Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Veldig bra Mia-53, det er lett å finne trøst i godis når følelsene er på avveie. 10 poeng til deg!😊

Hold godt fast i den gode mestringsfølelsen slik at du kan hente den frem en annen gang. Det er ofte følelser og kriser som har spolert for meg. Jeg har mistet grepet fullstendig(!) 2 ganger i mitt liv og det er helt sykt å tenke på at når andre går ned i vekt pga vanskelig ting- så ESER jeg ut😱 

Toam: du har helt rett i at 6-8 møter i året ikke betyr så mye for resultat over tid. I den tiden jeg var "slank"/ holdt vekta pleide jeg å legge kcal-inntaket veldig lavt resten av dagen, evt legge inn litt ekstra trim også. Det gikk da helt fint å kose seg i selskap Så flink har jeg dessverre ikke vært de siste årene og det har straffet seg😱

Akkurat for tiden registrere jeg alt selv om det innimellom faktisk går helt galt. Det hjelper meg å komme på sporet igjen etter at jeg har syndet😂 Jeg vil jo gjerne leve også og utskeielser hører livet til. Det kan bare ikke være så mye og ofte hvis jeg skal få resultater. Jeg er for tiden veldig motivert og må holde trøkket oppe. Jeg vet at gode resultater gir mersmak. Akkurat nå nyter jeg at jeg kommer inn i ei bukse som har vært for trang. Det er også noen få personer som har kommentert at jeg har krympet litt. Det vises ikke noe særlig enda og jeg har ikke drevet "egenreklame" - men jeg vet at om 5 kg vil det faktisk vises mye bedre. Gleder meg😊😊

Ønsker alle fine damer en god dag🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg virkelig skryt av mannen for serveringen. Jeg gravde dypt i fryseren for å leite etter rester og der dukket det opp diverse😋

Forrett: hjemmelagde vårruller med masse grønnsaker -som jeg stekte i airfryer uten fett. Tilbehør: revet hodekål med "dressing" av sitron, soyasaus og litt sukrin+ et par agurkstaver. Ei lita stripe kremet balsamico på fatet som "dip"

Hovedrett: lettsaltet torsk med potet, gulrot og litt sprøstekt røkt påleggsskinke. Smakte nesten som bacon😀 Hele middagen kom på 386 kcal og da var jeg god og mett.

Jeg putter ofte pålegg og middagsrester i fryseren hvis det blir for mye eller nærmer seg på dato. Vi er også heldige som fisker selv. Det er godt med lettsaltet fisk som variasjon. Jeg lager også fiskekaker og gratenger selv. Mitt "triks" er å lage veldig store porsjoner av alt slik at vi har mye fastfood i frysern. Jeg lager gjerne 10 liter lapskaus eller 6 små former med fiskegrateng når jeg først er i gang. Jeg er ofte veldig sulten etter jobb og lykken er da å ha noe klart til oppvarming 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink med middag du Joda. 

Jeg putter også rester i fryseren og lager jeg fiskegrateng så blir det en til fryseren også.  Vi kunne sikkert ha fisket seg vi også ettersom vi har hytte ved sjøen, men det blir ikke gjort. Ikke fisker vi på fjellet heller. Sikker dumt. 

Klapp på skulderen til deg Mia, stå på, Men det er ikke alltid lett å holde fokus. 

Jeg bruker dagboken nå, kanskje jeg skal skrive inn seg om jeg er i syklubb, lurt å være litt forsiktig på formiddagen så en har litt å gå på. 

Nå skal jeg helgehandle. Få skrive liste så jeg ikke dytter mer enn nødvendig i kruven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var lørdagsmiddagen sin det😊

Grillet tørrfisk, ovnsbakte potetbåter, ertepure', bittelitt bacon og noen stengler med brokkoli. Fulgt av et par glass rødvin. Mmmhmm😍🤗

Litt stolt av at vi har fiska, tørka og vanna ut fisken sjøl.

