Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Godt nyttår🎉🎉🎉

Ja nå gjelder det å rydde bort det vi ikke trenger. Jula har gått og siden det ble minimalt med selskap og vi sitter her og tar smittehensyn, så er det ikke fritt for at det ble for mye inn og dermed blir det pluss. 

Jeg ser fram til hverdagen og blanke ark. 

God helg. Tar en tur ut og lufter vettet. 

På plass på tirsdag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag ble det faktisk 1 time tur. Ikke noe fres ,men nesten 6000 steg. Godt fornøyd.

Tømte resten av sjokohjertene etterpå, feil belønning, men  nå er det tomt for sjokolade. 

Starter å notere,  men vet ikke om jeg greier å holde 1300, men mellom 1300 og 1500 kalorier, så blir jeg fornøyd. Viktig å notere. God mandag, vi skal greie denne uka også.

Stå på jenter🥰🥰🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår. Jeg har fått meg nytt nettbrett og ny telefon og de nekter plent å logge inn på siden. Jeg har byttet nettleser og slettet informasjonskapsler, men det ble ikke bedre. Jeg kommer inn på min dagbok men ikke i forum. Nå har jeg funnet frem den gamle telefonen for å gi livstegn😀

Jeg avsluttet regimet her helga før jul og har vel mer eller mindre fråtset i alt som er godt. Jeg visste at det ville bli helt krise på vekta og opp 2,7kg på 2,5 uker er svaret😐 Jeg har heldigvis kost meg med god samvittighet i visshet om at jeg skal tilbake på stram line fra i dag.

Det er bare å plusse på ca 3 uker ekstra tid for å nå målet. Jeg må også selvsagt gjøre noen grep i forhold til slike utskeielser, det er ikke formålstjenlig på sikt. Akkurat nå vil jeg ikke tenke mer på dette, skal heller konsentrere meg om å komme i gang igjen.

Vi har hatt nydelig vær i jula og jeg har gått tur minst annenhver dag og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg kjenner faktisk at formen er bittelitt bedre enn den var tidlig i høst.

Planen er 1000-1300 kcal pr dag og minst 5 trimpoeng i uka. Kjøleskapet skal fylles opp med sunne & magre matvarer.

Ukas vekt:85,6 kg +2,7😑Tot 11,1

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år damer, Nå skal vi skjerpe oss 😀

Du er ikke alene om å legge på deg i julen Joda. Jeg har gått opp mer enn 3 kg på 3 uker. Så nå er småkakene gitt bort, gotteskålene tomme, og dagboken er tatt i bruk. Legger inn når frokosten blir fortært og tilpasser så jeg ikke overstiger 1400 kcal. Vet av erfaring at 1300 kcal ofte blir for lite. Derfor har jeg lagt meg på nivå 1 +100 kcal. 

Treningsmålet er 5.-10 min styrketrening pr dag og en spasertur på minimum 30 minutter. Dette bør tilsvare 1 trimpoeng pr dag. Får med meg søsteren min eller datteren som har hjemmekontor og kan gå tur i lunchen. Så får vi litt dagslys også. Har jeg for store ambisjoner så sprekker opplegget. Det har jeg erfart mange ganger. 

Lager listen og legger den ut i morgen kveld. Tirsdag bør holde greit, ellers får dere vente til neste uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2020 den 11.07, toam skrev:

Ser ut som SetMeFree har droppet ut av gruppen. Ellers er dere alle på liste nå.

Hvordan gikk det med nettkurset du tok Tasseline? Synes su at du fikk noe ut av det?.  Jeg har tatt 2 nettkurs og syntes tilbakemeldingene ikke var personlige. bare sånn alminnelig info som jeg kan lese meg til på nettet. Jeg ønsket tilbakemeldinger på hva jeg hadde hadde puttet i munnen. Klagde og da ble det litt bedre. 

Julekaker baker jeg nesten ikke. Alt jeg har bakt gjennom livet har for det meste gått i egne mage og resultat er 100 cm rundt livet.😀

Ha en fin førjulstid alle sammen, Vi rapporterer neste uke også. Jeg er her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og Godt nytt år damer. Innlegget mitt rett over her kom opp og eg kom ikkje videre uten å legge det til. Hm litt rart, men ,men... 

