Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Ja da var det veiedag igjen. Og den viste 105 kg så går nå rette veien. Eg er litt på beina igjen, men går på sterke antibiotika tabl så hverdagen er ikkje helt der den skal være. Og må inn å operere om 2 uker. 

Er fornøyd med litt ned, for eg har ikkje fulgt menyen min desse 2 ukene. Har også blitt litt trøste spising oppi det hele. Så er nok mangel på matlyst første uka som har redda meg 😆 Trening har det heller ikkje blitt. 

Joda du er jo kjempe standhaftig, eg skjønner ikkje att du klarer deg på så lite. Eg ligger på ca 1500kcal pr dag. Og føler det er passe. 

Mia håper du har det bedre nå, vondt når smertene setter oss ut.

Her er eg ikkje igang med julebakst enda, får se hvor mye eg orker. Har lyst å lage krumkaker, er noen år siden sist. De er jo gode til så mye. Og datra mi skal lage havrekjeks med sjokolade.  Er jo sunnest om eg ikkje får bakt så mye 😊

Ha ei fin og sunn adventsuke alle sammen ☃️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så enkelt når kroppen krangler, da er det nok andre ting en Roede-meny som står fremst i panna. Med smerter, plager og sykdom er det vanskelig å holde fokus. Jeg mistet selv totalt grepet da jeg stod i en vanskelig livssituasjon litt tilbake i tid =+23 kg 😵

Litt rart egentlig at det er så mye trøst i god mat når baksiden av medaljen er voksende sideflesk.

Så lenge jeg er i akkurat dette moduset klarer jeg meg på meny 1 ÷100-200. Jeg vet at det fort kan glippe og da tar jeg meg heller en dag der jeg spiser litt mer,- med god samvittighet. Jeg spiser også alltid litt mer på lørdagene for å få helgefølelse/kos. Jeg skal øke opp til ca 1500, men enn så lenge fortsetter jeg slik. Så lenge kroppen ikke maser så altfor mye kan dette fungere en liten periode. Jeg blir motivert når jeg ser resultater. 

Det blir lite trim denne uka. Vi pusser opp og jeg har begrenset tid til å gå turer. Litt bevegelse blir det i opp-oppussinga om det ikke akkurat kan registreres som trim.

Må vel snart ta tak i litt julebakst også. Jeg tenker litt som deg, Tasseline...at det er sunnest å ikke bake så mye. Jeg VET at det er jeg som pleier å spise brorparten av julebaksten. I år har jeg bedt familien om å si hva DE vil ha, og det er faktisk ikke mye- det blir en delfiakake og noen kjeks + krumkaker. Jeg har et par småkaker som jeg elsker og de skal jeg faktisk stå over. Ingen grunn til å gjøre dette ekstra vanskelig for meg selv. Har bakt masse ulike grove rundstykker, har også lagd en mager sylterull(som ble nydelig). Skal lage tomatsild og glassmestersild- og da blir det jul uansett.

God bedring Mia og Tasseline. God adventstid til alle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke42 Uke43 Uke44 Uke45 Uke46 Uke47 Uke 48 Uke 49 Total Nedgang
Joda 96,7 90 89,8 89,1 88,5 87,7 86,9 85,8 85,1 11,60
Mia-53 101,7 99,4 100,1 100,5 100,4 100,1 100,6   108,8 0,90
SetMeFree 114,2   102,8             11,40
Taseline 112,1 107,7 108,3 106,8 106,7 106,1 105,7   105 7,10
Toam 93 87,6 87,3 87,3 87,3 87,3 88,6 88,4 88,2 4,80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sakte den rette veien for de fleste av oss. Litt opp og ned må vi regne med. 

God bedring til dere som sliter. Selv er jeg frisk, bare lei av denne nedstengningen.  Jeg bor rett utenfor Oslo så her er det bare kjøpesentrene som er åpne møteplasser. Så jeg prøver å møte mine venninner 1 gang pr uke. Resten av tiden er jeg mest hjemme. Men det går over og da blir alt så mye bedre.    

Ha en fin torsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er frisk, Toam. God helse er en gave som jeg setter stadig mer pris på med årene. Jeg er  "bare" 55 så det er vel ikke helt krise enda men jeg merker at jeg ikke lenger er 20😀

Jeg har kun hjemmekontor og stort sett kun min mann så det er stille her også. Vi har en datter som bor i rimelig nærhet og de kommer innom. Ellers holder stort sett alle seg i "sine kohorter". Men...alt blir bra!

