kjeks. Når jeg kom hjem hadde jeg fått nok. Flyturer gir jo vann i kroppen og med litt ekstera kos ble vekten 94 kg. Helt utrolig, Aldri opplevd før. :(/>/> V

 

Så ble det en uke uten kaker og snoop, og det hjelp. 1 kg forsvant etter 2 dager: Det var vann, og siden har det gått langsomt ned Er nede på 90,7 nå. BMI 30,0. På 1,5 uke. Så er det bare å holde den smale vei, Denne uken har det blittt litt kjeks, (kaffebesøk), men det er midlertidig. Skal ikke være hverdagskost igjen. :(/>/> Egentlig ikke særlig gottesyk heller.

 

Har ca 15 jeans i skapet i forskjellige farger og fasonger, men bare 2 stykker passer. Og det blir ikke kjøpt noen nye. Får slite ut de to jeg får på meg. Jeg har da vaskemaskin og bare en kropp :)/>/> Det er verre med penbukse. Dn nye fra mai mnd passer ikke, ingen andre heller, så jeg måtte stille i sort jeans når vi skulle ut på lørdag. :)/>

 

Rapporterer mer siden. Ha en fin uke. :D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er en bestemor på snart 60, begynte på seniorkurs igår.

 

Jeg har som mange andre gått ned og opp, ned og opp og siste gang ned for 2 år siden. 20 kg. forsvant og nå er 17 kommet på.

Jeg greide å stoppe før jeg kom opp i det som var min høyeste vekt noen gang. Takker fornuften som slo inn og fikk meg på kurs.

Jeg er nå 100, 7 kg ved starten og har som mål å bli 80 kg.

 

Noen bestemødre som vil henge seg på. Vi kan hjelpe hverandre i opp-og nedturer og motivere hverandre og melde vekt og trim..

 

Jeg står på videre, 2 dager som er fullt brukbare-har kjøpt skritteller og idag har jeg like under 10000!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere damer!Har ikke vært aktiv på tråden på nesten 2 mnd. Gikk helt lei alt som het slanking, og har ikke vært på vekta heller. Veide meg i dag, og den eneste trøst må vel være at jeg har klart å holde vektawink.gif Selv om jeg egentlig burde ha tatt av en del kilo sad.gif Nå nærmer det seg vinterens sydenopphold og jeg hadde håp om å være litt lettere denne høsten. Men det gikk ikke slik unsure.gif Så får jeg gjøre et nytt forsøk i vinter og se om jeg lykkes bedre denne gang. Jeg har jo ikke helt gitt opp å bli kvitt overvekten, men noen ganger går jeg sååååå lei at jeg ikke gidder å fortsette. Det sitter vel egentlig i hodet - det er vel der endringen må komme hvis jeg skal lykkes!! Jeg vet jo så inderlig godt hva jeg bør gjøre for å "komme i mål". Men så var det dette med motivasjonen da laugh.gifHåper det går bedre med dere Toam, Radiogaga og Famol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja, Betty Blue, hvor mye bedre det går er et åpent spørsmål...

 

Det går litt ned og litt opp med denne vekten, jeg er vel egentlig best på å holde den, jeg også.

 

Jeg reiser til varmere breddegrader , og blir borte i tre uker. Uten vekt og nettilgang, men med strikk. :) Så får vi se hvordan det går.

 

Stå på fremover, damer. Vi gir ikke opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre fra deg igjen Betty Blue, og god ferie til deg Fa-mol. Bare det å holde vekten er bra, Så får en ta seg i nakkeskinnet når ferien er over.

 

Nå er jeg tilbake til det beviste inntaket igjen. Lite trim, men i morgen skal vi ta bilder og legge ut foreldrehuset til salgs, så da får jeg litt mere fritid. Nå må jeg begynne å prioriere riktig. Håper på -6 kg før jul, og det betyr ca 1400 kcal pr dag.

