Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Gratulerer med vel overstått konfirmasjon, enna - og det med bunaden på! :lol:

 

Og tvi tvi med å få bunaden til å sitte løsere om to uker! :D

 

Jeg strever med å finne viljestyrke til å være sunn, og også med å finne tid og ork til å trene nå etter at en forkjølelse har satt meg på pause et par uker. Men vi fortsetter å prøve...

 

Lykke til videre til dere andre her inne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

Beklager at jeg har vært så fraværende! Jeg har litt vel mye å henge fingrene i for tiden. Det går utover trening. Spiser sånn rimelig ok. Ble litt kake i helgen, men ikke helt på trynet. På nattevakt i natt spiste jeg noen Mariekjeks (av alle ting...) men jeg bare "måtte" ha noe.

I dag blir det greit. Tror ikke det blir mye trening denne uken, men hvis ikke alt går skeis, blir det hvertfall en eller et par turer til helgen. Skal på fjellet. (Men det blir mye god mat og drikke også, da ;) )

Neste uke er det det mye jobbing + mye annet... men jeg krysser fingrene for at det roer seg uken etter det, igjen...

Nå må jeg lage middag før jeg styrter ut av huset.

 

Lykke til alle, håper dere får til mer trening enn meg ;)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortsatt rimelig bra med kosten (selv om jeg i skrivende stund storkoser meg med et glass hvitvin :rolleyes: ) Merker faktisk litt på buksene at det er noen millimeter kortere rundt de forskjellige delene av kroppen....

 

Trening blir det fortsatt lite av og jeg har ikke så veldig GODE grunner, men har grunner... Og jeg trener når jeg får tid...

 

Håper dere andre trener mer og er flinke i kosten! Når det gjelder kg er det kosten som gjør utslag.

 

Ha det fint.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser det er flere enn meg som har det travelt, eller ikke er motivert, eller hva det er... Jeg tenker fortsatt på hva jeg putter i munnen, men må med skam å melde innrømme at det ikke er blitt trening på flere UKER!!! Mye bilkjøring og lite gåing/sykling har det også blitt. Jeg TROR og HÅPER jeg får "et nytt liv" fra og med i morgen. Veldig mye av tiden de siste dagene har ikke vært min. Noe av det har vært "fritidsklemma". Og det er greit - selvforskyldt -, men noe har jeg også blitt pålagt... i tillegg har jeg arbeidet noen nattevakter utenom mine egne, og da ryker selv det beste skjemaet..

Når det gjelder mat, hadde jeg en real "nedtur" forrige helg. Den har jeg kjempet mot i uken som har gått og klart meg rimelig bra. Skeiet ut i går med for mye pizza, et stykke kake og liiiit potetgull. Strammer inn igjen, men tar vin til kvelden. Ligger og vaker rett over 75, så det har gått liiiiitt nedover med meg, men jeg føler ikke at jeg har noen skikkelig kontroll. Jeg må jo ned til 68 før jeg er på noen som helst måte innenfor det jeg er interessert i... og det er leeeenge til, ser det ut som.

Hadde på bunad i uken som gikk, trangt, men jeg overlevde. Nå skal jeg ha lørdagsformiddagskaffen min. Ukens beste ;)

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

ja, du har helt rett Enna, det er flere som er litt umotivert og lei. Hadde en god utvikling - og så stoppa det opp igjen. Vet godt hva det er - er for glad i god mat og drikke.... Aktiviteten er det egentlig ingenting å si noe på. Er aktiv, men det er desverre sånn at inntaket betyr mest!

 

Så lenge jeg holder meg på 69 kg er det greit nok, men målet om 65 kg står der ennå - og bør være oppnåelig. Men motivasjonen - ja den mangler litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Beklager, er en stund siden jeg har vært her.....leter veldig etter motivasjonen. Skulle tro at det ikke var vanskelig når man ser at man har gått opp igjen halvparten av de 14kg man gikk ned i fjor :angry:

 

Treninga er det ikke noe å utsette på, trener hardt og forholdsvis mye, men det er ikke noe hjelp i annet enn på kondisjonene når ikke kostholdet følger. Spiser forholdsvis sunt, men litt for mye og hjemme hos oss er "kosefaktoren" stor i helgene god mat, god vin, øl, smågodt etc etc.... blir helt matt jeg. :unsure:

 

Har blitt enig med en venn at hvis ikke motivasjonen kommer eller midjemålet minker i løpet av oktober så skal jeg være med i deres veiegruppe annenhver uke. Har det fortsatt ikke skjedd noe frem til jul, så blir det nytt GR kurs etter nytt år. Jeg håper nå jeg får til noe ved å sette inn noen tiltak. Det hadde vært billigere enn nytt GR kurs.

