Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Hei igjen ????. Ja, nå er sydenferien over og hverdagen er tilbake. Det ble nedgang på 0,5 kg siden forrige veiing og det er jeg fornøyd med. Har nok fortsatt ekstra vann i kroppen, så kanskje det egentlig er større nedgang ????. Matinntaket gikk som planlagt og er veldig skrytestolt av meg sjøl for det. Valgte egg og mye grønnsaker til frokost, klarte å overse kakene ????. Til lunsj og mellommåltider var det frukt, omelett, salat, grov bagett ol. Til middag ble det ofte biff, fisk, kylling osv.... Kuttet ut pomme frittes og ba om ekstra grønnsaker. Spiste til jeg følte meg passe mett og lot mannen min spise resten ????. Drakk mye vann og trente hver dag. I tillegg bodde vi i 5. etg og tok trappa konsekvent. Unnet meg vin til maten hver dag og det ble også noen øl i løpet av uka.

Dette høres sikkert ut som en kjedelig sydentur, men det var det ikke ! Vi gjorde masse hyggelig og koste oss veldig og det ble også en positiv opplevelse med mestringsfølelsen man får ved å ikke spise drittmat.

Er spent på hvordan det går med deg, Enna ????. Klarer du fortsatt å si nei til kaker og søtsaker? Det er ikke så lett når man er en søtmons, men hvis man først har klart det noen ganger, opplever i hvert fall jeg at hvis man tenker tilbake på og prøver å holde på godfølelsen man fikk da man var flink forrige gang, så går det lettere ????. Fortsatt fin uke til deg og til alle andre som leser ????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha du er bare sååååå flink! Her går det opp og ned og mest rett fram, tror jeg. Har ikke vært så flink med kakene, men har vært litt flinkere med godteriet... Jeg prøvde trikset ditt om "vente litt" og det funket som bare rakker´n den første dagen, men så har jeg glemt det helet til jeg nå sitter her... så i dag skal jeg ta for meg det trikset, igjen. Vet nemlig at det blir kake her i dag. Ellers: GRATULERER med nedgang. !!! Superflott og fantastisk innsats på sydenferie. (Syns ikke det hørtes ut som en kjedelig ferie fordi du hold det unna usunn mat!!!!)

Kom i løpesiget sist helg, men så har det gått litt i stå fordi dagene har løpt fra meg (Fylt med bra saker, men ikke tid til løping) Satser på tur i ettermiddag og om jeg ikke må jobbe dobbelvakt i morgen får jeg til en tur i morgen ettermiddag, også....

Snart ferie og satser på mye turer og løping da!!!

 

Så på du din flinke, så henger vi i stroppen sammen!

 

Ha en strålende lørdag.

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare melde om to gode løpeturer i helgen, ellers er det meste av matinntak ikke på stell :(

Nå skal jeg iføre meg treningstøy og komme meg ut på en joggetur. Har lastet ned appen "Running for weight loss" det er tre dager i uka med løping. Men i dag skal jeg ikke følge den, skal bare jogge etter eget forgodtbefinnende ...

ha en fin dag.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går holdt jeg meg i skinnet og spiste som planlagt. I tillegg jogget jeg runden min på 5,5 km i skogen. Kupert terreng, så jeg hadde god puls hele runden.

I dag har det blitt litt mye vannmelon, men ellers greit. Skal i selskap i kveld... vet ikke hva vi får, men jeg vet hva kaken er laget av, for den har jeg laget.... og den er nok ikke helt forenelig med et sparsomt energibudsjett... :P

 

Take care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går holdt jeg meg i skinnet og spiste som planlagt. I tillegg jogget jeg runden min på 5,5 km i skogen. Kupert terreng, så jeg hadde god puls hele runden.

I dag har det blitt litt mye vannmelon, men ellers greit. Skal i selskap i kveld... vet ikke hva vi får, men jeg vet hva kaken er laget av, for den har jeg laget.... og den er nok ikke helt forenelig med et sparsomt energibudsjett... :P/>

 

Take care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Enna ????. Dagene flyr av sted og har ikke vært her inne på en stund. Ser at du er i gang med løping og at godteriinntaket er litt mer under kontroll. Det er ikke lett å snu vaner, men over tid tror jeg det vil gå seg til med gode valg hvis man vil det nok ????. Utfordringen er ofte når det skjer noe som er utefor de vante rutinene, som når man blir bedt bort, ferie osv. Men, det er det som er livet og kunsten er å klare å stå i disse utfordringene ????.

Selv kan jeg ikke skryte på meg å ha vært like flink etter sydenturen. Dro på besøk til datteren min et par dager( hun studerer i utlandet,) og der sprakk jeg så det suste????!! Vi var ute og spiste, og da ble det alt for mye mat, drakk vin og spiste dessert. Spiste kaker på konditori og spiste is og ellers så ble det for lenge mellom måltidene. Kom hjem og oppdaget at det var 1 kg opp ????.