 

Ellers går det litt på det jevne. Min største utfordring er å få til mer trim. Jeg har i utg.pkt en aldeles inaktiv hverdag, kontorjobb og lite aktivitet. Jeg trener ikke og jeg vet at jeg må gjøre noe med det. Denne uka har jeg klart å gå tur totalt 2,5 timer og det er virkelig et fremskritt. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få det til i fortsettelsen, men noe MÅ jeg få til.

Ønsker alle en fortsatt fin helg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du vært flink Joda. Jeg bikket så vidt BMI på 30 i fjor og da tok jeg tak. Gikk 3 GR kurs og gikk ned 5 kg. Siden har det stått stille. 

Legger ut lister senere i uken. Jeg har vært stabil. Veier 87,3 kg nå på 3. uken. BMI på 28,6 nå. Dårlig med trening blir det også. Ikke turvær og ikke lysten på treningssenteret. Men jeg hjelper søsteren med flytting så jeg får brukt kroppen. Vi rydder, pakker og kaster. Mye løfting og flytting på ting. 

Ganske flink med maten og det betyr jo 80% har jeg lært. Så får de siste 20 % komme når det blir bedre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 Da var det veie dag igjen og den viste 106,7 så det ble bare 0,1 i minus. Var jo ikkje helt fornøyd da eg føler uka har vært grei. Men når eg ser de to siste ukene under ett så blir det jo 1,6 kg. Er jo mye vann som forsvinner første uka. Eg har 3 trimpoeng, dette kunne jo vært bedre. Men en bra begynnelse fra nesten ingenting 😊 Er jo vanskeligere å gå ned etter eldre vi blir desverre. 

Siste dagene har eg vært litt fysen på noe godt, men har klart å stå i mot heldigvis. Det eg sliter mest med er å få i meg nok grønsaker.  Tidligere kjøpte eg en grønsaksjuice,  men den finner eg ikkje igjen. Var veldig god.

Ser dere alle er veldig flinke, vi må bare stå på videre damer. Ha ei fin uke videre i desse spesielle tidene 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min rapport. Jeg må velge å si at jeg er fornøyd med at det bare ble 100,4 idag.

Greier ikke huske å skrive i dagboka, tror jeg begynner å få lettere hukommelsestap. 

Går fint de 2 første måltidene, men så er det alt mulig som opptar meg, har mange jern i ilden og glemmer meg selv😊

Det er bare å starte med frisk mot, kjenner jeg har det bedre når jeg lever sunnere. 

Tar kotelett til middag idag, lett å beregne kalorier da. Og litt sviskegrøt med diasukker og melk. Det er faktisk godt med melk også.

Ha fin dag hele gjengen🥰🥰🥰🎻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam: flyttesjau er definitivt trim. Jeg kom til å tenke på at jeg pleide å gå med skritteller før, jeg så da veldig godt effekt av å gjøre praktisk arbeid vs godstolen m/strikking. Jeg skal jammen se om jeg finner den igjen. Veldig bra at du holder i maten, den er helt klart viktigst i forhold til vekt.

Tasseline: 0,1 er veldig bra hvis du gikk ned 1,5 forrige uke. Det er alltid en risiko for å gå litt opp igjen etter en slik superuke. Når jeg gjør ALT riktig klarer jeg 0,6 pr. uke i snitt. Da veier jeg agurkskivene også. Det er bare så sjelden jeg klarer alt😑

Mia-53: Viktig å være fornøyd med det du får til. Det er mye styr å veie, telle og registrere alt- det innrømmer jeg glatt. Kanskje du kan sette deg mål om å gjøre det 1 dag i uka? Egentlig helt sykt at vi må drive med dette, det skulle jo vært slik at kroppen ikke ville ha mer når vi hadde fått nok😃

Jeg klarer meg normalt sett veldig bra på dagen. Frokost, lunsj ig middag går greit. Såååå kommer det store kveldssuget. Jeg har prøvd mange teorier. Spist mer tidligere på dagen, spist oftere, spist helt jevnt, hoppet over frokost osv. Etter mange år har jeg innsett at det eneste som hjelper er å spare litt mat til kvelden. Alternativet er at jeg raner skapet i bevisstløs tilstand. Jeg bytter gjerne inn frokost mot kveldsmat hvis jeg må. Jeg spiser alle måltider, men legger kcal inntaket lavt først på dagen. Det er litt begrenset hva man kan få til på 1300 kcal. 