Jeg gir meg ikke :-)

 

Ha en strålende uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Uff og uff... Jeg har jo ikke vist nesa inne her på ukesvis... Selvfølgelig er hovedårsaken TOTALT fravær av noe somhelst slags kontroll... Jeg har overspist, spist godteri og snacks, drukket vin og verst av alt - har ikke trent!!! Nå i kveld tvang jeg meg på mølla en tur... Jeg ble svett, men ikke veldig sliten. Men som ofte når jeg er helt ute av trening sliter jeg med magen når jeg først løper... Så turen ble litt oppdelt for å si det sånn... :o

Jeg haringen unnskyldning... Det bare gikk i ball for meg og så kom jeg meg ikke ut av spiralen. Prøver å ta et nytt tak. Reiser til Italia for noe få dager, men tror rett og slett ikke tiden til å overspise eller drikke for mye er der. Temmelig stramt program...

Håper jeg får gått litt, i det minste! :)

Satser på å komme tilbake med mer oppdateringer i tiden fremover... Håper dere andre har bedre kontroll!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok

Statusrapport:

(Ha-ha har ikke vært på vekten i dag, men den er nok på omtrent 78 - altså tilbake til der jeg føler jeg "startet" i august 2013....)

Men altså: Ingen bevissthet what so ever i forhold til hva som har gått inn i munnen. HAR faktisk løpt et par turer og gått en tur i uken som gikk..

I dag er det mandag og ny uke - og som vanlig har jeg fullt program hver dag fram til fredag.

Jeg har ingen ting nytt og revolusjonerende å komme med annet en at en ny dag er en ny dag og jeg tar - som alltid - en ny start hver morgen.

Leste et sted at det tar 60 dager og bli kvitt søthunger... men jeg tror faktisk det innebærer TOTALT fravær av sukker... og jeg "må" ha litt honning, jeg bruker honning i min hjemmelagde kornblanding (om enn svært lite...), jeg drikker vin, så totalt fravær blir det ikke. Det jeg KAN gjøre, er å gå tilbake til min "gamle" :rolleyes: regel om at jeg er en en som alltid sier nei takk til kake og godteri... Det viser seg jo gang på gang at jeg ikke har kontroll... så hvis regelen er nei til søtsaker.... Let´s go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt november. Jeg har klart å motstå fristelser to dager på rad. Det har vært helt i overkant mye kake og godteri rundt meg på jobb de siste dagene... Syns det tar litt av, rett og slett. Slo et slag for mer frukt på jobb, i dag... Tror jeg fikk gehør for det, faktisk!

Det har ikke blitt trening, det har jeg ikke hatt tid til, men jeg har stort sett holdt på med dette og hint, så det har hvertfall ikke blitt godteri!.

 

I dag skal jeg krype TIDLIG til køys, for formen er ikke på topp. Nesten så jeg er redd jeg blir syk. Og det har jeg hvertfall ikke tid til.

 

Håper dere der ute ikke har hatt så lang og dårlig unnskyldning for ikke å møte opp her inne som jeg... Men om dere av en eller annen grunn skulle ha feilet... reis dere opp, igjen! Vi kommer i mål - en gang.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er 14 november og det betyr at om 10 dager er det 1 måned til jul...

Jeg har løpt to dager på rad. Er støl og stiv, sukk... det har virkelig ikke blitt mye trening i høst.

Det har gått dårlig med mat og godtestopp, også... Starter selvfølgelig på ny frisk i dag, igjen og tenker at det bare MÅ gå, en gang!!

Det er jo så usunt som det kan få blitt det å spise godteri og kaker!!! HVER DAG, HELE DAGEN!!

 

"stabil" vekt på ca 78... og det burde jo vært 68 (eller aller helst 65..)

 

Mål for uken:

Være innom her daglig,

trene HVERTFALL to ganger til denne uken, helst tre... (Skal jobbe nattevakter nå, så jeg er litt "snill" med meg selv til og med onsdag)

Holde meg unna godteri og kaker

holde meg unna vin fram til fredag kveld

 

Mål for resten av november:

Trene helst 4 minimum 4 g/uke

Holde meg til sunn mat

Holde meg unna godteri og kaker

 

Mål fram til 20 des:

Øke lengden på treningen slik at det blir 5-8 km løping + styrke for mage/rygg/bryst og armer

Spise sunt og bare det jeg må - omtrent 1600 kcal/dg

Holde meg HELT unna godteri og kaker

Ta med matpakker når jeg vet det blir dårlig tid til å spise

 

Ønsket vekt 20 des 73 kg.....