Eg har veiet meg i dag og vekten viste 104,6 så det er eg fornøyd med etter å ha spist det eg ønskte i jula. Har jo vært lite besøk og da blir det kanskje litt mindre spist også. Fikk litt trist beskjed i romjula om att ei god venninne låg kritisk syk på sykehuset.  Er heldigvis stabil nå, men enda spent på hvordan det ender. Det har nok også gjort sitt ang vekta. 

Nå er eg klar for å fortsette det sunne liv og tenke mengde. Er ikkje helt klar for å skrive, men vil likevel være bevist. I morgen skal eg på operasjons benken og spent på hvordan dagene i etterkant blir. Lett for å trøste spise når en har vondt. Så håper dagene blir bra. 

Trim har det blitt lite av, men neste helg får eg "trim" rommet mitt igjen når studenten drar tilbake på hybelen . Så da satser eg på tredemøllen nå i kulda når helsa ellers er klar for det. 

Ha ei fin vinter uke alle sammen ☃️☃️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, toam skrev:

Legger inn når frokosten blir fortært og tilpasser så jeg ikke overstiger 1400 kcal. Vet av erfaring at 1300 kcal ofte blir for lite. Derfor har jeg lagt meg på nivå 1 +100 kcal. 

Treningsmålet er 5.-10 min styrketrening pr dag og en spasertur på minimum 30 minutter. Dette bør tilsvare 1 trimpoeng pr dag. Får med meg søsteren min eller datteren som har hjemmekontor og kan gå tur i lunchen. Så får vi litt dagslys også. Har jeg for store ambisjoner så sprekker opplegget. Det har jeg erfart mange ganger

 

Det er veldig lurt å legge lista på rundt 1400. Mitt regime er ikke til etterfølgelse, jeg bare gjør det sånn så lenge det går greit. Jeg skal gradvis trappe opp når jeg kommer litt nærmere mål. Du er veldig flink hvis du kommer deg ut hver dag. Det er min drøm, men foreløpig ikke helt realistisk. 

Vi er ganske mange her inne som kjenner Roede-metoden godt og som kan gi hverandre tilbakemeldinger og støtte, være hverandres "nettkurs". Min erfaring er at det er viktig å registrere hva man spiser. Jeg skal gjøre det en god periode fremover nå. Jeg frykter også litt søtsug fremover etter alle julekaker og desserter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mia-53 skrev:

Søndag ble det faktisk 1 time tur. Ikke noe fres ,men nesten 6000 steg. Godt fornøyd.

Tømte resten av sjokohjertene etterpå, feil belønning, men  nå er det tomt for sjokolade. 

Starter å notere,  men vet ikke om jeg greier å holde 1300, men mellom 1300 og 1500 kalorier, så blir jeg fornøyd. Viktig å notere. God mandag, vi skal greie denne uka også.

Stå på jenter🥰🥰🥰

 

Så flott at du er i gang igjen. Jeg er faktisk ganske så sikker på at du vil få resultater av å registrere. Dette, sammen med gåturer blir veldig bra.

Jeg holder på å renske litt søtsaker ut av huset. Min mann har tatt noen rester av julebaksten med seg på jobb og det føles veldig bra.

Stå på, du også. Jeg heier🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mia-53 skrev:

Maxvekt oppnådd 5.januar 2021=103,3

‐----‐-----‐-----------------------

Etter streken:

Gårsdagen endte på 1451 kalorier. Det er jeg glad for. Var ikke helt ok dag, men er på sporet nå. 

Snart tilbake😊😊😊

1451 er veldig greit. Du er godt under ditt dagsforbruk så slike dager gir minus på vekta🙂 

Mitt dagsbehov er 1950 før trim. Jeg trimmer/trener så lite at jeg heller tar det som bonus de dagene jeg får det gjennomført. Jeg prøver å spise ca 1100 man-tors og inntil 1500 fre-søn. Rent matematisk tilsier dette 0,6-0,7 ned pr uke og litt mer hvis/når jeg trimmer. 

Mannen har plutselig blitt ivrig til å gå tur så her må jeg bare henge på! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt for deg. Her er det motsatt. Bevegelse er faaarlig🤣🤣🤣🤣

Det blir tredemølla idag. Har handlet inn for ei uke. Så når besøk er utelukket skal det bli ei god uke. Litt bevegelse og kroppen kommer i "siget".. gleder meg.

Fortsatt god tirsdag.

