Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Min vekt 100,1. 

Mål må bli å komme på tosifret😊

1 dag på tredemølla gav mersmak. Igår var jeg 4 timer på Fretex frivillig og jobbet. Dy verden for et arbeid bak i kulissene.

Nå er det jobb igjen, denne dag er det støttekontakt for ei på 64år. Godt å høre at Jeg kan gjøre glede for noen. Denne uka er fullbooket. Gjelder å ha matpakke og tunga beint i munnen. Gjør et forsøk - igjen.

God uke til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk hvor lenge var Joda i paradiset???😖

I går sprakk jeg så det sang. Jeg visste vi skulle få besøk av dattera som kom ut av karantene. Jeg sparte meg kraftig først på dagen, kun litt sein frokost og lett middag. Så kom hun da med DEN bomba av ei konfektkake+ is og muffins. Jeg måtte spise litt av dette av ren høflighet, men klarte å styre inntaket sånn noenlunde. Så, senere på kvelden gikk det HELT galt da jeg hadde nybakte brød på benken. Jeg var kronisk sulten og enda litt ny-våknet søtsug i kroppen etter å ha smakt på kaker. Det endte med at jeg langet innpå med skiver. Pålegget var greit nok, kaviar og jarlsberg- det ble bare så alt for mange!!! Jeg vet faktisk ikke hvor mange, men jeg ble iallefall skikkelig overmett😥

Det høres kanskje ikke så galt ut, men jeg blir fortvilt over at jeg mister helt kontrollen. Når disse tulltakene kommer blir jeg både blind, døv, hodeløs og har ingen følelse av å bli mett- mao ingenting som stopper meg.

Ok...i dag er en ny dag. Dette har nok ødelagt mye av ukas resultat, men det er bare å gå videre. I dag skal det være null tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke til nå Mia så er du på tosifret. Så flink du er med frivillig sosialt arbeide, Kanskje noe å tenke på som kan gi livet litt mening i pensjonist tilværelsen.

Og neste uke ser du 5 tallet Tasseline. Jeg synes dere er flinke. 

Artig at du har regnet ut kalorier/kilo.  Må skjerpe meg. Har økt inntaket til 1500, og da går jeg ikke ned. 

Jeg har vært en raskt t/r Oslo - Bergen et par dager. Kjørt over hundre mil og da blir det litt sjokolade under veis. Tåke ca halve dagen begge veier. Sliten når jeg kom hjem . Fikk ikke veid meg på mandag og glemte det i dag. Så jeg har skrevet samme vekten og håper at det ikke har gått helt galt.

I morgen må vi på hytta for noen dager, skal sette opp noen musefeller og "pipeapparater" som skal holde mus ute. Skal prøve å være flink. 

Ikke sikkert jeg får kommet inn igjen før på tirsdag, men stå på damer, dere er flinke og tenk på at dere betyr mye for meg og min prossess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke42 Uke43 Uke44 Uke45 Uke46 Total Nedgang
Joda 96,7 91,8 91,3 91,3 90 89,8 89,1 88,5 87,7 9,00
Mia-53 101,7 99   100 99,4 100,1 100,5 100,4 100,1 1,60
SetMeFree 114,2         102,8       11,40
Taseline 112,1 106,7     107,7 108,3 106,8 106,7 106,1 6,00
Toam 93 87,2 87,5 88 87,6 87,3 87,3 87,3 87,3 5,70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan jeg få veldig lyst på hjembakt pizza. Dette er noe jeg helst ikke vil ha så alt for ofte, spesielt ikke når jeg skal ned i vekt. Pizza inneholder mye kcal, men det største problemet er nok at jeg fort spiser veldig mye. Å veie opp 2 små stykker med litt salat er kun irriterende😂

I dag ble løsningen å lage en lettere variant-nemlig blomkålpizza. Jeg veide opp alle ingrediensene, og ei hel/stor langpanne med pizza kom på ca 1200 kcal. Hvis 3 stk deler denne blir man god og mett på 400 kcal.