 

Mål for julen: Holde fokus!

 

Satser på at "vi ses" daglig fram til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knasket i vei på gulrøtter i natt... resultat: særdeles oppblåst mage da jeg skulle legge meg :mellow: Vel... bedre nå og selv om det meste sitter i hodet, føler jeg at jeg er slankere i dag enn i går fordi jeg har et døgn uten søtt og usunt bak meg :rolleyes:

Fortsetter videre. Ny nattevakt i til natten, og som vanlig dårlig søvn. (Slitsomt det der, og søtsuget blir ikke akkurat bedre av å være i søvnunderskudd!!! :blink: )

 

Lar trening være trening i dag og koser meg med Netflix og TV-serier.

 

Håper alle som evt leser dette er i god stim og løser de problemene som førte til at vi alle er her inne i første omgang.

 

Take care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hard som flint på vakt sist natt. Det var godteri og kake og you name it på bordet og jeg tok ikke en bit!! Enda jeg sa til meg selv at bursdag er lov osv... heldigvis var det en liten stemme som ikke gav seg og som minnet meg på at det er akkurat der problemet ligger... "det er lov"..

I dag har jeg vært mye på farten, riktignok mye i bil, men det har ikke blitt tid til trening og nå kjenner jeg at det skal bli godt å synke litt ned i sofaen. Kunne sikkert tatt en tur på mølla, men ... not today.

Fortsetter god stim resten av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fredag og jeg må si at jeg har vært flink så langt, denne uka :) Godt fornøyd med innsatsen! (litt vin i går, men det får være lov...)

Nå sitter jeg med treningstøy på og skal en tur på mølla. Det får bli dagens trening. Håper på en tur både i morgen og søndag, også. Hvis det blir fint vær, kan jo en av turene være ute.. I dag har det vært helt sprøtt vær. Sol og pøsregn om hverandre :rolleyes: . Ikke enkelt å kle seg, hvertfall.

Ønsker alle en god helg. Selv skal jeg oppføre meg skikkelig og spise sunt og godt. Kyllingpai i kveld. Den er god.

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh. Kom meg gjennom fredagskvelden med å spise bare det jeg hadde planlagt og ikke en bit sjokolade eller snacks... og det enda det sto to biter med "hobby"og ropte i skålen.... (Elsker de små hobbybitene fra løsvektsgodterihylla.....)

Det beste av alt i går var at jeg hadde litt av den følelsen jeg hadde den tiden jeg faktisk klarte å komme ned til min ønskevekt... en følelse av at dette kan jeg, dette klarer jeg, jeg er faktisk verdt det jeg prøver å få til... Jeg vet at det ikke alltid er en varig følelse... det er jo derfor jeg tilstadighet kommer tilbake hit til forumet, men akkurat når den følelsen er der er jeg så stolt og glad.. Det er en positiv følelse... Gir håp om at noe bra er på vei :)

Måtte bare skrive det...

 

Mål for dagen: Spise fornuftig. SKal på smalahovelag og det er jo i utgangspunktet feit mat, så holde fokus og ikke spise formye. Må relativt tidlig hjem, og skal mest sannsynlig kjøre bil :) Ikke noe kaker, snacks eller godteri.

Ha en fin lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

77,3 kg i dag. Det er hvertfall ned omtrent 1 kg siden forrige uke. Glemte å skrive ned da... (Fortrengte det sikkert! :blink: )

Har trent ganske bra i uken som gikk. I går ble det ikke noen løpetur, men en tur i marka ble det. Holdt meg på matta når det gjaldt mat i går, også. Lagde ikke middagen selv og er tememlig sikker på at den inneholdt en del smør og fett, men spiste passelig mengde. Drakk litt rødvin, da... det må sies. Holdt meg derimot langt unna både kjeks og sjokolade som kom i min vei li løpet av dagen. Så nå er det en uke uten godteri, kaker og snacks. En ny dag i dag med sunn mat og trening. I skrivende øyeblikk skinner sola :) Det gjør godt.

 

Mål for denne uken:

Sunn mat i rimelige mengder

Registrere hva jeg spiser

Trene minst tre ganger

Holde meg unna godteri, kaker og snacks

Komme meg i seng i rimelig tid om kvelden.