Ønsker deg en fin kommende uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tirsdag igjen og veie dag. Eg har hatt en uke der eg ikkje har orket å veie maten, men samtidig holdt fokus på mengde og type mat. Så det gikk rette veien minus 0.6 til 104,4

Det er eg veldig fornøyd med, eg har heller ikkje kunnet trene denne uka pga helseutfordringer.  Så nå blir det sånn passe fokus til over jul tenker eg. Og håper å starte frisk og rask på nyåret. I uka som kommer skal eg inn å ta en liten operasjon så det er mulig eg ikkje får kommet med vekt neste uke. 

Joda du er jo helt suveren, og klarer tydeligvis å holde helt fokus 😊 Du er flink å lage sunne retter, der skorter det litt hos meg. Blir ofte litt enkle menyer. 

Er enig med deg Toam, blir godt når hverdagen vår blir normal igjen. Savner å kunne møte klubb venninner igjen, det positive er jo att det blir mindre besøk med usunn mat. Men vil heller ha det tilbake enn slik det er nå. 

Ha ei fin uke alle sammen 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag her også. Vekta krangler litt. Tror den trenger nytt batteri. Varierer opptil 2 kg. Veier meg med nytt batteri imorgen.

Kjenner på klærne at det ikke er bra. Glemmer meg bort når jeg f.eks baker kråtekaker og smører dem. Det samme med annen lefsebakst. Jeg må lære meg at sukkerfritt er ikke kalorifritt. Det går et lys opp for meg. Det er det jeg putter inn som blir til kilo. Nå er jeg på samme vekt omtrent som da jeg startet på siste kurs. Ned og opp igjen.🙈🙈🙈🙈. Jeg må rydde plass til meg selv i livet mitt. Litt egoisme må til. Det må bli mål i det nye året. Ikke alltid fokus på alle andre. Går det an å lære det når jeg nærmer meg 70?

Ha en fin dag. Tilbake i morgen med riktig vekt. Nå er det ut i 3 timers frivillig arbeid🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Tasseline. Ned 0,6 betyr at du har hatt helt riktig fokus, det er egentlig her man bør ligge. Mitt råkjør nå er ikke til etterfølgelse, faren for full krasj er tilstede og det er ikke "bærekraftig" over tid. At jeg gjør dette MED bedre viten skyldes at det for tiden funker for meg akkurat nå. Drømmen min er å kunne gjøre som deg, bare ta sunne valg og tenke litt over mengde. Jeg er dessverre ikke der enda men dette skal bli min store øvelse etterhvert.

Jeg har hjemmekontor og vi har en avtale om at vi kan ta en litt lengre pause midt på dagen for å røre litt på oss...som vi tar igjen. Altså mulighet for forskjøvet arbeidstid. Dette har vært en gave til meg, jeg har nemlig klart å komme meg ut i dagslys et par ganger i uka og er nå tur ut døra. Jeg jobber gjerne en time eller 2 på kvelden i bytte mot dette de dagene det passer seg sånn. Såh...nå er det ut på tur aldri sur😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2020 den 11.45, Joda skrev:

Drømmen min er å kunne gjøre som deg, bare ta sunne valg og tenke litt over mengde. Jeg er dessverre ikke der enda men dette skal bli min store øvelse etterhvert.

Det er jo drømmen. Etter 15 år med dagbok i mange perioder skulle det ikke være nødvendig å veie maten, Bare tenke. Jeg vet hva jeg kan spise og hvor mye. Men likevel putter jeg noe i munnen på autopilot. Nå har jeg stått på stedet hvil i hele høst. Skal være forsiktig i julen og så får jeg ta et skikkelig skippertak på nyåret.

Vi hadde en av barna med samboer på middag på søndag, og så kommer det noen på søndag, og så er det slutt på besøk og servering. Julaften har vi bestemt oss for å være alene hjemme og reiser noen dager på hytta i romjulen - om været blir brukbart. 

Vektlisten følger og så legger jeg inn dere andre etter hvert som dere melder inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke44 Uke45 Uke46 Uke47 Uke 48 Uke 49 Uke50 Total Nedgang
Joda 96,7 89,1 88,5 87,7 86,9 85,8 85,1 83,5 13,20
Mia-53 101,7 100,5 100,4 100,1 100,6   100,8   0,90
SetMeFree 114,2               11,40
Taseline 112,1 106,8 106,7 106,1 105,7   105 104,4 7,70
Toam 93 87,3 87,3 87,3 88,6 88,4 88,2 88,4 4,60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 49 er feil på meg. Ta bort 8 kg.

Ukens resultat er som Skartveits. Jeg får ikke livet mitt til. Kanskje jeg skal ta en pause og ikke ødelegge med mine innspill som går feil vei. Nå har jeg tatt meg helt ut i flere dager og kompenserer med å putte inn feil mat. Blir så sliten at jeg ikke orker å koke middag. Da blir det bare tull. Jeg må prøve å komme i forkant av dagen og planlegge. Krysser fingrene for at morgendagen blir bedre.