 

Lett for å gå over og det må i tilfelle trimmes vekk. :D/>

 

Det var opp 200 gram siste uken. Ikke mye, men OPP :(/>

 

Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og så var det opp 300 gram denne uken. Utrolig at det ikke kan gå andre veien.

 

Var på hotell hele helgen. Styresamling og da ble det bare sitting fredag til søndag. Og bilkjøring da vi var 20 mil unna.

 

Blir litt lei meg. føler at jeg tar et tak, men det monner ikke.

 

Nå hadde samboeren kjøpt inn snoop, det er jo knask eller knep. Og da spiste jeg opp all mashmallowen før ungene kom!!!!!

 

Snakker om viljestyrke.

 

Nå får jeg finne fram strikketøyet og sette vekk gotteskålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hei på dere!Koser meg fortsatt i sol og varme og går lange turer hver dagsmile.gif. Prøver å spise fornuftig og håper det viser resultater på vekta når jeg kommer hjem. Har ikke vekt her, men tok et midjemål før jeg dro slik at jeg kan ha litt peiling på hvilken vei det går. Går nok smått men i riktig retning, 3 cm mindre midjemål enn da jeg drosmile.gif Ønsker dere en riktig god jul ????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, damer.

 

Lenge siden jeg har vært her, men nå er jeg tilbake. Siden sist har jeg fått bekreftet det jeg hadde en mistanke om, nemlig at jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg overspiser. Jeg har hatt en del samtaletimer omkring dette, så nå føler jeg vel at jeg er på sporet igjen. Jeg skal bruke mellomjulen til å sette opp ukemenyer for noen uker fremover, og timeplaner, som viser når jeg skal trene, når jeg skal spise, hva jeg skal spise, og hvordan jeg skal flette inn trening og måltider i forhold til andre avtaler jeg måtte ha. Jeg har lagt på meg ganske mye på kort tid, men nå tror og håper jeg at dette kan hjelpe meg i gang igjen. Juledagene blir hektiske, men når det verste julemaset har gitt seg er det på'n igjen, med målebånd, vekt, føring av måltider og kalorier, og rapportering her inne.

 

Jeg ønsker dere alle en god jul, og et godt nytt år. Så tastes vi igjen neste år i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God at du koser deg i varmen Betty Blue, og at du klarer å holde deg i aktivitet. Flink er du :)/>/>

 

Hvordan fikk du påvist spiseforstyrrelse Fa.mol? Noen og en hver kan jo lure på om en har det. Jeg spiser hele tiden, Tror egentlig at jeg kjeder meg og er veldig rastløs. Mat er trøsten min. Har sett noe på et program som heter farlig fedme eller syklig fedme, og de spiser hele tiden. Men felles for de alle er at de har noe de vil fortrenge og de har spist seg opp til ca 300 kg. Og det er litt igjen til vi er der.

 

Du må holde oss oppdatert over hva du gjør og hvordan det går.Fa-mol

 

Ser at jeg ikke har lagt på meg noe siste året. har gått litt opp og ned et par kg, men veier det samme som jul ifjor. Takk og pris.

 

Da vil jeg takke for året som gikk og ønske dere et riktig godt og sunt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år til dere alle! :)

 

Du spør hvordan jeg fikk påvist spiseforstyrrelse, Toam. Jeg har en stund gått og snakket med psykolog, for å få bearbeidet en del gamle traumer, og det siste halvåret har det vært ganske tøft. Hun spurte hvordan mitt forhold til mat var, og stilte en mengde spørsmål jeg svarte ja eller nei på. Ut fra det, og de samtaler vi har hatt, konkluderte hun med overspising.

 

Jeg overspiser ikke hver dag, men flere ganger i uken. Da spiser jeg alt jeg kommer over, og kjenner ikke at jeg blir mett, men spiser til jeg ikke får i meg mer. Så skjerper jeg meg en dag eller to, og så er det på'n igjen. Jeg spiser ikke fordi jeg er ensom, for det er jeg ikke selv om jeg bor alene, men jeg spiser for å døyve følelser jeg ikke rår med.