Jeg eksperimenterer en del med "noe til kaffen-substitutt". Har lagd div fromasj og "pudding" av lettyoghurt, eggehvite og gelatinplater. Fryserens rabarbra har også fått bein å gå på...som grøt eller suppe. Blander med litt singelfrossen blåbær, sukrin gold og tykner med potetmel. Knust fiberrik solsikke,cottage cheese, bær og magerkesam vanilje=tilslørte bondepiker. Fiberrik solsikke, mager kesam lime og bær ="ostekake"

Åiii, dette ble visst langt-skal avslutte nå😱

 

Ønsker alle en fortsatt god uke

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Joda skrev:

Toam: flyttesjau er definitivt trim. Jeg kom til å tenke på at jeg pleide å gå med skritteller før, jeg så da veldig godt effekt av å gjøre praktisk arbeid vs godstolen m/strikking. Jeg skal jammen se om jeg finner den igjen. Veldig bra at du holder i maten, den er helt klart viktigst i forhold til vekt.

Tasseline: 0,1 er veldig bra hvis du gikk ned 1,5 forrige uke. Det er alltid en risiko for å gå litt opp igjen etter en slik superuke. Når jeg gjør ALT riktig klarer jeg 0,6 pr. uke i snitt. Da veier jeg agurkskivene også. Det er bare så sjelden jeg klarer alt😑

Mia-53: Viktig å være fornøyd med det du får til. Det er mye styr å veie, telle og registrere alt- det innrømmer jeg glatt. Kanskje du kan sette deg mål om å gjøre det 1 dag i uka? Egentlig helt sykt at vi må drive med dette, det skulle jo vært slik at kroppen ikke ville ha mer når vi hadde fått nok😃

Jeg klarer meg normalt sett veldig bra på dagen. Frokost, lunsj ig middag går greit. Såååå kommer det store kveldssuget. Jeg har prøvd mange teorier. Spist mer tidligere på dagen, spist oftere, spist helt jevnt, hoppet over frokost osv. Etter mange år har jeg innsett at det eneste som hjelper er å spare litt mat til kvelden. Alternativet er at jeg raner skapet i bevisstløs tilstand. Jeg bytter gjerne inn frokost mot kveldsmat hvis jeg må. Jeg spiser alle måltider, men legger kcal inntaket lavt først på dagen. Det er litt begrenset hva man kan få til på 1300 kcal. 

Jeg eksperimenterer en del med "noe til kaffen-substitutt". Har lagd div fromasj og "pudding" av lettyoghurt, eggehvite og gelatinplater. Fryserens rabarbra har også fått bein å gå på...som grøt eller suppe. Blander med litt singelfrossen blåbær, sukrin gold og tykner med potetmel. Knust fiberrik solsikke,cottage cheese, bær og magerkesam vanilje=tilslørte bondepiker. Fiberrik solsikke, mager kesam lime og bær ="ostekake"

Åiii, dette ble visst langt-skal avslutte nå😱

 

Ønsker alle en fortsatt god uke

 

 

Ja eg er veldig fornøyd sjølv om det var lite minus. Eg veier absolutt alt nå, og er anbefalt 1500 kcal. Eg spiser 4 måltider i ukedagene, deriblant kvelds. For ellers er det som du skriver lett å gå amok i kjøkkenet.  I helgene har eg 3 måltider, men da med litt mer kcal i noen av de. Det synes eg fungerer fint. Skriver inn alt og synes det er kjekt å følge med på hvor mye en har av de forskjellige næringsstoffene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 39 Uke 40 Uke41 Uke42 Uke43 Uke44 Uke45 Total Nedgang BMI Mål
Joda 96,7 91,8 91,3 91,3 90 89,8 89,1 88,5 8,20 29,9 73
Mia-53 101,7 99   100 99,4 100,1 100,5 100,4 1,30   95
SetMeFree 114,2         102,8     11,40    
Taseline 112,1 106,7     107,7 108,3 106,8 106,7 5,40   80
Toam 93 87,2 87,5 88 87,6 87,3 87,3 87,3 5,70 28,6

80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjult noen kolonner og rader. Skulle folk dukke opp igjen så skal jeg få de tilbake på listen. 