Nå skal det legges til at jeg i går fikk besøk av tante rød, men allikevel..... Har heldigvis holdt treningen ved like og starter friskt i dag med trening på senteret nå på formiddagen,tur med hunden og gressklipping på ettermiddagen. På kvelden skal jeg ut å treffe noen venninner, så må holde meg i skinnet når det gjelder inntak av vin.

Satser på en bedre neste uke med gode valg og mye aktivitet. Vi gir oss ikke fordi om vi møter motgang for det er jo en del av livet og det må vi lære oss å leve med. Klapp på skuldra også reiser vi oss igjen????.

Ønsker deg en fortsatt fin uke og en riktig god helg med gode valg ????????????????????????????

Lalla ????.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser du svarte meg 22. Juni! Har ikke bært innom siden :)

Hva kan jeg rapportere? Vel jeg har virkelig vært flink til å trene! Jeg har løpt/jogget/gått hver dag de siste ukene, minst 30 minutter... bortsett fra sist onsdag da rakk bare ikke tiden til. I skrivende stund sitter jeg og lader opp til dagens tur ;) Vekten har kanskje beveget seg noen gram ned, men jeg har spist god mat, drukket vin, spist snacks... ikke så veldig mye søtt... men jeg har altså trent. Veldig fornøyd med å ha snudd den dårlige trenden med at jeg hele tiden "ikke hadde tid".

Har vært på H&M i dag og kjøpt nytt treningstøy. Det er kjempelenge siden sist jeg gjorde det. Så når jeg kommer hjem fra denne miniferien på Vestlandet, skal jeg kaste en del av det gamle treningstøyet mitt. Det har jeg brukt i årevis, og jeg har brukt det MYE. Alltid artig å trene i noe nytt!

 

OK, vi fortsetter vår vei til kontrollen.

 

God sommer,

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Deprimerende tanker

Det heter seg at man skal si pene ting til seg selv... at det man tenker blir sannhet, derfor må det man sier til seg selv være positivt..

Det er godt mulig det er sant... jeg vet ikke. Men det må være lov å si til seg selv at innsatsen jeg har gjort siden sist jeg skrev (20. Juli omtrent) har vært elendig!! Noen halvhjertede forsøk sånn dann og vann... det hjelper særs dårlig. Resultatet er at vekten i dag er på svimlende 80,8 kg. Jeg kommer stadig tilbake til at jeg våren 2013 sa til meg selv at vekten min aldri noensinne skulle passere 68,0 kg EVER, EVER AGAIN. Trenger ikke master i matematikk for å regne ut at jeg nå ligger 12,8 kg OVER det... så egentlig hører jeg jo ikke hjemme på denne tråden i det hele tatt. Skulle vært på 10-20 kg- rekka. Men det er jo bare en bagatell... hovedproblemet er meg selv, hodet, tankesettet, innstillinger til endringer... uendelig mange ord kan settes på det enkle faktum at jeg overhodet ikke har kontroll på mengde inn i forhold til brukt energi.

Så jeg lurer på om jeg bare må ta meg sammen og kjøpe et GR-kurs. Jeg vet ikke om det er løsningen, men det kan være en god hjelp. Det fortærende i dette er at jeg har brukt penger på å kjøpe feit og usunn mat for så å bruke penger på å blinkvitt resultatet av det jeg først brukte penger på... jeg er ikke en gjerrig person, men jeg er ikke stinn av gryn, heller.... så det er litt fortærende at jeg roter det til med spisingen!

OK nok negativt. Jeg klart meg uten godteri i litt over et par uker, nå. Jeg HAR spist noen hjemmebakte boller og i går spiste jeg en dessert, men der har jeg kommet på et relativt rett spor. Det står skrevet opp og net i mente at man skal kunne spise alt, bare ikke alltid. Jeg er jammen ikke sikker på om det er sant. Jeg har så ekstremt forhold til godteri, at jeg tror det bare kan sammenliknes med en alkoholikers forhold til alkohol. Jeg vet ikke om jeg noensinne kan få et "normalt" forhold til godteri. Det koster meg så mye å ta bare en bit, at det er enklere ikke å ta noen ting.

Jeg har funnet fram en fin notatbok ("Marauder's map" om noen er kjent i Harr Potters verden). Der skal jeg rett og slett skrive ned mål, tanker etc... på en måte er det mer forpliktende om jeg skriver for hånd, enn på data

Jeg trenger å gå ned i vekt av flere grunner:

1) jeg har litt vondt i knærne

2) jeg har en vond ankel

3) jeg er alltid trøtt og sover litt dårlig

4) jeg er 53 år

5) diabetes type 2 finnes i familien(!!!)