Kl.23.25

Fikk ikke sendt dette. Oppdaterer nå og dagens tall er 1251 kal. +20min tredemølle  ikke fort, men bevegelse👏👏god natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia: Maxvekt oppnådd 5.januar 2021=103,3,

Hva har skjedd?  Hva med mottoet 🙂 Dette går bra- ikke tenk-bare gjør det????????????????

Legger det innpå skjemaet så ser du det svart på hvit. Vi er mange som har lagt på seg i julen. Bare så synd at en kg opp pr dag tar en kg ned pr uke - i beste fall. 

Ser at jeg har lagt på meg 4,7 kg på 7 uker. Det er akkurat det jeg burde gått ned på 7 uker. 😟  I natt hadde jeg mareritt. Drømte at jeg måtte vise meg naken. med en livvidde på over 115 sist mandag er jeg ikke noe lekkert syn. Kan få psykiske problemer av mindre.  Dagboken er tingen, disiplin og ikke ha noe i huset som jeg ikke bør spise. Og gå tur. Men i dag er det -14 gr ute og da frister det ikke. Treningssenteret er stengt og trimsykkelen er gitt bort. Ble bare brukt som klesstativ. 

Skal oppdatere listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke43 Uke44 Uke45 Uke46 Uke47 Uke 48 Uke 49 Uke50 Uke51 Uke1 Total Nedgang Mål
Joda 96,7 89,8 89,1 88,5 87,7 86,9 85,8 85,1 83,5 82,9 85,6 11,10 73
Mia-53 101,7 100,1 100,5 100,4 100,1 100,6   100,8   100,1 103,3 -1,60 95
SetMeFree 114,2 102,8                   11,40  
Taseline 112,1 108,3 106,8 106,7 106,1 105,7   105 104,4 104,3 104,6 7,50 80
Toam 93 87,3 87,3 87,3 87,3 88,6 88,4 88,2 88,4 87,6 91,4 1,60 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva har skjedd? Koronaen må ta litt av skylden. Alt er nedstengt, vevestua, strikkekafe, foreningen. Vi kan bli deppa hvis vi vil.

Jeg vet hva jeg har gjort i høst. Snoker i skapene i stedet for å gjøre fornuftige ting. 

Idag starter jeg dagen med å lage meg et skjema i ei bok også. Håndfast så jeg kan se det hver dag. NOK ER NOK

Savner familien min og de små barnebarna på 1 og 3 år. Har ikke sett og klemt de siden juli. Hjerteskjærende. Men vi er heldige som har Skype. Farmor, kan du komme ut av telefonen og leke litt med meg, spør hun på 3 år🙈🙈🙈🙈🙈

Nå må jeg være sterk, se framover og vente på sprøyta. Dette skal bli bra igjen, vi er tross alt heldige og slipper krig,jordskjelv og hungersnød.

Nei nå bretter jeg opp armene, finner noen gamle G.R. bøker og leser om kosthold og alt det der. 

Ha en fin dag, kommer innpå litt oftere. Håper det er greit. 

Får mail når noen av dere poster noe og det gir en god påminnelse om at dere er der og vi seiler i samme båt🥰🥰🥰

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har vært tungt i 2020! Da er det fort å havne i trøsteskapet😊

Jeg har også bestemt meg for at jeg skal ut av skapet. Inni meg finnes det en høvelig normalvektig dame og nå skal hun frem!!!

Du kan og vet nok minst like mye om dette som meg, så du må bare ta dette som vennlige råd. Min erfaring er at dagbok er et VELDIG godt hjelpemiddel (jeg bruker Roede-dagboken i appen) Det er også veldig lurt å veie ALT til det går litt av seg selv. Da har jeg full kontroll og kan spise litt ekstra på kvelden hvis jeg har spart,- eller gått tur🙂

Lag en liten måltidsplan. Hvor mange måltider skal du ha, ca fordeling av kcal.på hvert måltid. Spis mat du liker, fyll på med krydderier, grønnsaker for å bli mer mett. Mange ting kan tilberedes omtrent uten fett og likevel smake nydelig. 