Jeg hadde ikke særlig høye forventninger, men må si at jeg ble positivt overrasket. Bunnen blir ikke sprø, men hang godt sammen og smakte faktisk som en slags pizzabunn. Fyll forøvrig: pizzasaus, hvitløk, løk, spekeskinke, sjampinjong, mais, litt kyllingkjøttdeig-omformet til krydrete kjøttboller, lett jarsberg og et dryss parmesan. Servert med noen ts. 5%rømme m/hvitløkspepper + ruccola.

Jeg brukte veldig lite ost og her er det mange kcal å spare. En annen gang dropper jeg kyllingbollene, heller litt mer spekeskinke og kanskje oliven. Små biter av brokkoli er også godt.

Dette blir nok ikke siste gang jeg lager noe slikt 😋

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mia-53 skrev:

Er det bare vanlig blomkål i bunnen eller noe mer?

Bunn: 1 blomkål (min var 750 gr-dvs svær), kuttes/kvernes (jeg kjørte den i kjøttkverna) Kokes (uten vann) i 4 min i mikro. Legg massen i et kjøkkenhåndkle og vri ut max vann. Tilsett 2 egg (jeg brukte 3 pga stor blomkål), 2ss finrevet parmesan, 2ss fiberhusk, 20gr havregryn, 1 ts salt, litt pepper. Bland alt, klem/stryk tynt ut og forstek i 15-20min på 225gr. Pass at den ikke svir i kanten. 

Du KAN ha i 5 ss revet gul ost, men det droppet jeg for å få lavest mulig kcal

Deretter legger du på fyll og steker videre ca 15 min.

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag er dagens høydepunkt😍

I dag ble det hjemmelagde fiskekaker med stekt løk& purre i panna. Kokte poteter og ovnsbakte grønnsaker var også tilbehør. Grønnsaker i ovn er ofte min store lykke, her kan jeg forsyne meg grådig uten at det blir krise i regnskapet. Dagens form bestod av gulrot, sellerirot, rødløk, brokkoli- alt kuttet i biter. Dette ble smakstilsatt med finhakket hvitløk (2fedd) og en liten chili, 1ss olje, 2 ss soyasaus og 1 ts tørket estragon. Alt blandes godt før det stekes ca 20 min på 220 gr i ovnen. Kunne nesten spist bare dette😋

Til kaffen ble det to 40-kaloriers blåbærmuffins- så nå er jeg klar for ei arbeidsøkt med oppussingsarbeide.

Gikk 6km tur i går så i dag holder det med jobbing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag, og snart ny uke. Jeg har levd "trangt" denne uka for å prøve å hente inn utskeielsen fra mandag. Jeg fant ut at jeg gikk minst 1000 kcal over plan og det har sin pris. Jeg har holdt meg på 1000-1200 kcal de andre dagene og det gjør at kreativitenen blir stor. Jeg blir ikke mett på så lite kcal og har derfor lagd div. kriseretter som jeg har fylt på med mellom måltidene. Dette har bestått av div. grønnsaksretter (krydrete grønnsaker i ovn), grønnsakssupper, rabarbrasuppe m/sukrin, salat, stekte tomater etc. Fra mandag av skal jeg tilbake til 1300 pr dag og da blir ting litt mer normalt. Det har blitt litt mindre trim enn planlagt, dette skyldes av vi holder på med oppussing hjemme. Jeg har beveget meg litt, men ikke akkurat trening. Vekta de siste par dagene tilsier at det kanskje blir ned ca 300 gram. Får se hva offisiell veiedag sier i morgen. 

Ønsker alle en fortsatt fin søndag 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, mia-53 skrev:

Hei igjen, takk for hilsen😊

Hvis jeg kan støtte opp på noe vis så gjør jeg gjerne det. 