 

Jeg har laget noen ukemenyer (du verden hva man vet om sunt kosthold, du - hadde det bare vært like lett å bruke kunnskapen! :huh: ), en timeplan som viser når jeg skal trene, når og hva jeg skal spise, og hvordan jeg skal flette inn trening og måltider i forhold til andre avtaler jeg måtte ha. Likeså har jeg skrevet ned hva jeg skal spise når jeg møter folk på kafe; det er lettere å holde seg til det som er bestemt enn å stå og fristes ved kake-/smørbrøddisken.

 

Videre skal jeg en stund fremover registrere når jeg føler meg sulten, om det er sult eller godterilyst jeg kjenner. Dette skal jeg skrive ned, og forsøke å finne ut hvorfor jeg er snopsyk - hvilke følelser trigger dette, og om mulig finne ut hva det var som bragte disse følelsene frem. Mye arbeid, men det skal visst hjelpe. :D

 

Så nå er det på'n igjen, med veiing og registrering av alt som inntas gjennom munnen. Jeg har veid og målt meg i dag, og veier grusomme 104,4 kilo! Aldri før vært så tung. Forferdelig! Huff. :(

Men i dag har jeg kastet ut alt av julekaker og julegodt, så de fristelsene er borte. Nå er det bare frukt og grønnsaker igjen.

 

I dag har det blitt 1255 kalorier, og jeg er ikke sulten. Trimpoeng ble bare 0,5. Forbedringspotensiale der, ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Fa-mol for fin beskrivelse.

 

"Jeg overspiser ikke hver dag, men flere ganger i uken. Da spiser jeg alt jeg kommer over, og kjenner ikke at jeg blir mett, men spiser til jeg ikke får i meg mer. Så skjerper jeg meg en dag eller to, og så er det på'n igjen. Jeg spiser ikke fordi jeg er ensom, for det er jeg ikke selv om jeg bor alene".

 

Jeg kjenner meg igjen i en del av dette. Det rare er at jeg føler meg nok mye ensom selv om jeg har samboer, barn og barnebarn, søsken, men dette er ikke mennesker jeg føler at jeg kan dele tanker med. Savner veldig min beste venninne gjennom 50 år som døde for et par år siden. Har flere, men blir ikke samme fortoligheten. Føler ikke helt at jeg kan stole på dem.

 

Skal ta et tak nå med fokus på å spise så jeg er mett - kjenner ikke alltid at jeg er mett eller sulten. Ingen sulting, da går det helt galt. Bedre å holde meg på meny 2 og gå ned litt enn å satse på meny 1 og sprekke nesten hver dag.

 

Vi får satse på en sakte nedgang, Jeg veide 92 kg i dag og det er BMI på 30. Det er for meg en grense som ikke må overskrides. Egentlig er jeg ikke så veldig tykk sies det, men jeg har livvidde på 114 cm. Der ligger problemet. Det gjenstidige magefettet. Og det kommer bare mer om jeg ikke klarer å få bukt med inntaket av raske karbohydrater. Ha gulrøtter og stangselleri tilgjengelig og har gitt bort resten av julegotteriet.

 

Lykke til. Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt til "ensomheten i tosomheten", men håper inderlig min erfaring skyldes andre grunner enn din. Men skjønner hva du mener. Jeg har også barn, barnebarn, søsken, - og en venn, men ingen av disse vil jeg dele mine innerste tanker og opplevelser med. Det vil si, kompisen vet jo litt - men det er etter "need to know"-prinsippet.