Jeg sliter litt med sug etter jula. I dag måtte jeg ha en liten alvorsprat med meg selv. Jeg tok meg faktisk en tur i klesskapet mitt og hentet ut 5 shortser. Disse SKAL passe før sommeren! 3 av disse passer allerede, men i glidelåsen på de 2 siste stod bilringen ut som en klemt ballong🤪 Måtte spørre meg selv om jeg ville ha det sånn..., og jeg hørte et svakt "nei" fra meg selv😂

Jeg har også tatt en titt i fryseboksen(e). Vi har sei, torsk, kveite, utvannet tørrfisk, klippfisk, kalkunrester, elgkjøtt og en del annet der- så alt ligger til rette for mange sunne og lette middager. Nå må jeg bare få supplert med grønnsaker&annet tilbehør. I dag blir det sei i karry/korma med fullkorsris og salat. Mitt "kriselager" består av lett is u/sukker, frosne blåbær, mager cottage cheese. Det hender også at jeg spiser en halv til en gel pk kokt påleggsskinke hvis jeg blir helt rabiat. Det ser ikke bra ut, og det ville vært en dødssynd å gjøre noe slikt da jeg var barn😂 Nå har jeg konkludert med at det er billigere enn en sjokolade og det metter MYE mer for 20% av kaloriene i en sjokolade. Og jeg betaler den selv😅

Dette klarer vi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Takk. Mye nyttig info her. Av og til tar jeg en bit ekstra skinke, men faktisk var det lurt med 1 hel pakke og det kan jo fint erstatte en sjokolade. Bare det å få noe utenom den vanlige planen. Har dagboka og noterer i den. Ser at jeg betaler 79kr mnd for den men det er vel anvendte penger. Finner ut hva jeg mangler av næring den dagen og kan ta det til kvelds.

Det går greit nå når det er sosial nedstigning, det blir utfordring når det åpnes igjen og vi skal over til naboene, 5 i rekkehus. Vi flyr fram og tilbake og drikker kaffi og har det himmelsk sosialt. 

Jeg skal begynne å planlegge hva og hvordan det skal bli. Det er mitt ansvar overfor meg selv. De andre tilbyr, men jeg må velge hva som gagner meg.

Dette kan bli spennende.

Nå venter klesvasken og tredemølla. Blir en runde, har ikke lyst å gå ut. Skittkaldt og mye korona.

Fine kveld til dere🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Hvilken dagbok er det du bruker? Er du gullmedlem?

Jeg har holdt på med roede-metoden så lenge at jeg nå kun velger å bruke dagbok u/kostholdsskår og forum. 

Det høres veldig hyggelig ut å mingle med naboer. Det skal jeg også gjøre når jeg er ferdig i arbeidslivet. 

Kanskje du kan finne noen "snille" varianter som du kan servere til kaffen? Eksempler er stekte eplebåter med en liten iskule(lettis), lettgele(10kcal pr dl), roedes havrekjeks med lett/mager ost el syltetøy u/s, bananpannekaker, kokosbolle, sjokolademousse m lettmelk, skyr mousse m/sitron...Kanskje du til og med kan si til dine naboer at du ikke kan spise det deilige de serverer pga at du er på stridsrasjon så de ikke tror du er kresen?😅

Her er det hjemmekontor så jeg har for tiden ingen "ytre" fristelser. Før middag er det stort sett det samme hver dag. Det går i havregrøt av 25gr havre+ 5gr kli, 1 eple i biter, kanel, søtning og evt 50 gr. frosne blåbær. Alternativt 2 fiberrik/klibrød m/solsikke, 50gr mager cottage cheese og litt lettsyltetøy. Jeg spiser også 1 frukt, 1 yoplait db 0%, 1 gulrot el tomat.

Middag er mitt største måltid og her gjør jeg en innsats for å lage mat som smager godt. I går hadde vi en nydelig fiskegryte med sei, tikka-masalasaus og masse grønnsaker, fullkornsris og agurksalat med gresk yoghurt. I dag har vi spist en variant av nachos. Kalkunrester m/fajitaskrydder på skiver av sprøstekte skiver av søtpotet, kidneybønner, chili, paprika, mais, vårløk og et tynt ostelag gratinert i ovn. Tilbehør: mangosalsa, salatblader og et par ss drømmelett.

Og enda har jeg kcal igjen til kveldsmat🙂

Jeg har gått 2 turer a '1t denne uka og satser på en tur til i helga.

