Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

På 22.10.2020 den 18.35, Joda skrev:

Jeg får best resultat når jeg registrere alt jeg spiser. Jeg inntar 1300-1500 kcal pr dag, ofte litt mer i helgene pga vin.

Jeg ligger også på den kcal mengden, men har nesten kuttet ut vin. Og jeg er 14 år eldre enn deg og kan fortelle at det blir vanskeligere for hvert år. Så klarer du å komme ned i BMI ca 25 før du fyller 60 så slipper du å slite like mye som vi eldre gjør.

Og dagboken er alfa og omega. 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2020 den 3:21 PM, SetMeFree skrev:

Det oppsto søvnvansker men med hjelp av lege ser akkurat det bedre it nå. Har jeg sovet for lite holder kroppen igjen på vekt. 

Det har jeg også hørt. At søvn er viktig for at kroppen skal kunne restituere seg.  Godt at du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 29 Uke 30 Uke 35 Uke36 Uke37 Uke38 Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke42 Uke43 Total Nedgang Mål
Joda 96,7           90,5 89,2 88,7 88,7 90 89,8 6,90 73
Mia-53 101,7 97,4   99,2 98,3 98,6   99   100 99,4 100,1 1,60 95
Minsker'n 89                       89,00  
Optimist 105,9 105,10   105,70                 105,90 70
SetMeFree 114,2     100,2               102,8 11,40  
Smaller 83 81,7       79,9             3,10 72
Taseline 112,1 107,9 107,4 108,7 108 107,9   106,7     107,7 108,3 3,80 80
Toam 93 87,4 87,7 88,4 88,5 87 87 87,2 87,5 88 87,6 87,3 5,70 80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 10.44, toam skrev:

Jeg ligger også på den kcal mengden, men har nesten kuttet ut vin. Og jeg er 14 år eldre enn deg og kan fortelle at det blir vanskeligere for hvert år. Så klarer du å komme ned i BMI ca 25 før du fyller 60 så slipper du å slite like mye som vi eldre gjør.

Og dagboken er alfa og omega. 

Lykke til.

Elsker tanken på at jeg skal tilbake til normal vekt. Kjenner også at det du skriver motiverer meg, muligens en gammel travhest som våkner???😂

Dagboken blir med må reisen og jeg SKAL ned! Bare å henge dere på😊😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 10.50, toam skrev:

Og så vil jeg bare si god helg til dere alle. 

Husk å veie dere på tirsdag, så snakkes vi i neste uke. 

Takk for påminnelsen. Jeg har veiedag på mandag og fortsetter med det. For meg fungerer det som en liten brems for evt. utskeielser i helgene da jeg vet at vekta står klar på mandag morgen (enten jeg vil eller ei) 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 11.00, mia-53 skrev:

God helg. 

Takk for at dere er her. Nå skal jeg skrive i dagboka. Kan jeg klare ca 1400 kalorier(jo jeg kan) så er det flott.

 

Så var det på'an igjen🥰🥰🥰omtanke til meg selv nå, og dere andre.

Ha en fin helg💐💐💐💐💐💐

Så morsomt å se at du korrigerer deg selv, tror det er viktig å være litt streng😄

Har du noen lure planer hvis ting holder på å gå galt?

Min kriseplan er at jeg alltid har lettis og bær i fryseren. Jeg har også riskaker m/ost i skapet, tar et par slike hvis snoptrangen blir for stor. Smaker litt som ostepop/popcorn. Jeg prøver også generelt å unngå å bli for sulten for da kommer ulvehungeren. Skap og fryser tømmes da på et øyeblikk😂

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på helgebesøk hos noen venner. Litt vanskelig å holde full kontroll men de er heldigvis av den sunne sorten så det serveres ikke kaker og snop. Har spist deilige grove rundstykker med pålegg, fiskegryte til middag, bær med bittelitt vaniljesaus til dessert og jeg har drukket en del vin. I går gikk vi 10km tur i skogen så jeg tror det kan veie opp for mine overskridelser. Vi får se, jeg har iallefall kosa meg veldig. Det har vært litt begrenset med reising og sosial omgang nå i Corona-tiden så dette er hyggelig.

Været er så som så men jeg tror det blir en liten luftetur i dag også. Bare sååå deilig med folk som liker å komme seg ut uansett vær. Regnklær og vanntette sko er med i bagasjen.