 

Så trist med din venninne! Det er et stort tap når man mister sin fortrolige. Jeg hadde også en venninne som hadde all min fortrolighet, inntil jeg etter noen år oppdaget at hun fortalte videre ting som var sagt i fortrolighet. Hun er ikke lenger min venninne. Etter det har jeg ikke stolt på noen, men lært meg til å bære på alt selv. Synd, men det er noe i uttrykket om at brent barn skyr ilden.

 

Enig med deg i at det er bedre med meny 2 og en rolig nedgang enn meny 1 og stadige sprekker. :) Har ikke brydd meg om vekten i dag, det er for tidlig. Men fra neste uke er det ukentlig veiing igjen. Blir bare stresset av daglige veiinger. :blink:

 

Du har stangselleri og gulerøtter, jeg har appelsin, agurk og tomat. Da er vi godt rustet. :D

 

Vi tastes igjen, og holder følge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det skal ikke veies mer enn en gang pr uke. Det går alltid opp og ned. :)/>/>/>/> Veier meg mandag eller tirsdag morgen. Av og til ellers om jeg vet at jeg skal reise bort.

 

Og i dag var det å stige opp på uhyret som står på badet, Skrekk og gru. Det var opp 0,5 kg og BMI på 30,2. Kan ikke huske at jeg har veid så mye, må i tilfelle være en gang med masse vann i kroppen. I dag har jeg ikke vann, men fett. :o/>/>/>/>

 

Vet at jeg har trent og beveget meg for lite, Og i dag har jeg sittet på baken og hatt hjemmekontor for en liten bi-jobb jeg har. Er jo pensjonist nå.

 

Har vondt for å kaste småkakene. samboeren liker en liten til kaffen, og da tar jeg to eller tre :(/>/>/>/> . Hvor er viljestyrken min, Det er stor forskjell på å ønske vektnedgang og det å ville det. Dvs være villig til å ofre noe for å få det til.

 

Hvordan går det med deg og tankene dine, Håper du får litt orden på dette og kan få vekten på et litt mere moderat nivå.

 

Ha en fin uke, Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer de siste dagene med å komme inn på GR. Jeg får til å lese, men systemet nekter å logge meg inn. :angry: Greide det heldigvis nå.

 

Opp er aldri gøy! Tvert imot kan det være ganske demoraliserende. Hva er vitsen, liksom. :blink: Men stå på! Du greier det!

 

Det er ikke så enkelt å kaste småkaker og godteri når man har samboer som gjerne vil ha en søtbit til kaffen. Det må litt ekstra viljestyrke til da, for å greie seg med bare en bit. Kan han ikke tenke seg å være solidarisk med deg? Annenhver dag, i det minste?

 

Har gått ned 1,4 kilo siste uke. Vet det er mye vann som forsvinner den første uken, men kjekt likevel. :) Det har blitt et par sprekker, men jeg greide å stoppe før det ble alt for ille. Det hjelper å skrive ned slik som jeg nevnte tidligere, men du verden hvor mye tid det tar! Men kan det hjelpe i lengden så er det verd det. Og som pensjonist burde jeg jo ha tid. :rolleyes: Skjønt jeg har egentlig mer enn nok å holde på med.

 

Har vært temmelig forkjølet noen dager, så det har blitt lite bevegelse, men er heldigvis bedre nå, så jeg får skjerpe meg på mosjonen også. :)

 

Vi tastes igjen, Toam. Håper resten av uken blir fin for oss begge. :) Og selvfølgelig for alle dere som leser dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kaster jeg resten av kransekaken. Den er hard og farlig for tennene, Vet hvordan jeg får den myk, men velger å kaste. :)/>/>

 

Snikveide meg i dag og vekten er den samme, eller 100 gram ned. Nå tar jeg også fram vekten og ikke bare "synser" på hva maten veier. Og blir litt mer restriktiv på karbohydratene.