Vekta responderer på mitt nye regime og første mål nå er å få bort julekiloene

Ønsker alle en fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2021 den 10.41, mia-53 skrev:

Ja hva har skjedd? Koronaen må ta litt av skylden. Alt er nedstengt, vevestua, strikkekafe, foreningen. Vi kan bli deppa hvis vi vil.

Jeg vet hva jeg har gjort i høst. Snoker i skapene i stedet for å gjøre fornuftige ting. 

Det er du ikke alene om, Og jeg blir deppa. Jeg har gått opp alt jeg gikk ned på GR kurs sist vinter 7000 kroner bortkastet. 🙁 Magen så stor at jeg kan snart ikke få på meg sokker eller ta opp ting fra gulvet. Nederlag å gå på Enklere Liv å kjøpe klype som mamma hadde. 

Datteren har hjemmekontor og er flink til å jage med ut i sin lunchpause, 1- 1,5 timer går vi tur og så tar hun det igjen på ettermiddagen. Prøver å følge menyforslagene - har GR gull -Det blir litt for sært når vi er flere som skal spise, men bare en som skal gå ned i vekt. Middagene er greit, men alt det andre er vanskelig å følge. Så jeg er avhenging av å notere alt som spises - også sjokolade.Vet at om jeg kommer over 1600 så går jeg opp. må ned i 1300 for å gå ned noe som merkes. Og det er lite. Men vi gir oss ikke.

Neste uke må vi på hytta noen dager, Bare rapporter vekt så legger jeg inn når jeg komme hjem. Eller andre kan prøve å lage Excel arket. 

 

Men vi gir oss ikke. God helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2021 den 14.46, Joda skrev:

Mye har vært tungt i 2020! Da er det fort å havne i trøsteskapet😊

Jeg har også bestemt meg for at jeg skal ut av skapet. Inni meg finnes det en høvelig normalvektig dame og nå skal hun frem!!!

Godt skrevet.  Julaften skulle jeg ha på meg en kjole som jeg kjøpet på salg i januar, for en nedtur. Det satt som et pølseskinn, måtte bare finne en hverdagskjole, Vi var alene hjemme, men hadde jo lyst til å pynte meg litt.  Jeg må også prøve noe sommertøy og ha som mål å kunne bruke det nå i 2021. Henger mye i skapet som bare er prøvd og aldri brukt. - var litt trangt, men det går helt sikkert bra om noen måneder, tenkte jeg når jeg kjøpte det. Makan til svake menneske.  Ikke rart det er fult i mine klesskap Har sikkert 3 forskjellige størrelser hengende.  Trodde ikke jeg skulle handle noe på lenge, men måtte kjøpe en nye bukse i vinter i str 50. Har ikke turt å fortelle det til noen andre enn dere. Jeg holdt på å begynne å grine.

Så ned 1 størrelse av gangen. det er ca 5 kg. og det må jeg kunne klare før 1. mai.  DVS uke 17. Skal notere meg det i EXCEL arket mitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære damer, så godt å ha hverandre. Vi er jo så like og det finnes 1000vis av oss ute i Norges land. 

Jeg har satt meg delmål 98 som første og deretter 2 og 2 kg. Delmål 5 er 89,5 og det skal jeg greie til 1.desember. Blir det før så er det ikke noe minus.

Fiskekaker med mye grønnsaker idag, og lettgele med van.saus. 0 % sukker.

Igår smurte jeg resten av lefsebaksten. Klarte meg godt lenge, men så skulle jeg lage de jevne og da smått en bit i munnen.

Fornuften slo til, jeg kjente smaken og spyttet ut i søpla🙈🙈. Ikke helt stuerent, men jeg må være litt ego. Jeg var jo stolt etterpå.

Dagens trim blir tredemølla. Har ikke vært noe flink med det men har klart meg fint med maten.

Ønsker dere en god helg💐💐💐😊🎶🎵

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine damer! Vi er nok mange i samme båt. Alle har vi vår historie, våre vaner og uvaner- men vi har et fellesskap gjennom disse pokkers unødvendige kiloene. 