Jeg VET at dette ikke er lett, hvis det hadde vært det ville jeg og vi alle vært slanke😂

Jeg er sikkert blitt nærmest en plageånd/spammer her inne i forum, å skrive noen ord her inne blir litt som å gå på kurs for meg. Dere får bare overse mine innlegg hvis det blir for mye. Akkurat nå er jeg inne i en god periode og jeg blir veldig motivert av at vekta peker nedover. Jeg øver meg stadig på å håndtere sug, jeg har jevnlige samtaler med meg selv i forhold til at sjansen for sultedød er liten😂 

Mitt mål er -2kg til før jul. De som har lyst må gjerne henge seg på. Ha en fin dag😊😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hyggelig og positivt at du skriver. Jeg liker det også når jeg er i slaget. Vi heier på hverandre🥰🥰.

Har litt mye i hodet i disse tider, men gjør så godt jeg kan. Kjøper ikke noe søtt/snacks og det er noen uker siden siste kick . Krysser alt vi har for ferden videre. Akkurat nå går det i lefsebaking. Kunsten er å smake og ikke ta for mye..

Vi står på. Vi gir oss aldri👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, Mia...vi gir oss aldri!😎

I dag har jeg kokt god, gammeldags kjøttsuppe. Fant lammekjøtt i fryseren og fikk det på kok på morgenen med litt timian, laurbærblad, løk, salt og pepper. Det ble en himmelsk god kraft. Jeg silte og avkjølte krafta slik at jeg kunne fjerne fetthinnen som fløt på toppen. Jeg fylte en svær kjele med div. norske grønnsaker+ potet og tilsatte kjøtt og noen go'&mager kjøttpølser. Resultatet ble 12 L tykk kjøttsuppe så nå har vi mange "slanke" middager på lur til travle dager.

Været ute er rett og slett ufyselig, så det blir ei jobb-økt på meg istedet for gåtur i dag. Ikke helt etter boka, men sånn er det...

 

Ønsker alle ei fortsatt fin uke

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer, vi har vært en uke på hytta, blir litt lengre enn beregnet, men vi er pensjonister og alle andre aktiviteter er stengt ned rundt oss. Jeg skal leg vektlisten nå. For meg ble det ganske mye opp så nå er det OBS OBS OBS; Har den uvanen at jeg alltid skal ha søt kjeks til kaffen når jeg er på hytta, og litt vin og litt sjokolade. Noe er nok vann, men kan ikke skylde på det for alt. Opp 1,3kg på 2 uker.

Søsteren skal flytte og vi skal hjelpe til med pakking og bæring. Så får jeg ikke sittet i sofaen og strikket den tiden.

Navn Maxvekt Uke 40 Uke41 Uke42 Uke43 Uke44 Uke45 Uke46 Uke47 Total Nedgang
Joda 96,7 91,3 91,3 90 89,8 89,1 88,5 87,7 86,9 9,80
Mia-53 101,7   100 99,4 100,1 100,5 100,4 100,1 100,6 1,10
SetMeFree 114,2       102,8         11,40
Taseline 112,1     107,7 108,3 106,8 106,7 106,1   6,00
Toam 93 87,5 88 87,6 87,3 87,3 87,3 87,3 88,6 4,40

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med hyttetur, Toam. Det er vel ganske normalt at man har noe ekstra når man skal kose seg. Bare så kjedelig at vekta ikke liker det😊

Nå skal du i gang med fysisk aktivitet som "flyttebyrå" og det vil nok ha god effekt.