6) jeg bare trives ikke med kroppen min i det hele tatt

 

Dette er bare 6 punkter som dukket raskt opp, det finnes mange andre grunner, men det får bli til en annen gang.

 

OK - mål for uken:

Rører ikke godteri og snacks

Drikker ikke alkohol

Spiser salat til lunsj minst tre dager

Skriver ned hver smitt og smule jeg putter i munnen, melder inn her minst tre ganger denne uken.

 

Neste uke skal jeg til et varmt og herlig sted, sånn omtrent 35 grader... så jeg garanterer ikke at det blir de lengste løpeturene :lol: , men kosten kan jo normaliseres uansett B) .

 

Lykke til til meg selv og alle andre som sliter med det som bare burde være en glede, nemlig mat.

Ha en fin dag,

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to dager unnagjort... det verste er foran meg - suget som pleier å komme ... allerede i dag på vei hjem fra jobb (til tross for at jeg hadde spist yoghurt og eple) satt jeg og fantaserte om gjærbakst...

vel, vel... lagde en god vegetargryterett som varmet. nå har jeg nettopp løpt (ha-ha løpt du liksom... slept beina etter meg, heter det. Det var ubeskrivelig tungt i dag :huh:

 

Nå skal jeg dusje og legge meg. Jeg er trøtt.

 

God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått bra i dag, også. Jeg var et sted hvor det ble servert hvetekringle.... noe av det beste jeg vet og jeg tok ikke en eneste bit!!! Tenk på det!. VEEEEEELDIG stolt.

Ikke hatt tid til å trene i dag, og det blir ikke mye av det i morgen, heller... Dessverre. Skal jobbe ekstravakt og må bort på kvelden, men hvis jeg bare planlegger LITT fornuftig, kan jeg rekke å sykle dit jeg skal i morgen kveld, så blir det hvertfall NOE!

I skrivende stund drikker jeg en kopp kokt vann med Ingefær og honning, ja, ja.. honning er kanskje ikke det første valget, men 1) Jeg ELSKER honning, 2) honning og ingefær er godt for halsen og 3) jeg "bare måtte" :P

 

Ok

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag morgen.

I går "brøt jeg" en av reglene, jeg drakk to små glass hvitvin...(hmmmm) Spiste 18 stk peanøtter, også, men holdt meg innenfor mitt energinivå likevel.

Det jeg ikke har fått til denne uka er å starte med "seven minutes" igjen. Men jeg har så nær som på onsdag beveget meg med forhøyet puls mer enn 33 min daglig. Jeg har også fått totalt over 10000 skritt hver dag.

Det er nattevaktshelg nå - ikke det enkleste når det gjelder å leve sunt. Jeg er liksom litt på siden av meg selv - selv om jeg faktisk liker å jobbe natt når jeg først er på jobb... Det er bare det med søvn osv...

Nå tenker jeg at jeg skal gå ut å stable ved. Det er jo mosjon for både rygg, bein, armer og det hele...

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært ute og reist en liten uke og har ikke akkurat spist magert, men har ikke spist godteri... men nøtter har jeg spist og jeg har drukket vin ;)

Nå er det lørdag kveld. har nettopp kommet inn etter en times gåtur.

Fra og med i morgen er det tilbake til mer løpetrening, igjen.

Jeg har jo forøvrig meldt meg på GR-kurs som starter til mandag... så nå er det fullt fokus på å finne en måte å spise sunt og trene i passelige mengder - for ALL framtid!! Dette skal være siste gang jeg går på et kurs for å redusere vekt -ever (Det kan vel være at jeg tar et hold vekten-kurs, men jeg mener nå er det siste gang i livet jeg skal måtte "begynne på nytt"..

 

Ok

Kjenner at jeg ikke har så mye å komme med nå i kveld.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat i dag, løpetur i regnværet... det føles godt.

I morgen er det veiedag og måledag... Den første på dette kurset. Jeg er spent på hvordan jeg skal klare meg. Har ei venninne som også går på GR. SÅ vi kan støtte hverandre litt.

 

Sender meg selv en klapp på ryggen og roper noen støttende ord. DU KLARER DET, ENNA!!

 

God søndagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dagen på GR-kurset er over...