 

Veldig motiverende med nedgang er over 1kg. Stå på så kommer du i mål.5 kg i første omgang er et fint må. Jeg skal ned til 85, dvs 7,5 kg. da er jeg tilbake der jeg var før jeg startet med slanking for 13 år siden :o/>/> Har gått opp 7,5 kg, og det kaller jeg slanking. :mellow:/>/>

 

Ha en fin dag, vi snakkes,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dagens vekt. Ned 100 gram til 92,4. :rolleyes:/> Ikke mye, men det var riktig vei. Ble litt inspirert av datteren som har lagt seg på 1600 kcal pr dag, og har gått ned ca 1 kg pr uke. Har nok gjort noen andre grep også.

 

Så nå skal jeg ikke kjøpe flere av "en Wiener for en 10" på Statoil. Det har vært en lidenskap for meg. Og McDonald når jeg er rastløs og frustrert.

 

I dag kom jeg meg på trening, og må legge opp en trenigsplan i kalenderen min, det må prioriteres. Litt mindre TV og PC,og litt mer bevegelse. :D/>

 

Hvordan står det til med dere andre? Er det flere enn meg og Fa-mol som er hjemme og tilgjengelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig inne igjen! Har forsøkt flere ganger. Noen ganger kommer jeg overhodet ikke inn, andre ganger kommer jeg inn, men får ikke registrert eller skrevet. Det er så frustrerende. :angry:

 

Så flott med 100 ned, Toam! Det er som du sier riktig vei. Statoil og McDonald - hmmm, farlig godt, men akk så kaloririkt!

 

Her gikk det ikke rett vei. Opp 300 g siden sist. Det har vært noen dager der spising har stått i fokus, men jeg har greid å stoppe før det ble for ille. Inntil jeg fikk besøk en kveld, og stekte vafler. Da greide jeg ikke å stoppe. :angry: Men men, jeg skal få det til. :)

 

Ha en flott helg, Toam. Jeg skal være barnevakt for barnebarna i morgen formiddag.

 

Vi tastes igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen :rolleyes:

 

Har ikke vært her på en god stund, men nå vil jeg tilbake. Jeg har ikke vært flink med hverken kosthold eller trimming, og vekta har vært veldig lite brukt, nesten ikke i det hele tatt. Var ganske nervøs når jeg gikk på den i dag, og den viste 92,5. Tenk at vekten skal være så skremmende, den står jo bare der :huh: men føler av og til at den bare står der og ler av meg :P Altså opp 2,5 kg siden sist :angry: grrrrr.....

 

Men nå er det på`an igjen.... har funnet igjen motivasjonen og havregrøten ;)

 

Lykke til videre, så tastes vi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre fra dere begge to. Denne uken bakte jeg lavkarbobrød, nesten bare frø, egg og kesam. Men jeg liker det jo ikke, miste lysten på brødmat, bortkastet tid og penger. Jeg kastet halvparten og la resten i fryseren om jeg skulle komme på bedre tanker. Så da går det i grovt speltbrød og Wasa husman. Er motivert nå, kastet resten av julekakene, kjøper ikke inn gotteri.

 

Sist uke gikk jeg ned 300 gram. Ned er bedre enn opp :)/>

 

Nå skal jeg trene så det er unnågjort å formiddagen. I går rotet jeg bort hele dagen. SÅ nå er det max to timer med frokost og PC, så er det opp av stolen.

 

Stå på jenter. Dette må vi klare. Målet er en BMI på under 27 i første omgang. Så får vi se hva jeg blir fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du er her, du også Radiogaga, og ikke har gitt opp. :) Når motivasjonen er til stede greier vi det. Og uteblir den en dag eller fler får vi si til oss selv at vi greier det likevel! :D

 

Toam, jeg tror det er bedre å holde seg til den typen brød man liker. Vi skal tross alt holde oss på ny kurs resten av livet, også når vi har nådd den vekt og BMI vi er fornøyd med. Og livet er for kort til å spise mat man ikke liker. ;)

 