Lykke til til dere andre, dere er flinke som mestrer hverdagen. Ha en koselig førjulstid🎅🎅🎅🎅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2020 den 22.11, mia-53 skrev:

Krysser fingrene for at morgendagen blir bedre

 

Alt blir bra. En dag føler du deg bedre og da kan du bite deg fast igjen. Jeg har vært noen turer i "den kjipe dalen" og kan lett kjenne igjen den følelsen. Kom tilbake når du er klar, jeg venter på deg her inne😊Klem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2020 den 22.11, mia-53 skrev:

Uke 49 er feil på meg. Ta bort 8 kg.

Ukens resultat er som Skartveits. Jeg får ikke livet mitt til. Kanskje jeg skal ta en pause og ikke ødelegge med mine innspill som går feil vei. Nå har jeg tatt meg helt ut i flere dager og kompenserer med å putte inn feil mat. Blir så sliten at jeg ikke orker å koke middag. Da blir det bare tull. Jeg må prøve å komme i forkant av dagen og planlegge. Krysser fingrene for at morgendagen blir bedre.

Lykke til til dere andre, dere er flinke som mestrer hverdagen. Ha en koselig førjulstid🎅🎅🎅🎅

 

Ikke gi opp helt. Kom innom en gang i uken. Du trenger ikke å skrive noen vekt, men vi gir oss ikke Mia, etter så mange år her inne så vet vi at det kommer bedre dager. 

Lykke til..

  • Liker 1
  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag viste 82,9 /-0,6 og 4,3 TP. Jeg er veldig positivt overrasket da jeg gikk ned så mye forrige gang at jeg trodde det kunne bli stillstand denne uka. Vekta stod bom stille hele uka, faktisk opp 2hg de siste dagene før dagens veiing. Det har vært null trim i uka men i helga kom jeg meg ut både lørdag og søndag i nydelig vær. Kcal-inntak- snitt 1113 med ca 1300 fre-lø og litt mindre de andre dagene. Jeg fikk faktisk plass til en krumkake i "budsjettet" i går. Jeg kjenner at jeg skal være forsiktig med søtsaker da de fort kan trigge lysten på mer. Det er akkurat som om jeg ikke liker litt😂

I dag blir det fisk til middag, ingen bakelukt i huset og kaaanskje en rask liten gåtur.

Ønsker alle ei fin uke👱‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2020 den 11.44, mia-53 skrev:

Fokus på seg selv? Går det an å lære det når jeg nærmer meg 70?

 

Tror du må ta det innover deg at du etter hvert ikke har krefter til å tenke på alle andre i tillegg til deg selv. Du trenger ikke å bli egoist, men litt selvopptatt har vi rett til å bli når vi fyller 70.  Jo mindre du tar hensyn til deg selv, jo  mindre tar også de rundt deg hensyn til deg. Ingen ser hvilke behov du har om du ikke klarer å si fra om det. Når skal vi ta hensyn til oss selv om ikke nå, når vi har startet på alderdommen. 

Jeg leser boken "Inni er vi alltid unge" og der skriver forfatteren at vi etter hvert blir usynlige for omverden, og at vi selv må ta plass for å synes. 

Lykke til Mia. Ikke gå helt ned i kjelleren nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for omtanken og gode ord.greide faktisk å tenke på meg selv på mandag. Da takket jeg nei til et oppdrag på onsdag. Jeg tok en spansk en for jeg ville ha roligere uke. Nå er alt av gaver sendt og roen senker seg. Hadde mor og alle søsken her på lørdag, sjelden alle er samlet og mor på 93 var fornøyd. Bestilte varm julemat og alle var fornøyd. Enkelt og greit.

YVi har pyntet med rødt og juletreet står i stua så jeg ligger godt an

 Har bakt småkaker med diasukker. Tror ikke det blir mer enn 3  sorter. Er ikke helt fortrolig med det, men vi skal jo ikke ha så mye sosial omgang denne jula og derfor tror jeg det er nok. Er jo kalorier i dem uansett.

Dere er flinke. Det var 0.7 ned fra forrige uke. Nå må vi bare komme over kneika så blir det bedre. Ha en fin uke alle sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da var det veiing igjen, eg glemte det i går. Ned 0.1 til 104.3 ikkje mye, men alt som ikkje er pluss er eg fornøyd med i desse juletider 😊 Eg skulle egentlig vært på sykehuset i går for en operasjon, men den vart utsatt til nyåret. Og det var jo egentlig litt greit. 

Så kjekt att du Mia ikkje gav opp og er med oss videre 😊 Er alltid tungt når en føler att alt stritter i mot, men det er da det er ekstra godt å være med her i gruppa. Og gode ord her er med å få en på rett vei igjen. 