Ønsket vekt til fredag (selv om veiedagen er mandag) er 76,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag formiddag. Føler jeg har kommet i siget med treningen igjen. About time! Har løpt hver dag så langt denne uken. Vet positivt at det ikke blir noe hverken i morgen eller fredag, men kanskje jeg kan få til noe på lørdag. Har prøvd "solhilsen" på en nettside som heter "webtrening.no" Gjorde det både i går og i dag. Jeg er jo stiv som en stokk og får ikke til å ha hælene i gulvet, eller noe som helst, men tenker at på sikt vil det bli bedre. Tror yoga er tingen for meg! Jeg trenger å bli litt mykere og få litt mer kontroll på pusten.

HAr holdt meg bra i kosten så langt denne uken. Ja,da Jeg vet at det bare er onsdag formiddag, men her er det en dag av gangen mot målet.

Nå skal jeg straks gå i dusjen etter formiddagens løpetur. Målet mitt i dag var å løpe/jogge SAMMENHENGENDE 5 km. Det gikk rimelig greit. Det er forferdelig hvor fort forfallet setter inn. Det er virkelig ikke så lenge siden jeg kunne løpe 1 mil uten å stoppe. Men jeg skal tilbake dit, så det er så greit. Setter mølla på 2% stigning, så det ikke blir for lett. Etter 5 km gikk jeg i 200m og jogget så videre til 6 km. Det føltes godt! I første omgang er målet å klare de 5 km på 30 min, så da er det jo bare å hive seg rundt :) Tror ikke det er såååå lenge til jeg er tilbake der, altså. Litt styrke for mage og kjernemuskulatur gjør også godt. Så kanskje passer kjolene mine snart igjen :) DET er jo det store målet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOLHILSEN kl 05.20 - imponert av meg selv :) Stiv som en stokk, men satser på at daglig solhilsen vil gjøre godt for meg! :lol:

Spiste for mye kveldsmat i går. TOk to istedenfor en brødskive med nybakt brød :rolleyes: Jummi ;)

 

Mål for i dag. Spise sunt, 1600 kcal. Vet at jeg ikke rekker å trene.

 

Ha en fiiin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOLHILSEN kl 05.20 - imponert av meg selv

 

 

 

ja det skrev jeg i dag morges.... og i ettermiddag løp jeg 5 km på mølla til tross for at jeg egentlig ikke hadde så mye tid... men var flink og brukte tiden bedre enn jeg hadde trodd jeg kunne.... Så - litt imponert over meg selv i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde solhilsen kl 05.20 i går, også.... dette syns jeg er sprekt av med selv :lol:

I går spiste jeg litt for mye pizza, men selv om jeg gikk over 1600 kcal, var det ikke den totale sprekk på 5-7000 kcal som jeg godt kan få til når jeg setter igang med snacks og sjokolade. Regnet på det og jeg havnet på litt over 2000 kcal inkludert to glass vin. Det går på en fredag, syns jeg. Spiste ikke godteri eller snacks.

I dag har jeg jogget 5 km ute og det var fint. Ganske glatt enkelte steder, men så lenge jeg sprang der det var litt grus gikk det helt fint. Nydelig vær, også. Solhilsen i dag, også og selv om jeg ikke på noen måte kan si at jeg behersker det, så kommer jeg litt mer ned og det er litt mer flyt... er likevel stiv som bare det og det finnes ingen form for eleganse i bevegelsene mine... Men det har altså hjulpet på den vonde muskelen i baken og da er jeg godt fornøyd!!!

 

God lørdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så stor aktivitet inne på "oss som skal ned under 10 kg" for tida, så jeg stikker innom litt andre tråder og leser. Kjekt å lese om deg, Enna! Flott at du står på. Håper du får uttelling denne uka, som du har vært flink. Det virker som du har kontroll på utskeielsene dine også. Ja, man må unne seg litt ekstra når det er helg. Men jeg har problemer med at når jeg først unner meg, så blir det for mye. Og da er det sjokolade som er problemet mitt... Så jeg syns du var flink som klarte deg uten snacks og godteri i går! Ser ut som du har orden på treninga også.. der har jeg litt å gå på! Håper du får belønning for at du har vært fokusert den siste tiden:) Fortsatt god helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LiveLife. Sjokolade er et problem for meg, også. Har ikke løst det problemet. Nå "løser" jeg det bare ved ikke å spise noe i det hele tatt... Er veldig "fokuset" når det står kaker og vodteri foran meg. I dag har det vært ganske mye "farlig" innen rekkevidde. Har drukket tre små kopper med gløgg, og 2 små glass hvitvin. Ellers tror jeg at jeg har holdt meg innenfor tilmålt mende mat...