Jeg har gjort det samme som deg flere ganger, Mia. Har flere ganger tatt meg selv på fersken i å være i ferd med å sluke en kake. I siste liten har jeg oppdaget det og fått den bort fra munnen i stor fart.😂

Jeg har også klær i mange størrelser og akkurat som deg, toam. Akkurat nå bruker jeg de minste som motivasjon. Når jeg er i mål skal jeg veve matter at de store klærne jeg ikke trenger😂

Nå er det helg og jeg har startet helgen med fiskeburger fra "eget fiskeri", med hjembakt burgerbrød, salat og tzatziki. Ett glass vin ble det også plass til og inntaket er kun 1250 i dag. Veldig fornøyd! Ingen trim, men i morgen skal jeg ut en tur.

Jeg har planlagt 10 middager fremover! Veldig sært, men det hjelper meg i å ta gode valg med minst mulig tull. Rekkefølgen kan gjøres om, men listen skal følges.

Mannen har periodevis hjemmekontor og det er litt mer krevende i forhold til frokost/lunsj. Hvis vi skal spise "det samme" blir det kanskje ei brødskive med kokt egg, tomat, salat og hvitløkspepper. Han er heldigvis veldig glad i grønnsaker og liker stort sett alt. Han spiser mer enn meg, spiser smør & majones og fyller på med litt kaker til kaffen, ellers ville han nok gått ned i vekt og det trenger han ikke. Vi har også en avtale om at jeg bare får spise mine "rare" frokost& lunsjmåltider. Jeg er stort sett middagskokk og da kan jeg tilpasse slik at de blir lette og sunne...evt med litt saus etc til han som tillegg. Han elsker salat og vi spiser det til middag minst 1 dag i uka. Jeg fyller da på med litt! fetaost, egg, kylling/kjøtt eller skalldyr for å få proteiner nok til å bli mett. Har i tillegg gjerne noe syrlig...mango, tranebær etc oppi...og noe krispi...hjemmelagde krutonger, pinjekjerner el. Uhm...ble nesten sulten nå.

Godt å se at det ikke er bare jeg som spiser dessert. Av og til må/vil jeg ha det. Jeg skal slanke meg så lenge at jeg må ha noe "syndig" innimellom for å føle at jeg ikke har sultestreik. Heldigvis finnes det masse lette varianter som det er mulig å få plass til i regnskapet. Den gang da jeg slanket meg 30kg og holdt vekta i mange år så hadde jeg en avtale med undertegnede om at jeg måtte trimme inn kaloriene på forhånd, evt senest dagen derpå. Det funket faktisk bra. Jeg skal prøve å innføre dette igjen

Men nå er det natt her 😴🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Joda skrev:

 

Jeg har planlagt 10 middager fremover! Veldig sært, men det hjelper meg i å ta gode valg med minst mulig tull. Rekkefølgen kan gjøres om, men listen skal følges.

Den gang da jeg slanket meg 30kg og holdt vekta i mange år så hadde jeg en avtale med undertegnede om at jeg måtte trimme inn kaloriene på forhånd, evt senest dagen derpå. Det funket faktisk bra. Jeg skal prøve å innføre dette igjen

Jeg hadde en opptelling fryseren i går og fant ca 30 middager. Dessverre noen medisterpølser og medisterkaker, men det må spises opp, jeg kaster ikke brukbar mat. Får være flink med tilbehøret og lunchen den dagen så går det nok bra.  Det er også mye fiskekaker, torsk og laks. Det blir variert kost i januar. 

Hvordan gikk du ned 30 kg? og holdt vekta i mange år. Det meste jeg har gått ned er 5 kg, og de kommer på igjen like fort. Datteren min snakket om å øke inntaket gradvis så kroppen venner seg til et kalorinivå som gjør at man holder seg stabil. Prøvde du det? MEN FØRST MÅ JEG GÅ NED DISSE KILOENE. 😃 Jeg har lett for å tenke litt for langt fram i tid. 

Vi reiser i morgen tidlig og blir borte 4-5 dager. Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også som deg Toam at vi må spise det vi har. Blir ertesuppe på renskåret i morgen men det er ikke lett å beregne. 

Må da tenke på det som skjer resten av dagen. Kanskje det var en god idé og legge noe godt på tunga av og til og i stedet for å svelge ned så kan det lures ut igjen🤔🤔🤔

Leste en gang på kanskje 80 tallet om ei dame som gjorde det og husker hun hadde stablet halvkiloer med margarin, 23 kilo som viste hva hun hadde gått ned ved å bruke den metoden. 

Så da skal jeg øve meg på det når jeg føler jeg tar noe feil. Gjelder sikkert bare å bli bevisst sine tanker og handlinger.