Jeg bruker mye knekkebrød. Funnet ut at jeg foretrekker det fremfor vanlig brød. Varierer mellom husmans og fiber balance, og skeier av og til ut med frukost fullkorn. Men det er ikke ofte, ett frukostfullkornknekkebrød inneholder omtrent dobbelt så mange kalorier som fiber balance, og godt er det ikke at det er verd de kaloriene så alt for ofte. :)

 

Siste uke har det gått bra i matveien, og vekten viste 1,7 kg ned. :) Så nå er jeg altså 101,6 kilo, det vil si et halvt kilo tyngre enn jeg var da jeg startet denne livsstilsendringen for tre år siden. :( Det er en mager trøst at vi er flere som har opplevd dette, men det hjelper tross alt å vite at det er ikke bare jeg som har strevd. (Jeg nekter å si vi har mislyktes!!! Vi har bare strevd mye!)

 

Vi tastes igjen, damer. Lykke til med resten av uken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke og nye muligheter. Jeg kjenner jeg er på rett vei, har snikveid meg på søndag og da var det ned 500 gram. Har tatt tilbake lørdagen, og spiste en del engelsk konfekt, men ellers har det gått fra. Fører dagbok nesten hver dag om jeg har slått på PC.

 

Vi er inne i siste uken for rydding etter mine foreldre og det har tatt mye energi. VI fikk 1,5 mnd pause da vi lånte ut huset til en husløs slektning, men nå har vi bestilt vask neste mandag, og det må tømmes og fraktes rundt til de om skal ha det. Tror vi revurdere kjøpe av leilighet akkurat nå. Håper ikke det dukker opp noe midt i blinken som vi bare må kjøpe. Lei av å pakke og bære.

 

Hvordan går det med motivasjonen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kaster meg utpå her også - hyggelig?? å se at det er flere navn jeg kjenner fra tidligere - flott at vi ikke gir opp :D :D

Jeg er tilbake til utgangspunktet høsten 2014 , dvs at jeg har gått opp ca 16 kg :angry: :angry: Nå kan det nesten ikke bli verre, så redningen er Forumet, registrering av mat og mosjon og et kraftig pågangsmot!! Håper jeg kan joine dere her inne :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen :D

 

Kjekt å sjå at flere kommer tilbake her :)

 

I dag var jeg på vekten igjen, og jammen viste den 91,5 altså ned 1 kg. Men det skulle no egentlig bare mangle med 21 trimpoeng forrige uke. Gikk på 2 fjellturer med ryggsekk. Den ene gikk vi i 4 timer og da fikk jeg 12 trimpoeng.

 

Det er faktisk veldig greit å komme igang igjen, og motivasjonen er super nå. Men ser at jeg har vanskeligheter med å komme opp i anbefalte kalorier. Og så tenker jeg, at vi har jo alltid fått vite at jo mer man trimmer jo mer mat skal man ha. Men hva med dem som har tatt slankeoperasjon, som raser ned i vekt på null komma null. Dem får jo i seg minimalt med mat :unsure:

 

Ha ivertfall en fin uke folkens, nå er det ut å gå igjen, og det blir nok en fjelltur denne uken også, siden veret er fantastisk. Vi må opp i sola B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Minskern. Hyggelig med flere på tråden. Var litt stille her i høst.

 

Bra innsats Radiogaga. Flink til å få trimpoeng du. Jeg har vært så sløv i vinter. Håper det blir bedre når det blir lysere og ikke så glatt ute.

 

Jeg gikk bare ned 0,5kg sist uke, men er fornøyd med det. Det blir jo tross alt 10kg i løpet av et år om jeg klarer å holde dette. Sulter ikke, følger delvis knekkebrød kuren, men koser meg litt mer av og til. 2 knekkebrød, et egg og et glass skummmet kultur melk er nok til at jeg holder meg mett lenge. og noen cherrytomater.

 

Får komme meg i litt aktivitet her, Husarbeid kaller.

 

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...