Nyt siste rest av helga🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, ny veiing og nye muligheter🙂

 

Dagens vekt viste 89,1- dvs ned 0,7 og 7,6 totalt

Jeg ser at jeg sendte inn litt forvirrende tall for tidligere uker, riktig oversikt er: max 96,7 (jan) uke 38: 92,6- 39: 91,8 - 40: 91,3 - 41: 91,3 - 42: 90 -43: 89,8 - 44: 89, 1 kg tot 7,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2020 den 10.02, Joda skrev:

Jeg har veiedag på mandag og fortsetter med det. For meg fungerer det som en liten brems for evt. utskeielser i helgene da jeg vet at vekta står klar på mandag morgen (enten jeg vil eller ei) 😂

Jeg veier meg også på mandag, henger igjen fra VK på VG. Men jeg legger ikke ut listen før senere i uken.

I dag meldte jeg meg inn i GR gull igjen. For meg er det like verdifullt som et nettkurs. Har prøvd nettkurs 2 ganger uten at det var særlig vellykket. Og fysiske kurs ble jeg bare deprimert av. De andre gikk ned så mye mere enn meg hele tiden. Når jeg hadde gått ned 200 gram så hadde de andre gått ned 500-1000 gram, Jeg gikk ned 5 kg på 3 kurs og de andre gikk ned 15 kg.

Og så spørsmålet hva jeg hadde spist siste uken ettersom jeg ikke gikk ned. Med GR gull så ser jeg selv hva som går galt uten at noen må mase på meg. Og 450 kr for 6 måneder er overkommelig i stedet for 2-3 kurs á 2000 kr stykke.

Bare rapportert når dere har resultatet så legger jeg det inn i Excelarket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, toam skrev:

I dag meldte jeg meg inn i GR gull igjen. For meg er det like verdifullt som et nettkurs.

Jeg har gått flere kurs for noen år siden og klarte å gå ned nesten 30 kg. Jeg ble veldig lei kurs og gikk derfor "tredjehvert" kurs i ett år og det fungerte. Jeg ble nesten besatt av tanken på å vise meg selv og kursholder at jeg skulle klare dette på min måte. 

Jeg vet nok kan dette opp og ned og i mente, problemet mitt er at jeg kan ha dager der jeg overspiser. Hjernen kan også slå seg helt av, siste gang i 3 år etter at jeg hadde klart å vekta i 3 år. 23 av 30 kilo kom på igjen før jeg klarte å ta grep igjen nå i år. 

Jeg liker ikke meg selv og kroppen min og dette skal av igjen! Det er en kamp, jeg klarer ned rundt 5-600gr i uka hvis jeg holder meg på 13-max1500kcal. Det er sikkert mange som klarer seg med "så lite", men jeg er egentlig aldri mett og har stort sett alltid sug etter noe. Jeg lager all mat fra bunnen og bruker ingr. med lavt kcal innhold, mye grønnsaker etc for å kunne spise litt større porsjon. Jeg har øvd hele livet på å spise små porsjon men kroppen blir ikke fornøyd 😑

Hva er din største utfordring?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mye kjent her. Om du leser historien min og Toam så har vi vært her lenge.

Kroppen min og hjernen spiller ikke på lag. Jeg klarer meg fint lenge men siste kurs i år gikk jeg ned over 6kg og nå er de snart på igjen. 

Mitt største problem er å skrive, planlegge og handle det som er nødvendig. Og så er det å få trimmet og vært aktiv.

Å ville prioritere kroppen framfor å sitte i godstolen og strikke eller leke med mobilen((dame, pensjonist) skrekk og gru).

Men jeg har lyst å endre hverdagen  tilbake til den gode tiden i mai til juli da jeg var flink. Muligheter og ny dag i morgen🥰🥰

Alltid optimist👏👏👏vi heier på hverandre. Tror at det er viktig å holde kontakt, ikke bare en dag i uka, men flere dager. Da blir vi minnet på at vi er der for hverandre.