God helg.

Jeg har gått ned 16 kilo, men greier ikke holde det mer enn noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei toam. Det er på en måte litt vanskelig å si så mye om den gang jeg gikk ned 30..., fordi jeg etter å ha holdt vekten i 6-7 år "sviktet meg selv" da alt glapp. Jeg opplevde en stor sorg og presterte å trøste på meg rundt 23 av de 30😱 Og tro meg, det ble ikke bedre av den grunn!!!🙂

Dette er litt tilbake i tid nå og det positive er at jeg VET at det er mulig å gå ned. Jeg vet også at det koster en del forsakelser men at det er bare så inderlig verdt det!

Min korte forklaringen er at det ikke finnes snarveier. Jeg sørget for at inntaket var lavere enn energibehovet, dvs telle kalorier, veie mat og registrere. Jeg brukte ca 1 år på de 30 kiloene. Jeg spiser "norsk husmannskost" men velger alltid lette produkter hvis jeg kan- for å få større mengde/bli mer mett. Hvis jeg ikke kjenner kcal-nivået tar jeg 1 porsjon og ferdig med det. Skjærer bort/unngår synlig fett. Jeg kaster heller ikke mat men tar heller litt mer grønnsaker og potet og litt mindre av f.eks medisterkaker. 100 gr kylling eller lett kjøttpølse gir 100-120kcal mens 100kcal medisterkake gir ca 250 kcal. Jeg kan da spise 150 gr av første variant og kanskje bare 50-75gr av den siste.

Min erfaring fra dengang da var at det var greit å være litt streng fordi det er motiverende å få resultat. Det er slitsomt å være "på slankern" til evig tid, det er også tungt når det går feil vei. Jeg kjører derfor litt samme strategi denne gang. 

30 middager i fryseren, WOW sier jeg bare. Her kan du jo planlegge litt hvordan dette skal serveres og "modifiseres". Deilige salater og kokte, bakte, stekte grønnsaker gjør underverker. Jeg liker å gjøre middagene delikate, pynte med div. grønt-det gir meg en følelse av luksus. "Tenk at jeg er så heldig som skal spise dette..."😋

Fantastisk at du har klart 16 kg Mia🤗 Å holde vekten er vanskeligere enn å gå ned. Her gjelder det å lage seg nye vaner, hvis man går tilbake til de gamle vanene er det ofte rett tilbake til høyeste vekt. Kroppen glemmer dessverre ikke så lett.

Jeg gikk systematisk til verks da jeg avsluttet slankinga. Jeg la på 100 kcal hver uke (veide og registrerte) og stoppet økningen da vekta begynte å gå litt andre veien. Kroppen min hadde vært overvektig så lenge at metthetsfølelse var og er ganske forstyrret.

Jeg sluttet etterhvert å veie og telle men av og til tok jeg gjerne en kontrollsjekk av porsjoner. Det er helt merkelig at skivene fort kan bli både 10 og 20 gram tyngre (tykkere) når jeg er sulten😫

Jeg bestemte meg også for et vektbelte på 2 kilo. Hvis jeg passerte dette beltet opp eller ned MÅTTE jeg sette inn tiltak, dvs rett tilbake til meny 2 et par uker.

Jeg lagde meg også noen "mantra". Jeg bestemte meg for å slutte å like sjokolade og sjokoladekaker. Etter en stund ble det faktisk sant for meg😁 Selv da alt glapp var jeg ikke superlysten på dette. Jeg måtte også trimme inn ekstra utskeielser og jeg ble faktisk ganske sprek. 

Jeg definerte meg som en slank og sunn person-for meg selv. (Jeg var ikke tynn, men akkurat under øvre grense for normalvekt) Dette var til stor hjelp. Jeg spionerte på de som alltid har vært slank...hva de spiser og hvordan. Jeg lærte bla. at de spiste saktere enn meg og at de ikke nødvendigvis spiste opp all maten...mens mitt fat alltid var slikket rent😋😂

Åh, kjenner nå at jeg gleder meg til fremtiden, dette er faktisk overkommelig! Til våren skal jeg ha knertet de siste 10 kiloene.

Nå skal jeg avslutte, dette ble jo rene romanen. Det er ikke meningen å fylle hele forum🤣

 

Ha en fortsatt fin helg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...