Veiing og midjemål i morgen tidlig.

Ingen trim i det hele tatt i dag.... Ikke en gang solhilsen :(

 

Får ta igjen i morgen..

 

Sov godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr.. hadde skrevet masse - fine og kloke :rolleyes: betraktninger om livet og så ble det bare tull da jeg skulle sende... Vel, vel

Har gått ned 2,6 kg siden sist mandag. Godt fornøyd med det :)

Det jeg har registrert tidligere, men som altså ikke fester seg i hodet mitt er at når jeg spiser det kroppen trenger, så vil den ned til en lavere vekt... så det betyr at jeg altså må spise noe voldsomt med tullemat når jeg ikke holder en viss kontroll. Så om jeg bare (!) spiser sunn mat hver dag i passelige mengder, så holder jeg meg innafor vektmessig. SÅ HVORFOR er det så vanskelig?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har vært veldig sulten i uka som gikk, men jeg har heller ikke vært STAPPMETT og følt meg ubehagelig. Tvert i mot har jeg følt meg rimelig godt fornøyd. SUget etter godteri har vært der, men sett bort fra det har jeg vært behagelig mett. Men jeg har altså ingen normal evne til å stoppe når jeg er behagelig mett om det skulle være mer mat på tallerkenen min. Nei jeg eter og eter og eter... så eneste gangen jeg klarer meg rimelig godt, er når jeg lager ferdig en porsjon på tallerkenen og spiser bare den.

Så målet må altså være å klare å spise det kroppen trenger - og BARE det!

Mål for uka:

Spise ca 1600 kcal/dag,

Holde meg unna søtsaker og kaker og snacks

Spise sunt

Trene MINST tre ganger denne uka (Det skal holde hardt, men jeg tror det går),

Solhilsen hvertfall 4 dager denne uka - helst 5...

 

Mål fram til jul:

komme meg ned til 72 kg til julaften, holde den vekten fram til nyttårsaften.

Tenker at det blir "lov"med godteri og slikt i juledagene, full skjerpings på hverdagene, så "lov" på nyttårsaften og 1. nyttårsdag og så fokus igjen fra 2. januar.

Sluttmål er 68(66) kg rundt midten av mars og så holde seg der... Men jeg tar en dag av gangen.

Så først og fremst komme meg gjennom i dag med sunn mat og nok vann.

Ha en fin mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg, Enna! Fantastisk resultat denne uka. Jeg heier på deg! Jeg hadde en flott første uke, ned 1.7 kg. Så klarte jeg å miste fokus, det gjør jeg alltid etter 7-10 dager, helt tragisk. Men nå er jeg på sporet igjen! Og jeg blir motivert av å lese om deg. Ja, tenk om vi bare kunne greie å holde oss til det som er bra for kroppen vår! Det er jo det aller beste. Jeg ønsker deg en kjempefin uke! Stå på og heia oss som ikke gir blaffen, tross desember som nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

To mnd. siden sist jeg var inne og skrev noe her. Måtte inn og lese litt nå. Heia Enna og Live Life som står på. Veldig bra jobba. :D

 

Jeg har ikke gitt helt blaffen, men jeg har bare ikke klart/orket å ta tak i meg selv på en stund. Treningen er helt ok, jeg trener 3-4 ganger pr. uke til tross av en hælsporebetennelse. Får bare ikke løpt noe særlig.

 

Maten er vel ikke noe å snakke om for øyeblikket. Jeg hiver ikke inn på alt som er, men jeg takker ikke akkurat nei til så mye heller. Så buksene er trange. Må nok ned en 7-8 kg igjen. Har ikke veid meg heller, bare kjenner at det ikke er bra. :-)

 

Planen er å fortsette å trene 3-4 ganger pr. uke, spise moderat fram til julaften og komme meg gjennom jula uten å være uvel hver dag.

På nyåret tror jeg at jeg skal hoppe på et GR dropp in kurs. Da må jeg på veiing hver uke, eneste jeg greier å følge. Skammer meg litt over å ikke klare å holde en stabil vekt :unsure: , men regner med at kursleder er vant til det problemet. ;) Må jo være bedre å prøv igjen enn å ikke gi opp eller?

 

Skal prøve å være innpå her litt oftere for å få litt motivasjon :-)

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...