Er jo ikkje så lett med alle fristelsene som er rundt oss nå. Eg har ikkje bakt så mye i år, men litt hører jo med. Har laget kokosmakroner der endel av kokosen er erstattet med pekan nøtter. Det ble veldig godt og da får en jo litt av det sunne  fettet via nøttene. Men er jo likevel usunne da 😉 

Trening blir det lite av desverre. Litt av grunnen er helseutfordringer eg står i nå. Ute er det surt og frister lite til turgåing og treningsrommet mitt er opptatt da eldste mann er kommet hjem til jul og det er hans rom. 

Har tenkt endel på att 2021 skal være mitt år, der eg jobber meg mot en ny livstil. Blir jo ofte att vi prioriterer oss nederst på listen av gjøremål. Så tenker å være litt bevist på å sette meg og mitt prosjekt lenger opp på listen. Den boka du Toam leser hørtes jo litt interessant ut. 

Da vil eg ønske dere alle ei fin førjuls uke videre 🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke45 Uke46 Uke47 Uke 48 Uke 49 Uke50 Uke51 Total Nedgang Mål
Joda 96,7 88,5 87,7 86,9 85,8 85,1 83,5 82,9 13,80 73
Mia-53 101,7 100,4 100,1 100,6   100,8   100,1 1,60 95
SetMeFree 114,2               11,40  
Taseline 112,1 106,7 106,1 105,7   105 104,4 104,3 7,80 80
Toam 93 87,3 87,3 88,6 88,4 88,2 88,4 87,6 5,40 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som SetMeFree har droppet ut av gruppen. Ellers er dere alle på liste nå.

Hvordan gikk det med nettkurset du tok Tasseline? Synes su at du fikk noe ut av det?.  Jeg har tatt 2 nettkurs og syntes tilbakemeldingene ikke var personlige. bare sånn alminnelig info som jeg kan lese meg til på nettet. Jeg ønsket tilbakemeldinger på hva jeg hadde hadde puttet i munnen. Klagde og da ble det litt bedre. 

Julekaker baker jeg nesten ikke. Alt jeg har bakt gjennom livet har for det meste gått i egne mage og resultat er 100 cm rundt livet.😀

Ha en fin førjulstid alle sammen, Vi rapporterer neste uke også. Jeg er her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, toam skrev:

Ser ut som SetMeFree har droppet ut av gruppen. Ellers er dere alle på liste nå.

Hvordan gikk det med nettkurset du tok Tasseline? Synes su at du fikk noe ut av det?.  Jeg har tatt 2 nettkurs og syntes tilbakemeldingene ikke var personlige. bare sånn alminnelig info som jeg kan lese meg til på nettet. Jeg ønsket tilbakemeldinger på hva jeg hadde hadde puttet i munnen. Klagde og da ble det litt bedre. 

Julekaker baker jeg nesten ikke. Alt jeg har bakt gjennom livet har for det meste gått i egne mage og resultat er 100 cm rundt livet.😀

Ha en fin førjulstid alle sammen, Vi rapporterer neste uke også. Jeg er her.

Det gikk jo greit med nettkurset i starten, men pga sykdom hos meg hoppet eg av de siste ukene. Tilbakemeldingene fra kurs leder er mye som tydelig er felles til alle, men synes hun eg hadde var personlig også. Så att eg gav meg var kun pga egne problemer 😊 Gikk jo ikkje ned så mye men det synes eg er helt ok og det hjalp meg til å fokusere på trening og mat inntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God romjul på tråden🎅🎄🎄🎄

Her er det stille og et tegn på at vi roer ned og er opptatt med familien. Håper ingen sitter i karantene.ja nå er vi midt i julehøytiden og alt det medbringer. Vi holder oss hjemme og minst mulig kontakt. Har hatt et selskap og vært i et. Det blir en bursdag 2.januar, barnebarn og dit må vi gå. Hos oss i vår kommune,  er det ikke noe smitte. Men vet aldri hvor den er. Lett å kose seg for mye. Har fått en del sjokolade som jeg slett ikke trenger. Får se hvordan det går. Tenker at det blir veiing om 1 uke.

Inntil da må dere ha en god romjul og ei god nyttårshelg. Starter med friskt mot den 2.jan etter siste bursdag. 

Ta vare på hverandre og kos dere med familien.💐💐💐💐💐💐🎉🎉🎉🎉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt år og nye muligheter nå damer. Jeg har gitt bort julekaker, spist opp gotteriet og nå skal jeg ut å gå tur. Veide meg på mandag og da hadde jeg gått OPP alt jeg gikk ned på GR kurset i fjor. 

Så nå er det bare å ta seg i nakke skinnet og bruke hendene til noe annet enn å putte noe inn i munnen.  Husk å veie dere på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...