Jeg prøver etter beste evne å stå på mens motivasjonen er tilstede. Jeg vet faktisk ikke helt hva det skyldes, men kjenner veldig glede over å kunne ta fram noen klær som plutselig passer igjen. Har plutselig 2 ekstra bukser som passer, vinterjakka som satt "limt" i fjor vinter rommer nå en liten genser under. Jeg er under halveis til mål men kan nå faktisk såvidt se det selv. Veldig få som kommenterer så jeg må nok ned minst 5 til før det blir skikkelig merkbart. Uansett så kan jeg nå ane at det er ei normalvektig dame der inne et sted og hun skal få komme ut igjen😁

I går ble det lutefisk med litt kalkunbacon, kokt potet, pure' av 50/50 erter og brokkoli, litt grov sennep og noen dryss med revet brunost. En akevitt og en lite-pils fikk også plass i regnskapet. Alt i alt et deilig måltid selv om det var kcal-redusert. Godt å kjenne at jeg kan kose meg litt- innenfor 1200 kcal.

 

Fortsatt god helg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagskveld og snart ny uke. Helga har gått greit matmessig, jeg har vel egentlig spist litt i underkant i forhold til planen. 

Middager er alltid dagens høydepunkt matmessig. I dag ble det langtidsstekte svinekoteletter med masse grønnsaker og sjysaus. 6-7 timer i ovnen gjorde underverker. Videre har jeg og mannen gått 2 turer i dag, tilsammen vel 1 time så denne uka har det blitt 4,8 trimpoeng. Det er jeg fornøyd med.

Jeg er litt i planleggingsmodus i forhold til jul. Jeg har bakt masse deilige grove rundstykker med div. frø i. Jeg har behov for noe søtt som ikke har så mye kcal og tar gjerne i mot forslag. Tenkte kanskje å lage noen marengser, evt teste ut noe julekakegreier med sukrin+/gold. Fant en oppskrift på kokosmakroner m/sukrin- prøver kanskje disse?

Jeg har multer og bringebær i fryseren og det smaker godt sammen med lett-is. Sjokolademousse' med lettmelk+ bringebær er også høvelig lavkcal og veldig godt.

Straks leggetid, så er det bare å komme seg på vekta i morgen tidlig😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite god morgen fra meg.  Dere står på å er så flinke. Eg er litt ute av drift desse ukene pga sykdom.  Har fått en kraftig betennelse i øyeregion.  Så fredag ble eg til slutt akkutt innlagt. Går heldigvis bedre men blir liggende noen dg til så ny vekt får eg ikkje kommet med. Har ikkje fokus på maten nå og trim blir det jo ikkje. Men noen voldsom matlyst har eg heller ikkje. Forje tirsdag viste vekta 105,7 men klarte ikkje skrive her inne. 

Ha ei fin veke videre 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelse i øynene høres ikke godt ut, Tasseline. Håper du blir fort bra igjen og sender en trøsteklem gjennom lufta. Du får komme tilbake i Roede-fokus når dette er over.

God bedring😊

 

Jeg var på vekta i dag og den magiske grensen på -10kg er passert. I gamle dager fikk man 10kg's- merke på kurs (muligens enda???) og jeg gir meg selv et mentalt klistremerke til sjela mi.  Resultat siste uke er ned 1,1kg og 10,9 kg totalt. Det ble 4,8 trimpoeng.

Det nærmer seg halveis til mål, -12,8 kg til så er jeg sånn akkurat passe slank. 74 kg er øvre grense for "normalvektig" og jeg veil gjerne snike meg akkurat under den grensen.

I dag ble det plukkfisk til middag. Lagde hvit saus av fiskekraft&melk, smakssatt med muskatnøtt, pepper og purreløk. Smøret ble droppet og jeg var spent på om mannen ville kjenne at den var mager, noe han da ikke gjorde. Nå fikk HAN noen skiver bacon til da,- og det falt i smak. Kokt potet, brokkoli og gulrot var godt følge til retten. En rett fra barndommen og faktisk ganske undervurdert. Og greit å bli mett på 300 kcal😁😋

Jeg har ei skål med rabarbragrøt(m/litt solbær og sukrin) på lur, antar "søthungeren" slår til på kveldingen. En sånn dessert er kjekk å ha på lur. 