Stå på damer, Sikker lurt å gjemme noen kalorier til kvelden. Jeg burde også gjøre det. Da har jeg lett for å lete i skaper og skuffer for å finne noe å spise.

Skal ut å gå før solen blir helt borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer det seg plutselig helg igjen. Ukas 4 første dager har gått forbausende greit mht. mat. Jeg har hatt en kveld med skikkelig sultfølelse, da stekte jeg bananpannekaker og det hjalp veldig. 2 pannekaker a' ca 100kcal er helt innafor, både hode og mage ble fornøyd. Jeg har holdt meg innenfor 1300 kcal alle dager. 

Jeg er litt mindre fornøyd med at mine ambisjoner om trim ikke er innfridd. Jeg gikk en tur på 6km på mandag, etter det har det skjedd lite. Jeg er veldig fornøyd med turen men 1 tur på ei uke er for lite. Skritt-telleren viser 2-3000 skritt de andre dagene, dvs. alldeles inaktiv😑

Været er ganske så grusomt, men jeg lover meg selv at jeg skal trosse vind, storm, regn og det som værre er for minst 1 gåtur til før uka er avsluttet!

Ønsker alle fine folk her inne en super helg når den tid kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ukene går fort avgårde. Deilig med helg og så er det godt med hverdager igjen hver mandag 😊 uken min har også vært bra så langt og eg ligger på ca 1500kcal pr dg. En ny favoritt hos meg er vanilje yoghurt uten kcal med litt ananas og litt cashewnøtter oppi. Da får eg i meg både melkemat, frukt og nøtter. 

Har også bakt meg en porsjon med blåbær muffins. Ser litt fæle og blå ut, men god på smak 😊 Så da har eg i frysen og kan ta opp en eller to om en er fysen på noe. Eller som kaffemat på søndagen. Tenker også å bake opp noen marengs i porsjons str. Så tenker eg litt bringebær og en skje med vaniljekesam ved siden av. 

Er surt vær her hos meg også, så trening har eg tatt på tredemøllen og styrketrening med strikk og div. Så er fornøyd så langt, er i en god steam akkurat nå. 

God helg til dere alle 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det vært stille denne uken. Ingen trening og ikke dagbok, SLØFT. Tok en soskinnsdag på hytta ved sjøen og ryddet litt i hagen. Og har gått et par turer. Spent på vekten på mandag. 

Er spent på om treningssenteret blir stengt. Vi er nær Oslo. Og det meste av andre aktiviteter er lagt på is for noen uker. Får ta meg i nakkeskinnet og ta litt styrketrening her hjemme. 

Ha en fin helg, vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2020 den 16.20, tasseline skrev:

Ser ut som om du er i fint driv. Blir litt nysgjerrig på hva du blir motivert av. Selv blir jeg motivert av gode resultater, jeg blir også motivert av at du får det til. Det inspirerer meg til å henge meg på😁

De båbærmuffinsene, er det standard muffins eller har du kcal- tilpasset de? Jeg bakte de som står på posen til Remas frosne blåbær men de var bare sånn passe gode. Alt går i nøden, men ble litt nysgjerrig på dine🙂

Fortsatt god helg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toam: det høres deilig ut med sol. Her har det vært heftig uvær i det siste, men nå ser det ut til å stilne av. Jeg krysser fingrene for at du har "sunne vaner" såpass innarbeidet at resultatet kan bli greit selv om du ikke har veid og målt.