Det blir en dårlig vekt i morgen, men jeg velger å veie meg og melde meg🙈🙈🙈så er det gjort og så begynne med blanke ark---igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da var det ny veie dag og minus 1,5 på vekta til 106,8 og 4 trimpoeng. Så veldig fornøyd med uken min 😊 Eg har jo no hatt en uke på nettkurs og det hjelper meg, en blir mer nøye med hva en spiser og alt blir ført opp. Har holdt meg til ca 1500 kcal pr dg. Har hatt gull medlemskap mye, men eg blir slappere og skriver bare på gode dg. Det er jo dyrt med kurs, men nå var eg så deppa og såg ingen annen utvei. Orket verken å tenke kalorier eller gjøre trim. Denne uka har eg hatt masse overskudd og en god følelse, men kommer nok tunge dg igjen. Har nok mye samme problemene som noen av dere. Eg vil så gjerne, men hodet og fornuften samarbeider dårlig 😥 kaker og sjokolade er jo bare såå godt desverre. Men selv om eg er på kurs har eg litt sjokolade lørdagskveld og litt kaffemat søndag.  Det blir ukas gulrot 😋 Det ble jo nevnt hvilken alder vi har. Eg er 57 år og midt i overgangsalderen 😉 og med en høyde på 1.63 så er jo vekta altfor høg 🙊 Så lang veg mot mål. Første målet mitt er å komme på to sifret tall. Ha ei fin uke vider alle sammen og kjekt med nye her inne også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

68år

+0,4 

Hadde fryktet verre.

Jeg ser at alt det usunne jeg har puttet i meg sist uke, det får jeg vel ikke se på vekta før neste uke. Så derfor jenter, begynner jeg å forstå at hadde jeg spist sunn mat i stedet så hadde jeg gått ned og vært mer opplagt og hatt mer energi. Jeg har spist meg dorsk og doven og motløs på usunne ting. Tenker at mat er dyrt og vil ikke unne meg noe ekstra. Men uten å blunke så ligger det for 250kr i handlevogna med usunne ting😱😱😱😱😱🤔🤔🤔. Forstå det den som kan🙈🙈🙈

Jeg gremmes. Har en jobb å gjøre. 

Kan vi hjelpe hverandre med lure og gode middagsretter? Jeg har en wokgreie som jeg skal finne oppskrift på seinere idag.

Snart tilbake😊ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, mia-53 skrev:

Jeg gremmes. Har en jobb å gjøre. 

Kan vi hjelpe hverandre med lure og gode middagsretter? Jeg har en wokgreie som jeg skal finne oppskrift på seinere idag.

Jeg er ikke god på middagsretter. Jeg bruker oppskrifter på nettet når jeg skal finne på noe nytt. Hovedsaken er vel å bruke mere grønnsaker for å bli mett, mindre potet/pasta og sky fra stekepannen i stedet for saus. 

Har dere sett de grønne boksene med majonessalat fra vita, de har ca halvparten av kaloriene i fht de fra Denja. Og de er gode. Viktig for meg som er glad i rekesalat og italiensk salat.  Gode på hjemmebakt dansk rugbrød med en skive kokt skinke på toppen med en tomat til. Det blir dagens lunch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heller ikkje flink med middagsretter, blir mye opp igjen det samme. Men vil prøve å ha litt fokus på noe nytt. Eg sliter med å få nok grønnsaker, men jobber med saken 😉 Bruker litt wok og da får en jo straks litt mer grønt også.

Takk for tipset ang vita salater, det skal testes. Italiensk salat med hamburger rygg er jo så godt 😋

Stå på dette skal vi klare 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke37 Uke38 Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke42 Uke43 Uke44 Total Nedgang Mål Trimpoeng
Joda 96,7   91,6 91,8 91,3 91,3 90 89,8 89,1 7,60 73  
Mia-53 101,7 98,6   99   100 99,4 100,1 100,5 1,60 95  
Minsker'n 89                      
Optimist 105,9                 0,20 70  
SetMeFree 114,2             102,8   11,40    
Smaller 83 79,9               3,10 72  
Taseline 112,1 107,9   106,7     107,7 108,3 106,8 5,30 80 4
Toam 93 87 87 87,2 87,5 88 87,6 87,3 87,3 5,70 80 3

 

Legger inn listen og oppdaterer etter hvert som flere kommer med tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eksperimenterer mye med middager, bruker lite oppskrifter og...det blir faktisk ofte veldig godt. Jeg/vi er veldig glad i fisk og har alltid heimfiska sei og torskefilet' i fryseren. I dag ble det stekt torsk med "grønnsaksris". Dvs fullkornsris og det jeg fant av grønnsaker kokt sammen i en kjele (gulrot, purre, brokkoli, sukkererter, et par hvitløksfedd, 1 chili, 1 tomat og noen slitne sjampinjonger) Alt kuttet i terninger, 2/3 grønnsaker og resten ris. Krydra med litt soyasaus, koriander, ingefær og muligens noe mer. 