Ønsker alle ei fin uke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag kom og jeg glemte å veie meg. Har hatt en vond skritt siden fredag og det toppet seg igår kveld og idag. Tanken er ute av drift og jeg bare prøver å få dagen til og gå. Natta er dårlig også. Håper på bedre dag imorgen og at jeg finner igjen meg selv.Artrosen som skaper seg.

Dere er flinke, vi som sliter kommer etter men gir ikke opp.

Ha en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe særlig å gå med smerter, Mia-53! Håper det snart blir bedre.

Klart du kommer etter, det er bare å henge seg på når du er klar.

I dag har jeg vært SKIKKELIG sulten, har bare lyst til å spise alt. Jeg har bakt rundstykker til fryseren og måtte få de dit så fort de var blitt kalde - i håp om at jeg skulle la bli med det. Det gikk såvidt bra- mens magen ropte😫 

For å prøve å hente motivasjon gikk jeg en tur i mitt eget klesskap. Der fant jeg to bortlagte kjoler som nå endelig sitter fint på!😃 Jeg måtte ha disse fremst i panna resten av kvelden. Har nå spist to rugsprø med mager kyllingost, kokt skinke, ruccola og tomat + et glass skummet kultur. Da er det bare å håpe at kroppen roer seg for natta. 

Jeg har også begynt å pusse opp et rom for å ha noe være opptatt av...som ikke er spiselig😂

Ønsker alle en fortsatt fin uke😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke41 Uke42 Uke43 Uke44 Uke45 Uke46 Uke47 Uke 48 Total Nedgang
Joda 96,7 91,3 90 89,8 89,1 88,5 87,7 86,9 85,8 10,90
Mia-53 101,7 100 99,4 100,1 100,5 100,4 100,1 100,6   1,10
SetMeFree 114,2     102,8           11,40
Taseline 112,1   107,7 108,3 106,8 106,7 106,1 105,7   6,40
Toam 93 88 87,6 87,3 87,3 87,3 87,3 88,6 88,4 4,60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg er litt treg denne uken, men flytteprosessen tar på meg. Er det noen som har veid seg som jeg har oversett. Si i fra så legger jeg dere inn i ettertid. 

God bedring til Tasseline og Mia. Når en er syk er det ikke lett å fokusere på vektkontroll. 

Flyttingen tas i to etapper. Noen må stå igjen for å ha det møblert ved visning. Så resten tas ikke før i februar vil jeg tro. Og søsteren ligger hjemme med forkjølelse og feber, håper bare ikke det er covid 19.

Nå skal jeg rydde syrommet mitt og kose meg litt med symaskin og slike prosjekter. 

Prøve å steke krumkaker i går, med speltmel. De hang ikke sammen. Så da får de som trenger speltmel steke selv. Det er ei niese som ikke skal ha hvetemel og ikke laktose. Så steker jeg til oss. Krumkaker går det mye av i dette huset. Ellers skal jeg begrense småkakebaksten i år. Bare jeg som spiser alt det andre, og det er ikke lurt. 😊

Ha en fin helg alle samme, og så melder vi vekt på tirsdag eller onsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag: 85,1kg, dvs ned 0,7 kg og 11,6 kg. totalt. Det nærmer seg delmål 2 (÷12kg)😃

Uka har gått greit, selv om jeg har vært veldig sulten. Inntak ca 1000-1100 og 1600 på lørdag. Det er litt i minste laget men får litt fart på kiloene for en utålmodig sjel. Jeg har da ca 900 kcal-underskudd pr dag.

I dag kom jeg til å tenke på at kokosboller kan være en trøst når man har lyst på noe søtt. Jeg kjøpte derfor en 20pk og hver bolle gir 82 kcal. De er jo ikke FANTASTISKE, men grei nok i nøden. Mannen min spiste 3 og jeg tok 1😂

Målet er å spare julekakene til selve jula og da skal jeg kose meg.

Ønsker alle en fin uke🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...