Jeg har spist sunt og godt, laks med quinoa og grønnsaker til middag. Veldig godt... litt lettrømme spicet opp med chili og hvitløk over laksefiletene som lå på en løkseng - inn i ovnen, quinoa kokt med små biter av gulrot og persillerot ved siden.... nam nam. Jeg har også rukket en løpetur, så dette har vært en god dag

 

 

Nå skal jeg rett og slett "kule'n" i sofaen med en bok.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom og lest litt hos deg :) Var litt mange sider å lese totalt sett, men det jeg ser er jo at du vet hva som skal til for å komme tilbake til drømmevekten din! Dette kommer du til å klare helt fint! Nå tar vi en uke om gangen og så sørger vi for at vi ikke øker ytterligere i vekt. Nå skal vi ned igjen og BLI der :) Noen små uker nå og så er vi der. Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag kveld

Litt mye hjemmelaget pizza på fredag, men den var ganske sunn med bare grønnsaker og lite ost. Verre i går :D , med restaurantmat og masse vin... og en pose cashewnøtter til slutt. Tatt meg sammen i dag og klokker inn på 1557 kcal INNKLUDERT vin.. veiing i morgen

 

Trent hver dag. Riktignok bare gange i dag, men bra med treningspoeng og godt med antall skritt... får holde tempoet oppe i begynnelsen av uka. Reiser vekk torsdag-søndag og det blir lite tid til trening, men bør få en del skritt!!!

Lykke til i uka som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 2,1 kg siden sist mandag, inn 2 cm i midjen og 0,5 over magen. Det er en god start, Det går nok ikke like fort heretter, men så lenge det går nedover er jeg glad.

På mange måter er denne uken verre enn den første. I starten er det mye som går av selg selv på en slags "nå-er-jeg-i-gang-følelse"... NÅ skal det bli en vane og rutine og da er det lettere å "glemme seg bort".

Så nå de tre første dagene i uka skal fokuset være kontroll og opparbeiding av en vane - blant annet ikke å ta en ostebit i munnen!

I dag starter jeg dagen med en tur i marka sammen med en venninne. DET er hyggelig :)

HA en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt kveld og jeg har fortsatt ikke vært på joggetur, men nå MÅ jeg ta meg en liten tur på mølla. Det blir ikke tid til noe i morgen og jeg reiser bort til torsdag. Kommer ikke hjem før søndag kveld. Tror ikke det blir noe særlig løping da, akkurat.... vel, vel.

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Enna! Hvordan går det? Så utrolig godt gjort å gå forbi slike enorme godtehyller! Det er jo et eldorado der for oss som elsker slikt. Bra jobbet! I helgen har jeg fått trent en del og da har heldigvis ikke sukkersuget kommet heller. Jeg har faktisk ikke smakt på så mye som en sjokoladebit og det likner ikke meg. Det ble litt vin i helgen da, men ingen snacks eller annet. Holdt meg godt innenfor kaloribudsjettet.

 

På lørdag var jeg på en time som heter Body Attack. Merker det godt ennå! Er skikkelig støl i overkroppen. Har ikke trent så mye overkropp i det siste siden jeg har gått på flest mage/rumpe/lår timer. I kveld blir det Zumba og rumpe som skal trenes :)

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en langweekend i London og kom hjem i går - rett til nattevakter. Har klart meg veldig bra. Gått ned i vekt fra forrige uke og inn i mål! Veldig fornøyd :)

Drakk vin og øl, spiste chips og pannekaker i London, men ikke godteri eller kaker (dessert en kveld ;) ) og gikk masse. Fikk meg også en løpetur i Hyde Park i nydelig høstvær. En nytelse for en som egentlig elsker storbyliv :wub:

Denne uka blir jobben å "overleve" nattevakter, og så komme inn i treningsrytmen når de er over. Jeg orker ikke tanken på å trene i dag... så nå koser jeg meg i sofaen med kaffe og fyr i peisen :)

 

Står på videre med fokus på å holde meg unna godteri og snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten kryper nedover, målene går inn... Det er "bedring" å spore. Merker det på buksene og en kjole som allerede sitter litt bedre. Det er jo fortsatt nesten 10 kg til drømmevekten, men alle gram mindre enn startvekten er bra, syns jeg.

I dag har jeg fri fra jobben og det er herlig. Det er kaldt og fint ute... Jeg må bare komme meg i treningstøyet etter hvert... nå er det nydelig i sofaen med fyr i peisen og kaffe i koppen.

det har gått noen uker nå og det største suget etter søtt er over, men jeg kan fortsatt falle i staver over tanken på å bare ETE godteri... men det gjør jeg jo ikke. :P

 

enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag jogget jeg en nydelig tur i skogen og det gikk på en måte ganske lett... Jeg løp ikke så fort, men jevnt og fint uten pauser. Bare i den bratteste bakken gikk jeg - og bare halve bakken ;) .

Skal prøve å komme meg ut i morgen, også... Håper på like fint vær...

Det går fortsatt greit med maten. Kjenner ikke så mye sug etter godteri, men nøtter kunne jeg nok tenke meg å dytte inn på... Vel, vel God natt.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...