Min favorittfiskerett er blomkålpure med torsk, asparges/brokkoli/gulrot og toppet med LITT chorizo, bacon og soltørket tomat.

Kan også anbefale fisk i red curry. Bruk LITT matfløte 10% + melk eller lett kokosmelk og fyll på med grønnsaker. Gjerne litt nudler el ris rett i "suppa" for å tykne den litt. Dette er lørdagskos! 

Ellers spiser vi salat en dag i uka. Jeg steker gjerne litt kylling + sopp som puttes varm i salaten akkurat når vi skal spise. Jeg liker salater med litt chrunch/sprøtt, noe friskt/syrlig og eller at den smaker mer enn bare blader. Bruker ofte apetina snack-feta med hvitløk el tomat oppi. Blander gjerne ut LITT av oljen med litt soyasaus og sitron og har over salaten.

I kveld kommer det noen hit på vafler. Da skal jeg faktisk lage (meg) noen plater med banan og havregryn i stedet for sukker og hvetemel. Har spist veldig få kcal i dag så det skal bli plass til 2 vaffelplater i mitt kcal-regnskap. Gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh...gårdagens vaffelplan gikk litt småskeis. 2 plater ble til 3 før jeg kom meg i seng. Sunne vafler, men 3 er litt i meste laget uansett. Jeg spiste de med mager cottage cheese og lett jordbærsyltetøy. Smaker ikke helt som vanlige vafler, men med litt godvilje er de helt innenfor. Her kommer oppskriften hvis noen har lyst til å prøve:

Bananvafler

14 vafler - ca 115 kcal per vaffel

2 bananer
4 egg
2 ss kesam
1,5 dl speltmel
3,5 dl havremel/gryn
2 ts bakepulver
1 ss sukrin
5-7 dl sk.melk

20201028_171448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en trist og lei dag i familien med en slektning, følte jeg behov for trøst og sjokolade. Jeg har i skapet. Men jeg greide å unngå det, tok noen mandler, 1 kaki og 1 god brødskive med eplemos. Jeg er kjempestolt👏👏👏. Kjenner at jeg er svak når noe følelsesmessig står på. 

God natt der ute og sov godt🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, mia-53 skrev:

Etter en trist og lei dag i familien med en slektning, følte jeg behov for trøst og sjokolade. Jeg har i skapet. Men jeg greide å unngå det, tok noen mandler, 1 kaki og 1 god brødskive med eplemos. Jeg er kjempestolt👏👏👏. Kjenner at jeg er svak når noe følelsesmessig står på. 

God natt der ute og sov godt🥰🥰🥰

Så flink du var Mia 👏👏  Det er i sånne situasjoner eg også sliter, er så lett å trøste seg med noe godt. Så du kan virkelig klappe deg på skulderen når du klarte å ta sunne valg. Og da også slapp å få den dårlige samvittigheten i etterkant. Ta vare på deg og dine, tungt når triste ting dukker opp  💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett på den vaffeloppskriften. ser godt ut. Men jeg er så "heldig" at det ikke er skapplass nok på kjøkkenet så vaffeljernet står i kjellerboden. Litt mer tiltak   å steke vafler da.

Var i "syklub" i går og det ble tandori chicken til middag og kake med nøtter og og krem til kaffen. Skriv ikke i dagboken i går kveld. Tror ikke slike ting er kaloriberegnet i GR appen. 😟

Men dette er bare 6-8 ganger i året så det kan jeg leve med. I dag ble det havregrøt med kli og blåbær til frokost.  Og så er det styrketrening på programmet. Har så lyst til å ta timer, men rommet er så lite at jeg er redd for smitte. Får ta apparat trening i dag også. Får jo muskler av det. 

Ingen flere som har veid seg. Vi får holde ut vi som er her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...