Ønsker deg en fortsatt god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag og lite på programmet. Jeg så plutselig et lite opplys mellom regnbygene og kom meg avgårde på tur. Jeg hadde i utg.punktet tenkt meg bare en liten runde før regnet hamret løs igjen...åsså kom ikke regnet. Jeg gikk 2,5 timer i jørmete skogsløyper og jeg er superstolt av meg selv. Jeg klarte det!😎

Nå blir det sofa, tv og rolig lørdagskveld. God middag og et par glass rødvin regner jeg også med det blir🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Joda skrev:

 

Er jo kjekt å se du blir motivert av meg, og det gjør det jo for meg også. En blir mer gira på å være flink når en ser andre klarer det. Og er jo imponert att du gikk en lang tur i sølete stier. Da hadde nok eg gitt opp før, er mest glad i turveier på grus. Men hos meg er det nok tredemøllen som blir mest brukt og styrketrening inne. Må kjøre for å komme til turveier og som oftest er eg uten bil på dagtid. Ang blåbær muffins er det Roede oppskrift laget med havregryn, sammalt hvete fin og havremel. Eg liker de, men ville ikkje servert de i besøk. Ha en fin søndag videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott liv på tråden her. Blir inspirert når jeg ser dere melder om dagens gjøremål eller bare er der. Faktisk klapper jeg idag for meg selv. 30 min tredemølle selv om vondtene er der. Gjorde godt i øyeblikket og på hele meg uansett.

Lammestek til middag idag og grei frokost. 

Så er det resten av dagen. I disse tider blir det ikke mye farsdagsfeiring, men har litt på lur om ungene kommer innom. En bør i en kommune med smitte i skole og de står over. Ellers tar vi dagen som det kommer. 

Heldige er vi som kan gå ut..

Fortsatt fin søndag til dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mia-53 skrev:

 

Imponert over deg, mia-53 som trimmer på tredemølla selv om du har vondt. Jeg har en tendens til å la sofaen ta overhånd hvis og når kroppen ikke er 100%. Den er vel faktisk aldri 100% lenger og det kan kanskje være en av årsakene til at jeg har latt meg selv forfalle?😳

Jeg skal iallefall tenke på neste gang jeg burde gå ut mens kroppen leter etter unnskyldninger.

Her ble det farsdag for to. Dattera er i karantene og de andre bor utenfor kaffebesøk-avstand. Vi har kost oss med elg-gryte av den smale sorten. Mannen skrøt av middagen, og jeg sa selvsagt ikke et ord om at sausen var bortimot fettfri med kun noen SS 10% rømme. 😁

Kraft av elg, gulrot, løk, selleri, timian, einebær er et helt perfekt utgangspunkt for nydelig saus/gryte.

Det blir vel et lite eplekakestykke ila kvelden, jeg har spart noen kcal til kvelds. 

Fin søndag du også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tasseline skrev:

Ang blåbær muffins er det Roede oppskrift laget med havregryn, sammalt hvete fin og havremel. Eg liker de, men ville ikkje servert de i besøk

Tusen takk for tips, disse skal jeg teste ut. Jeg liker både blåbær og havre/grovt mel- så de kan godt falle i smak hos meg. De jeg prøvde minnet mest om en klissete, seig bærgrøt som måtte spises med skje fra formen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går veien. Vekta viser 87,7, dvs ned 0,8 = 9 kg totalt😀 Tp: 6,5

Dette stemmer veldig godt med at 1kg tilsvarer ca 7000kcal. Jeg har veid og målt ALT jeg har spist, sjekket mitt energibehov og differansen på inntak og "uttak" har vært ca 6500. Dette skulle gi 0,9 ned og da skiller det bare 100gram. Kroppen er utrent og muskler forbrenner mer en slapt kroppsfett så jeg forventer vel at jeg skal ha litt i underkant av gjennomsnittlig forbrenning.😁

Jeg har også tatt et snitt over 2 mnd og ser at det er noenlunde nært opp til regnestykket. Det er litt morsomt å regne på slikt innimellom, da vet jeg at det jeg ofrer gir resultater. Det stemmer sjelden pr. uke, men over tid blir det høvelig riktig. 

Da tar jeg ei uke til med max 1300 kcal og skal gjøre en innsats for å nå 6,5 trimpoeng denne uka også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...